Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 15
Offentligt
2916450_0001.png
Byggeskadefonden
Danske Regioner
Egedal Kommune
Gribskov Kommune
Hove Bylaug
Hove Vandværk
Jeanette Pålsson
Michael Vognbjerg
Ngim Kheng
Nikolaj Hansen
Nina Vognbjerg
Peter Hagdrup
Poul Rasmussen
Region Hovedstaden
2
3
5
7
9
11
12
14
16
18
21
23
24
26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0002.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Helge Birkerod Aaquist <[email protected]>
11. september 2024 15:45
hoeringplan
Høringssvar til forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til
højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Byggeskadefonden har ingen bemærkninger til bekendtgørelsen.
Venlig hilsen
Helge Birkerod Aaquist
Juridisk konsulent
2215 5395
·
[email protected]
Byggeskadefonden
Studiestræde 50
1554 København V
3376 2000 · [email protected] · https://www.bsf.dk
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0003.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Bente Villumsen <[email protected]>
8. september 2024 08:34
hoeringplan
Sagsnr. 2024–2666 SV: Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for
to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal og Gribskov Kommune – frist 12.
september 2024
Til Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Tak for den modtagne høring. Danske Regioner har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bente Villumsen
Leder af Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer
Danske Regioner
|
Dampfærgevej 22
|
2100 København Ø
M
2399 2372
|
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
Fra:
hoeringplan <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 10:55
Til:
hoeringplan <[email protected]>
Emne:
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal
og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv.
Egedal og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Plan- og Landdistriktsstyrelsen igangsætter hermed høring af forslag til bekendtgørelse om
landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune
med tilhørende miljøvurdering.
Se venligst det vedhæftede høringsbrev, høringslisten og forslag til landsplandirektiv.
Den tilhørende
miljøvurdering
er ikke medsendt pga. størrelsen og kan tilgås på Høringsportalen sammen med det øvrige
høringsmateriale:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68899.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen skal anmode om, at eventuelle bemærkninger til forslag til
landsplandirektiv sendes senest den 12. september 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2024–2666.
Med venlig hilsen
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0004.png
Anette Gravgaard Christensen
Fuldmægtig
Telefon: +45 2916 8567
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.plst.dk
SÃ¥dan behandler vi dine personlige oplysninger.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0005.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Sagsnummer 2024-2666
Bemærkninger til forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv
for to arealer til højspændingsstatoner i hhv. Egedal Kommune og
Gribskov Kommune
Egedal Kommune har modtaget høring af forslag til landsplandirektiv for
stationsarealer til Hesselø Vindmøllepark.
Bemærkninger til Landsplandirektivet
Landsplandirektivet fastlægger udelukkende de helt overordnede rammer
for projektet, herunder arealudlæg, maks. terrænregulering og
bygningshøjder, mens de nærmere specifikationer og vilkår for projektet
fremgår af Miljøkonsekvensrapporten og udkastet til §25- tilladelse.
På den baggrund har Egedal Kommune ingen bemærkninger til
landsplandirektivet.
Vi har derimod følgende bemærkninger til selve projektet, som vi ønsker
udført på den mest skånsomme måde for både mennesker og miljø:
Byggeplads
Vi vil gerne opfordre til, at byggepladsen, så vidt muligt, placeres indenfor
delområde 1a - stationsområdet, fremfor i delområde 1c, som ikke skal
anvendes til transformerstation men overgå til naturområde med offentlig
adgang.
Som vi ser det, vil denne løsning kunne medføre,
at anlægstrafik gennem Hove landsby kan undgås, idet
adgangsvejen til byggepladsen kan ske fra nord via den omlagte
Lundevej,
at større terrænreguleringer indenfor delområde 1c bliver
overflødige, og etableringen af det rekreative område med
beplantning og stier kan fremskyndes tidsmæssigt,
at hele eller dele af den bevaringsværdig bebyggelse i på Lundevej
13 kan bibeholdes og evt. tages i brug til anvendelse, som ikke er
støjfølsom. Det kunne f.eks. være erhverv, eller et
mødested/udstillingslokale, hvor der kan informeres om
transformerstationen, den grønne omstilling og områdets
rekreative muligheder m.v. Endeligt vil bevaring af bygningerne på
Lundevej 13 muligvis betyde, at projektets påvirkning af flagermus
kan reduceres.
Visuel fremtræden
Egedal Kommune mener, at det er vigtigt med tiltag for at kamuflere
anlægget eller forbedre anlægget visuelle fremtræden. Derfor er det
positivt, at der stilles krav om afskærmende foranstaltninger i form af
forsænkning af anlægget i terrænet samt etablering af beplantningsbælter
omkring anlægget.
Vi noterer os, at det af bemærkningerne til landsplandirektivet fremgår, at
der skal udarbejdes en samlet beplantningsplan for området, samt at
Energinet har tilkendegivet, at de gerne går i nærmere dialog med borgere
i området samt Egedal Kommune om den nærmere udformning af både
Den 11.09.2024
Sagsnr.: 24/8543
Dok.nr.: 10
Sagsbehandler: AW
Direkte tlf.: 72597204
Mail:[email protected]
Egedal Rådhus
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
Ekspeditionstid:
Mandag
Tirsdag - Onsdag
Torsdag
Fredag
Rådhuset er åbent:
Mandag - Torsdag
Fredag
08.00-19.00
08.00-15.00
08.00-14.00
10.00-14.00
10.00-17.30
10.00-12.00
Telefon
Mail
Web
7259 6000
[email protected]
egedalkommune.dk
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0006.png
beplantningsbælterne og indretningen af det fremtidige naturområde i
delområde 1c. Egedal Kommune deltager meget gerne i denne dialog.
Væsentlige punkter for Egedal kommune vil i denne forbindelse bl.a. være,
At beplantningen bliver tæt og sund, så den skjuler
stationsområdet
At beplantningen består af hjemmehørende arter og indeholder
buske/træer, der bærer frugt/nødder, til glæde for både dyr og
mennesker
At der skabes gode muligheder for øget biodiversitet, f.eks. i form
af dødt ved og bunker af marksten på solbeskinnede steder
at stier skaber gode forbindelser igennem området og tilstødende
områder
Luftledninger
Luftledninger omkring stationen bør nedgraves, mindst frem til den anden
side af den kommende motorvej. Af hensyn til det visuelle udtryk og for at
undgå behov for senere nedgravning i forbindelse med anlægget af
Frederikssundsmotorvejens forlængelse.
Eksproprierede ejendomme
Egedal Kommune efterlyser en klar plan for de eksproprierede ejendomme,
således at det sikres, at disse ikke forfalder og misligeholdes.
Fortidsminde - langdysse
Vi vil gerne opfordre til at undersøge muligheden for at skabe en
sammenhæng mellem de fremtidige naturområde i delområde 1c og
langdyssen på den modsatte side af Lundevej med henblik på at øge
langdyssens tilgængelighed og rekreative værdi.
Oversigtskort af langdyssen med beskyttelseslinje.
Egedal Kommune har ikke yderligere bemærkninger til landsplandirektivet,
men har fremsendt separat høringssvar til Miljøkonsekvensundersøgelsen
og miljøvurderingen.
Med venlig hilsen
Egedal Kommune
(Høringssvaret er godkendt af Plan- og Byudviklingsudvalget den 3.
september 2024.
-2-
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0007.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
[email protected]
mrk.: sagsnummer 2024–2666
Sag: 01.01.00-P17-2-24
11. september 2024
Høringssvar til forslag til landsplandirektiv for to
højspændingsstationer i hhv. Egedal og Gribskov
Kommune
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har sendt forslag til bekendtgørelse om
landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal
Kommune og Gribskov Kommune med tilhørende miljøvurdering i høring i
perioden 04.07.2024 til 12.09.2024
Forslaget til landsplandirektiv blev behandlet af Gribskov Kommunes
Planudvalg på udvalgsmødet d. 27. august 2024. Kommunens høringssvar
fremsendes med forbehold for den endelige behandling i Byrådet.
Et enigt Planudvalg fremsender følgende bemærkninger til forslaget til
landsplandirektiv:
Krav om afskærmende beplantning omkring anlægget
I § 8, stk, 3. fastsættes: '..uden for sikkerhedshegnet udlægges et bælte på
20 m, hvor der kan etableres græs, biodiversitetstiltag, beplantning og
andre landskabelige tilpasninger.'
I landsplandirektivets § 1, stk. 2 fastlægges at landsplandirektivet tillægges
retsvirkning som kommuneplan, og anlægsarbejder kan iværksættes uden
lokalplan eller landzonetilladelse efter planlovens § 35, stk.1.
Gribskov Kommune ønsker at denne bestemmelse præciseres så det
formuleres som et krav, at der skal etableres afskærmende beplantning
omkring anlægget.
Samarbejde om beplantningsplan
I bemærkningerne til forslaget til landsplandirektiv er beskrevet at endelig
udformning, udstrækning og plantevalg for de beplantede områder
fastlægges af Energinet i samarbejde med Gribskov Kommune og med evt.
input fra lokalbefolkningen.
1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
Gribskov Kommune vil gerne indgå i dialog omkring beplantningsplan og
plantevalg for den afskærmende beplantning der ønskes omkring anlægget.
Med venlig hilsen
Rina Erstad
Center for Byudvikling og Kultur
Plan, GIS og Erhverv
Gribskov Kommune
Rådhusvej 3, 3200 Helsinge
Telefon: 72 49 60 00
2/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0009.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
11.09.2024
Mail :
[email protected]
Hove d.
Høringssvar fra Hove bylaug til landsplandirektiv for stationsareal i Egedal kommune til
Hesselø Vindmøllepark. Deres journal nr. 2024-2666.
Hove Bylaug er en frivillig forening med formål at fremme sammenholdet i byen og at
arbejde for et godt og menneskevenligt miljø samt at være byens talerør over for
myndighederne. Hove Bylaug omfatter Hove by og Hove Lund. Nær alle beboere i
Hove er medlem af Bylauget.
Sammen med grundejerforeningen ”Lundevej Gård” har Hove Bylaug følgende
bemærkninger til Plan- og Landdistriktsstyrelsens høring i anden offentlighedsfase af
Energinets projekt for Hovegård transformatorstation:
Generel interesse:
I Regionsplan 2001 fra daværende Københavns Amt er Hove udpeget som en
landsby af kulturhistorisk interesse beliggende i et landskabeligt interesseområde.
Fonden til fremme af oldtidssti i Nordøstsjælland har i 2017 identificeret et
oldtidsstrøg gennem Hove, fra Herringløse og videre mod nordøst ned over
Flintebjerg Rende mod Smørum. I 2018 blev en del at traceen sammen med Roskilde
og Egedal kommune retableret som vandresti, Absalonstien.
Området har stor historisk interesse med gravhøj og langdysse nær ved
transformatoranlægget. Gudmund Jørgensens fond har i 2019 sammen med
Nationalmuseet retableret Langdyssen, med formål at sikre den landskabelige og
historiske værdi, samt sikre adgang til udsyn over landskabet fra langdyssen.
Det er derfor væsentligt, at den kommende udbygning af Hovegård
transformatorstation sker med størst mulige hensyntagen til beboerne, natur, historie
og lokale forhold.
Byggeplads forhold:
Fra starten af projekteringsforløbet har Hove Bylaug foreslået, at Energinet
påbegyndte projektet med en omlægning af Lundevej. Herved kan der etableres et
stort samlet byggefelt på delområde 1a fra projektets start, hvori den eksisterende
Lundevej inddrages som byggepladsområde. Dette vil sikre, at der ikke er behov for
inddragelse af delområde 1c som midlertidig arbejds- og oplagspladsområde.
Energinet har afvist dette ønske med begrundelsen, at inddragelsen af delområde 1c
er en del af totalentreprisen for Hesseløprojektet, hvorimod omlægningen af Lundevej
er et andet projekt, nemlig Energinets egen udbygning af forsyningsbehovet.
Energinet har oplyst, at de ikke har behov for omlægning af Lundevej før sidst i
projektet.
Der er mange fordele for Hove landsby forbundet med at fjerne delområde 1c som
byggepladsområde:
1. Område 1c, der delvis er fredet, vil ikke blive ødelagt af terrænreguleringer og
et permanent rekreativt område på delområde 1c kan etableres tidligt i
anlægsfasen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0010.png
2. Lundevejgård, Lundevej nr. 13, er bevaringsværdig, (den har i øvrigt været
brugt som kulisse i mange danske guldalderfilm.) Hove bylaug ønsker
ejendommen bevaret. Den vil fremover kunne bruges som forsamlingslokale
for Hove landsby og som offentligt informationslokale om den lokale
kulturhistorie og landskab, samt for transformatorstationen. Bygningen
medvirker dreudover til at reducere støjniveauet i Hove.
3. Beboerne langs Lundevej vil blive markant mindre generet i anlægsfasen.
4. Anlægstrafikken vil blive tvunget til at ske fra nord, hvilket er en stor fordel for
bevarelse og vedligehold af de gamle bygninger i Hove samt
trafiksikkerheden i udførelsesfasen.
Det er nødvendigt med et pålæg fra myndigheden, hvis Energinet skal ændre
holdning til den lokale kassetænkning og tvinges til at omlægge Lundevej først i
projektet.
Luftledninger:
Omfanget af luftledninger omkring stationen vil blive mere skæmmende end de er i
dag på grund af nedføringsmaster, der ikke kan skjules med beplantning. Energinet
har afvist at kabellægge flere ledninger end nødvendigt for det aktuelle projekt.
Specielt mod sydvest vil en kommende motorvej nødvendiggøre yderligere
nedgravning af ledninger inden for få år.
Det er nødvendigt med et pålæg fra myndigheden, hvis Energinet i denne fase skal
tvinges til at nedgrave yderligere ledninger for at sikre en rimelig langtidsløsning.
Vedligehold af natur og bygninger:
Der mangler i projektet planer for vedligehold og anvendelse af de eksproprierede
ejendomme og arealer. Speciel interesse har her Hove langdysse, der er offentlig
tilgængelig og som skal vedligeholdes. Langdyssen bør ligeledes inddrages i det
kommende stisystem omkring transformatorstationen.
Myndigheden foreslås at pålægge Energinet at udarbejde en plan for vedligehold af
natur og eksproprierede bygninger, herunder specifikt langdyssen.
Med venlig hilsen
Hove bylaug og grundejerforeningen ”Lundevej Gård”
Erik Gaardsted Madsen
Oldermand for Hove bylaug
Overdrevsvej 4
2765 Smørum
Tlf.: 53840260
Mail: [email protected]
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0011.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Peter Egemose Grib <[email protected]>
12. september 2024 22:55
hoeringplan
høringssvar sagsnummer 2024–2666
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Det fremgår af kapitel 2, at der er taget hensyn til naboer, fredninger og naturbeskyttelsesområder,
kulturarv og fortidsminder i området.
Hove Vandværk bemærker, at der således ikke er taget hensyn til drikkevandsinteresser i området, selv
om alle fire delområde 1a-1d er udpeget som området med særlige drikkevandsinteresser. Vi finder at
dette er i modstrid med de hensyn, som skal tages i et landsplandirektiv. Det er særligt uheldigt, at der i
delområde 1b etableres et bassin med nedsivning, idet dette må antages at føre til forurening
grundvandet. En tidligere publiceret artikel påviser, som vi forstår det, at transformerstationer forurener
deres nære omgivelser med udvaskning af metaller, rester af midler til rengøring af anlæg samt potentielt
midler til ukrudtsbekæmpelse. I det lys bemærker vi, at overfladevand fra delområde 1a bør ledes til kloak
med olieudskiller, og ikke ledes til hverken nedsivningsbassin eller recipient (moser og å-systemer mv.)
Vi bemærker yderligere, at de udlagte områder griber omfattende ind i vores eksisterende forsyningsnet
på en måde, som påvirker vandværkets mulighed for at levere drikkevand til de ejendomme, som ligger i
vores forsyningsområde. Landsplandirektivet bør tage højde for at både forsyning og
drikkevandsindvinding kan opretholdes.
Det er vores opfattelse, at den eksisterende transformerstation er kortlagt til V1-niveau som forurenet.
Det er også vores opfattelse, at der i delområder 1a-1d, som inddrages, må forventes at være lokale
forureninger og mulighed for yderligere punktkilde forureninger af grundvand, idet området historisk har
været præget af småindustri/håndværksvirksomhed, ejendomme med egne boringer, som
erfaringsmæssigt ikke er sløjfet forskriftsmæssigt samt praksis for at anvende fordybninger i terræn til
deponi. Store jordarbejder, terrænreguleringer mv. indebærer derfor en stor risiko for forurening af
grundvand, som direktivet skal tage hensyn til.
Det er også vores opfattelse at delområde 1b indeholder såkaldt § 3 natur, som skal beskyttes, og at der i
landsplandirektivet skal vises hensyn til denne natur.
Med venlig hilsen
Peter Egemose Grib
Formand
Hove Vandværk amba
www.hovevand.dk
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0012.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jeanette Pålsson <[email protected]>
11. september 2024 19:56
hoeringplan
Fwd: sagsnummer: 2020-53669, DK største Højspændingsstation, indsigelse oig
høringssvar
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
---------- Forwarded message ---------
Fra:
Jeanette Pålsson
<[email protected]>
Date: ons. 11. sep. 2024 kl. 19.48
Subject: sagsnummer: 2020-53669, DK største Højspændingsstation, indsigelse oig høringssvar
To: <[email protected]>
DK største Højspændingsstation, indsigelser og spørgsmål samt relokering:
Demokrati, Demografi, subsidier til Solceller & grøn energi: Er det en demokratisk proces der er
foretaget, når Energinet ikke giver besked omkring højspændings placering til beboere indenfor en
radius af ca 300 meter fra højspændingsstationen?
Vores udkast til høringssvar:
1. STRÅLEFARE OG LIVSKVALITET: DET MENNESKELIGE & DYRENES HELBRED? Mange mennesker ønsker
ikke at bo tæt på højspænding og der er lavet forskning på området, men den er svært at få fat på. Der
bliver ikke lavet de store konsekvensrapporter på område fordi det bl.a konflikter med de økonomiske
interesser. Kræftens bekæmpelse er kontaktet og de kan fremskaffe artikler på forskningsområdet. Nu bliver
beboer i landsbyen og en radius langt herfra tvunget til at bo tæt på Danmark største højspændingsanlæg –
er det en demokratisk beslutning?
Vi bor på landet grundet den smukke natur og det sunde land liv: Et højspændingsanlæg indvirker negativt
på både dyr og menneskers sundhed og livsbetingelser. Det virker helt urimeligt ikke at tage højde for
naboers helbred og livskvalitet bare fordi området er tyndt befolket samt urimeligheden af at fravige de 3
miljøbekendtgørelser, når beliggenheden i Pårup netop er kendetegnet ved et rigt dyre- og planteliv. De tre
bekendtgørelser: Er habitatbekendtgørelsen, artfredningsbekendtgørelsen og plan habitatbekendtgørelsen
skal beskytte sjældne fuglearter i området samt helt specielle frøer som fuglene blandt andet lever af. Hvem
kan få tillade til at fravige disse miljøbekendtgørelser og dermed lovgivning? Bør det være tilladt, da de
netop er etableret for at beskytte dyr og mennesker?
2.
Vindmølleparkens Højspændingsstationen ønsker leverandøren (Energinet) at placere i Pårup. Pårup
er en idyllisk landsby imellem Gilleleje og Græsted og hvor arkæologerne efter sidste store udgravning ved
omfartsvejen i 2021-2023, mener at de første danskere blev født i Pårup for ca 10.600 år siden. Hvad med
det kulturhistorisk miljø der omgiver Pårup, hvordan tages der hensyn til det?
3.
Højspændingsstationen estimeres til at fylde 7 hektar, hvilket svarer til 7 store fodboldbaner og
Højspændingsstationsbygningen er estimeret til at bygges i 17 meters højde. Det er et rigtig stort anlæg, der
virker ude af proportioner i forhold til Pårup landsby, som er meget lille. Giver det mening set i relation til
plan habitatbekendtgørelsen mm?
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
4.
Det er ikke tilladt at opføre generelle Højspændingsstationer i nærheden af tætbeboelse af hensyn til
sundhed mm. Industrianlæg bør placeres i industriområder.
5.
En del ejendomsmæglere er kontaktet og det er svært at sælge ejendomme i nærheden af en
højspændingsstation, derved bliver beboerne muligvis stavnsbundet til at blive i deres ejendomme.
Ejendomme hvor vores sundhed og dermed livskvalitet sættes på spil.
Naboerne får ingen glæde af strømmen og ingen kompensation for deres værdiforringelse af jord/ejendom.
Giver det mening?
6.
TERROR: En højspændingsstation er oplagt mål for terrorister og krigs mål – det kaldes hybrid terror,
hvis der begås sabotage imod forsyningsveje (højspænding station), cyberangreb mm. Hvad sker der, hvis
der bombarderes et så stort anlæg? Hvor stor er faren ved det? Det er let at ramme vores beboelser i
landsbyen?
Endvidere tyder det ikke på at der er lavet analyser af det materialevalg der skal anvendes til opførelsen af
bygningen som skal indeholde det store anlæg og ej heller taget de nødvendige forbehold i forhold til
risikoen for terror på et så centralt et anlæg – kan det fremskaffes?
Vi ønsker at påbegynde en bredere debat i medierne og implicere følgende foreninger, styrelser og
myndighedsområde: Danmarks naturfredningsforening, Museum Nordsjælland, Friluftsrådet Kreds Nordsjælland,
dansk Ornitologisk forening, Dansk Botanisk Forening, miljøstyrelsen, Forsvarers ministeriets myndighedsområde,
Beredskabsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen mm
Der er rigtig mange perspektiver i ovenstående og vi beboere i Gilleleje-Græsted området appellerer naturligvis til
at projektet revurderes og ikke placeres i Pårup eller omegn. Vi ønsker en politisk debat og med alle
interessenter.
Bedste Hilsner
beboere i Gilleleje-Græsted området
--
Best Regards
Company: Askelund I/S
VAT No: 35200185
Paarupvej 126, 3230 Graested, Denmark
Jeanette Paalsson
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0014.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Michael Vognbjerg <[email protected]>
11. september 2024 20:47
hoeringplan
Sagsnummer 2020-53669
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
DK største Højspændingsstation, indsigelser og spørgsmål
samt relokering:
Demokrati, Demografi, subsidier til Solceller & grøn energi: Er det en demokratisk proces
der er foretaget, når Energinet ikke giver besked omkring højspændings placering til
beboere indenfor en radius af ca 300 meter fra højspændingsstationen?
Vores udkast til høringssvar:
1.
STRÅLEFARE OG LIVSKVALITET: DET MENNESKELIGE & DYRENES HELBRED? Mange
mennesker ønsker ikke at bo tæt på højspænding og der er lavet forskning på området,
men den er svært at få fat på. Der bliver ikke lavet de store konsekvensrapporter på
område fordi det bl.a konflikter med de økonomiske interesser. Kræftens bekæmpelse er
kontaktet og de kan fremskaffe artikler på forskningsområdet. Nu bliver beboer i landsbyen
og en radius langt herfra tvunget til at bo tæt på Danmark største højspændingsanlæg – er
det en demokratisk beslutning?
Vi bor på landet grundet den smukke natur og det sunde land liv: Et højspændingsanlæg
indvirker negativt på både dyr og menneskers sundhed og livsbetingelser. Det virker helt
urimeligt ikke at tage højde for naboers helbred og livskvalitet bare fordi området er tyndt
befolket samt urimeligheden af at fravige de 3 miljøbekendtgørelser, når beliggenheden i
Pårup netop er kendetegnet ved et rigt dyre- og planteliv. De tre bekendtgørelser: Er
habitatbekendtgørelsen, artfredningsbekendtgørelsen og plan habitatbekendtgørelsen skal
beskytte sjældne fuglearter i området samt helt specielle frøer som fuglene blandt andet
lever af. Hvem kan få tillade til at fravige disse miljøbekendtgørelser og dermed lovgivning?
Bør det være tilladt, da de netop er etableret for at beskytte dyr og mennesker?
2.
Vindmølleparkens Højspændingsstationen ønsker leverandøren (Energinet) at placere i
Pårup. Pårup er en idyllisk landsby imellem Gilleleje og Græsted og hvor arkæologerne
efter sidste store udgravning ved omfartsvejen i 2021-2023, mener at de første danskere
blev født i Pårup for ca 10.600 år siden. Hvad med det kulturhistorisk miljø der omgiver
Pårup, hvordan tages der hensyn til det?
3.
Højspændingsstationen estimeres til at fylde 7 hektar, hvilket svarer til 7 store
fodboldbaner og Højspændingsstationsbygningen er estimeret til at bygges i 17 meters
højde. Det er et rigtig stort anlæg, der virker ude af proportioner i forhold til Pårup landsby,
som er meget lille. Giver det mening set i relation til plan habitatbekendtgørelsen mm?
4.
Det er ikke tilladt at opføre generelle Højspændingsstationer i nærheden af
tætbeboelse af hensyn til sundhed mm. Industrianlæg bør placeres i industriområder.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
5.
En del ejendomsmæglere er kontaktet og det er svært at sælge ejendomme i
nærheden af en højspændingsstation, derved bliver beboerne muligvis stavnsbundet til at
blive i deres ejendomme. Ejendomme hvor vores sundhed og dermed livskvalitet sættes på
spil.
Naboerne får ingen glæde af strømmen og ingen kompensation for deres værdiforringelse
af jord/ejendom. Giver det mening?
6. TERROR: En højspændingsstation er oplagt mål for terrorister og krigs mål – det kaldes
hybrid terror, hvis der begås sabotage imod forsyningsveje (højspænding station),
cyberangreb mm. Hvad sker der, hvis der bombarderes et så stort anlæg? Hvor stor er
faren ved det? Det er let at ramme vores beboelser i landsbyen?
Endvidere tyder det ikke på at der er lavet analyser af det materialevalg der skal anvendes
til opførelsen af bygningen som skal indeholde det store anlæg og ej heller taget de
nødvendige forbehold i forhold til risikoen for terror på et så centralt et anlæg – kan det
fremskaffes?
Vi ønsker at påbegynde en bredere debat i medierne og implicere følgende foreninger, styrelser
og myndighedsområde: Danmarks naturfredningsforening, Museum Nordsjælland, Friluftsrådet
Kreds Nordsjælland, dansk Ornitologisk forening, Dansk Botanisk Forening, miljøstyrelsen,
Forsvarers ministeriets myndighedsområde, Beredskabsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen mm
Der er rigtig mange perspektiver i ovenstående og vi beboere i Gilleleje-Græsted området
appellerer naturligvis til at projektet revurderes og ikke placeres i Pårup eller omegn. Vi ønsker
en politisk debat og med alle interessenter.
Bedste Hilsner
beboere i Gilleleje-Græsted området
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0016.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Ngim Kheng <[email protected]>
11. september 2024 20:34
hoeringplan
Sagsnummer 2024-2666
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
DK største Højspændingsstation, indsigelser og spørgsmål samt relokering:
Demokrati, Demografi, subsidier til Solceller & grøn energi: Er det en demokratisk proces der er
foretaget, når Energinet ikke giver besked omkring højspændings placering til beboere indenfor en
radius af ca 300 meter fra højspændingsstationen?
Vores høringssvar:
1. STRÅLEFARE OG LIVSKVALITET: DET MENNESKELIGE & DYRENES HELBRED? Mange mennesker ønsker
ikke at bo tæt på højspænding og der er lavet forskning på området, men den er svært at få fat på. Der
bliver ikke lavet de store konsekvensrapporter på område fordi det bl.a konflikter med de økonomiske
interesser. Kræftens bekæmpelse er kontaktet og de kan fremskaffe artikler på forskningsområdet. Nu bliver
beboer i landsbyen og en radius langt herfra tvunget til at bo tæt på Danmark største højspændingsanlæg –
er det en demokratisk beslutning?
Vi bor på landet grundet den smukke natur og det sunde land liv: Et højspændingsanlæg indvirker negativt
på både dyr og menneskers sundhed og livsbetingelser. Det virker helt urimeligt ikke at tage højde for
naboers helbred og livskvalitet bare fordi området er tyndt befolket samt urimeligheden af at fravige de 3
miljøbekendtgørelser, når beliggenheden i Pårup netop er kendetegnet ved et rigt dyre- og planteliv. De tre
bekendtgørelser: Er habitatbekendtgørelsen, artfredningsbekendtgørelsen og plan habitatbekendtgørelsen
skal beskytte sjældne fuglearter i området samt helt specielle frøer som fuglene blandt andet lever af. Hvem
kan få tillade til at fravige disse miljøbekendtgørelser og dermed lovgivning? Bør det være tilladt, da de
netop er etableret for at beskytte dyr og mennesker?
2.
Vindmølleparkens Højspændingsstationen ønsker leverandøren (Energinet) at placere i Pårup. Pårup
er en idyllisk landsby imellem Gilleleje og Græsted og hvor arkæologerne efter sidste store udgravning ved
omfartsvejen i 2021-2023, mener at de første danskere blev født i Pårup for ca 10.600 år siden. Hvad med
det kulturhistorisk miljø der omgiver Pårup, hvordan tages der hensyn til det?
3.
Højspændingsstationen estimeres til at fylde 7 hektar, hvilket svarer til 7 store fodboldbaner og
Højspændingsstationsbygningen er estimeret til at bygges i 17 meters højde. Det er et rigtig stort anlæg, der
virker ude af proportioner i forhold til Pårup landsby, som er meget lille. Giver det mening set i relation til
plan habitatbekendtgørelsen mm?
4.
Det er ikke tilladt at opføre generelle Højspændingsstationer i nærheden af tætbeboelse af hensyn til
sundhed mm. Industrianlæg bør placeres i industriområder.
5.
En del ejendomsmæglere er kontaktet og det er svært at sælge ejendomme i nærheden af en
højspændingsstation, derved bliver beboerne muligvis stavnsbundet til at blive i deres ejendomme.
Ejendomme hvor vores sundhed og dermed livskvalitet sættes på spil.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
Naboerne får ingen glæde af strømmen og ingen kompensation for deres værdiforringelse af jord/ejendom.
Giver det mening?
6.
TERROR: En højspændingsstation er oplagt mål for terrorister og krigs mål – det kaldes hybrid terror,
hvis der begås sabotage imod forsyningsveje (højspænding station), cyberangreb mm. Hvad sker der, hvis
der bombarderes et så stort anlæg? Hvor stor er faren ved det? Det er let at ramme vores beboelser i
landsbyen?
Endvidere tyder det ikke på at der er lavet analyser af det materialevalg der skal anvendes til opførelsen af
bygningen som skal indeholde det store anlæg og ej heller taget de nødvendige forbehold i forhold til
risikoen for terror på et så centralt et anlæg – kan det fremskaffes?
Vi ønsker at påbegynde en bredere debat i medierne og implicere følgende foreninger, styrelser og
myndighedsområde: Danmarks naturfredningsforening, Museum Nordsjælland, Friluftsrådet Kreds Nordsjælland,
dansk Ornitologisk forening, Dansk Botanisk Forening, miljøstyrelsen, Forsvarers ministeriets myndighedsområde,
Beredskabsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen mm
Der er rigtig mange perspektiver i ovenstående og vi beboere i Gilleleje-Græsted området appellerer naturligvis til
at projektet revurderes og ikke placeres i Pårup eller omegn. Vi ønsker en politisk debat og med alle
interessenter.
Bedste Hilsner
beboere i Gilleleje-Græsted området
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0018.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Nikolaj Hansen <[email protected]>
11. september 2024 21:07
hoeringplan
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for Hovegård -
sagsnummer 2024–2666
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for Hovegård -
sagsnummer 2024–2666.pdf
Journaliseret
Kategorier:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Hermed fremsendes høringssvar til udvidelse af Hovegård.
I er velkommen til at skrive eller ringe, hvis I har spørgsmål eller noget er uklart.
Mvh.
Nikolaj Hansen
Hove Bygade 6, tlf. 22719582
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for Hovegård -
sagsnummer 2024–2666
Det bemærkes indledningsvist, at Energinet ingen interesse har i det
samfundsøkonomiske perspektiv i konsekvenserne af deres projekt, og det
udelukkende er op til øvrige myndigheder at have et helhedssyn på projektet.
Hvilket har været tydeligt og frustrerende gennem den mangeårige proces
omkring Hovegård. Der er udelukkende tale om et budgetminimerende projekt,
hvor interesser for miljø og samfund varetages af jer og kun krav i denne proces
vil kunne tage et bredere hensyn end Energinets budget.
Udvidelsen af Hovegård vil foregå i Hove. Hove er en landskabsperle, som
ligger smukt i landskabet mellem marker, skov samt vådområder og hilser alle
med kong Bues gravhøj og en af Sjællands længste langdysser. Hove er så
speciel en perle i Egedal, at man har valgt at beskytte byen med sin egen
bevaringsplan, således byen opretholder sit grundlæggende udtryk, som
stammer fra før og efter landbrugsreformerne i 1700-tallet.
Seks af de syv oprindelige gårde ligger i midten af byen, imens Lundevejgård
efter en brand udnyttede reformerne og blev genopbygget ved sine jorde ved
Lundevej. Hove er således en smuk repræsentant for vores fælles historiske
kulturarv.
Kun det store monstrum af en transformatorstation, der af uforklarlige årsager
ligger i Hove, skæmmer. Transformatorstationer bør principielt ikke ligge i
beboelsesområder, da de samfundsøkonomiske omkostninger for beboere med
videre er store. Energinet har nu fået den ide at udvide transformatorstationen
og vil i den forbindelse gøre uigenkaldeligt skade på den historiske kulturarv
ved at nedlægge Lundevej, den bevaringsværdige Lundevejgård og fredet dige.
Ud af skaden vil vokse en skæmmende byld af kold beton og jern. Årsagen hertil
skyldes manglende planlægning fra Energinet, hvor et bredt
samfundsøkonomisk hensyn kunne være taget ved at placere og opbygge et
centralt knudepunkt i et samfundsøkonomisk egnet område. Imidlertid laver
Energinet ikke den slags analyser og kan ikke ved henvendelse at gøre rede for
den konkrete samfundsøkonomi. Konsekvensen heraf må dog så være, at der i
det konkrete projekt, at der tages et betydeligt hensyn til de omkringliggende
samfundsøkonomiske konsekvenser i bredeste forstand, hvis projektet ikke
afvises, så der kan foretages en egentlig samfundsøkonomisk analyse.
Hovegård vil blive et enormt visuelt beskæmmende anlæg, selv med ny
skærmende beplantning, blive synligt fra de omkringliggende veje og
bebyggelser. Det nuværende forslag tager i alt for ringe grad hensyn til det
omkringliggende område samt miljø og natur.
Først og fremmest bør projektets visuelle påvirkning mindskes ved at reducere
sin højde i landskabet betragteligt
enten ved nedgravning eller lavere
installation; evt. en kombination af begge, hvis man ønsker at gennemføre
projektet. Derudover bør anlægget skærmes af ved fx en jordvold. Den
generelle beplantning rundt om anlægget er ligeledes yderst sparsomt.
Beplantningen ned mod Hove (projektet sydside ved
”Portalen”) bør mindst
fordobles, beplantningen om vejene (øst, nord og syd) bør mindst tredobles,
for at mindske anlæggets nuværende visuelle urimelige påvirkning på
lokalområdet. Samfundsøkonomisk set blev projektet ideelt set reduceret i
størrelse, så den historiske kulturarv som diger og gårdmiljø bevares. Et mindre
areal med mere beplantning vil ligeledes kunne erstatte noget af det tabte natur
og miljø.
Anlægget er historisk plaget af støjgener over grænseværdierne, da
støjberegningerne for Hove-området undervurderes i støjmodellen. Fejlen kan
først udbedres ifbm. almindeligt vedligehold. Begrundelsen fra Energinet for
dette er, at det budgetmæssigt vil være for dyrt at overholde grænseværdierne
for støj. Støjberegningerne bør derfor korrigeres med den geografiske
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
fejltagelse, som tidligere beregninger har haft, og kravet sættes herefter. Hvis
først støjgrænserne overskrides er Energinet urimeligt uvillige til at nedbringe
deres støj.
Det undrer, at der ikke er taget højde for lossepladsen i den nordlige del af
projektet, herunder risikoen for nedsivning til grundvandet. I forhold til
lossepladsen har man gravet op i lossepladsen, og det virker mærkeligt, at man
tilsyneladende ikke har rapporteret dette.
Ifbm. projektet nedlægges søen som pt. ligger i den sydøstlige del af
projektarealet. Det fremgår ikke af materialet, hvorfor den nedlægges og hvad
man har tænkt sig at gøre ved de store vandmængder herfra. Det ligner, at man
regner med at kunne henføre vandet direkte i åen, hvilket ikke virker
hensigtsmæssigt for natur og miljø, jf. fx risikoen for udvaskning af giftstoffer
mv. Derudover vil det også kunne forværre risikoen for oversvømmelse, hvilket
der har været en del af de sidste år.
Konsekvenserne for vandinteresserne er underbelyst. Sikring af grundvandet og
forureningsrisikoen er fraværende og det er ikke belyst konsekvenserne for
vandværket og den fremtidige vandforsyning af projektet. I dag udgør området
en mulig alternativ placering af vandværket, jf. også området vandinteresser.
Dette er ikke behandlet, hvilket det burde.
På mødet 13. august blev det nævnt, at man ikke ønskede at gå videre med at
lægge strømkablerne i jorden og dermed mindske den visuelle påvirkning af
området, henover der hvor den kommende motorvej forventes, da man var sent
i processen. Det bemærkes, at forslaget allerede blev stillet i 2021, og derfor
virker det ikke som en gyldig forklaring men ren uvillighed fra Energinet. Det
anbefales derfor at sætte det som krav, hvis projektet ikke afvises.
I 2018 blev Hove evakueret ifbm. brand i transformatorstationen, da
Beredskabet ikke kunne stå inde for sikkerheden og Energinets beredskabsplan
for området. Det anbefales, at der bør forelægge en godkendt beredskabsplan
for brand og andre uforudsete hændelser inden godkendelse af projektet, så
lignende ikke opstår igen.
Projektet minder om en klassisk salamimetode, hvor man beder om at få en
delmængde af kommende projekter godkendt for herefter at gøre det umuligt,
at kommende projekter ikke bliver til noget. Udvidelsen af Hove vil gøre det
budgetmæssigt umuligt i forhold til Energinets tankegang ikke at øvrige
forventede projekter i Nordsjælland skal køre igennem Hovegård. Derfor bør de
fremtidige projekter også fremgå af vurderingen.
Projektet reducerer betydelig omfang befolkningsgrundlaget i Hove. Hove er
afhængig af offentlige ydelser som bustransport, cykelstier mv. Et mindre
befolkningsgrundlag vil reducere samfundsøkonomien i disse offentlige ydelser,
og det anbefales derfor, at der placeres erstatningsgrunde til bebyggelse i Hove
i respekt for Hoves nuværende udtryk og dialog med byens borgere.
I forhold til at indtage et bredere samfundsøkonomisk perspektiv er I eneste
mulighed, og det er derfor håbet, at I vil sætte rimelige kriterier op for
samfundet og naturen omkring Hove, som Energinet er tvunget til at følge. Hvis
de ikke er tvunget til det, gør de det ikke.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0021.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Nina Nygaard Vognbjerg <[email protected]>
11. september 2024 20:43
hoeringplan
Sagsnummer 2020-53669
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
DK største Højspændingsstation, indsigelser og spørgsmål samt relokering:
Demokrati, Demografi, subsidier til Solceller & grøn energi: Er det en demokratisk proces der er
foretaget, når Energinet ikke giver besked omkring højspændings placering til beboere indenfor
en radius af ca 300 meter fra højspændingsstationen?
Vores udkast til høringssvar:
1. STRÅLEFARE OG LIVSKVALITET: DET MENNESKELIGE & DYRENES HELBRED?
Mange mennesker ønsker ikke at bo tæt på højspænding og der er lavet forskning
på området, men den er svært at få fat på. Der bliver ikke lavet de store
konsekvensrapporter på område fordi det bl.a konflikter med de økonomiske
interesser. Kræftens bekæmpelse er kontaktet og de kan fremskaffe artikler på
forskningsområdet. Nu bliver beboer i landsbyen og en radius langt herfra tvunget til
at bo tæt på Danmark største højspændingsanlæg – er det en demokratisk
beslutning?
Vi bor på landet grundet den smukke natur og det sunde land liv: Et
højspændingsanlæg indvirker negativt på både dyr og menneskers sundhed og
livsbetingelser. Det virker helt urimeligt ikke at tage højde for naboers helbred og
livskvalitet bare fordi området er tyndt befolket samt urimeligheden af at fravige de
3 miljøbekendtgørelser, når beliggenheden i Pårup netop er kendetegnet ved et rigt
dyre- og planteliv. De tre bekendtgørelser: Er habitatbekendtgørelsen,
artfredningsbekendtgørelsen og plan habitatbekendtgørelsen skal beskytte sjældne
fuglearter i området samt helt specielle frøer som fuglene blandt andet lever af.
Hvem kan få tillade til at fravige disse miljøbekendtgørelser og dermed lovgivning?
Bør det være tilladt, da de netop er etableret for at beskytte dyr og mennesker?
2.
Vindmølleparkens Højspændingsstationen ønsker leverandøren (Energinet) at
placere i Pårup. Pårup er en idyllisk landsby imellem Gilleleje og Græsted og hvor
arkæologerne efter sidste store udgravning ved omfartsvejen i 2021-2023, mener at
de første danskere blev født i Pårup for ca 10.600 år siden. Hvad med
det kulturhistorisk miljø der omgiver Pårup, hvordan tages der hensyn til det?
3.
Højspændingsstationen estimeres til at fylde 7 hektar, hvilket svarer til 7 store
fodboldbaner og Højspændingsstationsbygningen er estimeret til at bygges i 17
meters højde. Det er et rigtig stort anlæg, der virker ude af proportioner i forhold til
Pårup landsby, som er meget lille. Giver det mening set i relation til plan
habitatbekendtgørelsen mm?
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
4.
Det er ikke tilladt at opføre generelle Højspændingsstationer i nærheden af
tætbeboelse af hensyn til sundhed mm. Industrianlæg bør placeres i
industriområder.
5.
En del ejendomsmæglere er kontaktet og det er svært at sælge ejendomme i
nærheden af en højspændingsstation, derved bliver beboerne muligvis stavnsbundet
til at blive i deres ejendomme. Ejendomme hvor vores sundhed og dermed
livskvalitet sættes på spil.
Naboerne får ingen glæde af strømmen og ingen kompensation for deres
værdiforringelse af jord/ejendom. Giver det mening?
6.
TERROR: En højspændingsstation er oplagt mål for terrorister og krigs mål –
det kaldes hybrid terror, hvis der begås sabotage imod forsyningsveje (højspænding
station), cyberangreb mm. Hvad sker der, hvis der bombarderes et så stort anlæg?
Hvor stor er faren ved det? Det er let at ramme vores beboelser i landsbyen?
Endvidere tyder det ikke på at der er lavet analyser af det materialevalg der skal
anvendes til opførelsen af bygningen som skal indeholde det store anlæg og ej heller
taget de nødvendige forbehold i forhold til risikoen for terror på et så centralt et
anlæg – kan det fremskaffes?
Vi ønsker at påbegynde en bredere debat i medierne og implicere følgende foreninger, styrelser
og myndighedsområde: Danmarks naturfredningsforening, Museum Nordsjælland, Friluftsrådet
Kreds Nordsjælland, dansk Ornitologisk forening, Dansk Botanisk Forening, miljøstyrelsen,
Forsvarers ministeriets myndighedsområde, Beredskabsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen mm
Der er rigtig mange perspektiver i ovenstående og vi beboere i Gilleleje-Græsted området
appellerer naturligvis til at projektet revurderes og ikke placeres i Pårup eller omegn. Vi ønsker en
politisk debat og med alle interessenter.
Bedste Hilsner
beboere i Gilleleje-Græsted området
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0023.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Peter Hagdrup <[email protected]>
12. september 2024 23:02
hoeringplan
Høringssvar sagsnummer 2024–2666
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Hermed høringssvar til forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til
højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune.
Mine bemærkninger vedrører primært den miljøvurdering, der ligger som bilag til selve forslaget.
Jeg er ejer af følgende to matrikler, pr. 15/9-24:
Hove By, Smørum 2h
Hove By, Smørum 6g
Dermed er jeg direkte nabo til udvidelsen af Hovegård Højspændingsstation.
Ejendommene er erhvervet med henblik på at forbedre naturtilstanden af de pågældende matrikler, samt
rekreative interesser (herunder friluftsliv).
Jeg kvitterer derfor for at der tages hensyn til den beskyttede natur i området.
Jeg kan læse at der er lavet støj konsekvensberegninger på både drifts- og anlægsarbejdet i forbindelse med
stationen. Jeg kan ikke se at der laves beregninger på hvad omlægningen af Lundevej vil betyde for støjen
på min, og nærliggende, ejendomme. Når der kører biler på den omlagte vej, vil udgangspunktet for støjen
selvfølgelig flytte sig. Dette er en væsentlig bekymring for de rekreative interesser på min ejendom, samt
områdets fauna.
Derudover vil jeg gerne gøre opmærksom på at der er fundet store bestande af Spidssnudet frø på overalt på
de to matrikler (2h og 6g). Anlægget antages at måtte påvirke denne bestand og omlægningen af Lundevej
vil påvirke at et større antal vil blive kørt over i trafikken. Jeg håber derfor der kan stilles krav om
nedgravede overvintringslokaliteter (såkaldte paddehoteller) i nær forbindelse med de påtænkte
regnvandsbassiner. Dette vil kunne være med til sikre bestandens overlevelse.
Med venlig hilsen
Peter Hagdrup
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0024.png
Anette Gravgaard Christensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Poul Rasmussen <[email protected]>
11. september 2024 21:00
hoeringplan
sagsnummer 2024-2666
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
DK største Højspændingsstation, indsigelser og spørgsmål samt
relokering:
Demokrati, Demografi, subsidier til Solceller & grøn energi: Er det en demokratisk proces der er
foretaget, når Energinet ikke giver besked omkring højspændings placering til beboere indenfor en
radius af ca 300 meter fra højspændingsstationen?
Vores høringssvar:
1.
STRÅLEFARE OG LIVSKVALITET: DET MENNESKELIGE & DYRENES HELBRED? Mange mennesker ønsker
ikke at bo tæt på højspænding og der er lavet forskning på området, men den er svært at få fat på. Der
bliver ikke lavet de store konsekvensrapporter på område fordi det bl.a konflikter med de økonomiske
interesser. Kræftens bekæmpelse er kontaktet og de kan fremskaffe artikler på forskningsområdet. Nu bliver
beboer i landsbyen og en radius langt herfra tvunget til at bo tæt på Danmark største højspændingsanlæg –
er det en demokratisk beslutning?
Vi bor på landet grundet den smukke natur og det sunde land liv: Et højspændingsanlæg indvirker negativt
på både dyr og menneskers sundhed og livsbetingelser. Det virker helt urimeligt ikke at tage højde for
naboers helbred og livskvalitet bare fordi området er tyndt befolket samt urimeligheden af at fravige de 3
miljøbekendtgørelser, når beliggenheden i Pårup netop er kendetegnet ved et rigt dyre- og planteliv. De tre
bekendtgørelser: Er habitatbekendtgørelsen, artfredningsbekendtgørelsen og plan habitatbekendtgørelsen
skal beskytte sjældne fuglearter i området samt helt specielle frøer som fuglene blandt andet lever af. Hvem
kan få tillade til at fravige disse miljøbekendtgørelser og dermed lovgivning? Bør det være tilladt, da de
netop er etableret for at beskytte dyr og mennesker?
2.
Vindmølleparkens Højspændingsstationen ønsker leverandøren (Energinet) at placere i Pårup. Pårup er
en idyllisk landsby imellem Gilleleje og Græsted og hvor arkæologerne efter sidste store udgravning ved
omfartsvejen i 2021-2023, mener at de første danskere blev født i Pårup for ca 10.600 år siden. Hvad med
det kulturhistorisk miljø der omgiver Pårup, hvordan tages der hensyn til det?
3.
Højspændingsstationen estimeres til at fylde 7 hektar, hvilket svarer til 7 store fodboldbaner og
Højspændingsstationsbygningen er estimeret til at bygges i 17 meters højde. Det er et rigtig stort anlæg, der
virker ude af proportioner i forhold til Pårup landsby, som er meget lille. Giver det mening set i relation til
plan habitatbekendtgørelsen mm?
4.
Det er ikke tilladt at opføre generelle Højspændingsstationer i nærheden af tætbeboelse af hensyn til
sundhed mm. Industrianlæg bør placeres i industriområder.
5.
En del ejendomsmæglere er kontaktet og det er svært at sælge ejendomme i nærheden af en
højspændingsstation, derved bliver beboerne muligvis stavnsbundet til at blive i deres ejendomme.
Ejendomme hvor vores sundhed og dermed livskvalitet sættes på spil.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
Naboerne får ingen glæde af strømmen og ingen kompensation for deres værdiforringelse af jord/ejendom.
Giver det mening?
6. TERROR: En højspændingsstation er oplagt mål for terrorister og krigs mål – det kaldes hybrid terror,
hvis der begås sabotage imod forsyningsveje (højspænding station), cyberangreb mm. Hvad sker der, hvis
der bombarderes et så stort anlæg? Hvor stor er faren ved det? Det er let at ramme vores beboelser i
landsbyen?
Endvidere tyder det ikke på at der er lavet analyser af det materialevalg der skal anvendes til opførelsen af
bygningen som skal indeholde det store anlæg og ej heller taget de nødvendige forbehold i forhold til
risikoen for terror på et så centralt et anlæg – kan det fremskaffes?
Vi ønsker at påbegynde en bredere debat i medierne og implicere følgende foreninger, styrelser og
myndighedsområde: Danmarks naturfredningsforening, Museum Nordsjælland, Friluftsrådet Kreds Nordsjælland,
dansk Ornitologisk forening, Dansk Botanisk Forening, miljøstyrelsen, Forsvarers ministeriets myndighedsområde,
Beredskabsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen mm
Der er rigtig mange perspektiver i ovenstående og vi beboere i Gilleleje-Græsted området appellerer naturligvis til
at projektet revurderes og ikke placeres i Pårup eller omegn. Vi ønsker en politisk debat og med alle
interessenter.
Bedste Hilsner
beboere i Gilleleje-Græsted området
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0026.png
hoeringplan ([email protected])
Christina Bergendorff ([email protected]), Mette Simonsen ([email protected]),
Charlotte Schleiter ([email protected]), Ida Elkjær Gundel ([email protected]),
Henriette Hjorth Kristensen ([email protected]), Kathrine Stener Passarge
([email protected])
Peter Britze ([email protected])
Fra:
Titel:
SV: Korrektion af Svar vdr. sagsnummer 2024–2666.: Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv
for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Sendt:
09-08-2024 12:56
Til:
Cc:
Til Planstyrelsen
I nedenstående mail sendt den 29/7-2024 skriver jeg der er udlagt et graveområde. Dette er ikke helt
korrekt. Der er kun udlagt et forslag til et graveområde. I den gældende råstofplan fra 2012 er ca. det
samme område udpeget som interesseområde.
Mvh
Peter Britze.
Projektleder/Chefkonsulent
Direkte: (+45) 29172979
Mail:
[email protected]
REGION HOVEDSTADEN
Center for Regional Udvikling
Miljø og Ressourcer
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Tlf.: (+45) 3866 5000
Web: www.regionh.dk
Fra:
Peter Britze
Sendt:
29. juli 2024 13:32
Til:
[email protected]
Cc:
Christina Bergendorff <[email protected]>; Mette Simonsen <[email protected]>;
Charlotte Schleiter <[email protected]>; Ida Elkjær Gundel <[email protected]>; Henriette
Hjorth Kristensen <[email protected]>; Kathrine Stener Passarge
<[email protected]>
Emne:
Svar vdr. sagsnummer 2024–2666.: Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til
højspændingsstationer i hhv. Egedal og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Til Planstyrelsen
Region Hovedstaden har ingen bemærkninger til
arealet til højspændingsstationer i Gribskov Kommune.
Vedrørende arealet i Egedal Kommune, skal det bemærkes at der er udlagt et graveområde (grusgrav)
tæt på det planlagte areal til højspændingsstation. Regionen har ingen problemer med selve det
udlagte areal, men forudsætter at eventuelle tilhørende højspændingsledninger går udenom
graveområdet. Se vedlagte kort.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0027.png
Screenshot Egedal-området, Rød Graveområde, Grøn Højspændingsstations areal.
Mvh
Peter Britze.
Projektleder/Chefkonsulent
Direkte: (+45) 29172979
Mail:
[email protected]
REGION HOVEDSTADEN
Center for Regional Udvikling
Miljø og Ressourcer
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Tlf.: (+45) 3866 5000
Web: www.regionh.dk
Fra:
hoeringplan <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 10:55
Til:
hoeringplan <[email protected]>
Emne:
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal
og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Høring af forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv.
Egedal og Gribskov Kommune – frist 12. september 2024
Plan- og Landdistriktsstyrelsen igangsætter hermed høring af forslag til bekendtgørelse om
landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune
med tilhørende miljøvurdering.
Se venligst det vedhæftede høringsbrev, høringslisten og forslag til landsplandirektiv.
Den tilhørende
miljøvurdering
er ikke medsendt pga. størrelsen og kan tilgås på Høringsportalen sammen med det øvrige
høringsmateriale:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68899.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen skal anmode om, at eventuelle bemærkninger til forslag til landsplandirektiv
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv for to arealer til højspændingsstationer i hhv. Egedal Kommune og Gribskov Kommune,
2916450_0028.png
sendes senest den 12. september 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2024–2666.
Med venlig hilsen
Anette Gravgaard Christensen
Fuldmægtig
Telefon: +45 2916 8567
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.plst.dk
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
Denne e-mail indeholder fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail eller hvis du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig
venligst informere afsender om fejlen ved at bruge svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den.
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine
rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik