Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 88
Offentligt
2947080_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center
Energiadministration
Kontor/afdeling
Kvoteadministrationen
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til
forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme
Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme blev sendt i ekstern høring den 24. oktober 2024 med
frist for afgivelse af høringssvar den 20. november 2024.
Der er modtaget i alt fem høringssvar i høringsperioden.
To høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til bekendtgørelsesudkastet:
-
Dansk Arbejdsgiverforening
-
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Følgende tre høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
-
Crossbridge Energy Fredericia
-
Danske Revisorer
-
TEKNIQ
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets
bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Beslutningen om gebyrfinansiering af CBAM
Nr. 2 Straffebestemmelser
Nr. 3 Udvidelse af CBAM-forordningens anvendelsesområde
Dato
02-12-2024
J nr.
2024 - 11360
/tmla
Ad nr. 1: Beslutningen om gebyrfinansiering af CBAM
Danske Revisorer
påpeger, at gebyret for en CBAM-klarerer efter deres opfattelse ikke er
proportionalt, henset til at selv små vareimporter (over 150 EUR pr. varesending) omfattes af
CBAM-forordningen. Det indebærer, at en importør af varer til eksempelvis en værdi af 2.000
kr. ud over indkøb af kvoter pålægges et gebyr på 2.760 kr. i 2025. Danske Revisorer
foreslår, at der indføres en bagatelgrænse for gebyrbetaling. Det kunne eksempelvis være
50.000 kr. i årlig importværdi således, at de allermindste virksomheder/importører ikke
belastes uforholdsmæssigt.
TEKNIQ
påpeger, at gebyret vil pålægge deres medlemmer en unødvendig økonomisk
byrde, bl.a. fordi CBAM-registreringen allerede er en tidskrævende proces som kræver
betydelige ressourcer fra virksomhederne. At tilføje et årligt gebyr vil yderligere komplicere
og fordyre denne proces. Herudover importerer mange af TEKNIQs medlemmer kun relativt
små mængder stål og andre varer uden for EU. For disse virksomheder vil et årligt gebyr
være en uforholdsmæssig stor omkostning i forhold til deres importvolumen. Endelig er et
gebyr på administrationen af CBAM en økonomisk belastning, da indførelsen af et årligt
gebyr især vil ramme små og mellemstore virksomheder, som allerede opererer med
stramme budgetter. Dette kan potentielt hæmme disse virksomheders konkurrenceevne og
vækstmuligheder. TEKNIQ opfordrer derfor til, at forslaget om et årligt gebyr for CBAM-
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 88: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny CBAM-bekendtgørelse, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2947080_0002.png
klarerer genovervejes, og at der i stedet findes løsninger, der ikke pålægger virksomhederne
yderligere økonomiske byrder.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker generelt, at beslutningen om gebyrfinansiering af administrationen af
CBAM følger det danske og europæiske princip på miljøområdet om, at ”forureneren
betaler”. Det vurderes på nuværende tidspunkt at være uforholdsvis administrativt tungt for
både myndighed og importør, hvis gebyrsatsen skulle differentieres, da reguleringen er ny,
og at der derfor ikke foreligger det nødvendige datagrundlag til administrativt let at
differentiere gebyrsatserne. Ministeriet vil evaluere gebyrsatserne når der foreligger et
tilstrækkeligt datagrundlag, med henblik på at undersøge muligheden for at fastsætte en
differentieret sats efter importmængde. Beslutning om differentierede gebyrsatser forventes
at kunne træffes ultimo 2026. Ministeriet takker for input hertil, og en evt. bagatelgrænse vil
også blive undersøgt.
Ad nr. 2: Straffebestemmelser
Danske Revisorer
har forståelse for, at Energistyrelsen/Staten er bundet af CBAM-
forordningen med hensyn til at pålægge sanktioner ved manglende indberetning, ved
manglende beregning af emissioner, samt ved manglende digital opbevaring og
tilgængelighed af data. Efter Danske Revisorers opfattelse bør der være mulighed for - i det
mindste under den nuværende vanskelige indkøringsfase - at undlade at idømme bøde, hvis
importøren i øvrigt har gjort alt, hvad der står i importørens magt for at indberette og
fremskaffe data samt opbevare data. Det skyldes, at CBAM-indrapporteringen pt. medfører
vanskeligheder for de fleste importører både af systemtekniske årsager og de reelle
manglende muligheder for fremskaffelse af data.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet vil først og fremmest gerne anerkende den indsats, som importørerne lægger i at
omstille sig til at være underlagt CBAM-reguleringen. Ministeriet bemærker, at flere af
bekendtgørelsens straffebestemmelser først finder anvendelse fra 2026, hvor de af
høringsparten nævnte udfordringer ventes at være løst. Det er således kun
straffebestemmelsen omhandlende overtrædelse af pligten i § 2, til at opbevare CBAM-
oplysninger i digitalt format, som er læseligt og kan gøres tilgængeligt for Energistyrelsen,
der finder anvendelse fra 2025. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke stilles specifikke
krav til, hvordan oplysninger opbevares, så længe det er i digitalt format, som er læseligt og
gøres tilgængeligt for Energistyrelsen.
Ad nr. 3: Udvidelse af CBAM-forordningens anvendelsesområde
Crossbridge
understreger nødvendigheden af at udvide forordningen, så raffinerede
produkter ligeledes omfattes af CBAM. Dette er for at imødekomme den nuværende ulige
konkurrencesituation på markedet som følge af, at produktionen i tredjelande ikke er
underlagt samme krav og vilkår, som raffinaderierne inden for EU-samarbejdet.
Konsekvensen af den ulige konkurrencesituation er, at enorme mængder raffinerede
produkter importeres til Europas egenproduktion/forsyningssikkerhed samtidig med, at
Crossbridge ikke finder det foreneligt med hensigten bag det europæiske
kvotehandelssystem om en grønnere udvikling af virksomhederne. Det fremhæves, at EU-
Kommissionen både i præamblerne og paragrafferne til forordningen beskriver fremtidige
revisioner, ligesom Crossbridge anser en udvidelse som en naturlig forlængelse af at sikre
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 88: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny CBAM-bekendtgørelse, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2947080_0003.png
europæisk energiuafhængighed. Dette er en erklæret målsætning i forbindelse med
udnævnelsen af den kommende EU-Kommission. Crossbridge ser derfor gerne et aktivt
dansk engagement i sagen, herunder særligt prioriteret i relation til det danske formandskab
i efteråret 2025.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at næstkommende mulige udvidelse af de omfattede varetyper
angivet i CBAM-forordningens Bilag I, foreligger inden udgangen af 2025. En sådan mulig
udvidelse af ordningens anvendelsesområde vil ske på baggrund af en kommende rapport,
som EU-Kommissionen har bestilt til udarbejdelse i 2025. Rapporten skal søge at rangere en
mulig inklusion af specifikke kulstoflækageudsatte sektorer og produkterne heraf ud fra
teknisk gennemførlighed, afledte effekter på kulstoflækage samt afledte effekter på
samhandlen mellem EU og tredjelande. EU-Kommissionen er forpligtet til at rådføre sig med
myndigheder og sektorspecifikke interessenter i denne proces forud for en mulig udvidelse
af CBAM.
Regeringen finder det relevant at undersøge, om der er behov for en styrket
lækagebeskyttelse for sektorer, der er i risiko for lækage, gennem fx EU’s CO2e-
grænsetilpasningsmekanisme i fuld overensstemmelse med WTO-reglerne.
Side 3/3