Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 199
Offentligt
2999547_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for el og sikkerhed
Dato
02-04-2025
J nr.
2025 - 916
Kommissionens handlingsplan om prismæssigt overkommelig energi
KOM(2025) 79
Notatet oversendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Akt-id
603272
/ FBAMA
1. Resumé
Den 26. februar præsenterede Europa-Kommissionen handlingsplanen om pris-
mæssigt overkommelig energi. Handlingsplanen har til formål at sikre energi, der er
til at betale for industri og husholdninger. Handlingsplanen består af følgende fire
søjler, 1) lavere energipriser, 2) fuldføre energiunionen, 3) tiltrække investeringer
samt 4) forberede EU på krisesituationer.
Handlingsplanen blev præsenteret sammen med ”Aftalen om ren industri”, også kal-
det Clean Industrial Deal. Clean Industrial Deal sætter den overordnede ramme for
Kommissionens indsats for at fremme industriens grønne omstilling og styrkelse af
den europæiske konkurrenceevne. Den del af strategien, som omhandler energisek-
toren, udfoldes i dybden i handlingsplanen om prismæssigt overkommelig energi.
Handlingsplanen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser
Regeringen støtter hensigten om at holde energipriserne nede. Regeringen finder,
at der er særligt behov for et velfungerende indre marked, hvor energien kan flyde
frit, samt en ambitiøs og fremskyndet udbygning af vedvarende energi og energiin-
frastruktur på tværs af grænserne. Regeringen finder det centralt, at godkendelses-
processer bliver mere smidige og effektive. Derudover finder regeringen det vigtigt
fortsat at fremme øget forbrugsfleksibilitet, energieffektivitet samt lagring. Regerin-
gen ser frem til konkret opfølgning på disse områder. Regeringen finder det desuden
vigtigt, at der i regi af handlingsplanen ikke igangsættes initiativer af mere prisregu-
lerende karakter.
2. Baggrund
Den 26. februar 2025 præsenterede Europa-Kommissionen en handlingsplan om
prismæssigt overkommelig energi, KOM(2025) 79. Handlingsplanen er modtaget i
dansk sprogversion den 26. marts 2025.
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0002.png
Handlingsplanen har til formål at sikre lave energipriser på kort og lang sigt, da
energi, der er til at betale, er fundamentet for den europæiske konkurrenceevne.
Handlingsplanen blev præsenteret sammen med en strategi om rene industrier, også
kaldet
Clean Industrial Deal,
KOM(2025) 85. Strategien sætter den overordnede
ramme for Kommissionens indsats for at fremme industriens grønne omstilling og
styrkelse af den europæiske konkurrenceevne. Den del af strategien, som omhand-
ler energisektoren, udfoldes i dybden i handlingsplanen om prismæssigt overkom-
melig energi.
Det fremhæves i handlingsplanen, at det europæiske energimarked er vigtigt i forhold
til den europæiske økonomi, samt at det er med til at understøtte det europæiske
samfund og forbinde EU-landene. EU formåede at komme igennem energikrisen
pga. den hurtige udbygning af ren energi, diversificering af energileverancer, opret-
holdelse af energiforbindelser af betydning for forsyningssikkerheden og solidaritet
blandt EU-landene.
Europa-Kommissionen fremhæver samtidig, at der er et klart og hastigt behov for at
styrke EU’s energiunion, da høje energipriser påvirker virksomheder og borgere,
særligt sårbare grupper. Handlingsplanen skal derfor være med til at sikre en ægte
energiunion, som kan levere konkurrenceevne, sikkerhed, dekarbonisering og en
retfærdig omstilling, og som i sidste ende kan sikre forbrugerne og industrien fordele
ved billigere energi.
3. Formål og indhold
Det fremgår af handlingsplanen, at energiprisen bestemmes af en række faktorer.
Det er både omkostninger knyttet til forbrugsniveauet, som afgifter og tariffer, og om-
kostninger knyttet til produktionen, som fx myndighedsgodkendelser. Derudover be-
stemmes engrosenergiprisen af udbud og efterspørgsel, energimix, herunder prisen
på brændsel, import- og eksportkapaciteten samt konkurrence blandt leverandører.
Handlingsplanen indeholder otte tiltag, der er struktureret i følgende fire søjler:
Sikre lave energipriser
Fuldføre energiunionen
Tiltrække investeringer
Forberede EU på krisesituationer
Handlingsplanen annoncerer kommende initiativer af hhv. lovgivnings- og ikke-lov-
givningsmæssig karakter.
Søjle 1: Sikre lave energipriser
Under den første søjle lægger Kommissionen op til fire tiltag. Det
første tiltag
er billi-
gere elregninger, som skal sikres med mere effektive tarifmetoder og lavere afgifter
samt bedre muligheder for at skifte elleveranddør. Det
andet tiltag
handler om at
nedbringe udgifter til elforsyning, bl.a. ved at forbedre rammerne for anvendelse af
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0003.png
fleksibilitet i elsystemet. Det
tredje tiltag
handler om gasmarkederne, og det
fjerde
tiltag
handler om at fremme energieffektivitet.
Kommissionen planlægger bl.a. at fremlægge initiativer, der knytter sig til forbruger-
nes elregning, fx ved at udvikle et nyt design for en tarifmetode, der fremmer fleksi-
bilitet og elektrificering. Derudover vil Kommissionen komme med retningslinjer for
foregribende netinvesteringer (”anticipatory investments”).
Kommissionen fremhæver, at Rådet bør færdiggøre en grøn revision af energibe-
skatningsdirektivet. Kommissionen gør opmærksom på, at medlemsstaterne kan an-
vende de mulighederne, der eksisterer i energibeskatningsdirektivet, for at reducere
elafgifterne, særligt for erhverv, og tilsvarende muligheden for at reducere momsen
på el til 5 pct.
På produktionssiden vil Kommissionen bl.a. fremme brugen af PPA’er (”Power
Purchase Agreements”) og vejlede om design af CfD’er (”Contract for difference”)
samt indføre nye regler til udvikling af det europæiske forwardmarked for at stimulere
investeringer i vedvarende energi.
Desuden vil Kommissionen fremlægge en række initiativer for at understøtte hurti-
gere godkendelsesprocesser og netudbygning samt fremme af forbrugsfleksibilitet
og lagring. Inden for atomkraft vil Kommissionen offentliggøre en meddelelse om
små modulære reaktorer (SMR) i 2026 og vurdere strømlining af tilladelsesprocesser
for nye nukleare energiteknologier.
Kommissionen planlægger endvidere at forbedre gasmarkedet med henblik på at
sikre en lavere elpris og vil nedsætte en task force, der skal udarbejde anbefalinger
herom i 2025 og undersøge mulighederne for bedre vilkår for indkøb af flydende
naturgas (LNG). Kommissionen foreslår konkret at give bedre mulighed for at afkoble
detailmarkedspriserne fra høje og volatile gaspriser ved brug af garantiordninger
igennem European Investment Bank (EIB) ifm. langsigtede elkøbsaftaler.
Endeligt vil Kommissionen fremme energieffektivitet ved bl.a. at forbedre adgang til
kapital til energieffektivisering og undersøge muligheden for et europæisk marked
for energispare-certifikater.
Det fremgår af handlingsplanen, at følgende initiativer i søjle 1 forventes fremsat som
lovgivningsmæssige initiativer:
Nye rammer vedrørende energifattigdom og muligheden for, at elkunder og ener-
gifællesskaber kan producere, anvende og sælge vedvarende energi (Q3 2025).
Forslag angående hurtigere godkendelsesprocesser for net, lager og VE-pro-
duktion (Q1 2026)
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0004.png
Hvis Kommissionen vurderer det nødvendigt, vil den fremsætte et lovgivningsmæs-
sig forslag til en bindende nettarifmetode, der fremmer fleksibilitet og elektrificering.
Dato for evt. fremsættelse fremgår ikke.
Endvidere fremgår det, at en
europæisk infrastrukturpakke
(Q1 2026) vil indeholde
lovgivningsmæssige initiativer, der dog på nuværende tidspunkt ikke er specificeret.
Søjle 2: Fuldføre energiunionen
Kommissionen anser det som en forudsætning for at fuldføre energiunionen at opnå
et fuldt integreret europæisk energimarked samt implementere en passende forvalt-
ningsstruktur. Kommissionen vil igangsætte initiativer med henblik herpå, herunder
en Energiunions-task force, som bl.a. skal undersøge behovet for ændringer i regu-
leringen.
Under den anden søjle lægger Kommissionen herudover op til at lancere en række
strategier og handlingsplaner i 2026. Kommissionen vil bl.a. præsentere en elektrifi-
ceringsstrategi samt en opvarmning- og kølestrategi, der skal bidrage til at dekarbo-
nisere industrien, transportsektoren samt varme- og kølesektoren. Strategierne skal
ligeledes bidrage til at øge efterspørgslen på europæisk ren energi.
Kommissionen vil også lancere en strategi for digitalisering og kunstig intelligens i
energisektoren, der skal fremskynde brugen af europæisk kunstig intelligens inden
for områder som fx elnettet, energieffektivitet i bygninger og industri og forbrugsflek-
sibilitet. Kommissionen vil også undersøge det stigende energiforbrug i datacentre
samt integrationen heraf i energisystemet.
Derudover vil Kommissionen lancere en Energiunions-task force, som bl.a. skal over-
våge udviklingen i energipriser på tværs af EU.
Det fremgår af handlingsplanen, at følgende initiativ i søjle 2 forventes fremsat som
lovgivningsmæssige initiativ:
Forslag til ændring af forvaltningsforordningen med henblik på at videreudvikle
de nationale energi- og klimaplaner og modernisere energiunionens forvaltnings-
struktur (frem mod medio 2027).
Søjle 3: Tiltrække investeringer
Under den tredje søjle foreslår Kommissionen at nedsætte en trepartskontrakt i 2025
for prismæssigt overkommelig energi, bestående af regeringer, energiproducenter
og energiforbrugende industrier. Formålet vil være at udvikle et gunstigt investerings-
klima, der understøtter omkostningseffektiv grøn og energiproduktion samt langsigtet
økonomisk vækst for alle aktører.
Der forventes ikke fremsat lovgivningsmæssige initiativer i søjle 3.
Søjle 4: Forberede EU på krisesituationer
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0005.png
Under den fjerde og sidste søjle lægger Kommissionen op til at øge modstandsdyg-
tigheden over for eventuelle fremtidige energikriser. Kommissionen vil revidere EU’s
forsyningssikkerhedslovgivning i 2026, vejlede EU-landene til at udvikle værktøjer,
der kan kompensere elforbrugere ved nedregulering af forbrug samt samarbejde
med TSO’er og regulatorer med henblik på at sikre midlertidig forøgelse af kapacitet
på udlandsforbindelser.
Det fremgår desuden af handlingsplanen, at Kommissionen vil understøtte EU-lan-
dene i at udarbejde prisregulerende tiltag for at adressere meget høje energipriser,
og at dette skal baseres på kendte værktøjer. Det fremgår ikke specifikt, hvordan
Kommissionen konkret vil understøtte dette, men hjælp til at designe statsstøtteord-
ninger nævnes bl.a. som et eksempel.
Det fremgår af handlingsplanen, at følgende initiativ i søjle 4 forventes fremsat som
lovgivningsmæssige initiativ:
Revision af de gældende lovgivningsmæssige rammer for EU energiforsynings-
sikkerheden
1
(tidligst i 2026).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for klima-, energi- og forsynings-
politik. Høringen blev sendt den 27. februar med frist for kommentar den 12. marts
2025.
1
Som bl.a. udgøres af forordningen om risikoberedskab i elsektoren fra 2019 og gasforsy-
ningssikkerhedsforordningen fra 2017.
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0006.png
Der er modtaget svar fra Dansk Fjernvarme, SMVdanmark, SYNERGI, Forbrugerrå-
det Tænk, BL – Danmarks Almene Boliger, Green Power Denmark og Dansk Er-
hverv.
Dansk Fjernvarme
byder Kommissionens handleplan for betalelig energi velkom-
men, men beklager at varme og køling spiller en forholdsvis besked rolle i den.
Varme og køling udgør det største energiforbrug i EU og alle borgere er dybt af-
hængige af prisen og forsyningssikkerheden. Sektoren rummer imidlertid et stort po-
tentiale for at afkoble fra fossil energi og verdensmarkedspriser ved hjælp af over-
skudsvarme og VE-varme/køl distribueret gennem fjernvarme. Det vil aflaste elsek-
toren, så den kan stå til rådighed for industri, transport mv.
Kommissionen forslår at udarbejde en Heating and Cooling Strategy i 1. kvartal 2026,
Den bør sikre udnyttelsen af det fulde potentiale i varme og køling til at møde ikke
kun klimaudfordringen, men også udfordringerne med overkommelige energipriser,
afkobling fra verdensmarkedspriser, forsyningssikkerhed og afhængighed. Danmark
bør arbejde for at denne strategi udarbejdes hurtigst muligt.
SMVdanmark
støtter Action Plan for Affordable Energy, der sænker energiregnin-
gerne og samtidig sikrer grøn omstilling. SMVdanmark anbefaler enklere regler og
procedurer, så mindre virksomheder ikke kvæles i bureaukrati ved fx støtte- og til-
skudsordninger. De bakker kraftigt op om Kommissionens anbefaling om at reducere
skatter og afgifter på el og opfordrer til, at man i Danmark, hvor elafgiften er blandt
de højeste i EU, følger denne anbefaling, og sænker elafgiften. Dette vil betyde la-
vere samlede omkostninger for virksomhederne, styrke konkurrenceevne og gøre
det mere attraktivt at dække sig energiforbrug med el ift. fossile brændsler. Lavere
energiafgifter og fleksible afskrivningsmetoder er afgørende for, at SMV’er kan inve-
stere grønt. Langsigtede el-kontrakter kan stabilisere strømpriserne og lette likvidi-
tetsstyring. De hilser kortere sagsbehandlingstider velkomne og fremhæver behovet
for et stærkt el-net samt et transparent gasmarked. ESCO-løsninger og one-stop-
shop for støtteansøgninger vil lette energirenoveringer i mindre virksomheder. Ende-
lig bør energimixet forblive bredt, så fx lokal biomasse kan supplere især i landdi-
strikter.
SYNERGI
er positiv over for EU-Kommissionens handlingsplan for lavere energipri-
ser, der positionerer energieffektivitet centralt i indsatsen for et energisystem med
lavere priser. Planen indeholder på den ene side en række lovende tiltag inden for
industri, elektrificering, fleksibilitet, sektorintegration og digitalisering, der potentielt
kan fremme energieffektivisering på europæisk plan. På den anden side burde hand-
lingsplanen have suppleret den øgede indsats for energieffektivisering med en til-
kendegivelse om ambitiøs implementering samt en særlig adressering af bygnings-
massens enorme energiforbrug.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0007.png
Forbrugerrådet Tænk
takker for muligheden for at indsende et høringssvar til EU-
Kommissionens handlingsplan for betalelig energi. Energipriserne har været høje de
seneste år, og det har ramt forbrugerne hårdt. Forbrugerrådet Tænk mener, at hand-
lingsplanen for betalelig energi rummer gode initiativer i forhold til at sikre energi, der
er til at betale for forbrugerne, EU’s energiuafhængighed og grøn omstilling. Energi-
markedet skal i vores øjne være fair, gennemsigtigt og prisvenligt for alle forbrugere,
herunder de mest sårbare forbrugere. Forbrugerrådet Tænk mener, at udbygningen
af elnettet skal finansieres med fair og forbrugerbeskyttende tariferingsprincipper, så
forbrugere, erhvervsliv, industri og elproducenter betaler de deres respektive andele
af omkostningerne til udbygning af elnettet, som de giver anledning til. I den sam-
menhæng er det også vigtigt at have fokus på fleksibilitet og fokus på alternativer til
netudbygning. De støtter Kommissionens fokus på at øge konkurrencen i detailmar-
kedet for elaftaler med den kommende Citizens’ Energy Package og opfordrer den
danske regering til at bakke op om dette. Digitalisering af energisektoren og smartere
energiforbrug takket være kunstig intelligens rummer store potentialer, men det må
ikke medføre urimelige omkostninger for forbrugerne eller ske på bekostning af pri-
vatlivsbeskyttelsen. Generelt er det meget afgørende, at handlingsplanen bliver im-
plementeret med et stærkt forbrugerfokus, og derfor skal forbrugerorganisationer
inddrages i den videre proces. Vi ser derfor frem til at blive inddraget tæt fremadret-
tet.
BL – Danmarks Almene Boliger
fremhæver, at den almene sektor er der store po-
tentialer og store ønsker om at bidrage til den grønne omstilling via lokal produktion
af decentral solenergi. Det er helt oplagt at bruge de store tagarealer på de almene
etageejendomme til at producere grøn strøm via solceller.
En kombination af solceller og batterier vil øge muligheden for at tilpasse egenpro-
duktion til forbrug og dermed:
1. Reducere boligområdets nettoefterspørgsel fra det kollektive elnet i spidsbe-
lastningsperioder og dermed mindske risici og omkostninger forbundet med pe-
rioder, hvor elforbruget overstiger udbuddet.
2. Mindske mængden af elektricitet, der sendes ud i det kollektive net, hvilket
hjælper med at undgå overproduktion i perioder med lav efterspørgsel og aflast-
ning af nettet.
Med batterier kan boligområder dække en større andel af deres eget elforbrug, sam-
tidig med at de vil bidrage til opretholdelsen af det kollektive net.
Green Power Denmark
støtter op om Kommissionens vision om fremtidens energi-
union, hvor grønne ambitioner sikrer konkurrenceevne, sammenhængskraft og sik-
kerhed.
Velfungerende markeder er centralt heri, hvor de på det kraftigste fraråder, at der
gennemføres tiltag, der hindrer markedets funktion og øger både pris og efterspørg-
sel. Eksempler herpå er gaslagerfyldningskrav og den iberiske prismekanisme.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0008.png
Energimarkedernes effektivitet stiger med deltagelsen og likviditeten, hvilket bidrager
til billiggørelse af energi for alle. Derfor bakker Green Power Denmark op om Kom-
missionens fokus på bedre udnyttelse af interkonnektorer, reduktion af energiafgifter,
fremme af fleksibelt energiforbrug, ved øget udrulning af smart meters, adgang
til variable elaftaler, og nemmere markedsadgang for demand response.
Green Power Denmark fraråder EU-lovgivning om tarifmetodologi, da hensynstagen
til lokale forhold er afgørende for udvikling af tariferingsmetoder. Da man i Danmark
er langt fremme med udviklingen af tarifmetoder, risikerer fælleslovgivning at
bremse denne udvikling, til skade for danske elforbrugere.
Dansk Erhverv
angiver, at mere vedvarende energi, elektrificering og et integreret
europæisk energimarked ikke bare vil forbedre EU’s strukturelle konkurrenceevne.
Det vil også øge energiuafhængigheden og bidrage til indfrielse af de europæiske
klimamål.
Dansk Erhverv noterer med glæde, at Kommissionen foreslår en række hovedele-
menter, som Dansk Erhverv selv har foreslået, herunder:
Øget EU-finansiering til udbygning af energiinfrastruktur
Kortere godkendelsestider for VE-anlæg og produktionsfaciliteter
Brug af skattefradrag til at fremme erhvervslivets investeringer i elektrificering
Mulighed for at offentlig risikotagning samt forbedrede lånemuligheder ved ud-
bygning af elinfrastruktur, der kan mindske tarifbelastningen
Dansk Erhverv noterer sig, at der er behov for uddybning af de konkrete forslag i
meddelelsen. Der mangler bl.a. konkretisering af, hvordan godkendelsestiderne for
nye VE-anlæg skal forkortes, og der henvises f.eks. til det kommende flerårige EU-
budget (MFF’en), for så vidt angår fælleseuropæisk finansiering til udbygning af ener-
giinfrastruktur. Det er derfor afgørende, at der fra dansk side arbejdes for en konkre-
tisering af meddelelsens elementer, samt at der arbejdes aktivt for, at den kommende
MFF vil prioritere f.eks. investeringer i grænseoverskridende energiinfrastruktur så-
som elnet- og brintinfrastruktur.
Dansk Erhverv er positiv over, at Kommissionen fastsætter et elektrificeringsmål på
32 pct. af det europæiske energiforbrug.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes generelt at støtte op om formålet med handlingsplanen
om prismæssigt overkommelig energi. Det forventes dog, at der vil være diverge-
rende holdninger blandt medlemslandene ift., hvorvidt udfordringerne skal adresse-
res på kort sigt ved at adressere omkostninger knyttet til forbrugsniveauet, som fx
afgifter og tariffer, eller på lang sigt med initiativer, der adresserer omkostninger knyt-
tet til produktionen og engrosenergiprisen.
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for pris-mæssigt overkommelig energi, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2999547_0009.png
Derudover forventes der at være divergerende holdninger til spørgsmålet om prisre-
gulerende mekanismer i tilfælde af meget høje energipriser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter hensigten om at holde energipriserne nede til gavn for forbrugere
og virksomheder. Overkommelige energipriser kan bidrage til at fremskynde den
grønne omstilling af den europæiske industri og styrke europæisk konkurrenceevne
samt understøtte en omkostningseffektiv implementering af det omarbejdede ener-
gieffektivitets- samt bygningsdirektiv.
For at sikre energipriser, der er til at betale for husholdninger og virksomheder, finder
regeringen, at der er særligt behov for et velfungerende indre marked, hvor energien
kan flyde frit, samt en ambitiøs og fremskyndet udbygning af vedvarende energi og
energiinfrastruktur på tværs af grænserne. Regeringen finder det derfor også cen-
tralt, at godkendelsesprocesser bliver mere smidige og effektive for netop at sikre en
hurtigere udbygning.
Derudover finder regeringen det vigtigt fortsat at fremme øget forbrugsfleksibilitet,
energieffektivitet samt lagring for at reducere efterspørgslen og derved energipri-
serne i spidsbelastningen samt sænke omkostningerne til netudbygningen. Regerin-
gen ser frem til konkret og hurtig opfølgning på disse områder.
Regeringen finder det desuden vigtigt, at der i regi af handlingsplanen ikke igang-
sættes initiativer af mere prisregulerende karakter. Prisregulerende tiltag må alene
overvejes indført i krisetider med ekstraordinære høje energipriser, i en begrænset
periode og under særlige omstændigheder, da de ellers kan påvirke den europæiske
forsyningssikkerhed samt udbygningen af vedvarende energi i negativ retning. Lige-
ledes bør evt. fælles indkøb af energi, f.eks. LNG, være af frivillig karakter, da for-
pligtende indkøbstiltag kan være markedsforvridende.
Regeringen arbejder for en ambitiøs revision af energibeskatningsdirektivet, der bi-
drager til at nå EU’s energi-, klima-, og miljømål på linje med danske grønne prio-
riteter, og som overordnet afspejler danske interesser. Regeringen noterer sig des-
uden, at elafgiften for erhverv allerede er nedsat til EU’s minimumssats, og at der er
aftalt løbende nedsættelser af elafgiften for husholdninger frem mod 2030.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på møde den 14.
marts 2025 til orientering i forbindelse med forelæggelsen af energirådsmødet den
17. marts.
Side 9/9