Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 162
Offentligt
2983138_0001.png
Statusrapport 2025
Danmarks nationale klimamål og
internationale forpligtelser
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
d. 25. februar 2025
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0002.png
Dagens program
Præsentation af
Statusrapport 2025
1. Danmarks klimamål frem mod 2030
2. Danmarks klimamål efter 2030
Spørgsmål og diskussion
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0003.png
Rapportens hovedkonklusioner
Klimarådet vurderer, at 2025-målets nedre grænse på 50 pct. nås med høj
sandsynlighed.
Klimarådet vurderer samlet set, at regeringens klimapolitik anskueliggør,
at 2030-målet nås. Der er dog fortsat betydelig risiko for, at målet ikke nås,
og der udestår stadig en væsentlig implementeringsindsats for at nå i mål.
Danmark lever op til de fleste EU-forpligtelser, men ikke alle.
2025
2030
EU
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0004.png
Regeringen har en konkret plan for at nå i mål i 2030
Mio. ton CO
2
e
45
40
35
Fx ‘trepartsaftalen’
30
25
20
15
10
5
0
Klimaprogrammets analyser
af fx højere afgift i industri
Fx mere CCS
Udvidet potentiale
i ‘trepartsaftalen’
70 procentsmålet
Klimarådets risikovurdering
Lav risiko
Moderat risiko
Høj risiko
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0005.png
Der er stor usikkerhed om udledningerne i 2030
Landbrugsarealer
Biokul fra
pyrolyse
CCS
Øvrig industri
Olie- og gas-
indvinding
Øvrig
Affaldsfor- transport
brænding
Øvrige arealer
Raffinaderier
Skov
Energi og forsyning
Industri
Positiv udledning
Tendens til over-/undervurdering
af udledningerne
Fremskrivningen
undervurderer
udledningerne
Negativ udledning
Ingen tendens til
over- eller under-
vurdering
Individuel
opvarmning
Cementproduktion
Gødnings-
Gødskning
håndtering
på marker
Dyrenes
fordøjelse
Øvrigt affald
Tung
vejtransport
Transport
Landbrug
Affald
Skov
CCS
El og fjernvarme
Fremskrivningen
overvurderer
udledningerne
Let vejtransport
= 1 mio. ton CO
2
e
Lav
Moderat
Usikkerhed
Høj
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0006.png
Anskueliggørelse i 2030
Regeringen har vedtaget politik, som betyder, at udledningerne i 2030 forventes
at blive reduceret med lige akkurat 70 pct.
Der er risiko for, at udledningerne bliver væsentligt højere end i fremskrivningen.
Regeringen vil håndtere risikoen via genbesøg af de politiske aftaler.
Klimarådet vurderer samlet set, at det er anskueliggjort, at 2030-målet nås.
Der er dog fortsat betydelig risiko for ikke at nå i mål, og der udestår en væsentlig
implementeringsindsats.
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0007.png
Anbefalinger til vejen mod 2030-målet
Regeringen bør fastholde et stort fokus på
implementering.
Regeringen bør konkretisere sin plan for
genbesøg
af de politiske
aftaler.
Regeringen bør overveje at gennemføre
yderligere
reduktionstiltag.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0008.png
Danmark har som medlem af EU påtaget sig klimaforpligtelser
Danmark lever op til sine forpligtelser i ESR- og LULUCF-sektoren.
Danmark lever op til nogle af kravene til energieffektivisering og -besparelser
… men der er enkelte delforpligtelser, som vi ikke forventes at leve op til med
eksisterende politik
(se rapportens kapitel 5).
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0009.png
2035: Danmark skal have et nyt klimamål
Mio. ton CO
2
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Baseline
(78 pct.
reduktion)
80 pct.
reduktion
85 pct.
reduktion
90 pct.
reduktion
Disse reduktioner kan
også nås med andre
tiltag end CCS
Omstilling i husdyrproduktionen,
1.200 kr. pr. ton
Omstilling til eldrevne køretøjer,
1.600-1.800 kr. pr. ton
Øvrige, 400-1.200 kr. pr. ton
Udledning
Reduktion
Arealomlægning, gevinst
CCS, 800-1.200 kr. pr. ton
Der er argumenter for at sigte efter
mere end 80 pct. i 2035:
1. Klimaets kritiske tilstand.
2. Et godt skridt på vejen mod
klimaneutralitet.
3. Danmark som foregangsland.
Disse argumenter skal vejes op mod
bl.a. højere samfundsøkonomiske
omkostninger af størrelsesordenen
0,1 pct. og 0,2 pct. af BNP.
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0010.png
2050: Der er forskellige veje til et mål på 110 pct.
Mio. ton CO
2
e
20
15
10
5
0
-5
-10
-15
-20
Ny Teknologi
Ny Hverdag
Arealanvendelse
Landbrug
Affald
Industri
Skov
DACCS
Negative
udledninger med
stort arealbehov
Negative
udledninger med
stort arealbehov
Biokul
BECCS
BECCS
Biokul
DACCS
Skov
Stadig umoden
teknologi og
derfor risikofyldt
Nettoudledning
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0011.png
Anbefalinger til den strategiske planlægning mod målene efter 2030
Eksempler og pejlemærker
i klimahandlingsplanen frem mod 2035.
Langsigtet klimastrategi,
der peger frem mod 2050.
Hensyn til
biogent kulstof.
11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0012.png
Anbefalinger til en revideret klimalov
Budgetmål,
startende med perioden 2031-2035.
Klarhed om
opgørelsesmetoden
for målene.
Styrkelse af den
globale
klimaindsats.
Mål for
international transport.
Hensyn til
biodiversitet, natur og miljø
i klimaloven.
Klarhed om
langsigtede mål.
12
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 162: Klimarådets Statusrapport 2025 og præsentationsmaterialet
2983138_0013.png
Tak for opmærksomheden
Rapporten og tilhørende materiale kan
findes på
klimaraadet.dk.
Klimarådets sekretariat kan kontaktes
[email protected].
13