Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 14
Offentligt
2915929_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
2. oktober 2024
J nr.
2024-3958
Rådsmøde (miljø) den 14. oktober 2024
Dagsorden
1.
Rådskonklusioner om forberedelse af FN’s klimakonference COP29
-
Vedtagelse
Side
2
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0002.png
1. Rådskonklusioner om forberedelse af FN’s klimakonference COP29
KOM. nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På miljørådsmødet den 14. oktober 2024 lægger det ungarske EU-formandskab op
til at få vedtaget rådskonklusioner vedrørende forberedelsen af den 29. partskonfe-
rence (COP29) under FN’s klimakonvention (UNFCCC) i Baku, Aserbajdsjan den
11.- 22. november 2024.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner fastlægger EU’s prioriteter for COP29.
I rådskonklusionerne understreges bl.a., at verden befinder sig i en klimakrise, og at
klimaforandringer er del af en gensidigt forstærkende krise, som også inkluderer tab
af biodiversitet og øget forurening. Det kræver øget global klimahandling og -ambi-
tion samt støtte til lande, der har brug for det. Vigtigheden af at øge tilpasningsind-
satser, herunder til tab og skader som følge af klimaforandringerne, og samtidig re-
ducere udledninger globalt, fremhæves tillige. Med hensyn til EU's position på finan-
siering, inklusiv det nye klimafinansieringsmål, er teksten strømlinet med rådskon-
klusionerne på international klimafinansiering (ECOFIN) som vedtages den 8. okto-
ber af EU's finansministre. Det bekræftes, at EU vil engagere sig konstruktivt i for-
handlingerne om det nye klimafinansieringsmål, at der er behov for at målet dækker
alle typer finansiering, herunder offentlige og private kilder, og at der er behov for at
sikre mobilisering fra en bredere base af bidragydere.
Der opfordres til en succesfuld opfølgning på det globale stocktake, som skal være
med til at sætte en klarere retning for bl.a. reduktionsindsatser samt holde 1,5º C-
målet inden for rækkevidde. Der opfordres til, at alle parter leverer ambitiøse 2035-
klimaplaner (NDC’er), som er på linje med 1,5 graders-målet, og leverer reduktions-
mål, som dækker hele økonomien. Der henvises i den forbindelse til EU’s planer om
at præsentere et 2040-mål og en kommende NDC forud for COP30. Nødvendighe-
den af energiomstillingen understreges, herunder udfasning af fossile brændsler,
samt opskalering af vedvarende energi og energieffektivitet på linje med opfordrin-
gerne i det globale stocktake. Der opfordres til, at man på COP29 opnår enighed om
et robust regelsæt for Parisaftalens artikel 6 om markedsmekanismer.
Rådskonklusionerne forventes ikke at have økonomiske eller lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
Regeringen kan støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen har i drøftel-
serne fremhævet vigtigheden af, at EU sender et klart signal om, at det er nødvendigt
at øge global handling og ambition, at EU leverer konkret og styrket opfølgning på
det globale stocktake og går forrest med udarbejdelsen af en ambitiøs 2035-NDC
samt at sikre fokus på støtte til de fattige og sårbare lande, der har mest brug for det.
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0003.png
2. Baggrund
COP28 blev afholdt i Dubai fra den 30. november-13. december 2023 under
emiratisk formandskab. Her lykkedes det bl.a. at blive enige om en beslutningstekst
på det første globale stocktake siden vedtagelsen af Parisaftalen. Aftalen lægger
vægt på 1,5 graders-målsætningen, og IPCCs vurderinger af, hvilke globale
reduktioner der er nødvendige for at nå målet. Beslutningsteksten beder parterne om
at bidrage til globale indsatser om at tredoble andelen af vedvarende energi og
fordoble energieffektiviteten globalt from mod 2030, fremskynde udfasningen af
kulkraft (unabated) og omstille sig væk fra fossile brændstoffer i energisystemer mv.
Beslutningen indeholder desuden en række opfordringer til parternes post-2030
NDC’er. COP28 indledtes med vedtagelsen af beslutning om nye
finansieringsarrangementer og en fond til tab og skader. Derudover var der enighed
om et rammeværk for Parisaftalens globale tilpasningsmål (GGA), som indeholder
globale mål for, hvad vi globalt set skal nå på tilpasningsområdet i 2030; herunder at
sikre universel adgang til vand og bedre fødevaresystemer og produktion.
På COP29 i Baku skal Parterne blive enige om det nye klimafinansieringsmål (New
Collective Quantified Goal, NCQG) gældende post-2025, som erstatter det
nuværende mål på 100 mia. USD fra 2020-2025. En række rapporter viser, at
behovet for investeringer og finansiering til udviklingslandenes klimahandling, er i en
langt større skala end det hidtidige niveau. Derfor stiller udviklingslandene også krav
om, at udviklede lande forpligter sig til at levere offentlig klimabistand i markant større
skala, samt at der sikres mere forudsigelighed, transparens og lettere adgang. Mens
der generelt er bred anerkendelse af behovet for finansiering og investeringer i langt
større skala, betoner udviklede lande, at en væsentlig stigning heraf også hænger
sammen med udvidelse af kredsen af bidragydere til at omfatte alle lande med
kapacitet til at bidrage, øget mobilisering af privat finansiering, samt at der i
udviklingslandene etableres rammevilkår, incitamenter og beskatning, er fremmer
investeringer og bidrager til at mobilisere mere finansiering, herunder ved også at
udfase investeringer.
Dagsordenen for COP29 har i mindre grad fokus på reduktioner. Et vigtigt punkt
bliver dog færdigforhandling af regelsættet for Parisaftalens artikel 6 om
markedsmekanismer. Derudover kan det ikke udelukkes, at der i forbindelse med
beslutning om arbejdsprogrammet for reduktioner (Mitigation Work Programme,
MWP), modaliteter for opfølgningsdialoger på det globale stocktake, eller i en evt.
cover-beslutning i Baku vil opstå mulighed for at følge op på
reduktionsmålsætningerne fra det globale stocktake, samt sikre stærke signaler
omkring de klimaplaner (NDC’er) som parter skal kommunikere inden COP30.
Endelig skal parterne inden udgangen af 2024 indlevere Biennial Transparency
Reports (BTR) med opgørelse af deres drivhusgasudledninger, hvilket udgør et
vigtigt bidrag til Parisaftalens ambitionsmekanisme, om end det ligger uden for selve
forhandlingerne. I 2024 igangsættes det 2-årige UAE-Belém arbejdsprogram for
udvikling af indikatorer for tilpasningsmålsætningerne, der blev etableret med
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0004.png
vedtagelsen af det globale tilpasningsrammeværk. Arbejdsprogrammet
identificere eksisterende indikatorer samt udarbejde nye, hvor behov.
vil
Det ungarske formandskab har sat rådskonklusionerne på dagsordenen for miljø-
rådsmødet den 14. oktober 2024 til vedtagelse.
3. Formål og indhold
Det ungarske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, der
fastlægger EU’s prioriteter for COP29. Rådskonklusioner vedrørende EU’s position i
forhold til klimafinansiering vil blive fastlagt i Rådet for Økonomi og Finans (ECOFIN)
den 8. oktober 2024.
Udkastet til rådskonklusioner er overordnet struktureret i følgende afsnit:
Nødvendighed af øget klimahandling
I udkastet fremhæves det, at klimaforandringerne udgør eksistentielle trusler mod
menneskeheden og biodiversiteten. EU understreger nødvendigheden i at styrke
den globale klimahandling for at imødegå den nuværende klimakrise, og at klima-
handling skal gennemføres med respekt for menneskerettigheder, oprindelige folk,
migranter, børn, unge, ligestilling mv.
I udkastet udtrykkes bekymring for de igangværende krige og deres påvirkning på
klima, miljø, energi- og fødevaresikkerhed. Ruslands krig mod Ukraine fordømmes
som en overtrædelse af international lov og dens resulterende massive tab af liv og
skade på civile.
Der udtrykkes påskønnelse af IPCCs sjette hovedrapport (AR6), og dens bidrag til
det globale stocktake. Det understreges i den forbindelse, at den syvende hovedrap-
port (AR7) vil være et afgørende bidrag til den næste globale stocktake, og at den
derfor bør være færdig i tide.
Levere i Baku
EU opfordrer til et ambitiøst og balanceret udkomme i Baku, som sikrer, at 1,5°C-
målsætningen holdes inden for rækkevidde. EU byder velkommen til COP-trojkaens
(COP28-, COP29-, og COP30-formandskaberne) ”Road Map to Mission 1.5”, og op-
fordrer trojkaen til at fortsætte deres lederskab for at facilitere mere ambitiøse NDC’er
og sikre politisk momentum.
EU understreger behovet for at følge op på og implementere alle aspekter af det
globale stocktake, herunder gennem en række dialoger og arbejdsprogrammer. EU
fremhæver vigtigheden af arbejdsprogrammet for reduktioner (Mitigation Work Pro-
gramme, MWP), i arbejdet for at opskalere reduktionsindsatser og imødekommer
temaet for 2024 om byer, bygninger og urbane systemer. EU understreger bekymring
om manglende fremdrift på MWP og opfordrer til, at alle lande engagerer sig kon-
struktivt i drøftelser om reduktionsindsatser. EU fremhæver også arbejdsprogrammet
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0005.png
om retfærdig omstilling (Just Transition Work Programme, JTWP), og opfordrer til, at
det bruges konstruktivt til at implementere en retfærdig grøn omstilling nationalt.
Med hensyn til EU's position på finansiering, inklusiv det nye klimafinansieringsmål,
er teksten strømlinet med rådskonklusionerne på international klimafinansiering
(ECOFIN), som forventes vedtaget den 8. oktober af EU's finansministre.
Det bekræftes, at EU vil engagere sig konstruktivt i forhandlingerne om det nye fi-
nansieringsmål, at der er behov for en bred tilgang i designet af målet som både bør
dække alle typer finansiering, herunder offentlige og private kilder, og gælde både
national og international finansiering. Målet bør styrke tiltag, som muliggør et miljø,
der fremmer og øger grønne finansieringsstrømme. Det fremhæves, at målet bør
have en kerne af offentlig finansiering, mobiliseret fra en bredere base af bidrag-
ydere, i lyset af at landes kapaciteter og drivhusgasemissioner har udviklet sig siden
1990’erne.
I udkastet fremhæves potentialet for Parisaftalens artikel 6 om markedsmekanismer
i arbejdet med at facilitere øget ambition og reducere den globale opvarmning. EU
understreger, at regelsættet for artikel 6 skal bidrage til at opnå emissionsreduktioner
i overensstemmelse med 1,5 graders-målet samt undgå dobbelttælling og sikre mil-
jømæssig integritet i forbindelse med udbuds- og efterspørgselsprocesser, mens det
sikres, at man beskytter og opfylder menneskerettigheder, herunder oprindelige folks
rettigheder som fastsat i FN's deklaration om Oprindelige Folks rettigheder og be-
skyttelse af biodiversiteten og sikring af naturlige dræn mod klimarelaterede risici.
EU opfordrer alle parter til at bidrage til at opnå det globale tilpasningsmål, herunder
ved at bidrage til at levere på det 2-årige
United Arab Emirates-Belém work pro-
gramme on indicators
mhp. bedre at monitorere fremdrift på klimatilpasningshand-
ling. Derudover opfordres der til at opstarte en arbejdsplan frem mod COP31 for im-
plementeringen af Sharm El Sheikh Joint Work Programme om klimahandling i land-
brug- og fødevaresektoren.
Det understreges, at
Enhanced Transparency Framework
er afgørende med hensyn
til at opbygge og sikre tillid mellem parter, og der opfordres til, at alle parter forbere-
der og kommunikerer deres første rapporteringsrapport under Parisaftalen (Biennial
Transparency Reports) inden udgangen af 2024.
Der lægges tillige op til at fremme arbejdet for ligestilling mellem kønnene i forbin-
delse med klimahandling, herunder i forbindelse med de relevante arbejdsspor i
COP-processen.
Fremme handling, ambition, muligheder og støtte
I udkastet understreges det, at den globale klimahandling stadig er utilstrækkelig, og
alle parter, herunder specielt store økonomier, opfordres til at styrke deres indsatser
i dette årti. Der henvises til, at der er behov for at de globale emissioner peaker i
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0006.png
2025 senest, og at de bør reduceres med 43 procent i 2030 og 60 procent i 2035 ift.
2019. Der opfordres til, at alle parter følger op på og reflekterer de globale indsatser,
som man blev enige om i det globale stocktake, herunder ved at implementere og
øge målsætninger i NDC’erne.
EU fremhæver, at man vil levere på det globale stocktake bl.a. ved at implementere
’Fit for 55’-lovgivningen, og understreger i den forbindelse, at man forventer, at EU
vil overlevere på sin målsætning om at reducere sine udledninger med mindst 55 pct.
i 2030 ift. 1990-niveauet.
I udkastet gentager EU de globale målsætninger for energitransitionen, som fremgår
af det global stocktake, og fremhæver specifikt opfordringen til en transition væk fra
fossile brændsler i energisystemer, og målene om global tredobling af vedvarende
energi og fordobling af energieffektivitet. I den forbindelse fremhæves den rolle nule-
missions energikilder, som atomkraft, kan spille i forbindelse med dekarbonisering af
energisystemet.
I udkastet understreges vigtigheden af en udfasning af fossile brændsler på globalt
plan, herunder udfasning i energisektoren et godt stykke tid før 2050 samt vigtighe-
den af et overvejende dekarboniseret energisystem i 2030’erne. Det understreges i
rådskonklusionerne, at kompensationsteknologier (emission abatement technolo-
gies, fx CCUS), som ikke skader miljøet, kan anvendes i begrænset skala og primært
tages i brug i svært omstillelige sektorer og for at opnå globale negative emissioner.
Det understreges, at olie-gas industrien bør påtage sig et lederskab, i forbindelse
med at reducere globale emissioner, herunder udnytte potentialet for at reducere
metanudledninger.
EU understreger, at næste runde NDC’er skal afspejle øget ambition, og opfordrer til
at NDC’erne er på linje med det globale stocktake, 1.5 graders-målet, informeret af
videnskaben og indeholder et EU 2035-mål, samt at NDC’en inkluderer et redukti-
onsmål, som dækker hele økonomien, alle sektorer og alle drivhusgasser. I den for-
bindelse forpligter EU sig til at samarbejde med udviklingspartnere og internationale
organisationer, herunder NDC-Partnerskabet, med at udvikle og implementere
NDC’er.
Rådskonklusionerne indeholder en reference til EU's kommende 2040-klimamål.
Kommissionens meddelelse om EU's 2040-klimamål noteres, samt at meddelelsen
giver et grundlag for en beslutning om EU's næste NDC.
I udkastet fremhæves det, at alle lande skal øge tilpasningsindsatser og integrere
disse i alle eksisterende politikker, programmer og aktiviteter inden for alle relevante
sektorer. EU understreger, at det er essentielt at holde de globale temperaturstignin-
ger under 1,5°C for at minimere og imødegå fremtidige tab og skader. Beslutningen
om en fond til tab og skader anerkendes, og arbejdet i fondens bestyrelse bydes
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0007.png
velkommen med henblik på at operationalisere fonden. Behovet for, at fonden arbej-
der sammen med eksisterende finansieringsmekanismer, fremhæves.
Parisaftalens målsætning om at grønne de finansielle strømme fremhæves i udka-
stet, og det gentages, at offentlig finansiering ikke alene kan levere de nødvendige
niveauer, der skal til for at nå en klimaneutral global økonomi, men at det er essentielt
med privat finansiering og innovative finansieringskilder. Udviklingsbanker, internati-
onale finansielle institutioner, banker, investorer mv. opfordres til at opskalere deres
indsats. Fsva. yderligere paragraffer om klimafinansiering refereres der i rådskonklu-
sionerne til linjen i ECOFIN-rådskonklusioner specifikt på klimafinansiering. Disse
vedtages d. 8. oktober.
Andre internationale organisationer og processer
Afslutningsvis understreges vigtigheden af at inddrage ikke-statslige aktører i klima-
handlingen, herunder bl.a. civilsamfundet, oprindelige folk, unge m.fl., og lederskabet
og ansvaret hos lokale og regionale aktører anerkendes. EU opfordrer den internati-
onale luftfartsorganisation (ICAO) og den internationale søfartsorganisation (IMO) til
at øge deres respektive bidrag i overensstemmelse med Parisaftalens temperatur-
mål. EU hilser den reviderede klimastrategi fra IMO velkommen med mål om netto-
nul drivhusgasudledninger fra international skibsfart tæt på 2050, og opfordrer IMO
til at udvikle tiltag mhp. at sikre opfyldelse af alle mål, herunder ved at inkorporere
en prismekanisme for maritime drivhusgasemissioner.
Slutteligt fremhæves vigtigheden af at bevare og genoprette naturen og marine øko-
systemer samt sikre en bæredygtig hav- og vandforvaltning i relation til klimadags-
ordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Parisaftalen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer,
der er ratificeret af Danmark d. 1. november 2016.
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer, der er ratificeret af
Danmark d. 21. december 1993.
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer,
der er ratificeret af Danmark d. 31. maj 2002.
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0008.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og for-
syningspolitik med frist den 17. september 2024. Der er afgivet høringssvar fra i alt
5 organisationer.
Tænketanken Hav
anbefaler at man ved udbygning af offshore vedvarende energi
og andre klimaløsninger tager hensyn til havets natur og biodiversitet. De vurderer,
at der generelt mangler miljøkrav ved udbygning af havvindmøller og det er afgø-
rende at sikre dette fremadrettet.
Globalt Fokus
og
92-gruppen
har sendt et fælles høringssvar. De anbefaler, at EU
arbejder for et klimafinansieringsmål med klare delmål, definitioner, additionalitet til
udviklingsbistanden, og med udgangspunkt i den nuværende kreds af bidragsydere.
De foreslår desuden, at EU arbejder for, at parterne til klimakonventionen følger op
på forpligtelserne i henhold til det globale stocktake, inkl. omstilling væk fra fossile
brændsler, samt at EU tager lederskab og kommunikerer en rettidig og ambitiøs
NDC. Dette bør signaleres i rådskonklusionerne, hvor EU bør sætte et reduktionsmål
på 2035 på 82 % og fremrykke klimaneutralitetsmålet frem til 2040. De foreslår, at
EU's NDC omfatter finanssektoren med henblik på at bidrage til Parisaftalens artikel
2.1(c). Derfor anbefales det, at NDC’en indeholder et reduktionsmål for finanssekto-
rens udledninger på 60-70 % i 2030 og nettonul senest i 2050, samt at EU forbyder
lån og investeringer i fossile selskaber, der ekspanderer fossilt. Desuden opfordres
der til, at EU arbejder for et nyt ambitiøst Lima Work Programme og Gender Action
Plan, samt arbejde for at sikre civilsamfundets rettigheder ifm. COP29 i Aserbajdsjan.
Dansk Industri
opfordrer til, at EU's næste NDC er ambitiøs, samt afspejler det fi-
nansieringsbehov, som verden står over for. Det fremhæves i den forbindelse, at
ambitiøs klimahandling har en række positive sideeffekter, og at det derfor hænger
sammen med vækst og udvikling. EU bør beskytte og fremme menneskerettigheder,
og styrke internationalt samarbejde med partnerskaber på tværs af den offentlige og
private sektor, civilsamfundet mv. Dansk Industri fremhæver behovet for at følge op
på aftaleteksten fra COP28, hvilket kræver at investeringer flyttes fra fossile subsidier
til at understøtte vedvarende energi og energieffektivisering, CO2-fangst- og lagring
mv. Mht. mobilisering af klimafinansiering er DI enig i behovet for at fremme private
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0009.png
investeringer, inkl. i udviklingslande, men opfordrer til, at man også fokuserer på de
barrierer, der hæmmer investeringer, herunder fx via ’blended finance’. Desuden
fremhæves behovet for, at data styrkes så virksomheder kan tracke deres investe-
ringer i udviklingslande. Slutteligt opfordres Danmark til at gå konstruktivt ind i dialo-
gen med EU og under COP29 mhp. at øge EU's og andres fremtidige klimambitioner.
KL
har ikke kommentarer til det specifikke indhold i rådskonklusionerne, men finder
behov for at udspecificere den afgørende betydning, som lokale myndigheder har i
implementeringen af ambitiøse klimamål. KL redegør i den forbindelse for, at alle
kommuner i Danmark har forpligtet sig til at udvikle og implementere klimahandlings-
planer, som lever op til Parisaftalen, og vigtigheden af kommunernes klimaarbejde
understreges i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at der frem til og på rådsmødet vil være drøftelser om bl.a. ambitions-
niveauet i forhold til EU’s NDC mv. En gruppe af lande, inklusiv Danmark, arbejder
for, at sproget skal være så ambitiøst som muligt fsva. EU’s NDC og kommunikatio-
nen om et kommende EU 2040-klimamål.
Der forventes at blive opnået enighed om rådskonklusionerne på rådsmødet den 14.
oktober.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det generelt vigtigt, at EU sender et fortsat klart signal om situati-
onens alvor, om vigtigheden af at holde Parisaftalens målsætning om 1,5°C i live i
overensstemmelse med den seneste klimavidenskab, og at der sendes utvetydige
signaler til andre parter, især G20-lande og store udledere, om nødvendigheden af
at øge globale ambitioner og handling. Regeringen bakker op om vigtigheden af ind-
dragelsen af ikke-statslige aktører i forbindelse med klimahandling.
Regeringen støtter, at EU og medlemslandene fastholder fokus på at bidrage til ind-
frielsen af den kollektive forpligtelse om at mobilisere 100 mia. USD årligt fra offent-
lige og private kilder mod 2025.
Regeringen støtter, at EU anlægger en konstruktiv linje ift. drøftelserne om et kol-
lektivt klimafinansieringsmål (NCQG) for perioden efter 2025. Regeringen vurderer
det hensigtsmæssigt, at EU i forhandlingerne om det nye klimafinansieringsmål
støtter op om en overordnet ambition om gradvist mod 2030 at øge den samlede
eksterne finansiering til udviklingslandenes klimaindsats på linje med de estime-
rede investeringsbehov, under forudsætning af, at dette omfatter alle former for pri-
vate og offentlige kilder, og at der arbejdes for at udvide kredsen af bidragsydere.
Regeringen anser det for hensigtsmæssigt, at det nye mål udformes i flere lag, med
en kerne finansiering mobiliseret gennem internationale offentlige finansieringskil-
der, der er målrettet de fattigste og mest sårbare udviklingslande. Målet bør samti-
dig have et ydre lag, der afspejler globale og nationale indsatser for at mobilisere
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0010.png
klimafinansiering fra en bredere vifte af kilder, instrumenter og kanaler, herunder til-
tag, der kan styrke rammevilkår for grønne investeringer. Regeringen arbejder des-
uden for, at de multilaterale udviklingsbanker styrker deres bidrag til klimaindsat-
sen.
Regeringen finder det vigtigt, at EU's position på klimafinansiering og det nye klima-
finansieringsmål strømlines med ECOFIN rådskonklusionerne for at sikre overens-
stemmelse.
Regeringen støtter endvidere EU's ønske om at styrke fokus på Parisaftalens artikel
2.1(c) i klimaforhandlingerne med henblik på at sikre fokus på, at finansierings-
strømme skal understøtte den grønne omstilling.
Regeringen er af den opfattelse, at EU skal vise globalt lederskab, herunder ved at
sende ambitiøse signaler om EU's kommende 2040-mål og EU's næste NDC. Det
bør inkludere, at EU byder Kommissionens meddelelse om EU's 2040-mål velkom-
men, refererer til anbefalingen om et reduktionsmål på 90 pct. i 2040 og understreger
behovet for at sætte et mål, som er informeret af videnskaben og på linje med 1,5
graders-målet. Desuden mener regeringen, at EU's 2040-klimamål skal inkluderes i
EU's NDC, som tillige bør inkludere et 2035-mål.
Regeringen finder, at der er vigtigt, at EU arbejder for en transition væk fra fossile
brændsler og en udbygning af vedvarende energi og energieffektivitet på linje med
opfordringerne i beslutningen om det globale stocktake. Det inkluderer en udfasning
af subsidier til fossile brændsler samt en skærpelse af, hvad der ligger i ordlyden
”unabated” (ukompenserede) fossile brændsler, hvor det må gøres klart at fx CCUS-
teknologier primært tages i brug i svært omstillelige sektorer og for at opnå negative
emissioner.
I samme forbindelse finder regeringen det vigtigt, at man på COP29 bl.a. følger op
på det globale stocktake i eksisterende arbejdsprogrammer for reduktioner og ret-
færdig omstilling. Det er vigtigt for regeringen, at COP29 leder frem til en ambitiøs
beslutning på arbejdsprogrammet for reduktioner, som kan bidrage til at følge op på
energimålene fra COP28, at nå målet om 43 pct. CO2-reduktioner før 2030 og holde
1,5 graders-målsætningen inden for rækkevidde, og at dette bør understøttes af en
sektorbaseret tilgang med inddragelse af ikke-statslige aktører.
Regeringen er af den opfattelse, at man på COP29 bør blive enig om en robust im-
plementering af Parisaftalens artikel 6 om klimakreditter. Regeringen ønsker ram-
mer, der sikrer transparens, additionelle og permanente reduktioner/optag, samt ro-
buste regler, som sikrer den miljømæssige integritet og sikrer sig mod dobbelttælling
af kreditter i flere aktørers klimaregnskaber.
Endvidere arbejder regeringen for, at EU spiller en konstruktiv og troværdig rolle i
drøftelserne om tilpasning samt tab og skader. Det illustreres bl.a. af Danmarks ak-
tive engagement som medlem af tab og skader-fondens bestyrelse, hvorigennem
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Samlenotat om miljørådsmøde den 14/10-24 og EU's 2040-klimamål, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2915929_0011.png
Danmark vil lægge vægt på, at der er klart fokus på fattige og sårbare udviklings-
lande, især små udviklingsøstater og mindst udviklede lande, samt at fonden er åben
for alle finansieringskilder, herunder fra nye og innovative kilder, og ikke opdeler ver-
dens lande i fastlåste kategorier af bidragydere og modtagere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11