Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 153
Offentligt
2976852_0001.png
Kontor/afdeling
Varme og affald
Dato
30-01-2025
J nr.
2024 - 8194
/nshn, blrs
Til høringsparterne på vedlagte liste
Høring over bekendtgørelser
Energistyrelsen sender hermed de to vedlagte udkast til bekendtgørelser i høring.
Det drejer sig om:
Bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner
for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v.
(”bæredygtighedsbekendtgørelsen”)
(nyudstedelse af eksisterende
bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om Håndbog om opfyldelse af bæredygtighedskrav og
krav til besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og
flydende biobrændsler til energiformål (HB 2021)
(”håndbogsbekendtgørelsen”)
(nyudstedelse af eksisterende
bekendtgørelse)
Energistyrelsen anmoder venligst om at modtage eventuelle høringssvar til
ændringerne i bekendtgørelserne senest den 17. marts 2025.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt
angivelse af journalnummer 2024 - 8194.
Energistyrelsen afholder høringsmøde 28. februar kl. 12:30 i Energistyrelsens
mødesal på Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V. Tilmelding senest 26.
februar på
[email protected].
Baggrund og indhold
De to bekendtgørelser implementerer blandt andet de bæredygtighedskrav og krav
om drivhusgasemissionsbesparelser, som fremgår af Europa-Parlamentet og
Rådets direktiv 2018/2001/EU om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/2413 (af 18. oktober 2023) (VEIII-direktivet).
I bekendtgørelserne videreføres den eksisterende implementering af den politiske
aftale af 2. oktober 2020:
”Bæredygtighedskrav
til træbiomasse til energi.” Med
opbakning fra partierne bag aftalen om
”Bæredygtighedskrav
til træbiomasse til
energi” sænkes anlægs- og mængdegrænsen yderligere, så flere mindre
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 153: høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2976852_0002.png
virksomheder, der producerer fjernvarme, eller som importerer og producerer
træbrændsler til husholdninger, bliver omfattet af kravene.
Der er primært gennemført ændringer i bæredygtighedsbekendtgørelsen, mens der
i håndbogsbekendtgørelsen er foretaget et minimum af ændringer. Der er således
et udestående behov for vejledning om dokumentation af de nye og ændrede krav,
hvilket Energistyrelsen vil gå i dialog med branchen om.
En oversigt over de mest centrale ændringer er vedlagt denne høring (Skærpede
bæredygtighedskrav til biomasse - oversigt til høring).
En del ændringer er alene
sproglige præciseringer.
Forholdet til de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-
regulering
På to områder foretages der en ny overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser.
For det første skærper udkastet til bekendtgørelserne grænsen for, hvornår
træbiomasse er omfattet af bæredygtighedskrav fra når anlægget har en samlet
nominel indfyret termisk effekt på 2,5 megawatt eller derover til 1 megawatt eller
derover, og til 5.000 ton per virksomhed samlet set, som producerer eller
importerer træbrændsler til husholdninger. Denne skærpelse gælder fra 1. januar
2028, jf. § 11 i udkast til bæredygtighedsbekendtgørelse.
For det andet skærper udkastet til bekendtgørelserne kravene til besparelser af
drivhusgasemissioner for biomasse fra landbrug samt affald og restprodukter fra
anden produktion. Skærpelserne følger stort set af VEIII-direktiv, men
implementeres i en let forenklet udgave. Forenklingen medfører, at alle anlæg over
anlægsgrænserne skal opnå en 80 pct. besparelse; dog på forskellige tidspunkter
frem mod 2030, jf. § 21 i udkast til bæredygtighedsbekendtgørelse.
Øvrige større ændringer
Med udkastet til ændringer indføres der et nyt krav om kaskadeanvendelse af
træbiomasse, jf. VE-direktivet artikel 3.3. Virksomhederne skal i deres
forsyningskæder minimere risikoen for markedsforvridninger samt skade på
biodiversitet og klima.
Kravene om hensyn til skovenes biodiversitet og jordbundskvalitet præciseres,
blandt andet vedrørende renafdrifter og dødt ved, og der tilføjes krav om områder,
som biomasse fra skov ikke må komme fra, jf. VE-direktivet artikel 29.6.
Der er desuden gennemført forenkling af de eksisterende danske særkrav til
træbiomasse, som går længere end VE-direktivet, for eksempelvis at undgå
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 153: høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2976852_0003.png
dobbeltregulering af industrivirksomheder som anvender biobrændsler til egen
procesvarme.
Nye bestemmelser implementerer VE-direktivets krav om indtastning af oplysninger
om flydende og gasformige biobrændsler i en EU-database, jf. §§ 36-37 i udkast til
bæredygtighedsbekendtgørelsen.
Det præciseres desuden, at virksomheder, som anvender flydende biobrændsler til
produktion af elektricitet, opvarmning og køling, skal indberette til Energistyrelsen,
hvordan de overholder krav om bæredygtighed og drivhusgasbesparelse, jf. § 29 i
udkast til bæredygtighedsbekendtgørelsen.
Miljøeffekt
Reglerne skal overordnet sikre en mindsket udledning af drivhusgasser og sikre
miljøet ved, at der tages mest muligt hensyn til biodiversitet. De skærpede
bæredygtighedskrav til træbiomasse skal yderligere mindske risikoen for, at der
anvendes ikke-bæredygtig produceret biomasse til energi i Danmark. Kravene er
samtidig formuleret fleksibelt af hensyn til forsyningssikkerheden og forbrugernes
varmepriser. Reglerne vil samlet set sikre, at næsten alt den træbiomasse, der
anvendes til energiformål i Danmark, opfylder fastsatte kriterier for bæredygtighed
og drivhusgasemissionsbesparelser.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser
Der er direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med udkast til
bæredygtighedsbekendtgørelsen og håndbogsbekendtgørelsen. De
erhvervsøkonomiske konsekvenser, som følger af nyudstedelsen af
bæredygtighedsbekendtgørelsen og håndbogsbekendtgørelsen, vurderes ikke at
være over bagatelgrænserne, jf. Erhvervsministeriets ”Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger”.
Innovations- og iværksættertjekket
Det vurderes ikke, at ændringerne i udkast til bæredygtighedsbekendtgørelsen og
håndbogsbekendtgørelsen påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder
for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
Proces
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og bliver desuden offentliggjort på Høringsportalen. Der tages
forbehold for, at der kan komme sproglige og lovtekniske justeringer i
høringsperioden.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelserne kan rettes til: Nora Skjernaa Hansen på
[email protected]
med kopi til
[email protected]
eller tlf. 3395 0847.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 153: høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2976852_0004.png
Bekendtgørelserne skal ifølge VEIII-direktivets implementeringsfrist træde i kraft d.
21. maj 2025.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Energistyrelsen
Side 4/4