Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 208
Offentligt
3002231_0001.png
Redegørelse for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfølgning på
Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for el og sikkerhed
Dato
08-04-2025
J nr.
2025 - 1389
1. Indledning og sammenfatning
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har udarbejdet en redegørelse for,
hvordan ministeriet fulgte op på, at Energinet orienterede ministeriet om, at
Energinet besluttede at opdatere sine planlægningsforudsætninger for ud-
bygning af elnetinfrastruktur.
Redegørelse indeholder baggrund om forløbet og en beskrivelse af tidslin-
jen fra, at Energinet i juni 2024 orienterer Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet om, at Energinet har igangsat arbejde med at opdatere forudsæt-
ningerne i anlægsporteføljen frem til, at der bliver indgået en politisk
Aftale
om hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet
i december 2024. Rede-
gørelsen fokuserer på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets, herunder
klima-, energi- og forsyningsministerens, involvering i sagen.
Ministeriet konkluderer i nærværende redegørelse, at det har været ministe-
rens ønske, at ordførerne skulle orienteres om de opdaterede prognoser i
Energinet i forbindelse med forhandlingerne i december 2024. Det er mini-
steriets vurdering, at der som planlagt, og som godkendt af ministeren,
skulle have indgået en specifik orientering om Energinets opdatering af
prognoser for elinfrastrukturprojekter. Det er en fejl i ministeriet, at det ikke
skete på et af to afsluttende forhandlingsmøder, hhv. d. 4. og 10. december.
Ministeriet beklager overfor ministeren og Folketinget, at denne information
ikke indgik i forhandlingsforløbet.
Ministeriet har taget initiativ til at skærpe de interne procedurer i ministeriet,
så der ikke opstår lignende fejl igen. Samtidig vil ministeriet lære af sagen i
forhold til at styrke ejerskabsvaretagelsen og tilsynet med Energinet.
Fsva. Energinets pressemeddelelse er denne ikke i perioden for redegørel-
sen forelagt for ministeren. På et møde mellem ministeriet og Energinet den
3. september bliver det aftalt, at den eksterne kommunikation i første om-
gang kun omhandler tarifstigninger i 2025, og at kommunikation om forsin-
kelser udskydes. Dette skyldes en række årsager, som er nærmere beskre-
vet i afsnit 3. Energinet træffer på den baggrund beslutning om at dele kom-
Side 1/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0002.png
munikationen op. Orienteringen af de individuelle kunder skulle dog ske ef-
ter Energinets oprindelige plan. Der var enighed på mødet mellem Energi-
net og ministeriet om denne fremgangsmåde. Ministeren deltager ikke i
drøftelserne med Energinet. Ministeren orienteres mundtligt og tilslutter sig
fremgangsmåden.
Ultimo oktober har Energinet og ministeriet dialog om, hvorvidt der skal
være en samlet offentlig kommunikation om Energinets opdatering af prog-
noser og afledte forsinkelser, idet Energinet har været i dialog med de be-
rørte kunder. Energinet vurderer, at der ikke er behov herfor på baggrund af
den gennemførte dialog med de berørte kunder. Energinet træffer på denne
baggrund beslutning om ikke at udsende en pressemeddelelse. Ministeren
har ikke været involveret i denne beslutning, men blev orienteret.
2. Baggrund
I det følgende redegøres der for:
2.1 Det generelle udfordringsbillede med hastighed i udbygning af
elnettet
2.2 Energinets opdatering af prognoser for elinfrastrukturprojekter
2.3 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejer-
skabet af Energinet
2.4 Klima-, energi- og forsyningsministerens godkendelse af etable-
ring af nye eltransmissionsnet og Energistyrelsens tilsyn
2.5 Faste kadencer for opsamling af information i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets arbejde
2.1 Det generelle udfordringsbillede med hastighed i udbygning af el-
nettet
Udfordringer med hastighed i udbygningen af elnettet er et kendt billede. Af
regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fremgår, at regeringen ønsker at
nedsætte en national energikrisestab (NEKST), som bl.a. skal
"Understøtte
udbygning af elnettet de steder, hvor der allerede i dag er udfordringer med
kapaciteten, og bidrage til, at udbygningen er på forkant med elforbruget og
produktionen af strøm fra vedvarende energi."
Arbejdet med udbygning af elnettet har indebåret en række tiltag,
jf. boks 1.
Bl.a. fremsatte klima-, energi- og forsyningsministeren i april 2024 lovforslag
om ændring af VE-loven, hvor udfordringer med hastigheden i administra-
tive tilladelsesprocedurer er beskrevet. Lovforslaget implementerer VEIII-di-
rektivets rammer for fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår det, at:
"En hurtigere omstilling til grøn energi er vejen ud af både klima- og energi-
kriserne. Langvarige administrative tilladelsesprocedurer, herunder kom-
pleksiteten i og varigheden af vurderingen af miljøvirkninger, er en af de
Side 2/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0003.png
største hindringer for investeringer i projekter vedrørende vedvarende
energi og den dertil knyttede infrastruktur. Strømlining af tilladelsesproces-
serne til etablering, repowering og drift af anlæg til produktion af vedva-
rende energi og nødvendig net- og lagringsinfrastruktur, inklusive kortere
tidsfrister for projekters miljøscreening er et værktøj til at sikre en øget ha-
stighed i omstillingen. Lovforslaget understøtter dette mål ved at sikre, at
EU-retsakter om fremme af energi fra vedvarende energikilder vil kunne im-
plementeres hurtigt, effektivt og smidigt."
De politiske tiltag for at sikre hurtigere udbygning af elnettet,
jf. boks 1,
er
igangsat af regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier. Hertil kom-
mer tiltag fra Energinet, branchens øvrige aktører og deltagere i NEKST-ar-
bejdsgruppen
Hurtigere udbygning af elnettet.
Boks 1
Tiltag relateret til hurtigere netudbygning
Hurtigere netudbygning
November 2023: NEKST
Hurtigere udbygning af elnettet
nedsættes.
Juni 2024: Ændring af VE-lov vedtages. Giver mulighed for at kunne udpege fremskyn-
delsesområder til elinfrastruktur og VE.
August 2024: Ni delanbefalinger fra NEKST-arbejdsgruppe
Hurtigere udbygning af el-
nettet
offentliggøres.
December 2024: NEKST
Hurtigere udbygning af elnettet
fremlægger endelige anbefa-
linger.
December 2024: Aftale om hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet:
o
Tre fremskyndelsesområder til elinfrastruktur udpeges
o
Opfølgning på fire NEKST-anbefalinger, bl.a. ved at ligestille muligheder for
ekspropriation, så de svarer til andre offentlige infrastrukturprojekter.
Økonomiske rammer for Energinet og elnetvirksomheder samt tiltag for VE-udbyg-
ning på land
2023 og 2024: Der indføres ny økonomisk regulering af Energinet for at sikre effektiv
drift og ansvarlige investeringer.
2023: Tilskyndelse til samplacering: direkte linjer, geografisk differentierede forbrugsta-
riffer og lokal kollektiv tarifering indføres
2023: Med Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land indføres opmærk-
somhedszoner, der skal styrke kommunernes hensyn til Energinets udvidelser af trans-
missionsforbindelser.
Juni 2024: Aftale om robuste rammer for netvirksomhedernes økonomi.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I august 2024 var ministeriets indsats fokuseret på at følge op på NEKST-
delanbefalinger og fremskyndelsesområder til elinfrastruktur. Ordførerkred-
sen modtager d. 16. august en arbejdsplan for drøftelser i forligskredsen for
andet halvår af 2024 fra ministeriet. Her fremgår et spor for elnettet, herun-
der opfølgning på anbefalinger fra NEKST
Hurtigere udbygning af elnettet.
Side 3/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0004.png
2.2 Energinets opdatering af prognoser for elinfrastrukturprojekter
Energinet opdaterede i sommeren 2024 sine planlægningsforudsætninger
for deres igangværende elinfrastrukturprojekter i anlægsfasen med opdate-
rede estimater for tider og priser. I det følgende beskrives årsagen hertil, og
hvad opdateringen i Energinet indebar.
Energinet oplevede over en periode en stadigt hyppigere frekvens af enkelt-
vise forsinkelser og afvigelser fra budget på anlægsprojekter. Derfor vurde-
rede Energinet et behov for at opdatere prognoserne med seneste viden og
erfaringer om især leveringstider og priser på komponenter samt sagsbe-
handlingstider på plan- og miljøtilladelser.
Energinet anvender betegnelsen
replanlægning.
I praksis er der tale om en
prognoseændring, som skyldes, at Energinet har konstateret, at de
gen-
nemsnitlige interne estimater,
som selskabet tidligere har lagt til grund, ikke
længere afspejler virkeligheden i tilstrækkeligt omfang. Energinet opdaterer
på den baggrund forventet afslutning på en række projekter, herunder 30
netkundeprojekter, som bliver forsinket i forhold til det tidligere forventede.
Det bemærkes, at der i august 2024 ikke var lavet en individuel vurdering af
de enkelte projekters forhold, men at prognoseændringen blev lavet ud fra
såkaldte
normtider
for de kritiske faser i projektets tidsplan.
Energinet oplyser, at prognoserne opdateres løbende og derfor angiver et
øjebliksbillede.
Energinet har oplyst, at opdateringen i sommeren 2024 omfattede 174
elinfrastrukturprojekter i anlægsfasen. Disse projekter omfatter Energinets
netkundetilslutninger til transmissionsnettet på 132/150 kV og 400 kV samt
reinvesteringer, forstærkninger og udbygning af 132/150 kV kabler og stati-
oner.
De forsinkede projekter omfattede i august 2024 30 netkundeprojekter, hvor
kunder bliver tilsluttet senere, end hvad de oprindeligt er stillet i udsigt, og
68 andre projekter, herunder reinvesteringer og netforstærkninger. Opdate-
ringen omfattede ikke Energinets største, strategiske projekter, herunder fx
energiøer, brintinfrastruktur og største elinfrastrukturprojekter på tværs af
flere kommuner. Energinet begrunder dette med, at disse projekter har et
særskilt monitoreringsspor.
Det øjebliksbillede, som opdateringen gav i august 2024, var en samlet
prognose, der pegede på, at 78 af projekterne ville blive fordyret med i alt
3,6 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 6 pct. af de samlede godkendte
budgetter. Derudover pegede prognosen på, at 98 af projekterne ville blive
forsinket med i gennemsnit 1,3 år, svarende til en gennemsnitlig forlæn-
gelse af projekttidsplaner på ca. 35 pct. ift. de senest godkendte tidsplaner.
Side 4/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0005.png
Energinet oplyste, at de hidtidige tidsplaner i praksis havde vist sig at være
et udtryk for ”best case-betragtninger” for de enkelte projekter, og ikke mat-
cher en realistisk prognose.
Energinet har oplyst, at de forventede fordyrelser i al væsentlighed skyldtes
stigende markedspriser på entreprenørydelser og komponenter, der kom-
mer af en markant stigning i efterspørgslen på komponenter til elinfrastruk-
tur. Det bemærkes, at der er tale om en prognose for projekternes omkost-
ninger, og at omkostninger til investeringer først får tarifmæssig effekt, når
anlæg sættes i drift. Disse omkostningsstigninger vil derfor blive håndteret i
de årlige tarifudmeldinger, som det f.eks. skete d. 12. september med Ener-
ginets pressemeddelelse.
Energinet har oplyst, at der er tre hovedårsager til de forventede forsinkel-
ser. Den ene er længere leveringstider på komponenter. Årsagen er, at
markedet ikke har kunnet følge med den markante stigning i efterspørgslen
af komponenter til elinfrastruktur. Den anden er markant længere plan- og
miljøprocesser. Særligt tager processer for miljøtilladelser længere tid. Den
tredje er Energinets interne kapacitetspres. Energinets anlægsportefølje er
vokset kraftigt de seneste år, hvilket har medført et stigende skalerings- og
ressourcebehov.
Hertil igangsatte Energinet et internt arbejde med en række tiltag for at
adressere hastighed og forsinkelser: 1) ny anskaffelsesstrategi med mulig-
hed for tidligere indkøb, indkøb til lager og standardisering, 2) fremrykning
af kritiske aktiviteter i projektfasen og 3) rekruttering og fastholdelse.
Energinet arbejdede fra september med at identificere mitigerende tiltag for
de netkunder, som forventes berørt pba. prognoseændringen. De mitige-
rende tiltag var bl.a. midlertidige tilslutningsløsninger, indgåelse af aftaler
om midlertidigt begrænset netadgang (dvs. indtil fuld kapacitet kan tilby-
des), eller andre tilslutningssteder, hvor netkunden har kunnet blive koblet
til nettet hurtigere. Energinet oplyste i efteråret 2024 til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, at antallet af netkundeprojekter, der ville opleve kon-
sekvenser som følge af replanlægningen, var gået fra 30 projekter, som op-
lyst til ministeriet i august, til 10 projekter ved hjælp af enten 1) mitigerende
tiltag som fx midlertidige nettilslutninger, alternative tilslutningssteder og/el-
ler midlertidig begrænset netadgang fra anvist tilslutningssted eller 2), at
netkunden selv har ønsket senere idriftsættelse.
Side 5/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0006.png
2.3 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejerska-
bet af Energinet
Klima-, energi- og forsyningsministeren forvalter ejerskabet af Energinet.
Som led i det statslige ejerskab udpeger ministeren medlemmer til bestyrel-
sen og fører et overordnet tilsyn med Energinet, herunder tager stilling til
udviklingen i selskabet og reagerer, hvis udviklingen i selskabet tilsiger det.
Det følger af lov om Energinet, at ministeren har beføjelse til at træffe be-
slutning om ethvert forhold vedrørende Energinet med undtagelse af ansæt-
telse og afskedigelse af direktionen. Det følger dog af Statens Ejerskabspo-
litik, at det statslige ejerskab skal udøves under respekt for bestyrelsens
kompetence og det dertilhørende ansvar. Ejerskabet af Energinet varetages
i overensstemmelse med selskabsloven og princippet om armslængde mel-
lem ejer og bestyrelse. Dermed hverken kan eller bør ministeren påtage sig
den faktiske ledelse af Energinet.
Klima-, energi- og forsyningsministeren udøver sine beføjelser over for
Energinet ved at fremsende skriftlige meddelelser til bestyrelsens formand,
jf. § 5, stk. 6, i lov om Energinet, og § 8 i Energinets vedtægter
1
.
Forhåndsorientering af ministeren og møder mellem selskab og minister
§ 5, stk. 5, i lov om Energinet og § 13 i Energinets vedtægter forpligter be-
styrelsen til at orientere klima-, energi- og forsyningsministeren om forhold,
der er af væsentlig og/eller principiel betydning i forhold til Energinets og
helejede datterselskabers virksomhed, herunder forhold som er af væsent-
lig og/eller principiel økonomisk, strategisk eller politisk betydning, således
at ministeren kan varetage statens ejerinteresser.
Som beskrevet i Statens Ejerskabspolitik kan der i statslige selskaber fra tid
til anden opstå situationer, hvor ejerministeren skal orienteres, inden en be-
slutning træffes eller information offentliggøres. For det første kan det i
visse situationer være nødvendigt, at ministeren har anledning til at forbe-
rede sig, inden information offentliggøres. For det andet kan der være situa-
tioner, hvor det vil være påkrævet, at ministeren har mulighed for at tage
stilling og indgå i en eventuel drøftelse med selskabets bestyrelse samt at
sikre, at der er parlamentarisk dækning for de påtænkte dispositioner eller
lignende. I eneejede statslige selskaber skal orienteringen af ejerministeren
følge et "ingen overraskelser"-princip. Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet modtager ca. 20-30 af disse orienteringer fra Energinet årligt.
Ministeren er forpligtet til at orientere Folketinget rettidigt og fyldestgørende
om forhold, der har betydning for Folketingets arbejde og kontrolfunktion.
1
(https://energinet.dk/om-os/organisation/formaal/).
Side 6/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0007.png
Pligten følger af både ministeransvarlighedsloven og de parlamentariske
grundprincipper om Folketingets kontrol med regeringen.
I praksis beror det på en konkret vurdering fra sag til sag, hvornår en orien-
tering er rettidig og fyldestgørende. Energinets ikke-overraskelsesorienterin-
ger til ministeriet har til formål at sikre, at ministeriet er informeret om for-
hold af væsentlig og/eller principiel økonomisk, strategisk eller politisk be-
tydning. Orienteringerne kan imidlertid også bestå af information, der pri-
mært håndteres administrativt og derfor ikke nødvendigvis videreformidles
til ministeren. Det kan dreje sig om tekniske eller driftsrelaterede oplysnin-
ger, som vurderes at være af begrænset politisk betydning, eller som ikke
umiddelbart kræver politisk stillingtagen.
Orienteringerne udløser ikke i sig en pligt for ministeren til at orientere Fol-
ketinget. Det vil bero på en konkret vurdering og afhænger bl.a. af sagens
karakter, væsentlighed, hastighed og politiske relevans. I praksis må det
vurderes, om Folketinget har fået nødvendige oplysninger i rette tid, herun-
der i forbindelse med forhandlingsforløb, til at kunne varetage sin kontrol-
funktion effektivt, og om informationerne er tilstrækkeligt klare, dækkende
og præcise.
Det er ministeriets ansvar at foretage en konkret vurdering af, om informati-
onen har betydning for Folketingets mulighed for at føre kontrol og bør vide-
reformidles.
Som videre beskrevet i Statens Ejerskabspolitik, er et vigtigt led i det aktive
ejerskab effektiv kommunikation mellem ejerminister og selskab. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet afholder regelmæssige møder med besty-
relsens formand, hvoraf klima-, energi- og forsyningsministeren deltager én
gang om året. Ministeren kan herudover indkalde til ad hoc møder, når mini-
steren finder det hensigtsmæssigt, eller efter anmodning fra bestyrelsesfor-
manden eller revisor med angivelse af et bestemt emne,
jf. § 12 i Energi-
nets vedtægter.
Ministeren afholder som udgangspunkt et møde med Ener-
ginets bestyrelse efter hver bestyrelsesudpegning. Endvidere afholdes der
løbende møder mellem Energinet og ministeriets embedsmænd. Nogle mø-
der afvikles ad hoc, når et specifikt behov opstår, mens andre følger en fast
kadence.
Energistyrelsen fører tilsyn med Energinets netplanlægning og har løbende
tilsynsmøder med Energinet herom. Der holdes møder om både Energinets
projekt-portefølje og møder om konkrete problemstillinger i relation til el-
transmissionsnettet. Større investeringer i eltransmissionsnettet godkendes
desuden enkeltvis efter § 4 i lov om Energinet,
jf. nedenfor.
Side 7/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0008.png
2.4 Energistyrelsens tilsyn og klima-, energi- og forsyningsministe-
rens godkendelse af etablering af nye eltransmissionsnet
Det følger af § 4, stk. 3, i lov om Energinet, at etablering af nye eltransmissi-
onsnet kræver godkendelse fra ministeren. Bestemmelsen er nærmere ud-
møntet i bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed
2
, hvor det bl.a.
fremgår, at Energinet skal ansøge om godkendelse af anlægsprojekter,
som har en væsentlig betydning for nettet mv., større modningsprojekter og
indmeldelse af PCI-projekter (projekter af fælles interesse for den europæi-
ske infrastruktur).
§ 4-godkendelsen kan ledsages af vilkår. Der indsættes efter fast praksis et
vilkår om, at væsentlige ændringer i projektet kræver fornyet godkendelse.
Dette gælder dog også som følge af den almindelige forvaltningsret.
Inden ministeren træffer endelig afgørelse vedrørende en § 4-ansøgning,
skal projekter med anlægsomkostninger på over 1 mia. kr. eller projekter
vedrørende udbygning i relation til sammenkoblingslinjer forelægges for et
udvalg nedsat af Folketinget. Væsentlige ændringer af et projekt kan udløse
krav om fornyet godkendelse og dermed fornyet inddragelse af Folketinget,
alt efter karakteren af projektet. Inddragelsen af Folketinget vil i sådanne si-
tuationer ske, når der foreligger udkast til en fornyet § 4-godkendelse af de
enkelte projekter.
Energistyrelsens igangsatte tilsynsarbejde
Energinets orientering fra august 2024 til Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet om fordyrelser og forsinkelser af en lang række projekter (den så-
kaldte ”replanlægning”), medførte, at Energistyrelsen i regi af det generelle
tilsyn med Energinets netplanlægning igangsatte dialog med Energinet om
de konkrete oplysninger og efterspurgte yderligere oplysninger om alle de
involverede anlægsprojekter, herunder nærmere oplysninger om årsager og
konsekvenser, hvilket er nærmere beskrevet i bilag 1.
Energistyrelsens intensiverede tilsynsarbejde med de meddelte forsinkelser
og fordyrelser indebærer, at Energistyrelsen har forholdt sig til projektlister
med væsentlige ændringer i økonomi, tidshorisont og rammer for etable-
ringsprojekter. Det drejer sig både om projekter, der tidligere har været god-
kendt efter § 4 i lov om Energinet, men også for mindre projekter, der ud fra
nyeste prognoser eventuelt kunne udløse behov for § 4-godkendelse som
følge af beløbsgrænserne for ministerens godkendelse,
jf. systemansvars-
bekendtgørelsen.
2
Bekendtgørelse nr. 1358 af 24. november 2023 om systemansvarlig virksomhed og anven-
delse af eltransmissionsnettet m.v.
Side 8/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0009.png
Energistyrelsens opfølgende tilsynsarbejde pågår fortsat og er nærmere be-
skrevet i
bilag 1.
Heri fremgår det blandt andet, at Energistyrelsen forventer,
at to af projekterne, der som opfølgning på tilsynet er indkaldt til en fornyet
godkendelse, er projekter, der tidligere har været forelagt Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget. Udvalget vil derfor blive orienteret om ændringerne i de
to projekter, samt forelagt et yderligere projekt, der ikke tidligere har været
forelagt udvalget, men hvor Energistyrelsen forventer, at ændringerne vil
overstige et budget på 1 mia. kr., jf. grænsen for forelæggelse beskrevet
ovenfor. Energistyrelsen oplyser at det samlede intensiverede tilsynsar-
bejde, som følge af prognoseændringerne pågår og ikke er afsluttet.
2.5 Faste kadencer for opsamling af information i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets arbejde
Ministeriet følger faste kadencer for opdatering af klimafremskrivninger, op-
gørelse af elforsyningssikkerhed mv. og laver ikke løbende justeringer, hver
gang ministeriet modtager ny information så som Energinets opdaterede
prognoser. Nedenfor er disse beskrevet samt den fastlagte proces for at ori-
entere til Folketinget.
Ministeriet har på VE- og energiområdet faste processer for, hvordan mini-
steriet indarbejder justerede forudsætninger i forskellige fremskrivninger.
I forhold til opdaterede prognoser kan det særligt være i forhold til VE-mål
og forsyningssikkerhed, at ændrede forudsætninger kan have en effekt.
Klimafremskrivning
I den årlige klimafremskrivning vurderer ministeriet udbygningen af VE. Der
tages generelt højde for risici, der modvirker eller forsinker projekters reali-
sering.
Det følger af klimaloven, at der efter en fast kadence udarbejdes en årlig kli-
mastatus og -fremskrivning. Denne oversendes endvidere til Folketinget i
forbindelse med høring, og når den er endelig. Klimastatus og -fremskriv-
ning 2025 (KF25) offentliggøres i april 2025.
I klimaprogrammet giver klima-, energi- og forsyningsministeren årligt i sep-
tember sin vurdering af, om det kan anskueliggøres, at klimalovens mål
nås, eller om handlepligten indtræder. Endvidere skal klima-, energi- og for-
syningsministeren, i henhold til klimaloven, udarbejde en redegørelse til Fol-
ketinget om effekterne af den samlede klimapolitik, når klimaprogrammet er
offentliggjort og efter indgåelse af den årlige aftale om finansloven (typisk i
december).
Energinets prognose fra august 2024 var, at forsinkelserne kunne medføre,
at nettilslutningen af 1-2 GW VE bliver udskudt til 2030 eller derefter. Det er
Side 9/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0010.png
ministeriets vurdering, at eventuelle forsinkelser af nettilslutningen af 1-2
GW VE ikke påvirker klimamålet i 2030.
Det er vurderingen, at i forhold til ambitionen om at skabe rammevilkår, der
kan muliggøre en firedobling af elproduktionen fra VE på land kan Energi-
nets udskydelser af nettilslutning påvirke mankoen hertil. I hvilket omfang er
dog behæftet med væsentlig usikkerhed. I forbindelse med svar på KEF
alm. del spm. 194 af 18. marts 2025, er det opgjort, at 1-2 GW med visse
forbehold kan sidestilles med 1,4 til 2,8 TWh. Mankoen til firedoblingen blev
i Klimastatus og -fremskrivning 2024 skønnet til 10,4 TWh og opdateres til
april i Klimastatus og –fremskrivning 2025. Vurderingen er under forudsæt-
ning af, at samtlige projekter ville være gennemført. Ministeriet vurderer, at
dette sjældent er tilfældet, da VE-projekter generelt er forbundet med usik-
kerhed, som kan påvirke bl.a. nettilslutning eller udskyde projekter.
Elforsyningssikkerhed
Energinet udarbejder årligt en redegørelse for elforsyningssikkerhed, og
klima-, energi- og forsyningsministeren udmelder årligt og senest d. 15. fe-
bruar hvert år niveauet for elforsyningssikkerhed. Der oversendes i den for-
bindelse en orientering til Folketinget. Energinet medtager eventuelle kon-
sekvenser forbundet med forsinkelserne i denne forbindelse.
3. Tidsforløbet omkring Energinets opdaterede planlægningsforud-
sætninger
Tidsperioden, der beskrives i nærværende redegørelse, dækker fra Energi-
net i juni 2024 orienterer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet om, at
Energinet har igangsat arbejde med at opdatere forudsætningerne i an-
lægsporteføljen, til der blev indgået en politisk aftale om hurtigere og mere
effektiv udbygning af elnettet i december 2024.
Forløbet består af tre gennemgående emner, som behandles i redegørel-
sen:
Orientering af ministeriet og faglig udboring.
Ministeriets dialog med Energinet om kontakt til berørte aktører og
såkaldte mitigerende tiltag i Energinet.
Det politiske forhandlingsforløb.
3.1 Orientering af ministeriet og faglig udboring
Afsnittet vedrører forløbet fra, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
orienteres i
juni 2024,
til at der udsendes en pressemeddelelse om Energi-
nets tariffer for 2025
d. 12. september 2024.
Energinet orienterer
d. 24. juni
mundtligt embedsmænd i ministeriet og
Energistyrelsen på et overordnet niveau om, at selskabet har igangsat et in-
Side 10/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0011.png
ternt arbejde, hvor selskabet skal opdatere forudsætningerne i anlægspor-
teføljen for elinfrastruktur. Mødet er uden dagsorden, og der deles ikke kon-
krete data.
D. 19. august
orienterer Energinet mundtligt embedsmænd i ministeriet om,
at opdateringen af forudsætningerne gav en samlet prognose om en række
forsinkelser og fordyrelser i anlægsporteføljen for elinfrastruktur. Emnet er
ikke et særskilt dagsordenspunkt.
På et opfølgende møde
d. 20. august
uddyber Energinet over for ministe-
riet den foreløbige vurdering af omfanget, bl.a. vedrørende antal projekter
og afvigelser fra budget. Det bemærkes, at ministeriet løbende, som en del
af ejerskabsvaretagelsen, er blevet orienteret om, at Energinet
generelt
op-
lever forsinkelser og fordyrelser i deres portefølje.
Ministeriet udarbejder på den baggrund et kort foreløbigt skriftligt beredskab
til klima-, energi- og forsyningsministeren forud for et møde med Energinet
d. 22. august.
Dette beredskab er ministeriets umiddelbare beskrivelse af
sagen baseret på den indledende dialog, ministeriet har haft med Energi-
net. Dette er første skriftlige orientering af ministeren om sagen. Energinets
opdatering af prognoser var ikke på dagsorden for mødet, men på mødet
orienterer Energinet klima-, energi- og forsyningsministeren om prognosen
om forsinkelser og fordyrelser i anlægsporteføljen mundtligt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet modtager
d. 28. august
to for-
håndsorienteringer fra Energinet, der varsler om henholdsvis forsinkelser og
fordyrelser i Energinets anlægsportefølje. Det er i tråd med selskabets ori-
enteringspligt og eksisterende praksis for forhåndsorientering af departe-
mentet, at man på den vis orienteres om forhold relateret til Energinets for-
retning og drift,
jf. afsnit 2.3.
Disse forelægges for ministeren samme dag.
Ministeriet modtager endvidere en vurdering af konsekvenser
d. 29. august
i form af et notatudkast fra Energinet, som beskriver den gennemførte op-
datering af prognoserne, baggrunden herfor, konsekvenserne heraf samt
mitigerende tiltag. Det er det samme notatudkast, som Folketinget også ef-
ter forespørgsel har modtaget ved svar på KEF alm. del spm. 172 af 18.
marts 2025. Dette notat forelægges ministeren d. 3. september,
jf. neden-
for.
Energinet benævner notatudkastet "Replanlægning og konsekvenser for
anlægsporteføljen". I praksis er der tale om en prognoseændring i Energi-
net,
jf. afsnit 2.2.
Energinet har konstateret, at de gennemsnitlige estimater,
de har lagt til grund, ikke længere afspejler virkeligheden og har på den
baggrund opdateret forventet afslutning på en række projekter, som forven-
Side 11/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0012.png
tes forsinket i forhold til det tilslutningstidspunkt, kunden er blevet stillet i ud-
sigt. Herudover beskriver notatudkastet forventede omkostningsstigninger
og tarifstigninger for 2025.
Op til og efter modtagelsen af disse orienteringer fra Energinet har ministe-
riet en række faglige spørgsmål. Det drejer sig bl.a. om, hvilke konsekven-
ser forsinkelserne og fordyrelserne har for kunderne, for havvind og VE-mål
mv. Spørgsmålene sendes til Energinet. Denne viden er vigtig ift. ministeri-
ets arbejde på en række områder.
Af forhåndsorienteringerne fra Energinet fremgår det, at Energinet vil kom-
munikere eksternt om både forsinkelserne og fordyrelser, og at presseud-
melding i begge sager koordineres mellem Energinets og ministeriets pres-
seafdelinger.
D. 30. august
modtager ministeriets presseafdeling et udkast til presse-
meddelelse fra Energinet om forsinkelser. Det fremgår af mailen, at Energi-
net forventer at udsende pressemeddelelse d. 6. september om både for-
sinkelser og tariffer. Ministeriet svarer ikke på henvendelsen.
I ministeriet bliver der arbejdet efter, at energiforligskredsen skal orienteres
om Energinets forsinkelser og tarifstigninger forud for, at Energinet offentlig-
gør pressemeddelelsen.
Den 3. september
godkender ministeren om for-
middagen, at energiforligskredsen orienteres på møde d. 4. september.
Som beskrevet ovenfor, indgår Energinets notatudkast, som ministeriet
modtog d. 29. august, i den sag, ministeren godkender.
Samme dag (d.
3. september),
som ministeren godkender, at energiforligs-
kredsen skal orienteres den 4. september, bliver det på et møde om efter-
middagen mellem ministeriet og Energinet drøftet, hvilke dele af sagen, der
indeholder eksterne bindinger i form af deadlines, der skal overholdes. Mini-
steriet spurgte om det kunne lade sig gøre at dele udmeldingen op, således
at udmeldingen om nye tariffer og den direkte kommunikation til berørte
kunder skete umiddelbart, og at en bredere udmelding om prognoseopdate-
ringerne udskydes. Energinet bekræftede at det var en mulighed.
Den del af sagen, der handler om tarifstigninger, haster, idet tariffer meldes
ud på årlig basis, og stigningerne skulle træde i kraft 1. januar 2025. Den
anden del af sagen, der handler om forsinkelserne, har ikke en ekstern
deadline, udover at kunderne, der er berørt, skal have den information, der
er relevant for deres konkrete projekter. Derfor bliver det på mødet mellem
ministeriet og Energinet aftalt, at den eksterne kommunikation i første om-
gang kun omhandler tarifstigninger i 2025, og at kommunikation om forsin-
kelser afventer en nærmere faglig udboring, og arbejdet med tiltag rettet
Side 12/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0013.png
mod hurtigere udbygning af elnettet. Energinet træffer på den baggrund be-
slutning om at dele kommunikationen op. Orienteringen af kunderne skulle
dog ske efter Energinets oprindelige plan, idet de kunne have forretnings-
mæssige interesser i forsinkelserne. Der var på mødet enighed mellem
Energinet og ministeriet om denne fremgangsmåde.
Ministeriets hensyn er i den forbindelse, at der er en række informationer i
den orientering, Energinet har sendt, som ministeriet ønsker at trykteste og
kende konsekvenserne af, inden man kan lægge dem til grund i ministeriets
arbejde og kunne svare på eventuelle opfølgende spørgsmål. Ministeriet
vurderer også, at oplysningerne kan have betydning for tværministerielle
drøftelser om tiltag rettet mod hurtigere elnetudbygning.
Ministeren deltager ikke i drøftelserne med Energinet, men orienteres om at
kommunikation om forsinkelser afventer faglig udboring, at forsinkelserne
kan adskilles fra tarifstigninger og arbejdet med tiltag rettet mod hurtigere
udbygning af elnettet, hvorfor emnet ikke behandles på møde i energifor-
ligskredsen d. 4. september. Ministeren orienteres mundtligt og tilslutter sig
fremgangsmåden.
Energinet udsender
d. 12. september
pressemeddelelse om tariffer for
2025. Parallelt hermed oversender ministeriet en skriftlig orientering til ener-
giforligskredsen om tarifstigningerne. Energinet deltager på møde i energi-
forligskredsen
d. 17. september,
hvor selskabet forklarer tarifstigningerne
for 2025.
Ministeriet modtager i den forbindelse d. 4. oktober otte udvalgsspørgsmål
om tariffer (KEF alm. del – spm.3-10), som blev besvaret hhv. 30. oktober,
31. oktober og 1. november.
3.2 Ministeriets dialog med Energinet om kontakt til berørte aktører og så-
kaldte mitigerende tiltag i Energinet
I det følgende beskrives forløbet fra, at kommunikation om tarifstigninger
bliver adskilt fra kommunikation om forsinkelser, til der er forhandlingsmø-
der om tiltag til at fremme hurtigere udbygning af elnettet.
Ministeriet er allerede i gang med en sag om udpegning af fremskyndelses-
områder for elnet, og ministeriet påbegynder nu arbejdet med en sag, der
beskriver Energinets prognoseopdateringer samt løsninger, der var på teg-
nebrættet på daværende tidspunkt fra NEKST-arbejdsgruppen. Ministeriet
vurderer, at energiforligskredsen skal orienteres om forsinkelserne i sam-
menhæng med stillingtagen til politiske tiltag.
Der var således to tiltag, der skal fremme hastigheden i udbygningen af el-
nettet:
Side 13/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0014.png
Udpegning af fremskyndelsesområder for elinfrastruktur, hvilket var
en implementering af den lov om implementering af VEIII-direktivet,
som Folketinget vedtog i juni 2024. Loven giver bl.a. hjemmel til
gennemførelsen af fremskyndelsesområder.
Stillingtagen til delanbefalingerne, som NEKST-arbejdsgruppen
Hur-
tigere udbygning af elnettet
havde afleveret i august 2024.
Det var fortsat ministeriets plan, at ordførerkredsen skulle orienteres om for-
sinkelserne i Energinet i de efterfølgende forhandlinger. En sådan plan god-
kender ministeren
d. 16. september.
Heri fremgår det også, at Energinet
skal kommunikere eksternt, når forligskredsen er orienteret. Det er på da-
værende tidspunkt ministeriets forventning, at dette vil kunne ske på et før-
ste forhandlingsmøde d. 9. oktober 2024.
Ministeriets arbejde med løsninger i form af NEKST-tiltag pågår imidlertid
frem til, at der afholdes forhandlingsmøde d. 4. december, hvor klima-,
energi- og forsyningsministeren præsenterer regeringens forslag til at følge
op på delanbefalinger fra NEKST og fremskyndelsesområder til elinfrastruk-
tur.
Dette medfører, at orienteringen ikke finder sted 9. oktober. Det er stadig
ministeriets plan, at forligskredsen skal orienteres i forbindelse med for-
handlingerne, når løsningerne er færdigudarbejdet. Ministeren godkender i
forbindelse med mødemateriale, der bliver anvendt til et møde i energifor-
ligskredsen d.
23. oktober,
at orienteringen forventes at ske på et kom-
mende forhandlingsmøde. På forligskredsmødet, der blev afholdt d. 23. ok-
tober, orienteres alene kort, under eventuelt, om, at der forventes et kom-
mende forhandlingsforløb om hurtigere elnetudbygning.
I den mellemliggende periode fra august frem mod forhandlingsmøde d. 4.
december arbejder Energinet videre med de mitigerende tiltag bl.a. ved at
lave midlertidige tilslutninger, hvilket medfører, at antallet af netkundepro-
jekter, der vil opleve forsinkelser, reduceres til 10 fra de oprindelige 30, som
blev beskrevet i notatudkastet fra august. Energinet oplyser, at de på dette
tidspunkt havde haft kontakt til alle de resterende berørte netkunder.
Der igangsættes i denne mellemliggende periode også et intensiveret til-
synsarbejde i Energistyrelsen, hvor Energistyrelsen genbesøger de berørte
projekter, der tidligere er myndighedsgodkendt jf. afsnit 2.4 og bilag 1.
Energinet og ministeriet har ultimo oktober dialog om, hvorvidt der stadig
skal være en samlet offentlig kommunikation om Energinets opdatering af
prognoser og afledte forsinkelser, idet Energinet har været i dialog med de
berørte kunder. Energinet vurderer at der ikke er behov herfor på baggrund
Side 14/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0015.png
af den gennemførte dialog med de berørte kunder. Energinet træffer på
denne baggrund beslutning om ikke at udsende en pressemeddelelse.
Ministeriet noterer sig, at Energinet offentligt har meldt ud i forbindelse med
pressedækning af sagen, at Energinets ledelse traf beslutningen om i første
omgang at udskyde pressemeddelelsen. I sidste ende valgte Energinet ikke
at udsende pressemeddelelsen, men i stedet at fortælle om udskydelserne i
en artikel i Energinets Årsmagasin, der blev offentliggjort d. 17. marts
2025
3
.
I forbindelse med drøftelser med ministeren bliver det d.
29. oktober
be-
kræftet, at orienteringen skal ske på et kommende forhandlingsmøde.
3.3 Det politiske forhandlingsforløb
Ordførerkredsen modtager d.
16. august
en arbejdsplan for drøftelser i for-
ligskredsen for andet halvår af 2024 fra ministeriet. Her fremgår et spor for
elnettet, herunder opfølgning på anbefalinger fra NEKST-arbejdsgruppen
for elnet.
Der bliver afholdt i alt fire forhandlingsmøder om udbygning af elnettet fra d.
5. november frem mod, at den politiske aftale om hurtigere og mere effektiv
udbygning af elnettet indgås den 20. december.
På forhandlingsmøde
d. 5. november
gennemgår Energinet udpegning af
de fremskyndelsesområder, som foreslås af regeringen, og sammenhæng
til Energinets langsigtede udviklingsplan (LUP), som beskriver udbygning af
infrastrukturen frem til 2050. Heri indgår ikke håndtering af NEKST-delanbe-
falinger eller den specifikke information vedrørende Energinets prognose-
ændringer.
Herudover giver ministeriet en status på andre igangsatte initiativer, bl.a.
NEKST-arbejdsgruppens delanbefalinger fra august.
KEF-udvalget arrangerer desuden et åbent ekspertmøde om udbygning af
elnettet, som finder sted d.
7. november,
hvor Energinet også deltager.
På forhandlingsmøde
d. 27. november
deltager forperson for NEKST Kri-
stina Lee, som præsenterer de samlede anbefalinger fra NEKST-arbejds-
gruppen, som offentliggøres d. 2. december 2024.
Kristina Lees præsentation omhandlede behovet for hurtigere netudbyning
og de tidskrævende processer forbundet hermed. Præsentationen berører
3
https://energinet.dk/om-publikationer/publikationer/arsmagasin-2025/
Side 15/16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Orientering om redegørelse for opfølgning på Energinets opdaterede planlægningsforudsætninger, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3002231_0016.png
bl.a., at hastigheden udfordres af et bredt aktørlandskab og mange myndig-
hedsprocesser, men også af aktør-, borger- og miljøhensyn og pressede
forsyningskæder.
På forhandlingsmøde d.
4. december
præsenteres kredsen for tiltag, der
skal følge op på delanbefalinger fra NEKST-arbejdsgruppen Hurtigere ud-
bygning af elnettet.
På forhandlingsmøde
d. 10. december
bliver
Udkast til politisk aftale om
fremskyndelsesområder og opfølgning på NEKST-delanbefalinger
gennem-
gået med partier for at afsøge politisk opbakning.
D. 20. december
indgås
Aftale om hurtigere og mere effektiv udbygning af
elnettet indgås med Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre.
Rammen for de politiske forhandlinger er derfor det generelle udfordringsbil-
lede omkring den langsommelige udbygning af elnettet. For at fremskynde
hastigheden omhandler aftalen både netfremskyndelsesområder og opfølg-
ning på delanbefalinger fra NEKST-arbejdsgruppen om hurtigere udbygning
af elnettet.
Ministeriet konkluderer i nærværende redegørelse, at det har været ministe-
rens ønske, at ordførerne skulle orienteres om de opdaterede prognoser i
Energinet i forbindelse med forhandlingerne i december 2024. Det er mini-
steriets vurdering, at der som planlagt, og som godkendt af ministeren,
skulle have indgået en specifik orientering om Energinets opdatering af
prognoser for elinfrastrukturprojekter. Det er en fejl i ministeriet, at det ikke
skete på et af to afsluttende forhandlingsmøder, hhv. d. 4. og 10. december.
Ministeriet beklager overfor ministeren og Folketinget, at denne information
ikke indgik i forhandlingsforløbet.
Ministeriet har taget initiativ til at skærpe de interne procedurer i ministeriet,
så der ikke opstår lignende fejl igen. Samtidig vil ministeriet lære af sagen i
forhold at styrke ejerskabsvaretagelsen og tilsynet med Energinet.
Side 16/16