Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2967882_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling
i Energistyrelsen.
Udkast til bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen
blev sendt i ekstern høring fra den 7. oktober 2024, med frist for afgivelse af
høringssvar den 4. november 2024. Der er i alt modtaget et høringssvar med
bemærkninger, fra Green Power Denmark.
I det følgende fremgår hele høringssvaret fra Green Power Denmark, efterfulgt af
ministeriets bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
Kontor/afdeling
El
Dato
21. januar 2025
J nr.
2024-7590
/mdsdr
Høringssvar fra Green Power Denmark
Green Power Denmark takker for høringen over udkast til bekendtgørelse om
betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen.
Bekendtgørelsen skal bl.a. følge op på nye opgaver, som Energistyrelsen får tillagt
i medfør af lovforslag om ændring af elforsyningsloven, der skal følge op på
stemmeaftalen om robuste rammer for elnetvirksomheder af 10. juni 2024.
Det indgår som en del af stemmeaftalen, at Energistyrelsen får overdraget ansvaret
for løbende at udvikle en model for elektrificeringstillægget (netmodellen), og at
denne opgave skal gebyrfinansieres af netvirksomhederne. Samtidigt skal denne
opgave ikke længere varetages af Forsyningstilsynet.
Udviklingen af netmodellen er en meget vigtig opgave, og der skal naturligvis
fastsættes de nødvendige ressourcer til dette arbejde. Efter aftalen er der fastsat
0,9 mio. kr. til opgaven i 2025.
Det fremgår således af bekendtgørelsesudkastets § 5, at der fastsættes et
gebyrbeløb på 1,80 mio. kr. for netvirksomheder, der skal dække Energistyrelsens
omkostninger til denne opgave samt andre opgaver, der allerede er
gebyrfinansieret i medfør af elforsyningslovens § 51 c. Dette ser umiddelbart ud til
at være i overensstemmelse med det i aftalen fastsatte beløb, da det allerede
gældende beløb udgør 0,9 mio. kr., der skal dække omkostningerne til de øvrige
gebyrfinansierede opgaver.
Når opgaven med netmodellen fjernes fra Forsyningstilsynet, er det desuden en
naturlig konsekvens, at denne ikke længere indgår i tilsynets gebyropkrævning.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967882_0002.png
Green Power Denmark vil derfor være opmærksom på om der sker en tilsvarende
reduktion af gebyrniveauet i Forsyningstilsynet.
Det fremgår desuden af høringen, at gebyrer for tilsyn med beredskab i
energisektoren udgår af denne bekendtgørelse for at overgå til en ny
bekendtgørelse, der skal udstedes med hjemmel i en ny lov om styrket beredskab i
energisektoren. Opmærksomhed henledes på, at tidsplanen for fremsættelse og
evt. vedtagelse af lov om styrket beredskab i energisektoren så vidt vides er blevet
ændret, og at loven skal fremsættes på et senere, endnu ukendt tidspunkt. Det er
uklart for Green Power Denmark om dette betyder at loven ikke kan vedtages til
ikrafttræden 1. januar 2025. Dette kan selv sagt få betydning for om der er
gebyrhjemmel på området, hvis bestemmelserne ophæves med denne
bekendtgørelse, uden at der træder nye gebyrregler i stedet for.
Afslutningsvist har Green Power Denmark følgende tekstnære bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet:
-
Der bør fortsat være en henvisning til elforsyningslovens § 51c i
bekendtgørelsens § 5 for derved at tydeliggøre, hvilke omkostninger dette
gebyr skal dække.
-
Overskriften ”lovfikserede gebyrer” til bekendtgørelsens §§ 4-8
bør
ændres, da der med ændringen af elforsyningsloven netop ikke længere er
tale om fastsættelse af disse beløb i lov.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for Green Power Denmarks bemærkninger. Ministeriet vil
justere bekendtgørelsen, således at de to bestemmelser, der fastsætter gebyrerne
for Energinet og netvirksomhederne, flyttes til en ny § 7 og 8 i kapitlet vedrørende
”administrativt fastsatte gebyrer”, da de rettelig er administrativt fastsatte.
Ministeriet har derudover præciseret bestemmelserne, så de henviser til de
opgaver, der fremgår af § 51 b og § 51 c.
Ministeriet kan i øvrigt bekræfte, at de relevante bestemmelser, der i høringen
skulle udgå, på grund af ny beredskabslovgivning, foreløbigt bliver i
bekendtgørelsen, da lov om styrket beredskab i energisektoren, ikke træder i kraft
1. januar 2025. Bekendtgørelsen vil dog blive tilpasset frem mod ikrafttrædelsen af
den ny lov, når dette bliver aktuelt.
Side 2/2