Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 193
Offentligt
2995595_0001.png
25. marts 2025
Dan Belusa
Højsagervej 50
3480 Fredensborg
Tlf.: 60637911
[email protected]
Notat vedrørende fordele ved at fremrykke gasudfasningsplanen fra 2026 til 2025, særligt mht.
at overholde Danmarks forpligtelser under EU’s nye bygningsdirektiv
Kære medlemmer af Klima- energi og forsyningsudvalget
Bygningssektoren står for ca. 40% af EU's CO2e-udslip Bygninger tegner sig for ca. 40 % af EU's
energiforbrug, mere end halvdelen af EU's gasforbrug
1
.
Klimaministeren svarede 22. januar 2025, at det vil være op l poli sk drø else, hvornår regeringen
fremlægger sin plan for at sikre udfasning af gasfyr fra opvarmning
2
.
Det vil selvfølgelig være op l poli sk drø else, om der skal tages yderligere ini a ver re et
mod udfasning af gasfyr. Jeg holder af at overholde poli ske a aler, og det er sådan, at i
»Klimaa ale om grøn strøm og varme 2022« står det klart, at regeringen i 2026 vil
fremlægge mulige ini a ver samt den finansiering, der skal sikre indfrielse af ambi onen om
udfasning af gasfyr i de danske husstande i 2035 og 100 pct. grøn gas. Så jeg ser frem l at
præsentere den analyse, den er under udarbejdelse. Der skal ligge et veloplyst og
velunderbygget beslutningsgrundlag, og det tror jeg skaber de bedste beslutninger, så det
kommer vi med i 2026.
Der er gode grunde l at drø e at fremrykke gasudfasningsplanen fra 2026 l 2025.
Danmarks plan for udfasning af gasfyr skal indgå i det udkast til NBRP, som Danmark skal
indlevere til EU til december i år
Til december skal Danmark indlevere sin Na onale Bygnings Renoverings Plan (NBRP) l EU. Det er en
bunden opgave under det nye bygningsdirek v
3
.
Tidsfristen for at indlevere udkast l NBRP-plan fremgår i
Bygningsdirek vet
art 3(3):
Hvert femte år udarbejder og forelægger hver medlemsstat ved brug af skabelonen i de e
direk vs bilag II Kommissionen sit udkast l den na onale plan for renovering af bygninger.
Uanset første afsnit forelægger medlemsstaterne Kommissionen det første udkast l plan for
renovering af bygninger senest den 31. december 2025.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_24_1965
https://www.ft.dk/samling/20241/spoergsmaal/S522/index.htm
3
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401275&qid=1718614002210
1
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 193: Henvendelse af 25/3-25 fra Dan Belusa, Fredensborg om at gasudfasningsplan bør fremrykkes af hensyn til EU-forpligtelser
2995595_0002.png
Som navnet antyder handler NBRP primært om at lave en plan for at renovere og energieffek visere
bygningsmassen. De na onale NBRP-planer skal opdateres hvert femte år for at sikre, at hvert medlemsland
har kurs l at indfri Direk vets mål om en udslipsfri bygningsmasse.
NBRP’en skal dog også indeholde medlemslandets plan for udfasning af kedler l fossile brændsler, samt
redegøre for finansiering af hvordan gasudfasningen gennemføres. Til december skal Danmark altså
indlevere en plan l EU, svarende l den plan klimaministeren jf. svaret på S522 vil fremlægge i 2026, over
de ini a ver, der skal sikre indfrielse af ambi onen om udfasning af gasfyr i de danske husstande i 2035.
At den Na onale Bygnings Renoverings Plan (NBRP) også skal indeholde DK’s plan for
udfasning af gasfyr, samt redegøre for den finansiering det vil kræve at gennemføre
gasudfasningen, fremgår dels af
bygningsdirek vets
art 3 og af bygningsdirek vets,
BILAG II,
Skabelon l de na onale planer for renovering af bygninger
(jf. ar kel 3):
Obligatoriske indikatorer:
f) dekarbonisering inden for opvarmning og køling, herunder gennem ernvarme- og
ernkølingsnet, og udfasning af fossile brændsler inden for opvarmning og køling med henblik
på en fuldstændig udfasning af kedler l fossile brændsler senest i 2040
d) Oversigt over investeringsbehov, budgetkilder og administra ve ressourcer — Samlede
investeringsbehov for 2030, 2040 og 2050 (i mio. EUR) — Offentlige investeringer (i mio. EUR)
— Private investeringer (i mio. EUR) — Budgetmidler
Klimaministeriet har siden april sidste år – bygningsdirek vet blev vedtaget i april 2024 – vidst, at planen for
gasudfasning er blandt det obligatoriske indhold i NBRP-planen og vidst at dsfristen for at indlevere
NBRP’en er i december 2025. Klimaministeriet har altså formentligt siden april 2024 lre eanlagt sit
arbejde med gasudfasningsplanen med henblik på at overholde EU-fristen i december 2025 (og ikke med
henblik på den 2026 dsfrist, der blev sat i klima alen fra 2022). Det bør derfor ikke betyde ekstra arbejde
for ministeriet, at regeringen også fremrykker fremlæggelsen for folke nget fra 2026 l 2025.
Fremlæg med god tid til forudgående stakeholder inddragelse
Det er et krav i bygningsdirek vet art 3 (og i forvaltningsforordningen art10) at medlemslandene inddrager
stakeholders (kommuner, ernvarmeselskaber, grønne NGO’er, virksomheder mm) i udarbejdelsen af deres
NBRP-planer. Stakeholderinddragelsen er en lovmæssig forpligtelse, der gælder for alle EU-lande.
Danmark har EU-formandskabet i anden halvdel af 2025. Som formandsland (og foregangsland) er det
ekstra vig gt, at Danmarks NBRP indleveres re digt; at den opfylder de indholdsmæssige krav og at
stakeholders er blevet meningsfuldt inddraget i NBRP-processen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 193: Henvendelse af 25/3-25 fra Dan Belusa, Fredensborg om at gasudfasningsplan bør fremrykkes af hensyn til EU-forpligtelser
2995595_0003.png
Hurtigere klarhed om gasudfasningsplanerne vil give boligejere, kommuner og
fjernvarmeselskaber mulighed for en mere omkostningse ektiv omstilling.
Klimaa alen om grøn strøm og varme fra juni 2022 (navnlig beslutningerne om at stoppe nyinstalla on af
gasfyr og at udfase eksisterende gasfyr inden 2035) blev aldrig gennemført, fordi valget blev udskrevet
straks folke nget genåbnede den 5. oktober 2022. Næste folke ngsvalg skal allersenest a oldes i oktober
2026. Hvis gasudfasningsplanen først fremlægges i 2026, vil der være stor risiko for, at endnu et
folke ngsvalg betyder, at beslutning om gasudfasningen udsæ es igen.
Der er i 2025 stadig ca. 350.000 boliger med gasfyr.
4
For de af de gas-opvarmede boliger, hvor ernvarme er
muligt, vil gasudfasning a ænge af lokale indsatser fra kommuner og ernvarmeselskaber. For at have en
chance for at realisere ambi onerne i
Klimaa alen om grøn strøm og varme
har kommuner (KEF-bilag 167)
5
og ernvarmeselskaber (KEF-bilag 412)
6
især e erspurgt klarhed om slutdatoerne for gasfyr. En klarhed de
vil få, hvis regeringen fremrykker fremlæggelse af gasudfasningsplanen fra 2026 l 2025.
Fremrykningen kan også blive en fordel for kvaliteten af gasudfasningsplanen, da NBRP-processen kræver at
kommuner og ernvarmeselskaber – og andre relevante stakeholders – inddrages i udviklingen af planerne.
https://www.statistikbanken.dk/bol102
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/KEF/bilag/167/index.htm
6
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/kef/bilag/412/index.htm
4
5