Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 44
Offentligt
2926511_0001.png
Oplæg for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 21. oktober 2024
SYMBIOSEPOTENTIALERNE I
GRØNNE
BRÆNDSTOFFER
OG CCS
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0002.png
Kalundborg Refinery
– introduktion
Danmarks største raffinaderi
med +400 medarbejdere i
og omkring fabrikken i Kalundborg.
Vi producerer mere end 15 procent af al energi,
der
forbruges i Danmark.
I dag er størstedelen af den energi, vi producerer,
baseret på fossile brændstoffer, og vi er den næststørste
udleder af CO2 i Danmark (534.231 tons i 2021).
Lokalt har vi været en del af Kalundborg Symbiose siden
1972, som udnytter ressourcer og restprodukter mellem
industrier i Kalundborg.
I fremtiden kan vi også blive en Power-to-X
megafabrik,
men fuld grøn omstilling til PtX ligger noget
ude i fremtiden.
Vi kan dog gøre meget i mellemtiden, med fokus på CCS
og lav-aromat flybrændstof som grønne byggesten.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0003.png
Byggesten 1: Fangst- og
lagring af CO2
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0004.png
CCS kan reducere 1/3 af
raffinaderiets udledninger i 2030
Vi har i flere år undersøgt mulighederne for at reducere vores CO2-
udledning ved hjælp af CCS.
Derudover står vi i den unikke situation, at Kalundborg Symbiose er
placeret tæt på Havnsø, hvis
undergrund er særlig velegnet til at
lagre CO2 i stor skala.
Med de nødvendige rammebetingelser på plads, vil
der kunne fanges
og lagres cirka 200.000 tons CO2 årligt.
Det
svarer til omtrent én tredjedel af vores nuværende udledning
– med potentiale for endnu mere fangst og lagring efter 2030.
CCS er langt fra en ny og ukendt teknologi,
men projektet er i høj
grad afhængig af, at der skabes sikkerhed omkring, hvor og hvornår,
der kan lagres CO2 i Danmark. Dette gælder på tværs af symbiosen.
Vi vil udforske muligheden for at cirka én tredjedel af
raffinaderiets årlige CO2-udledning
sammen med de aktører, som
har fået tildelt ansvaret for at udforske muligheden for at lagre CO2 i
Havnsø.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0005.png
Tidslinjen i CCS-udbud risikerer at spænde ben for at vi
kan udnytte det fulde potentiale i dansk værdikæde
Myndighedsspor
(CCUS)
Dec. 2023: Onshore
licenser åbner
(Tildeling juni 2024)
Oktober 2024:
Udbudsmateriale
offentliggøres
December 2025:
CCUS-udbud
April 2026:
Vinder af
CCUS-udbud
offentliggøres
2029: Krav om drift
af fangst-anlæg
1. Januar 2030:
Krav om fuld
skala CCS
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Kalundborg Refinery
(CCS-projekt)
*Problem: FID på
Havnsø-lager kommer
16 til 19 måneder efter
CCUS-udbud
2023: Forundersøgelse/
forberedelse af CCUS-
udbud
2024: Udvikling og
design af projektet
2025: Tekniske
undersøger af lager
(pågår frem til 2027)
2027: FID Havnsø
onshore storage
2028: Etablering af
CCS-anlæg
2029: CCS-
opstart
1. januar 2030:
Fuld skala
CCS
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0006.png
Byggesten 2: Grønnere
flybrændstoffer
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0007.png
Status på grønnere
flybrændstoffer
Flyrejser i og fra Danmark står for udledning af cirka
3 millioner ton CO2 årligt.
2/3 af flys klimapåvirkning kommer fra såkaldte non-
CO2-effekter
Ny analyse fra DCE (Nationalt Center for Miljø og
Energi) viser, at luften omkring Københavns Lufthavn
er lige så forurenet som H.C. Andersens Boulevard.
Luftforurening kan sænkes markant ved brug af
renere flybrændstoffer.
Her og nu er potentialet for grønnere
flybrændstoffer stort set uudnyttet.
Bæredygtige
flybrændstoffer udgør 0,05 procent af det samlede
brændstofforbrug i luftfartssektoren.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0008.png
Barrierer, der
forsinker fuldskala SAF.
1
2
3
4
Mangel på grøn elproduktion samt
brintinfrastruktur og lagerkapacitet.
Langsom indfasning af klimakrav for
luftfarten.
Opskalering og opbygning af en ny industri.
Europæisk mangel på el og biogen CO2
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0009.png
Hvad kan vi gøre i mellemtiden?
Non-CO2-effekter
Studier viser, at op mod 2/3 af flys klimapåvirkning ikke
kommer fra CO2-udledningen, men fra
non-CO2-effekter,
der primært skyldes kondensstriberne (flystriberne).
En simpel løsning kan løse problemet, mens vi venter på
fuldskala SAF: Brug en del af passagerafgiften til, at der
tilføres en smule brint til brændstoffet, så mængden af
såkaldte aromater reduceres.
Forskning peger på, at en halvering af aromatindholdet vil
sænke non-CO2-effekten med 20 procent.
Det vil samtidigt give en renere forbrænding og sikre
betydeligt færre ultrafine partikler fra udstødningen.
af flys klimapåvirkning
kommer fra flystriberne.
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0010.png
Hvordan kan vi reducere
aromatindholdet?
Kondensstriberne kan reduceres betydeligt og relativt simpelt
ved en tilpasning af de konventionelle brændstoffer. Her spiller
raffinaderiet i Kalundborg en nøglerolle.
Vi har faciliteterne.
Vi har teknologierne.
Vi har kompetencerne.
Vi har kapaciteten.
Vi har distributionskanalerne.
Vi har en sikker og miljømæssig
forsvarlig produktion.
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0011.png
Aromatreduktion
Hvad skal der til?
-
-
Der er ikke behov for flere analyser.
Teknologien er kendt
og effekterne er velbeskrevet.
Afsæt en del af puljen på 1 milliard til grøn omstilling,
så den målrettes lavaromat flybrændstof, så flyselskaber
kompenseres for merprisen. (Luftfartens klimapartnerskab
anbefaler minimum 135 millioner) .
Jo tidligere tilskuddet kommer ud at leve, desto større
klimagevinst kan der høstes i mellemperioden,
hvor vi
venter fuldskala SAF.
Undgå krav om brug af grøn brint
for ikke at bremse
indfasningen.
-
-
11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Præsentationer fra studietur til Kalundborg og Havnsø den 21/10-24 (Kalundborg Symbiose, Kalundborg Forsyning og Kalundborg Refinery)
2926511_0012.png
Besøg af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 21. oktober 2024
TAK
FOR I DAG
www.kalundborgrefinery.com
12