Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 6
Offentligt
2915464_0001.png
Bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a,
§ 19, stk. 3,
§ 22, stk. 4,
§ 22, stk. 5, 1. pkt.,
§ 26, stk. 3, 2. og 3. pkt., §
45, § 45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b, § 46, stk. 3 og 4, § 47 a, stk. 1 og 2, § 47 b, § 47 c, § 78,
stk. 7, § 84 a, stk. 6, § 88 og § 92 b, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1248 af 24. oktober 2023, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirksomheder.
Definitioner m.v.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
2) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles
elektricitet for det kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante
geografiske budområder i den af markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af
elektricitet.
3) Elspotpris: Prisen pr. kWh for den tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet,
der opereres med i et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske
budområder.
4) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
5) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5,
nr. 156, i lov om elforsyning.
6) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af
energilageranlæg.
7) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af
elektricitet til et senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af
elektrisk energi til en energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den
efterfølgende rekonvertering af sådan energi til elektrisk energi eller anvendelse som
anden energibærer, jf. § 5, nr. 167, i lov om elforsyning.
8) Eksisterende energilageranlæg: Ethvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer,
udvikler, forvalter eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020 eller senere.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0002.png
9) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over-the-counter-markeder
og elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og
systemydelser i alle tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
10) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til
en netvirksomhed mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af
markedsdeltagerens eller dennes kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af
elektricitet til netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring af markedsdeltagerens
eller dennes kunders rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
netvirksomhedens elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten
markedsdeltageren, kunden eller netvirksomheden.
11) Forbundne foretagender: En netvirksomhed anses forbundet med et foretagende, jf. §§
47 49
og
4850,
når
a) der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i ligningsloven,
b) ejere af netvirksomheden eller netvirksomheden selv direkte eller indirekte ejer
kapitalandele i dette foretagende, eller
c) ledelsen og ledende medarbejdere i et selskab (juridisk person), der helt eller delvist
ejer netvirksomheden, eller ledelsen og ledende medarbejdere i netvirksomheden selv
direkte eller indirekte deltager i ledelsen i dette foretagende.
12) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et
distributionsnet, herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre
sikker og pålidelig drift af distributionsnettet og ikke til balancering eller håndtering af
kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr. 198, i lov om elforsyning.
13) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en
netvirksomhed til spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm,
inerti for stabilitet i lokale net, kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet,
jf. § 5, nr. 210, i lov om elforsyning.
14) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
15) Konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet: elproduktion, elhandel, aggregering,
energilager- eller ladestanderaktiviteter.
16) Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under
hensyn til alle faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende
indflydelse på en virksomheds drift, særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens
samlede aktiver eller dele deraf, eller ved rettigheder eller aftaler, som sikrer afgørende
indflydelse på sammensætningen af virksomhedens organer og deres afstemninger eller
beslutninger. Kontrol omfatter både ene- og fælleskontrol som beskrevet i Europa-
Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion efter Rådets forordning om
kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0003.png
17) Kontrollerede transaktioner: Kontrollerede transaktioner som defineret i § 2 i
ligningsloven.
18) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad
gangen eller udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
19) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
20) Ledende medarbejder: Medarbejder, der ikke indgår i netvirksomhedens direktion
eller bestyrelse, men som, uanset medarbejderens formelle stillingsbetegnelse, er tillagt
beføjelsen til at træffe ledelsesmæssige beslutninger, der påvirker netvirksomhedens
overordnede drift og forretning. Omfatter ikke en medarbejder, der kun er ansvarlig for
udførelsen af ledelsesmæssige beslutninger om netvirksomheders overordnede drift og
forretning.
21) Lille forbundet system: et system, der havde et forbrug på under 3 000 GWh i 1996,
hvor mere end 5 pct. af det årlige forbrug dækkes via sammenkobling med andre systemer
212) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-marked for elektricitet givne
tidsenhed for den fysiske udvekling af elektricitet.
232) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
243) Netvirksomhedsdata: kommercielt følsomme oplysninger, som en netvirksomhed
modtager i forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed, og oplysninger om
netvirksomhedens egne aktiviteter, som kan være forretningsmæssigt fordelagtige.
254) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den
eller de samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve
kontrol over, og som mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst
enten elproduktions- eller elhandelsvirksomhed, jf. § 5, nr. 346, i lov om elforsyning.
§ 3.
Ved selskabsmæssigt forbundet virksomhed, jf. §
65,
stk. 2-5, §
76,
stk. 1 og 2, §
78,
stk. 2, 3, 5 og 6, §
89,
stk. 1, §
1112,
stk. 4, og §
1213,
stk. 1, forstås
1) en virksomhed, som en eller flere fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller
indirekte at øve kontrol over, samtidigt med, at den eller de samme fysiske eller juridiske
personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over en netvirksomhed,
2) den eller de i nr. 1 nævnte fysiske eller juridiske personer,
3) en virksomhed som en juridisk person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i,
samtidigt med at den samme juridiske person direkte eller indirekte ejer andele eller
deltager i en netvirksomhed, eller
4) den i nr. 3 nævnte juridiske person.
Stk. 2.
De juridiske personer som nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4, omfatter ikke juridiske
personer, hvis direkte eller indirekte ejerskab af andele eller deltagelse i en netvirksomhed
alene er begrundet i deres egenskab som elkunde i netvirksomhedens forsyningsområde.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0004.png
Stk. 3.
Med henblik på §
56,
stk. 2, nr. 1, og stk. 3, §
67,
stk. 1, nr. 1, og §
78,
stk. 2, nr. 1,
omfatter begrebet »en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en
konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet« ikke en selskabsmæssig forbundet virksomhed, der
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-
egenforbruger, jf. § 2, nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at
virksomheden i årligt gennemsnit ikke producerer mere elektricitet end den selv
forbruger, og forudsat, at den økonomiske værdi af den producerede elektricitet er
ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i
tilknytning til elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter
angående elektricitetslagringen understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den
økonomiske værdi af disse aktiviteter er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre
forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens
kontorlokation og som udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der
tilhører virksomheden eller dennes selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme
kontorlokation eller virksomhedernes medarbejdere eller gæster.
§ 4.
Når der i § 3, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, §
65,
stk. 2, nr. 3, og stk. 4, nr. 2, §
76,
stk. 1, nr.
3, §
78,
stk. 2, nr. 3, §
910,
stk. 1, nr. 1 og 2, §
3840,
stk. 1, nr. 2, §
4143,
stk. 1, nr. 2, og §§
4244, 56 58
og
57 59
omtales deltagelse i en virksomhed forstås herved beføjelsen til at
udøve rettigheder over virksomheden, herunder beføjelsen til at udøve stemmerettigheder
eller beføjelsen til at udpege medlemmer til organer, der repræsenterer virksomheden
juridisk.
Kapitel 2
Bevilling til netvirksomhed
§ 5. Energistyrelsen kan udstede bevilling til netvirksomhed i henhold til § 19 i lov om
elforsyning.
Stk. 2.
Netvirksomheder der har bevilling til at drive netvirksomhed kan efter forudgående
ansøgning få genudstedt bevilling til dét bevillingsområde, som de råder over.
Stk. 3.
Ansøgning, som nævnt i stk. 2, skal indeholde dokumentation for overholdelse af
krav i overensstemmelse med Energistyrelsens offentliggjorte ”Vejledning til
netvirksomheder om genudstedelse af netbevillinger”, herunder dokumentation for
opfyldelse af krav til personel-, teknisk- og finansiel kapaciteter iht. kapitel 7 og 8 i lov om
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0005.png
elforsyning, dokumentation for opfyldelse af krav om forbrugerrepræsentation iht. §§ 40-42
og § 44 i lov om elforsyning, dokumentation for adkomst til eksisterende bevillingsområde
og konsolidering af bevillingsgrænser.
Kapitel 3
Netvirksomheders habilitet m.v.
Krav til netvirksomheder med 100.000 tilsluttede elkunder eller mere
§ 6.
For netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den
eller de samme fysiske eller juridiske personer udøver kontrol over, har 100.000 eller flere
tilsluttede elkunder, gælder kravene i stk. 2-7, jf. dog §§
89-110.
Stk. 2.
Direktører, vicedirektører, underdirektører (direktionen) og ledende medarbejdere i
netvirksomheden må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Et medlem af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i
driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en
konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ud over de
begrænsninger, der følger af stk. 3, heller ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller
ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
2) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i stk. 3 eller i nr. 1.
Stk. 5.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2-4 forstås som
omfattende situationer, hvor et medlem af netvirksomhedens direktion eller bestyrelse eller
en ledende medarbejder i netvirksomheden på grund af personlige forhold, eksempelvis
ejerskab af en betydelig aktiepost, har indflydelse på driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed som nævnt i henholdsvis stk. 2, 3 eller 4, som kan
påvirke den pågældende persons habilitet.
Stk. 6.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og
regler fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af
netvirksomhed og neutral adfærd.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0006.png
Stk. 7.
Netvirksomheden skal sikre, at der udarbejdes dokumentation, der beskriver
arbejdsdelingen mellem bestyrelsen og direktionen, herunder henholdsvis bestyrelsens og
direktionens beslutningskompetence, både emnemæssigt, og, hvor dette er er relevant i
henhold til interne direktionsinstrukser eller lignende, beløbsmæssigt. Dokumentationen skal
på gennemsigtig vis gengive opgave- og ansvarsfordelingen mellem direktionen og
bestyrelsen inden for netvirksomhedens aktiviteter. Dokumentationen skal offentliggøres på
netvirksomhedens hjemmeside. Ved væsentlige ændringer skal den offentliggjorte
dokumentation opdateres. Dokumentationen skal endvidere fremsendes til
Forsyningstilsynet, sammen med relevant internt materiale, eksempelvis interne
direktionsinstrukser, som dokumentationen bygger på, første gang umiddelbart efter den 1.
januar 2024, jf. § 546, stk.1, 1. pkt. Herefter skal dokumentationen og relevant internt
materiale fremsendes én gang årligt sammen med fremsendelse af netvirksomhedens
årsberetning i medfør af bekendtgørelsen om netvirksomheders interne overvågning og efter
Forsyningstilsynets forespørgsel herom.
§ 7.
Netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller
de samme fysiske eller juridiske person udøver kontrol over, har 100.000 eller flere
tilsluttede elkunder, skal sikre, at medlemmer af netvirksomhedens direktion og
netvirksomhedens ledende medarbejdere kan handle uafhængigt af erhvervsmæssige
interesser i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre
1) at aflønningen af direktionsmedlemmer og netvirksomhedens ledende medarbejdere
ikke direkte eller indirekte afhænger af resultater i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3, og
2) direktionsmedlemmers og ledende medarbejderes uafhængighed i form af faste
procedurer for vedkommendes eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirksomheden og
en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3.
Krav til øvrige netvirksomheder
§ 8.
For andre end de i §
65,
stk. 1, omtalte netvirksomheder gælder kravene i stk. 2-6, jf.
dog §§
108
og 110.
Stk. 2.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller
indirekte deltage i driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0007.png
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2 forstås som
omfattende situationer, hvor bestyrelsesmedlemmet for netvirksomheden på grund af
personlige forhold, eksempelvis ejerskab af en betydelig aktiepost, har indflydelse på driften
eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed som nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 4.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og
regler fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af
netvirksomhed og neutral adfærd.
Stk. 5.
Bestyrelsesmøder for netvirksomheden skal foregå under andet formandskab og
tidsmæssig adskilt fra de bestyrelsesmøder, der holdes for en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 6.
I tilfælde, hvor netvirksomhedens direktion varetages af et medlem af direktionen
for en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, skal
netvirksomheden dokumentere, at pågældende person afsætter tid til opretholdelse af
netvirksomheden som separat virksomhed.
Undtagelser
§ 9.
§
56,
stk. 2-4, og §
78,
stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden
udelukkende er selskabsmæssig forbundet med en virksomhed, der varetager produktion af
opvarmet vand eller damp omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, en virksomhed,
som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en virksomhed, der varetager
affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til sektorlovgivningen på
affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte forsyningsvirksomheder,
samt med en virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for netvirksomheden og
forsyningsvirksomhederne.
Stk. 2.
Undtagelsen efter stk. 1 finder anvendelse, uanset, om der i en af de i stk. 1 nævnte
forsyningsvirksomheder indgår elproduktion, hvis
1) der ikke er krav om at elproduktionen er selskabsmæssigt adskilt, og
2) elproduktionen, i medfør af til enhver tid gældende ret, herunder administrativ praksis,
i sin helhed er omfattet af en økonomisk monopolregulering.
Stk. 3.
Undtagelsen efter stk. 1 finder endvidere anvendelse, uanset om en eller flere af de
virksomheder, som netvirksomheden er selskabsmæssig forbundet med i henhold til stk. 1,
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-
egenforbruger, jf. § 2, nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at
virksomheden i årligt gennemsnit ikke producerer mere elektricitet end den selv
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0008.png
forbruger, og forudsat, at den økonomiske værdi af den producerede elektricitet er
ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i
tilknytning til elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter
angående elektricitetslagringen understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den
økonomiske værdi af disse aktiviteter er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre
forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens
kontorlokation og som udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der
tilhører virksomheden eller dennes selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme
kontorlokation eller virksomhedernes medarbejdere eller gæster.
§ 10.
Uanset §
65,
stk. 2, kan et medlem af netvirksomhedens direktion eller en ledende
medarbejder i netvirksomheden indgå i bestyrelsen for en virksomhed, der er omtalt i §
56,
stk. 2, nr. 2, hvis
1) virksomheden, der udfører opgaver for netvirksomheden, er en virksomhed, der
udelukkende ejes af en eller flere netvirksomheder, eller som udelukkende en eller flere
netvirksomheder deltager i,
2) virksomheden udelukkende varetager opgaver for den eller de ejende eller deltagende
netvirksomheder og eventuel andre netvirksomheder, og
3) de opgaver, som virksomheden varetager, udelukkende er opgaver, der hører under en
netvirksomheds bevillingspligtige aktivitet, eller vedrører virksomhed med nær
tilknytning til netvirksomhed, som udøves i netvirksomheden i overensstemmelse med § 2
i bekendtgørelse nr. 2246 af 29. december 2020 om undtagelse af anlæg og sideordnede
aktiviteter fra elforsyningsloven.
Stk. 2.
§
98,
stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 11.
En netvirksomhed, der er omfattet af §§
98
eller
109,
skal underrette
Forsyningstilsynet herom. Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om
ændringer, der betyder, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Stk. 2.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 1 ske umiddelbar efter
den 1. januar 2024, jf. § 546, stk. 1, 1. pkt. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i
umiddelbar forlængelse af den eller de hændelser, transaktioner eller lignende, der giver
anledning til, at undtagelsen finder anvendelse, eller til, at undtagelsen ikke længere finder
anvendelse.
Kapitel 4
Dataadskillelse
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0009.png
§ 12.
En netvirksomhed skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i
datasystemer, ved hjælp af tekniske adgangsbegrænsninger kan begrænses til bestemte
personer, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal i videst muligt omfang begrænse adgangen til
netvirksomhedsdata som omtalt i stk. 1, til personer, der udelukkende varetager opgaver for
netvirksomheden.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 kan netvirksomheden tillade, at andre personer end dem, der
udelukkende varetager opgaver for netvirksomheden, jf. dog stk. 4, gives adgang til relevant
netvirksomhedsdata, hvis følgende vilkår er opfyldt:
1) Den pågældende persons selvstændige adgang til de af adgangen omfattede
netvirksomhedsdata er nødvendig for, at vedkommende kan varetage sine opgaver.
2) Netvirksomheden har sikret, at enhver person, der gives adgang til netvirksomhedsdata,
er underlagt en specifik forpligtelse til ikke at bruge kendskabet til netvirksomhedsdata,
som personen opnår inden for rammerne af nr. 1, til et andet formål end varetagelse af den
pågældende persons opgaver.
3) Netvirksomheden har sikret en proces for håndtering af brud på forpligtelserne nævnt i
nr. 2, med henblik på at forebygge fremtidige brud.
Stk. 4.
Adgang i medfør af stk. 3 kan ikke gives til følgende personer:
1) Medarbejdere, der er ansat i selskabsmæssigt forbundne virksomheder med
konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter.
2) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold, jf. nr. 1, udelukkende eller helt
overvejende varetager opgaver for selskabsmæssigt forbundne virksomheder med
konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter, medmindre der er tale om medarbejdere, der
kun varetager rent tekniske IT-understøttende funktioner.
3) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold varetager en af de følgende opgaver for
selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter:
a) Opgaver, der omfatter enhver form for direkte kundekontakt, herunder enhver form
for kundeservice.
b) Opgaver, der består i udviklingsopgaver relateret til den konkurrenceudsatte
elektricitetsaktivitet, eksempelvis markedsføringsstrategier, udvikling af nye produkter,
eller lignende. Udviklingsopgaver omfatter ikke ren tekniske IT-relaterede opgaver i
forbindelse med udviklingsopgaver, eksempelvis IT-programmering eller IT-
implementering.
c) Opgaver, der består i afregning af kunder for en konkurrenceudsat
elektricitetsaktivitet.
Stk. 5.
Tildeling af adgang i overensstemmelse med stk. 1-4 skal ske under
netvirksomhedens ansvar og kontrol.
§ 13.
§ 11
gælder ikke for en netvirksomhed, der udelukkende er selskabsmæssigt
forbundet med en virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0010.png
omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en virksomhed, der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er
konkurrenceudsat i henhold til sektorlovgivningen på affaldsområdet
(forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte forsyningsvirksomheder, samt med en
virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for netvirksomheden og
forsyningsvirksomhederne. §
89,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
§ 112 gælder heller ikke for en netvirksomhed, der har mindre end 10.000
tilsluttede elkunder.
Stk. 3.
En netvirksomhed, der er omfattet af undtagelsen i stk. 1 og 2, skal underrette
Forsyningstilsynet herom. Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om
ændringer, der betyder, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Stk. 4.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 3 ske umiddelbar efter
den 1. januar 2026, jf. § 546, stk. 2. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i
umiddelbar forlængelse af den eller de hændelser, transaktioner eller lignende, der giver
anledning til, at undtagelsen finder anvendelse, eller til, at undtagelsen ikke længere finder
anvendelse.
§ 14.
§§ 112 og 132
fritager ikke en netvirksomhed fra overholdelse af § 84 a, stk. 1 og 3,
i lov om elforsyning.
Kapitel 5
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 15.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning,
skal have en 10-årig planlægningshorisont.
§ 16.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
§ 17.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. §
1718.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens
elforsyningsnet, jf. §
1819.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. §
1920.
Stk. 2.
Netudviklingsplanen skal udarbejdes i det format, som er offentliggjort på
Energistyrelsens hjemmeside.
§ 18.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som
Energistyrelsen udmelder, samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0011.png
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse
på Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal
netvirksomheden lægge de senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de
generelle analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne
analyseforudsætninger, der lægges til grund for planlægningen som supplement til de
generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin
planlægning, der indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger,
skal netvirksomheden identificere og begrunde afvigelserne.
§ 19.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de
forventede udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller
spændingsregulering, med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til
netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på
spændingsniveauer under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Relevante udfordringer er
situationer, der potentielt kan løses varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative
løsninger til netinvesteringer såsom anskaffelse af fleksibilitetsydelser eller
energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og
reinvesteringer som følge af behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den
vigtigste distributionsinfrastruktur, som er nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet
og nye belastninger, herunder ladestandere til elektriske køretøjer. Det samlede forventede
investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og reinvesteringer skal angives i forhold til
en tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
§ 20.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for
alternative løsninger til netinvesteringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet,
energilageranlæg eller andre ressourcer. Det forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres
og angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
Stk. 2.
Fleksibelt elforbrug som nævnt i stk. 1, forstås som defineret i artikel 2, nr. 20, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
elektricitet.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse
m.v.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0012.png
§ 21.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine
netudviklingsplaner, jf. artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre
marked for elektricitet.
§ 22.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle relevante aktører, herunder
Energinet, andre netvirksomheder, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af
det sammenhængende elforsyningsnet. Som minimum skal netvirksomheden gøre et
høringsudkast af netudviklingsplanerne tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Høringsudkastet skal sendes til Forsyningstilsynet senest 1. april i kalenderåret før
offentliggørelse af netudviklingsplanen. Høringsudkastet skal ledsages af et høringsbrev, der
indeholder relevante oplysninger om høringsprocessen, herunder høringsfristen, og hvem
høringssvaret skal adresseres til i netvirksomheden.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal umiddelbart efter modtagelse af materialet, der er omtalt i
stk. 2, offentliggøre materialet på Forsyningstilsynets hjemmeside under angivelse af datoen
for offentliggørelse.
Stk. 4.
Høringsprocessen skal vare 4 uger fra den dato, hvor netudviklingsplanerne er gjort
tilgængelige for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 23.
Senest 10 uger efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen,
der i relevant omfang er opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for
resultaterne af høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør umiddelbart efter modtagelse af netudviklingsplanerne og
redegørelse for resultaterne af høringsprocessen, materialet tilgængelig for Energistyrelsen
med henblik på at indhente Energistyrelsens udtalelse vedrørende planerne.
§ 24.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring
af netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet
Energistyrelsens udtalelse i medfør af §
2223,
stk. 2, til grund.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netvirksomhedens netudviklingsplan
skal sendes til netvirksomheden senest 1. oktober i kalenderåret før offentliggørelse af
netudviklingsplanen.
§ 25.
En netvirksomhed skal gøre sin endelige netudviklingsplan tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside senest 1. december hvert andet år
påbegyndende 2022.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og
Forsyningstilsynets eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0013.png
netudviklingsplanerne på Forsyningstilsynets hjemmeside 1. januar hvert andet år
påbegyndende 2023.
Opdatering af netudviklingsplanerne inden for den regulære to-års-kadence
§ 26.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-
kadence i medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv,
om der er tale om ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. §
2122,
stk. 1, 1. pkt.,
alternativ en høring af relevante høringsparter, inden netvirksomheden fremsender
ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammenholdt med §
2122,
stk. 1, 1. pkt.,
finder bestemmelserne i §
2122,
stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4, samt §
22 23
og §
2324,
stk. 1 og 2, tilsvarende anvendelse. Forsyningstilsynets anmodning om ændring af
netudviklingsplanen skal i dette tilfælde sendes til netvirksomheden senest 6 uger efter
Forsyningstilsynets modtagelse af den opdaterede netudviklingsplan. Netvirksomheden skal
senest 8 uger efter modtagelse af anmodning om ændring fra Forsyningstilsynet gøre
netudviklingsplanen, sammen med netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra
høringsprocessen og Forsyningstilsynets anmodning om ændring, tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Hvis Forsyningstilsynet ikke har
anmodet om en ændring inden for 6 uger efter modtagelse af den opdaterede
netudviklingsplan, skal netvirksomheden umiddelbart efter udløb af denne frist gøre
netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra
høringsprocessen tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Umiddelbart efter modtagelse af materialet offentliggør Forsyningstilsynet
netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra
høringsprocessen sammen med Forsyningstilsynets eventuelle anmodning om ændringer.
Den i medfør af 5. pkt. offentliggjorte, opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidig
offentliggjorte netudviklingsplan.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring eller med begrænset høring
skal netvirksomheden gøre den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således opdaterede
netudviklingsplan erstatter den hidtidig offentliggjorte netudviklingsplan. Forsyningstilsynet
kan anmode om ændring af den opdaterede offentliggjorte netudviklingsplan i medfør af
bestemmelserne i §
2324,
sammenholdt med §
2223,
stk. 2, dog således, at anmodningen om
ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen
af den næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets anmodning om ændring
offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdaterede
netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0014.png
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for udarbejdelsen af
netudviklingsplaner
§ 27.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente
oplysninger om de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede
produktions-, forbrugs- og energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller,
batterianlæg og andre anlæg, der potentielt kan agere fleksibelt.
Kapitel 6
Udlevering af data til Energistyrelsen
§ 28.
Netvirksomheder skal, på baggrund af en begrundet og proportional anmodning fra
Energistyrelsen, udlevere den efterspurgte data til Energistyrelsen, til brug for
Energistyrelsens udvikling, drift og vedligehold af en netmodel til beregning af
elnetkapaciteten og netvirksomhedernes investeringsbehov.
Stk. 2.
Netvirksomheder har ikke pligt til at udlevere den efterspurgte data, hvis en
tredjepart påviseligt har indskrænket netvirksomhedernes ret til at udlevere den efterspurgte
data, medmindre Energistyrelsen fremviser et indhentet samtykke fra tredjeparten.
Kapitel
67
Fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet
§ 29.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til
distributionsnettet, som er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i
distributionsnettet, og som relaterer til forhold omfattet af bilag 1. Kravene skal fastsættes af
netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver alene netvirksomhederne ret til at fastsætte
krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige påvirkninger af hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser
indeholdt i forskrifter fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller
ved bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende. De
fastsætte krav skal endvidere være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets
karakteristika, herunder anlæggets omfang og teknisk kapacitet, og kravenes byrde, herunder
i økonomisk henseende, i betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres
elforsyningsnet om kravene, som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0015.png
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse
finder anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for
brugere og potentielle brugere af distributionsnettet.
Kapitel
87
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 30.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af nettab i netvirksomhedens
netområde ved at udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter
bestemmelserne i stk. 2, 3 og 6.
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr. 221, til elspotprisen, jf. §
2, nr. 3, for det relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være
tildelingskriteriet for udbuddet. Endvidere skal kontrakten udbydes på vilkår af, at betaling
af transmissionsnettarif, systemtarif og balancetarif for forbrug i tilknytning til den
kontraktuelle mængde gennemfaktureres til netvirksomheden.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder
prissikringsprodukter.
Stk. 4.
Stk. 3 udelukker ikke, at en netvirksomhed ved særskilt udbud kan udbyde en
kontrakt til annullering af oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, der
udgør netvirksomhedens nettab i netvirksomhedens netområde, og som Energinet i henhold
til Energinets markedsforskrifter har beregnet for det pågældende netområdets
nettabsmålepunkt for et givet tidspunkt ved første nettabskorrektionsafregning 3 måneder
efter en driftsmåned. I dette tilfælde skal det indgå i kontrakten, der udbydes, at
kontraktparten skal dokumentere og få revisorpåtegnet, jf. stk. 5, annullering af en mængde
oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, som udgør netvirksomhedens
nettab, jf. 1. pkt. Tildelingskriteriet for udbuddet efter 1. pkt. er prisen. Udbuddet skal ske
efter bestemmelserne i stk. 6.
Stk. 5.
Netvirksomheden skal i den udbudte kontrakt efter stk. 4 kræve, at kontraktpartens
dokumentation og revisorpåtegning heraf skal overholde de til enhver tid gældende
retningslinjer, som Energinet har fastsat herfor i henhold til bekendtgørelsen om
oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende
energikilder.
Stk. 6.
Udbuddene omtalt i stk. 1-5 skal gennemføres ved en åben, gennemsigtig og
ikkediskriminerende udbudsprocedure og skal endvidere ske under overholdelse af de regler,
Forsyningstilsynet fastsætter i medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning. 1. pkt.
finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden vurderer, at bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/25/EU om fremgangsmåderne ved indgåelse af
kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0016.png
(forsyningsvirksomhedsdirektivet) finder anvendelse, og gennemfører udbuddet i henhold til
bestemmelserne i dette direktiv, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december
2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester.
Kapitel
89
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
§ 31.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der
er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens
elforsyningsnet eller for at sikre, at netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som
til enhver tid er pålagt netvirksomheden og som indebærer anskaffelse af
ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, efter gennemsigtige,
ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af
Forsyningstilsynet, jf. § 313.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der
leveres af netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende
netkomponenter ikke bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til
distributionsnettet i medfør af § 279 anses ikke som at indebære levering af ydelser, der er
underlagt krav om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har
metodegodkendt kravene i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravet om
offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2, i lov om elforsyning er overholdt.
§ 32.
Metoden efter §
2319,
stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser bringes til
kendskab af alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende
ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan
deltage på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris
for den pågældende ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som netvirksomheden
fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse
på markederne for levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre
relevante netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede
markedsdeltagere, på grundlag af de relevante markeders tekniske karakteristika.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0017.png
§ 33.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse
finder anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
§ 34.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om
fastsættelse af metoderne efter § 320.
Kapitel
109
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 35.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf.
§ 357.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for
fleksibilitet via anvendelse af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af
fleksibilitetsydelser, herunder tidsdifferencerede tariffer eller afbrydelighedsaftaler, forudsat
at Forsyningstilsynet har metodegodkendt disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og
kravene i §§ 73 og 73 a i lov om elforsyning i øvrigt er overholdt.
§ 36.
Metoden efter § 353, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle
markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan
deltage på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres,
og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris
for den pågældende ydelse, og som lever op til de specifikationer og de vilkår for
standardiserede markedsprodukter, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de
fleksibilitetsydelser, den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis
typen af fleksibilitetsydelse, størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden,
den geografiske placering og spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. Hvor relevant,
fastsætter netvirksomhederne i fællesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for
disse, som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt
samarbejde med Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle
markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af
specifikationerne skal netvirksomheden endvidere inddrage andre relevante
netvirksomheder.
§ 37.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse
finder anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0018.png
§ 38.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om
fastsættelse af metoderne efter § 364.
§ 39.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt
indbyrdes og med Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af
fleksibilitetsydelser for at sikre optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv
drift af det sammenhængende elforsyningsnet og fremme udviklingen af
fleksibilitetsmarkeder under hensyntagen til sammenspillet med andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 110
Netvirksomhedens varetagelse af energilageraktiviteter
§ 40.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager
energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er
nødvendige for at netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til
at drive netvirksomhed, til effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne,
gennemsigtige og ikke forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for
ydelser, der leveres af netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt
Forsyningstilsynet har godkendt det i medfør af §
4139,
stk. 1, nr. 1.
§ 41.
Uanset §
4038,
stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet godkende, at netvirksomheden
kan varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, hvis
1) der er tale om et energilageranlæg, der er en fuldt integreret netkomponent, eller
2) følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og
sikker drift af sit elforsyningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende
udbud, hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter
eller er i stand til at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for
Forsyningstilsynet med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 på baggrund af en
begrundet ansøgning fra netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0019.png
integrerede netkomponenter, der er omfattet af regler, som Forsyningstilsynet har fastsat i
medfør af § 47 a, stk. 3, 1. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2,
indhenter Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om
betingelsen i stk. 1, nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af
Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges
af, at den fuldt integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis
anvendes til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det
energianlæg der er omfattet af godkendelsen, på intet tidspunkt hverken helt eller delvis
anvendes til køb eller salg af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
§ 42.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år
afholde en offentlig høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at
vurdere markedsaktørernes eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne
anlæg. Hvis Forsyningstilsynet på baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre
aktører er i stand til at varetage energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde,
pålægger Forsyningstilsynet netvirksomhederne at udfase deres energilageraktiviteter inden
for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må
netvirksomheden ikke foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt
eller skrottet sine energilageranlæg, der anvendes til varetagelsen af de pågældende
energilageraktiviteter, senest 18 måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres
virksomheden efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer.
Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1 oplyse herom,
således at det fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage
netvirksomhedens energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af
energilageraktiviteter, som Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af §
4139,
stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen
om netvirksomheders indtægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilageranlæg,
for hvilke en netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli
2019, og forudsat at det pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets
sikkerhed i nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme
og slutter, når den regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0020.png
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 112
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 43.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager
ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander
til udelukkende anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne
udelukkende anvendes af netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 123
Varetagelse af øvrige konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter
§ 44.
En netvirksomhed må ikke direkte eller indirekte eje andele eller deltage i
virksomheder, der varetager elproduktion, elhandel eller aggregering.
Kapitel 143
Dokumentation for markedsmæssigheden
§ 45.
Netvirksomheder skal løbende udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for
markedsmæssigheden af de kontrollerede transaktioner, netvirksomheden indgår til sikring
af, at transaktionens priser og vilkår er i overensstemmelse med, hvad der kunne være
opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den
kontrollerede transaktion.
Stk. 3.
Netvirksomheder skal lade aftaler ledsage af aftalebilag, der indholdsmæssigt skal
opfylde kravene i bilag 2 og som skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den
kontrollerede transaktion.
Stk. 4.
Dokumentationen for markedsmæssigheden af den kontrollerede transaktion skal
indholdsmæssigt opfylde kravene i bilag 3. Dokumentationen for prisfastsættelsen i en
transaktion, som en netvirksomhed har udarbejdet i henhold til bekendtgørelsen om
dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner, kan fremsendes til
Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales markedsmæssighed, hvis den
indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 3.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0021.png
Stk. 5.
Dokumentationskravene finder ikke anvendelse på netvirksomhedens kontrollerede
transaktioner, hvis netvirksomheden har indgået kontrollerede transaktioner med en bestemt
part for sammenlagt mindre end 250.000 kr. inden for det forudgående år.
Frister
§ 46.
Netvirksomheder skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende dokumentation,
jf. § 453, inden 60 dage og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder
at der udarbejdes supplerende materiale inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes
om oplysninger og materiale, som må anses som relevant for en vurdering af
markedsmæssigheden.
Vurdering af dokumentationen for markedsmæssigheden
§ 47.
Kan en netvirksomhed ikke dokumentere, at en transaktion er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 435 og supplerende
oplysninger efter § 464, stk. 2, fastsætte den markedsmæssige pris, der indgår i den
økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, ved
anvendelse af samme prisfastsættelsesmetode som den af virksomheden anvendte eventuelt
med foretagelse af fornødne justeringer.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anvende en anden prisfastsættelsesmetode end den af
netvirksomheden anvendte hvis væsentlige forhold taler for anvendelse af en anden
prisfastsættelsesmetode, herunder hvis den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den
konkrete situation.
Stk. 3.
Netvirksomheder har metodefrihed ved valg af prisfastsættelsesmetode og
Forsyningstilsynet skal udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt
Skatteforvaltningens juridiske vejledning.
Mangelfuld og manglende dokumentation
§ 48.
Er dokumentationen for transaktionen åbenlys mangelfuld, fastsætter
Forsyningstilsynet den skønsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af
virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, til nul.
Stk. 2.
Dokumentation anses for åbenlys mangelfuld hvis netvirksomheden groft
tilsidesætter dokumentationspligten efter § 435, herunder hvor netvirksomheden ikke
fremsender dokumentation i form af faktura eller lignende eller på anden måde kan
dokumentere betalingsstrømme, som netvirksomheden har foretaget og som kan
identificeres som betaling for en given ydelse, der er omfattet af transaktionen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0022.png
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal varsle virksomheden om en afgørelse om åbenlys
mangelfuld dokumentation efter stk. 1 med en frist på fire uger til at fremkomme med
bemærkninger.
Offentliggørelse og indsendelse af oplysninger
§ 49.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli sende en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år til Forsyningstilsynet. Oversigten skal indeholde
oplysninger om aftalens parter, aftalens genstand og kontraktsummen.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal indsende oversigten, jf. stk. 1, til Forsyningstilsynet digitalt
via et online indsendelsessystem.
§ 50.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli gøre en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år tilgængelig på netvirksomhedens hjemmeside.
Oversigten skal indeholde oplysninger om:
1) Aftalens parter.
2) Aftalens genstand.
3) Kontraktsummen for den enkelte aftale angivet i intervallerne efter stk. 2, og den
samlede afregningssum for alle aftaler mellem netvirksomheden og forbundne
foretagender.
Stk. 2.
Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1, nr. 3 skal angives som
1) "Aftaler under 500.000 kr.",
2) "Aftaler mellem 500.000 kr. og 2.000.000 kr.", og
3) "Aftaler over 2.000.000 kr.".
Kapitel 154
Administrative bestemmelser
§ 51.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal
ske elektronisk.
§ 52.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 123 senest seks
måneder efter, at sagen er fuldt oplyst.
Kapitel 165
Straf
§ 53.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der tilsidesætter § 110, § 123, stk. 3, eller § 435, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0023.png
Kapitel 176
Tilsyn
§ 54.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med §§
65-132,
§ 212, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 223,
stk. 1, § 254, stk. 1, § 256, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., §
2830,
§
2931,
stk. 1, §
3335,
stk. 1, §
3840,
§
4143,
stk. 1, §
4244,
§
4345,
§
4446,
stk. 1, § 479, stk. 1, og §
4850,
stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardiserede vejledninger, der er nævnt i
§§
32 34
og
3638.
Kapitel 187
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 55.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 20254.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
1655 1048
af
274. juni december
20232 om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter ophæves.
§ 56.
Kapitel
34
har virkning fra den 1. januar 2026.
§ 57.
§
28 30
har virkning for en netvirksomheds indkøb af elektricitet til dækning af
nettab for perioden fra den 1. januar 2022. §
28 30
berører ikke en netvirksomheds
gennemførelse af kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab og relaterede
kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er indgået inden den 31. december
2020. 2. pkt. gælder dog ikke for kontrakter, der har en varighed ud over den 31. december
2025, for perioden efter den 31. december 2025. §
28 30
berører heller ikke en
netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab
og relaterede kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er indgået efter den 31.
december 2020 for perioden indtil den 31. december 2021. En netvirksomhed, hvis
kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab for perioder fra den 1. januar 2022
er omfattet af 2. og 3. pkt., uden at netvirksomheden har indgået en relateret kontrakt om
annullering af oprindelsesgarantier, kan udbyde en særskilt kontrakt om annullering af
oprindelsesgarantier efter §
2830,
stk. 4, sammenholdt med stk. 5 og 6, for de af 2. og 3. pkt.
omfattede kontraktperioder.
§ 58.
§
3840,
stk. 1, nr. 2, finder i forhold til en virksomhed, som en netvirksomhed den
31. december 2020 direkte eller indirekte udøvede kontrol over, først anvendelse fra den 1.
januar 2026. I forhold til en virksomhed, som en netvirksomhed den 30. juni 2022 direkte
eller indirekte ejer andele eller deltager i, uden at netvirksomheden udøver kontrol over den
pågældende virksomhed, finder §
3840,
stk. 1, nr. 2, ligeledes først anvendelse fra den 1.
januar 2026.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0024.png
§ 59.
§
42 44
finder i forhold til de i bestemmelsen nævnte virksomheder, som en
netvirksomhed den 30. juni 2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, herunder
udøver kontrol over, først anvendelse fra den 1. januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den X
Lars Aagaard
/X
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0025.png
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 16
• Faseubalance
• Spændingsvariationer
• Hurtige spændingsændringer
• Flicker
• Netbeskyttelse
• Reaktiv effekt
• Harmoniske forstyrrelser
• DC indhold
Bilag 2
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A. En beskrivelse af aftalen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
4. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
5. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til dato).
6. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som netvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
Bilag 3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om høring af to bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftale af 10/6-24, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915464_0026.png
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske struktur.
B. Beskrivelse af den kontrollerede transaktion.
1. Beløbsmæssig angivelse af transaktionen.
2. Identifikation af den eller de forbundne parter, som er involveret i transaktionen med netvirksomheden,
samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
3. Kopi af aftalen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af netvirksomheden samt de
relevante forbundne parter i forhold til transaktionen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold til
tidligere år.
D. Transfer pricing-metode. Når det i forhold til den valgte transfer pricing-metode er relevant skal følgende
krav opfyldes:
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i transaktionen og begrundelse for valget af metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
transaktionsparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved anvendelse af transfer
pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner (interne og eksterne)
samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige virksomheder, som er benyttet ved
transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte
information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer til
resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i
overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte transfer pricing-metode.
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved anvendelsen af
transfer pricing-metoden.
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er brugt ved transfer
pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede part.
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni
2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1711 af 13. juni 2024 om ændring af direktiv (EU) 2018/2001 og
(EU) 2019/944 for så vidt angår forbedring af udformningen af Unionens elektricitetsmarked, EU-Tidende, L af 26. juni 2024.
1)