Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 171
Offentligt
2987430_0001.png
Høringsnotat til bekendtgørelse om Energistyrelsens
gebyrer efter lov om styrket beredskab i energisektoren
Kontor/afdeling
Beredskab
Dato
24-02-2025
J nr.
2024 - 8506
Bekendtgørelse om Energistyrelsens gebyrer efter lov om styrket beredskab i
energisektoren blev sendt i ekstern høring den 16. december 2024 med frist for
afgivelse af høringssvar den 23. januar 2025.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen:
Dansk Industri, EWII A/S og TREFOR Infrastruktur A/S, Green Power Denmark,
HOFOR A/S og Landbrug og Fødevarer F.m.b.A.
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
Ankestyrelsen, Arbejdstilsynet, Energinet, Erhvervsflyvningens Sammenslutning og
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1. Konsekvenser for erhvervslivet ved opkrævning af gebyrer
Nr. 2. Muligheden for ad hoc-tilsyn og gebyropkrævning derefter
Nr. 3. Samordnet beredskab og gebyropkrævning
Nr. 4. Gennemsigtighed i gebyropkrævningen og balancering af indtægter og
omkostninger
/igzjb
Ad nr. 1: Konsekvenser for erhvervslivet ved opkrævning af gebyrer
Dansk Industri anfører, at der generelt bør være fokus på, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser ved beredskabsreguleringen er proportionale
og nødvendige. DI gør opmærksom på, at stigende omkostninger for
producenterne vil være med til at nedsætte rentabiliteten i nye VE-projekter og
dermed sænke udbygningen med vedvarende energi på markedsvilkår. I den
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2987430_0002.png
sammenhæng mener DI, at det bør overvejes, om det er nødvendigt at
gebyrfinansiere Energistyrelsens arbejde efter de nye regler.
Landbrug og Fødevarer F.m.b.A. anfører, at både det faste årlige gebyr og ad hoc-
gebyret kan ses som et fordyrende element for virksomhedernes produktion, og at
det derfor må være et mål i sig selv, at effektivisere kontrollen, således at den
økonomiske byrde holdes på et minimum, da der er et konkurrenceforvridende
element i dette.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsens anerkender bekymringen vedrørende omkostninger for
erhvervslivet til efterlevelse af kravene. Det skal hertil bemærkes, at der med lov
om styrket beredskab og de udmøntende bekendtgørelser er tilstræbt en
risikobaseret tilgang samt en høj grad af proportionalitet mellem sikkerhedseffekten
på den ene side og på den anden side de erhvervsøkonomiske konsekvenser,
herunder gebyret for tilsyn med virksomhederne.
Gebyrfinansiering af tilsyn, sagsbehandling og vejledning af virksomhederne skal
understøtte et værdiskabende tilsyn, som både skal kontrollere virksomhedernes
efterlevelse af kravene og samtidig understøtte, at der etableres fornuftige
løsninger, der reelt løfter virksomhedernes modstandsdygtighed set i lyset af det
aktuelle trusselsbillede.
Energistyrelsen bemærker desuden, at niveauinddelingen af virksomheder efter
kritikalitet og forsyningsstørrelse samt gradueringen i gebyret på baggrund af
niveau skal understøtte denne proportionalitet i reguleringen. Mere
forsyningskritiske virksomheder kan sandsynligvis drage fordel af stordriftsfordele,
og gradueringen i gebyrstørrelsen kan således imødekomme eventuelt
konkurrenceforvridende elementer i gebyrordningen.
Ad nr. 2: Muligheden for ad hoc-tilsyn og gebyropkrævning derefter
EWII A/S og TREFOR Infrastruktur A/S (EWII) anfører, at udkastets § 3 er meget
bredt formuleret og uden et time- eller opgavemæssigt overslag, hvilket vil gøre det
vanskeligt for de omfattede virksomheder at danne sig et overblik over de
økonomiske konsekvenser forbundet med dette tilsyn. EWII opfordrer derfor til, at
bestemmelsen indeholder en forpligtelse til at estimere opgavens omfang og pris.
Landbrug of Fødevarer F.m.b.A. bemærker, at Energistyrelsens gebyrbetaling
består af to elementer: et fast gebyr samt et aktivitetsbaseret gebyr for ad hoc-
tilsyn. De bemærker desuden, at der i tillæg til det faste årlige gebyr tillægges et
variabelt gebyr for kontrolbesøg.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2987430_0003.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vil gerne berigtige og præcisere forståelsen af ad hoc-tilsynet og
gebyret efter § 3 i udkastet. I det faste årlige gebyr efter § 2 er omkostningerne til
det fysiske tilsyn med virksomhederne allerede indregnet. Det vil sige, at
virksomhederne som udgangspunkt udelukkende opkræves gebyrer efter § 2,
medmindre der er omstændigheder, der tilsiger, at der er behov for, at
Energistyrelsen kommer på ekstraordinært tilsyn. Som beskrevet i
bemærkningerne til lovforslaget, vil det ekstraordinære tilsyn blive indledt, såfremt
der er begrundet mistanke om manglende overholdelse eller tilsidesættelse af
reglerne på en måde, der har væsentligt potentiale til at bringe virksomhedens
levering af deres tjeneste i fare.
Udkastets § 3 om ad hoc-tilsyn er en mulighed for, at Energistyrelsen kan føre
ekstraordinære tilsyn i situationer, hvor der er mistanke om særligt grove
overtrædelser af reglerne. Her kan tilsyn med virksomheden ikke vente til
tidspunktet, hvor tilsynet i den normale tilsynskadence er planlagt til at blive afholdt.
Det er vurderingen, at det er mest gennemsigtigt, at sådanne ekstraordinære tilsyn
bliver afregnet som et aktivitetsberegnet gebyr, hvor virksomheden opkræves for
det antal timer og udgifter, der er medgået i udførelsen af det ekstraordinære tilsyn.
Ad nr. 3: Samordnet beredskab og gebyropkrævning
EWII A/S og TREFOR Infrastruktur A/S (EWII) anfører, at udkastet giver anledning
til tvivl om, hvorvidt gebyrerne jf. udkastets § 2 skal betales pr. omfattet virksomhed
i en koncern, eller om der skal betales ét gebyr for et multiforsyningsselskab, der
endnu ikke har samordnet beredskab.
HOFOR A/S stiller spørgsmål til, hvordan der kan opnås samordnet beredskab for
de virksomheder, der måtte ønske det, inden der opkræves gebyr første gang d. 1.
juli. HOFOR A/S efterspørger desuden, at Energistyrelsen overvejer muligheden
for, at der dispenseres fra gebyropkrævning, såfremt en ansøgning om samordnet
beredskab ikke er blevet sagsbehandlet inden d. 1. juli.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der som udgangspunkt opkræves gebyr fra den
enkelte virksomhed og dermed på baggrund af det enkelte CVR-nummer. Det vil
som oftest betyde, at multiforsyningsselskaber opkræves gebyr for hvert af de
omfattede forretningsområder. Såfremt multiforsyningsselskabet søger og opnår
samordnet beredskab, vil selskabet blive opkrævet ét gebyr.
Energistyrelsen anerkender, at vished om virksomhedernes mulighed for at
etablere samordnet beredskab har stor betydning for beredskabsarbejdet. Dertil
bemærker Energistyrelsen, at det er en målsætning fra styrelsens side at
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2987430_0004.png
sagsbehandle ansøgninger om samordnet beredskab hurtigst muligt efter
indsendelse.
Gebyrerne opkræves bagudrettet, hvilket betyder, at en virksomhed, der fx betaler
gebyr d. 1. juli, betaler for det første halvårs tilsyn og sagsbehandling. Når der
gives tilladelse til samordnet beredskab, gælder dette fremadrettet, og
virksomhederne skal derfor som udgangspunkt betale gebyr på baggrund af det
tilsyn og den sagsbehandling, der har fundet sted. Såfremt der fx søges og gives
tilladelse til samordnet beredskab i løbet af første halvår, skal virksomhederne som
udgangspunkt fortsat betale gebyrerne for samtlige virksomheder d. 1. juli. Den
efterfølgende 1. januar skal virksomhederne betale gebyr på baggrund af det
samordnede beredskab.
Energistyrelsen anerkender samtidig, at der i 2025 er tale om en særlig situation,
idet ikrafttrædelsen af den nye regulering halvvejs i første halvår bevirker, at det
ikke har været muligt for virksomhederne at udfærdige og indsende en ansøgning
om samordnet beredskab på baggrund af de nye regler inden første halvår af 2025.
Derfor vil der i 2025 være en særordning: For ansøgninger, der indsendes til
Energistyrelsen inden d. 1. juli 2025, og hvor der enten før eller efter d. 1. juli 2025
gives tilladelse til samordnet beredskab, vil det samordnede beredskab være at
betragte som i funktion første halvår 2025.
Såfremt Energistyrelsen modtager ansøgninger om samordnet beredskab inden d.
1. juli 2025, som styrelsen ikke kan nå at sagsbehandle inden d. 1. juli 2025, bør de
enkelte virksomheder indbetale det opkrævede gebyr jf. § 2. Såfremt
Energistyrelsen efter d. 1. juli 2025 godkender den pågældende ansøgning om
samordnet beredskab, tilbagebetales det opkrævede gebyr til virksomheden.
Energistyrelsen bemærker samtidig, at det ikke er muligt at dispensere fra
gebyropkrævningerne, selvom der er indsendt ansøgning om samordnet
beredskab, som endnu ikke er sagsbehandlet.
Ovenstående løsning er en overgangsordning for 2025 og har derfor udelukkende
gyldighed i 2025.
Ad nr. 4: Gennemsigtighed i gebyropkrævningen og balancering af indtægter
og omkostninger
Green Power Denmark bemærker, at Energistyrelsen på sektormødet d. 10. januar
2025 oplyste, at beregningen af gebyrsatsen for tilsyn og sagsbehandling muligvis
ikke har ramt det rette niveau, og at gebyrerne skal balancere over en fireårig
periode.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 171: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2987430_0005.png
HOFOR A/S stiller spørgsmål til, hvordan der sikres transparens i, hvordan de
midler, som tilføres Energistyrelsen, reelt går til arbejdet omkring reguleringen og
ikke bliver kanaliseret over i andre opgaver, som ikke er gebyrfinansierede.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bekræfter, at der ved beregningen af gebyrsatsen for tilsyn og
sagsbehandling er taget udgangspunkt i forventede udgifter til dette arbejde. I
overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning, skal eventuelle
ubalancer mellem indtægter fra gebyrer og omkostninger til tilsyn og
sagsbehandling udlignes over en fireårig periode.
Energistyrelsen understreger, at gennemsigtighed i, hvordan de gebyropkrævede
midler benyttes, er centralt for tilliden til myndighederne og bemærker dertil, at
Energistyrelsen følger de fællesstatslige regler på området for gebyropkrævning.
Energistyrelsen har desuden en række tidsregistreringskonti, som udelukkende
bruges til registrering af tid brugt på tilsyn, sagsbehandling og andre
gebyrfinansierede opgaver. Således sikres der rene linjer mellem de midler, der går
til gebyrfinansierede aktiviteter og øvrige aktiviteter, som Energistyrelsen driver på
beredskabsområdet, men som ikke kan henføres til tilsynet med virksomhederne
efter lov om styrket beredskab i energisektoren.
Side 5/5