Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 93
Offentligt
2949104_0001.png
Notat om overkompensationsvurdering for
biogasstøtteordninger 2021-2023
Det følger af statsstøttegodkendelserne af støtteordningerne til anvendelse af
biogas, at Danmark skal sikre, at støttemodtagerne ikke bliver overkompenserede.
Dette bliver overvåget på ordningsniveau for hver støtteordning via en årlig
beregning af støtteintensiteten. I dette notat beskrives resultaterne af
overkompensationsvurderingen for støtteordningerne til hhv. elproduktion, proces
og varme i 2021-2023.
Konklusionen er, at der ikke er forekommet overkompensation på støtteordninger til
elproduktion, procesformål og varme i perioden.
Det bemærkes, at der i 2024 ikke er foretaget en overkompensationsvurdering af
opgraderingsordningen, da der i 2023 blev vurderet overkompensation, hvorfor
støtteordningen vil vurderes næste gang i 2026 for perioden 2023-2025.
Overkompensationsvurdering for de enkelte støtteordninger
Overkompensationsvurderingerne for støtteordningerne foretages årligt på
baggrund af en samlet vurdering af støtten over en rullende treårig periode. Det
fremgår, at støtten samlet for den treårige periode er under 100 pct. for
støtteordningerne til hhv. elproduktion, proces og varme,
jf. tabel 1.
Det betyder, at
støttesatserne har været under de beregnede støtteberettigede beløb, og der er
således ikke fundet overkompensation sted på disse ordninger i 2021-2023.
Støttesatsen skal derfor
ikke
nedsættes.
Tabel 1. Støtteintensiteten i 2021, 2022 og 2023 for hver enkelt støtteordning
og den samlede støtte-intensitet for perioden 2021-2023.
Støtteintensitet, pct.
Biogas til elproduktion (fast afregning)
Biogas til elproduktion (pristillæg)
Biogas til procesformål
Biogas til varme
2021
71
18
92
53
2022
1**
40**
47
0
2023
1
27
26
0
2021-2023*
30
27
52
53
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
Anm:
*Støtteintensiteten for 2021-2023 beregnes som et samlet gennemsnit for hele perioden. **
Justeret ift. sidste års tabel på baggrund af en fejl i dataindtastningen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2949104_0002.png
Det bemærkes, at der ikke er foretaget en vurdering af opgraderingsordningen. Det
skyldes, at vurderingen for opgraderingsordningen i 2023 viste overkompensation
for perioden 2020-2022, hvorfor perioden for denne ordning iht. metoden skal
opstartes på ny, og der først kan ligge en treårig vurdering klar, når der foreligger
data for tre nye år. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget blev orienteret herom i
”Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger og
udsendelse af bekendtgørelse i høring” jf. KEF alm. del – bilag 113, fra december
2023. Næste vurdering for denne ordning foretages iht. metoden i 2026.
Baggrund om metoden
Der er tale om overkompensation, når støttemodtagernes samlede nettoudgifter
ved anvendelse af biogas, inklusive støtte, er lavere end anvendelse af de
alternative brændsler, eksempelvis brug af naturgas. Der vil i sådanne tilfælde
være en EU-retlig forpligtelse til at nedsætte støtten til et niveau, som ikke
overkompenserer støttemodtagerne.
Vurderingen foretages for hver støtteordning og baseres på driftsøkonomiske
oplysninger fra de repræsentative
1
støttemodtageres offentlige regnskaber.
Overkompensationsvurderingen foretages hvert år på baggrund af den samlede
støtteintensitet over en rullende treårig periode. Første overkompensations-
vurdering fra 2021 dækkede således årene 2018-2020, vurderingen fra 2022
dækkede 2019-2021, osv. Hvis der vurderes at være overkompensation for en
given treårig periode, og støtten derefter reguleres, opstartes en ny treårig periode,
således at alle år kommer til at indgå i en vurdering, men ét år ikke kan give
anledning til overkompensation to gange.
For biogas til opgradering og elproduktion gælder det, at vurderingen først
afgrænses til repræsentative støttemodtagere. På baggrund af de repræsentative
støttemodtageres bruttoomkostninger
2
beregnes herefter det støtteberettigede
beløb. Endelig beregnes støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som andel af det
maksimale beregnede støtteberettigede beløb.
For biogas til proces og varme er det ikke muligt at anvende støttemodtagernes
årsregnskaber til at gennemføre en overkompensationsvurdering, da
virksomhederne enten ikke har offentlige årsregnskaber eller har andre primære
økonomiske aktiviteter end biogas. Derfor anvendes bruttoomkostningerne for
opgraderet biogas til at beregne det støtteberettigede beløb samt støtteintensiteten
for disse to ordninger, dvs. støttesatsen som andel af det maksimale beregnede
støtteberettigede beløb.
1
Repræsentative støttemodtagere dækker over støttemodtagere hvis eneste eller primære
økonomiske aktiviteter med høj sandsynlighed er biogasrelaterede.
2
Bruttoomkostningerne pr. anvendt enhed biogas beregnes pba. de repræsentative
støttemodtageres samlede omkostninger (inkl. 10 pct. forrentning af materielle
anlægsaktiver), indtægter (herunder støtte og evt. indtægter fra salg af
oprindelsesgarantier), støttemængde samt naturgasprisen det pågældende år.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2949104_0003.png
Baggrund om vurderingsgrundlaget for 2023
For hvert enkelt år identificeres alle repræsentative virksomheder på de forskellige
ordninger, som udgør en større eller mindre andel af den samlede produktion på
ordningerne. Her gennemgås som eksempel vurderingsgrundlaget for det seneste
år. På støtteordningen til elproduktion (fast afregning) var der i alt 25 virksomheder
i 2023, og heraf er identificeret 4 repræsentative virksomheder, som står for 14 pct.
af den støttede elproduktion. For støttemodtagere på elproduktion pristillæg er der
identificeret 89 virksomheder med i alt 22 repræsentative virksomheder, der udgør
34 pct. af den støttede produktion. På støtteordningen til proces var 2
støttemodtagere, som ikke er repræsentative.
Nedenstående tabel viser vurderingsgrundlaget opgjort for hver støtteordning.
Tabel 2. Vurderingsgrundlaget for overkompensationsvurderingen 2023
(2023)
Biogas til elproduktion
(fast afregning)
Biogas til elproduktion
(pristillæg)
Biogas til procesformål
Biogas til varme
Virksomheder
25
89
Repræsentative
virksomheder
4
22
Andel af støttet
produktion
14 pct.
34 pct.
2
-
0
-
-
-
Side 3/3