Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 85
Offentligt
2944280_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til CO
2
-reduktioner i CO
2
-intensive virksomheder
1
I medfør af § 2 a, § 7, stk. 3, § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2-4, og § 22, stk. 2, i lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12. september 2024, fastsættes:
Kapitel 1
EU-retlig statsstøttehjemmel og definitioner
§ 1.
Tilskud efter denne ordning udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde.
Stk. 2.
Støtteordningen er anmeldt til Europa-Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EU) nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108 med senere ændringer (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende
2014, nr. L 187, s. 1, og Kommissionens forordning (EU) nr. 2022/2473 af 14. december 2022 om forenelighed
med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse
kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af
fiskevarer og akvakulturprodukter med senere ændringer (gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og
akvakultur), EU-Tidende 2022, nr. L 327, s. 82, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ansøgervirksomheden: Den virksomhed, der ansøger om tilskud.
2) Ansøgningsportalen: Energistyrelsens digitale løsning, som kan findes på Energistyrelsens hjemmeside.
3) Efter-situation: Udstyret, der er blevet optimeret eller udskiftet, som det fremstår efter gennemførelse af
projektet.
4) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former
for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1099/2008 af
22. oktober 2008 om energistatistik.
5) Energi- og CO
2
e-afgiftslovene: Lov nr. 619 af 11. juni 2024 om afgift af CO
2
e-emissioner fra
kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven) og lov nr. 683 af 11. juni 2024 om ændring af lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love, både lov nr.
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2023/1791/EU om energieffektivitet og ændring af forordning 2023/955 (omarbejdning).
I bekendtgørelsen er der medtaget
visse bestemmelser fra Kommissionens forordning 972/2020/EU af 2. juli 2020 om ændring af forordning (EU) nr.
1407/2013 for så vidt angår forlængelse og ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 for så vidt angår forlængelse og
relevante tilpasninger, EU-Tidende 2020, nr. L 215, side 3, Kommissionens forordning (EU) nr. 2022/2473 af 14.
december 2022 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og
afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2022, nr. L 327, s. 82, samt Kommissionens forordning
(EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473 om
forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af
visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af
fiskevarer og akvakulturprodukter. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark. Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
619 af 11. juni 2024 og lov nr. 683 af 11. juni 2024 som de er vedtaget i deres helhed uanset
ikrafttrædelsestidspunkt for de enkelte bestemmelser.
6) Energirelateret CO
2
-udledning: CO
2
-udledning, der forekommer ved anvendelse af energi.
7) Fossilt brændsel: Ikke-vedvarende kulstofbaserede gasser, faste brændsler og flydende brændsler.
8) Før-situation: Udstyret, der skal optimeres eller udskiftes, som det fremstår før gennemførelse af projektet.
9) Lavemissionsfartøj: Et fartøj til passagertransport, godstransport, havneoperationer eller hjælpeaktiviteter,
som har en hybridmotor eller dobbeltbrændstofmotor, der får mindst 25 pct. af sin energi fra elektricitet eller
brint.
10) Lille virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud opfylder kriterierne for at
være en lille virksomhed i den generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og
gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur bilag 1.
11) Mellemstor virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud opfylder kriterierne for
at være en mellemstor virksomhed i den generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og
gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur bilag 1.
12) Nulemissionsfartøj: Et fartøj til passagertransport, godstransport, havneoperationer eller
hjælpeaktiviteter, der udelukkende anvender energiarterne elektricitet eller brint.
13) Projekt: En teknisk foranstaltning, der forårsager en CO
2
-reduktion i én p-enhed, eller flere af hinanden
afhængige tekniske foranstaltninger, der tilsammen forårsager en CO
2
-reduktion i én p-enhed.
14) Standardforudsætning: En værdi eller opgørelsesmetode, som under visse omstændigheder skal eller kan
anvendes ved en beregning, jf. § 26.
15) Standardløsning: En IT-løsning, som under visse omstændigheder skal eller kan bruges til at foretage en
beregning.
16) Stor virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud ikke opfylder kriterierne i den
generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur
bilag 1.
17) Udstyr: Alle former for fysiske og digitale bestanddele, herunder ejendomme, bygninger,
produktionsanlæg, maskiner, komponenter, delkomponenter og software.
18) Virksomhed: Enhver enhed, uanset dens retlige form, der regelmæssigt udøver en økonomisk aktivitet,
jf. EU’s
fællesskabsretlige virksomhedsbegreb.
Kapitel 2
Digital kommunikation
§ 3.
Energistyrelsen annoncerer på sin hjemmeside og www.statens-tilskudspuljer.dk i hvilke perioder,
tilskudsordningen er åben for ansøgninger om tilsagn om tilskud.
Stk. 2.
Energistyrelsen offentliggør en vejledende tilsagnsramme for årets midler på sin hjemmeside og
www.statens-tilskudspuljer.dk.
§ 4.
Ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes via ansøgningsportalen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2.
Al korrespondance mellem ansøgervirksomheden og Energistyrelsen skal ske via ansøgningsportalen,
medmindre Energistyrelsen bestemmer andet.
Kapitel 3
Puljemidler og puljens åbning
§ 5.
Puljens årlige midler svarer til den bevillingsmæssige ramme, der er afsat på finansloven for det
pågældende år.
§ 6.
Tilskudsordningen er åben for ansøgninger i den periode, som annonceres på Energistyrelsens
hjemmeside og www.statens-tilskudspuljer.dk.
Stk. 2.
Puljen lukker for ansøgninger om tilsagn om tilskud tidligst 1. november, jf. dog stk. 3, 1. pkt., og
senest 30. november.
Stk. 3.
Puljen lukker for ansøgninger om tilsagn om tilskud, når Energistyrelsen har givet tilsagn svarende til
puljens årlige midler. Energistyrelsen kan med et varsel på 14 dage genåbne puljen, hvis puljen på ny får frie
midler.
Kapitel 4
Ansøgerkreds og virksomhedsrelaterede betingelser for tilskud
§ 7.
Der kan ydes tilskud til virksomheder, der opfylder betingelserne i § 8, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Der ydes ikke tilskud til nationale, regionale eller lokale myndigheder og enheder, som finansieres og
administreres direkte af disse myndigheder, men som ikke har en industriel eller kommerciel karakter.
Stk. 3.
Der ydes ikke tilskud til virksomheder,
1) der har følgende hovedbrancher:»01: Plante- og husdyravl«, jagt og serviceydelser i forbindelse hermed«,
»02:
Skovbrug og skovning«,
»03:
Fiskeri og akvakultur«,
»35.1:
Elforsyning«,
»35.22:
Distribution af gas«,
»35.23:
Handel med gas gennem rørledninger«,
»35.3:
Fjernvarmeforsyning«,
»35.4:
Mægler- og
agentvirksomhed i forbindelse med forsyning af elektricitet og naturgas«,
»49.1:
Passagertransport med
jernbane«,
»49.2:
Godstransport med tog«,
»50.3:
Transport af passagerer ad indre vandveje«,
»50.4:
Transport af gods ad indre vandveje«,
»51:
Luftfart« eller
»84:
Offentlig forvaltning, forsvar; lovpligtig
socialsikring«.
2) der beskæftiger sig med produktion af fiskevarer eller akvakulturprodukter.
3) der er at anse som fiskerihavne, landingssteder, auktionshaller og nødhavne.
Stk. 4.
Der ydes ikke tilskud til store virksomheder, der har følgende hovedbrancher:
»10.2
Forarbejdning og
konservering af fisk, krebsdyr og bløddyr«,
»47.23:
Fiskeforretninger« eller
»46.38:
Engroshandel med
andre fødevarer, herunder fisk, krebs og bløddyr«.
§ 8.
Virksomheden skal i 2021, 2022 og 2023 have haft en gennemsnitlig årlig CO
2e
-udledning på minimum
1.500 ton, der i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene er pålagt en samlet afgiftsstigning, jf. stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2.
Virksomheden skal have en samlet afgiftsstigning i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene på
minimum 2,3 pct. af virksomhedens gennemsnitlige årlige bruttoværditilvækst i 2021, 2022 og 2023, jf. bilag
9. Ved opgørelse af virksomhedens samlede afgiftsstigning beregnes differencen mellem virksomhedens
samlede årlige forventede afgiftsbetaling i 2030 i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene og virksomhedens
samlede årlige forventede afgiftsbetaling i 2030 inden ikrafttrædelsen af energi- og CO
2
e-afgiftslovene med
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
afsæt i virksomhedens gennemsnitlige, årlige CO
2e
-udledning i 2021, 2022 og 2023, jf. bilag 9. Ved
opgørelse af bruttoværditilvæksten beregnes summen af virksomhedens driftsresultat og
personaleomkostninger, jf. bilag 9.
§ 9.
En virksomhed skal for at modtage tilskud desuden opfylde følgende betingelser:
1) Virksomheden må ikke på tilsagnstidspunktet have modtaget et påbud fra det offentlige om
tilbagebetaling af støtte, som Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og
uforenelig med det indre marked, som ikke er fuldt ud efterkommet.
2) Virksomheden må ikke på tilsagnstidspunktet være kriseramt, jf. definitionen i den generelle
gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 18.
3) Virksomheden må på tilsagnstidspunktet ikke have begået en alvorlig overtrædelse i henhold til artikel 42
i Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 eller artikel 90 i forordning (EF) nr. 1224/2009.
4) Virksomheden må på tilsagnstidspunktet ikke have været involveret i driften, forvaltningen eller
ejerskabet af et fiskerfartøj, som er opført på Unionens liste over IUU-fartøjer, jf. artikel 40, stk. 3, i
forordning (EF) nr. 1005/2008, eller et fartøj, som fører et flag fra et land, der er opført på listen over
ikkesamarbejdende tredjelande, jf. nævnte forordnings artikel 33.
Kapitel 5
Støtteberettigede projekter
§ 10.
Der kan ydes tilskud til projekter, jf. dog stk. 2-5 og § 11, der består af:
1) Optimering af udstyr, der helt eller delvist anvender fossilt brændsel.
2) Udskiftning af udstyr, der helt eller delvist anvender fossilt brændsel, til udstyr, der helt eller delvist
anvender ikke-fossilt brændsel.
Stk. 2.
Der kan ikke ydes tilskud til:
1) Optimering af gaskedel, gasbrænder og tilhørende reguleringsudstyr.
2) Optimering og udskiftning af komfortventilation, klimaskærm, IT- og serverudstyr, køleanlæg i serverrum
og UPS-anlæg i tilknytning til serverrum.
3) Udskiftning af havne og auktionshaller.
Stk. 3.
Der kan ikke ydes tilskud til en udskiftning, der indebærer, at efter-situationen består af følgende:
1) Anlæg, der producerer elektricitet, gasser, flydende brændsel, vedvarende energi eller solvarme,
medmindre stk. 4 finder anvendelse, og betingelserne heri er opfyldt.
2) Gaskedel.
3) Fangst eller lagring af CO
2.
Stk. 4.
Der kan, medmindre et projekt er omfattet af stk. 5, kun ydes tilskud til udskiftning til udstyr, der i
efter-situationen producerer eller anvender brint, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
1) Den producerede eller anvendte brint er produceret på elektricitet.
2) Det kan påvises, at den producerede eller anvendte brint opnår besparelser i vugge-til-grav-emissionerne
af drivhusgasser på mindst 70 pct. i forhold til en værdi for fossilt brændsel på 94 gCO
2e
/MJ.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3) Ansøgervirksomheden forpligter sig til, at udstyret kun producerer eller anvender brint, der opfylder
betingelserne i nr. 1 og 2 i hele udstyrets afskrivningsperiode. Dette gælder også, såfremt udstyret i perioden
anvendes af eller videresælges til tredjepart. Såfremt ansøgervirksomheden ikke overholder sin forpligtelse,
skal tilskuddet tilbagebetales til Energistyrelsen.
Stk. 5.
Der kan kun ydes tilskud til optimering og udskiftning af fartøjer, såfremt følgende betingelser er
opfyldt:
1) Efter-situationen består af et lavemissionsfartøj eller et nulemissionsfartøj.
2) Ansøgervirksomheden forpligter sig til, at fartøjet i en periode på 10 år fra ibrugtagningsdato anvendes til
minimum 90 pct. indenrigssøfart. Dette gælder også, såfremt fartøjet i perioden anvendes af eller
videresælges til tredjepart. Såfremt ansøgervirksomheden ikke overholder sin forpligtelse, skal tilskuddet
tilbagebetales til Energistyrelsen.
Stk. 6.
Der ydes ikke tilskud til projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller
akvakulturprodukter, når ansøgervirksomheden på tilsagnstidspunktet er stor.
§ 11.
Der ydes uanset § 10 ikke tilskud til følgende projekter:
1) Projekter, som ansøgervirksomheden skønnes at ville gennemføre i fravær af tilskuddet.
2) Projekter, som ansøgervirksomheden har påbegyndt, før Energistyrelsen har kvitteret for modtagelse af
ansøgning om tilsagn. Et projekt anses for at være påbegyndt, når ansøgervirksomheden har igangsat fysiske
arbejder relateret til projektet, når ansøgervirksomheden har indgået aftale om indkøb af varer eller
tjenesteydelser til brug for projektet, eller når ansøgervirksomheden har påtaget sig andre forpligtelser, der
gør investeringen irreversibel. Ansøgervirksomhedens erhvervelse af jord til brug for projektet samt
planlægning af, indhentelse af rådgivning om og indhentelse af offentlige tilladelser og godkendelser
vedrørende projektet anses ikke for at være ensbetydende med, at projektet er påbegyndt.
3) Projekter, hvis gennemførelse er påkrævet i medfør af EU-standarder, der er vedtaget på tidspunktet for
ansøgning om tilsagn.
4) Projekter, der følger af almindelig vedligehold.
5) Projekter, som ansøgervirksomheden modtager anden støtte til efter national lovgivning.
6) Projekter, der vedrører udstyr, der ikke er funktionsdygtigt på tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
7) Projekter, der vedrører udstyr, der i de seneste 2 år forud for tidspunktet for ansøgning om tilsagn
a) ikke har været i drift på den adresse, som projektet vedrører, eller
b) ikke har været i drift i den p-enhed, som projektet vedrører.
Kapitel 6
Beregning af tilskud
§ 12.
Tilskudsbeløbet beregnes foreløbigt og i henhold til §§ 13-17 i forbindelse med afgørelse om tilsagn.
Stk. 2.
Tilskudsbeløbet beregnes endeligt og i henhold til §§ 13-16 i forbindelse med afgørelse om
udbetaling.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Det endeligt beregnede tilskudsbeløb til udbetaling kan ikke overstige det foreløbigt beregnede
tilskudsbeløb.
§ 13.
Der ydes tilskud på 500,00 kr. pr. reduceret støtteberettiget ton CO
2
pr. år over projektets levetid, jf. §
26, stk. 2, og bilag 1, tilbagediskonteret til nettonutidsværdi med den til enhver tid af Finansministeriet
anbefalede samfundsøkonomiske diskonteringsrente for samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35 år,
jf. bilag 10.
Stk. 2.
Såfremt en prioriteringsfaktor, jf. § 26, stk. 3, og bilag 2, finder anvendelse på et projekt, jf. kapitel
10, ganges tilskudsbeløbet i medfør af stk. 1 med denne.
§ 14.
Tilskuddet kan ikke overstige følgende procentsatser af de støtteberettigede omkostninger, medmindre
andet følger af stk. 2-6:
1) 30 pct. til store virksomheder.
2) 40 pct. til mellemstore virksomheder.
3) 50 pct. til små virksomheder.
Stk. 2.
For projekter, der indebærer en konvertering fra fossilt brændsel i før-situationen til ikke-fossilt
brændsel i efter-situationen, kan tilskuddet ikke overstige følgende procentsatser af de støtteberettigede
omkostninger, medmindre andet følger af stk. 3-6:
1) 40 pct. til store virksomheder.
2) 50 pct. til mellemstore virksomheder.
3) 60 pct. til små virksomheder.
Stk. 3.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, kan tilskuddet ikke overstige følgende procentsatser af de
støtteberettigede omkostninger, medmindre andet følger af stk. 4 og 6:
1) 20 pct. for lavemissionsfartøjer og 30 pct. for nulemissionsfartøjer til store virksomheder, jf. dog stk. 4.
2) 40 pct. for lavemissionsfartøjer og 50 pct. for nulemissionsfartøjer til mellemstore virksomheder.
3) 50 pct. for lavemissionsfartøjer og 60 pct. for nulemissionsfartøjer til små virksomheder.
Stk. 4.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, hvor projektet indebærer erhvervelse af
lavemissionsfartøjer eller nulemissionsfartøjer med henblik på offentlig passagertransport, der er genstand
for en kontrakt om offentlig tjenesteydelse, som ansøgervirksomheden har fået tildelt efter et åbent,
gennemsigtigt og ikkediskriminerende offentligt udbud, kan tilskuddets størrelse ikke overstige følgende
procentsatser af de støtteberettigede omkostninger til store virksomheder:
1) 40 pct. for lavemissionsfartøjer.
2) 50 pct. for nulemissionsfartøjer.
Stk. 5.
For projekter, der indebærer udskiftning til en varmepumpe, der udelukkende overfører varme fra
aerotermiske, geotermiske og hydrotermiske kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum 2,3, kan
tilskuddet ikke overstige følgende procentsatser af de støtteberettigede omkostninger, medmindre andet
følger af stk. 6:
1) 45 pct. til store virksomheder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2) 55 pct. til mellemstore virksomheder.
3) 60 pct. til små virksomheder.
Stk. 6.
For projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter,
kan tilskuddet ikke overstige 50 pct. af de støtteberettigede omkostninger.
§ 15.
Der ydes maksimalt et tilskud svarende til 15 mio. euro pr. virksomhed pr. projekt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For så vidt angår projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller
akvakulturprodukter, ydes der maksimalt et tilskud svarende til 1,25 mio. euro pr. virksomhed pr. år.
§ 16.
Såfremt projektets tilbagebetalingstid er mindre end 2 år, nedsættes det opgjorte tilskudsbeløb i medfør
af §§ 13-15 til et beløb, der indebærer en beregnet tilbagebetalingstid på 2 år, jf. bilag 10. Tilbagebetalingstid
skal forstås som de faktiske investeringsomkostninger som afgrænset i medfør af §§ 22 og 23 fratrukket
tilskudsbeløbet, som beregnet i medfør af §§ 13-15 delt med den årlige, økonomiske værdi af ændringen i
energiforbrug relateret til den støtteberettigede CO
2
-reduktion.
§ 17.
Der gives ikke tilsagn om tilskud, hvis tilskudsbeløbet i medfør af §§ 13-16 udgør mindre end 10.000
kr.
Kapitel 7
Opgørelse af den støtteberettigede CO
2
-reduktion
§ 18.
Den støtteberettigede CO
2
-reduktion opgøres i medfør af stk. 2-7.
Stk. 2.
CO
2
-reduktionen består af nettoforskellen mellem CO
2
-udledningerne i før-situationen og CO
2
-
udledningerne i efter-situationen. CO
2
-udledningen i før- og efter-situation beregnes på baggrund af
energiforbruget i før- og efter-situation og ved brug af standardforudsætning for CO
2
-emissionsfaktorer, jf. §
26, stk. 5, og bilag 4.
Stk. 3.
Der kan kun medregnes CO
2
-reduktion i CO
2
-udledning, der
1) tilhører ansøgervirksomheden,
2) er energirelateret, og
3) er relateret til fossilt brændselsforbrug.
Stk. 4.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der opnås i CO
2
-udledning relateret til følgende:
1) Køretøjer.
2) Udenrigssøfart.
3) Fiskefartøjer.
Stk. 5.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der er forårsaget alene af følgende:
1) Ændret produktionskapacitet eller -volumen.
2) Ændring af den producerede vare eller ydelse.
3) Installation af brugt udstyr.
4) Hel eller delvis flytning, omlægning, sammenlægning eller nedlæggelse af produktionen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 6.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der følger af en optimering eller udskiftning, som
ansøgervirksomheden har pligt til at gennemføre i medfør af lovgivning eller EU-standarder, der er vedtaget
på tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Stk. 7.
For projekter, der består af udskiftning til udstyr, der kun delvist anvender fossilt brændsel, kan kun
medregnes den CO
2
-reduktion, der følger af konverteringen til ikke-fossilt brændsel, medmindre der er tale
om et projekt, der er omfattet af § 10, stk. 5, nr. 1.
Kapitel 8
Opgørelse af de støtteberettigede omkostninger
§ 19.
De støtteberettigede omkostninger ved kontantkøb opgøres i medfør af § 20. De støtteberettigede
omkostninger ved kreditkøb og leasing opgøres i medfør af § 21.
§ 20.
De støtteberettigede omkostninger ved kontantkøb er differencen mellem projektets faktiske
investeringsomkostninger og en kontrafaktisk investering, der ville være foretaget i fravær af tilskud,
medmindre andet fremgår af stk. 2 og 3. Den kontrafaktiske investering beregnes som nettonutidsværdien af
omkostningerne ved den senere samme investering, der ville være foretaget uden støtten.
Stk. 2.
For følgende projekter er de støtteberettigede omkostninger projektets faktiske
investeringsomkostninger:
1) Optimeringsprojekter, der er omfattet af § 10, stk. 5.
2) Projekter, der indebærer udskiftning til en varmepumpe, der udelukkende overfører varme fra
aerotermiske, geotermiske og hydrotermiske kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum 2,3.
3) Projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter.
Stk. 3.
For udskiftningsprojekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, er de støtteberettigede omkostninger
meromkostningerne ved køb af lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet. Meromkostningerne beregnes
som forskellen mellem projektets faktiske investeringsomkostninger og de investeringsomkostninger, der
ville have været ved køb af et fartøj af samme kategori, der opfylder allerede gældende EU-standarder, og
som ville være blevet erhvervet uden støtten.
§ 21.
De støtteberettigede omkostninger ved kreditkøb og leasing er forskellen mellem nettonutidsværdien af
de faktiske investeringsomkostninger ved leasing af udstyr og nettotidsværdien af de faktiske
investeringsomkostninger ved leasing af det mindre miljøvenlige eller energivenlige udstyr, der ville blive
leaset uden tilskuddet, medmindre andet fremgår af stk. 2 og 3. Nettonutidsværdien er de årlige
leasingydelser i hele leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret til
nettonutidsværdi med den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske
diskonteringsrente for samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for
støtteberettigede omkostninger ved kreditkøb og leasing skal anvendes.
Stk. 2.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, nr. 1, er de støtteberettigede omkostninger
meromkostningerne ved leasingen af lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet. Meromkostningerne
beregnes som forskellen mellem nettonutidsværdien af de faktiske investeringsomkostninger ved leasing af
lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet og nettonutidsværdien af de faktiske
investeringsomkostninger ved leasing af fartøj af samme kategori, som opfylder allerede gældende EU-
standarder, og som ville være blevet leaset uden tilskuddet. Nettonutidsværdien er de årlige leasingydelser i
hele leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret til nettonutidsværdi med
den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske diskonteringsrente for
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for støtteberettigede omkostninger ved
kreditkøb og leasing skal anvendes.
Stk. 3.
For varmepumper, der udelukkende overfører varme fra aerotermiske, geotermiske og hydrotermiske
kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum 2,3, er de støtteberettigede omkostninger de årlige
leasingydelser i hele leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret til
nettonutidsværdi med den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske
diskonteringsrente for samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for
støtteberettigede omkostninger ved kreditkøb og leasing skal anvendes.
§ 22.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan kun medregnes omkostninger,
1) der er nødvendige for at opnå et højere energieffektivitets- eller miljøbeskyttelsesniveau,
2) der er direkte relateret til gennemførelsen af projektet,
3) der er direkte relateret til den støtteberettigede CO
2
-reduktion, og
4) der afholdes og betales af ansøgervirksomheden.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan kun medregnes udgifter, der er omfattet
af følgende kategorier:
1) Rådgivning, projektudvikling, herunder udarbejdelse af ansøgningsmateriale og projektering forbundet
med anlægsomkostninger.
2) Ekstern kvalitetssikring af oplysninger og dokumenter, hvis påkrævet af Energistyrelsen i medfør af § 28,
stk. 2, og § 39, stk. 2.
3) Miljøgodkendelse.
4) Anskaffelse af udstyr ved køb eller leasing, jf. dog stk. 3.
5) Entreprenørydelser.
6) Revision af de oplysninger og den dokumentation, der påviser, at ansøgervirksomheden opfylder
betingelserne i § 8, stk. 1 og 2.
7) Revision af regnskab, hvis påkrævet i medfør af § 40, stk. 3.
Stk. 3.
For projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter
kan de faktiske investeringsomkostninger ikke bestå af udgifter til anskaffelse af udstyr ved kreditkøb eller
leasing.
§ 23.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan ikke medregnes omkostninger forbundet
med:
1) Internt arbejde.
2) Afledte omkostninger af projektet, herunder driftsomkostninger, finansieringsomkostninger, samt
omkostninger forbundet med forsikring, service, opkvalificering af personel og lignende.
3) Opladnings- og optankningsudstyr i havne.
4) Klimasyn.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger skal der under hensyntagen til moms, som
ikke bæres endeligt af tilskudsmodtager, tilbagekrediteringer, rabatter, afslag samt indtægter fra salg eller
anden afhændelse af eksisterende udstyr beregnes et nettobeløb.
Kapitel 9
Før- og efter-forbrug
§ 24.
Før-forbruget er det årlige energiforbrug i før-situationen.
Stk. 2.
Før-forbruget opgøres, jf. dog stk. 3-4, ved repræsentative og retvisende fakturaer og på baggrund af
1) de seneste 12 sammenhængende måneder, der er faktureret forud for tidspunktet for ansøgning om tilsagn,
eller
2) det gennemsnitlige årlige energiforbrug i de seneste 36 sammenhængende måneder, der er faktureret forud
for tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Stk. 3.
Før-forbruget opgøres ved repræsentativ og retvisende måling eller repræsentativ og retvisende
teoretisk beregning, såfremt
1) et faktureret forbrug ikke med tilstrækkelig sikkerhed begrænser sig til før-forbruget, eller
2) et faktureret forbrug ikke kan dokumenteres, fordi der anvendes eget-produceret brændsel.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af før-forbruget, jf. stk. 1-2, skal standardforudsætningerne i bilag 3 og 6-8, jf. § 26,
stk. 4 og 7-9, benyttes i det omfang, de finder anvendelse.
Stk. 5.
Der skal under hensyntagen til en eventuel nedgang i produktionskapacitet fra før-situation til efter-
situation ske nedkorrektion af det opgjorte før-forbrug.
§ 25.
Efter-forbruget er det årlige energiforbrug i eftersituationen.
Stk. 2.
Efter-forbruget opgøres ved repræsentativ og retvisende måling eller repræsentativ og retvisende
teoretisk beregning. Efter-forbruget skal ved måling opgøres på baggrund af en sammenhængende periode på
op til tre måneder som fastsat af Energistyrelsen i tilsagn om tilskud.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af efter-forbruget, jf. stk. 1, skal standardforudsætningerne i bilag 3 og 6-8, jf. § 26,
stk. 4 og 7-9, benyttes i det omfang, de finder anvendelse.
Stk. 4.
Der skal under hensyntagen til en eventuel stigning i produktionsvolumen fra før-situation til efter-
situation ske nedkorrektion af det opgjorte efter-forbrug.
Kapitel 10
Standardforudsætninger
§ 26.
Hvis en obligatorisk standardforudsætning finder anvendelse på et projekt, jf. stk. 2-10, skal dennes
værdier og metoder benyttes, jf. dog stk. 12.
Stk. 2.
Standardforudsætning for levetider, jf. bilag 1, finder anvendelse på alle projekter.
Standardforudsætningen benyttes, for så vidt angår alle projekter ved beregningen af de enkelte projekters
CO
2
-reduktioner i medfør af § 18. Standardforudsætningen benyttes endvidere ved beregningen af
støtteberettigede omkostninger i medfør af § 20, stk. 1.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Standardforudsætning for prioriteringsfaktor, jf. bilag 2, finder anvendelse på alle projekter, der
indebærer konvertering fra naturgas til el, fjernvarme, biomasse og brint, og benyttes ved beregningen af de
enkelte projekters tilskudsbeløb i medfør af § 13, stk. 2.
Stk. 4.
Standardforudsætning for brændværdier, jf. bilag 3, finder anvendelse på alle projekter, hvis
energiforbrug er opgjort i kilogram, liter eller kubikmeter, og benyttes ved beregningen af før- og
efterforbrug.
Stk. 5.
Standardforudsætning for CO
2
-emissionsfaktorer, jf. bilag 4, finder anvendelse på alle projekter og
benyttes ved beregningen af CO
2
-reduktioner.
Stk. 6.
Standardforudsætning for standardenergipriser, jf. bilag 5, finder anvendelse på alle projekter og
benyttes ved beregningen af den økonomiske værdi af før- og efterforbrug.
Stk. 7.
Standardforudsætning for udetemperaturer, jf. bilag 6, finder anvendelse på alle projekter, hvis
energiforbrug beregnes på baggrund af udetemperaturen, og benyttes ved beregningen af før- og
efterforbrug.
Stk. 8.
Standardforudsætning for graddage, jf. bilag 7, finder anvendelse på alle projekter, hvis energiforbrug
påvirkes af udetemperaturen, og hvis før- eller efter-forbrug graddagskorrigeres.
Stk. 9.
Standardforudsætning for virkningsgrader, jf. bilag 8, finder anvendelse på:
1) projekter, der indebærer udskiftning af brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, hvis brændsel er
naturgas, LPG, olie, kul eller koks. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde til opgørelse af
virkningsgraden i før-situationen,
2) projekter, der via optimering af udstyr, der ikke er kedler, brændere eller tilhørende reguleringsudstyr,
giver en energibesparelse på en kedels energiforbrug. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde altid
til opgørelse af virkningsgraden i før-situationen, og såfremt kedlen leverer energi i efter-situationen også i
efter-situationen, og
3) projekter, der optimerer på en kedel, brænder og tilhørende reguleringsudstyr. Standardforudsætningen
benyttes i disse tilfælde til opgørelse af virkningsgraden i både før- og efter-situationen.
Stk. 10.
Ved anvendelsen af en standardforudsætning er karakteren af projektet afgørende for, hvilken eller
hvilke af standardforudsætningens værdier og metoder, der skal benyttes.
Stk. 11.
Standardforudsætningernes værdier og metoder kan ikke benyttes ved andre projektet og til andre
beregninger, end hvad der følger af stk. 2-9.
Stk. 12.
Hvis anvendelse af en obligatorisk standardforudsætning ikke skønnes med tilstrækkelig sikkerhed at
være retvisende, kan Energistyrelsen bestemme, at en anden værdi eller metode skal eller kan anvendes.
Kapitel 11
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 27.
Der er én ansøgervirksomhed per ansøgning om tilsagn.
Stk. 2.
En ansøgning kan indeholde ét projekt.
Stk. 3.
Såfremt et projekt allerede indgår i en aktiv sag omfattet af denne bekendtgørelse eller bekendtgørelse
om tilskud til energibesparelser, energieffektiviseringer og CO
2
-reduktioner i erhvervsvirksomheder, kan der
ikke gives tilsagn til projektet i medfør af den senest indsendte ansøgning. En aktiv sag er en sag, hvori
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1) Energistyrelsen har kvitteret for modtagelse af ansøgning om tilsagn om tilskud, og som afventer, at
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilsagn, eller
2) Energistyrelsen har meddelt tilsagn om tilskud, der ikke efterfølgende er bortfaldet helt eller delvist, og på
baggrund af hvilken, der endnu ikke er sket udbetaling af tilskud.
§ 28.
Ansøgning om tilsagn skal indeholde
1) de på ansøgningsportalen efterspurgte oplysninger og dokumentation,
2) et budget over projektets estimerede faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23, og
3) en revisorerklæring, der er udarbejdet i overensstemmelse med stk. 4, vedrørende ansøgervirksomhedens
opfyldelse af betingelserne i § 8, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
I det omfang Energistyrelsen skønner det nødvendigt, kan Energistyrelsen kræve yderligere
oplysninger og dokumentation, herunder forevisning af originale dokumenter, og ekstern kvalitetssikring af
oplysninger og dokumentation.
Stk. 3.
Såfremt ansøgervirksomheden indsender yderligere oplysninger, inden Energistyrelsen har truffet
afgørelse om tilsagn om tilskud, kan dette ikke indebære, at det ansøgte tilskudsbeløb overstiger det
tilskudsbeløb, ansøgervirksomheden har angivet på tidspunktet for indsendelse af ansøgningen.
Stk. 4.
Revisorerklæringen, jf. stk. 1, nr. 3, skal være udarbejdet af revisor forud for tidspunktet for
ansøgning om tilsagn og i henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
Stk. 5.
Såfremt ansøgervirksomheden har sendt en revisorerklæring i medfør af stk. 1, nr. 3, i en anden sag,
kan Energistyrelsen lægge denne til grund for sagsbehandlingen.
§ 29.
Energistyrelsen kvitterer for modtagelse af ansøgning om tilsagn. Når ansøgervirksomheden har
modtaget kvittering, kan ansøgervirksomheden for egen regning og risiko påbegynde arbejdet, uden at dette
er i strid med § 11, nr. 2.
§ 30.
Energistyrelsen reserverer midler prioriteret efter tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Kapitel 12
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 31.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt der gives tilsagn om tilskud.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse inden for den bevillingsmæssige ramme, der er afsat på finansloven
for det pågældende år, og meddeler afslag, hvis der ikke er frie midler til rådighed svarende til det ansøgte
tilskudsbeløb.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan meddele afslag, såfremt der den 10. december i det kalenderår, som ansøgning om
tilskud er indsendt, ikke på det foreliggende grundlag kan meddeles tilsagn om tilskud.
§ 32.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i tilsagnet. For alle tilsagn gælder de vilkår, der fremgår af stk. 2-8,
medmindre Energistyrelsen bestemmer andet i tilsagnet.
Stk. 2.
Tilskudsbeløbet er beregnet med udgangspunkt i § 20, hvis ansøgervirksomheden ikke har oplyst, at
ansøgervirksomheden forventer at indgå en leasingkontrakt eller kreditaftale, der opfylder betingelserne i §
37, stk. 2.
Stk. 3.
Ansøgervirksomheden skal via ansøgerportalen acceptere et tilsagn senest 14 dage efter,
Energistyrelsen har meddelt tilsagnet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 4.
Projektets skal gennemføres i overensstemmelse med projektbeskrivelsen.
Stk. 5.
Frist for anmodning om udbetaling er to år og tre måneder efter meddelt tilsagn.
Stk. 6.
Ansøgervirksomheden skal på Energistyrelsens anmodning afrapportere om projektets status samt
give en prognose for projektets afslutning.
Stk. 7.
Ansøgervirksomheden skal fra tidspunktet om ansøgning om tilsagn og frem til udbetaling overholde
reglerne i EU´s fælles fiskeripolitik.
Stk. 8.
Ansøgervirksomheden skal uden unødigt ophold oplyse Energistyrelsen om ændrede forhold
vedrørende ansøgervirksomheden, der kan have betydning for retten til tilskud eller tilskuddets størrelse.
Stk. 9.
Ansøgervirksomheden skal stå til rådighed for Energistyrelsens erfaringsopsamling og evaluering af
tilskudsordningen.
Kapitel 13
Ændring af projekt og vilkår for tilsagn
§ 33.
Ansøgervirksomheden kan ændre et projekts efter-situation, såfremt ansøgervirksomheden i ansøgning
om udbetaling, jf. dog stk. 4, giver Energistyrelsen besked om ændringen, og såfremt følgende betingelser er
opfyldt:
1) Projektets før-situation består uændret.
2) Projektet vil med ændringen fortsat opfylde alle betingelser for at opnå tilsagn.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal over for Energistyrelsen redegøre for, hvad ændringen består i, samt
oplyse om og i hvilket omfang projektændringen påvirker projektets før-situation, før-forbrug, efter-situation
og efter-forbrug. Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden dokumenterer oplysningerne.
Stk. 3.
Energistyrelsen påser i forbindelse med ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. dog stk. 4, at en
projektændring opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 1 og 2.
Stk. 4.
Ansøgervirksomheden kan inden ansøgning om udbetaling anmode Energistyrelsen om at
forhåndsgodkende en projektændring.
§ 34.
Ansøgervirksomheden kan anmode om ændring af de for tilsagnet gældende vilkår. Såfremt det vilkår,
der ønskes ændret, er fristen for anmodning om udbetaling, skal Energistyrelsen have modtaget
anmodningen inden fristens udløb.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal oplyse hvilket vilkår, der ønskes ændret, hvad det ønskes ændret til samt
årsagen til behovet for ændringen. Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden dokumenterer
oplysningerne.
Stk. 3.
Energistyrelsen vurderer under hensyntagen til projektets karakter, puljens administration og årsagen
til behovet for ændringen, om anmodningen kan imødekommes.
§ 35.
Energistyrelsen kan i forbindelse med en ændring i medfør af §§ 33 og 34 fastsætte nye vilkår for
tilsagnet samt beregne tilskudsbeløbet på ny, jf. § 12, stk. 1. Det nyberegnede, foreløbige tilskudsbeløb kan
ikke overstige det senest beregnede foreløbige tilskudsbeløb.
Kapitel 14
Betingelser for udbetaling af tilskud
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 36.
Energistyrelsen udbetaler tilskud på baggrund af et tilsagn, og såfremt følgende betingelser er opfyldt:
1) Projektet skal være gennemført i overensstemmelse med projektbeskrivelsen med de eventuelle
ændringer, der måtte følge af vilkår i tilsagnet og i medfør af §§ 33-35.
2) De for tilsagnet gældende vilkår skal være overholdt.
3) Energistyrelsen skal have modtaget oplysninger, dokumentation og erklæringer i henhold til §§ 39-41.
4) Ansøgervirksomheden skal have gennemført et klimasyn.
5) De faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23 skal være afholdt og betalt af
ansøgervirksomheden, jf. dog § 37.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal have modtaget regningsbilag vedrørende alle afholdte og betalte faktiske
investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23, hvorpå der af fakturaudsteder skal være påført
oplysninger om:
1) Fakturaudsteders CVR-nummer eller andet nationalt identifikationsnummer.
2) Hvilken virksomhed, der modtager ydelsen.
3) Ansøgervirksomhedens CVR-nummer.
4) Den adresse, hvor ydelsen leveres eller installeres, hvis det er en anden adresse end ansøgervirksomhedens
hovedadresse.
5) Såfremt et regnskabsbilag både omfatter ydelser omfattet af de faktiske investeringsomkostninger i
medfør af §§ 22 og 23 og andre ydelser, skal det klart fremgå, hvilke omkostninger, der er omfattet af de
faktiske investeringsomkostninger.
§ 37.
Kravet om, at de faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23 skal være afholdt og betalt
af ansøgervirksomheden før udbetaling kan ske, jf. § 36, stk. 1, nr. 5, gælder ikke for så vidt angår udgifter,
der i medfør af en skriftlig leasingkontrakt eller kreditaftale forfalder til betaling efter tidspunktet for
indsendelse af ansøgning om udbetaling, såfremt betingelserne i stk. 2 er opfyldt.
Stk. 2.
Leasingkontrakten eller kreditaftalen skal indeholde følgende:
1) Vilkår om, at ansøgervirksomheden ved indgåelse af leasingkontrakten eller kreditaftalen har overtaget
ejerskab af genstanden for leasingkontrakten eller kreditaftalen eller forpligtet sig til at overtage ejerskabet
efter sidste ydelse.
2) Angivelse af beløb og forfaldsdato for alle ydelser.
3) Genstanden for leasingkontraktens eller kreditaftalens anskaffelsespris i ren handel.
4) En løbetid for leasingkontrakten eller kreditaftalen, der skal være minimum 12 måneder og maksimum 15
år.
5) Gensidig uopsigelighed i hele leasingkontraktens eller kreditaftalens løbetid.
Kapitel 15
Ansøgning om udbetaling af tilskud
§ 38.
Ansøgning om udbetaling skal være modtaget af Energistyrelsen inden fristen herfor.
§ 39.
Ansøgning om udbetaling skal indeholde følgende:
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1) De på ansøgningsportalen efterspurgte oplysninger og dokumentation.
2) Et projektregnskab, jf. § 40.
3) Revisorerklæring vedr. projektets faktiske investeringsomkostninger, hvis dette er påkrævet i medfør af §
40, stk. 4.
4) Ansøgererklæring, jf. § 41.
Stk. 2.
I det omfang Energistyrelsen skønner det nødvendigt, kan Energistyrelsen kræve yderligere
oplysninger og dokumentation, herunder forevisning af originale dokumenter og ekstern kvalitetssikring af
oplysninger og dokumentation.
§ 40.
Projektregnskabet skal indeholde projektets faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23.
Projektregnskabet skal være vedlagt en liste over alle regningsbilag samt eventuelle leasingkontrakter og
kreditaftaler omfattet af § 37.
Stk. 2.
Såfremt ansøgervirksomheden har ansøgt om udbetaling af et tilskudsbeløb på mindre end 500.000
kr., skal ansøgervirksomheden vedlægge en kopi af alle regningsbilag samt dokumentation for, at
ansøgervirksomheden har betalt disse, jf. dog 2. pkt. Ansøgervirksomheden kan vælge i stedet at få
projektregnskabet revideret henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
Stk. 3.
Såfremt det ansøgte tilskudsbeløb til udbetaling er 500.000 kr. eller derover, skal projektregnskabet
revideres i henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
Stk. 4.
Såfremt projektregnskabet indeholder faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23, der
er omfattet af § 37, skal ansøgervirksomheden vedlægge en kopi af den indgåede leasingkontrakt eller
kreditaftale.
§ 41.
Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden erklærer følgende forhold:
1) At betingelserne for tilskud er opfyldt.
2) At de for tilsagnet gældende vilkår er overholdt.
3) At ansøgervirksomheden på tidspunktet for tilsagn var en lille eller mellemstor virksomhed.
4) At projektregnskabet er retvisende, udarbejdet i overensstemmelse med god regnskabsskik og kun
indeholder faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23.
5) At ansøgervirksomheden har afholdt og betalt alle faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og
23, der ikke måtte være omfattet af § 37.
6) At kopier af ordrebekræftelser, regningsbilag og øvrige dokumenter svarer til originalerne.
Kapitel 16
Udbetaling af tilskud
§ 42.
Energistyrelsen træffer afgørelse om udbetaling af tilskud, herunder om tilskudsbeløbets endelige
størrelse, jf. § 12, stk. 2.
§ 43.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår for udbetalingen.
§ 44.
Såfremt tilskudsbeløbet er helt eller delvist beregnet på baggrund af faktiske investeringsomkostninger
i medfør af §§ 22 og 23, som er omfattet af § 37, gælder vilkårene i stk. 2-4.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0016.png
Stk. 2.
De i leasingkontrakten eller kreditaftalen fastsatte vilkår for leasingkontraktens eller kreditaftalens
løbetid, ydelser samt forfaldstidspunkter må ikke ændres.
Stk. 3.
Ansøgervirksomheden skal dokumentere, at ansøgervirksomheden afholder og betaler de faktiske
investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23 i overensstemmelse med leasingkontrakten eller
kreditaftalen.
Stk. 4.
Energistyrelsen udbetaler den del af tilskudsbeløbet, der er beregnet på baggrund af den del af de
faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23, som er omfattet af § 37, stk. 1, i årlige rater. De
årlige rater udbetales i takt med ansøgervirksomhedens afholdelse og betaling af ydelserne i
overensstemmelse med leasingkontraktens eller kreditaftalens vilkår herom. De årlige rater opgøres på
baggrund af de til enhver tid afholdte og betalte ydelser med anvendelse af den for projektet gældende
støtteintensitet, jf. § 14, indtil det fulde tilskudsbeløb er udbetalt.
§ 45.
Energistyrelsen udbetaler tilskud til ansøgervirksomhedens NemKonto.
Kapitel 17
Straf
§ 46.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger i forbindelse med:
1) ansøgning om tilsagn om tilskud, jf. kapitel 11,
2) afrapportering, jf. § 32, stk. 6,
3) ansøgers underretningspligt, jf. § 32, stk. 8,
4) anmodning om forhåndsgodkendelse af projektændring, jf. § 33,
5) anmodning om vilkårsændring, jf. § 34, eller
6) ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. kapitel 15, og
7) dokumentation af afholdte og betalte faktiske investeringsomkostninger i medfør af §§ 22 og 23, jf. § 44,
stk. 3.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning og hjælp ved
kontrollens gennemførelse i overensstemmelse med lovens § 9, stk. 3.
Stk. 3.
Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 18
Ikrafttrædelse
§ 47.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx. xx 2024
Lars Aagaard
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0018.png
Bilag 1
Standardforudsætning for levetider
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af de enkelte
projekters energibesparelser og CO
2
-reduktioner samt støtteberettigede omkostninger.
Levetidskategorier
1. Forsynings-, service- og procesanlæg
1.1. Ombygning/optimering af forsynings-, service- og procesanlæg
1.2. Udskiftning af forsynings-, service- og procesanlæg
1.3. Varmepumpeprojekter
2. Færger
2.1. Optimering og ombygning af færge
2.2 Udskiftning af færge
3. Små og mellemstore fiskeforarbejdningsvirksomheder
3.1. Ombygning/optimering af forsynings-, service- og procesanlæg
3.2. Udskiftning af forsynings-, service- og procesanlæg
Levetid (år)
8
10
10
Levetid (år)
8
10
Levetid (år)
8
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0019.png
Bilag 2
Standardforudsætning for prioriteringsfaktorer
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, der indebærer konvertering fra fossil brændsel til el,
fjernvarme, biomasse eller brint, og benyttes ved beregningen af projektets tilskudsbeløb.
Konvertering fra
Konvertering til
Elektricitet
Fjernvarme
Naturgas
Biomasse
Brint
1,25
Prioriteringsfaktor
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0020.png
Bilag 3
Standardforudsætning for brændværdier
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis forbrug er opgjort i kilogram, liter eller
kubikmeter, og benyttes ved beregningen af før- og efterforbrug.
Tabel 1:
Brændværdier på massebasis angivet som nedre brændværdi
Brændselstype
Koks
Stenkul
Naturgas
Fuelolie
Gas/dieselolie
LNG
LPG
Motorbenzin
Petroleum
Petroleumskoks
Halm
Træpiller/ træbriketter
Træ og træaffald (inkl. træflis)
Brint
kJ/kg
28.500
5.600
30.700
47.200
40.000
42.300
45.190
46.000
44.000
43.500
31.400
14.500
16.800
13.800
120.000
GJ/ton
28,5
5,6
30,7
47,2
40
42,3
45,19
46
44
43,5
31,4
14,5
16,8
13,8
120
kWh/kg
7,92
1,56 - 8,53
13,11
11,11
11,75
12,55
12,78
12,22
12,08
8,72
4,03
4,67
3,83
33,3
Tabel 2:
Brændværdier på volumenbasis
Brændselstype
Fuelolie
Gas-/dieselolie
Motorbenzin
Petroleum
Naturgas
Energi
10,89
9,87
9,17
9,66
11,00
Enhed
kWh/liter
kWh/liter
kWh/liter
kWh/liter
kWh/Nm
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0021.png
Bilag 4
Standardforudsætning for CO
2-
emissionsfaktorer
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af CO
2
-reduktioner.
Tabel 1: CO
2
emissionsfaktorer
Energitype
CO
2
-indhold
[kg/kWh]
Elektricitet
Brint
Fjernvarme
Naturgas
LPG
Motorbenzin
Petroleum
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Petroleumskoks
Stenkul
Koks
Halm
Træpiller/træbriketter
Træ og Træaffald
0,025
0,050
0,033
0,207
0,233
0,263
0,259
0,267
0,283
0,335
0,343
0,385
0
0
0
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0022.png
Bilag 5
Standardforudsætning for standardenergipriser
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af den økonomiske
værdi af før- og efterforbrug.
Tabel 1: Standardenergipriser
Energitype
Elektricitet
Fjernvarme
Naturgas
LPG
Motorbenzin
Petroleum
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Petroleumskoks
Stenkul
Koks
Halm
Træpiller/træbriketter
Træ og Træaffald
Brint
Pris for kvoteomfattede forbrug
[kr./MWh]
660
420
490
560
690
830
670
560
390
400
640
270
300
240
1220
Pris for ikke kvoteomfattede forbrug
[kr./MWh]
660
420
450
520
690
790
620
510
330
340
570
270
300
240
1220
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0023.png
Bilag 6
Standardforudsætning for udetemperaturer
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis energiforbrug beregnes på baggrund af
udetemperaturen, og benyttes ved beregningen af før- og efterforbrug.
Der skal enten benyttes en gennemsnitlig udetemperatur på 9,3 eller data fra Design Reference Year (DRY)
fra DMI, hvis ansøgervirksomheden ønsker at foretage en beregning på timebasis. DRY-data er tilgængeligt
på DMI’s hjemmeside.
Tabel 1: Fastsættelse af gennemsnitstemperaturen for specifikke måneder.
Gennemsnitstemperatur for 2014-2023
Årsgennemsnit
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
°C
9,3
2,5
2,7
4,0
7,2
11,4
15,5
16,8
16,8
14,3
10,4
6,3
3,8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0024.png
Bilag 7
Standardforudsætning for graddage
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis energiforbrug påvirkes af udetemperaturen, og
hvis før- og/eller efter-forbrug graddagskorrigeres.
Tabel 1: Referenceperiode for graddagekorrektion (2014-2023)
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Hele året
Graddage
450
404
402
295
177
60
38
33
86
205
322
408
2881
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0025.png
Bilag 8
Standardforudsætning for virkningsgrader
Standardforudsætningen finder anvendelse på
A.
projekter, der indebærer udskiftning af brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, hvis brændsel
er naturgas, LPG, olie, kul eller koks. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde til opgørelse
af virkningsgraden i før-situationen.
B.
projekter, der via optimering af udstyr, der ikke er kedler, brændere eller tilhørende
reguleringsudstyr, giver en besparelse på en kedels energiforbrug. Standardforudsætningen benyttes i
disse tilfælde altid til opgørelse af virkningsgraden i før-situationen og
såfremt kedlen leverer
energi i efter-situationen
også i efter-situationen.
C. projekter, der optimerer på en kedel, brænder og tilhørende reguleringsudstyr.
Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde til opgørelse af virkningsgraden i både før- og efter-
situationen.
Projekter, der hører under A og B:
Ved opgørelsen af brændselskedlernes, kaloriferernes og strålevarmernes effekt (til og med eller over 1.000
kW) skal effekten (kW) af samtlige brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, som er placeret på samme
matrikel, opgøres som én samlet effekt (kW) pr. brændselstype. Effekten (kW) for brændselskedler,
kaloriferer og strålevarmere (til og med eller over 1.000 kW), som ikke er placeret på samme matrikel,
opgøres særskilt for hver matrikel og pr. brændselstype.
Virkningsgrader
Naturgas/LPG med effekt til og med 1000 kW
Naturgas/LPG med effekt over 1000 kW
Olie/ kul/ koks
Projekter, der hører under C:
Hvis der er tale om kul-, koks- eller oliekedel, anvendes a).
80 %
90 %
80 %
a) Optimering af kul-, koks- og oliekedler:
I ansøgning om tilsagn:
Kedlens virkningsgrad skal for før-situationen opgøres ved brug af montør-/servicerapport.
Kedlens virkningsgrad skal for efter-situationen estimeres.
I ansøgning om udbetaling:
Kedlens virkningsgrad skal for efter-situationen opgøres ved brug af montør-/servicerapport.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0026.png
Bilag 9
Beregninger af virksomhedens samlede afgiftsstigning
Definitioner til brug for dette bilag:
Ny afgiftssats = afgift i 2030 efter indførelse af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
Gammel afgiftssats = afgift i 2030 inden indførelse af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
CO
2
udledning = CO
2
udledning pr. afgiftskategori i medfør af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
Samlet afgiftsstigning = Stigning i ansøgervirksomhedens afgiftsbetaling efter indførelse af Energi-
og CO
2e
-afgiftsloven
Tabel 1: Beregning af virksomhedens samlede afgiftsstigning
������������ (
��������
)
= ��������������������������������������������������������
(
����������������
) (
��������
)
+ ������������������������������������������������������������������������������������
(
��������
)
Bruttoværditilvækst
(BVT)
������������ ( ) =
��������
���
(§ 8, stk. 2, 3. pkt.)
Samlet
afgiftsstigning
(§ 8, stk. 2, 2. pkt.)
������������
2021
+������������
2022
+������������
2023
3 ���
(Personaleomkostninger opgøres som en positiv værdi.)
�������������������������������������������� (
������������
) = ny afgiftssats (
������������
) − gammel afgiftssats (
������������
)
��������
2
������������������������������������ (
���
) =
������������������������������������������������������������
��������
������������
��������
��������
��������
��������
2
������������������������������������
2021
+��������
2
������������������������������������
2022
+��������
2
������������������������������������
2023
3 ���
��������
������������
��������. ������������������������������������������������������������ (
���
) = ��������
2
������������������������������������ (
���
) ∗
�������������������������������������������� (
������������
)
������������������������ ������������������������������������������������������������ ( ) =
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
1
( ) +
���
���
��������
��������
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
2
(
���
) + ⋯ +
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
����
(
���
)
Afgiftsstigning pr.
BVT
(§ 8, stk. 2, 1. pkt.)
������������������������������������������������������������ ��������. ������������ (%) = (
������������������������ ������������������������������������������������������������ (
���
)
������������ (
��������
)
���
��������
��������
��������
) ∗ 100%
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0027.png
Bilag 10
Beregning af tilskudsstørrelse for alle projekter
Tabel 1 finder anvendelse på beregning af tilskuddets størrelse for alle projekter ved ansøgning, tilsagn og
udbetaling.
Tabel 1: Beregning af tilskuddet
1. Definitioner
���� = ������������������������������������ ������������ ������������������������������������
���� = ��������������������������������ø������������������������������������ ��������������������
����
1
= ����������������������������������������������������
������������ = ������������������������������������������������������������������������������������
������������ = ������������������������������������������������������������������������������������������������
�������� = ��������ø�������������������������������������������������������� ������������������������������������������������
��������ø���������������������������������������� = �������������������������������� ��������ø���������������������������������������� �������� ���������������������������� ������������ ������������å
�������� ��������������� = �������� �������������������������������������������� �������������������� ������������������������ ���������������
������������. ��������������� = ��������������� ������������ �������������������������������� ��������������������������� �������� ��������������������������������
������������������������������������ ��������������� = �������� ���������������, ������������ �������� �������������������������������� �������������������� ������������������������������������
������������ �������� �������������������������������������������� �������������������� ������������������������ �������������������
�������� = ��������������������������������������������
������������ ������������������������ = det ���������������� ����������������ø���������������������������� �������������������� ������������������������������������������������������������ ������������������������
���������������������������������������� ������������������������ = det ������������������������ ����������������ø���������������������������� �������������������� ������������������������������������������������������������ ������������������������
NPV = netto nutidsværdi
���� = ���������������������������� ��������������������������������
����
����
= ���������������������������� ���� ���� ��� �������� ���������������������������� ��������������������������������
����
����
= å������������, ℎ������������ ���������������������������� ������������������������
2. Forudsætninger
3. Beregning af den årlige
CO
2
reduktionen pr. tiltag
������������������������������������������������ = 500
������������ ��������
��������
2
���������������������������������������� ����ø���� (
������������
���
��������
2
���������������� ������������������������������������
��������ℎ
) = ������������������������������������������������������������ ����ø���� (
��������
��������ℎ
��������
2
�������������������������������������������������������������������� (
��������
2
���������������������������������������� �������������������� (
) ∗ 1000 (
��������ℎ
��������ℎ
)∗
���
−3 ������������
10
��������
)∗
������������
���
) = ������������������������������������������������������������ �������������������� (
) ∗ 1000 (
��������ℎ
��������ℎ
��������ℎ
���
)∗
��������
2
�������������������������������������������������������������������� (
��������
2
������������������������������������ (
������������
���
��������
��������ℎ
) ∗ 10
−3
������������
���
������������
��������
) = ��������
2
���������������������������������������� ����ø���� (
������������
���
)−
��������
2
���������������������������������������� �������������������� (
)
4. Maksimalt tilskud
���������������������������� (
������������ ��������2
) = ������������������������������������������������ ∗
���
��������
(1+����)
����
−1
����∗(1+����)
����
(
������������ ��������2
)
���
��������
������������������������������������ ���������������������������� (��������) = ���������������������������� (
������������ ��������2
) ∗
������������������������������������ ������������������� ��������
2
������������������������������������ (
������������ ��������
2
���
���
��������
) ∗ ����������������������������������������������������������������������������
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive erhvervsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2944280_0028.png
5. Støtteberettigede
omkostninger
Alle projekter:
�������� = ������������ ∗ (1 −
(1+����
1
eller er leasing:
��������
�������� ���������������
(��������) = ������������
�������� ���������������
(��������) − ������������
������������ ���������������
(��������)
��������
������������������������������������ ���������������
(��������) = ������������
������������������������������������ ���������������
(��������)
��������
��������
(��������) = ������������
��������
(��������)
Projekter omhandlende leasing:
����
����
������������
����������������������������
= ∑
���� ( )
��������
����=1
1+����
����
1
)
)
medmindre de falder under nedenstående
��������
����������������������������
= ������������
����������������������������
(������������
������������ ������������������������
) − ������������
����������������������������
(������������
���������������������������������������� ������������������������
)
��������
���������������������������� ���������������
= ������������
����������������������������
(������������
�������� ���������������
) − ������������
����������������������������
(������������
������������ ���������������
)
6. Tilskuddets størrelse
����
vis
�������� ∗ ��������ø������������������������������������������������ > ����
�������������������������������� ����������������������������
(
��������
)
vil
���������������������������� =
������������������������������������ ����������������������������
(
��������
)
Og hvis SO∗
��������ø������������������������������������������������ ≤ ����
�������������������������������� ����������������������������
(
��������
)
er
���������������������������� = �������� ∗
��������ø������������������������������������������������
(kr)
��������
��������ℎ
7. Energiomkostninger
��������������������������������������������������������
����ø����
(��������) = ������������������������������������������������������������
����ø����
(��������ℎ) ∗ ����������������������������������������
����ø����
(
��������������������������������������������������������
��������������������
(��������) = ������������������������������������������������������������
��������������������
(��������ℎ) ∗
����������������������������������������
��������������������
(
��������
��������ℎ
)
)
�������������������������������� ���������������������������������������� (��������) = ��������������������������������������������������������
����ø����
(��������) −
��������������������������������������������������������
��������������������
(��������)
8. Tilbagebetalingstid
������������ =
������������ (��������)−���������������������������� (��������)
�������������������������������� ���������������������������������������� (
��������
)
���
≥ 2 å����
, hvis TBT
< 2 ���,
så reduceres tilskuddet
til
������������ = 2 ���