Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 96
Offentligt
2950083_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
4. december 2024
J nr.
2024-4813
Rådsmøde (energi) den 16. december 2024
Dagsorden
1.
Rådskonklusioner om fremme af geotermisk energi
-
2.
Vedtagelse
Side
2
EU’s fremtidige
energipolitik i regi af en ægte energiunion
-
Politisk drøftelse
5
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0002.png
1. Rådskonklusioner om fremme af geotermisk energi
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det ungarske formandskab har udarbejdet udkast til rådskonklusioner om fremme af
geotermisk energi. Rådskonklusionerne fokuserer på de tiltag, som kan tages for at
fremme geotermisk energi, herunder strømlining af relevant EU-lovgivning, tilskyn-
delse af hurtigere tilladelsesprocesser og tilgængeliggørelse af geologisk data i for-
bindelse med forundersøgelser af geotermiske energianlæg. Ligeledes opfordres
Europa-Kommissionen til at have fokus på geotermisk energi i en kommende hand-
lingsplan om opvarmning og køling.
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne. Regeringen bakker op om at potentialet
ved geotermisk energi udnyttes, hvor det er relevant, og har desuden fokus på gode
og smidige rammevilkår for geotermi i Danmark.
Sagen er sat på dagsordenen for energirådsmødet den 16. december til vedtagelse
af rådskonklusioner samt præsentation af IEAs rapport om fremtiden for geotermisk
energi.
2. Baggrund
Det ungarske formandskab har ønsket at sætte fokus på potentialet ved anvendelsen
af geotermisk energi som en lokal vedvarende energikilde, herunder barrierer for
gennemførsel af geotermiske projekter såsom manglende geologisk data, finansiel
støtte og kompetencer.
Formandskabet har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner om geotermi. Sagen er
sat på dagsordenen for energirådsmødet den 16. december til vedtagelse af råds-
konklusioner samt præsentation af IEAs rapport om fremtiden for geotermisk energi.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner om fremme af geotermisk energi henviser til et uudnyt-
tet potentiale i forbindelse med anvendelsen af geotermisk energi, bl.a. til fjernvarme.
Geotermisk energi har mulighed for at bidrage betydeligt til EU’s mål om klimaneu-
tralitet inden 2050, ligesom geotermisk energi som en lokal vedvarende energikilde
kan bidrage til forsyningssikkerheden, strategisk autonomi og lave energipriser.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0003.png
Med rådskonklusionerne opfordres Europa-Kommissionen til at synliggøre tilgænge-
lige finansielle støttemuligheder for geotermiske projekter samt se på en handlings-
plan for fremme af geotermisk energi som en del af den kommende strategi for varme
og køling. Dertil opfordres medlemsstaterne til at offentliggøre geologiske data med
henblik på at tydeliggøre potentialer for geotermiske projekter, tilskynde til hurtigere
tilladelsesprocesser for ansøgning af geotermiske energianlæg samt, hvor relevant,
inkludere geotermisk energi i implementeringen af EU’s energilovgivning.
Både Kommissionen og medlemsstaterne opfordres desuden til at indgå i et struktu-
reret samarbejde med hele værdikæden for geotermisk energi ift. erfaringsudveks-
ling, danne partnerskaber og identificere flaskehalse samt at styrke grænseoverskri-
dende samarbejde i udviklings- og forskningsarbejde vedrørende sammenkobling af
geotermisk energinetværk.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har i sig selv ingen andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning blandt medlemsstaterne til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om et fokus på geotermisk energi som en lokal vedvarende
energikilde. Geotermi har potentiale til at levere et substantielt bidrag af grøn varme
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0004.png
til fjernvarmeforsyningen, herunder den danske, til gavn for forsyningssikkerheden,
husholdningerne og klimaet. Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
Regeringen finder, at potentialet ved geotermisk energi skal udnyttes, hvor det er
relevant, og har desuden fokus på gode og smidige rammevilkår for geotermi. Rege-
ringen finder særligt geotermisk energi relevant i fjernvarmesektoren, hvor den se-
neste analyse fra 2023 viser, at geotermisk energi i en dansk kontekst kan dække
omtrent 15 pct. af den danske fjernvarmeproduktion, og desuden kan bidrage til at
fortrænge anvendelsen af importeret biomasse og på sigt erstatte varmeproduktio-
nen fra affaldsforbrændingsanlæg.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0005.png
2.
EU’s fremtidige energipolitik i regi af en ægte energiunion
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resume
Det ungarske formandskab har planlagt, at der på energirådsmødet skal være en
politisk drøftelse af det fremtidige arbejde med at sikre en ægte energiunion i Europa.
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter arbejdet med at sikre, at EU's energilovgivning skal være klar til
en fremtid med en højere grad af fluktuerende vedvarende energi i energisystemet.
EU’s fremtidige energisystem
bør udformes på en måde, der sikrer de nødvendige
skridt til at nå et kommende 2040-klimamål og klimaneutralitet i 2050. En opdateret
strategi for en ægte energiunion, der bl.a. peger på rammerne for energiarkitekturen
post 2030 på EU-niveau bør være en nøgleprioritet for den nye Europa-Kommission.
2. Baggrund
Formanden for Europa-Kommissionen har bl.a. i sine retningslinjer for den nye Kom-
mission
henvist til, at der skal sættes fokus på at opnå en ”ægte” energiunion, her-
under ved at opskalere og prioritere investeringer i energiinfrastruktur og -teknolo-
gier. Det Europæiske Råd har ligeledes i forhold til fastlæggelsen af den strategiske
dagsorden for den nye Kommission sat fokus på behovet for at udvikle en ”ægte”
energiunion.
Det ungarske formandskab harsat
EU’s fremtidige energipolitik
på dagordenen for
energirådsmødet den 16. december 2024 til politisk drøftelse.
3. Formål og indhold
Det konkrete fokus for drøftelsen kendes endnu ikke, men det forventes, at der vil
blive fokuseret på elektricitet og infrastruktur, gas, energifattigdom, energiintensiv
industri og adgangen til kritiske råstoffer.
I forlængelse heraf kan der også forventes en drøftelse af, hvilken rolle energisekto-
ren spiller i det kommende arbejde med at styrke europæisk konkurrenceevne, og
hvordan den grønne omstilling kan understøtte dette.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0006.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har i sig selv ingen andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt støtte til at fokusere på at fremme den europæiske konkur-
renceevne, samt at energisektoren spiller en væsentlig rolle heri. Det er dog ukendt,
hvilke konkrete ønsker andre lande vil fremføre til indholdet af en opdateret strategi
for en ægte energiunion.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at der sættes fokus
på at styrke EU’s konkurrenceevne,
og ser den grønne omstilling og EU’s energipolitik som et centralt middel hertil.
Re-
geringen finder, at
EU’s energipolitik er central for Europas og EU-landenes
forsy-
ningssikkerhed, sikkerhed og konkurrenceevne. Det er nødvendigt for den europæi-
ske industri at have tilstrækkelig og billig energi til rådighed, hvis dens produktion og
konkurrenceevne skal opretholdes.
Regeringen er af den opfattelse, at den bedste måde til at sikre stabile og lave ener-
gipriser i Europa er at sikre et mere energiuafhængigt Europa, der kan producere det
meste af sin energi selv, samt et velfungerende indre marked for energi. Det vil kræve
en hurtigere og styrket udbygning af vedvarende energi og den tilhørende energiin-
frastruktur, også på tværs af grænser.
Regeringen mener, at ovenstående skal opnås ved bl.a. at styrke incitamenter til
direkte og indirekte elektrificering, systemintegration og udvikling af fleksible ressour-
cer, som er nødvendige for at understøtte integrationen af vedvarende energi. EU
bør arbejde for at styrke incitamenter til udbredelse af vedvarende energi, herunder
storskalaprojekter med bredere EU-fordele. Der skal hertil på EU-plan sikres den
nødvendige on- og offshore-netudvikling på både transmissions- og distributionsni-
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om notater om energi- og miljørådsmøder den 16. - 17. december 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2950083_0007.png
veau. Regeringen arbejder for, at der for storskala VE-projekter og tilhørende ener-
giinfrastruktur sikres bedre adgang til eksisterende EU-midler, og at udnytte eksiste-
rende støtte som et springbræt til også at tiltrække private investeringer. Regeringen
finder det væsentligt, at der udvikles en fremtidssikret tilgang til forsyningssikkerhed,
herunder en revision af reguleringen bag gasforsyningssikkerheden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7