Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 175
Offentligt
2988034_0001.png
Kontor/afdeling
Landvind og sol
Dato
10. marts 2025
J nr.
2024 - 13205
/vbkjs/mll
Til høringsparterne på vedlagte liste
Høring over udkast til ændring af VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt,
VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
den 6. april 2025.
Høringssvar bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2024-13205.
Baggrund og indhold
Bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af
VE (BEK nr. 773 af 20/06/24) trådte i kraft 1. juli 2024. Med de foreslåede ændringer
til bekendtgørelsen, der forventes indført ved en nyudstedelse, udmøntes klima-,
energi-, og forsyningsministerens bemyndigelse i VE-lovens § 3, stk. 5-7, til at
fastsætte regler om fremskyndelsesområder til vedvarende energi og
fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur. Bekendtgørelsen
implementerer relevante bestemmelser fra VEIII-direktivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2023/2413 af 18. oktober 2023 om ændring af direktiv (EU)
2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme
af energi fra vedvarende energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU)
2015/652).
Formålet med VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområder til hhv.
vedvarende energi og net- og lagringsinfrastrukur er at fremskynde udbygningen af
vedvarende energi (herefter VE) og tilhørende infrastruktur vha. forenklede og
hurtigere tilladelsesprocesser. Der gives således under visse forudsætninger
mulighed for at fravige en række procesregler på natur- og miljøområdet. Til gengæld
skal projekter i fremskyndelsesområder efterleve en række vilkår, der på bagrund af
en strategisk miljøvurdering af området, fastsættes for at undgå eller reducere
skadelige miljøpåvirkninger, der kan opstå. Vilkårene fastsættes i en plan, der
udpeger området. Projekterne genenmgår dernæst en screening, hvor det vurderes,
om et projekt lever op til de vilkår, der er fastsat i planen, der udpeger området. Det
vurderes endvidere, om projektet giver anledning til evt. væsentlige uforudsete
miljøpåvirkninger, som et projekt vil skulle afbøde eller kompensere for.
Screeningsgodkendelsen er en godkendelse af projektet i et miljømæssigt
perspektiv. Der gælder forkortede tidsfrister for tilladelsesprocesserne for projekter,
der placeres i et fremskyndelsesområde.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988034_0002.png
Det bemærkes, at udnyttelse af en plan for områder udpeget som
fremskyndelsesområder efter bekendtgørelsen fortsat forudsætter arealreservation i
medfør af lov om planlægning.
Reglerne for hhv. VE og net- og lagringsinfrastruktur uddybes nedenfor.
Fremskyndelsesområder til vedvarende energi
Ændringen af bekendtgørelsens kapitel 8 og 9 implementerer VEIII-direktivets artikel
15c, 16a, samt dele af 16c.
Udkastet til bekendtgørelsen fastsætter bestemmelser om, at kommuner kan udpege
ethvert område på land, hvor der planlægges for vindmøller eller solcelleanlæg som
VE-fremskyndelsesområde. Udpegningen er betinget af, at området lever op til kri-
terierne for et fremskyndelsesområde, hvilket bl.a. udelukker Natura 2000 områder,
at udpegningsplanen undergår en strategisk miljøvurdering, og at der fastsættes reg-
ler om afbødende foranstaltninger i planen for at undgå eller reducere skadelige mil-
jøpåvirkninger fra et projekt.
Udpegningen kan ske efter ønske fra opstiller eller fra kommunen fx i forbindelse
med positivudpegning. Kommunerne forpligtes til at behandle et givent område som
muligt VE-fremskyndelsesområde, hvis VE-opstiller anmoder om det i forbindelse
med kommunens planlægning for et konkret projekt, og området i øvrigt lever op til
kriterierne for at være et VE-fremskyndelsesområde.
Den kommunale udpegning af fremskyndelsesområder kan ske parallelt med kom-
mune- eller lokalplanlægningen, herunder tage udgangspunkt i den samme strategi-
ske miljøvurdering, dog med de særlige tilføjelser, der gælder for fremskyndelses-
områder. Reglerne om afbødende foranstaltninger fastsættes i den udpegende plan,
der kan vedtages parallelt med kommune- eller lokalplanen mhp., at de lempede
miljøproceskrav og forkortede tidsfrister kan finde anvendelse for tilladelsesproces-
sen for projekter inden for det udpegede område.
Udkastet til bekendtgørelsen giver endvidere mulighed for, at klima-, energi- og for-
syningsministeren ved bekendtgørelse kan udpege et eller flere områder til frem-
skyndelse af vedvarende energi for solcelleanlæg og vindmøller på land. Udnyttelse
af planen for områder udpeget af klima-, energi- og forsyningsministeren forudsætter
fortsat, at kommunen vedtager en lokalplan for området.
Bekendtgørelsesudkastet fastsætter hernæst, hvilke regler der gælder inden for VE-
fremskyndelsesområder. Vindmøller og solcelleanlæg inkl. aktiver frem til nettilslut-
ningspunktet og evt. samplaceret lagring, der ønskes etableret inden for områder
udpeget som VE-fremskyndelsesområder, vil være undtaget fra krav om at gennem-
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988034_0003.png
føre en VVM samt, hvis relevant, habitatvurdering mod i stedet at undergå en scree-
ningsproces. Hertil vil tilladelsesprocessen for relevante tilladelser være underlagt
en forkortet sagsbehandlingsfrist på 12 måneder.
Der fastsættes ligeledes regler for den screeningsproces, som kommunen skal gen-
nemføre af konkrete sol- eller vindprojekter i både kommunalt og statsligt udpegede
fremskyndelsesområder, som skal sikre efterlevelse af afbødende foranstaltninger
fastsat i den plan eller bekendtgørelse, der udpeger området som VE-fremskyndel-
sesområde. Hertil fastsættes regler om tidsfristen for en sådan screeningsproces,
høringsfrister og tilsyn, samt myndighedens mulighed for at fastsætte yderligere af-
bødende eller kompenserende foranstaltninger.
Identificeres væsentlige uforudsete skadelige virkninger ifm. screeningen af projek-
ter, der ikke var beskrevet i den strategiske miljøvurdering af planen, skal der fast-
sættes yderligere afbødende eller sekundært kompenserende foranstaltninger. Hvis
ikke der findes forholdsmæssige kompensationsforanstaltninger for at imødegå ska-
delige virkninger på beskyttede plante- og dyrearter, kan der i godkendelsen af pro-
jektet fastsættes vilkår om betaling af gebyr for erstatningsnatur for at sikre eller for-
bedre de berørte arters bevaringsstatus. Gebyr for erstatningsnatur vil blive fastsat
efter en ny gebyrordning for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder. Den kom-
mende bekendtgørelse om gebyrordningen for erstatningsnatur i fremskyndelses-
områder vil blive sendt i høring i foråret 2025.
Det foreslås endvidere, at kommunen kan genoptage en screeningsgodkendelse og
ændre vilkår heri, hvis det kan dokumenteres, at andre afbødende- eller kompense-
rende foranstaltninger er mere passende for projektet, end der blev lagt til grund ved
den oprindelige afgørelse, samt det samme beskyttelsesniveau opretholdes. Hertil
foreslås det, at VE-opstiller kan fravælge, at de lempede procesregler inden for frem-
skyndelsesområder finder anvendelse, mod i stedet at gennemføre en miljøkonse-
kvensvurdering efter den gældende proces i medfør af miljøvurderingsloven.
Med udkastet foreslås det, at Miljø- og Fødevareklagenævnet bliver relevant klage-
nævn for klage over miljøvurderinger af planer til udpegning af VE-fremskyndelses-
områder, samt afgørelser truffet i medfør af bestemmelser om VE-fremskyndelses-
områder i bekendtgørelsen.
Fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur
Ændringen i bekendtgørelsens kapitel 10-12 vil medføre en delvis gennemførelse af
artikel 15e i ”VEIII-direktivet”.
Udkastet til bekendtgørelsen giver mulighed for, at klima-, energi og forsyningsmini-
sterens ved bekendtgørelse kan udpege fremskyndelsesområder til net- og lagrings-
infrastruktur. Områderne udpeges på baggrund af Energinets langsigtede udviklings-
plan.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988034_0004.png
Endvidere fremgår rammerne for fastsættelse af de vilkår, et projekt i et fremskyn-
delsesområde skal opfylde, som forudsætning for, at projekter kan undtages fra krav
om en miljøkonsekvensvurdering (VVM), habitatvurdering og artsbeskyttelsesvurde-
ring. Et projekt vil i stedet bl.a. skulle opfylde de konkrete regler og afbødende foran-
staltninger, der pba. en strategisk miljøvurdering af det relevante fremskyndelses-
område, fastsættes for at undgå eller reducere væsentlige skadelige
miljøpåvirkninger, der kan opstå.
Der fastsættes ligeledes regler for den screeningsproces, som den relevante myn-
dighed skal gennemføre af konkrete netprojekter for efterlevelse af afbødende for-
anstaltninger fastsat i den bekendtgørelse, der udpeger fremskyndelsesområdet.
Hertil fastsættes regler om tidsfristen for en sådan screeningsproces, høringsfrister
og tilsyn, samt myndighedens mulighed for at fastsætte yderligere afbødende eller
kompenserende foranstaltninger.
Hvis ikke der findes forholdsmæssige kompensationsforanstaltninger for at imødegå
skadelige virkninger på beskyttede plante- og dyrearter, kan der i godkendelsen af
projektet fastsættes vilkår om betaling af gebyr for erstatningsnatur for at sikre eller
forbedre de berørte arters bevaringsstatus. Gebyr for erstatningsnatur vil blive fast-
sat efter en ny gebyrordning for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder. Den kom-
mende bekendtgørelse om gebyrordningen for erstatningsnatur i fremskyndelses-
områder vil blive sendt i høring i foråret 2025.
Endelig foreslås det, at afgørelser, som træffes pba. screeningsprocessen, ikke kan
indbringes for ministeren for Grøn Trepart eller anden administrativ myndighed.
Øvrige ændringer
Med bekendtgørelsesudkastet indføres en række ændringer, der relaterer sig til tilla-
delsesprocessen generelt og ikke kun inden for fremskyndelsesområder.
Med bekendtgørelsesudkastet indføres bestemmelse om, at Energistyrelsens tilla-
delser til testanlæg på havet er omfattet af bekendtgørelsens bestemmelser om VE-
tilladelsesprocessen, herunder bl.a. tidsfrister.
Endvidere indføres en bestemmelse om, at ansøgninger skal gennemføres i elektro-
nisk format. Forholdet indgår i VEIII-direktivets artikel 16, stk. 3, og foreslås indført
som en kodificering af eksisterende praksis. Det vurderes allerede at være praksis i
dag, at tilladelsesprocesser for VE-anlæg foregår elektronisk, fx i systemet Byg og
Miljø.
Bekendtgørelsesudkastet omfatter desuden rettelse af en fejl, idet § 42 i medfør af §
4, nr. 4 gælder for enhver type VE-anlæg, der kræver tilladelser i medfør af under-
grundsloven og ikke kun elproducerende geotermianlæg. Hertil tilføjes henvisning til
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988034_0005.png
Offshorehabitatbekendtgørelsen eller dele heraf i hhv. § 3 VE om væsentlig sam-
fundsinteresse og den offentlige sundhed og sikkerhed, og § 17, stk. 3, om forsætlig
påvirkning af arter.
Endelig tildeles bekendtgørelsen følgende populærtitel: ”VE-tilladelsesprocesbe-
kendtgørelsen”, ligesom der gennemføres en række ændringer af redaktionel karak-
ter.
Konsekvenser
Det nye indhold i bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og om-
råder til fremme af VE forventes at have positive klimakonsekvenser i kraft af under-
støttelsen af hurtigere udbygning af VE og udbygning af net- og lagringsinfrastruktur,
der er nødvendig for indpasning af en sådan udbygning af VE i elsystemet. Tilføjel-
serne er af procesmæssig karakter, og vurderes ikke at have natur- og miljømæssige
konsekvenser, idet målsætninger for miljø og natur fortsat skal overholdes.
Bekendtgørelsen forventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Område for Bedre Regulering i Erhvervsstyrelsen vurderer, at bekendtgø-
relsen medfører administrative konsekvenser i form af lettelser for erhvervslivet, i
form af undtagelser fra dokumentations- og ansøgningskrav under visse omstændig-
heder. Lettelserne vurderes ikke at være væsentlige og kvantificeres derfor ikke nær-
mere.
Eventuelle spørgsmål til udkastet til bekendtgørelse kan rettes til: Maja Lykke Loren-
zen,
[email protected],
tlf. 3392 7517 eller Mathias Kjeldgaard Fuglsang,
[email protected],
tlf. 3395 5237 fsva. fremskyndelsesområder til vedvarende energi og øvrige ændrin-
ger eller til Susanne Wejp-Olsen,
[email protected],
tlf. 3392 7560 fsva. fremskyndel-
sesområder til net- og lagringsinfrastruktur.
Det foreslås, at bekendtgørelsen skal træde i kraft den 21.maj 2025.
Udkastet til bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår
af vedlagte høringsliste. De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Hørings-
portalen.
Ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herun-
der afsenders navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Maja Lykke Lorenzen
Chefkonsulent
Tlf. 3392 7517
Side 5/5