Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 62
Offentligt
2930284_0001.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Klima-notat
Nye drivmidler er en vej til mere klimarigtig behandling
GlaxoSmithKline Pharma A/S (GSK) producerer både HFC-drevne sprayinhalatorer og HFC-fri
pulverinhalatorer. HFC-gasser i sprayinhalatorer fungerer som drivmiddel, men de bidrager også til global
opvarmning (Vestbo & Press-Kristensen, 2023). GSK har forpligtet sig til at reducere koncernens samlede
klimaaftryk med 80 % i 2030 (GSK, 2024), og har derfor bedt Green Global Future vurdere
klimapotentialet ved øget brug af HFC-fri pulverinhalatorer for egnede patienter, samt ved at introducere
sprayinhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser. Sprayinhalatorer kan imidlertid ikke erstattes af
pulverinhalatorer hos alle patienter, så der er fortsat et medicinsk behov for sprayinhalatorer på markedet.
Notatet er udarbejdet i foråret 2024 af Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Green Global Future.
Konklusion
FN, EU og Danmark udfaser gradvis HFC-gasser, da gasserne er kraftige drivhusgasser. Udfasning er
nødvendig for at undgå global opvarmning og opfylde FN’s Verdensmål. Udledning af et kg traditionelle
HFC-gasser svarer til udledningen af flere tusinde kg fossil CO
2
. I Danmark er der sket en hastig stigning
i salget af HFC-drevne sprayinhalatorer (allerede før corona). Der er dog store regionale forskelle i
forbruget af inhalationssprays. Hvis alle regioner kunne overgå til samme relativt lave forbrug af
sprayinhalatorer som Region Sjælland, og tilbageværende patienter på spray kunne flyttes til
sprayinhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser, så kunne den nuværende behandlingskvalitet
opretholdes samtidig med, at inhalationsmedicin bidrager 10 gange mindre til global opvarmning. Regnet
med GWP20 opnås der en årlig reduktion på 27.052 tons CO
2
svarende til klimagevinsten ved at eliminere
elforbruget i 62.620 danske parcelhuse. Regnet med GWP100 opnås der en årlig reduktion på 11.366 ton
CO
2
svarende til CO
2
-udslippet fra 344.424 par jeans. Gevinsten kan opnås uden øgede udgifter for
samfund og patienter ved at indføre en omkostningsneutral klimabonus i form af et nyt medicintilskud
for sprayinhalatorer med mere klimarigtig HFC-gasser, så disse kan sælges konkurrencedygtigt. Dette
kræver at klimagevinster gøres til tilskudskriterium i medicintilskudsbekendtgørelsen (Sundhedsloven).
Klimaskadelige HFC-gasser
Der er bred enighed i FN, EU og Folketinget om, at global opvarmning er en af vores største udfordringer.
Opvarmningen skyldes drivhusgasser: CO
2
, CH
4
, N
2
O og F-gasser (HFC-gasser i sprayinhalatorer er F-
gasser) samt sodpartikler. Ifølge FN’s klimapanel undgås irreversible og selvforstærkende
klimaændringer kun, hvis udledningerne fra alle sektorer nedbringes markant indenfor 10-15 år.
Traditionelle HFC-drevne sprayinhalatorer indeholder gasserne HFC-134a og HFC-227ea (se bilag 1).
I FN reguleres HFC-gasserne både af
Kyoto-protokollen, Paris-aftalen
og
Montreal-protokollen
(Kigali
tilføjelsen). Ifølge FN-reguleringen arbejdes på en gradvis global afvikling af gasserne.
I EU reguleres gasserne af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning Nr. 517/2014 af 16. april 2014 om
fluorholdige drivhusgasser
for systematisk at reducere brugen af fluorholdige drivhusgasser.
I Danmark reguleres gasserne i Bekendtgørelse nr. 1013 af 13/05/2021:
Bekendtgørelse om regulering af
visse industrielle drivhusgasser.
Ifølge bekendtgørelsen (§ 2) er import, salg og anden anvendelse af nye
produkter indeholdende de omfattede drivhusgasser som udgangspunkt forbudt. Dog er bl.a. medicinske
sprayinhalatorer fritaget fra forbuddet. Endelig er HFC-gasserne i sprayinhalatorer opført på
Listen over
uønskede stoffer
hos Miljøstyrelsen, da stofferne er kraftige drivhusgasser og derfor ønskes afviklet.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0002.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
FN skønner, at udfasningen af HFC-gasser kan nedbringe den globale opvarmning med 0,5 °C frem mod
slutningen af dette århundrede (UNIDO, 2016). Dette er et markant bidrag i forhold til FN’s målsætning
om at holde den globale temperaturstigning under 1,5 graders - og ikke overskride 2 graders - stigning.
Globalt opvarmningspotentiale
Global Warming Potential (GWP) viser, hvor meget global opvarmning gasser skaber i forhold til CO
2
over forskellige tidsperioder. GWP tager derved højde for, at forskellige gasser har forskellig levetid og
opvarmningsstyrke i atmosfæren. Da global opvarmning skal reduceres hurtigst muligt, fremhæver fortsat
flere forskere, at GWP20 er den mest ansvarlige tidshorisont. Dog er GWP100 stadig den mest benyttede.
HFC-gasser i traditionelle sprayinhalatorer er kraftige drivhusgasser: Et kg HFC-gas svarer til at udlede
flere tusinde kg fossil CO
2
(tabel 1). Den høje GWP20 viser, at der både opnås store og meget hurtige
klimagevinster ved at udskifte traditionelle HFC-drevne sprayinhalatorer (indeholder HFC-134a og HFC-
227ea) med HFC-fri pulverinhalatorer eller ved at bruge mere klimarigtige HFC-gasser i sprayinhalatorer
(f.eks. brug af HFC-152a), hvorved klimabelastningen reduceres ca. 90 %. Derved vindes der kostbar tid
til at reducere klimabelastningen fra andre sektorer.
Drivhusgas
Molekyle
Standard måleenhed for GWP
Kuldioxid
CO
2
HFC-134a
CH
2
FCF
3
Traditionelle sprayinhalatorer
HFC-227ea
CF
3
CHFCF
3
HFC-152a
C
2
H
4
F
2
Nye sprayinhalatorer
Reduktion
(erstatter HFC-134a)
Reduktion hvis HFC-152a erstatter HFC-227ea i sprayinhalatorer
Tabel 1
(IPCC, 2021)
GWP20
1
4.140
5.850
591
86 %
90 %
GWP100
1
1.530
3.600
164
89 %
95 %
HFC-gasser fra sprayinhalatorer
HFC-gasser i sprayinhalatorer udåndes direkte til atmosfæren og bidrager til global opvarmning.
Lægemiddelstatistikregisteret viser, at salget af HFC-drevne sprayinhalatorer er steget jævnt med godt 45
% (målt i DDD) fra 2015 til 2019 (før corona). Under corona er salget ligeledes steget markant, da enkelte
HFC-drevne sprayinhalatorer i en periode var medicinsk kritisk behandling.
Den solgte mængde HFC-drevne sprayinhalatorer (ifølge Signum, tidligere DLIMI) var ca. 28 mio. DDD
fra april 2019 til marts 2020 (før corona). Med et gennemsnitligt udslip på omkring 256 mg HFC pr. DDD
(ifølge Lægemiddelstyrelsen, aktindsigt i 2021) blev derved udledt ca. 7,2 tons HFC dette år.
Ifølge Lægemiddelstatistikregisteret er godt 90 % af dette HFC-134a, mens 10 % er HFC-227ea, svarende
til en klimabelastning på hhv. ca. 31.000 tons fossil CO
2
(GWP20) og 12.500 tons fossil CO
2
(GWP100).
Regionale forskelle indikerer klimapotentialer
I tabel 2 ses brugen af sprayinhalatorer pr. 1.000 indbyggere og andelen af sprayinhalatorer på apoteker
og hospitaler fordelt på regioner (ifølge Signum, tidligere DLIMI)) fra april 2019 til marts 2020 (før
corona). I tabellen indgår ikke soft mist inhalatorer (indeholder ikke HFC-gasser). De regionale forskelle
skyldes muligvis vaner og indikerer, at en række robuste patienter alt andet lige kan flyttes direkte fra
sprayinhalatorer til pulverinhalatorer.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0003.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Tabel 2
(April
2019 - marts 2020)
Indbyggere
Total DDD af spray
(pr. 1.000 indbyg. )
Sprayinhalatorer:
Andel af DDD (%)
Total
Apoteker
Hospitaler
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Alle regioner
1.846.023
837.359
1.223.105
1.326.340
589.936
5.822.763
4.419
4.487
4.578
5.476
5.260
4.842
24,7
21,6
21,7
28,7
25,1
24,4
24,4
21,0
21,2
28,2
24,6
24,0
28,6
54,0
49,9
60,5
62,7
39,4
Klimarigtig behandling
1)
Intet tyder på, at omkostningerne for samfundet eller patienterne forøges, når robuste patienter overgår
fra klimaskadelige HFC-drevne sprayinhalatorer til HFC-fri pulverinhalatorer. Nogle patienter kan dog
ikke anvende pulverinhalatorer tilstrækkeligt, men kan uden videre anvende sprayinhalatorer med mere
klimarigtige HFC-gasser som drivmiddel (jf. tabel 1 ovenfor). Disse nye low carbon sprayinhalatorer vil
imidlertid blive dyrere end traditionelle sprayinhalatorer, men prisforskellen kan fjernes, hvis der indføres
en omkostningsneutral klimabonus som nyt medicintilskud (se forslaget på side 4).
Regionale og nationale klimagevinster
I tabel 3 ses gevinsten pr. år, hvis alle regioner overgår til samme relativt lave forbrug af sprayinhalatorer
som Region Sjælland (jf. tabel 2 ovenfor) og tilbageværende patienter på spray flyttes til sprayinhalatorer
med mere klimarigtige HFC-gasser (antaget HFC-152a).
Sparet ton CO
2
-ækv
Tabel 3
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
I alt for Danmark
GWP20
GWP100
Klimagevinsten omsat til hverdagsforbrug
1)
Fly tur-retur til Berlin
Par nye jeans
GWP20
GWP100
GWP20
GWP100
7.925
3.579
5.337
7.189
3.022
27.052
3.328
1.513
2.256
3.000
1.268
11.366
94.345
42.607
63.536
85.583
35.976
322.048
39.619
18.012
26.857
35.714
15.095
135.310
240.152
108.455
161.727
217.848
91.576
819.758
100.848
45.848
68.364
90.909
38.424
344.424
Hvis alle regioner overgår til samme relativt lave forbrug af sprayinhalatorer som Region Sjælland og
tilbageværende patienter på spray flyttes til sprayinhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser, så opnås
der en samlet reduktion i Danmark på 27.052 (GWP20) / 11.366 (GWP100) ton CO
2
hvert år svarende
til, at den globale opvarmning fra sprayinhalatorer reduceres 90 %. Langt størstedelen af klimagevinsten
kommer fra overflytning til low-carbon sprayinhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser (HFC-152a).
En årlig reduktion på 27.052 tons CO
2
(GWP20) svarer til klimagevinsten ved at eliminere elforbruget i
62.620 danske parcelhuse, mens en reduktion på 11.366 ton CO
2
(GWP100) årligt svarer til at eliminere
CO
2
-udslippet fra ca. 344.424 par nye jeans over hele deres livscyklus (produktion, vask og deponering).
Personlig klimagevinst
I tabel 4 ses gevinsten, når en patient overgår fra traditionelle sprayinhalatorer med høj klimabelastning
til inhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser (antaget HFC-152a).
1
Beregninger af hverdagsforbrug findes i bilag 2
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0004.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Tabel 4
Klimagevinst pr. år ved skift til spray med HFC-152a*
(kg fossile CO
2
-ækvivalenter sparet pr. år)
HFC-134a
GWP20 GWP100
HFC-227ea
GWP20
GWP100
332
128
491
321
* Varierer en del imellem forskellige produkter/brands. Er beregnet for 4 pust pr. døgn (i alt 256 mg HFC pr. døgn).
Klimagevinsten kan være det dobbelte for patienter, der kombinerer flere spray for behovs/vedligeholdelsesbehandling.
Klimagevinsterne i tabel 4 er samme størrelsesordener som gevinsterne angivet i Wilkinson et al. (2019)
og Janson et al. (2020), hvor traditionelle sprayinhalatorer sammenholdes med HFC-fri pulverinhalatorer.
Ved skift fra spray med HFC-134a til low-carbon spray med HFC-152a opnås en gevinst svarende til:
- CO
2
-udslippet fra 125 l diesel hvert eneste år dvs. lidt mere end 10 l diesel om måneden (GWP20).
- CO
2
-udslippet fra at flyve til Berlin og retur og til Berlin igen med et lavprisselskab (GWP100).
Ved skift fra spray med HFC-227ea til low-carbon spray med HFC-152a opnås en gevinst svarende til:
- CO
2
-udslippet fra 185 l diesel hvert eneste år dvs. lidt mere end 15 l diesel om måneden (GWP20).
- CO
2
-udslippet fra at køre på bilferie til Milano og tilbage igen i en nyere personbil (GWP100).
Nogle patienter anvender flere forskellige sprayinhalatorer hver dag dækkende både behovsmedicin og
vedligeholdsbehandling. For disse patienter kan klimagevinsten være dobbelt så stor som angivet ovenfor.
Omkostningsneutral klimabonus som nyt medicintilskud
Merprisen for sprayinhalatorer, der reducerer klimabelastningen fra inhalationsmedicin med ca. 90 %,
forventes ifølge GSK at blive omkring 12 kr pr. inhalator (pr. måneds behandling). Sprayinhalatorer med
mere klimarigtige HFC-gasser bliver derved dyrere end - og kan således ikke konkurrere rent prismæssigt
med - traditionelle sprayinhalatorer, der forårsager 10 gange større global opvarmning (jf. tabel 1). Derved
misser Danmark en stor potentiel klimagevinst og skal i stedet gennemføre CO
2
-reduktioner i andre
sektorer eller købe CO
2
-kvoter for at leve op til både nationale klimamål og EU’s klimamål.
Udfordringen kan løses med en omkostningsneutral klimabonus dvs. via klimaberettiget medicintilskud
til sprayinhalatorer med mere klimarigtige HFC-gasser, så disse ikke kommer til at koste mere end
traditionelle sprayinhalatorer. Af tabel 4 ses, at den mindste klimagevinst (for HFC-134a/GWP100) ved
at bruge en sprayinhalator med mere klimarigtig HFC-gas er 128 kg CO
2
pr. år. Men den nuværende CO
2
-
kvotepris (marts 2024) på ca. 0,056 euro/kg = 0,412 kr/kg svarer dette til en samfundsøkonomisk gevinst
på 52,7 kr pr. år dvs. 4,4 kr pr. sprayinhalator med mere klimarigtige HFC’er (12 inhalatorer pr. år). For
et år siden var kvoteprisen imidlertid det dobbelte dvs. en samfundsøkonomisk gevinst på godt 9 kr pr.
inhalator. Kvoteprisens fald skyldes afmatningen som følge af den forhøjede rente. Frem mod 2030
forventes imidlertid lavere renter og samtidig skal Danmark reducere sit klimaudslip med mindst 70 %
(sammenholdt med 1990) og EU skal reducere mindst 55 % (sammenholdt med 1990). Dette forventes at
føre til markant stigende priser på CO
2
-kvoter frem mod 2030 og derefter (GMK Center, 2023a).
Hvis der regnes med den forventede CO
2
-kvotepris på ca. 0,15 euro/kg (GMK Center, 2023b), så vil dette
i sig selv give en gevinst på ca. 12 kr pr. sprayinhalator med mere klimarigtige HFC’er.
Hvis Folketinget fra 2026 indfører en klimabonus i form af et medicintilskud på 12 kr pr. sprayinhalator
med mere klimarigtig HFC-gas (mindst 85 % CO
2
-reduktion sammenholdt med HFC-134a/HFC-227ea),
så bliver den mere klimarigtige behandling lige netop konkurrencedygtig prismæssigt, så den kan sælges.
Dette kan gøres ved at indføre klimagevinster som tilskudskriterium i medicintilskudsbekendtgørelsen,
der er udstedt med hjemmel i Sundhedsloven.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0005.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Det må forventes, at stigende CO
2
-kvotepriser gør denne klimabonus selvfinansierende på kort sigt og på
længere sigt til en både økonomisk og klimamæssig favorabel regulering for samfundet. Klimabonussen
vil samtidig belønne virksomheder, som udvikler mere klimarigtig behandling og derved sende et klart
og nødvendigt grønt signal til markedet. For at gøre den klimarigtige behandling økonomisk attraktiv,
skal klimabonussen være over 12 kr pr. sprayinhalatorer..
Da intet tyder på, at omkostningerne for samfundet eller patienterne forøges, når robuste patienter overgår
fra klimaskadelige HFC-drevne sprayinhalatorer til HFC-fri pulverinhalatorer, så er der ikke behov for
en tilsvarende klimabonus til pulverinhalatorer. Men der er akut behov for oplysningsarbejde mhp. at få
opstartet/flyttet patienter, der ikke har behov for HFC-drevne sprayinhalatorer, til pulverinhalatorer.
Referencer
GMK Center (2023a):
The price of carbon emissions in the EU may reach €400/t by 2040 – forecast.
https://gmk.center/en/news/the-price-of-carbon-emissions-in-the-eu-may-reach-e400-t-by-2040-forecast/
GMK Center (2023b):
Carbon price in EU ETS may achieve €147/t in 2030.
https://gmk.center/en/news/carbon-price-in-eu-ets-may-achieve-e147-t-in-2030-gmk-center/
GSK (2024): GlaxoSmithKline Pharma A/S: Climate
https://www.gsk.com/en-gb/responsibility/environment/climate/
IPCC (2021):
AR6 Climate Change 2021: The Physical Science Basis, 2021 (page 7SM-26):
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf
Janson et al. (2020):
Carbon footprint impact of the choice of inhalers for asthma and COPD, Janson C et al.,
Thorax, 2020, 75 p82-84:
https://thorax.bmj.com/content/75/1/82
Lægemiddelstatistikregisteret,
Sundhedsdatastyrelsen, tilgået flere gange i marts 2020:
www.esundhed.dk/Registre/Laegemiddelstatistikregisteret/Kvartalstal-medicin
Signum Life Science
(www.signumlifescience.com, tidligere DLIMI): Datatræk til GlaxoSmithKline Pharma A/S
(gengivet med tilladelse fra Signum Life Science, tidligere Dansk Lægemiddel Information).
UNIDO (2016):
The Montreal Protocol Evolves To Fight Climate Change, United Nations Industrial Development
Organization (2016):
www.unido.org/sites/default/files/files/2019-12/UNIDO_leaflet_07_MontrealProtocolEvolves_170126_0.pdf
Vestbo & Press-Kristensen (2023)
Translated impact on carbon footprint from choice of inhaled therapy: a Danish scenario.
European Respiratory Journal, 2023, Volume 62, Issue 3, p. 2300856.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10512089/
Wilkinson et al. (2019):
Costs of switching to low global warming potential inhalers. An economic and carbon
footprint analysis of NHS prescription data in England, Wilkinson et al., BMJ Open, 2019, 9, e028763:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6830591/
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0006.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Bilag 1: Sprayinhalatorer med særlig klimaskadelige HFC-gasser
Oversigt over traditionelle sprayinhalatorer med særlig klimaskadelige HFC-gasser på det danske marked
(oversigt ud fra markedsførte produkter i oktober 2022).
Spray-produkt
Aerobec
Aerobec Autohaler
Airflusal Aerosol
AirFluSal Sprayhaler
Airomir
Airomir Autohaler
Airsalb
Alvesco
Atimos
Atrovent
Berodual
Bevespi Aerosphere
Duovent HFA
Flixotide
Flutiform
Flutiform K-haler
Innovair
Junik
Qvar Autohaler
Qvar Easi-Breathe
Salamol
Seretide
Seretide Evohaler
Serevent
Symbicort
Trimbow
Trixeo Aerosphere
Ventoline
Klimagas
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Apafluran (HFC-227ea)
Apafluran (HFC-227ea)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Apafluran (HFC-227ea)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Norfluran (HFC-134a)
Klimaskadelig effekt i forhold til CO
2
Over 20 år (GWP20)
Over 100 år (GWP100)
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
5.850
3.600
5.850
3.600
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
5.850
3.600
1.530
4.140
1.530
4.140
1.530
4.140
Kilde til midler med HFC:
https://pro.medicin.dk/
under hjælpestoffer.
Kilde til GWP side 7SM-26:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0007.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Bilag 2: Omregning af klimagevinster til hverdagsforbrug
Omregning af klimagevinster ved reduktion i HFC-134a/HFC-227ea til flyrejser, jeans, diesel, kørsel m.v.
Flyrejser til Berlin
Ifølge klimaberegneren Atmosfair:
www.atmosfair.de/en/offset/flight/
(besøgt marts 2024), så udleder en
flyrejse tur-retur fra København til Berlin med Norwegian Air Shuttle ca. 84 kg CO
2
-ækvivalenter.
I tabel 3 angives at Region Hovedstaden (GWP20) kan spare 7.925 tons CO
2
-ækvivalenter = 7.925.000
kg CO
2
-ækv., hvis regionen overgår til samme relativt lave brug af sprayinhalatorer som Region Sjælland
og tilbageværende patienter på spray flyttes til sprayinhalatorer med mere klimarigtig HFC (HFC-152a).
Dette svarer til: 7.925.000 kg CO
2
-ækv / 84 kg CO
2
-ækvivalenter pr. flyrejse = 94.345 flyrejser til Berlin.
Tilsvarende beregninger er anvendt i resten af tabellen.
På patientniveau i tilknytning til tabel 4 fremgår, at den individuelle klimagevinst for HFC-134a svarer
til: ”CO
2
-udslippet fra at flyve til Berlin og retur og til Berlin igen med et lavprisselskab (GWP100)”.
I tabel 4 opgøres klimagevinsten pr. år ved at overflytte patienter på spray til sprayinhalatorer med mere
klimarigtig HFC (HFC-152a) til 128 kg CO
2
-ækvivalenter pr. år.
Dette svarer til (jf. ovenfor): 128 kg CO
2
-ækv. / 84 kg CO
2
-ækv. tur-retur = 1,5 flyrejser til Berlin dvs.
svarende til at flyve til Berlin og retur og til Berlin igen.
Par nye jeans
Levi Strauss har i 2022 meldt ud, at der udledes 33kg CO
2
-ækvivalæenter fra et par jeans i deres livscyklus
(Ref.:
https://avantilipids.com/news/sustainability-seconds-review-can-fashion-ever-be-sustainable)
I tabel 3 angives at Region Hovedstaden (GWP20) kan spare 7.925 tons CO
2
-ækvivalenter = 7.925.000
kg CO
2
-ækv., hvis regionen overgår til samme relativt lave brug af sprayinhalatorer som Region Sjælland
og tilbageværende patienter på spray flyttes til sprayinhalatorer med mere klimarigtig HFC (HFC-152a).
Dette svarer til: 7.925.000 kg CO
2
-ækv. / 33 kg CO
2
-ækv. pr. par jeans = 240.151 par jeans.
Tilsvarende beregninger er anvendt i resten af tabellen.
Under tabel 3 står: ”11.366 ton CO
2
-ækv. (GWP100) årligt svarer til CO
2
-udslippet fra produktion af ca.
344.424 par jeans.” 11.366 ton CO
2
-ækv. = 11.366.000 kg CO
2
-ækv.
Beregning: 11.366.000 kg CO
2
-ækv. / 33 kg CO2-ækv. pr. par jeans = 344.424 par jeans
Liter diesel
En liter diesel udleder ca. 2,65 kg CO
2
(Ref.
https://comcar.co.uk/emissions/co2litre/?fueltype=diesel)
På patientniveau under tabel 4 står, at den individuelle klimagevinst for HFC-134a svarer til:
”CO
2
-udslippet fra 125 l diesel hvert eneste år dvs. lidt mere end 10 l diesel om måneden (GWP20).”
I tabel 4 opgøres klimagevinsten pr. år ved at overflytte patienter på spray til sprayinhalatorer med mere
klimarigtig HFC (HFC-152a) til 332 kg CO
2
-ækvivalenter pr. år.
Dette svarer til: 332 kg CO
2
-ækv. / 2,65 kg CO
2
-ækv. pr. liter diesel = 125,3 liter diesel pr. år svarende
til mere end 10 liter diesel om måneden (125,3/12 = 10,4
mere end 10 liter diesel pr. måned).
Tilsvarende beregninger er anvendt for HFC-227ea ved sammenligning med sparet diesel under tabel 4.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Henvendelse af 4/11-24 fra Green Global Future om medicinsk spray, der nedbringer klimabelastningen 90%, kræver selvfinansierende
2930284_0008.png
NP-DK-SLB-COCO-240003
Bilferie til Milano
Nyere personbiler udleder ca. 111,6 g CO
2
/ km (Ref.
https://www.dst.dk/nytpdf/31966)
På patientniveau under tabel 4 står, at den individuelle klimagevinst for HFC-227ea svarer til:
”CO
2
-udslippet fra at køre på bilferie til Milano og tilbage igen i en nyere personbil (GWP100).”
I tabel 4 opgøres klimagevinsten pr. år ved at overflytte patienter på spray til sprayinhalatorer med mere
klimarigtig HFC (HFC-152a) til 321 kg = 321.000 g CO
2
-ækv. pr. år.
Dette svarer til: 321.000 g CO
2
-ækv. / 111,6 g CO
2
-ækv. pr. km = 2.876 km.
Der er 1.435 km i kørsel fra København til Milano (Google maps) dvs. 2.870 km begge veje.
Elforbrug i parcelhuse
En familie (far, mor, teenager og to børn i 180 m
2
parcelhus) bruger omkring 5.448 kWh om året (Ref.
https://ny.sparenergi.dk/elforbrugsberegner).
Ifølge miljødeklarationen udledte en kWh i 2022 på Sjælland (200 % metode) ca. 0,0793 kg CO
2
-ækv.
(Ref.
https://energinet.dk/media/21bh2lh4/milj%C3%B8deklarationer-2022-med-revision.pdf.
Afbrænding af træ er
dog regnet klimaneutral i miljødeklarationen i overensstemmelse med praksis i EU. Dette er dog ikke i
overensstemmelse med den fysiske virkelighed, da afbrænding af træ udleder store mængder CO
2
).
Elforbruget i et parcelhus udleder: 5.448 kWh * 0,0793 kg CO
2
-ækv./kWh = 432 kg CO
2
-ækv. pr. år.
Under tabel 3 står: ” En årlig reduktion på 27.052 tons CO
2
(GWP20) svarer til klimagevinsten ved at
eliminere elforbruget i 62.620 danske parcelhuse. 27.052 tons CO
2
-ækv. = 27.052.000 kg CO
2
-ækv.
Beregning: 27.052.000 kg CO
2
-ækv. / 432 kg CO
2
-ækv. pr. parcelhus pr. år = 62.620 parcelhuse.
8