Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2971774_0001.png
By-, Land- og Kirkeministeriet
Faktaark om revision af trossamfundsloven
27. januar 2025
Baggrund
Trossamfundsloven, som trådte i kraft den 1. januar 2018, indeholdt oprindeligt
en revisionsklausul om, at loven skulle revideres i folketingsåret 2021- 22, hvilket
nu er udskudt til folketingsåret 2024-2025.
Trossamfundsloven giver bl.a. mulighed for at søge om at blive anerkendt som
trossamfund, hvis trossamfundet 1) har mindst 50 myndige medlemmer med bo-
pæl i Danmark eller dansk indfødsret og 2) ikke opfordrer til eller foretager noget,
der strider mod bestemmelser i lov eller bestemmelser fastsat i medfør af lov (lov-
lighedskrav). Med anerkendelse som trossamfund følger en række pligter til at op-
lyse om trossamfundets organisation og økonomi i det offentligt tilgængelige
Trossamfundsregister (åbenhedskrav). Anerkendelsen kan tilbagekaldes, hvis be-
tingelser og pligter ikke overholdes.
Anerkendelse iht. trossamfundsloven er ikke en betingelse for at være trossam-
fund i Danmark, og trossamfundsloven omfatter ikke krav om fx registrering eller
tilsyn med ikke-anerkendte trossamfund. Anerkendte trossamfund har mulighed
for at søge om skattefradrag, vielsesbemyndigelse og for at få udenlandske forkyn-
dere til Danmark på et særligt opholdsgrundlag under forudsætning af, at øvrige
betingelser herfor i ligningsloven og udlændingeloven m.v. er opfyldt. Der er ca.
430 anerkendte trossamfund og menigheder, hvoraf ca. 75 pct. er kristne.
Det følger af lovbemærkningerne til ændringslovene om udskydelse af revisionen,
at kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en vur-
dering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år, samt at der skal ske
aktiv inddragelse af trossamfundene. Et ”Notat om erfaringsbaserede forslag til
revision af trossamfundsloven” har været i høring i efteråret 2022.
Der lægges på baggrund af erfaringerne med lovens bestemmelser op til i alt ti
større og mindre ændringer i forbindelse med revisionen:
1. Ny anerkendelsesbetingelse om religiøse forkyndere på den nationale
sanktionsliste
Det indføres som en ny betingelse for anerkendelse, at trossamfund ikke må facili-
tere prædikener eller taler med deltagelse af personer, der er optaget på den natio-
nale sanktionsliste over personer, som er udelukket fra indrejse af hensyn til den
offentlige orden i Danmark.
Med anerkendelse som trossamfund følger et særligt ansvar og status i det danske
samfund. Forslaget om at indføre en ny anerkendelsesbetingelse var ikke med i
høringen i 2022, men By-, Land- og Kirkeministeriet finder, at det ikke er forene-
ligt med at være et anerkendt trossamfund at udbrede budskaber fra personer, der
er optaget på den nationale sanktionsliste over udenlandske religiøse forkyndere.
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 27: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (revision af trossamfundsloven), fra kirkeministeren
Side 2 af 3
Den konkrete facilitering af prædikener skal kunne tilskrives trossamfundet som
sådan. Det er en forudsætning, at personen er optaget på den nationale sanktions-
liste på tidspunktet for faciliteringen. Kontakt mellem et trossamfund og en per-
son på den nationale sanktionsliste vil ikke i sig selv være en overtrædelse af betin-
gelsen.
2. Skærpelse af oplysningspligt ift. udenlandsk finansiering af religiøse
forkyndere
Anerkendte trossamfunds oplysningspligt i forbindelse med indberetning af års-
regnskabet til Trossamfundsregistret udvides til også at omfatte oplysninger om,
hvem der aflønner religiøse forkyndere, der er udsendt til Danmark af udenland-
ske organisationer, foreninger eller stater.
Forslaget var ikke med i høringen i 2022, men et øget politisk fokus på indirekte
udenlandsk støtte til trossamfund i Danmark taler for en udvidelse af de nugæl-
dende krav til anerkendte trossamfunds årsregnskaber, for så vidt angår oplysnin-
ger om indirekte støtte i form af aflønning af udenlandske forkyndere.
Oplysningerne vil skabe større åbenhed om indirekte finansiering af religiøse for-
kyndere og vil understøtte arbejdet i Udlændinge- og Integrationsministeriets Cen-
ter for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme. Årsregnskabet skal ikke in-
deholde navne på de religiøse forkyndere eller oplysninger om deres individuelle
løn, men derimod oplysninger om hvem der finansierer vedkommendes løn.
3.
Lovfæstelse
af
Trossamfundsregistret
ansvar
for
indberetning
af
årsregnskab
til
Trossamfundenes ansvar for indberetning af årsregnskabet til Trossamfundsregi-
stret tydeliggøres. Det kommer derfor til at fremgå direkte af loven, at trossam-
fundet skal indberette årsregnskabet direkte til Trossamfundsregistret ved digital
selvbetjening. Dermed understreges det, at det er trossamfundets forpligtelse at
sikre, at årsregnskabet indberettes korrekt. Der er tale om en tydeliggørelse af gæl-
dende ret.
4. Indførelse af mulighed for pålæg om brug af ekstern revisor ved gentagne fejl
i årsregnskabet m.v.
Der indføres en hjemmel til, at kirkeministeren som led i tilsynet med trossam-
fund kan give et anerkendt trossamfund, der gentagne gange indberetter mangel-
fulde årsregnskaber til Trossamfundsregistret, et pålæg om at anvende en ekstern
revisor. Formålet med forslaget er at bidrage til at højne kvaliteten af årsregnska-
berne og dermed give mere åbenhed om trossamfundenes økonomi.
5. Lovfæstelse af krav til årsregnskab, der indgår i ansøgning om anerkendelse
Kravet i trossamfundslovens § 7, stk. 2, nr. 7, om fremsendelse af årsregnskab
som en del af anmodningen om anerkendelse præciseres, så det fremgår, at års-
regnskabet skal være revideret eller reviewet og give et retvisende billede af tros-
samfundets økonomiske forhold. Der er tale om en kodificering af gældende prak-
sis.
KIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 27: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (revision af trossamfundsloven), fra kirkeministeren
Side 3 af 3
6. Lovfæstelse af oplysningskrav ved anerkendelse af menighed
Oplysningskrav i forbindelse med anmodning om anerkendelse som menighed
omfattet af et trossamfunds anerkendelse præciseres, så der skabes større transpa-
rens og tydelighed om, hvilke oplysninger der skal indgå i en anmodning om aner-
kendelse som menighed omfattet af et trossamfunds anerkendelse. Der er tale om
en kodificering af gældende praksis.
7. Lovfæstelse af dokumentationskrav ved ophør
Dokumentationskrav ved anmodninger om ophør af anerkendelse præciseres, så
der skabes større transparens og tydelighed om, hvilke oplysninger der skal indgå i
en anmodning om ophør af anerkendelse. Der er tale om en kodificering af gæl-
dende praksis.
8. Lovfæstelse af tidsfrist for indberetning af medlemstal
Tidsfristen for at indberette medlemstal præciseres, så det fremgår, at trossamfun-
dene har pligt til at indberette medlemstal hvert år samtidig med indberetning af
årsregnskabet. Med præciseringen skabes der større klarhed over de krav, der stil-
les til trossamfundene, ligesom antallet af tilsynssager på grund af manglende ind-
beretning reduceres. Der er tale om en kodificering af gældende praksis.
9. Ændring af tidsfristen for indberetning af årsregnskab
Tidsfristen for indberetning af årsregnskab og medlemstal forlænges, sådan at fri-
sten fremover er 8 måneder efter regnskabsårets afslutning. Fristen bliver dermed
3 måneder længere end i dag. Forslaget tager højde for den udbredte praksis, der
er blandt anerkendte trossamfund med hensyn til at godkende årsregnskabet på et
årligt sommermøde. Forslaget kan gennemføres ved ændring af den nugældende
bekendtgørelse.
10. Ændring af kravet til vielsesforrettere om gennemførelse af kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre
Det gældende kursuskrav ændres sådan, at vielsesforretteren enten kan deltage i
det eksisterende 2-dages kursus eller bestå en skriftlig prøve i dansk familieret, fri-
hed og folkestyre.
Forslaget var ikke med i høringen i 2022, men veletablerede og toneangivende
kristne trossamfund argumenterede i forbindelse med høringen for, at kursuskra-
vet er unødvendigt for forkyndere med mange års virke i Danmark.
Der findes et tilsvarende kursus på Udlændinge- og Integrationsministeriets om-
råde, som skal gennemføres for at opnå forlængelse af opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9 f. Dette krav ændres ikke.