Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 134
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del - Bilag 134
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme)
§1
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
som ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29 i lov nr. 1647 af 30.
december 2024, § 1 i lov nr. 1678 af 30. december 2024 og [L 111] foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 20, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 7-19« til: »jf. dog stk. 7-18«.
2.
§ 20, stk. 1, 3. pkt.
affattes således:
»1. pkt. finder ikke anvendelse på virksomheder, der leverer overskuds-
varme.«
3.
§ 20, stk. 19,
ophæves.
4.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
5.
§ 21, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på sager om prisfastsættelse af over-
skudsvarme, der vedrører en periode før lovens ikrafttræden. For sådanne
sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.2.
2.3.
3.
Indledning
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8
9.
10.
1. Indledning
Overskudsvarme kan i mange tilfælde være en konkurrencedygtig grøn var-
mekilde, der kan medføre billigere og mere energieffektiv fjernvarme for
forbrugerne og en fortjeneste for virksomheder, der leverer overskuds-
varme. Overskudsvarme udgjorde i 2023 ca. 4 pct. af Danmarks fjernvar-
meproduktion.
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radi-
kale Venstre og Alternativet ser et potentiale for en større udnyttelse af over-
skudsvarme. For at skabe en højere grad af fleksibilitet og færre barrierer
for varmeforsyningsvirksomheder til at investere i udnyttelse af overskuds-
varme indgik parterne den 17. januar 2025 Aftale om afskaffelse af prisloft
på overskudsvarme.
Med lovforslaget gennemføres aftalen ved at ophæve klima-, energi- og for-
syningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om prisloft på over-
skudsvarme. Varmeforsyningsvirksomheders samlede omkostninger til køb
og udnyttelse af overskudsvarme vil således ikke være omfattet af et prisloft.
Som følge heraf vil det fremadrettet i højere grad påhvile varmeforsynings-
virksomhederne at løfte ansvaret for, at udnyttelse af overskudsvarme sker
økonomisk ansvarligt og til gavn for forbrugeren.
2. Ophævelse af prisloft på overskudsvarme
2.1. Gældende ret
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om varmeforsyning fremgår
af § 20, stk. 1. Bestemmelsen i § 20, stk. 1, indeholder en ikke udtømmende
opregning af de virksomheder, der er omfattet af prisbestemmelserne. Af-
gørende for, om en virksomhed er omfattet af prisbestemmelserne, er, at
virksomheden leverer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til
det indenlandske marked med det formål at levere energi til bygningers op-
varmning og forsyning med varmt vand, dvs. til rumvarmeformål. Bestem-
melsen finder tilsvarende anvendelse på levering af opvarmet vand til andre
formål fra centrale kraftvarmeanlæg.
Prisreguleringen indebærer, at varmepriserne reguleres efter princippet om
nødvendige omkostninger
også kaldet den omkostningsbestemte varme-
pris. Varmeforsyningsvirksomhederne kan alene indregne nødvendige ud-
gifter og omkostninger i varmeprisen, jf. § 20, stk. 1, i lov om varmeforsy-
ning. Derudover må prisen ikke være urimelig, jf. § 21, stk. 4, i lov om var-
meforsyning.
Det følger af § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning, at prisregulerin-
gen efter 1. pkt. ikke finder anvendelse på virksomheder, der leverer over-
skudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW.
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Det følger af § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme,
herunder regler om generelle og individuelle prislofter og om gyldigheds-
perioder for prislofter.
Ministerens bemyndigelse er udmøntet i bekendtgørelse nr. 458 af 28. april
2023 om et prisloft for overskudsvarme (overskudsvarmebekendtgørelsen).
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i overskudsvarmebekendtgørelsen, at
bestemmelsen finder anvendelse på den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til. Varmeforsyningsvirksomheden vil i sine pri-
ser for køb og udnyttelse af overskudsvarme kunne indregne den laveste af
prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, eller pris-
loftet fastsat i medfør af bekendtgørelsens regler. Det er de samlede omkost-
ninger, det vil sige både varmeforsyningsvirksomhedens og overskudsvar-
mevirksomhedens omkostninger, til udnyttelse af overskudsvarme, der skal
holdes under prisloftet, jf. § 2, stk. 2, i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen indeholder en række fleksibilitetsmuligheder, herunder
muligheden for i særlige tilfælde at få fastsat et individuelt prisloft af For-
syningstilsynet.
Det følger af § 21, stk. 1, 1. pkt., at tariffer (priser), omkostningsfordeling
på anlæg med forenet produktion og andre betingelser for ydelser omfattet
af §§ 20, 20 a eller 20 b skal anmeldes til et tilsyn, der er nedsat af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Forsyningstilsynet), med angivelse af
grundlaget herfor efter regler fastsat af tilsynet. Det følger af § 21, stk. 1, 2.
pkt., at anmeldelse af tariffer m.m., for overskudsvarme, der er omfattet af
regler udstedt i medfør af § 20, stk. 19, foretages af den varmeforsynings-
virksomhed, som overskudsvarmen leveres til.
Det følger af § 21, stk. 4, 1. pkt., i lov om varmeforsyning, at Forsyningstil-
synet kan gribe ind, hvis Forsyningstilsynet finder, at tariffer, omkostnings-
fordeling på anlæg med forenet produktion eller andre betingelser er urime-
lige eller i strid med bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller 20 c, § 28 b,
stk. 4, eller regler udstedt i henhold til loven. Det følger af § 21, stk. 4, 2.
pkt., at Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse i priser og betingelser efter 1.
pkt., ikke finder anvendelse på virksomheder for overskudsvarme, der er
omfattet af regler udstedt i medfør af § 20, stk. 19.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Det er i Aftale om afskaffelse af prisloft på overskudsvarme af 17. januar
2025 aftalt, at der ikke længere skal være et prisloft over de omkostninger,
som varmeforsyningsvirksomheder kan opkræve hos forbrugeren for udnyt-
telse af overskudsvarme. Det følger af aftalen, at prisen på overskudsvarme
fortsat vil skulle fastsættes ved fri forhandling mellem den virksomhed, som
leverer overskudsvarme, og den varmeforsyningsvirksomhed, som modta-
ger overskudsvarmen. Der er enighed om, at virksomheden, der modtager
overskudsvarme, fortsat vil være omfattet af kravene i lov om varmeforsy-
ning om, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger, hvad de nødvendige
omkostninger kan begrunde eller er urimelige, og at varmeforsyningsvirk-
somheden fortsat skal have overskudsvarmeprojekter godkendt af kommu-
nen i henhold til projektbekendtgørelsen. Der er endvidere enighed om, at
virksomheder, der leverer overskudsvarme, som reglerne er i dag, fortsat
ikke vil skulle være omfattet af prisreguleringen i lov om varmeforsyning
og dermed ikke af anmeldelsespligten af priser m.v. og Forsyningstilsynets
indgreb.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at en ophæ-
velse af prisloftet vil kunne medvirke til at skabe en højere grad af fleksibi-
litet og færre barrierer for varmeforsyningsvirksomheder til at investere i
udnyttelse af overskudsvarme. Dermed understøttes, at fremtidens potenti-
ale for overskudsvarme, der for eksempel kan komme fra datacentre samt
fra nye teknologier som CO
2
-fangst og -lagring, også kaldet Carbon Capture
and Storage (CCS) og Power-to-X (PtX), i højere grad kan udnyttes af var-
meforsyningsvirksomhederne.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at en virksom-
hed, der leverer overskudsvarme, med ophævelsen af prisloftet ikke stilles
dårligere, end da prisloftet var gældende. Det vurderes derfor ikke nødven-
digt at indføre en overgangsordning, der regulerer om og i hvilket omfang
virksomheder med eksisterende aftaler vil kunne fortsætte efter de hidtil
gældende prisloftsregler i en afgrænset periode efter lovens ikrafttræden.
Dette vil som hidtil kunne ske på et privatretligt grundlag, hvis parterne øn-
sker dette.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriets skønner med betydelig usikker-
hed, at afskaffelsen medfører en merudledning på ca. 0,1 mio. tons CO
2
i
2030 og godt 0,0 mio. tons CO
2
i 2035. Det følger af Aftale om afskaffelse
af prisloft på overskudsvarme af 17. januar 2025, at der er enighed om at
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
arbejde for at udligne merudledningerne i industrisektoren, såfremt det viser
sig nødvendigt.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning, således
at det kommer til at fremgå direkte af loven, at virksomheder, der leverer
overskudsvarme, ikke er omfattet af prisbestemmelserne i sin helhed, her-
under ikke er omfattet af princippet om nødvendige omkostninger, jf. § 20,
stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås desuden at ophæve den eksisterende bemyndigelse i § 20, stk.
19, i lov om varmeforsyning, for klima-, energi- og forsyningsministeren til
at fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme.
Som følge af de foreslåede ændringer foreslås det endvidere at ophæve § 21,
stk. 1, 2. pkt., i lov om varmeforsyning, om, at anmeldelse af priser (i lov-
teksten tariffer) m.m. for overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt
i medfør af § 20, stk. 19, foretages af den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til. Det forslås videre at ophæve § 21, stk. 4, 2.
pkt., om at Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse i priser og betingelser efter
§ 21, stk. 4, 1. pkt., ikke finder anvendelse på virksomheder for overskuds-
varme, der er omfattet af regler udstedt i medfør af § 20, stk. 19. De foreslå-
ede ophævelser af de to bestemmelser vil ikke medføre ændringer for den
virksomhed, der leverer overskudsvarme, i forhold til de regler der gælder i
dag. Virksomheden vil således fortsat være fritaget for anmeldelsespligten
af priser og grundlaget for priser m.v. efter § 21, stk. 1, i lov om varmefor-
syning, og for Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser efter § 21 stk. 4, i lov
om varmeforsyning.
For den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, vil
en ophævelse af prisloftet medføre, at varmeforsyningsvirksomheden ikke
vil være begrænset af et prisloft, i forhold til hvor meget varmeforsynings-
virksomheden vil kunne indregne i varmepriserne for køb og udnyttelse af
overskudsvarme og dermed, hvor meget der vil kunne opkræves for over-
skudsvarmen hos varmeforbrugerne. Varmeforsyningsvirksomheden vil
dog som hidtil være omfattet af princippet om nødvendige omkostninger
efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, som vil sætte en begrænsning på
virksomhedens indregningsadgang for omkostninger til køb og udnyttelse
af overskudsvarme. Forsyningstilsynet vil kunne vurdere og eventuelt gribe
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
ind efter tilsynets gældende indgrebsbeføjelse efter § 21, stk. 4, i lov om
varmeforsyning.
Varmeforsyningsvirksomheden vil ligeledes fortsat være omfattet af anmel-
delsespligten af omkostninger forbundet med køb og udnyttelse af over-
skudsvarme efter § 21, stk. 1.
Det vil således være varmeforsyningsvirksomhedens eget ansvar at sikre
sig, at der ikke betales mere end, hvad nødvendighed kan begrunde, jf. § 20,
stk. 1, hvis varmeforsyningsvirksomheden vil kunne indregne og opkræve
omkostninger til køb og udnyttelse af overskudsvarme hos sine varmefor-
brugere. Varmeforsyningsvirksomheden vil som hidtil heller ikke på et of-
fentligretligt grundlag have krav på tilbageførsel af eventuelt for meget be-
talt for overskudsvarme fra overskudsvarmevirksomheden.
Eksisterende privatretlige aftaler, der måtte være indgået mellem en varme-
forsyningsvirksomhed og en overskudsvarmevirksomhed om prisen på
overskudsvarme vil fortsat kunne regulere prisen for køb og salg af over-
skudsvarme, såfremt den aftalte pris på overskudsvarme ikke overstiger pri-
sen fastsat efter § 20 i lov om varmeforsyning om nødvendige omkostninger
og priser, der ikke er urimelige. Det vil være op til varmeforsyningsvirk-
somheden i tilstrækkelig grad at sikre sig i de privatretlige aftaler, der indgås
med en overskudsvarmevirksomhed.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme skønnes ikke at have direkte
økonomiske konsekvenser for staten for så vidt angår provenueffekter.
Det skønnes, at ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme vil lette Forsy-
ningstilsynets administrative omkostninger med 0,5-1 mio. kr. årligt, når
virkningerne af ophævelsen er slået fuldt igennem formentlig i løbet af
2026. Besparelsen i Forsyningstilsynets administrative omkostninger vil
ikke have økonomiske konsekvenser for staten, da besparelserne modsvares
af en tilsvarende reduktion i Forsyningstilsynets gebyropkrævning hos var-
meforsyningsvirksomhederne. Da det således er varmeforbrugerne, der via
gebyrer dækker Forsyningstilsynets administrative omkostninger i forbin-
delse med Forsyningstilsynets forpligtelser efter varmeforsyningsloven, vil
besparelsen tilfalde varmeforbrugerne.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Ophævelsen af prisloftet vurderes ikke at have implementeringskonsekven-
ser for staten.
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme vurderes ikke at have økono-
miske eller implementeringskonsekvenser for regioner og kommuner.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget. Det skyldes, at lovforslaget ikke vil indføre ny
regulering, der skal leve op til principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning, men derimod vil afskaffe tidligere regulering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om ophævelse af prisloftet på overskudsvarme vurderes ikke at
medføre direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Det skønnes, at ophævelsen samlet set vil kunne medføre positive indirekte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da det vil kunne medføre, at
nogle virksomheder vil kunne forhandle en højere pris for levering af over-
skudsvarme til varmeforsyningsvirksomheden.
Herudover kan der være positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i det
omfang, at ophævelsen af prisloftet bidrager til øget udnyttelse af over-
skudsvarme. Det vil gælde for de virksomheder, der som følge af ophævel-
sen af prisloftet, får mulighed for at levere overskudsvarme til fjernvarme-
nettet, fordi ophævelsen af prisloftet medfører, at varmeforsyningsvirksom-
heden investerer i nye overskudsvarmeprojekter.
Ophævelse af prisloftet vil i nogle fjernvarmenet kunne føre til højere fjern-
varmepriser og dermed øgede omkostninger for virksomheder, der modta-
ger fjernvarme fra disse net. I det omfang, at en ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme bidrager til øget udnyttelse af overskudsvarme, vil det i
nogle fjernvarmenet kunne føre til lavere fjernvarmepriser og dermed lavere
omkostninger for de virksomheder, der modtager fjernvarme fra disse net.
Det har ikke være muligt at skønne over, hvorvidt lovforslaget samlet set
fører til højere eller lavere fjernvarmepriser.
Ophævelsen af overskudsvarmeprisloftet vurderes ikke at indebære admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Innovations- og Iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant, da lov-
forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme vil øge CO
2
-udledningerne med ca. 0,1 mio. ton CO
2
i 2030
og godt 0,0 mio. ton CO
2
i 2035. Den kommende CO
2
-afgift på industrien,
der følger af Grøn skattereform for industri mv., blev skønnet til at medføre
en strukturel nedgang i produktionen i industrien som følge af afgiften. En
ophævelse af prisloftet på overskudsvarme skønnes at modvirke den struk-
turelle nedgang, da nogle virksomheder, der leverer overskudsvarme, vil
kunne få mulighed for at tjene mere på salg af overskudsvarme.
Der skønnes ikke CO
2
-reduktioner i fjernvarmesektoren, såfremt udnyttelse
af overskudsvarme stiger som følge af ophævelse af prisloftet, da øget ud-
nyttelse vurderes at fortrænge anden fjernvarmeproduktion baseret på ved-
varende energi.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget om ophævelse af prisloftet på overskudsvarme vurderes ikke
at have direkte miljømæssige konsekvenser. Det bemærkes dog, at der kan
være afledte miljøeffekter. Forslaget kan have afledte miljømæssige konse-
kvenser for så vidt angår luftkvaliteten, da forslaget skønnes at modvirke
den strukturelle nedgang i produktionen i industrien som følge af CO₂-af-
giften. Dette kan føre til en højere anvendelse af fossile brændsler i indu-
strien, hvilket kan påvirke luftkvaliteten negativt. Det vurderes dog, at der
vil være tale om en meget lille effekt, og den er derfor ikke kvantificeret
yderligere.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar til den 20. februar
(28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Akademirådet, Akademisk Arkitektforening, Albertslund Forsyning, Anke-
nævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsy-
net, ARC, ARGO, Arkitektskolen i Aarhus, Asfaltindustrien, Billund Vand
A/S, Biofos A/S, Biogas Danmark, BL - Danmarks Almene Boliger, Blik-
og Rørarbejderforbundet, Borris Rådet, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brintbranchen, Brunata,
Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF), Bopa Law,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Bygge-
skadefonden, Byggesocietet, Bygherreforeningen, Bygningskultur Ring-
sted, Bæredygtigt Landbrug, Carbon Neutral Energy, Cerius, Center for
Electric Power and Energy (DTU), Clean Energy Invest ApS, CO-industri,
COOP, Copenhagen Merchants, COWI, CrossBridge Energy, CTR, Dana
Petroleum, Danfoss, Danish Data Center Industry, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), , Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S,
Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek,
Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management
(DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Gastek-
nisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kyst-
og Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Lo-
gistik (DLTL), Dansk Ungdoms Fællesråd
DUF, Danske Advokater, Dan-
ske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Commodities, Danske
Destinationer, Danske halmleverandører, Danske Handicaporganisationer,
Danske Havne, Danske Juletræer - træer & grønt, Danske Kloakmestre,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske Mediedistributører,
Danske Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand-
og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, Decentral Energi, De
Samvirkende Købmænd, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske Ener-
giforbrugere, De Danske Gærfabrikker, Det finansielle ankenævn, DGI,
DHI, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft Danmark, DTL Danske
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Vognmænd, DTU
Institut for Vindenergi, DTU
Myndighedsbetjening,
EA Energianalyse, E.ON Danmark A/S, Ejendom Danmark, Elretur, Energi
Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark, Energinet, Energiklagenæv-
net, Energisammenslutningen, Energycluster, Energisystemer ApS, Ener-
gnist, Energifællesskaber Danmark, Energitjenesten, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsorganisation, European Energy,
Eurowind Energy A/S, Evida, EWE Energie AG, FAB - Foreningen af by-
planlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening, FH Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation, Finans Danmark, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbun-
det Arkitekter og Designere (FAOD), Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), For-
eningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater
(FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af Lystbådehavne i Dan-
mark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Fors A/S, Forsyningstilsynet, Fredericia Spildevand
A/S, Frederiksberg Forsyning, Friluftsrådet, FSR Danske revisorer, Fyns-
land, Gaia Solar/ Solaropti/ Sunfactor, Gammel Estrup - Danmarks Herre-
gårdsmuseum, Gavnø Slot, GEUS - De Nationale Geologiske Undersøgel-
ser for Danmark og Grønland, Grakom
Kommunikationsindustrien, Green
Gas Denmark, Green Power Denmark, Greenpeace, Gentofte og Gladsaxe
Fjernvarme, Grenaa Varmeværk, Grundejernes Investeringsfond, GTS
(Godkendt Teknologisk service), Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Vel-
færdsråd, Havarikommissionen, Hedeselskabet, Hess Denmark ApS, Hille-
rød Forsyning, Historiske Huse, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S,
HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme, HORESTA, Hulgaard Advokater,
Hvidovre Fjernvarmeselskab, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut
for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos Danmark, IT-Bran-
chen, Kalundborg Forsyning, Kjærgaard A/S, Klimabevægelsen, Klima-
Energi A/S, Klimarådet, Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig Kyst-
kultur, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Kredsløb, Køben-
havns Universitet, Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og
Naturforvaltning, Københavns Universitet - Institut for Fødevare- og Res-
sourceøkonomi, Københavns Universitet - Professor Helle Tegner Anker,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landinspektørforenin-
gen, Landsbyggefonden, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskul-
tur, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Landsforeningen
af Solcelleejere, LCA Center, Lederne Søfart, Lundsby Biogas, Maskinme-
strenes Forening, Mejeriforeningen, MOE Rådgivende ingeniører, Moes-
gaard Museum, Morsø Forsyning, Middelgrundens Vindmøllelaug, Maa-
bjerg Energy Center
MEC, NEAS Energy A/S, NetVarme, Nature Energy,
11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende
Energi, Nordværk, Noreco, Norlys, NRGi Renewables A/S, Olie Gas Dan-
mark, Oxfam IBIS, Planenergi, Plan og Projekt, Plastindustrien, Rambøll,
Realdania, Ren Energi Oplysning (REO), Ringsted Forsyning, Rådet for
Bæredygtigt Byggeri, Rådet for Grøn Omstilling, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Sdr. Herreds Kraftvarmeværker, SEAS-NVE, SMV dan-
mark, Siemens Gamesa, Silkeborg Forsyning, Solar Lightning Consultants
ApS, Sund & Bælt, Statens ByggeforskningsInstitut, Syddansk Universitet,
Synergi, Sønderborg Varme, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Insti-
tut, Termonet Danmark, Total S.A., T-REGS, TREFOR/EWII, Træinforma-
tion, TVIS, Tænketanken Demokratisk Erhverv, Varmepumpefabrikantfor-
eningen, Varmepumpeindustrien
VPI, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejen Kraftvarmeværk, Vejle Spildevand, VELTEK
VVS- og El-Tekni-
ske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, Verdo Ran-
ders, Vestforbrænding, Vestas Wind Systems A/S, Viborg Varme, Vikinge-
skibsmuseet, Wind Denmark, Wind Estate A/S, WWF Verdensnaturfonden,
Ældresagen, Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Energikoncern,
Aalborg Forsyning, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aalborg
Universitet - Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet - Insti-
tut for Planlægning, Aalborg Universitet - Build Institut for byggeri, By og
Miljø, Aarhus Universitet, Aarhus Universitet
Institut for Miljøvidenskab,
Aarhus Universitet - Professor emerita Ellen Margrethe Basse, Albertslund
Kommune, Allerød Kommune, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune,
Aabenraa Kommune, Assens Kommune, Ballerup Kommune, Billund
Kommune, Bornholms Regionskommune, Brøndby Kommune, Brønders-
lev Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune,
Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune, Fredensborg Kom-
mune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn
Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø Kommune, Faaborg-Midtfyn
Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune,
Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund Kommune, Hader-
slev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør
Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune, Hillerød Kommune,
Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens
Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm
Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj Kommune, Jammerbugt Kom-
mune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune, Kolding Kommune,
Københavns Kommune, Køge Kommune, Langeland Kommune, Lejre
Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune, Lyngby-Taarbæk Kom-
mune, Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune,
Morsø Kommune, Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg
12
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0013.png
UDKAST
Kommune, Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune,
Odsherred Kommune, Randers Kommune, Rebild Kommune, Ringkøbing-
Skjern Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal
Kommune, Rødovre Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg Kommune,
Skanderborg Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, Solrød
Kommune, Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer Kommune, Svend-
borg Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune, Thisted Kom-
mune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune, Vallensbæk Kommune,
Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune, Vesthimmerlands
Kommune, Viborg Kommune, Vordingborg Kommune og Ærø Kommune.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske
Ingen direkte konsekvenser.
konsekvenser
for erhvervslivet Der skønnes at være indirekte posi-
m.v.
tive konsekvenser for virksomheder,
der leverer overskudsvarme.
Kan medføre indirekte positive kon-
sekvenser for virksomheder, der
modtager fjernvarme, som det ikke
har været muligt at skønne over.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen direkte konsekvenser.
Kan medføre indirekte negative
konsekvenser for virksomheder, der
modtager fjernvarme, som det ikke
har været muligt at skønne over.
Ingen
13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0014.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ja, der skønnes med betydelig usik-
kerhed øgede CO
2
-udledninger på
ca. 0,1 mio. ton CO
2
i 2030 og godt
0,0 mio. ton CO
2
i 2035.
Ingen direkte konsekvenser.
Der kan være en mindre afledt ef-
fekt på luftkvalitet, der ikke kan
kvantificeres.
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
14
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om varmeforsyning fremgår
af § 20, stk. 1. Bestemmelsen finder anvendelse på virksomheder, der leve-
rer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til det indenlandske
marked med det formål at levere energi til bygningers opvarmning og for-
syning med varmt vand. Virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor
anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet på under
0,25 MW, er ikke omfattet af bestemmelsen, jf. § 20, stk. 1, 3. pkt.
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, indeholder princippet om nødvendige omkost-
ninger. Princippet indebærer, at de varmeforsyningsvirksomheder, der er
omfattet af bestemmelsen, alene kan opkræve de nødvendige omkostninger
og udgifter, der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til
rumvarmeformål. De omkostninger, der må indregnes i priserne, skal ud
over at være nødvendige, også efter deres art være indregningsberettigede.
Det foreslås
i § 20, stk. 1, 1. pkt.,
at
”jf.
dog stk. 7-19” ændres til
”jf.
dog
stk. 7-18”.
Det foreslås, at henvisningen til § 20, stk. 19, udgår af § 20, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at bemyndigelsesbestemmel-
sen i § 20, stk. 19, foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om varmeforsyning fremgår
af § 20, stk. 1. Det følger af 1. pkt., at varmeforsyningsvirksomheder, der er
omfattet af bestemmelsen, alene kan opkræve de nødvendige omkostninger
og udgifter, der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til
rumvarmeformål. Det følger af § 20, stk. 1, 3. pkt., at 1. pkt. ikke finder
anvendelse på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget,
der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet på under 0,25
MW.
Det foreslås i
§ 20, stk. 1, 3. pkt.,
at 1. pkt. ikke finder anvendelse på virk-
somheder, der leverer overskudsvarme.
Side 15/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at bemyndigelsesbe-
stemmelsen i § 20, stk. 19, foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19,
nødvendiggør, at der foretages ændringer i § 20, stk. 1, 3., pkt., idet virk-
somheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og le-
verer overskudsvarme, har en kapacitet over 0,25 MW, uden den foreslåede
ændring af § 20, stk. 1, 3. pkt., ville blive omfattet af princippet om nødven-
dige omkostninger efter § 20, stk. 1, lov om varmeforsyning.
Med den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, 3. pkt., kommer det til at fremgå
direkte af bestemmelsen, at virksomheder, der leverer overskudsvarme, ikke
vil være omfattet af prisreguleringen efter lov om varmeforsyning. Den fo-
reslåede ændring vil omfatte alle virksomheder, der leverer overskuds-
varme. Bestemmelsen vil således finde anvendelse på alle virksomheder,
der leverer overskudsvarme, uanset kapaciteten på det anlæg, der udnytter
og leverer overskudsvarme.
Virksomhederne, der leverer overskudsvarme, vil - som efter gældende ret
- fortsat ikke være omfattet af lovens anmeldelsesregler for priser og grund-
lag for priser m.v. efter § 21, stk. 1 og 3, og Forsyningstilsynets tilsyn i
medfør af § 21, stk. 4.
Den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, vil
fortsat være omfattet af prisreguleringen efter § 20.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Bestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning, indeholder en be-
myndigelse for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler
om prisloft på overskudsvarme, herunder regler om generelle og individu-
elle prislofter og om gyldighedsperioder for prislofter. Ministerens bemyn-
digelse er udmøntet i den såkaldte overskudsvarmebekendtgørelse.
Prisloftet finder anvendelse på den varmeforsyningsvirksomhed, som over-
skudsvarmen leveres til. Det følger af § 2, stk. 1, i overskudsvarmebekendt-
gørelsen, at varmeforsyningsvirksomheden i sine priser vil kunne indregne
den laveste af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning
Side 16/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
eller prisloftet fastsat efter bekendtgørelsens §§ 3, 5 eller 6. Det er varme-
forsyningsvirksomhedens samlede omkostninger til udnyttelse af over-
skudsvarme, herunder omkostninger til betaling for overskudsvarmen til
overskudsvarmevirksomheden, der skal holdes under prisloftet, jf. § 2, stk.
2, i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Det foreslås, at
§ 20, stk. 19,
ophæves.
Det foreslås at ophæve bemyndigelsen i § 20, stk. 19, for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsen vil have den virkning, at over-
skudsvarmebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 458 af 28. april 2023 om
et prisloft for overskudsvarme, automatisk bortfalder den 1. juli 2025. Der
henvises til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsesbestemmelsen vil medføre, at
maksimalprisen, som en varmeforsyningsvirksomhed vil kunne indregne og
opkræve over varmepriserne for køb og udnyttelse af overskudsvarme, vil
være prisen fastsat efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Varmeforsyningsvirksomheden vil fortsat være omfattet af anmeldelses-
pligten efter § 21, stk. 1 og 3, og Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse efter
§ 21, stk. 4.
Til nr. 4
Det følger af § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning, at tariffer (priser), betin-
gelser m.v. skal anmeldes til Forsyningstilsynet efter nærmere regler fastsat
af tilsynet. For overskudsvarme, der er omfattet af et prisloft efter § 20, stk.
19, foretages anmeldelsen af den varmeforsyningsvirksomhed, som over-
skudsvarmen leveres til, jf. § 21, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås, at
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Den foreslåede ophævelse af reglen om pligten til at foretage anmeldelse
skal ses i sammenhæng med den foreslåede ophævelse af § 20, stk. 19, i lov
om varmeforsyning, der indeholder en bemyndigelse for ministeren til at
kunne fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme. Den gældende be-
stemmelse i § 21, stk. 1, 2. pkt. vil således blive overflødig, hvorfor den
foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærknin-
gerne hertil.
Side 17/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, angi-
ver allerede i dag omkostninger forbundet med køb og udnyttelse af over-
skudsvarme ved sine anmeldelser til Forsyningstilsynet. Den foreslåede op-
hævelse af bestemmelsen vil således ikke medføre en ændring i selve an-
meldelsespligten for varmeforsyningsvirksomheden, idet pligten til at fore-
tage anmeldelse, jf. § 21, stk. 1, fortsat vil påhvile varmeforsyningsvirksom-
heden.
Det vil efter forslaget fortsat være Forsyningstilsynet, der vil have kompe-
tence til at fastsætte nærmere regler for varmeforsyningsvirksomhedens an-
meldelser. Forsyningstilsynet vil således inden for hjemlen i § 21, stk. 1,
kunne fastsætte regler, herunder eventuelt ændrede regler, om anmeldelse
fra varmeforsyningsvirksomhedernes for køb og udnyttelse af overskuds-
varme, hvis dette lovforslag måtte give Forsyningstilsynet anledning hertil.
Til nr. 5
Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser er reguleret i § 21, stk. 4, i lov om
varmeforsyning.
Forsyningstilsynet kan gribe ind, hvis Forsyningstilsynet finder, at tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller andre betin-
gelser er urimelige eller i strid med bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller
20 c, § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i henhold til loven, jf. § 21, stk. 4, 1.
pkt. Forsyningstilsynets beføjelser finder ikke anvendelse på virksomheder
for overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør af § 20, stk.
19, jf. § 21, stk. 4, 2. pkt. Forsyningstilsynet vil for eksempel ikke kunne
pålægge en overskudsvarmevirksomhed at efterregulere sin overskudsvar-
mepris ved nedsættelse af prisen på overskudsvarmen i de fremadrettede le-
verancer af overskudsvarme til en varmeforsyningsvirksomhed.
Det foreslås, at
§ 21, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede op-
hævelse af bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19. Bestemmelsen i §
21, stk. 4, 2. pkt., bliver som følge heraf overflødig, hvorfor den foreslås
ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ændring vil endvidere skulle ses i sammenhæng med æn-
dringen i § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning, hvor det foreslås, at
prisreguleringen ikke vil finde anvendelse på virksomheder, der leverer
Side 18/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
overskudsvarme. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærknin-
gerne hertil.
Forsyningstilsynets beføjelser vil med den foreslåede ændring som i dag
skulle anvendes over for den varmeforsyningsvirksomhed, som overskuds-
varmen leveres til. Det skyldes, at varmeforsyningsvirksomheden, som
overskudsvarmen leveres til, fortsat vil være omfattet af prisreguleringen.
Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn med, at varmeforsyningsvirksomhe-
den overholder princippet om nødvendige omkostninger i medfør af § 20,
stk. 1, herunder for køb af overskudsvarme. Varmeforsyningsvirksomheden
vil dermed som hidtil kunne komme til at stå som adressat for Forsynings-
tilsynets eventuelle pålæg i medfør af § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Den med lovforslaget foreslåede ophævelse vil ikke derudover have til hen-
sigt at ændre den måde, som Forsyningstilsynet i dag fører tilsyn i medfør
af § 21, stk. 4. Det vil således være op til Forsyningstilsynet at fastlægge en
praksis for tilsynet på området for overskudsvarme.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den varmeforsyningsvirksom-
hed, som overskudsvarmen leveres til, på tidspunktet for lovens ikrafttræ-
delse ikke længere vil være underlagt et prisloft på de samlede omkostninger
til køb og udnyttelse af overskudsvarme. Eventuelle leveringsaftaler, som
parterne måtte have aftalt, vil være reguleret på et privatretligt grundlag. Det
vil således være op til parterne selv at afsøge muligheder for at få ændret
allerede indgåede aftaler.
Den foreslåede bestemmelse vil i sammenhæng med ophævelse af bemyn-
digelsen i § 20, stk. 19, have den virkning, at overskudsvarmebekendtgørel-
sen, jf. bekendtgørelse nr. 458 af 28. april 2023 om et prisloft for overskuds-
varme, automatisk bortfalder den 1. juli 2025, fordi overskudsvarmebe-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 20, stk. 19.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at prisloftet på over-
skudsvarme for 2025 udmeldt efter § 4 i overskudsvarmebekendtgørelsen
kun vil finde anvendelse til og med den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden medføre, at Forsyningstilsynet
ikke vil skulle beregne og udmelde et prisloft senest den 1. november 2025
Side 19/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
med virkning for kalenderåret 2026, jf. § 4 i overskudsvarmebekendtgørel-
sen.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse på sager om prisfast-
sættelse af overskudsvarme, der vedrører en periode før lovens ikrafttræden.
For sådanne sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at sager, der vedrører prisen på
overskudsvarme i perioden fra den 1. januar 2022 til den 1. juli 2025, hvor
køb og udnyttelse af overskudsvarme har været underlagt et prisloft, vil
skulle behandles efter de hidtil gældende regler også efter den 1. juli 2025.
Det betyder bl.a., at både igangværende sager og nye sager, der indbringes
for eller rejses af Forsyningstilsynet efter lovens ikrafttræden, som vedrører
denne periode, vil skulle behandles efter de hidtil gældende regler. Forsy-
ningstilsynet vil således konkret skulle vurdere og eventuelt træffe afgørelse
om, hvorvidt en varmeforsyningsvirksomhed i sine priser har indregnet den
laveste af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning
eller prisloft efter regler fastsat i medfør af § 20, stk. 19.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om varmeforsyning
ikke gælder for Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland, jf. § 36 i lov om varmeforsyning.
Side 20/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. fe-
bruar 2024, som ændret ved § 4 i
lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29 i
lov nr. 1647 af 30. december 2024,
§ 1 i lov nr. 1678 af 30. december
2024 og [L 111] foretages følgende
ændringer:
§ 20.
Kollektive varmeforsy-
ningsanlæg, industrivirksomheder,
kraftvarmeanlæg med en eleffekt
over 25 MW samt geotermiske an-
læg m.v. kan i priserne for levering
til det indenlandske marked af op-
varmet vand, damp eller gas bortset
fra naturgas med det formål at le-
vere energi til bygningers opvarm-
ning og forsyning med varmt vand
indregne nødvendige udgifter til
energi, lønninger og andre drifts-
omkostninger, efterforskning, ad-
ministration og salg, omkostninger
som følge af pålagte offentlige for-
pligtelser, herunder omkostninger
til energispareaktiviteter efter §§ 28
a, 28 b og 29, samt finansieringsud-
gifter ved fremmedkapital, herun-
der ved et statsfinansieret lån, og
underskud fra tidligere perioder op-
stået i forbindelse med etablering
1.
I
§ 20, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf.
dog stk. 7-19« til: »jf. dog stk. 7-
18«.
2.
§ 20, stk. 1, 3. pkt.
affattes såle-
des:
»1. pkt. finder ikke anvendelse på
virksomheder, der leverer over-
skudsvarme.«
Side 21/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0022.png
UDKAST
og væsentlig udbygning af forsy-
ningssystemerne, jf. dog stk. 7-19
og §§ 20 b, 20 c og 20 e. 1. pkt. fin-
der tilsvarende anvendelse på leve-
ring af opvarmet vand til andre for-
mål fra et centralt kraft-varme-an-
læg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elfor-
syning. 1. pkt. finder ikke anven-
delse på virksomheder, der leverer
overskudsvarme, hvor anlægget,
der udnytter og leverer overskuds-
varme, har en kapacitet på under
0,25 MW.
Stk. 2
19.
---
§ 20. ---
Stk. 1
18.
---
Stk. 19.
Klima-, energi- og forsy-
3.
§ 20, stk. 19,
ophæves.
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om prisloft på overskudsvarme,
herunder regler om generelle og in-
dividuelle prislofter og om gyldig-
hedsperioder for prislofter.
§ 21.
Tariffer, omkostningsforde-
4.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.
ophæves.
ling på anlæg med forenet produk-
tion og andre betingelser for ydel-
ser omfattet af §§ 20, 20 a eller 20
b skal anmeldes til et tilsyn, der er
nedsat af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren (Forsyningstilsy-
net), med angivelse af grundlaget
herfor efter regler fastsat af tilsynet.
Anmeldelse efter 1. pkt. for over-
skudsvarme, der er omfattet af reg-
ler udstedt i medfør af § 20, stk. 19,
Side 22/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Lovudkast: Lovforslag om Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme) i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2969057_0023.png
UDKAST
foretages af den varmeforsynings-
virksomhed, som overskudsvarmen
leveres til. Forsyningstilsynet kan
fastsætte regler om formen for an-
meldelse og om, at anmeldelse skal
foretages elektronisk. Forsynings-
tilsynet kan fastsætte regler om, at
anmeldelse skal ledsages af erklæ-
ring afgivet af en registreret revisor,
statsautoriseret revisor eller kom-
munens revisor. Forsyningstilsynet
kan give pålæg om anmeldelse.
Stk. 2
8.
---
§ 21. ---
Stk. 1
3.
---
Stk. 4.
Finder Forsyningstilsynet,
5.
§ 21, stk. 4, 2. pkt.
ophæves.
at tariffer, omkostningsfordeling på
anlæg med forenet produktion eller
andre betingelser er urimelige eller
i strid med bestemmelserne i §§ 20,
20 a, 20 b eller 20 c, § 28 b, stk. 4,
eller regler udstedt i henhold til lo-
ven, giver tilsynet, såfremt forhol-
det ikke gennem forhandling kan
bringes til ophør, pålæg om æn-
dring af tariffer, omkostningsforde-
ling på anlæg med forenet produk-
tion eller betingelser, jf. dog stk. 6
og 7. 1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder for overskuds-
varme, der er omfattet af regler ud-
stedt i medfør af § 20, stk. 19.
Stk. 5
8.
---
Side 23/23