Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
2913123_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
2. oktober 2024
Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2024-25
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 1. oktober
2024 for afvikling af regeringens lovprogram for 2024-25. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
Udvalgsassistent
Side 1 | 5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2024-25
2913123_0002.png
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kul-
stofgrænsemekanisme (Okt I)
Lovforslaget har til formål at bemyndige klima-, energi- og forsyningsministe-
ren til at fastsætte administrative regler i forbindelse med den danske admini-
stration af EU’s forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmeka-
nisme. Med gennemførelsen af forordningen sikres det, at producenter uden
for EU ikke får en konkurrencefordel af, at producenter af de samme produkter
i EU skal betale ETS (CO
2
-kvoter).
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metan-
emissioner i energisektoren (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sikre, at EU’s forordning om reduktion af metan-
emissioner i energisektoren kan administreres i dansk ret. Forordningen med-
fører et behov for fastsættelse af regler om gebyrfinansiering, klageadgang og
regler om straf ved overtrædelse af forordningen.
Ændring af olieberedskabsloven (Hjemmel til gebyrfinansiering af tilsyn
og myndighedsopgaver efter olieberedskabsordningen og justering af
bødeniveau for overtrædelse af lagringspligten m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at etablere hjemmel til at opkræve gebyr for opgaver
i henhold til loven, etablere hjemmel til at udveksle oplysninger med Europa-
Kommissionen samt at justere bødeniveauet for overtrædelse af lagringsplig-
ten.
Ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet, lov om anvendelse af
Danmarks undergrund og lov om planlægning (Tilslutningsregler for me-
tan og brint, roller og ansvar i forhold til gasforsyningssikkerhed, kom-
muneplanretningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg
m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at opdatere regler for tilslutning til gassystemet og
det potentielt kommende brintsystem med henblik på at understøtte dele af
brugertilsagnsprocessen for brintinfrastruktur m.v. Herudover præciseres roller
og ansvar i forhold til dansk gasforsyningssikkerhed og ansvaret for certifice-
ring af nationale lagersystemoperatører for underjordiske metangaslagre. End-
videre indføres mulighed for statsdeltagelse i visse eneretstilladelser efter un-
dergrundsloven med henblik på at lagring af brint, trykluft, saltvand m.v. kan
ske i offentligt regi, hvis der er politisk ønske herom. Endelig vil lovforslaget
indføre et obligatorisk krav om, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte kom-
muneplanretningslinjer for beliggenheden af arealer til pyrolyseanlæg.
Side 2 | 5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2024-25
2913123_0003.png
Lov om styrket beredskab i energisektoren (Okt II)
Lovforslaget skal styrke beredskabet i energisektoren med henblik på at fore-
bygge og modstå hændelser, som kan true energiforsyningen, samt sikre im-
plementering af EU-direktiverne NIS2 og CER i energisektoren. Der i dag et
højt og markant trusselsniveau mod energisektoren i forhold til især cyberan-
greb og spionage, hvorfor der er behov for et ambitiøst beredskabsniveau, som
robustgør sektoren.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov
om gasforsyning og lov om elforsyning (Gennemførelse af EU-regler om
fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer) (Okt II)
Lovforslaget indebærer gennemførelse og konsekvenser af det reviderede VE
II-direktiv (VE III-direktivet), ReFuel Aviation-forordningen og FuelEU Mari-
time-forordningen. Retsakterne er en del af EU’s Fit for 55-pakke, hvor målet
er at reducere drivhusgasemissionerne med mindst 55 pct. i 2030 i forhold til
niveauet i 1990.
Ændring af biobrændstofloven (Støtte til grøn luftfart m.v.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til bl.a. at yde støtte til grøn luftfart.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om grøn luftfart i Danmark mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten fra december 2023.
Ændring af lov om elforsyning, lov om gasforsyning og straffeloven
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fremtidssikret regulering af net-
virksomheder) (Okt II)
Lovforslagets har til formål at gennemføre EU’s elmarkedsreform, herunder at
implementere ændringer til EU’s elmarkedsdirektiv. Lovforslaget har endvidere
til formål at fremtidssikre den økonomiske regulering af netvirksomhederne.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om robuste rammer for elnetvirksom-
hedernes økonomi mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet fra juni 2024.
Side 3 | 5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2024-25
2913123_0004.png
Lov om CO
2
-fangstaktiviteter i forsyningssektoren (Nov I)
Lovforslaget har til formål at skabe klare rammevilkår for CO
2
-fangst i forsy-
ningssektoren ved at fjerne regulatoriske barrierer, så sektorens betydelige
CO
2
-fangstpotentiale kan bringes i spil. Lovforslaget skal understøtte, at kom-
munalt ejede forsyningsselskaber, herunder affaldsforbrændingsanlæg, kan
deltage i udbuddene af CCS-puljerne. Herudover skal lovforslaget skabe klare
rammer for finansieringen af CO
2
-fangstaktiviter for både private og kommu-
nale forsyningsselskaber. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om langsig-
tede rammevilkår for CO
2
-fangst i forsyningssektoren mellem regeringen (So-
cialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Fol-
keparti og Alternativet fra februar 2024.
Ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (Gennemsig-
tighed i varmeforsyningsvirksomheder) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at øge gennemsigtigheden i varmesektoren gennem
en række tiltag, der skaber mere transparens omkring fjernvarmeselskabernes
omkostninger og prisniveauer over for både myndigheder og forbrugere. Med
lovforslaget indføres en prisloftsmodel rettet mod forbrugerprisen på fjern-
varme, tiltag til styrket governance i forsyningssektoren og styrket tilsyn med
koncern- og interesseforbundne aftaler. Lovforslaget er en opfølgning på den
opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigsrevi-
sionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren mellem regerin-
gen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Li-
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Alternativet fra juni 2024.
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en
ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige
produkter m.v. (Dec I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte supplerende regler til EU’s ecodesign-
forordning om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt
design til bæredygtige produkter m.v.
Ændring af visse love på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets om-
råde (Opgavebortfald på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets om-
råde) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at mindske opgaver på Forsyningstilsynets område
med deraf følgende reduktion af statslige årsværk. Lovforslaget er en opfølg-
ning på regeringens forslag til finanslov for 2025.
Side 4 | 5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram 2024-25
2913123_0005.png
Lov om forsyning med teknisk vand (Feb II)
Lovforslaget har til formål at understøtte regeringens ambition for power-to-x.
Lovforslaget sikrer reguleringsmæssige rammer for teknisk vand som en ny
selvstændig forsyningsart på vand, der ikke falder ind under gældende regel-
sæt for drikke- og spildevand.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offent-
lige veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen for el-
producerende anlæg på havet, ændring af minimumsfrister for høring
over miljøkonsekvensrapporter, ændring af tinglysningsregler vedrø-
rende solceller på erhvervsejendomme m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at skabe en smidigere sagsbehandling og forkorte
tilladelsesprocesser i forbindelse med elproducerende anlæg på havet. I til-
knytning hertil foreslås, at høringsperioden over miljøkonsekvensrapport efter
miljøvurderingsloven, jernbaneloven og vejloven forkortes fra mindst 8 uger til
mindst 30 dage. Derudover indføres en undtagelse fra tinglysningsloven med
henblik på at skabe mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg
på tagarealer på erhvervsejendomme i forbindelse med leasing og salg ved
ejendomsforbehold. Lovforslaget er en opfølgning på klimaaftalen om grøn
strøm og varme mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne fra juni 2022 og klimaaftalen om mere grøn energi fra sol og vind på land
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Al-
ternativet fra december 2023.
Ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgas-
reduktion, lov om varmeforsyning, lov om fjernkøling og forskellige an-
dre love (Implementering af dele af direktiv om energieffektivitet) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at muliggøre implementering af nye EU-regler om
energieffektivisering m.v. Lovforslaget indeholder bl.a. regler om indberetning
og indhentning af oplysninger om energibesparelser og energirenoveringer af
offentligt ejede bygninger, krav til energieffektive offentlige udbud og krav om
energieffektivitet på varme- og køleområdet.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse om klimaeffekter (Dec I)
Energi- og forsyningspolitisk redegørelse (Maj I)
Side 5 | 5