Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 80
Offentligt
2942779_0001.png
Lovforslag om håndtering af
terrænnært grundvand i
kloakerede områder
- En del af Klimatilpasningsplan 1
Miljø- og Ligestillingsministeriet
21. november 2024
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0002.png
Dagsorden
1) Udfordringer
2) Den foreslåede løsning
2A) Kommunernes spildevandsplanlægning
2B) Spildevandsforsyningsselskabernes forsyningspligt
2C) Samfundsøkonomiske beregninger
2D) Den økonomiske regulering
2E) Tilladelse til bortledning og anden sænkning af grundvandsstanden
2F) Udførelse af grundvandssænkende foranstaltninger
3) Økonomiske konsekvenser
4) Love og bekendtgørelser
5) Videre proces
2 / Miljø- og Ligestillingsministeriet – Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0003.png
1) Udfordringer ved terrænnært grundvand
Antal dage hvor grundvand står mindre end 1 meter
under terræn i perioden 1990-2019
Kilde: Miljøstyrelsen, Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur og De
Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)
De mørkerøde
områder viser at
mere end 80% af
året står
grundvandet
under en meter fra
terræn.
3 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0004.png
1) Udfordringer ved terrænnært grundvand
I nogle områder stiger grundvandet, når der lægges nye eller tætnes kloakker
.
FØR
EFTER
Illustration af nuværende tilstand i Kærby. Grundvandet indsiver i
det aldrende, utætte fællessystem, der holder grundvandet
sænket i vinterperioderne.
Illustration af nyt separatsystem uden grundvandsindssivning,
hvorfor grundvandet vil stige som følge af separatkloakeringen.
Kilde: GRAVA
For at undgå skader og forsumpning af områder er der behov for nye regler så
spildevandsselskaberne får mulighed for at dræne.
Illustration af hvordan grundvandet kan sænkes via dræn.
Stiplet linje er grundvandsstanden før det nye drænrør er lagt.
4 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0005.png
2A) Kommunernes spildevandsplanlægning
• Kommunerne gøres til myndighed for håndtering
af terrænnært grundvand i kloakerede områder.
• Kortlægning af områder, hvor terrænnært
grundvand medfører fare for oversvømmelser
inden for de eksisterende og planlagte
regnvandskloakerede områder ud fra nationale
og eksisterende lokale data.
• Fastlæggelse af områder i spildevandsplan.
• Frist på halvandet år til vedtagelse af ny
spildevandsplan. Efter tre år vil der være frist for
en opdateret plan baseret på nye data.
5 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0006.png
2B) Spildevandsselskabernes forsyningspligt
Udvidelse af spildevandsforsyningsselskabernes
forsyningspligt
Områder fastlagt i spildevandsplanen
Krav om samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed
6 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0007.png
2C) Samfundsøkonomiske beregninger
Risikokort
Skades- og løsningsomkostninger
Beregning af netto-nutidsværdi
Samtidighed ift. projekter med andre formål
Høring af kommunen
Offentliggørelse af beregninger
7 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0008.png
2D) Terrænnært grundvand og den økonomiske regulering
• Lovforslaget ændrer ikke på den
grundlæggende økonomiske regulering.
• Selskaberne er naturlige monopoler, og er
derfor underlagt en økonomisk regulering ift.
hvad der kan takstfinansieres.
• Alle udgifter til beregninger og evt.
løsningsomkostninger skal kunne
takstfinansieres.
• Der føres tilsyn med projekterne af
Vandsektortilsynet på samme måde som for de
øvrige aktiviteter.
8 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0009.png
2E) Tilladelse til bortledning og anden sænkning af grundvandsstanden
• Indførelse af et generelt krav om tilladelse til
bortledning af grundvand eller anden
grundvandssænkning.
• Kommunalbestyrelsen skal give tilladelse.
Tilladelse
• Undtagelseskrav: mindre bortledninger på
under 10.000 kubikmeter vil blive undtaget
fra kravet om at skulle søge tilladelse.
9 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0010.png
2F) Udførelse af grundvandssænkende foranstaltninger
• Spildevandsforsyningsselskabernes gennemfører
de konkrete løsninger.
• Eksempler på løsningsmuligheder:
• Dræn
• Reetablering af urbane vandløb og grøfter
• Sænkning af grundvandsspejl ved op- og
bortpumpning
• To typer af projekter:
• Selvstændig grundvandssænkende
foranstaltning
• Grundvandssænkende foranstaltning løst
sammen med projekt med andet formål
10 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0011.png
3) Økonomiske konsekvenser
Samlede anlægsinvesteringer på 30,5-118 mia. kr. over de næste 75 år.
Gennemsnitlig stigning i spildevandtakster for udvalgte forbrugere, baseret på caseberegninger
2022-priser
(lineær etablering over 75 år)
Årlig betaling før
kollektive løsninger
Stigning i årlig betaling som følge af kollektive løsninger
Efter 5 år
20 – 80 kr.
(0 – 2 pct.)
Efter 10 år
30 – 160 kr.
(1 – 4 pct.)
Når projekterne er
gennemført (varigt)
240-1.170 kr.
(6 – 31 pct.)
Gennemsnitlig husstand
3.820 kr.
Konkrete eksempler
Mindre vandforbrugende
virksomhed
Stor vandforbrugende
virksomhed
150.000 kr.
600 – 3.100 kr.
(0 – 2 pct.)
81.000 – 409.000 kr.
(0 – 2 pct.)
1.200 – 6.200 kr.
(1 – 4 pct.)
163.000 – 818.000 kr.
(1 – 4 pct.)
9.100 – 46.000 kr.
(6 – 31 pct.)
1.219.000 – 6.133.000 kr.
(6 – 31 pct.)
20.000.000 kr.
Anm:
I de to konkrete eksempler på virksomheder med forskelligt vandforbrug er der tale om en spildevandsafledning på hhv. ca. 3.000 m3/år og ca. 400.000 m3/år. Heri er
ikke
inddraget den rabat, der følger af
”trappemodellen”. Det betyder, at vandafledningsbidraget pr. kubikmetertaksten mellem 500 m³ og 20.000 m³ årligt pr. ejendom (trin 2) er 20 pct. lavere end taksten for trin 1, og at kubikmetertaksten over 20.000 m³
årligt (trin 3) er 60 pct. lavere end taksten for trin 1. Den forventede reelle takststigning for virksomheder vil derfor afhængigt af deres størrelse være lavere end angivet i tabellen, mens private husstandes og mindre
virksomheders betaling vil være tilsvarende højere. I tabellen er takststigningerne desuden fordelt på alle vandforbrugere i Danmark. De reelle stigninger vil forekomme i de kommuner, som har udfordringerne.
Såfremt et parcelhus skal have lagt sit eget omfangsdræn, vil det i den billige ende koste 100.000-300.000 kr. pr. hus.
11 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0012.png
4) Lovændringer
Miljøbeskyttelsesloven
Spildevandsplanlægning
Forsyningspligt
Samfundsøkonomiske
beregninger
Vandforsyningsloven
Krav om tilladelse
Spildevandsbetalingsloven
Takstfinansiering af TGV
Projekter med andre parter
Tilsyn
Vandsektorloven
Spildevandselskaberne kan
håndtere TGV
Mulighed for dyrere løsninger
med andre parter
12 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0013.png
4) Bekendtgørelser
Bekendtgørelse
Spildevandsbekendtgørelsen
Serviceniveaubekendtgørelsen
Bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning
Foreslået ændring
Ændring af krav til spildevandsplanen ift. terrænnært
grundvand
Små konsekvens justeringer
Justeringer i forhold til tilladelser til grundvandssænkning
Hjemmel til fastsættelse af krav og betingelser for
spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af
terrænnært grundvand
Hjemmel til tillæg vedrørende terrænnært grundvand til
spildevandsforsyningsselskabernes økonomiske ramme
Hjemmel til at spildevandsforsyningsselskaberne skal
indberette projekter om terrænnært grundvand til
Vandsektortilsynet
Ny bekendtgørelse vedrørende beregning af
samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed af projekter
om terrænnært grundvand
Omkostningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for
vandselskaber
Indberetningsbekendtgørelse (gældende fra 1. januar
2025)
Beregningsbekendtgørelse (ny bekendtgørelse
gældende fra 1. juli 2025)
13 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0014.png
5) Videre proces
Offentlig
høring
Fremsættelse i
Folketinget
Ikrafttrædelse
Spildevandsselskaberne
udfører beregninger
Opsamling på
offentlig høring
og justering af
lovforslag
Hjælp til
kommunerne
Kommunal
planlægning
(gennemført
senest 1,5 år fra
ikrafttrædelse)
Spildevands-
selskaberne
går i jorden
4. kvartal 2024
1. og 2. kvartal 2025
3. kvartal 2025
Tidligst 4. kvartal 2025
14 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Lovudkast: Udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942779_0015.png
Afrunding og spørgsmål
15 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet / Lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand i kloakerede områder