Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 160
Offentligt
2978808_0001.png
CONCITO INDSPIL TIL RAMMESÆTNING
OG ANBEFALINGER TIL
EN NY DANSK
UDVIKLINGSPOLITISK
STRATEGI
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0002.png
Indhold
Introduktion
I. Rammesætning for en ny, dansk udviklingspolitisk strategi
Koblingen mellem bæredygtig udvikling, klima, planetære grænser/
natur og sikkerhed.
2
3
3
II. Anbefalinger til transformation af globale systemer
Anbefalinger til konkrete indsatser
7
10
Appendix
Attachment 1: Systemic transformation can address both climate,
nature, sustainable development and security simultaneously
15
15
Dette notat præsenterer og begrunder CONCITOs anbefaling til I) rammesætning for design af ny, dansk
udviklingspolitisk strategi i lyset af de globale kriser og den geopolitiske situation samt II) anbefalinger
til, hvordan rammesætningen kan udfoldes gennem danske bidrag til transformation af verdens energi-,
fødevare-, og transportsystemer, byer samt finansiering og investeringer, så reduktioner, tilpasning,
resiliens og bæredygtig udvikling adresseres samtidigt. Endelig foreslås en række konkrete og udvalgte
indsatsområder. Bilag 1 indeholder eksempler på, hvordan systemisk transformation kan adressere klima,
bæredygtig udvikling, natur, sikkerhed og fattigdom samtidigt.
Anbefalingerne tager udgangspunkt i det videnskabeligt dokumenterede, presserende behov for
acceleration af transformative forandringer i alle lande på tværs af alle politikområder, inklusive
udviklingspolitik og bistand, i lyset af den voldsomme erosion af verdens klima og naturkapital. Uden
genopretning vil bæredygtig udvikling og fattigdomsreduktion næppe være mulig indenfor en overskuelig
årrække. CONCITO har derfor valgt at fokusere på de væsentligste tilgange, systemer og indsatser for
global kurskorrektion, der kan bidrage til både klima, natur og bæredygtig udvikling. Prioriteringen
betyder, at en langrække aspekter af relevans for udviklingspolitisk strategi, herunder især det mere
instrument-nære, og bistanden gennem EU, samt den humanitære bistand ikke adresseres.
2
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
Introduktion
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0003.png
I. Rammesætning for en ny, dansk
udviklingspolitisk strategi
Udfordringen for dansk udviklings-
politik: Verden er langt fra at leve
op til Parisaftalen, FN’s verdensmål,
finansiering til begge dele og står
desuden i en naturkrise.
Udviklingspolitisk strategi skal
facilitere integration af i klima,
bæredygtig udvikling og natur
samt bidrage til at skabe det 21
århundredes vækst-eventyr.
Overordnet anbefaling:
Dansk udviklingspolitik, inklusive bi- og multilaterale
bistandsindsatser, bør designes gennem en
klima-bæredygtig udviklings-/planetære grænser
prisme som overligger, så alle indsatser fremmer
’bæredygtige,
lav-emissions,
klimaresiliente
udviklingsveje’ med mennesker i centrum.
Koblingen mellem bæredygtig udvikling,
klima, planetære grænser/natur og
sikkerhed.
Verdensmålene og klimaforandringerne
Kun 15% af FN’s verdensmål er på ret kurs frem
mod 2030. Klimaforandringerne er den største
enkeltstående trussel mod bæredygtig udvikling
overalt og påvirker de fattigste og mest sårbare
mest.
1
Globale bestræbelser på at tackle sult,
fattigdom, sundhed, adgang til rent vand og energi
og mange andre aspekter af bæredygtig udvikling
undermineres. Det er konklusionen i
United in
Science
Report, der systematisk eksaminerer effekten
af ekstremt vejr og klimaforandringer på SDGerne.
Dekarbonisering og økonomiske konsekvenser
af klimaforandringerne
Klimavidenskaben har været krystalklar i årtier.
Klimakrisen nødvendiggør accelereret omstilling
mod lav-emissions, klima-resilient udvikling på
kort og langt sigt. Det kræver investeringer i
dekarbonisering på tværs af sektorer samt i tilpasning
og modstandsdygtighed overfor klimaforandringer.
4
5
Med det nuværende NDC-ambitionsniveau ser
verden ind i temperaturstigninger på ca. 3 grader i
år 2100. Det vil true livet og gøre tilpasning umulig
mange steder på kloden. Utilstrækkeligt håndterede
klimaforandringer vil på sigt umuliggøre bæredygtig
udvikling.
Manglende klimahandling medfører
desuden meget store omkostninger.
1
2
3
4
Action on Climate and SDGs | UNFCCC
United in Science 2023
Climate change undermines nearly all Sustainable Development Goals
Sixth Assessment Report — IPCC
5
Emissions Gap Report 2024 | UNEP - UN Environment Programme; Emissions Gap Report 2023 | UNEP - UN Environment
Programme; Emissions Gap Report 2022
3
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
Rapporten er koordineret af World Meteorological
Organization (WMO) med indspil fra
18
organisationer
23
. Rapporten illustrerer, hvordan
data og tværfaglig videnskabelig evidens kan
fremme fødevare-, og -vandsikkerhed, ren energi,
sundhed, bæredygtige oceaner og resiliente/
modstandsdygtige byer. Der er behov for at tænke
bæredygtig udvikling og klima sammen i alle lande.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0004.png
Det vurderes, at indkomstniveauet i den globale
økonomi i gennemsnit vil falde med næsten
20% frem mod 2050 uafhængigt af fremtidige
emissionsreduktioner grundet niveauet af CO2 i
atmosfæren. Flere steder, særligt i det globale syd,
vil nedgangen være større. Omkostningerne til
klimaskader vil være seks gange højere end prisen
for holde de globale temperaturer under 2 grader.
6
Tilpasning og modstandsdygtighed omhandler bl.a.
adgang til rent vand, sundhed, køling, fødevarer,
økosystemer og biodiversitet, uddannelse og
infrastruktur, og er dermed direkte koblet til
opfyldelsen af SDGerne.
Klima og de planetære grænser
Parisaftalens temperaturmål på 1,5 grader er til
forskel fra FNs Verdensmål ikke blot en global politisk
målsætning, men en videnskabeligt vurderet tærskel
for at kunne undgå risici for alvorlige tipping points
i det globale klimasystem. Ny naturvidenskabelig
forskning peger på andre alvorlige risici for tipping
points i andre af jordens planetære systemer, som
bør ligge til grund for globale ambitionsniveauer på
den fremadrettede integrerede klima og bæredygtige
udviklingsindsats, herunder den danske.
Klima er et af ni planetære systemer, der hver for
sig og sammen er afgørende for livet på jorden.
13
Tre systemer omhandler biodiversitet, ferskvand
og arealanvendelse, som mennesker udnytter som
ressourcer. De andre systemer omhandler det affald,
mennesker deponerer i miljøet: Drivhusgasser,
ozonnedbrydende
kemikalier,
nye
enheder
(menneskeskabt plastik, beton, syntetiske kemikalier
og genetisk modificerede organismer), aerosoler og
kvælstof. P.t. er seks af de ni planetære systemers
grænser overskredet pga. menneskelig aktivitet. Det
har skabt en global naturkrise. Der er behov for at
samtænke naturgenopretning indenfor planetære
grænser med klima og bæredygtig udvikling, jf.
figuren nedenfor, der indikerer sammenhænge
mellem planetære grænser og SDGerne uden at
være udtømmende.
Klima og sikkerhed
Klimakrisen udgør risici for samfundssikkerhed
og mennesker på flere måder. Dels vurderes
klimaforandringer at kunne øge risikoen for
fremtidige konflikter
7
8
ligesom konflikter kan
forværre effekten af klimaforandringer. Dels
anerkendes klimaforandringer i sig selv i stigende
grad som risici for samfunds og menneskers
sikkerhed
910
pga. ekstremt vejr, sammenbrud af
økosystemer,
11
destabilisering af økonomier,
12
polarisering og underminering af samfunds
sammenhængskraft og migration. Klimaforandringer
påvirker også forholdene for både militære og
humanitære operationer. Klimaløsninger kan på den
anden side bidrage positivt til at stabilisere samfund
og der er behov for at tænke klima, bæredygtighed
og sikkerhed sammen.
6
7
8
9
10
11
12
13
The economic commitment of climate change | Nature
Climate as a risk factor for armed conflict | Nature
Conflict and Climate | UNFCCC
European Climate Risk Assessmen
t
Global Risks Report 2023 | World Economic Forum | World Economic Forum
Global Risks Report 2023 | World Economic Forum | World Economic Forum
The economic commitment of climate change | Nature
Planetary boundaries - Stockholm Resilience Centre
4
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0005.png
Sammentænkning skal udmøntes konkret
Sammentænkning/integration af klima, bæredygtig
udvikling, natur og sikkerhed giver nye muligheder
for at levere på flere udfordringer samtidigt og
bidrage til at skabe verdens største marked, hvis
der investeres massivt.
Der skal på den baggrund
arbejdes for at fremme den dybe transition frem
mod bæredygtige, lav-emissions, klimaresiliente
udviklingsveje.
15
På det bagtæppe skal udviklingspolitikken, inkl.
bistanden, designes, så den:
1)
Katalyserer og bidrager til de nødvendige
transitioner mod bæredygtige, lav-emissions,
klimaresiliente udviklingsveje, med menne-
sker i centrum, bl.a. på baggrund af analyser
af risici og muligheder,
2)
Støtter både kortsigtede (NDCer, NAP’er) og
langsigtede processer (Long Term Strategies)
under Parisaftalen og koble dem til nationale
udviklingsplaner,
Udviklingsbistand skal proaktivt respondere
på ny evidens og tilpasse sig udviklingen i
udviklingslandenes behov.
3)
Integration af klima, bæredygtig udvikling og
natur kan skabe verdens største marked og det
21. århundredes væksteventyr for alle lande,
men det kræver massive investeringer
The Independent High Level Expert Group on Climate
Finance – Stern-Songwe
16
- vurderer, at transitionen
14
Det er ikke tiltænkt at de enkelte Verdensmål hermed prioriteres. De er som sådan udelelige og intet Verdensmål er
opfyldt før alle Verdensmål er opdelt. Pointen er her at illustrere sammenhængen mellem de enkelte planetære systemer og deres
direkte årsag/effekt-sammenhænge med de forskellige verdensmål.
15
som påpeget i både videnskabelige kredse, internationale organisationer og OECD’s udviklingskomité.
16
Raising-ambition-and-accelerating-delivery-of-climate-finance_Third-IHLEG-report.pdf
5
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
Figur 1 Umiddelbare sammenhænge mellem de planetære systemer og FNs Verdensmål
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0006.png
til ren, lav-karbon energi, styrkelse af landes
modstandsdygtighed overfor klimaforandringer og
beskyttelse af biodiversitet og natur kræver reformer
af rammeværk og et stigende investeringsniveau på
mellem USD 6,3 – 6,7 billioner årligt i 2030 for alle
lande. Heraf skal USD 2,7 – 2,8 billioner investeres i
avancerede økonomier, USD 1,3 – 1,4 billioner i Kina
og USD 2,3 – 2,5 i vækstøkonomier og udviklingslande
uden Kina. Investeringsbehovet og mulighederne
er særligt udtalte i sidstnævnte landekategori,
og investeringer i disse geografier er den eneste
mulighed for at holde de globale temperaturer under
2 grader. Sammen med Kina står denne landegruppe
i dag for 69% af de globale udledninger.
17
Der er derfor behov for at skalere investeringsstrømme
fra nationale og internationale offentlige, private
og nye innovative kilder. Ekspertgruppen vurderer,
at de anbefalede investeringer kan skabe det 21.
århundredes væksteventyr, resultere i betydeligt
reducerede omkostninger, i cobenefits (i forhold til
omkostningerne ved manglende handling), samt
generere meget store besparelser.
18
Strategiske alliancer og partnerskaber er
afgørende i den geopolitiske kontekst
Dansk udviklingspolitik og bistand skal manøvrere
i en udfordrende geopolitisk kontekst præget
af polykrise, krige, mistillid mellem det globale
nord og det globale syd og forskydninger i
magtforhold fra vest mod øst. Den nye amerikanske
administration forventes at øge uforudsigeligheden
i internationalt samarbejde. Det gælder opbakning
til international retsorden, institutioner og
processer bag multilateralisme, herunder for klima
og menneskerettigheds-området. Digitalisering,
AI og sociale medier kan både bidrage positivt og
negativt til den globale offentlighed, demokrati og
offentlige debat. I den geopolitiske kontekst bliver
Danmarks – og EU’s – evne til at etablere ligeværdige,
partnerskaber og strategiske alliancer med aktører i
det globale syd afgørende for dansk og europæisk
indflydelse på den globale scene. Partnerskaber
skal baseres på fælles interesser og klare bud på
værdiskabelse for alle parter. Samarbejde om
integration af klima, bæredygtig udvikling og natur
hen mod lavemissions, klimaresiliente udviklingsveje
vil kunne være værdiskabende for alle.
17
18
UNEP Emissions Gap Report 2023
Raising-ambition-and-accelerating-delivery-of-climate-finance_Third-IHLEG-report.pdf
6
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0007.png
II. Anbefalinger til transformation af globale
systemer
Geopolitikken afleder udfordringer, men også
nye muligheder.
Afsættet for handlingsanvisninger knyttet til
rammesætningen af strategien er den komplekse
geopolitiske kontekst. Kina, Rusland og den
arabiske verden bruger konsekvent bistand og syd-
syd-samarbejde som geostrategisk og økonomisk
instrument
for
egen
interessevaretagelse.
Formodningen er, at den nye amerikanske
administration vil fokusere på snæver amerikansk
interessevaretagelse
fremfor
multilateralt
samarbejde og en regelbaseret verdensorden
og formentlig markant reducere bidrag til flere
internationale organisationer og processer.
På det bagtæppe skal både Danmark og EU dels
være strategiske og knivskarpe på værdien af de
partnerskaber, man kan tilbyde aktører i det globale
syd, inklusive yderligere investeringer, Øgede
investeringer i det globale syd vil være investeringer
i dansk og europæisk sikkerhed på kort og langt
sigt. Dels vil både Danmark og EU stå overfor en
’gap-filler’-udfordring vis-a-vis flere internationale
organisationer. Det skaber samtidig mulighed for
at påvirke disse organisationer til at reformere sig
og anlægge en tredobbelt prisme af bæredygtig
udvikling, klima og natur, så flere udfordringer
adresseres på en gang og brug af tilrådighedværende
ressourcer optimeres.
En samlende global vision
’Bæredygtige, lavemissions og klimaresiliente
udviklingsveje’ med mennesker i centrum bør
fremmes som samlende global vision, der er
nødvendig for at løse kriserne indenfor bæredygtig
udvikling/FNs verdensmål, klima og natur. Tilgangen
bygger på internationale aftaler tiltrådt af alle verdens
lande i FN. Rationalet er, at menneskers aktivitet er
årsagen til klimaforandringer og naturødelæggelser,
der samtidig udgør vor tids største trussel mod
mennesker og planeten.
De tre kriser er tæt forbundne og skal adresses i
sammenhæng. Det kræver fokus på transformative
forandringer af særligt de globale energi-, fødevare-
og transportsystemer, samt indsatser på by-
niveau, underbygget af data og videnskabeligt
dokumenterede analyser samt markant øgede
investeringer gennem reform af den internationale
finansielle arkitektur og tilstrækkelig risikoafdækning
for at tiltrække den nødvendige private kapital.
Transformation af verdens energi-, fødevare-,
og transportsystemer, byer og finansiering
I det følgende præsenteres anbefalinger til indsatser,
der er centrale for
systemtransformation. Det
understreges, at design af alle indsatser selvsagt
skal afhænge af kontekst og skal tilpasses konkret
geografi, udviklingsstadie og partnerkreds. Konkrete
anbefalinger følger herefter.
7
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0008.png
ENERGISYSTEMET
Verdens energisystemer skal transformeres så de
leverer ren, pålidelig energi til en overkommelig
pris for alle samfund samtidigt med at dekarboni-
seres frem mod 2050.
Energisektoren – produktion og forbrug - står for
tre-fjerdedele
1920
af de globale GHG-udledninger og
er afgørende for bæredygtig udvikling på alle niveau-
er. Alligevel har mere 700 mio. mennesker ikke ad-
gang til elektricitet og 2 mia. mennesker ikke adgang
til ren energi til madlavning.
Det betyder ca. 3,7 mio. præmature dødsfald årligt
pga. luftforurening. Samtidig eksploderer elektrici-
tetsefterspørgslen bl.a. pga. urbanisering, voksende
middelklasser, digitalisering og kunstig intelligens
(AI). Alene efterspørgslen efter køling ventes fordob-
let i 2050 og vil da udgøre 10% af de globale udled-
ninger. Omstilling til vedvarende energi, energieffek-
tivitet og elektrificering på tværs af sektorer kan til-
sammen levere 90% af de nødvendige globale emis-
sionsreduktioner
21
, bidrage afgørende til resiliens og
tilpasningsmuligheder, bidrage til alle SDGerne, øge
energi- og samfundssikkerhed og mindske geopoli-
tisk afhængighed og pris-volatilitet knyttet til import
af fossile brændsler.
Fødevaresystemet står for en tredjedel af de globale
GHG-emissioner, hvoraf størstedelen stammer fra
landbrugsproduktion og input hertil som gødning,
efterfulgt af arealanvendelse og aktiviteter knyttet
til værdi- og forsyningskæder. Landbrug beskæftiger
en fjerdedel af verdens befolkning og bruger 70% af
de globale ferskvandsressourcer. Fødevaresystemet
er afgørende for fødevareforsyningssikkerhed, og for
at sikre basal og stabil ernæring og som livsgrundlag
for bønder, arbejdspladser i landområder og
fattigdomsreduktion, og har derigennem afledte
effekter på sundhed og børns uddannelse.
Fødevaresystemer har samtidigt stor betydning
for arealanvendelse – herunder afskovning – tab
af biodiversitet samt forurening af land, vand og
havområder. Fødevaresystemet er afgørende både
for bæredygtig udvikling, drivhusgasreduktioner,
tilpasning, resiliens, genopretning af biodiversitet
22
,
og livsgrundlag der afbøder migration og risici for
samfundssikkerhed.
TRANSPORTSYSTEMET
Transportsystemer skal transformeres m.h.p.
resilient lavemissions mobilitet og infrastruktur,
dekarbonisering gennem elektrificering, adgang til
transport for alle, samt vækst og jobskabelse.
Transport, mobilitet og tilhørende infrastruktur er
afgørende for bæredygtig udvikling. For millioner i det
globale syd, er adgang til jobs, fødevarer, uddannelse,
markeder sundhed og andre serviceydelser vanskelig
grundet utilstrækkelige og usikre transportsystemer
og mobilitetsmuligheder anerkendt som transport-
fattigdom. I Afrika er 450 mio. mennesker svarende
til 70% af befolkningen på landet ikke forbundet til
transport-infrastruktur
23
.
FØDEVARESYSTEMET, INKLUSIVE
AREALANVENDELSE OG VANDFORSYNING
Verdens fødevaresystemer med tilhørende
arealanvendelse og vandforsyning skal omstilles for
at imødekomme alle menneskers behov samtidig
med at naturen beskyttes og klimaforandringerne
stoppes.
19
De angivne tal for bl.a. emissioner fra forskellige systemer er taget fra forskellige kilder, hvorfor de ikke sammenlagt sum-
merer op til 100%
20
4 Charts Explain Greenhouse Gas Emissions by Sector | World Resources Institute-
tallet omfatter elektricitet, varme,
transport bygninger, produktion og konstruktion
21
22
23
How to Transform Energy System and Reduce Carbon Emissions
EGR2022_KR.pdf
Transition towards sustainable mobility in the Global South – how will Denmark contribute? | CONCITO
8
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0009.png
De 20% fattigste i Afrika ville skulle bruge
gennemsnitligt 30 – 50% af deres indkomst, hvis
de dagligt skulle anvende motoriseret transit
24
.
Generelt udfordres udviklingslandene af fossilt
drevet motorisering, uplanlagt byspredning,
sårbare infrastrukturer og mangel på bæredygtige
transportløsninger.
Transport står for omkring 25% af de globale
CO2emissioner fra energiforbrug, 1/3 af
udledningerne fra C40 byerne og er den største
kilde til luftforurening. WHO anslår, at 9 ud af 10
mennesker i byerne lever i miljøer præget af usund
luftforurening. Manglende adgang til mobilitet
rammer ofte kvinder og fattige og bidrager til
ulighed. Lavemissions køletransportmidler er vigtige
led i kølekæder og reduktion af fødevarespild. Smart
urbanisering kan reducere energiforbrug og udgifter
betydeligt. Transportsektoren er arbejdsintensiv. IFC
estimerer, at investeringer i grøn urban transport
kunne skabe 50 mio. jobs globalt, hvilket er flere end
i de øvrige ti sektorer analyseret af IFC.
Naturbrande, og stigende temperaturer og hede-
øer i og omkring byrum udgør sundhedsrisici
og reducere produktiviteten. Klimaforandringer
fører til voldsomme naturfænomener, der
truer samfundssikkerheden i bred forstand.
Naturbaserede løsninger som træplantning og
håndtering af vandudfordringer, kan levere mange
løsninger. Hver tredje bybo har iflg. C40 ikke adgang
til basale serviceydelser som beboelse, rent vand,
pålidelig elektricitet og sanitet. Op til 90% udsættes
for luftforurening, der overstiger sundhedsmæssige
grænseværdier. Byer er centrale lokationer for
indsatser, der kombinerer reduktioner, resiliens,
tilpasning, naturgenopretning, fattigdom og flere
verdensmål.
FINANSIERINGEN
Verdens finansielle system skal omstilles fra
aktiviteter, der skader klima og natur, til ’bæredygtige
lavemissions og klimaresiliente udviklingsveje’ og
offentlige og private investeringer skal opskaleres
massivt.
Transformation mod ’bæredygtige, lavemissions
og klimaresiliente udviklingsveje’ vil kunne udgøre
verdens største marked og kan skabe et globalt
væksteventyr. Det kræver dels ændring af det
internationale finansielle system. Dels massiv
opskalering både i det globale nord og syd af
offentlige og private investeringer som katalysatorer
for omstillingen. Mobilisering af de nødvendige
investeringer kan resultere i undgåede omkostninger
og positive sidegevinster frem mod 2030 på 15-18%
af det globale BNP. Dertil kommer besparelser afledt
af overgang til en lav-emissions økonomi på 11 –
18% af det globale BNP. Manglende investeringer
vil være destabiliserende i ødelæggende grad i
mange økonomier og udgør dermed en markant
sikkerhedsrisiko for samfund overalt på kloden også
på kort sigt.
25
Der er derfor behov for opskalering af alle former
for indenlandsk og ekstern offentlig og privat
finansiering som identificeret af den uafhængige
G20 højniveauekspertgruppe for klimafinansiering.
BYERNE
Verdens byer er centrale lokationer for
systemtransformation og investeringer i bl.a.
fødevare-, areal- og vandsystemer, energi,
bygninger, transport og infrastruktur og dermed for
at nå verdensmålene, bekæmpe fattigdom, ulighed,
klimaforandringer og beskytte naturen.
Mere end halvdelen af jordens befolkning bor i
byer og urbaniseringen fortsætter.
Et studie af
6.000 afrikanske byer estimerer, at den forventede
fordobling af byernes befolkning frem mod 2050 -
uden effektive modtræk - vil medføre en tredobling
af energiforbruget alene til transport.
Byer står for
70% af de globale GHG-udledninger med bygninger
og transport som de største bidragsydere. Byer står
også for 75% af det globale energiforbrug. Mange
byer ligger ved kyster eller langs store floder, hvilket
udsætter indbyggere og kritisk infrastruktur for
risiko for oversvømmelser, sundhedsudfordringer og
økonomiske tab.
24
25
Analysis - Sustainable Mobility in the Global South_Final.pdf
Raising-ambition-and-accelerating-delivery-of-climate-finance_Third-IHLEG-report.pdf
9
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0010.png
Anbefalinger til konkrete indsatser
1. FORANDRINGSTEORIEN:
Etabler og forfølg en forandringsteori, der driver systemisk forandring,
som genopretter klima- og naturkapital og samtidig leverer resultater for bæredygtig udvikling. Dette
inkluderer systemer inden for energi, fødevarer, arealanvendelse, vandforsyning, byer, transport og
infrastruktur, samt en tværgående linse for resiliens overfor klima- og naturrelaterede hændelser.
 Etabler
en metode til at måle den systemiske indsats op imod overholdelsen af de planetære
grænser som grundlag for at udvikle og fremme ‘planetære politikker’ i konteksten af den
globale post 2030 ramme for bæredygtig udvikling. Principper for en national planetær-politik
med Danmark som case er under udvikling og kan tjene som inspiration for tilgange
26
.
 Etabler
et systemforandrings-laboratorium i Udenrigsministeriet, der trækker på den bedste
nationale og internationale ekspertise til at designe, overvåge og vurdere fremskridt mod
opnåelse af systemisk forandring lokalt og globalt gennem relevante partnere og instrumenter
på multilateralt, EU- og bilateralt niveau.
 Arbejd
for kohærens og koordination i Danmark, EU og internationalt, så politikområder ikke
trækker i forskellige retning og opfattes som dobbeltstandard, der øger fremfor at mindske
tilliden mellem det Globale Syd og det Globale Nord, Arbejd for en transformativ systemtilgang
mod bæredygtige, lav-emissions og klimaresiliente udviklingsveje også i Danmark, EU og OECD-
regi.
2. SAMMENHÆNGEN:
Sikre sammenhæng på tværs af geografier, temaer og instrumenter i forfølgelsen
af de ovennævnte systemforandringer.
 Placer
sektor-til-sektor samarbejdsindsatser i centrum for dansk udviklingsbistand forankret i
udviklingslandenes egne udviklings-og klimaplaner, og opskalér og udvid disse til at dække flere
sektorer af relevans for transformation af de nævnte systemer (udvid med økonomi, finans,
skat, transport, landbrug, uddannelse og arbejdsmarked). Brug danske offentlige, private og
civilsamfundsaktører til at skalere indsatsen og ekspertisen.
 Skab
kausal sammenhæng mellem indsatser for at omsætte planlægning til implementering,
investeringer, konkrete handlinger og resultater gennem landestyrede tilgange. Dette skal
samtidig bidrage til lokal og menneskerettighedsbaseret bæredygtig udvikling, danske
geopolitiske interesser og danske forretningsmuligheder.
 Etablér
tilgange, hvor indsatser gennem myndigheds-/sektor-til-sektor samarbejde, andre
bilaterale engagementer, FN-, MDB-, EU-ledede og andre multilaterale interventioner, samt
interventioner gennem IFU, EIFO og forskellige danske handelsinstrumenter, designes, kobles
og anvendes med henblik på systemforandringer i de lande, hvor Danmark engagerer sig.
 Landespecifikke
strategier og programmer samt relevante organisationsstrategier skal tilpasses
dette formål. Landeplatformstilgangen, bl.a. defineret og promoveret i G20 regi, kan være et
redskab til at understøtte sammenhæng på tværs.
26
Fra planetære grænser til planetær politik
10
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0011.png
3. PARTNERSKABERNE:
Arbejd gennem strategiske, ligeværdige, gensidigt fordelagtige og effektive
partnerskaber på alle niveauer. Tilpas krav til øget ejerskab i samarbejdslande samt styrket syd-
stemme i den internationale institutionelle arkitektur, og stil samtidigt større krav til at gennemføre
nationale reformer for at nedbringe fossile subsidier, fremme national ressourcemobilisering og styrke
rammebetingelser for øgede internationale investeringer til den integrerede klima og udviklingsindsats.
De nuværende internationale udviklingsinstitutioner er qua deres snævre mandater desuden i de fleste
tilfælde ikke egnede til at sikre rettidige systemiske forandringer af egen kraft. Danmark skal prioritere
samarbejdspartnere og koalitioner af udviklingsinstitutioner og andre offentlige og private nøgleaktører
m.h.p. systemisk forandring mod bæredygtige, lav-emissions og klimaresiliente udviklingsveje.
 Styrk
en ’fit-for-purpose’ tilgang i valg af organisationer og institutioner som kanal for danske
indsatser vurderet ud fra relevans og effektivitet i at opnå ønsket og rettidig systemisk forandring
indenfor og på tværs af relevante sektorer i prioriterede lande og regioner. Gør op med inerti
og historisk vanetænkning i valg af institution og styrk reformindsats, hvor det giver mening
i forhold til systemisk effekt. Styrk indsatser gennem organisationer med høj legitimitet og
ejerskab i det globale syd.
 Systemisk
forandring forudsætter stærkt koordinerede kollektive indsatser og instrumenter.
Styrk sammentænkning af engagementet gennem internationale organisationer og prioritér
internationale og multilaterale institutioner som løftestang for katalysering af markante
systemiske forandringer med særligt henblik på at styrke ambitioner, rammebetingelser, og
investeringer.
 Gentænk
modeller for samarbejde blandt donorer, der øger koordination, strømliner
prioriteringer og rapporteringskrav, og dermed bidrager til at underbygge en mere
sammenhængende systemisk forandring på landeniveau, bl.a. gennem Team Europe og EU
Global gateway, samt samarbejder i OECD og udviklingsbankerne.
 Brug
internationale multi-stakeholder alliancer og koalitioner til at sætte transformative
dagsordener såsom for eksempel NDC Partnerskabet, Cool Coalition, Coalition of Finance
Ministers for Climate Action, Beyond Oil and Gas Alliance (BOGA), og Global Offshore Wind
Alliance, (GOWA), og Climate and Development Ministerial processen (C&DM).
 Tag
lederskab i forsvaret af fordelene ved styrket multilateralisme, international retsorden og
internationalt samarbejde og dialog gennem politiske alliancer med en bred vifte af aktører fra
det globale syd og klare og attraktive value-propositions for partnere i det globale syd fra både
DK og EU.
11
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0012.png
4. FINANSIERINGEN:
Skab investeringer og finansiering i stor skala, hvor de har størst effekt på systemisk
forandring og resiliens: Udmøntningen af udviklingssamarbejdet skal indrettes efter målsætningen om
at realisere investerings- og finansieringsudfordringen fra klima og bæredygtig udvikling. Danmark har
haft en målsætning om at tilvejebringe 1% af Parisaftalens $100 mia. Også under det nye mål om 300 mia.
skal der være fokus på hvordan konkrete bi- og multilaterale indsatser bidrager til at realisere målet. Lige
så vigtigt er det imidlertid at Danmarks fokuserer på at bidrage til at realisere den samlede målsætning
om $1.300 mia. i klimafinansiering. Dette fordrer et skarpt fokus på hvordan det samlede internationale
økosystem af internationale finansieringsinstitutioner og udviklingspartnere katalyserer og mobiliserer
finansiering, og vil ofte omfatte initiativer hvis effekter ikke direkte kan kvantificeres og tilskrives
Danmark eller andre enkeltlande. Der bør den forbindelse fokuseres særligt på fem indsatsområder:
 Arbejd
i alle relevante fora for at fremme landeplatforme som en hovedhjørnesten i en
systemisk tilgang til mobilisering af investeringer og finansiering. Danmark bør både i det
bilaterale samarbejde, i internationale organisationer samt udviklingsbankerne insisterer på, at
alle internationale aktører fungerer som ét effektivt system til understøttelse af omstillingen af
hele sektorer og økonomier.
 Danmark
bør offensivt arbejde med den fortsatte udvikling og udmøntning af instrumenter
som effektivt bidrager til at mobilisere og kanalisere national og international finansiering
særligt fra private kilder til klima- og udviklingsinvesteringer i udviklingslandene. Hele spektret
af instrumenter til risikoafdækning og kanalisering skal inddrages, med særlig prioritet til
instrumenter, der kan nå stor skala inden for en kortere tidshorisont. Garantistillelser til MDBer
og andre offentlige eller private finansieringsinstitutioner er særligt oplagte, og der er et særligt
potentiale i garantiinstrumenter som kan understøtte institutionernes kapitalmobilisering med
ingen eller begrænsede direkte indbetalinger. IFUs nuværende garantiramme på kr. 2 mia. bør
øges til mindst 15 mia. i lyset af det store dokumenterede potentiale som allerede er påvist.
 Investeringsfremmende
rammebetingelser og mere robuste økonomier, som kan
generere indenlandske ressourcer, er afgørende for, at udviklingslandene kan møde
investeringsudfordringen. En systemisk indsats for investeringsfremme kræver en massiv
opskalering af teknisk assistance og kapacitetsopbygning til udviklingslandene, både i
realøkonomiske sektorer, den finansielle sektor og i relation til fiskal og makroøkonomisk
planlægning. Danmark bør fremme ressourceallokeringen hertil og bidrage til at de relevante
internationale aktører hurtigt opskalerer deres støtte og leverer den effektivt i regi af
landeplatforme.
 Den
nødvendige opskalering i internationale finansieringsstrømme til bæredygtige, lavemissions
og klimaresiliente udviklingsveje forudsætter, at reguleringen af den finansielle sektor også i de
rige lande fremmer disse investeringer, og Danmark bør aktivt arbejde for at sikre, at både
dansk og international regulering fremmer og ikke unødigt hæmmer disse internationale
investeringer.
 Handelssamarbejder
og virksomhedsengagementet i det globale syd er afgørende virkemidler
i at fremme en systemisk transformation, og Danmark bør styrke og understøtte EU, OECD og
anden regulering som fremmer bæredygtighed i investeringer, værdi- og forsyningskæder overalt
samtidigt med at bidrage til sikring af kritiske forsyningskæder til de danske virksomheders.
12
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0013.png
5. SYSTEMERNE:
Den nationale planlægning er i mange lande (også i Danmark og EU) fragmentarisk
og sektoradskilt, og der skal skabes langt større kohærens i visioner, ambitioner og målsætninger af
relevans for systemisk forandring på globalt og nationalt niveau. Summen af de eksisterende nationale
udviklings- og klimaplaner vil ikke p.t. i sig selv resultere i bæredygtige, lavemissions og klimaresiliente
udviklingsveje, og der skal gennem den danske indsats på landeniveau sigtes mod indsatser og outcomes
med højere effekt indenfor energi, fødevarer, byer, transport, infrastruktur og finansiering.
 Danmark
bør styrke indsatser for at støtte ambitiøs målsætning for systemtransformation på
’whole-of-Economy’ niveau gennem integrerede klimaplaner og udviklingsplaner. Ambition og
indsatser bør styrkes gennem forbedring og brug af data og videnskabsbaserede analyser m.h.p,
informeret beslutningsgrundlag i overensstemmelse med nyeste bedst tilgængelige videnskab.
 Danmark
bør prioritere global elektrificering og adgang for alle til billig og ren energi: Danmarks
unikke lederskab på vedvarende energi, inklusive grøn strøm og energieffektivitet skal omsættes
i et stærkere globalt lederskab med fokus på elektrificering og udfasning af fossile brændstoffer.
For at være troværdigt skal dansk fossil brændselsproduktion bringes til øjeblikkeligt ophør og
biomasseanvendelse nedbringes til et bæredygtigt niveau indenfor kort årrække.
 Det
globale fødevaresystem skal revolutioneres: Danmark har med trepartsaftalen og stærke
fødevareindustrielle kapaciteter og kompetencer en unik mulighed for at udvise lederskab på
revolutionering af det globale fødevaresystem, så flere fødevarer produceres på mindre arealer,
med mindre vandforbrug, bæredygtige kølekæder, færrest mulige konsekvenser for naturen,
og øger resiliens gennem forbedrede livsgrundlag, reduceret fødevarespild, bedre ernæring og
jobs. For at være troværdig skal Danmark nedbringe det globale fodaftryk på klima og natur fra
sin egen fødevareproduktion og forbrug.
 By
og by-infrastruktur skal tilbage i fokus i den danske udviklingsindsats qua urbaniseringsscenarier
samt som front-zone i den integrerede klima- og bæredygtige udviklingsindsats. Det skal ske
med fokus på fysisk planlægning, fjernvarme og køling, elektrificering og energieffektivitet,
transport og trivsel, affaldshåndtering og ressourceforbrug samt robusthed i energi-, vand-
og fødevareforsyning, med kobling til nationale integrerede klima og udviklingsplaner. Som
det første land i verden har Danmark i et samarbejde mellem kommunerne og C40 udviklet
klimaplaner for alle danske kommuner / byer og skabt en model for lokalt klimalederskab, der
kan tjene som inspiration.
 Styrk
tilpasningsevne og resiliens og kobling til sikkerhed i det globale nord og det globale
syd, bl.a. gennem beredskab til at modstå klimachok, ekstreme vejrhændelser, og økonomiske
effekter af klimaforandringer, styrkede livsgrundlag og jobskabelse i alle geografier med vægt på
skrøbelige lande for at sikre et fremtidsperspektiv og undgå ukontrollabel irregulær migration.
Der bør med erfaringer fra klimahændelser i de senere år fokuseres på fremme af robusthed i
kritisk infrastruktur gennem analyse, prioritering og investeringer.
13
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0014.png
6. MENNESKET:
Danmark skal fortsat være en stærk global fortaler for en rettighedsbaseret tilgang
og retfærdig grøn omstilling, der bidrager til at gøre indsatser bæredygtige på lang sigt. Der skal
arbejdes for transparens på alle niveauer om omstillingsindsatsers betydning for fordeling af gevinster
og omkostninger og påvirkning af eksisterende uligheder. Indsatser der skaber lokal forankring,
medejerskab og modstandsdygtighed bliver afgørende for succes i den grønne omstilling.
 Klimaforandringer
er et langsigtet problem, og de beslutninger, der træffes – og ikke træffes - i
dag, vil påvirke fremtidige generationer. Det vil vores generationer blive husket for. Indsatser
bør struktureres ud fra princippet om retfærdighed mellem generationer, som reflekterer
nuværende generationers ansvar for at træffe beslutninger og implementere handlinger, der
beskytter og bevarer miljøet og ressourcerne for fremtidige generationer. Dette bør indskrives
som centralt princip i strategien.
 Styrk
inddragelse af unge, som er dem der skal leve med konsekvenserne af de nuværende po-
litikker og handlinger. Unges deltagelse i klimaindsatsen er essentiel for at sikre, at de løsninger,
der implementeres nu, er bæredygtige og tager højde for deres fremtidige velfærd.
 Styrk
inklusion og deltagelse i beslutningsprocesser af alle relevante aktører herunder margina-
liserede og sårbare grupper, civilsamfund, kvinder og unge. Hav fokus på kvinder og piger, der
er centrale forandringsagenter. Deres inddragelse i beslutningstagning og løsninger bidrager til
mere effektiv, retfærdig og systemisk transformation.
7. SIKKERHEDSBEGREBET:
Politiske prioriteringer af håndtering af klima- og naturkriser og deres
indvirkning på bæredygtig udvikling skal baseres på trussels- og risikoanalyser. Analyserne skal dels
inkluderer de videnskabeligt dokumenterede implikationer af klimaforandringer og overskridelse
af planetære grænser på lande, regionalt og globalt niveau på kort, mellemlangt og langt sigt. Dels
tilvejebringe grundlaget for at vurdere og adressere såvel geoøkonomiske og -strategiske implikationer,
som socioøkonomiske konsekvenser på landeniveau, herunder samfunds sammenhængskraft,
menneskers livsgrundlag og betydningen for bl.a. betydelig irregulær migration.
 Frem
et bredere sikkerhedsbegreb i Danmark, EU og internationalt, der integrerer samfundssik-
kerhed, og rummer de centrale parametre knyttet til tilpasning og resiliens fra systemforandrin-
ger indenfor energi, fødevarer, vand, transport, byer og kritisk infrastruktur.
14
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 160: Henvendelse af 17/2-25 fra CONCITO om CONCITOs anbefalinger til ny dansk Udviklingspolitisk Strategi
2978808_0015.png
Appendix
Attachment 1: Systemic transformation can address both climate, nature, sustainable
development and security simultaneously
Examples:
Food systems
Theme
Food systems
Mitigation
Adaptation
Almost 25 % of the
global population is
employed in agriculture
and agriculture and
food production in
most contexts are
affected by climate
change and depletion
of nature. Implications
for livelihoods, food
security and food
prices, nutrition and
health influence
families, communities
and countries and
require adaptation
across sectors.
Equally, agriculture
can contribute
to deforestation,
biodiversity loss
pollution of inland
rivers and lakes and the
near coastal seas and
oceans.
Resilience
& security
Agriculture consumes
app. 70% of the global
fresh water. Producing
more food by reduced
input will be essential,
Food security and
healthy diets are
essential for children’s
development and
learning abilities in the
education system
Food and water
security is essential to
resilience, prevention
of conflict, stability
and security within
and between countries
and between the
global North and the
Global South.
SDGs
Can contribute to
SDG.
Poverty
reduction
The poor working
in agriculture in
rural areas and
living in urban
areas will be
amongst the most
affected by food
security issues and
rising food prices,
working conditions
and water issues.
15
indspil til rammesætning og anbefalinger til en ny dansk udviklingspolitisk strategi
The food system
accounts for a third
The global food
of global emission
system including
of which agriculture
land use and
production and
water resource
input such as
management
fertilizers account
needs to
for the majority,
undergo systemic
followed by land
transformation to
use and value chain
meet human needs
activities.
while protecting
nature and
stopping climate
change.