Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2921273_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14-10-2024
J nr.
2024 - 3578
Akt-id
515700
Orientering om status på gaslagerfyldningen
For at styrke gasforsyningssikkerheden under energikrisen vedtog EU i 2022 en
forordning om gaslagring. Forordningen ændrer to eksisterende forordninger om
gasforsyningssikkerhed og adgang til naturgastransmissionsnet ((EU)
2017/1938 og (EF) nr. 715/2009).
Forordningen skal sikre, at gaslagerkapaciteten i EU kan udnyttes inden vinter-
sæsonen. Konkret fastsætter forordningen, at medlemsstaternes underjordiske
gaslagre skal fyldes til mindst 90 pct. af deres kapacitet pr. den 1. november.
Forpligtelserne til at opfylde lagerkapaciteten er midlertidige og udløber således
den 31. december 2025.
Det europæiske gasmarked er tæt sammenkoblet, hvorfor lagerfyldningen på
tværs af EU er mere afgørende for gasforsyningssikkerheden i Danmark og EU
end den danske lagerfylding isoleret. Det samlede lagerfyldningsniveau i EU er
pr. 12. oktober 2024 på 95 pct. De danske gaslagre
udgør under 1 pct. af EU’s
samlede gaslagerkapacitet. Fyldningen af de danske gaslagre er dog med til at
give en større robusthed til at håndtere en nødsituation i Danmark.
Gasforsyningssituation i Danmark vurderes fortsat at være stabil. Den danske
lagerfyldning er pr. 12. oktober 2024 på 70 pct. Energistyrelsen er som kompe-
tent myndighed ansvarlig for at monitorere gasfyldningsniveauerne i Danmark.
Med det nuværende lagerfyldningsniveau vurderer Energistyrelsen dog, at Dan-
mark ikke vil kunne opfylde gaslagerfyldningsmålet på 90 pct. pr. 1. november
2024. En lavere dansk lagerfyldning giver ikke for nuværende anledning til be-
kymring om gasforsyningssituationen i Danmark.
Det nuværende gaslagerfyldningsniveau betyder, at det ikke er teknisk muligt at
fylde tilstrækkeligt gas på lagrene til at opfylde målet pr. 1. november 2024. For
at nå målet, ville der skulle fyldes mere gas på lagrene, end hvad der teknisk er
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 32: Orientering om status på gaslagerfyldningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2921273_0002.png
muligt grundet bl.a. kapacitet på rør og kompressorer samt de geologiske for-
hold.
Det nuværende forholdsvis lave gaslagerfyldningsniveau skyldes flere sammen-
faldende faktorer, herunder nedbrud på ilandføringsanlægget i Nybro i august,
planlagt vedligeholdelse på Baltic Pipe i september 2024 og forsinkede gasleve-
rancer fra Tyra-feltet. Endelig er der en særlig situation i forhold til import af gas
fra Tyskland, hvor en midlertidig tysk eksportafgift på gas har givet økonomisk
incitament for aktører at lave lagerudtræk fra Danmark.
Vedligeholdelsen af Baltic Pipe er netop afsluttet, hvorfor der siden den 2. okto-
ber 2024 igen er blevet fyldt på lagrene. Dertil forventes Tyra-feltet at komme i
fuld produktion inden for de næste par måneder, og med afskaffelsen af den ty-
ske eksportafgift 1. januar 2025 forventes presset på gaslagrene mindsket. På
den korte bane kan afgiften dog stadig have negative konsekvenser.
Hvorvidt der er incitament til fyldning på den korte bane afhænger af især vejr-
og markedsforhold i de kommende uger. Gaslagerfyldningssituationen overvå-
ges af Energistyrelsen, ligesom styrelsen er i dialog med de største markedsak-
tører. Energistyrelsen vurderer, at der fortsat er teknisk mulighed for, at gasla-
gerfyldningsmålet kan opnås frem mod den 1. december 2024, men det afhæn-
ger af vejr- og markedsforhold.
Forordningen stiller krav om, at medlemslandenes kompetente myndigheder
rapporterer monitoreringen af gaslagerfyldningsniveauet til Europa-Kommissio-
nen. Energistyrelsen er derfor i løbende dialog med Europa-Kommissionen om
status på gaslagerfyldningssituationen. Da gaslagerfyldningsmålet på 90 pct.
ikke nås pr. 1. november 2024, vil Danmark i første omgang afgive en skriftlig
redegørelse til Gas Coordination Group og Kommissionen, sådan som det føl-
ger af gældende regulering. Da der er gode forklaringer på gaslagerfyldningsni-
veauet er det ikke umiddelbart forventningen, at den manglende målopfyldelse
vil medføre kritik fra Kommissionen.
Jeg vil holde udvalget løbende orienteret, såfremt der måtte ske nævneværdige
udviklinger i sagen, som afviger fra det forventede forløb.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2