Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 158
Offentligt
2978412_0001.png
Udskriftsdato: 13. februar 2025
BEK nr 147 af 07/02/2025 (Gældende)
Bekendtgørelse om tilskud til CO2­reduktioner i CO2­intensive
virksomheder
Ministerium: Klima­, Energi­ og Forsyningsministeriet
Journalnummer: Klima­, Energi­ og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2024­2276
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Bekendtgørelse om tilskud til CO
2
-reduktioner i CO
2
-intensive virksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 7, stk. 3, § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2-4, og § 22, stk. 2, i lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12. september 2024,
fastsættes:
Kapitel 1
EU-retlig statsstøttehjemmel og definitioner
§ 1.
Tilskud efter denne ordning udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde.
Stk. 2.
Støtteordningen er anmeldt til Europa-Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning
(EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked
i henhold til traktatens artikel 107 og 108 med senere ændringer (den generelle gruppefritagelsesforord-
ning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og Kommissionens forordning (EU) nr. 2022/2473 af 14.
december 2022 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig
med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter med senere ændringer
(gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur), EU-Tidende 2022, nr. L 327, s. 82, og admini-
streres i overensstemmelse hermed.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ansøgervirksomheden: Den virksomhed, der ansøger om tilskud.
2) Ansøgningsportalen: Energistyrelsens digitale løsning, som kan findes på Energistyrelsens hjemme-
side.
3) Efter-situation: Udstyret, der er blevet optimeret eller udskiftet, som det fremstår efter gennemførel-
se af projektet.
4) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre
former for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1099/2008 af 22. oktober 2008 om energistatistik.
5) Energi- og CO
2
e-afgiftslovene: Lov nr. 619 af 11. juni 2024 om afgift af CO
2
e-emissioner fra
kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven) og lov nr. 683 af 11. juni 2024 om ændring af lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov
om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige
andre love.
6) Energirelateret CO
2
-udledning: CO
2
-udledning, der forekommer ved anvendelse af energi.
7) Fossilt brændsel: Ikke-vedvarende kulstofbaserede gasser, faste brændsler og flydende brændsler.
8) Før-situation: Udstyret, der skal optimeres eller udskiftes, som det fremstår før gennemførelse af
projektet.
9) Lavemissionsfartøj: Et fartøj til passagertransport, godstransport, havneoperationer eller hjælpeakti-
viteter, som har en hybridmotor eller dobbeltbrændstofmotor, der får mindst 25 pct. af sin energi fra
elektricitet eller brint.
10) Lille virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud opfylder kriterierne for at
være en lille virksomhed i den generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og gruppefritagelses-
forordningen for fiskeri og akvakultur bilag 1.
11) Mellemstor virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud opfylder kriterier-
ne for at være en mellemstor virksomhed i den generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og
gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur bilag 1.
BEK nr 147 af 07/02/2025
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
12) Nulemissionsfartøj: Et fartøj til passagertransport, godstransport, havneoperationer eller hjælpeakti-
viteter, der udelukkende anvender energiarterne elektricitet eller brint.
13) P-enhed: Produktionsenhed, som er den geografiske adresse, hvorpå ansøgeren udøver en aktivitet.
14) Projekt: En teknisk foranstaltning, der forårsager en CO
2
-reduktion i én p-enhed, eller flere af hinan-
den afhængige tekniske foranstaltninger, der tilsammen forårsager en CO
2
-reduktion i én p-enhed.
15) Standardforudsætning: En værdi eller opgørelsesmetode, som under visse omstændigheder skal eller
kan anvendes ved en beregning, jf. § 26.
16) Standardløsning: En IT-løsning, som under visse omstændigheder skal eller kan bruges til at foretage
en beregning.
17) Stor virksomhed: En virksomhed, der på tidspunktet for tilsagn om tilskud ikke opfylder kriterierne
i den generelle gruppefritagelsesforordnings bilag 1 og gruppefritagelsesforordningen for fiskeri og
akvakultur bilag 1.
18) Udstyr: Alle former for fysiske og digitale bestanddele, herunder ejendomme, bygninger, produkti-
onsanlæg, maskiner, komponenter, delkomponenter og software.
19) Virksomhed: Enhver enhed, uanset dens retlige form, der regelmæssigt udøver en økonomisk aktivi-
tet, jf. EU’s fællesskabsretlige virksomhedsbegreb.
Kapitel 2
Digital kommunikation
§ 3.
Energistyrelsen annoncerer på sin hjemmeside og www.statens-tilskudspuljer.dk i hvilke perioder,
tilskudsordningen er åben for ansøgninger om tilsagn om tilskud.
Stk. 2.
Energistyrelsen offentliggør en vejledende tilsagnsramme for årets midler på sin hjemmeside og
www.statens-tilskudspuljer.dk.
§ 4.
Ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes via ansøgningsportalen.
Stk. 2.
Al korrespondance mellem ansøgervirksomheden og Energistyrelsen skal ske via ansøgnings-
portalen, medmindre Energistyrelsen bestemmer andet.
Kapitel 3
Puljemidler og puljens åbning
§ 5.
Puljens årlige midler svarer til den bevillingsmæssige ramme, der er afsat på finansloven for det
pågældende år.
§ 6.
Tilskudsordningen er åben for ansøgninger i den periode, som annonceres på Energistyrelsens
hjemmeside og www.statens-tilskudspuljer.dk.
Stk. 2.
Puljen lukker for ansøgninger om tilsagn om tilskud tidligst 1. november, jf. dog stk. 3, 1. pkt.,
og senest 30. november.
Stk. 3.
Puljen lukker for ansøgninger om tilsagn om tilskud, når Energistyrelsen har givet tilsagn
svarende til puljens årlige midler. Energistyrelsen kan med et varsel på 14 dage genåbne puljen, hvis
puljen på ny får frie midler.
Kapitel 4
Ansøgerkreds og virksomhedsrelaterede betingelser for tilskud
§ 7.
Der kan ydes tilskud til virksomheder, der opfylder betingelserne i § 8, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Der ydes ikke tilskud til nationale, regionale eller lokale myndigheder og enheder, som finan-
sieres og administreres direkte af disse myndigheder, men som ikke har en industriel eller kommerciel
karakter.
Stk. 3.
Der ydes ikke tilskud til virksomheder:
BEK nr 147 af 07/02/2025
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1) Der har følgende hovedbrancher:
a) »01: Plante- og husdyravl, jagt og serviceydelser i forbindelse hermed«.
b) »02: Skovbrug og skovning«.
c) »03: Fiskeri og akvakultur«.
d) »35.1: Elforsyning«.
e) »35.22: Distribution af gas«.
f) »35.23: Handel med gas gennem rørledninger«.
g) »35.3: Fjernvarmeforsyning«.
h) »35.4: Mægler- og agentvirksomhed i forbindelse med forsyning af elektricitet og naturgas«.
i) »49.1: Passagertransport med jernbane«.
j) »49.2: Godstransport med tog«.
k) »50.3: Transport af passagerer ad indre vandveje«.
l) »50.4: Transport af gods ad indre vandveje«.
m) »51: Luftfart«.
n) »84: Offentlig forvaltning, forsvar; lovpligtig socialsikring«.
2) Der beskæftiger sig med produktion af fiskevarer eller akvakulturprodukter.
3) Der er at anse som fiskerihavne, landingssteder, auktionshaller og nødhavne.
Stk. 4.
Der ydes ikke tilskud til store virksomheder, der har følgende hovedbrancher:
1) »10.2 Forarbejdning og konservering af fisk, krebsdyr og bløddyr«.
2) »47.23: Fiskeforretninger«.
3) »46.38: Engroshandel med andre fødevarer, herunder fisk, krebs og bløddyr«.
§ 8.
Virksomheden skal i 2021, 2022 og 2023 have haft en gennemsnitlig årlig CO
2e
-udledning på
minimum 1.500 ton, der i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene er pålagt en samlet afgiftsstigning, jf.
stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2.
Virksomheden skal have en CO
2e
-intensitet i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene på
minimum 2,3 pct. af virksomhedens gennemsnitlige årlige bruttoværditilvækst i 2021, 2022 og 2023, jf.
bilag 9. Ved opgørelse af virksomhedens samlede afgiftsstigning beregnes differencen mellem virksom-
hedens samlede årlige forventede afgiftsbetaling i 2030 i medfør af energi- og CO
2
e-afgiftslovene og
virksomhedens samlede årlige forventede afgiftsbetaling i 2030 inden ikrafttrædelsen af energi- og CO
2
e-
afgiftslovene med afsæt i virksomhedens gennemsnitlige årlige CO
2e
-udledning i 2021, 2022 og 2023,
jf. bilag 9. Ved opgørelse af bruttoværditilvæksten beregnes summen af virksomhedens driftsresultat og
personaleomkostninger, jf. bilag 9.
§ 9.
En virksomhed skal for at modtage tilskud desuden opfylde følgende betingelser:
1) Virksomheden må ikke på tilsagnstidspunktet have modtaget et påbud fra det offentlige om tilbage-
betaling af støtte, som Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og
uforenelig med det indre marked, som ikke er fuldt ud efterkommet.
2) Virksomheden må ikke på tilsagnstidspunktet være kriseramt, jf. definitionen i den generelle gruppe-
fritagelsesforordnings artikel 2, nr. 18.
3) Virksomheden må på tilsagnstidspunktet ikke have begået en alvorlig overtrædelse i henhold til
artikel 42 i Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 eller artikel 90 i forordning (EF) nr. 1224/2009.
4) Virksomheden må på tilsagnstidspunktet ikke have været involveret i driften, forvaltningen eller
ejerskabet af et fiskerfartøj, som er opført på Unionens liste over IUU-fartøjer, jf. artikel 40, stk. 3, i
forordning (EF) nr. 1005/2008, eller et fartøj, som fører et flag fra et land, der er opført på listen over
ikkesamarbejdende tredjelande, jf. nævnte forordnings artikel 33.
BEK nr 147 af 07/02/2025
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Kapitel 5
Støtteberettigede projekter
§ 10.
Der kan ydes tilskud til projekter, jf. dog stk. 2-5, og § 11, der består af:
1) Optimering af udstyr, der helt eller delvist anvender fossilt brændsel.
2) Udskiftning af udstyr, der helt eller delvist anvender fossilt brændsel, til udstyr, der helt eller delvist
anvender ikke-fossilt brændsel.
Stk. 2.
Der kan ikke ydes tilskud til:
1) Optimering af gaskedel, gasbrænder og tilhørende reguleringsudstyr.
2) Optimering og udskiftning af komfortventilation, klimaskærm, IT- og serverudstyr, køleanlæg i
serverrum og UPS-anlæg i tilknytning til serverrum.
3) Udskiftning af havne og auktionshaller.
Stk. 3.
Der kan ikke ydes tilskud til en udskiftning, der indebærer, at efter-situationen består af følgen-
de:
1) Anlæg, der producerer elektricitet, gasser, flydende brændsel, vedvarende energi eller solvarme,
medmindre stk. 4 finder anvendelse, og betingelserne heri er opfyldt.
2) Gaskedel.
3) Fangst eller lagring af CO
2.
Stk. 4.
Der kan, medmindre et projekt er omfattet af stk. 5, kun ydes tilskud til udskiftning til udstyr, der
i efter-situationen producerer eller anvender brint, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
1) Den producerede eller anvendte brint er produceret på elektricitet.
2) Det kan påvises, at den producerede eller anvendte brint opnår besparelser i vugge-til-grav-emissio-
nerne af drivhusgasser på mindst 70 pct. i forhold til en værdi for fossilt brændsel på 94 gCO
2e
/MJ.
3) Ansøgervirksomheden forpligter sig til, at udstyret kun producerer eller anvender brint, der opfylder
betingelserne i nr. 1 og 2 i hele udstyrets afskrivningsperiode. Dette gælder også, såfremt udstyret i
perioden anvendes af eller videresælges til tredjepart. Såfremt ansøgervirksomheden ikke overholder
sin forpligtelse, skal tilskuddet tilbagebetales til Energistyrelsen.
Stk. 5.
Der kan kun ydes tilskud til optimering og udskiftning af fartøjer, såfremt følgende betingelser er
opfyldt:
1) Efter-situationen består af et lavemissionsfartøj eller et nulemissionsfartøj.
2) Ansøgervirksomheden forpligter sig til, at fartøjet i en periode på 10 år fra ibrugtagningsdato anven-
des til minimum 90 pct. indenrigssøfart. Dette gælder også, såfremt fartøjet i perioden anvendes af
eller videresælges til tredjepart. Såfremt ansøgervirksomheden ikke overholder sin forpligtelse, skal
tilskuddet tilbagebetales til Energistyrelsen.
§ 11.
Der ydes uanset § 10 ikke tilskud til følgende projekter:
1) Projekter, som ansøgervirksomheden har påbegyndt, før Energistyrelsen har kvitteret for modtagelse
af ansøgning om tilsagn. Et projekt anses for at være påbegyndt, når ansøgervirksomheden har igang-
sat fysiske arbejder relateret til projektet, når ansøgervirksomheden har indgået aftale om indkøb af
varer eller tjenesteydelser til brug for projektet, eller når ansøgervirksomheden har påtaget sig andre
forpligtelser, der gør investeringen irreversibel. Ansøgervirksomhedens erhvervelse af jord til brug
for projektet samt planlægning af, indhentelse af rådgivning om og indhentelse af offentlige tilladel-
ser og godkendelser vedrørende projektet anses ikke for at være ensbetydende med, at projektet er
påbegyndt.
2) Projekter, hvis gennemførelse er påkrævet i medfør af EU-standarder, der er vedtaget på tidspunktet
for ansøgning om tilsagn.
3) Projekter, der følger af almindelig vedligehold.
4) Projekter, som ansøgervirksomheden modtager anden støtte til efter national lovgivning.
5) Projekter, der vedrører udstyr, der ikke er funktionsdygtigt på tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
BEK nr 147 af 07/02/2025
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
6) Projekter, der vedrører udstyr, der i de seneste 2 år forud for tidspunktet for ansøgning om tilsagn
a) ikke har været i drift på den adresse, som projektet vedrører, eller
b) ikke har været i drift i den p-enhed, som projektet vedrører.
Kapitel 6
Beregning af tilskud
§ 12.
Tilskudsbeløbet beregnes foreløbigt og i henhold til §§ 13-17 i forbindelse med afgørelse om
tilsagn.
Stk. 2.
Tilskudsbeløbet beregnes endeligt og i henhold til §§ 13-16 i forbindelse med afgørelse om
udbetaling.
Stk. 3.
Det endeligt beregnede tilskudsbeløb til udbetaling kan ikke overstige det foreløbigt beregnede
tilskudsbeløb.
§ 13.
Der ydes tilskud på 500,00 kr. pr. reduceret støtteberettiget ton CO
2
pr. år over projektets
levetid, jf. § 26, stk. 2, tilbagediskonteret til nettonutidsværdi med den til enhver tid af Finansministeriet
anbefalede samfundsøkonomiske diskonteringsrente for samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35
år, jf. bilag 10.
Stk. 2.
Såfremt en prioriteringsfaktor, jf. § 26, stk. 3, finder anvendelse på et projekt, jf. kapitel 10,
ganges tilskudsbeløbet i medfør af stk. 1 med denne.
§ 14.
Tilskuddet kan ikke overstige følgende procentsatser af de støtteberettigede omkostninger, med-
mindre andet følger af stk. 2-6:
1) 30 pct. til store virksomheder.
2) 40 pct. til mellemstore virksomheder.
3) 50 pct. til små virksomheder.
Stk. 2.
For projekter, der indebærer en konvertering fra fossilt brændsel med undtagelse af raffinaderi-
gas i før-situationen til ikke-fossilt brændsel i efter-situationen, kan tilskuddet ikke overstige følgende
procentsatser af de støtteberettigede omkostninger, medmindre andet følger af stk. 3-6:
1) 40 pct. til store virksomheder.
2) 50 pct. til mellemstore virksomheder.
3) 60 pct. til små virksomheder.
Stk. 3.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, kan tilskuddet ikke overstige følgende procentsatser
af de støtteberettigede omkostninger, medmindre andet følger af stk. 4 og 6:
1) 20 pct. for lavemissionsfartøjer og 30 pct. for nulemissionsfartøjer til store virksomheder.
2) 40 pct. for lavemissionsfartøjer og 50 pct. for nulemissionsfartøjer til mellemstore virksomheder.
3) 50 pct. for lavemissionsfartøjer og 60 pct. for nulemissionsfartøjer til små virksomheder.
Stk. 4.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, hvor projektet indebærer erhvervelse af lave-
missionsfartøjer eller nulemissionsfartøjer med henblik på offentlig passagertransport, der er genstand
for en kontrakt om offentlig tjenesteydelse, som ansøgervirksomheden har fået tildelt efter et åbent,
gennemsigtigt og ikkediskriminerende offentligt udbud, kan tilskuddets størrelse ikke overstige følgende
procentsatser af de støtteberettigede omkostninger til store virksomheder:
1) 40 pct. for lavemissionsfartøjer.
2) 50 pct. for nulemissionsfartøjer.
Stk. 5.
For projekter, der indebærer udskiftning til en varmepumpe, der udelukkende overfører varme
fra aerotermiske, geotermiske og hydrotermiske kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum
2,3, kan tilskuddet ikke overstige følgende procentsatser af de støtteberettigede omkostninger, medmindre
andet følger af stk. 6:
1) 45 pct. til store virksomheder.
2) 55 pct. til mellemstore virksomheder.
BEK nr 147 af 07/02/2025
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3) 60 pct. til små virksomheder.
Stk. 6.
For projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturpro-
dukter, kan tilskuddet ikke overstige 50 pct. af de støtteberettigede omkostninger.
§ 15.
Der ydes maksimalt et tilskud svarende til 15 mio. euro pr. virksomhed pr. projekt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For så vidt angår projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller
akvakulturprodukter, ydes der maksimalt et tilskud svarende til 1,25 mio. euro pr. virksomhed pr. år.
§ 16.
Såfremt projektets tilbagebetalingstid er mindre end 2 år, nedsættes det opgjorte tilskudsbeløb i
medfør af §§ 13-15 til et beløb, der indebærer en beregnet tilbagebetalingstid på 2 år, jf. bilag 10. Tilbage-
betalingstid skal forstås som de faktiske investeringsomkostninger som afgrænset i medfør af §§ 22 og 23
fratrukket tilskudsbeløbet, som beregnet i medfør af §§ 13-15 delt med den årlige, økonomiske værdi af
ændringen i energiforbrug relateret til den støtteberettigede CO
2
-reduktion.
§ 17.
Der gives ikke tilsagn om tilskud, hvis tilskudsbeløbet i medfør af §§ 13-16 udgør mindre end
10.000 kr.
Kapitel 7
Opgørelse af den støtteberettigede CO
2
-reduktion
§ 18.
Den støtteberettigede CO
2
-reduktion opgøres i medfør af stk. 2-7.
Stk. 2.
CO
2
-reduktionen består af nettoforskellen mellem CO
2
-udledningerne i før-situationen og CO
2
-
udledningerne i efter-situationen. CO
2
-udledningen i før- og efter-situation beregnes på baggrund af ener-
giforbruget i før- og efter-situationen og ved brug af standardforudsætningen for CO
2
-emissionsfaktorer,
jf. § 26, stk. 5.
Stk. 3.
Der kan kun medregnes CO
2
-reduktion i CO
2
-udledning, der
1) tilhører ansøgervirksomheden,
2) er energirelateret, og
3) er relateret til fossilt brændselsforbrug.
Stk. 4.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der opnås i CO
2
-udledning relateret til følgende:
1) Køretøjer.
2) Udenrigssøfart.
3) Fiskefartøjer.
Stk. 5.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der er forårsaget alene af følgende:
1) Ændret produktionskapacitet eller -volumen.
2) Ændring af den producerede vare eller ydelse.
3) Installation af brugt udstyr.
4) Hel eller delvis flytning, omlægning, sammenlægning eller nedlæggelse af produktionen.
Stk. 6.
Der kan ikke medregnes CO
2
-reduktion, der følger af en optimering eller udskiftning, som
ansøgervirksomheden har pligt til at gennemføre i medfør af lovgivning eller EU-standarder, der er
vedtaget på tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Stk. 7.
For projekter, der består af udskiftning til udstyr, der kun delvist anvender fossilt brændsel, kan
kun medregnes den CO
2
-reduktion, der følger af konverteringen til ikke-fossilt brændsel, medmindre der
er tale om et projekt, der er omfattet af § 10, stk. 5, nr. 1.
Kapitel 8
Opgørelse af de støtteberettigede omkostninger
§ 19.
De støtteberettigede omkostninger opgøres i medfør af § 20 med undtagelse af støtteberettigede
omkostninger ved leasing, der opgøres i medfør af § 21.
BEK nr 147 af 07/02/2025
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 20.
De støtteberettigede omkostninger er differencen mellem projektets faktiske investeringsomkost-
ninger og en kontrafaktisk investering, der ville være foretaget i fravær af tilskud, medmindre andet
fremgår af stk. 2 og 3. Den kontrafaktiske investering beregnes som nettonutidsværdien af omkostninger-
ne ved den senere samme investering, der ville være foretaget uden støtten.
Stk. 2.
For følgende projekter er de støtteberettigede omkostninger projektets faktiske investeringsom-
kostninger:
1) Optimeringsprojekter, der er omfattet af § 10, stk. 5.
2) Projekter, der indebærer udskiftning til en varmepumpe, der udelukkende overfører varme fra aeroter-
miske, geotermiske og hydrotermiske kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum 2,3.
3) Projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter.
Stk. 3.
For udskiftningsprojekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, er de støtteberettigede omkostnin-
ger meromkostningerne ved køb af lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet. Meromkostningerne
beregnes som forskellen mellem projektets faktiske investeringsomkostninger og de investeringsomkost-
ninger, der ville have været ved køb af et fartøj af samme kategori, der opfylder allerede gældende
EU-standarder, og som ville være blevet erhvervet uden støtten.
§ 21.
De støtteberettigede omkostninger ved leasing er forskellen mellem nettonutidsværdien af de
faktiske investeringsomkostninger ved leasing af udstyr og nettotidsværdien af de faktiske investerings-
omkostninger ved leasing af det mindre miljøvenlige eller energivenlige udstyr, der ville blive leaset uden
tilskuddet, medmindre andet fremgår af stk. 2 og 3. Nettonutidsværdien er de årlige leasingydelser i hele
leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret til nettonutidsværdi med
den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske diskonteringsrente for samfunds-
økonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for støtteberettigede omkostninger ved leasing
skal anvendes.
Stk. 2.
For projekter, der er omfattet af § 10, stk. 5, nr. 1, er de støtteberettigede omkostninger
meromkostningerne ved leasingen af lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet. Meromkostningerne
beregnes som forskellen mellem nettonutidsværdien af de faktiske investeringsomkostninger ved leasing
af lavemissionsfartøjet eller nulemissionsfartøjet og nettonutidsværdien af de faktiske investeringsom-
kostninger ved leasing af fartøj af samme kategori, som opfylder allerede gældende EU-standarder,
og som ville være blevet leaset uden tilskuddet. Nettonutidsværdien er de årlige leasingydelser i hele
leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret til nettonutidsværdi med
den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske diskonteringsrente for samfunds-
økonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for støtteberettigede omkostninger ved leasing
skal anvendes.
Stk. 3.
For varmepumper, der udelukkende overfører varme fra aerotermiske, geotermiske og hydroter-
miske kilder, og som har en sæsonydelsesfaktor på minimum 2,3, er de støtteberettigede omkostninger de
årlige leasingydelser i hele leasingkontraktens løbetid fraset eventuel aftalt indeksering tilbagediskonteret
til nettonutidsværdi med den til enhver tid af Finansministeriet anbefalede samfundsøkonomiske diskon-
teringsrente for samfundsøkonomiske analyser for perioden 0-35 år. Standardløsning for støtteberettigede
omkostninger ved leasing skal anvendes.
§ 22.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan kun medregnes omkostninger,
1) der er nødvendige for at opnå et højere energieffektivitets- eller miljøbeskyttelsesniveau,
2) der er direkte relateret til gennemførelsen af projektet,
3) der er direkte relateret til den støtteberettigede CO
2
-reduktion, og
4) der afholdes og betales af ansøgervirksomheden.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan kun medregnes udgifter, der er
omfattet af følgende kategorier:
BEK nr 147 af 07/02/2025
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1) Rådgivning, projektudvikling, herunder udarbejdelse af ansøgningsmateriale og projektering forbun-
det med anlægsomkostninger.
2) Ekstern kvalitetssikring af oplysninger og dokumenter, hvis påkrævet af Energistyrelsen i medfør af §
28, stk. 2, og § 39, stk. 2.
3) Miljøgodkendelse.
4) Anskaffelse af udstyr ved køb eller leasing, jf. dog stk. 3.
5) Entreprenørydelser, herunder installation af udstyr.
6) Revision af de oplysninger og den dokumentation, der påviser, at ansøgervirksomheden opfylder
betingelserne i § 8, stk. 1 og 2.
7) Revision af regnskab, hvis påkrævet i medfør af § 40, stk. 3.
Stk. 3.
For projekter, der relaterer sig til forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturpro-
dukter kan de faktiske investeringsomkostninger ikke bestå af udgifter til anskaffelse af udstyr ved
leasing.
§ 23.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger kan ikke medregnes omkostninger for-
bundet med:
1) Internt arbejde.
2) Afledte omkostninger af projektet, herunder driftsomkostninger, finansieringsomkostninger og om-
kostninger forbundet med forsikring, service, opkvalificering af personel og lignende.
3) Opladnings- og optankningsudstyr i havne.
4) Klimasyn.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af de faktiske investeringsomkostninger skal der under hensyntagen til moms,
som ikke bæres endeligt af tilskudsmodtager, tilbagekrediteringer, rabatter, afslag samt indtægter fra salg
eller anden afhændelse af eksisterende udstyr beregnes et nettobeløb.
Kapitel 9
Før- og efter-forbrug
§ 24.
Før-forbruget er det årlige energiforbrug i før-situationen.
Stk. 2.
Før-forbruget opgøres, jf. dog stk. 3 og 4, ved repræsentative og retvisende fakturaer og på
baggrund af
1) de seneste 12 sammenhængende måneder, der er faktureret forud for tidspunktet for ansøgning om
tilsagn, eller
2) det gennemsnitlige årlige energiforbrug i de seneste 36 sammenhængende måneder, der er faktureret
forud for tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Stk. 3.
Før-forbruget opgøres ved repræsentativ og retvisende måling eller repræsentativ og retvisende
teoretisk beregning, såfremt
1) et faktureret forbrug ikke med tilstrækkelig sikkerhed begrænser sig til før-forbruget, eller
2) et faktureret forbrug ikke kan dokumenteres, fordi der anvendes eget-produceret brændsel.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af før-forbruget, jf. stk. 1 og 2, skal standardforudsætningerne i bilag 3 og 6-8,
benyttes i det omfang, de finder anvendelse.
Stk. 5.
Der skal under hensyntagen til en eventuel nedgang i produktionskapacitet fra før-situation til
efter-situation ske nedkorrektion af det opgjorte før-forbrug.
§ 25.
Efter-forbruget er det årlige energiforbrug i eftersituationen.
Stk. 2.
Efter-forbruget opgøres ved repræsentativ og retvisende måling eller repræsentativ og retvisende
teoretisk beregning. Efter-forbruget skal ved måling opgøres på baggrund af en sammenhængende perio-
de på op til tre måneder som fastsat af Energistyrelsen i tilsagn om tilskud.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af efter-forbruget, jf. stk. 1, skal standardforudsætningerne i bilag 3 og 6-8,
benyttes i det omfang, de finder anvendelse.
BEK nr 147 af 07/02/2025
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 4.
Der skal under hensyntagen til en eventuel stigning i produktionsvolumen fra før-situation til
efter-situation ske nedkorrektion af det opgjorte efter-forbrug.
Kapitel 10
Standardforudsætninger
§ 26.
Hvis en obligatorisk standardforudsætning finder anvendelse på et projekt, jf. stk. 2-10, skal
dennes værdier og metoder benyttes, jf. dog stk. 12.
Stk. 2.
Standardforudsætning for levetider, jf. bilag 1, finder anvendelse på alle projekter. Standardfor-
udsætningen benyttes, for så vidt angår alle projekter ved opgørelsen af de enkelte projekters CO
2
-reduk-
tioner. og ved beregningen af støtteberettigede omkostninger.
Stk. 3.
Standardforudsætning for prioriteringsfaktor, jf. bilag 2, finder anvendelse på alle projekter, der
indebærer konvertering fra naturgas til el, fjernvarme, biomasse og brint, og benyttes ved beregningen af
de enkelte projekters tilskudsbeløb.
Stk. 4.
Standardforudsætning for brændværdier, jf. bilag 3, finder anvendelse på alle projekter, hvis
energiforbrug er opgjort i kilogram, liter eller kubikmeter, og benyttes ved beregningen af før- og
efterforbrug.
Stk. 5.
Standardforudsætning for CO
2
-emissionsfaktorer, jf. bilag 4, finder anvendelse på alle projekter
og benyttes ved beregningen af CO
2
-reduktioner.
Stk. 6.
Standardforudsætning for standardenergipriser, jf. bilag 5, finder anvendelse på alle projekter og
benyttes ved beregningen af den økonomiske værdi af før- og efterforbrug.
Stk. 7.
Standardforudsætning for udetemperaturer, jf. bilag 6, finder anvendelse på alle projekter,
hvis energiforbrug beregnes på baggrund af udetemperaturen, og benyttes ved beregningen af før- og
efterforbrug.
Stk. 8.
Standardforudsætning for graddage, jf. bilag 7, finder anvendelse på alle projekter, hvis energi-
forbrug påvirkes af udetemperaturen, og hvis før- eller efter-forbrug graddagskorrigeres.
Stk. 9.
Standardforudsætning for virkningsgrader, jf. bilag 8, finder anvendelse på
1) projekter, der indebærer udskiftning af brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, hvis brændsel er
naturgas, LPG, olie, kul eller koks. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde til opgørelse af
virkningsgraden i før-situationen,
2) projekter, der via optimering af udstyr, der ikke er kedler, brændere eller tilhørende reguleringsud-
styr, giver en energibesparelse på en kedels energiforbrug. Standardforudsætningen benyttes i disse
tilfælde altid til opgørelse af virkningsgraden i før-situationen, og såfremt kedlen leverer energi i
efter-situationen også i efter-situationen, og
3) projekter, der optimerer på en kedel, brænder og tilhørende reguleringsudstyr. Standardforudsætnin-
gen benyttes i disse tilfælde til opgørelse af virkningsgraden i både før- og efter-situationen.
Stk. 10.
Ved anvendelsen af en standardforudsætning er karakteren af projektet afgørende for, hvilken
eller hvilke af standardforudsætningens værdier og metoder, der skal benyttes.
Stk. 11.
Standardforudsætningernes værdier og metoder kan ikke benyttes ved andre projekter og til
andre beregninger, end hvad der følger af stk. 2-9.
Stk. 12.
Hvis anvendelse af en obligatorisk standardforudsætning ikke skønnes med tilstrækkelig sikker-
hed at være retvisende, kan Energistyrelsen bestemme, at en anden værdi eller metode skal eller kan
anvendes.
Kapitel 11
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 27.
Der er én ansøgervirksomhed pr. ansøgning om tilsagn.
Stk. 2.
En ansøgning kan indeholde ét projekt.
BEK nr 147 af 07/02/2025
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Såfremt et projekt allerede indgår i en aktiv sag omfattet af denne bekendtgørelse eller bekendt-
gørelse om tilskud til energibesparelser, energieffektiviseringer og CO
2
-reduktioner i erhvervsvirksomhe-
der, kan der ikke gives tilsagn til projektet i medfør af den senest indsendte ansøgning. En aktiv sag er en
sag, hvori
1) Energistyrelsen har kvitteret for modtagelse af ansøgning om tilsagn om tilskud, og som afventer, at
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilsagn, eller
2) Energistyrelsen har meddelt tilsagn om tilskud, der ikke efterfølgende er bortfaldet helt eller delvist,
og på baggrund af hvilken, der endnu ikke er sket udbetaling af tilskud.
§ 28.
Ansøgning om tilsagn skal indeholde
1) de på ansøgningsportalen efterspurgte oplysninger og dokumentation,
2) et budget over projektets estimerede faktiske investeringsomkostninger, og
3) en revisorerklæring vedrørende ansøgervirksomhedens opfyldelse af betingelserne i § 8, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan kræve yderligere oplysninger og dokumentation, herunder forevisning af
originale dokumenter, og ekstern kvalitetssikring af oplysninger og dokumentation.
Stk. 3.
Såfremt ansøgervirksomheden indsender yderligere oplysninger, inden Energistyrelsen har truf-
fet afgørelse om tilsagn om tilskud, kan dette ikke indebære, at det ansøgte tilskudsbeløb overstiger det
tilskudsbeløb, ansøgervirksomheden har angivet på tidspunktet for indsendelse af ansøgningen.
Stk. 4.
Revisorerklæringen skal være udarbejdet af revisor forud for tidspunktet for ansøgning om
tilsagn og i henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
Stk. 5.
Såfremt ansøgervirksomheden har sendt en revisorerklæring i medfør af stk. 1, nr. 3, i en anden
sag, kan Energistyrelsen lægge denne til grund for sagsbehandlingen.
§ 29.
Energistyrelsen kvitterer for modtagelse af ansøgning om tilsagn, hvorefter ansøgervirksomheden
kan påbegynde arbejdet for egen regning og risiko.
§ 30.
Energistyrelsen reserverer midler prioriteret efter tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Kapitel 12
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 31.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt der gives tilsagn om tilskud.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse inden for den bevillingsmæssige ramme, der er afsat på finans-
loven for det pågældende år, og meddeler afslag, hvis der ikke er frie midler til rådighed svarende til det
ansøgte tilskudsbeløb.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan meddele afslag, såfremt der den 10. december i det kalenderår, som ansøg-
ning om tilskud er indsendt, ikke på det foreliggende grundlag kan meddeles tilsagn om tilskud.
§ 32.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i tilsagnet. For alle tilsagn gælder de vilkår, der fremgår af
stk. 2-8, medmindre Energistyrelsen bestemmer andet i tilsagnet.
Stk. 2.
Tilskudsbeløbet beregnes, jf. § 20, hvis ansøgervirksomheden ikke har oplyst, at ansøgervirk-
somheden forventer at indgå en leasingkontrakt, der opfylder betingelserne i § 37, stk. 2.
Stk. 3.
Ansøgervirksomheden skal via ansøgerportalen acceptere et tilsagn senest 14 dage efter, Energi-
styrelsen har meddelt tilsagnet.
Stk. 4.
Projektets skal gennemføres i overensstemmelse med projektbeskrivelsen.
Stk. 5.
Frist for anmodning om udbetaling er to år og tre måneder efter meddelt tilsagn.
Stk. 6.
Ansøgervirksomheden skal på Energistyrelsens anmodning afrapportere om projektets status
samt give en prognose for projektets afslutning.
Stk. 7.
Ansøgervirksomheden skal fra tidspunktet om ansøgning om tilsagn og frem til udbetaling
overholde reglerne i EU´s fælles fiskeripolitik.
BEK nr 147 af 07/02/2025
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 8.
Ansøgervirksomheden skal uden unødigt ophold oplyse Energistyrelsen om ændrede forhold
vedrørende ansøgervirksomheden, der kan have betydning for retten til tilskud eller tilskuddets størrelse.
Stk. 9.
Ansøgervirksomheden skal stå til rådighed for Energistyrelsens erfaringsopsamling og evalue-
ring af tilskudsordningen.
Kapitel 13
Ændring af projekt og vilkår for tilsagn
§ 33.
Ansøgervirksomheden kan ændre et projekts efter-situation, såfremt ansøgervirksomheden i
ansøgning om udbetaling giver Energistyrelsen besked om ændringen, og såfremt følgende betingelser er
opfyldt:
1) Projektets før-situation består uændret.
2) Projektet vil med ændringen fortsat opfylde alle betingelser for at opnå tilsagn.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal over for Energistyrelsen redegøre for, hvad ændringen består i, samt
oplyse om og i hvilket omfang projektændringen påvirker projektets før-situation, før-forbrug, efter-situa-
tion og efter-forbrug. Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden dokumenterer oplysningerne.
Stk. 3.
Energistyrelsen påser i forbindelse med ansøgning om udbetaling af tilskud, at en projektændring
opfylder betingelserne i stk. 1.
Stk. 4.
Ansøgervirksomheden kan inden ansøgning om udbetaling anmode Energistyrelsen om at for-
håndsgodkende en projektændring.
§ 34.
Ansøgervirksomheden kan anmode om ændring af de for tilsagnet gældende vilkår. Såfremt
fristen for anmodning om udbetaling ønskes ændret, skal Energistyrelsen have modtaget anmodningen
inden fristens udløb.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal oplyse hvilket vilkår, der ønskes ændret, hvad det ønskes ændret til
samt årsagen til behovet for ændringen. Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden dokumente-
rer oplysningerne.
Stk. 3.
Energistyrelsen vurderer under hensyntagen til projektets karakter, puljens administration og
årsagen til behovet for ændringen, om anmodningen kan imødekommes.
§ 35.
Energistyrelsen kan i forbindelse med en ændring i medfør af §§ 33 og 34 fastsætte nye vilkår for
tilsagnet samt beregne tilskudsbeløbet på ny. Det nyberegnede foreløbige tilskudsbeløb kan ikke overstige
det senest beregnede foreløbige tilskudsbeløb.
Kapitel 14
Betingelser for udbetaling af tilskud
§ 36.
Energistyrelsen udbetaler tilskud på baggrund af et tilsagn, såfremt følgende betingelser er
opfyldt:
1) Projektet skal være gennemført i overensstemmelse med projektbeskrivelsen med de eventuelle
ændringer, der måtte følge af vilkår i tilsagnet og i medfør af §§ 33-35.
2) De for tilsagnet gældende vilkår skal være overholdt.
3) Energistyrelsen skal have modtaget oplysninger, dokumentation og erklæringer i henhold til §§
39-41.
4) Ansøgervirksomheden skal have gennemført et klimasyn.
5) De faktiske investeringsomkostninger skal være afholdt og betalt af ansøgervirksomheden, jf. dog §
37.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden skal have modtaget regningsbilag vedrørende alle afholdte og betalte
faktiske investeringsomkostninger, hvorpå der af fakturaudsteder skal være påført oplysninger om:
1) Fakturaudsteders CVR-nummer eller andet nationalt identifikationsnummer.
2) Hvilken virksomhed, der modtager ydelsen.
BEK nr 147 af 07/02/2025
11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3) Ansøgervirksomhedens CVR-nummer.
4) Den adresse, hvor ydelsen leveres eller installeres, hvis det er en anden adresse end ansøgervirksom-
hedens hovedadresse.
5) Såfremt et regnskabsbilag både omfatter ydelser omfattet af de faktiske investeringsomkostninger
i og andre ydelser, skal det klart fremgå, hvilke omkostninger der er omfattet af de faktiske investe-
ringsomkostninger.
§ 37.
Kravet om, at de faktiske investeringsomkostninger skal være afholdt og betalt af ansøgervirk-
somheden, før udbetaling kan ske, jf. § 36, stk. 1, nr. 5, gælder ikke, for så vidt angår udgifter, der i
medfør af en skriftlig leasingkontrakt eller kreditaftale forfalder til betaling efter tidspunktet for indsen-
delse af ansøgning om udbetaling, såfremt betingelserne i stk. 2 er opfyldt.
Stk. 2.
Leasingkontrakten eller kreditaftalen skal indeholde følgende:
1) Vilkår om, at ansøgervirksomheden ved indgåelse af leasingkontrakten eller kreditaftalen har overta-
get ejerskab af genstanden for leasingkontrakten eller kreditaftalen eller forpligtet sig til at overtage
ejerskabet efter sidste ydelse.
2) Angivelse af beløb og forfaldsdato for alle ydelser.
3) Genstanden for leasingkontraktens eller kreditaftalens anskaffelsespris i ren handel.
4) En løbetid for leasingkontrakten eller kreditaftalen, der skal være minimum 12 måneder og maksi-
mum 15 år.
5) Gensidig uopsigelighed i hele leasingkontraktens eller kreditaftalens løbetid.
Kapitel 15
Ansøgning om udbetaling af tilskud
§ 38.
Ansøgning om udbetaling skal være modtaget af Energistyrelsen inden fristen herfor.
§ 39.
Ansøgning om udbetaling skal indeholde følgende:
1) De på ansøgningsportalen efterspurgte oplysninger og dokumentation.
2) Et projektregnskab, jf. § 40.
3) Revisorerklæring vedr. projektets faktiske investeringsomkostninger, hvis dette er påkrævet, jf. § 40,
stk. 3.
4) Ansøgererklæring, jf. § 41.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan kræve yderligere oplysninger og dokumentation, herunder forevisning af
originale dokumenter og ekstern kvalitetssikring af oplysninger og dokumentation.
§ 40.
Projektregnskabet skal indeholde projektets faktiske investeringsomkostninger. Projektregnskabet
skal være vedlagt en liste over alle regningsbilag samt eventuelle leasingkontrakter og kreditaftaler.
Stk. 2.
Såfremt ansøgervirksomheden har ansøgt om udbetaling af et tilskudsbeløb på mindre end
500.000 kr., skal ansøgervirksomheden vedlægge en kopi af alle regningsbilag samt dokumentation for, at
ansøgervirksomheden har betalt disse. Ansøgervirksomheden kan vælge alternativt at få projektregnska-
bet revideret henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
Stk. 3.
Såfremt det ansøgte tilskudsbeløb til udbetaling er 500.000 kr. eller derover, skal projektregnska-
bet revideres i henhold til Energistyrelsens revisionsinstruks.
§ 41.
Energistyrelsen kan kræve, at ansøgervirksomheden erklærer følgende forhold:
1) At betingelserne for tilskud er opfyldt.
2) At de for tilsagnet gældende vilkår er overholdt.
3) At ansøgervirksomheden på tidspunktet for tilsagn var en lille eller mellemstor virksomhed.
4) At projektregnskabet er retvisende, udarbejdet i overensstemmelse med god regnskabsskik og kun
indeholder faktiske investeringsomkostninger.
BEK nr 147 af 07/02/2025
12
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
5) At ansøgervirksomheden har afholdt og betalt alle faktiske investeringsomkostninger, der ikke måtte
være omfattet af § 37.
6) At kopier af ordrebekræftelser, regningsbilag og øvrige dokumenter svarer til originalerne.
Kapitel 16
Udbetaling af tilskud
§ 42.
Energistyrelsen træffer afgørelse om udbetaling af tilskud, herunder om tilskudsbeløbets endelige
størrelse.
§ 43.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår for udbetalingen.
§ 44.
Såfremt tilskudsbeløbet er helt eller delvist beregnet på baggrund af faktiske investeringsomkost-
ninger, og projektet er omfattet af § 37, gælder vilkårene i stk. 2-4.
Stk. 2.
De i leasingkontrakten eller kreditaftalen fastsatte vilkår for leasingkontraktens eller kreditafta-
lens løbetid, ydelser samt forfaldstidspunkter må ikke ændres.
Stk. 3.
Ansøgervirksomheden skal dokumentere, at ansøgervirksomheden afholder og betaler de fakti-
ske investeringsomkostninger i overensstemmelse med leasingkontrakten eller kreditaftalen.
Stk. 4.
Energistyrelsen udbetaler den del af tilskudsbeløbet, der er beregnet på baggrund af den del
af de faktiske investeringsomkostninger, som er omfattet af § 37, stk. 1, i årlige rater. De årlige rater
udbetales i takt med ansøgervirksomhedens afholdelse og betaling af ydelserne i overensstemmelse med
leasingkontraktens eller kreditaftalens vilkår herom. De årlige rater opgøres på baggrund af de til enhver
tid afholdte og betalte ydelser med anvendelse af den for projektet gældende støtteintensitet, indtil det
fulde tilskudsbeløb er udbetalt.
§ 45.
Energistyrelsen udbetaler tilskud til ansøgervirksomhedens NemKonto.
Kapitel 17
Straf
§ 46.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med
1) ansøgning om tilsagn om tilskud, jf. kapitel 11,
2) afrapportering, jf. § 32, stk. 6,
3) ansøgers underretningspligt, jf. § 32, stk. 8,
4) anmodning om forhåndsgodkendelse af projektændring, jf. § 33,
5) anmodning om vilkårsændring, jf. § 34,
6) ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. kapitel 15, eller
7) dokumentation af afholdte og betalte faktiske investeringsomkostninger, jf. § 44, stk. 3.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheden kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning og hjælp
ved kontrollens gennemførelse i overensstemmelse med lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion § 9, stk. 3.
Stk. 3.
Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
BEK nr 147 af 07/02/2025
13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Kapitel 18
Ikrafttrædelse
§ 47.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. februar 2025.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 7. februar 2025
Lars Aagaard
/ Iben Møller Søndergård
BEK nr 147 af 07/02/2025
14
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/1791/EU af 13. september 2023 om
energieffektivitet og ændring af forordning 2023/955 (omarbejdning), EU-Tidende 2023, nr. L 231, s. 1. I bekendtgørelsen er der medtaget visse
bestemmelser fra Kommissionens forordning 972/2020/EU af 2. juli 2020 om ændring af forordning (EU) nr. 1407/2013 for så vidt angår forlængelse
og ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 for så vidt angår forlængelse og relevante tilpasninger, EU-Tidende 2020, nr. L 215, side 3, Kommissionens
forordning (EU) nr. 2022/2473 af 14. december 2022 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer
og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2022, nr. L 327, s. 82, samt Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning
(EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU)
2022/2473 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier
af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023,
nr. L 167, s. 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark. Bekendtgørelsen har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
BEK nr 147 af 07/02/2025
15
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0017.png
Bilag 1
Standardforudsætning for levetider
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af tilskuddets
størrelse samt støtteberettigede omkostninger.
Levetidskategorier
1. Forsynings-, service- og procesanlæg
1.1. Ombygning/optimering af forsynings-, service- og procesanlæg
1.2. Udskiftning af forsynings-, service- og procesanlæg
1.3. Varmepumpeprojekter
2. Færger
2.1. Optimering og ombygning af færge
2.2 Udskiftning af færge
3. Små og mellemstore fiskeforarbejdningsvirksomheder
3.1. Ombygning/optimering af forsynings-, service- og procesanlæg
3.2. Udskiftning af forsynings-, service- og procesanlæg
Levetid (år)
8
10
10
Levetid (år)
8
10
Levetid (år)
8
10
BEK nr 147 af 07/02/2025
16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0018.png
Bilag 2
Standardforudsætning for prioriteringsfaktorer
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, der indebærer konvertering fra naturgas til el,
fjernvarme, biomasse eller brint, og benyttes ved beregningen af projektets tilskudsbeløb.
Konvertering fra
Konvertering til
Elektricitet
Fjernvarme
Prioriteringsfaktor
Naturgas
Biomasse
Grøn brint
1,25
BEK nr 147 af 07/02/2025
17
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0019.png
Bilag 3
Standardforudsætning for brændværdier
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis forbrug er opgjort i kilogram, liter eller
kubikmeter, og benyttes ved beregningen af før- og efterforbrug.
Tabel 1:
Brændværdier på massebasis angivet som nedre brændværdi
Brændselstype
kJ/kg
GJ/ton
Koks
28.500
28,5
Stenkul
5.600 – 30.700
5,6 – 30,7
Naturgas
47.200
47,2
Fuelolie
40.000
40
Gas/dieselolie
42.300
42,3
LNG
45.190
45,19
LPG
46.000
46
Motorbenzin
44.000
44
Petroleum
43.500
43,5
Petroleumskoks
31.400
31,4
Halm
14.500
14,5
Træpiller/ træbriketter
16.800
16,8
Træ og træaffald (inkl. træflis)
13.800
13,8
Brint
120.000
120
Tabel 2:
Brændværdier på volumenbasis
Brændselstype
Fuelolie
Gas-/dieselolie
Motorbenzin
Petroleum
Naturgas
Energi
10,89
9,87
9,17
9,66
11,00
Enhed
kWh/liter
kWh/liter
kWh/liter
kWh/liter
kWh/Nm
3
kWh/kg
7,92
1,56 – 8,53
13,11
11,11
11,75
12,55
12,78
12,22
12,08
8,72
4,03
4,67
3,83
33,3
BEK nr 147 af 07/02/2025
18
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0020.png
Bilag 4
Standardforudsætning for CO
2-
emissionsfaktorer
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af CO
2
-redukti-
oner.
Tabel 1: CO
2
– emissionsfaktorer
Energitype
CO
2
-indhold
[kg/kWh]
0,025
0,050
0,033
0,207
0,233
0,263
0,259
0,267
0,283
0,335
0,343
0,203
0,385
0
0
0
Elektricitet
Grøn brint
Fjernvarme
Naturgas
LPG
Motorbenzin
Petroleum
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Petroleumskoks
Stenkul
Raffinaderigas
Koks
Halm
Træpiller/træbriketter
Træ og Træaffald
BEK nr 147 af 07/02/2025
19
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0021.png
Bilag 5
Standardforudsætning for standardenergipriser
Standardforudsætningen finder anvendelse på alle projekter og benyttes ved beregningen af den økonomi-
ske værdi af før- og efterforbrug.
Tabel 1: Standardenergipriser
Energitype
Pris for kvoteomfattede forbrug Pris for ikke kvoteomfattede forbrug
[kr./MWh]
[kr./MWh]
Elektricitet
660
660
Fjernvarme
420
420
Naturgas
490
450
LPG
560
520
Motorbenzin
690
690
Petroleum
830
790
Gas-/dieselolie
670
620
Fuelolie
560
510
Petroleumskoks
390
330
Stenkul
400
340
Koks
640
570
Raffinaderigas
240
240
Halm
270
270
Træpiller/træbriket-
300
300
ter
Træ og Træaffald
240
240
Grøn brint
1220
1220
BEK nr 147 af 07/02/2025
20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0022.png
Bilag 6
Standardforudsætning for udetemperaturer
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis energiforbrug beregnes på baggrund af
udetemperaturen, og benyttes ved beregningen af før- og efterforbrug.
Der skal enten benyttes en gennemsnitlig udetemperatur på 9,3 eller data fra Design Reference Year
(DRY) fra DMI, hvis ansøgervirksomheden ønsker at foretage en beregning på timebasis. DRY-data er
tilgængeligt på DMI’s hjemmeside.
Tabel 1: Fastsættelse af gennemsnitstemperaturen for specifikke måneder.
Gennemsnitstemperatur for 2014-2023
Årsgennemsnit
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
°C
9,3
2,5
2,7
4,0
7,2
11,4
15,5
16,8
16,8
14,3
10,4
6,3
3,8
BEK nr 147 af 07/02/2025
21
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0023.png
Bilag 7
Standardforudsætning for graddage
Standardforudsætningen finder anvendelse på projekter, hvis energiforbrug påvirkes af udetemperaturen,
og hvis før- og/eller efter-forbrug graddagskorrigeres.
Tabel 1: Referenceperiode for graddagekorrektion (2014-2023)
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Hele året
Graddage
450
404
402
295
177
60
38
33
86
205
322
408
2881
BEK nr 147 af 07/02/2025
22
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0024.png
Bilag 8
Standardforudsætning for virkningsgrader
Standardforudsætningen finder anvendelse på
A. projekter, der indebærer udskiftning af brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, hvis brændsel er
naturgas, LPG, raffinaderigas, olie, kul eller koks. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde til
opgørelse af virkningsgraden i før-situationen.
B. projekter, der via optimering af udstyr, der ikke er kedler, brændere eller tilhørende reguleringsudstyr,
giver en besparelse på en kedels energiforbrug. Standardforudsætningen benyttes i disse tilfælde altid
til opgørelse af virkningsgraden i før-situationen og – såfremt kedlen leverer energi i efter-situationen
– også i efter-situationen.
C. projekter, der optimerer på en kedel, brænder og tilhørende reguleringsudstyr. Standardforudsætnin-
gen benyttes i disse tilfælde til opgørelse af virkningsgraden i både før- og efter-situationen.
Projekter, der hører under A og B:
Ved opgørelsen af brændselskedlernes, kaloriferernes og strålevarmernes effekt (til og med eller over
1.000 kW) skal effekten (kW) af samtlige brændselskedler, kaloriferer og strålevarmere, som er placeret
på samme matrikel, opgøres som én samlet effekt (kW) pr. brændselstype. Effekten (kW) for brændsels-
kedler, kaloriferer og strålevarmere (til og med eller over 1.000 kW), som ikke er placeret på samme
matrikel, opgøres særskilt for hver matrikel og pr. brændselstype.
Virkningsgrader
Naturgas/LPG/raffinaderigas med effekt til og
med 1000 kW
Naturgas/LPG/raffinaderigas med effekt over
1000 kW
Olie/ kul/ koks
Projekter, der hører under C:
Hvis der er tale om kul-, koks- eller oliekedel, anvendes a).
a) Optimering af kul-, koks- og oliekedler:
I ansøgning om tilsagn:
Kedlens virkningsgrad skal for før-situationen opgøres ved brug af montør-/servicerapport.
Kedlens virkningsgrad skal for efter-situationen estimeres.
I ansøgning om udbetaling:
Kedlens virkningsgrad skal for efter-situationen opgøres ved brug af montør-/servicerapport.
80 %
90 %
80 %
BEK nr 147 af 07/02/2025
23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0025.png
Bilag 9
Beregninger af virksomhedens CO
2e
intensitet
Definitioner til brug for dette bilag:
– Ny afgiftssats = afgift i 2030 efter indførelse af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
– Gammel afgiftssats = afgift i 2030 inden indførelse af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
– CO
2
udledning = CO
2
udledning pr. afgiftskategori i medfør af Energi- og CO
2e
-afgiftslovene
– Samlet afgiftsstigning = Stigning i ansøgervirksomhedens afgiftsbetaling efter indførelse af Energi- og
CO
2e
-afgiftsloven
BEK nr 147 af 07/02/2025
24
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0026.png
Bilag 10
Beregning af tilskudsstørrelse for alle projekter
Tabel 1 finder anvendelse på beregning af tilskuddets størrelse for alle projekter ved ansøgning, tilsagn og
udbetaling.
BEK nr 147 af 07/02/2025
25
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Bekendtgørelse om tilskud til CO2-reduktioner i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2978412_0027.png
BEK nr 147 af 07/02/2025
26