Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 15
Offentligt
2916451_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail [email protected]
Sagsnr.
2024 - 2666
Doknr.
211449
Dato.
23.09.24
Sammenfattende redegørelse vedr. miljøvurde-
ring af forslag til landsplandirektiv for to arealer
til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune
og Gribskov Kommune.
Indledning
Forslag til landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv.
Egedal Kommune og Gribskov Kommune er er omfattet af krav om miljøvur-
dering, jf. miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1
Forslag til landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv.
Egedal Kommune og Gribskov Kommune med tilhørende miljørapport har væ-
ret i offentlig høring fra den 4. juli. til den 12. september 2024.
Ifølge miljøvurderingslovens § 13, stk. 2, skal der i forbindelse med det ende-
lige landsplandirektiv udarbejdes en sammenfattende redegørelse, som
1. beskriver, hvordan miljøhensyn er integreret i landsplandirektivet
2. hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlig-
hedsfasen, er taget i betragtning
3. hvorfor det godkendte eller vedtagne landsplandirektiv er valgt på bag-
grund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
4. hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af landsplandirektivet.
Den sammenfattende redegørelse skal offentliggøres samtidig med den ende-
lige vedtagelse af landsplandirektivet.
1. Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Miljøvurderingen er gennemført med henblik på at sikre en integration af mil-
jøforhold i landsplandirektivet for to arealer til højspændingsstationer i hhv.
Egedal Kommune og Gribskov Kommune. Emnerne i miljørapporten er fastsat
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0002.png
i afgrænsningsrapporten, hvor det blev vurderet, at påvirkningen på følgende
miljøfaktorer skal indgå i miljøvurderingen:
For areal i Egedal Kommune: Menneskers sundhed, biologisk mangfoldighed,
flora og fauna, vand, luft og klima, landskab og kulturarv samt kumulative ef-
fekter
For areal i Gribskov Kommune: Menneskers sundhed, biologisk mangfoldig-
hed, flora og fauna, vand, luft og klima, landskab og visuelle forhold samt ku-
mulative effekter.
Integrationen af miljøhensyn i landsplandirektivet er opsummeret herunder.
Miljøpåvirkninger for areal i Egedal Kommune
Menneskers sundhed
Planlægning for udvidelse af Hovegård Højspændingsstation vurderes på lang
sigt ikke at påvirke lokalbefolkningen visuelt, da omfanget og karakteren af den
tekniske påvirkning af landskabet på sigt ikke eller kun i mindre grad vil blive
anderledes end påvirkningen i dag. Efter udvidelsen kan den visuelle påvirk-
ning være moderat eller væsentlig, men aftager i takt med, at den nyetablerede
beplantning rundt om højspændingsstationen, vokser op.
Det forventes, at der i anlægsfasen vil kunne forekomme støj fra de forskellige
anlægsaktiviteter. I perioden (ca. 5�½ mdr.) med nedramning af pæle til funda-
menter kan der forventes et højere støjbidrag. Anlægsarbejderne vil kun fore-
komme i dagperioden på hverdage. Samlet set vurderes det, at miljøpåvirknin-
gen vil være moderat.
I driftsfasen vil der være støj fra højspændingsstationen forskellige installatio-
ner. Samlet set vurderes det, at det vil være muligt at etablere højspændings-
stationen uden at medføre væsentlige støjpåvirkninger i driftsfasen. Det må dog
forventes, at overholdelse af de vejledende støjgrænser vil kræve, at der foreta-
ges støjreduktion af nogle af de eksisterende støjkilder, og at der skal stilles
skærpende støjkrav til nogle af de nye støjkilder. Realisering af landsplandirek-
tivet vil medføre, at enkelte af de nærliggende ejendomme skal opkøbes og ned-
lægges som boliger.
Biologisk mangfoldighed samt flora og fauna – påvirkning i anlægsfasen
I planlægningsområdet ligger § 3-beskyttede moser. Der vil derfor ske en mid-
lertidig påvirkning af kanten af moseområderne. Da påvirkning vil ske i den
yderste kant af moserne, berøre et begrænset areal samt være af kort varighed,
vurderes påvirkningen af de § 3-beskyttede moser at være mindre.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0003.png
Det vurderes, at de beskyttede moser udgør potentielle terrestriske levesteder
(rastesteder) for spidssnudet frø. Da indgrebet i de to moser kun er af midler-
tidig karakter, vurderes det, at der ikke vil være en påvirkning af arealernes
potentielle funktion som rastested for spidssnudet frø.
I forbindelse med kabellægningen gennem de beskyttede moseområder vil der
være risiko for, at vandrende individer af spidssnudet frø bliver fanget i åben-
stående kabelrender. Der etableres afværgeforanstaltninger enten ved at an-
lægsarbejdet foregår i perioden, hvor padderne ikke vandrer eller opsætning af
paddehegn eller skrå kanter i udgravningen. Hvis én af disse foranstaltninger
følges, vurderes det, at nedgravning af kablerne i de beskyttede moseområder
ikke vil medføre negativ påvirkning af områdets økologiske funktionalitet for
bilag IV-padder.
Til realisering af landsplandirektivet kan det blive nødvendigt at fjerne dele af
beplantningen og bebyggelsen. Bygningerne kan ligesom træerne potentielt
være yngle- og rastesteder for flagermus. Hverken træerne eller bygningerne
er undersøgt for potentielle yngle- og rastesteder for flagermus i forbindelse
med planprocessen, da det ikke har været muligt at få adgang til ejendommene.
Der er derfor anvendt et forsigtighedsprincip, hvor det antages, at alle bygnin-
ger og træer, der er potentielt egnede til flagermus, indeholder beskyttede
yngle-/rastesteder for de arter af flagermus, der kendes fra området.
For at sikre kravet om vedvarende opretholdelse af økologisk funktionalitet
skal der derfor indarbejdes en række tiltag i projektet, som veteranisering af
træer og etablering af flagermushuse.
Realisering af landsplandirektivet vil kræve, at Egedal Kommune kan udstede
en dispensation fra skovbyggelinjen. Det vurderes, at en dispensation fra skov-
byggelinjen ikke vil stride mod det overordnede hensyn, som skovbyggelinjen
varetager.
En lille del af udpegningen er af lavbundsareal, der kan genoprettes. Påvirknin-
gen af lavbundsarealet vurderes at være mindre, da det inddragede areal (1,5
ha) forholdsmæssigt udgør en meget lille del af det meget store lavbundsom-
råde i Værebro Ådal (over 500 ha), og arealet ligger i periferien af lavbundsare-
alet.
Planlægningsområdet går mod øst ind over et område, der er udpeget som
økologisk forbindelse og potentielt naturbeskyttelsesområde og mod nord et
område, der er udpeget et område med særlige naturbeskyttelsesinteresser.
Samlet vurderes det, at realisering af planen vil medføre ubetydelige, midlerti-
dige påvirkninger på økologiske forbindelser og naturbeskyttelsesområder i
anlægsfasen.
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0004.png
Biologisk mangfoldighed samt flora og fauna – Påvirkninger i driftsfasen
I driftsfasen af det projekt, som landsplandirektivet skaber grundlag for, vil på-
virkninger på naturforhold være meget begrænsede, hvorfor projektets drifts-
fase ikke er forbundet med nogle konsekvenser for beskyttet natur og bilag IV-
arter. Beplantningen omkring stationen etableres primært uden for hegnet, og
vil derfor kunne fungere som økologisk forbindelse. Det vurderes samlet, at
projektet, som landsplandirektivet giver mulighed for at realisere, ikke vil med-
føre øget barriereeffekt i området, og påvirkningerne på økologiske forbindel-
ser og naturbeskyttelsesområder i driftsfasen vil være ubetydelige.
Vand, luft og klima
Arealreservationen ligger i et område med særlige drikkevandsinteresser
(OSD). Det vurderes, at det vil være muligt at realisere de stationsanlæg, som
landsplandirektivet giver mulighed for, uden at det medfører væsentlige på-
virkninger af grundvandsforekomster i området, forringe tilstanden af eller for-
hindre målopfyldelse i målsatte grundvandsforekomster.
Der er disponeret plads til regnvandssøer, som kan tilbageholde og nedsive
overfladevandet. Anlægsarbejderne forudsættes at kunne tilrettelægges, så
evt. vand fra tørholdelse af udgravninger kan afledes direkte til terræn. Even-
tuelle uheld med spild fra anlægsaktiviteterne håndteres med øjeblikkelig fjer-
nelse eller inddæmning af spildet. På det grundlag vurderes en realisering af
landsplandirektivet ikke at medføre påvirkninger af recipienter.
Landskab og kulturarv
Overordnet vurderes en realisering af landsplandirektivet at kunne gennemfø-
res med en mindre påvirkning af de omgivende landskaber på længere sigt. En
udbygning af de eksisterende anlæg vil dog medføre en påvirkning af de omgi-
vende landskaber, indtil den afskærmende beplantning er fuldt etableret og har
opnået en tilstrækkelig højde og tæthed til at have en visuelt afskærmende ef-
fekt.
Kulturarv, arkitektonisk og arkæologisk arv
Det vurderes at være muligt at placere stationsanlægget ved Hovegård således,
at påvirkninger af kulturarv og arkæologi samt fredninger alene vil være mid-
lertidige og begrænsede. Der vil dog være behov for en dispensation for midler-
tidige anlægsarbejder ved fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring det beskyt-
tede fortidsminde Hove Langdysse og ved fredningen af Værebro Ådal.
Det vurderes, at en nedrivning af bevaringsværdig bebyggelse og beplantning
vil udgøre en moderat påvirkning, idet de pågældende bevaringsværdige byg-
ninger og beplantninger vil være tabt permanent, det vil sige, at påvirkningerne
vil være irreversible. Hove Landsby som kulturmiljø vil dog kun blive påvirket
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0005.png
i mindre grad, da den omhandlede bebyggelse ligger perifert i landsbystruktu-
ren, og landsbyen som helhed fortsat vil fremstå bevaringsværdig og relevant.
Kumulative effekter
De mulige kumulative planer og projekter, der vurderes at være relevante i for-
hold til landsplandirektivets arealreservation til udvidelse af den eksisterende
Hovegård Højspændingsstation, omfatter et planlagt vejprojekt for Frederiks-
sundmotorvejen og et planlagt vejprojekt/arealreservation i Fingerplan 2019
til motorvej i Ring 5 transportkorridoren.
De samtidige anlægsarbejder kan medføre kumulative påvirkninger fra støj,
støv, trafikale gener m.m., men ingen af disse vurderes at være væsentlige for
befolkningen og menneskers sundhed.
Miljøpåvirkninger for areal i Gribskov Kommune
Menneskers sundhed
Planlægning for etablering af en ny højspændingsstation vest for Pårup vurde-
res kun at medføre en mindre visuel påvirkning i forhold til de mennesker, der
bor tæt ved eller som færdes i området, da anlægget kan indpasses i landska-
bets karakter, og kun i ubetydelig grad vil blive synlig fra områder med rekre-
ativ interesse.
Støj fra såvel anlægsfasen som fra driftsfasen vil overholde vejledende græn-
seværdier med stor margin, og der vil samlet set være tale om en ubetydelig
miljøpåvirkning af menneskers sundhed i relation til støj.
Biologisk mangfoldighed samt flora og fauna
Der findes ingen § 3-beskyttede naturområder eller økologiske forbindelser og
naturbeskyttelsesområder inden for arealreservationen og højspændingsstati-
onen etableres på dyrket landbrugsjord uden relevans for bilag IV-arter. Der vil
derfor ikke være nogen påvirkning på disse forhold under anlægsfasen eller i
driftsfasen.
Der skal etableres ny beplantning omkring stationsarealet for at sikre den bedst
mulige landskabelige indpasning af det samlede anlæg. I beplantningen kan der
med fordel inddrages hensyn til at fremme områdets biodiversitet ved at plante
hjemmehørende arter.
Vand, luft og klima
Arealreservationen vest for Pårup ligger i et område med drikkevandsinteres-
ser (OD). Det vurderes, at det vil være muligt at realisere stationsanlægget,
uden at det medfører væsentlige påvirkninger af grundvandsforekomster i om-
rådet eller forringe tilstanden eller forhindre målopfyldelse i målsatte grund-
vandsforekomster.
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0006.png
Inden for det areal, som landsplandirektivet udlægger, er der disponeret plads
til regnvandssøer, som kan tilbageholde og nedsive overfladevandet. Anlægsar-
bejderne forudsættes at kunne tilrettelægges, så evt. vand fra tørholdelse af ud-
gravninger kan afledes direkte til terræn. Hertil forudsættes det, at eventuelle
uheld med spild fra anlægsaktiviteterne håndteres med øjeblikkelig fjernelse
eller inddæmning af spildet. På det grundlag vurderes en realisering af lands-
plandirektivet ikke at medføre påvirkninger af recipienter.
2. Høringssvar i offentlighedsfasen
I høringsperioden for forslag til landsplandirektiv og tilhørende udkast til mil-
jørapport er modtaget i alt 14 høringssvar fra de to berørte kommuner, Re-
gion Hovedstaden, fire foreninger eller virksomheder og fra 7 enkeltpersoner
mv. De indkomne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i miljørap-
portens vurderinger og konklusioner.
I hovedtræk omhandler høringssvarene udformning af beplantningsbælter, vi-
suelle påvirkninger, risiko ved magnetfelter og drikkevandsinteresser.
På baggrund af beplantningsplaner sikres, at stationsanlæggene vil blive omgi-
vet med afskærmende beplantning, som etableres udenfor hegnet for at
skærme mod indsyn til anlægget. Beplantningen vil primært bestå af hjemme-
hørende arter og en blanding af løvfældende træer og buske samt stedse-
grønne træer plantet i grupper på strategiske steder, der kan skærme for ind-
syn til højspændingsstationen. Dette er udgangspunktet for miljøvurderingen
af forslag til landsplandirektiv. Det bemærkes, at det skal ske inden for ram-
merne af §25-tilladelsen til projektet.
Sundhedsstyrelsens retningslinjer siger, at man bør holde en passende af-
stand, når man skal opføre nye elanlæg, opsætte luftledninger eller nedgrave
kabler nær boliger af hensyn til magnetfelter. Placeringen af stationsanlæg vil
være i sikker afstand og helt i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vurderer, at miljøvurderingen af forslag til
landsplandirektiv i tilstrækkelig grad beskriver de påvirkninger projektet
medfører også for bl.a. drikkevandsinteresser og de samlede påvirkninger
(støj, visuelle forhold m.m.) er belyst gennem miljøvurderingsprocessen, som
beskrevet i afsnittet om integration af miljøhensyn i landsplandirektivet.
Det bemærkes, at høringssvar, der er møntet på det konkrete projekt behand-
les i sammenhæng med miljøkonsekvensrapporten, som har været i høring på
i samme periode som forslag til landsplandirektiv og miljøvurdering. Bygher-
res ansøgning, offentliggørelse af miljøkonsekvensrapport samt behandling af
høringssvar danner baggrund for tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25.
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0007.png
3. Alternativer
Energinet har forud for valget af placering af ny højspændingsstation nær iland-
føringen ved kysten i Nordsjælland samt udvidelsen ved Hovegård Højspæn-
dingsstation overvejet flere forskellige muligheder for placering.
Areal ved Hovegård Højspændingsstation, herunder fravalgt alternativ
I en tidlig fase af en screening for nettilslutningsmuligheder blev der peget på
to mulige nettilslutningspunkter: Gørløse og Hovegård via en ny 400 kV- station
øst for Kyndbyværket. Tilslutningspunkt i Gørløse med ilandføring ved Hea-
therhill/Rågeleje blev tidligt fravalgt, da en tilslutning her vil aflede behov for
en 400 kV-netforstærkning, som skulle udføres som et luftledningssystem med
en etableringshorisont på 10 år samt et anlægsarbejde som i praksis vil være
stort set umuligt af realisere på grund af bebyggelse, terrænforhold og øvrig
infrastruktur.
På den baggrund har Energinet vurderet, at den fremlagte placering ved Hove-
gård Højspændingsstation, da placeringen tager størst muligt hensyn til påvirk-
ningerne af miljø, natur, og omkringboende samtidig med, at den er teknisk mu-
lig at gennemføre og samfundsøkonomisk mest attraktiv.
Areal ved Pårup, herunder fravalgt alternativ
En placering øst for Almevej i Gribskov Kommune har været i spil. Området er
ét regulært stykke højtliggende landbrugsjord, der anlægsteknisk vurderedes
attraktivt for projektet. Nærmeste ejendomme er beliggende ca. 100 og 300 m
væk. Visuelt vil anlægget blive synligt fra Almevej og de 2-3 nærmeste beboel-
ser.
Efter nærmere besigtigelse af områderne ved hhv. Almevej og Pårup blev det
besluttet at fravælge placeringen ved Almevej, da placeringen vest for Pårup
ligger i tilknytning til eksisterende tekniske anlæg (slambassin). Desuden vil
denne placering bedre kunne indpasses i landskabet med en samlet set mindre
visuel påvirkning til følge.
0-alternativet
0-alternativet udgør i denne sammenhæng den situation, der ville foreligge,
hvis den samlede plan for to arealer til højspændingsstationer ikke gennemfø-
res. Det vil sige, hvor den nuværende arealanvendelse og planlægning inden for
det område, som planen berører, i stedet fortsættes. 0-alternativet udgør sam-
menligningsgrundlaget for miljøvurderingen.
Der gives her en kortfattet beskrivelse af den sandsynlige udvikling i området,
hvis det projekt, som planen skaber mulighed for at realisere, ikke gennemfø-
res. Beskrivelsen omfatter en situation i 2029, hvis projektet ikke realiseres.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916451_0008.png
Dette tidspunkt er valgt, da Hesselø Havvindmøllepark med den nuværende
tidsplan forventes at være etableret og i fuld drift på dette tidspunkt.
Ved 0-alternativet vil anvendelsen af de to områder, som med landsplandirek-
tivet udlægges til transformerstationer, forblive som i dag, og derfor vil påvirk-
ningen af miljøet generelt set forblive uændret i forhold til i dag.
Ud- og ombygningen af den eksisterende højspændingsstation ved Hovegård er
dog ikke alene begrundet i opførelsen af Hesselø Havvindmøllepark. En udvi-
delse af Hovegård Højspændingsstation er nødvendig for at kunne sikre den
fremtidige elforsyning af København samt til forstærkning af dele af elnettet på
Sjælland.
Hvis planen for Hesselø Havvindmøllepark ikke realiseres, vil der altså fortsat
være behov for en væsentlig fornyelse og udvidelse af stationsanlægget ved Ho-
vegård. Der er ikke taget stilling til, hvor og hvordan på det samlede areal udvi-
delsen vil skulle ske. Det er derfor ikke på det foreliggende grundlag muligt
nærmere at beskrive miljøpåvirkningen i en sådan situation.
Hesselø Havvindmøllepark indgår som en af de tre havvindmølleparker, der er
en del af energiaftalen fra 2018 og klimaaftalen fra 2020. Hvis planen for Hes-
selø Havvindmøllepark ikke gennemføres, vil det på det overordnede niveau
kunne betyde, at målet i klimaaftalen ikke nås, og at omstillingen til grøn, ved-
varende energi vil blive hæmmet, og behovet for brug af fossile brændstoffer
forlænget.
4. Overvågning
Miljøvurderingen af forslag til landsplandirektiv viser, at der ikke skal iværk-
sættes særskilt overvågning. Der fastlægges derfor ikke et overvågningspro-
gram som følge af landsplandirektivet.
8