Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 169
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del - Bilag 169
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO
2
-kvotebe-
myndigelse)
§1
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
som ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29 i lov nr. 1647 af 30.
december 2024, § 1 i lov nr. 1678 af 30. december 2024 og [L 111] foretages
følgende ændringer:
[…]
3.
I
§ 20, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »de gratis tildelte CO
2
-kvoter, som er
nævnt i stk. 8« til: »de CO
2
-kvoter, som er nævnt i stk. 8«.
[…]
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på sager om prisfastsættelse af over-
skudsvarme, der vedrører en periode før lovens ikrafttræden. For sådanne
sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2986064_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ophævelse af prisloft på overskudsvarme
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
CO
2
-kvoter ved varmeproduktion
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8
9.
10.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
1. Indledning
[…]
Med lovforslaget ændres desuden ordlyden af § 20, stk. 11, 1. pkt., som
giver bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast-
sætte regler om CO
2
-kvoter i forbindelse med varmeproduktion.
2. Lovforslagets hovedpunkter
[…]
2.2. CO
2
-kvoter ved varmeproduktion
2.2.1. Gældende ret
Klima-, energi- og forsyningsministeren har i medfør af § 20, stk. 11, 1. pkt.,
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om de gratis tildelte CO
2
-kvo-
ter, som er nævnt i stk. 8, som ikke er overført til en CO
2
-fangstvirksomhed,
jf. lov nr. 1647 af 30. december 2024 om CO
2
-fangstaktiviteter i forsynings-
sektoren, og regler om administration af ordningerne.
Bestemmelsen i § 20, stk. 8, fastsætter, at udgifter til erhvervelse af kvoter
til varmeproduktion først må indregnes i priserne for ydelser omfattet af §
20, stk. 1, når de gratis tildelte CO
2
-kvoter, som klima-, energi- og forsy-
ningsministeren efter lov om CO
2
-kvoter har givet meddelelse om, ikke er
tilstrækkelige til at dække CO
2
-udledningen fra varmeproduktionen.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1742 af 30. december 2024
om CO
2
-kvoter til varmeproduktion.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Bestemmelsen i § 20, stk. 11, 1. pkt., blev ændret med § 29, nr. 6, i lov nr.
1647 af 30. december 2024 om CO
2
-fangstaktiviteter. I den forbindelse blev
henvisningen til de kvoter, som er nævnt i § 20, stk. 8, ændret til en henvis-
ning til de gratis tildelte CO
2
-kvoter, som er nævnt i § 20, stk. 8. Hensigten
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
var at tilpasse bestemmelsen til de begreber, som anvendes i CO
2
-kvotelo-
ven om de gratis kvoter, som bl.a. tildeles til varmeproduktion. Det var ikke
hensigten med ændringen af indsnævre bemyndigelsen.
Med formuleringen af § 20, stk. 11, vil klima-, energi- og forsyningsmini-
sterens bemyndigelse til at fastsætte regler om de CO
2
-kvoter, som er om-
fattet af stk. 8, kunne forstås således, at bemyndigelsen alene omfatter de
gratis tildelte CO
2
-kvoter, som er nævnt i stk. 8. Klima-, Energi og Forsy-
ningsministeriet vurderer, at dette er en indsnævring af ministerens bemyn-
digelse til at fastsætte regler, som ikke har været hensigten med ændringen
af § 20, stk. 11, i 2024. Der er derfor grund til at tilrette § 20, stk. 11.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre § 20, stk. 11, 1. pkt., således, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om de CO
2
-kvoter,
som er nævnt i stk. 8, hvilket både vil sige de gratis tildelte CO
2
-kvoter og
de CO
2
-kvoter, som erhverves. Der foreslås således ikke nogen indholds-
mæssig ændring i forhold til situationen inden lov nr. 1647 af 30. december
2024 om CO
2
-fangstaktiviteter.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[…]
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om CO
2
-kvoter ved varmeproduktion
skønnes ikke at have direkte økonomiske konsekvenser for staten.
Ophævelsen af prisloftet og ændringen af bemyndigelsen til at kunne fast-
sætte regler om CO
2
-kvoter ved varmeproduktion vurderes ikke at have im-
plementeringskonsekvenser for staten.
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme og ændringen af bemyndigel-
sen til at kunne fastsætte regler om CO
2
-kvoter ved varmeproduktion vur-
deres ikke at have økonomiske eller implementeringskonsekvenser for regi-
oner og kommuner.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget. Det skyldes, at lovforslaget ikke vil indføre ny
regulering, der skal leve op til principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning, men derimod vil afskaffe tidligere regulering.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[…]
Ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte regler om CO
2
-kvoter
ved varmeproduktion vurderes ikke at medføre direkte økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet. Det skyldes, at der med den foreslåede ændring
af § 20, stk. 11, 1. pkt., ikke er tiltænkt nogen indholdsmæssig ændring, men
alene en tilretning af en utilsigtet indsnævring af bestemmelsen.
Ophævelsen af overskudsvarmeprisloftet og ændringen af bemyndigelsen
til at kunne fastsætte regler om CO
2
-kvoter ved varmeproduktion vurderes
ikke at indebære administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
[…]
Ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte regler om CO
2
-kvoter
ved varmeproduktion vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
[…]
Ændringen af bemyndigelsen til at fastsætte regler om CO
2
-kvoter ved var-
meproduktion vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar til den 20. februar
(28 dage) været sendt i høring og har for så vidt angår lovforslagets § 1, nr.
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
3, i perioden fra den 3. marts til den 10. marts (7 dage) været sendt i en
supplerende høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademikerne,
Akademirådet, Akademisk Arkitektforening, Albertslund Forsyning, Anke-
nævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsy-
net, ARC, ARGO, Arkitektskolen i Aarhus, Asfaltindustrien, Billund Vand
A/S, Biofos A/S, Biogas Danmark, BL - Danmarks Almene Boliger, Blik-
og Rørarbejderforbundet, Borris Rådet, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brintbranchen, Brunata,
Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF), Bopa Law,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Bygge-
skadefonden, Byggesocietet, Bygherreforeningen, Bygningskultur Ring-
sted, Bæredygtigt Landbrug, Carbon Neutral Energy, CEPOS, Cerius, Cen-
ter for Electric Power and Energy (DTU), Clean Energy Invest ApS, CO-
industri, Concito, COOP, Copenhagen Merchants, COWI, CrossBridge
Energy, CTR, Dana Petroleum, Danfoss, Danish Data Center Industry, DA-
NAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), , Danmarks Idræts-
forbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dan-
marks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danoil Ex-
ploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlabo-
ratorium, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Facili-
ties Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Gart-
neri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk Journalistfor-
bund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Ungdoms Fællesråd – DUF,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske
Commodities, Danske Destinationer, Danske halmleverandører, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer - træer & grønt,
Danske Kloakmestre, Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Dan-
ske Mediedistributører, Danske Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere,
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet,
Decentral Energi, De Samvirkende Købmænd, DELTA Dansk Elektronik,
DENFO, Danske Energiforbrugere, De Danske Gærfabrikker, Det finan-
sielle ankenævn, DGI, DHI, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft
Danmark, DTL Danske Vognmænd, DTU – Institut for Vindenergi, DTU –
Myndighedsbetjening, EA Energianalyse, E.ON Danmark A/S, Ejendom
Danmark, Elretur, Energi Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark,
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Energinet, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energycluster,
Energisystemer ApS, Energnist, Energifællesskaber Danmark, Energitjene-
sten, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsorgani-
sation, European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, EWE Energie AG,
FAB - Foreningen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening,
FH Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Fjernvarme Fyn,
Fonden Kraka, Forbundet Arkitekter og Designere (FAOD), Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsar-
maturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske hus-
holdningsapparater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI),
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Fors A/S, Forsyningstilsynet, Fre-
dericia Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Friluftsrådet, FSR Dan-
ske revisorer, Fynsland, Gaia Solar/ Solaropti/ Sunfactor, Gammel Estrup -
Danmarks Herregårdsmuseum, Gavnø Slot, GEUS - De Nationale Geologi-
ske Undersøgelser for Danmark og Grønland, Grakom – Kommunikations-
industrien, Green Gas Denmark, Green Power Denmark, Greenpeace, Gen-
tofte og Gladsaxe Fjernvarme, Grenaa Varmeværk, Grundejernes Investe-
ringsfond, GTS (Godkendt Teknologisk service), Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd, Havarikommissionen, Hedeselskabet, Hess Den-
mark ApS, Hillerød Forsyning, Historiske Huse, HOFOR A/S, HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme, HORESTA, Hul-
gaard Advokater, Hvidovre Fjernvarmeselskab, Ingeniørforeningen i Dan-
mark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos
Danmark, IT-Branchen, Kalundborg Forsyning, Kjærgaard A/S, Klimabe-
vægelsen, KlimaEnergi A/S, Klimarådet, Kolonihaveforbundet, Komiteen
Bæredygtig Kystkultur, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Kraka, Kredsløb, Københavns Universitet, Københavns Universitet - Insti-
tut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet - Institut
for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet - Professor
Helle Tegner Anker, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landinspektørforeningen, Landsbyggefonden, Landsforeningen for Byg-
nings- og Landskabskultur, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen Naboer til Kæmpe-
vindmøller, Landsforeningen af Solcelleejere, LCA Center, Lederne Søfart,
Lundsby Biogas, Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, MOE Råd-
givende ingeniører, Moesgaard Museum, Morsø Forsyning, Middelgrun-
dens Vindmøllelaug, Maabjerg Energy Center – MEC, NEAS Energy A/S,
NetVarme, Nature Energy, Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folke-
center for Vedvarende Energi, Nordværk, Noreco, Norlys, NRGi Re-
newables A/S, Olie Gas Danmark, Oxfam IBIS, Planenergi, Plan og Projekt,
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2986064_0008.png
UDKAST
Plastindustrien, Rambøll, Realdania, Ren Energi Oplysning (REO), Ring-
sted Forsyning, Rådet for Bæredygtigt Byggeri, Rådet for Grøn Omstilling,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sdr. Herreds Kraftvarmeværker,
SEAS-NVE, SMV danmark, Siemens Gamesa, Silkeborg Forsyning, Solar
Lightning Consultants ApS, Sund & Bælt, Statens ByggeforskningsInstitut,
Syddansk Universitet, Synergi, Sønderborg Varme, TEKNIQ Arbejdsgi-
verne, Teknologisk Institut, Termonet Danmark, Total S.A., T-REGS, TRE-
FOR/EWII, Træinformation, TVIS, Tænketanken Demokratisk Erhverv,
Varmepumpefabrikantforeningen, Varmepumpeindustrien – VPI, Vatten-
fall A/S, Vedvarende Energi, Vejen Kraftvarmeværk, Vejle Spildevand,
VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens
Skove, VEKS, Verdo Randers, Vestforbrænding, Vestas Wind Systems
A/S, Viborg Varme, Vikingeskibsmuseet, Wind Denmark, Wind Estate
A/S, WWF Verdensnaturfonden, Ældresagen, Økologisk Landsforening,
Ørsted, Aalborg Energikoncern, Aalborg Forsyning, Aalborg Portland A/S,
Aalborg Universitet, Aalborg Universitet - Institut for Kemi og Bioviden-
skab, Aalborg Universitet - Institut for Planlægning, Aalborg Universitet -
Build Institut for byggeri, By og Miljø, Aarhus Universitet, Aarhus Univer-
sitet – Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet - Professor emerita
Ellen Margrethe Basse og samtlige kommuner.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske
Ingen direkte konsekvenser.
Ingen direkte konsekvenser.
konsekvenser
for erhvervslivet Der skønnes at være indirekte posi- Kan medføre indirekte negative
m.v.
tive konsekvenser for virksomheder, konsekvenser for virksomheder, der
der leverer overskudsvarme.
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2986064_0009.png
UDKAST
modtager fjernvarme, som det ikke
Kan medføre indirekte positive kon- har været muligt at skønne over.
sekvenser for virksomheder, der
modtager fjernvarme, som det ikke
har været muligt at skønne over.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja, der skønnes med betydelig usik-
kerhed øgede CO
2
-udledninger på
ca. 0,1 mio. ton CO
2
i 2030 og godt
0,0 mio. ton CO
2
i 2035.
Ingen direkte konsekvenser.
Der kan være en mindre afledt ef-
fekt på luftkvalitet, der ikke kan
kvantificeres.
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
[…]
Til nr. 3
Det følger af § 20, stk. 11, 1. pkt., i varmeforsyningsloven, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de gratis tildelte
CO
2
-kvoter, som er nævnt i stk. 8, som ikke er overført til en CO
2
-fangst-
virksomhed, jf. lov om CO
2
-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, og regler
om administration af ordningerne.
Det foreslås, at i
§ 20, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »de gratis tildelte CO
2
-kvoter,
som er nævnt i stk. 8« til »de CO
2
-kvoter, som er nævnt i stk. 8«.
Det foreslås at ændre afgrænsningen i § 20, stk. 11, 1. pkt., så klima-, energi-
og forsyningsministerens bemyndigelse vil omfatte hele stk. 8. Ministeren
vil dermed have bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler om
begge typer CO
2
-kvoter omfattet af stk. 8, hvilket vil sige både de gratis
tildelte CO
2
-kvoter og de CO
2
-kvoter, som erhverves.
Ministeren vil f.eks. kunne udstede regler om værdifastsættelse CO
2
-kvoter,
om tildeling og forbrug af CO
2
-kvoter til varmeproduktion, om tidspunkt og
fremgangsmåde vedrørende overførsel af CO
2
-kvoter i forholdet mellem
varmeproduktionsenheder og varmeaftagere ved underskud eller overskud
af CO
2
-kvoter og om fordeling af CO
2
-kvoter mellem flere varmeaftagere.
Ministeren vil således f.eks. kunne udstede regler om, at en varmeaftager vil
skulle overføre gratis tildelte CO
2
-kvoter til en varmeproducent, hvor var-
meaftageren i forholdet til varmeproducenten er i overskud af CO
2
-kvoter.
Ministeren vil endvidere f.eks. kunne fastsætte regler om, at en varmeafta-
ger, hvor denne ikke har mulighed for at overføre de gratiskvoter, som denne
har pligt til at tilbageføre, i stedet vil skulle erhverve CO
2
-kvoter og tilba-
geføre disse til varmeproducenten.
[…]
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den varmeforsyningsvirksom-
hed, som overskudsvarmen leveres til, på tidspunktet for lovens ikrafttræ-
delse ikke længere vil være underlagt et prisloft på de samlede omkostninger
til køb og udnyttelse af overskudsvarme. Eventuelle leveringsaftaler, som
parterne måtte have aftalt, vil være reguleret på et privatretligt grundlag. Det
vil således være op til parterne selv at afsøge muligheder for at få ændret
allerede indgåede aftaler.
Den foreslåede bestemmelse vil i sammenhæng med ophævelse af bemyn-
digelsen i § 20, stk. 19, have den virkning, at overskudsvarmebekendtgørel-
sen, jf. bekendtgørelse nr. 458 af 28. april 2023 om et prisloft for overskuds-
varme, automatisk bortfalder den 1. juli 2025, fordi overskudsvarmebe-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 20, stk. 19.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at prisloftet på over-
skudsvarme for 2025 udmeldt efter § 4 i overskudsvarmebekendtgørelsen
kun vil finde anvendelse til og med den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden medføre, at Forsyningstilsynet
ikke vil skulle beregne og udmelde et prisloft senest den 1. november 2025
med virkning for kalenderåret 2026, jf. § 4 i overskudsvarmebekendtgørel-
sen.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse på sager om prisfast-
sættelse af overskudsvarme, der vedrører en periode før lovens ikrafttræden.
For sådanne sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at sager, der vedrører prisen på
overskudsvarme i perioden fra den 1. januar 2022 til den 1. juli 2025, hvor
køb og udnyttelse af overskudsvarme har været underlagt et prisloft, vil
skulle behandles efter de hidtil gældende regler også efter den 1. juli 2025.
Det betyder bl.a., at både igangværende sager og nye sager, der indbringes
for eller rejses af Forsyningstilsynet efter lovens ikrafttræden, som vedrører
denne periode, vil skulle behandles efter de hidtil gældende regler. Forsy-
ningstilsynet vil således konkret skulle vurdere og eventuelt træffe afgørelse
om, hvorvidt en varmeforsyningsvirksomhed i sine priser har indregnet den
laveste af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning
eller prisloft efter regler fastsat i medfør af § 20, stk. 19.
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om varmeforsyning
ikke gælder for Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland, jf. § 36 i lov om varmeforsyning.
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Orientering om supplerende høring i sammenhæng med kommende lovforslag om ophævelse af prisloft på overskudsvarme, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2986064_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
[…]
§ 20. ---
Stk. 1 – 10.
---
Stk. 11.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om de gratis tildelte
CO
2
-kvoter, som er nævnt i stk. 8,
og om de overskydende gratis til-
delte CO
2
-kvoter efter stk. 9, som
ikke er overført til en CO
2
-fangst-
virksomhed, jf. lov om CO
2
-fangst-
aktiviteter i forsyningssektoren, og
regler om administration af ordnin-
gerne. Ministeren kan herunder
fastsætte bestemmelse om værdi-
fastsættelse af de i 1. pkt. nævnte
CO
2
-kvoter, om tildeling og for-
brug af CO
2
-kvoter til varmepro-
duktion, om tidspunkt og frem-
gangsmåde vedrørende overførsel
af CO
2
-kvoter i forholdet mellem
varmeproduktionsenheder og var-
meaftagere ved underskud eller
overskud af CO
2
-kvoter og om for-
deling af CO
2
-kvoter mellem flere
varmeaftagere.
Stk. 12 – 19.
---
[…]
3.
I
§ 20, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »de
gratis tildelte CO
2
-kvoter, som er
nævnt i stk. 8« til: »de CO
2
-kvoter,
som er nævnt i stk. 8«.
[…]
Lovforslaget
[…]
Side 13/13