Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2967881_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter.
Udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter blev sendt i
ekstern høring ad to omgange. Først den 27. september 2024, med frist for
afgivelse af høringssvar den 25. oktober 2024. Dernæst den 30. september 2024,
hvor enkelte dele af bekendtgørelsen, der implementerer elmarkedsdirektivet, blev
sendt i særskilt høring. Der er modtaget i alt 16 høringssvar.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
Green Power Denmark
(herefter ’GPD’)
Cerius A/S og Radius Elnet A/S (fælles høringssvar, herefter
Cerius/Radius)
N1 A/S
Forsyningstilsynet
Energinet
Drivkraft Danmark
Dansk Solcelleforening
Better Energy
Kontor/afdeling
El
Dato
21. januar 2025
J nr.
2024-7590
/mdsdr/tskkr/dsvlz/odbrk
Følgende 8 høringsparter har ingen bemærkninger til bekendtgørelsen:
TREFOR El-net A/S og TREFOR El-net Øst A/S (fælles høringssvar)
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Arbejdstilsynet
Dataetisk Råd
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Københavns Kommune
Dansk Arbejdsgiverforening
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringsnotat .............................................................................................................. 1
Generelle bemærkninger .................................................................................... 2
Netbevillinger ...................................................................................................... 3
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0002.png
Data til brug for netmodellen .............................................................................. 8
Kapacitetskort ................................................................................................... 11
Netvirksomhedernes oplysninger ifm. nettilslutning ......................................... 15
Generelle bemærkninger
Drivkraft Danmark bemærker overordnet, at det er positivt, at der indføres krav om
kapacitetskort. Kapacitetskortet vil give ladeoperatører større indsigt i
netkapaciteten i deres områder. Herudover er Drivkraft Danmark positive overfor
regler, hvorved der er større dokumentationskrav fra netvirksomhederne i
behandling af nettilslutningsanmodninger, da dette vil forbedre processerne.
Drivkraft Danmark forventer derfor en bedre arbejdsgang for ladeoperatørerne,
som vil fremme en mere effektiv omstilling til grøn energi.
Drivkraft Danmark ser gerne, at lovgivningen i endnu højere grad vil tage hensyn til
brugernes behov, og at elnetselskaberne leverer en tilfredsstillende service.
Det bemærkes, at Drivkraft Danmark og andre interessenter gentagne gange har
påpeget udfordringerne med elnetselskabernes kundeservice. Der er stor forskel
mellem de netselskaber, der leverer en god service, og dem, der ikke leverer på
samme niveau. Lange tilslutningstider, ugennemsigtig sagsbehandling og
utilstrækkelig kundeservice hæmmer den grønne omstilling og elektrificeringen af
transportsektoren. Da netselskaberne fungerer som naturlige monopoler, er der
ingen konkurrence om at levere den bedste kvalitet til laveste pris. Dette kan
resultere i dårlig service, såsom lang ventetid for nettilslutninger og manglende svar
på henvendelser.
Drivkraft Danmark fremhæver eksempler på benchmarking fra andre sektorer som
inspiration til krav, der bør stilles til elnetselskaber, for at sikre udrulning af
infrastruktur sker så effektivt som muligt:
- Fjernvarmesektoren: Benchmarking måler kundetilfredshed, priser og
serviceniveau, såsom svartider på kundeservice.
- Bredbånd og telekommunikation: Sammenligner svartider,
kundeservicekvalitet og gennemsigtighed i prissætning.
Det bemærkes, at elnetselskaberne skal have klare standarder for behandlingstider
og kommunikere præcist og rettidigt med deres kunder, hvis vi skal lykkes med en
omstilling i den hastighed, der er behov for. Ved spørgsmål eller behov for
uddybning af ovenstående kan undertegnede kontaktes
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for de positive bemærkninger til bekendtgørelsen. Ministeriet
forventer ligeledes en forbedring af processer ved nettilslutning, og at f.eks.
Side 2/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0003.png
ladeoperatører får bedre mulighed for at planlægge tilslutningsprojekter ved brug af
kapacitetskortet.
Ministeriet skal bemærke hertil, at de regler der indføres i bekendtgørelsen om
kapacitetskort, kan imødekomme behovet for hurtigere tilslutningstider et stykke
hen ad vejen.
Derudover henviser Ministeriet til, at der i regi af NEKST (National Energikrisestab)
pågår et arbejde for at udarbejde konkrete løsningsforslag, der kan bidrage til at
fremskynde udbygningen af elnettet. I dette arbejde deltager både Energinet,
netvirksomheder, kommuner, repræsentanter for netbrugere blandt flere andre..
Ministeriet ser frem til hvilke konkrete initiativer, arbejdsgruppen anbefaler
Forsyningstilsynet bemærker, at tilsynet med den nugældende bekendtgørelses §
28 er faldet ud af bestemmelsen om Forsyningstilsynets tilsynskompetence. § 30
(tidligere § 28) handler om netvirksomhedernes anskaffelse af elektricitet til
dækning af nettab, og bliver ikke ændret ved denne bekendtgørelse. Det betyder,
at Forsyningstilsynet ikke fremover ville skulle føre tilsyn med den kommende § 30.
Såfremt Energistyrelsen påtænker at ændre bestemmelsen i § 52 til også at
omfatte den nye § 30, anmoder Forsyningstilsynet om, at Energistyrelsen har en
forudgående dialog med Forsyningstilsynet herom.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal hertil bemærke, at der ikke ændres på bestemmelsen i den
nugældende § 28, som omhandler netvirksomheders anskaffelse af elektricitet til
dækning af nettab. Det bemærkes, at bestemmelsen heller ikke falder ud af den
gældende tilsynsbestemmelse i § 52, som bliver § 56. Der ændres derfor ikke på
Forsyningstilsynets tilsyn ift. bestemmelsens overholdelse. § 28, bliver i den
ændrede bekendtgørelse § 32.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Netbevillinger
GPD, Cerius/Radius og N1 havde bemærkninger i forbindelse med høring af
påtænkte forslag til ændringer af netvirksomhedsbekendtgørelsen angående
genudstedelse af netbevillinger.
GPD, N1 og Cerius/Radius kommenterer på de foreslåede ændringer i § 5, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, hvor det fremgår, at ansøgningen til
genudstedelse af bevilling skal indeholde dokumentation for overholdelse af krav i
overensstemmelse med Energistyrelsens offentliggjorte ’vejledning til
Side 3/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0004.png
netvirksomheder om genudstedelse
af netbevillinger’,
herunder dokumentation for
opfyldelse af krav til personel-, teknisk- og finansiel kapacitet iht. kapitel 7 og 8 i
elforsyningsloven. Det bemærkes, at det er uklart hvilke krav og dokumentation
Energistyrelsen påtænker at stille til personelle-, tekniske- og finansielle
kapaciteter, forbrugerrepræsentation, rettighed til det eksisterende område samt
bekrædtelse af bevillingsgrænser.
N1 bemærker derudover, at bekendtgørelsen er det rette sted at komme med en
overordnet guidance på de kapaciteter, Energistyrelsen vurderer som afgørende,
og hvilke dokumentationskrav, netvirksomhederne skal leve op til for at få
genudstedt bevilling. N1 bemærker videre, at dette kan uddybes i vejledningen.
Cerius/Radius bemærker, at det er problematisk, at regler fastsættes på
vejledningsniveau, og at der ikke på bekendtgørelsesniveau er yderligere
holdepunkter for de indholdsmæssige krav, der vil blive stillet i forhold til
genudstedelsen af bevillingerne, som hjemlen i elforsyningsloven lægger op til.
GPD bemærker, at der må tages forbehold for muligheden for kommentarer til
vejledningsmaterialet på et senere tidspunkt, når de faktiske krav bliver kendte.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen tilstræber en ansøgningsproces til genudstedelse af nye
netbevillinger, der er så smidig for alle parter som mulig. På denne baggrund har
Energistyrelsen udarbejdet en
”Vejledning
for netvirksomheder om genudstedelse
af netbevillinger efter elforsyningsloven og netvirksomhedsbekendtgørelsen”, som
skal være til hjælp for netvirksomhederne gennem ansøgningsprocessen.
Vejledningen offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside i forbindelse med, at
ansøgningsmaterialet bliver sendt til samtlige netvirksomheder i Danmark.
Energistyrelsen har den 9. oktober 2024 afholdt et informationsmøde i Fredericia
om genudstedelse af netbevillinger.
På informationsmødet blev ansøgningskrav, dokumentation, proces for ansøgning
og genudstedelsesvurdering, og forventede tidsrammer præsenteret. Det blev her
bl.a. gjort klart, at ”Vejledning for netvirksomheder om genudstedelse af
netbevillinger” vil indeholde de samme informationer om genudstedelse af
netbevillinger, som netvirksomhederne og GPD blev gjort bekendt med på
informationsmødet i Fredericia.
Informationsmødet havde deltagelse af GPD og minimum 32 ud af 35
netvirksomheder, som efter informationsmødets oplæg havde mulighed for at
komme med spørgsmål og kommentarer til oplæggets indhold. Slides
indeholdende de vigtigste pointer fra oplægget blev efterfølgende sendt til samtlige
netvirksomheder.
Side 4/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0005.png
På informationsmødet i Fredericia oplyste Energistyrelsen, at Energistyrelsen
påtænker at anvende netvirksomhedernes indsendte oplysninger og materiale i
forbindelse med det årlige tilsyn med netvirksomhederne i 2024 (muligvis også
tilsyn 2025) med henblik på at vurdere, om netvirksomhederne lever op til
lovkravene til personel-, teknisk- og finansiel kapacitet i henhold til kapitel 7 og 8 i
elforsyningsloven. I forbindelse med tilsynet vurderes også opfyldelse af krav til
forbrugerrepræsentation i henhold til §§ 40-42 og § 44 i elforsyningsloven. Tilsynet
foretages årligt, alle netvirksomheder er bekendt med tilsynet og Energistyrelsens
praksisnotat om tilsynet og de oplysninger der anmodes om i denne henseende.
Derudover vil netvirksomhederne blive spurgt til adkomst til eksisterende
bevillingsområde, de vil blive bedt om en redegørelse for løbende
sammenlægninger af bevillingsområder, der udgør det nuværende, samlede
bevillingsområde, som fremlagt på informationsmødet i Fredericia (se også afsnit
1.2).
I høringsversionen af udkastet til netvirksomhedsbekendtgørelsen fremgår det af §
5, stk. 3 (ændret til stk. 4 efter høring), at netvirksomheder skal dokumentere
adkomst til eksisterende bevillingsområde. Dette ændres til ”redegørelse for
adkomst til eksisterende bevillingsområde” (se også afsnit
1.2).
Konsolidering af bevillingsgrænser vil ske ved naboerklæringer, som fremlagt på
informationsmødet i Fredericia.
Energistyrelsen har tilrettelagt ansøgningsprocessen og ansøgningskrav på
baggrund af dialog med GPD, som er bekendt med de krav, Energistyrelsen
påtænker at stille netvirksomhederne.
GPD og Cerius/Radius bemærker, at det er uproportionalt og irrelevant, at
netvirksomhederne skal redegøre for eller kunne dokumentere bevillings- og
fusionshistorikken i de nuværende bevillingsområder gældende fra bevillingernes
første udstedelse i 2001. GPD bemærker endvidere, at netvirksomhederne
naturligvis har overblik over eget bevillingsområde og egen bevilling
der er ikke
tvivl om de gældende bevillinger. For nogle netvirksomheder kan der være tale om
en omfattende opgave, som det er svært at se relevansen af. GPD og
Cerius/Radius bemærker, at Energistyrelsen har godkendt alle overtagelser og
fusioner og må være i besiddelse af det materiale, som nu efterspørges fra
netvirksomhederne.
Cerius/Radius bemærker, at Energistyrelsen i forbindelse med godkendelse af
overdragelser og sammenlægninger af bevillinger, der er sket inden for den
gældende bevillingsperiode, ikke har udbedt sig kopier af det oprindelige
bevillingsgrundlag for de involverede netvirksomheder. GPD mener, at kravet bør
fjernes. GPD og Cerius/Radius opfordrer til, at det sikres, at dette krav ikke
Side 5/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0006.png
forsinker processen eller netvirksomhedernes retsstilling ift. genudstedelse af
bevillingerne, i det tilfælde kravet fastholdes.
Endvidere foreslår Cerius/Radius, hvis kravet fastholdes, at Energistyrelsen
fremlægger det materiale Energistyrelsen er i besiddelse af, og at de respektive
netvirksomheder derefter supplerer dét materiale, de har mulighed for at supplere.
Ministeriets bemærkninger:
Mere end 100 netvirksomheder fik løbende i starten af 00’rne tildelt en bevilling til
netvirksomhed til et eksklusivt område. Siden er der sket løbende
sammenlægninger af bevillingsområder, hvilket har ledt til, at der i dag er 35
netvirkomheder.
Energistyrelsen vurderer, at genudstedelse af netbevillinger er en mulighed for at få
fuld klarhed over de løbende tilpasninger af bevillingsområder ved overgang til en
ny 20-årig bevillingsperiode.. Det er ikke intentionen, at denne del af
ansøgningsprocessen skal være uforholdsmæssig byrdefuld. Høringsudkastet
justeres, så netvirksomhederne anmodes om en
”redegørelse for adkomst til
eksisterende
bevillingsområde”
frem for at
dokumentere adkomst til eksisterende
bevillingsområde, jf. § 5, stk. 4. Netvirksomhederne bedes, så vidt det er muligt,
redegøre for de løbende sammenlægninger, der har ledt til det nuværende,
samlede bevillingsområde.
Energistyrelsen forventer ikke, at denne del af genudstedelsesvurderingen vil
forsinke genudstedelsen af nye netbevillinger, som forventes løbende i sommeren
2025. I det tilfælde der skulle opstå en udfordring, af hvilken som helst type,
planlægger Energistyrelsen at behandle dette ind i efteråret 2025, i god tid før
udløb af gældende bevillinger den 31. december 2025.
GPD bemærker, at det fremgik i forbindelse med Energistyrelsens
informationsmøde den 9. oktober 2024 om genudstedelse af netbevillinger, at det
er et mål, at der skal være klarhed om bevillingsområdernes grænser, herunder
grænser i forhold til anlæg og spændingsniveau, hvilket netvirksomhederne skal
være enige i. GPD finder dette krav relevant og hensigtsmæssig.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for bemærkningen. En netvirksomhed med bevilling til et
bestemt bevillingsområde har eneret til netvirksomhed i området. I forbindelse med
ansøgning om genudstedelse af netbevilling bedes netvirksomhederne derfor
bekræfte deres bevillingsgrænser ved naboerklæringer. Det er ikke udelukket, at en
netvirksomhed kan eje anlæg, der er placeret i en anden netvirksomheds
bevillingsområde. Dette vil der også blive spurgt til i ansøgningsmaterialet, som
nævnt på informationsmødet i Fredericia.
I høringsversionen af udkastet til netvirksomhedsbekendtgørelsen fremgår det, at
netvirksomheder skal
dokumentere ”konsolidering” af bevillingsgrænser, jf. § 5, stk.
Side 6/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0007.png
3. Dette ændres til
”bekræftelse”
af bevillingsgrænser for at lette forståelsen.
Netvirksomhederne bedes bekræfte Energistyrelsens allerede registrerede
bevillingsgrænser, som informeret på informationsmødet i Fredericia.
GPD og Cerius/Radius bemærker, at det er afgørende, at processen
(genudstedelse af bevillinger) er så smidig som mulig, og at bevillingerne udstedes
i god til inden bevillingernes udløb. GPD og Cerius/Radius finder det fornuftigt, og
at det peger i den rigtige retning, at Energistyrelsen i genudstedelsesvurderingen
tager udgangspunkt i allerede indsendt materiale i forbindelse med det årlige tilsyn
om personel-, teknisk- og finansiel kapacitet, som fremlagt på Energistyrelsens
informationsmøde den 9. oktober 2024 om genudstedelse af netbevillinger. GPD
opfordrer til, at Energistyrelsen stiller proportionale, gennemsigtige og håndterbare
dokumentationskrav, i lyset af at Energistyrelsen allerede via det årlige tilsyn har
konstateret, at netselskaberne kan løfte opgaven. GPD tilføjer, at de står til
rådighed for dialog m.v., der kan fremme processen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for bemærkningerne. Energistyrelsen tilstræber en så smidig
ansøgningsproces og genudstedelsesvurdering som mulig og har derfor orienteret
branchen om processen for ansøgning. Energistyrelsen forventer at sende
ansøgningsmateriale til netvirksomhederne primo januar 2025, med en
ansøgningsfrist primo april 2025. Herefter vil der være en periode for
Energistyrelsens genudstedelsesvurdering. Genudstedelse af bevillinger forventes
løbende i sommeren 2025. I dét tilfælde, der skulle opstå et problem undervejs, af
hvilken som helst type, planlægger Energistyrelsen at behandle dette ind i efteråret
2025, i god tid før udløb af gældende bevillinger 1. januar 2026.
Cerius/Radius
bemærker, at anvendelsen af ordet ”adkomst” i § 5, stk. 3
(nu § 5,
stk. 4) i netvirksomhedsbekendtgørelsen, leder tankerne hen på en ejendomsretlig
rettighed, hvilket netvirksomhederne ikke har i forhold til bevillingsområdet.
GPD bemærker, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, at netvirksomheder, der har bevilling til
netvirksomhed, efter forudgående ansøgning kan få genudstedt bevilling til det
bevillingsområde, som de råder over, dette i tråd med den politiske aftale. GPD
bemærker videre, at når der er tale om bevillingsområder bør det sikres, at
formuleringen kan rumme, at der i enkelte områder er en fordeling på
spændingsniveauer mellem netvirksomhederne.
GPD bemærker herudover, at det bør sikres, at bestemmelsen ikke skaber
uklarhed om retten til bevillingsoverdragelser og overdragelser af anlæg, f.eks.
mellem netvirksomheder i forbindelse med fusion m.m. Det sidste f.eks. ved, at
bestemmelsen knyttes til bevillingsfornyelsen, der skal gennemføres i forbindelse
med udløb af bevillingerne pr. 31. december 2025.
Side 7/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0008.png
Ministeriets bemærkninger:
Med brugen af ordet
”adkomst” i
§ 5, stk. 3 (nu § 5, stk. 4) i
netvirksomhedsbekendtgørelsen menes besiddelse af rettighed til netvirksomhed i
området. Det skal i denne forbindelse ikke forstås i en ejendomsretlig henseende.
Ministeriet kan tilslutte sig bemærkningen om præcisering af spændingsniveauer
inden for et bevillingsområde. Høringsudkastet er ændret for at tage højde herfor.
Netvirksomhederne skal leve op til krav til opfyldelse af personel-, teknisk- og
finansiel kapacitet i henhold til den foreslåede bestemmelse i
netvirksomhedsbekendtgørelsen og elforsyningsloven. Overholdelse af disse krav
kontrolleres i forbindelse med det årlige tilsyn, genudstedelsesvurderingen og ved
bevillingsoverdragelser. Genudstedelsesprocessen vil ikke hindre behandlingen af
eventuelle anmodninger om bevillingsoverdragelser.
GPD bemærker, at gældende bestemmelse i elforsyningsloven, hvor det fastslås,
at gældende bevillinger udløber den 31. december 2025 ophæves fra 1. januar
2025. Denne udløbsdato fremgår imidlertid ikke andre steder. Det bør derfor
fastsættes i bekendtgørelse, at gældende bevillinger udløber samlet den 31.
december 2025, så der ikke fremgår et lovmæssigt tomrum i 2025. Alternativt kan
der fastsættes overgangsbestemmelser i lovforslaget.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet medgiver, at bestemmelse om gældende bevillingers udløb ved
udgangen af 2025 mangler. Høringsudkastet er ændret for at tage højde herfor (§
5, stk. 2).
GPD bemærker, at bekendtgørelse nr. 598 af 22. januar 2001 om frist for
ansøgning om bevilling til kollektiv elforsyningsvirksomhed, der knytter sig til
gældende bevillingsperiodes begyndelse, fortsat fremstår som gældende.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen medgiver, at bekendtgørelse nr. 598 af 22. januar 2001 om frist for
ansøgning om bevilling til kollektiv elforsyningsvirksomhed skal ophæves. Dette
sker ved ikrafttræden af nyudstedelsen af netvirksomhedsbekendtgørelsen.
Data til brug for netmodellen
GPD og Cerius/Radius kvitterer for, at det fremgår af udkastet til § 28 i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, at dataanmodninger skal være begrundede og
proportionale, og at netselskaberne ikke har pligt til at udlevere data, hvis en
tredjepart har indskrænket netselskabernes ret til at udlevere de efterspurgte data.
Cerius/Radius beder dog om en bekræftelse på, at undtagelsen omfatter lov om
ophavsret og hensynet til beskyttelse af forretningsfølsomme oplysninger.
Side 8/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0009.png
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for de positive bemærkninger. Ministeriet skal i øvrigt henvise til
høringsnotatet til høringen af lovforslaget, som er tilgængelig på høringsportalen,
hvor Ministeriet har besvaret de ønsker, branchen fremlagde i høringssvaret.
Ministeriet skal bemærke til Cerius/Radius, at undtagelselsesbestemmelsen er
begrænset
til en tredjeparts ”påviselige indskrænkning af netvirksomhedernes ret til
at udlevere”.
Netvirksomhederne skal derfor kunne dokumentere over for
Energistyrelsen, at der ikke er ret til at udlevere de relevante oplysninger, f.eks.
som følge af ophavsretsloven, eller som følge af kontraktuelle begrænsninger. Det
kan også være, at netvirksomhederne behandler nogle oplysninger, der hidrører fra
tredjeparter, som i medfør af § 84 a i elforsyningsloven er forretningsmæssigt
følsomme. Her skal det dog være tredjepartens vurdering, at der er tale om
forretningsmæssigt følsomme oplysninger.
Ministeriet skal bemærke, at der er fastsat en undtagelse i den sidste del af
bestemmelsen, hvorefter Energistyrelsen godt kan kræve oplysningerne udleveret
(på trods af indskrænkningen), hvis tredjeparten har samtykket heri. Ministeriet skal
dog bemærke, at det ved en fejl ikke er kommet med i bestemmelsen, men følger
af lovforslagets bemærkninger, at Ministeriet også bør kunne indhente
oplysningerne på trods af indskrænkninger fra tredjeparter, hvis Ministeriet har
hjemmel til at indhente den pågældende data fra tredjeparten. En sådan hjemmel
følger f.eks. af § 84, stk. 4 i elforsyningsloven, der kan anvendes til at indhente data
fra elproduktionsvirksomheder og elhandelsvirksomheder, hvis Ministeriet skal
anvende oplysningerne til opfølgning af energi- og miljøpolitiske målsætninger,
herunder til udarbejdelse af det nødvendige datagrundlag. Bestemmelsen giver
mulighed for, at oplysninger, som i dag er forretningsmæssigt følsomme, jf. § 84 a,
stk. 1, kan indhentes til brug for f.eks. implementering af politiske aftaler.
Det vil derfor blive tilføjet § 28, stk. 2 i netvirksomhedsbekendtgørelsen, at
Ministeriet også kan indhente oplysningerne, på trods af indskrænkninger fra en
tredjepart, hvis Ministeriet har ret til at indhente oplysningerne fra tredjeparten i
henhold til § 84, stk. 4 i elforsyningsloven, og tredjeparten orienteres om, at
oplysningerne indhentes gennem netvirksomheden på dette grundlag.
Ministeriet skal oplyse, at det ikke forventes, at der til netmodelarbejdet skal
indhentes data fra tredjeparter i større omfang. De primære datakilder vil være
dem, netvirksomhederne selv ligger inde med, særligt ift. nettopologien. Reglerne
vil dog give Energistyrelsen mulighederne for effektivt at indhente den nødvendige
data
også hos tredjeparter
uden at dette krænker tredjeparternes rettigheder.
Side 9/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0010.png
N1
ønsker en tydeliggørelse af, hvad en ”begrundet og proportional anmodning fra
Energistyrelsen” vil betyde.
Det kan med fordel præciseres med overvejelser om
forventet værdiskabelse vis-a-vis det forventede ressourcetræk hos netselskabet.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at en begrundet anmodning fra Energistyrelsen, er en
anmodning, hvor der medfølger en begrundelse for formålet med indhentningen, og
hvordan formålet kan varetages med det, der indhentes. Herudover skal
Energistyrelsen begrunde, hvordan det vil være proportionalt at indhente dataen.
Det kan f.eks. være proportionalt, hvis der ikke er andre muligheder for at indhente
datagrundlaget, som er mere effektive. F.eks. bør Ministeriet overveje, om data
allerede er frisat af netvirksomhederne, eller findes i offentlige registre.
N1 bemærker herudover, at teksten i § 28 ikke forholder sig til datakvalitet eller
håndtering af ’huller’ i data. Data bygger på et vidtforgrenet elnet bygget over de
sidste 100 år, hvor der ikke har været samme standardiserede databehov som i
dag. N1 mener det er uklart, hvorvidt bestemmelserne giver anledning til, at
Energistyrelsen kræver en berigelse af data inden fremsendelse, eller om
Energistyrelsen efter bestemmelserne skal acceptere de mangler, som
netvirksomhederne selv oplever. Det bemærkes, at en sådan berigelse vil lægge
beslag på yderligere ressourcer hos netvirksomhederne.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal hertil bemærke, at teksten i bestemmelsen alene skal omfatte, at
Energistyrelsen kan indhente den data, som netvirksomhederne til enhver tid er i
besiddelse af. Dette omfatter ikke berigelse af data, i form af f.eks. fremskaffelse af
ny data, som netvirksomhederne ikke besidder.
Det følger dog af de specielle bemærkninger til det fremsatte lovforslag (L69), som
kan findes på Folketingets hjemmeside,
side 47, at ”den
foreslåede bemyndigelse
vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om ”de
enkelte datatyper, formater, kadencer og procedurer for udleveringen.”
Ministeriet skal hertil bemærke, at bemyndigelsen giver mulighed for fastsættelsen
af regler om, at netvirksomhedernes data f.eks. skal aggregeres, eller konverteres
til et andet dataformat, forud for udleveringen.
Ministeriet vil derfor tilrette § 28, så det fremgår, at Energistyrelsen kun kan
afkræve data fra netvirksomhederne, de er i besiddelse af, men at
netvirksomhederne kan blive pålagt at aggregere eller konvertere data, forud for
udleveringen.
Forsyningstilsynet bemærker, at de finder det bemærkelsesværdigt, at udvikling og
drift af netmodellen ikke skal varetages af et uafhængigt tilsyn, men derimod
Side 10/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0011.png
overflyttes til Energistyrelsen. Forsyningstilsynet finder det desuden betænkeligt, at
den eksisterende model, som Forsyningstilsynet har udviklet, og som
Forsyningstilsynets anbefalinger til indikatormodellen er beregnet ud fra, ikke vil
finde anvendelse til den løbende vurdering af elektrificeringstillægget. En ny model,
udviklet i Energistyrelsen, vil ikke nødvendigvis bygge på samme antagelser og
byggesten, som den eksisterende model Forsyningstilsynet har udviklet.
Flytning af modellen medfører efter Forsyningstilsynets vurdering usikkerhed
omkring udmøntningsgrundlaget for den automatiske indikator. Idet
Forsyningstilsynet fortsat vil skulle anvende en netmodel som et nyttigt redskab i
sin sagsbehandling af elektrificeringstillægget, foreslår Forsyningstilsynet, at
Forsyningstilsynet tilføjes bestemmelsen, således at netvirksomhederne også skal
udlevere den efterspurgte data til Forsyningstilsynet, til brug for Forsyningstilsynets
udvikling, drift og vedligehold af Forsyningstilsynets netmodel til beregning af
elnetkapaciteten og netvirksomhedernes investeringsbehov.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig Forsyningstilsynets bemærkninger. Ministeriet skal dog
henvise til, at Energistyrelsen med stemmeaftalen om robuste rammer for
elnetvirksomhedernes økonomi af 10. juni fra 2024 fik overdraget ansvaret med at
vurdere elektrificeringstillægget fremadrettet med udgangspunkt i Energistyrelsens
netmodel.
Energistyrelsen vil naturligvis trække på Forsyningstilsynets erfaringer fra sit
hidtidige arbejde med at udvikle en model til udarbejdelsen af Forsyningstilsynets
anbefaling af 8. januar 2024 til den automatiske indikator. Ministeriet kan dog ikke
fastsætte en regel om, at Forsyningstilsynet kan indhente data til brug for sin
eksisterende netmodel. Dette vil ikke ligge inden for den bemyndigelse, der
indføres med lovforslaget, dvs. den ny § 22, stk. 5, 1. pkt., der henviser til § 22, stk.
1, nr. 9, som alene vedrører dataindhentning fra Energistyrelsen.
Ministeriet kan i øvrigt henvise til, at såfremt Forsyningstilsynet skal indhente data
til sin netmodel, kunne dataindhentningen f.eks. ske ved anvendelse af den
eksisterende § 84, stk. 1 i elforsyningsloven, der giver Forsyningstilsynet mulighed
for at indhente data i forbindelse med overvågning af markedet.
Kapacitetskort
Forsyningstilsynet bemærker, at der i § 27 henvises til et interaktivt kort, som ned
på matrikelniveau kan fortælle, hvor meget kapacitet der er til rådighed. Det
bemærkes, at hvis tanken er, at enhver på baggrund af kortet kan se, hvor meget
kapacitet, der er til rådighed på en enkelt matrikel, vil det ikke være en realistisk
eller kosteffektiv løsning. Det vil forudsætte, at netvirksomhederne på
matrikelniveau i hele landet aktivt forholder sig til mulige tilslutningspunkter fra alle
Side 11/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0012.png
matrikler samt alle hindringer og muligheder for dobbeltforsyninger. Det vil være et
meget stort stykke arbejde. Forsyningstilsynet finder også, at et krav om et så
detaljeret kort går ud over de krav, som fremgår af det nye direktiv.
Forsyningstilsynet foreslår i stedet, at der laves et kort der viser kapaciteten på den
enkelte transformerstation og stationernes placering.
Forsyningstilsynet finder, at den nye § 27 er uklart formuleret og foreslår en række
ændringer til begreberne, der anvendes. Forsyningstilsynet ønsker det bl.a.
forklaret, hvad primærspænding indikerer.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal gøre
opmærksom på, at der med ”matrikelniveau” alene henvises
til, at matrikelskel og matrikelnumre er visuelt tilgængelige i en kortviser
dette for
at sikre, at kortbrugerne kan læse, hvor de selv befinder sig i relation til stationerne.
Det er ikke tanken, at det skal kunne aflæses, hvilken kapacitet der er på hver
matrikel. Ministeriet har taget Forsyningstilsynets ønsker om større præcision til
efterretning og har derfor også tilrettet udkastet.
Det kan navnlig oplyses, at de nye regler i § 27 indebærer, at netvirksomheder fra
den 1. januar 2026 skal offentliggøre en kortviser, der visualiser den tilgængelige
kapacitet for forbrugs- og produktionstilslutninger. Kapaciteten vil skulle vises på
hovedstationsniveau (højspændingsnet). Der vil dog samtidig skulle visualiseres et
område omkring hovedstationerne, som bliver forsynet af den enkelte hovedstation,
og som påvirkes af eventuelle begrænsninger på hovedstationen.
Netvirksomhederne vil skulle visualisere, om områderne omkring hovedstationerne
har ledig, begrænset eller ingen kapacitet til nye tilslutninger med fuld adgang til
nettet. Netvirksomhederne vil selv skulle fastlægge afgrænsningen af det område,
som hovedstationen forsyner, som påvirkes af hovedstationens eventuelle
kapacitetsbegrænsninger.
Ift. begrebet ”primærspænding på 30-60 kV” skal
Ministeriet oplyse, at det var
intentionen at ramme det øverste spændingsniveau, som hovedstationer i
højspændingsnettet på distributionsniveau er indrettet til. Ministeriet er dog blevet
oplyst i et høringssvar vedrørende indtægtsrammebekendtgørelsen fra GPD, at
den korrekte afgrænsning for højspændingsnettet på distributionsniveau, er et
spændingsniveau på mellem 25 og 99 kV. Derfor vil dette spændingsniveau fremgå
af den ændrede § 27.
Energinet bemærker, at det ikke giver mening, at der i § 27, stk. 1, fastsættes krav
til at angive muligheden for fleksible tilslutningsaftaler. Hvis der er tale om fleksible
tilslutningsaftaler, vil energiudveksling pr. definition altid begrænses, og så er der
på sin vis ingen øvre grænse for, hvad der kan tilsluttes. Tilslutningen får mindre og
mindre værdi for anlægsejerne, jo flere begrænsninger der er. Energinet
Side 12/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0013.png
bemærker, at det ikke kan vurderes forud på anlægsejernes vegne, hvornår det
giver mening for dem at lave en fleksibel tilslutningsaftaler. Energinet henviser til en
kommentar til § 4, stk. 1, nr. 3 i høringen af udkastet til bekendtgørelse om fleksible
tilslutningsaftaler. Energinet bemærker i den kommentar, at der er mulighed for
tilslutning med begrænset netadgang i hele landet, hvis det, der ønskes tilsluttet,
overskrider den ledige kapacitet på en given station.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet skal bemærke, at bestemmelsen i § 27 er en implementering af artikel
31, stk. 3, i elmarkedsdirektivet. Af direktivbestemmelsen fremgår, at
netvirksomheder ifm. deres oplysning om den kapacitet, der står til rådighed for nye
tilslutninger i deres driftsområde, også skal oplyse om mulighed for fleksibel
tilslutning. Kravet skal sammenholdes med elmarkedsdirektivets artikel 6 a, der
gennemføres i den ny bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler.
Bestemmelsen i artikel 6 a indeholder en forpligtelse for netvirksomheder til at sikre
deres kunder muligheden for at indgå midlertidig fleksible tilslutningsaftaler
i områder, hvor der er begrænset eller ingen netkapacitet til nye tilslutninger, som
offentliggjort i overensstemmelse med artikel 31, stk. 3. Heri ligger, at det i disse
områder ikke ville være muligt at tilslutte kunden med fuld netadgang, hvis det er
det, som kunden ønsker, inden nettet er udbygget.
Der henvises også til høringsnotatet til den nye bekendtgørelse om fleksible
tilslutningsaftaler (https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69096). Herunder er
definitionen af begrebet ”område med manglende eller ingen tilslutningskapacitet i
§ 4, stk. 1, nr. 3, som Energinet henviser til, ændret som følger (se
understregelse):”Et område, hvor der i henhold til de oplysninger, som en
netvirksomhed eller Energinet har offentliggjort i medfør af regler herom i
netvirksomhedsbekendtgørelsen eller artikel 50, stk. 4 a, første afsnit, i
elmarkedsforordningen, er begrænset eller ingen netkapacitet til nye nettilslutninger
med fuld adgang til nettet.”
Cerius/Radius bemærker, at offentliggørelse af kapacitetsoplysninger for
forbrugstilslutninger er væsentligt mere teknisk at forberede, end for produktion, og
at det derfor er nødvendigt, at netvirksomhederne får mere frihed til at udvikle en
hensigtsmæssig metode, der bedst muligt flugter med kundernes behov og
efterspørgsel og som er proportional i forhold til ressourceforbruget. Det er mere
komplekst at beregne forbrugskapacitet, da særlige designkriterier for reserve gør
sig gældende.
Cerius/Radius er generelt tilfredse med afgrænsningen af bestemmelsen. Det
bemærkes dog, at der er behov for en omformulering af § 27, idet formuleringen
udelader f.eks. 50-60 kV-siden af en 132-150/50-60 kV hovedstation. Herudover
bemærkes, at der findes enkelte 150-132/10 kV hovedstationer, som også bør
være omfattet af kapacitetskortet.
Side 13/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0014.png
Herudover bemærker Cerius/Radius følgende:
-
at kravet om, at kapacitetskortet skal være ”interaktivt”, er
uklart, og
anbefales slettet.
-
at sætningen ”nye forbrugs- og produktionstilslutninger” udvides, så den
også rummer udvidelser af eksisterende tilslutninger.
-
at ordene ”på matrikelniveau” slettes, da der er uklarhed, og kan
misforstås, som om kapaciteten skal tilknyttes matriklerne, og ikke
hovedstationerne.
-
at sætningen ”det
skal som minimum indgå som et af disse kriterier, hvilken
kapacitet, der efter betaling af tilslutningsbidrag, er sat af til kommende
tilslutninger”
bliver præciseret, da det er uklart, hvad der menes.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at der i fristen 1. januar 2026 er givet mulighed for, at
netvirksomhederne kan udarbejde en hensigtsmæssig metode i rimelig tid, før
kravene til offentliggørelse af kapacitetsoplysningerne, får virkning.
Ift. afgrænsningen af spændingsniveau på stationer, skal Ministeriet henvise til
svaret ovenfor til Forsyningstilsynet. Ministeriet vil ændre afgrænsningen af
spændingsniveau for stationerne til 25-99 kV, så det sikres, at hele
højspændingsnettet i det danske distributionsnet, bliver dækket af bestemmelsen.
Ift. begrebet ”interaktivt” skal det bemærkes, at det alene var hensigten, at
brugerne
kunne gå fra et ”overbliksbillede” til et mere detaljeret niveau på
stationsniveau, hvor kapacitetsoplysningerne og øvrig visualisering for netområdet
rundt om stationerne, fremgår. En sådan mulighed for at skalere op og ned er dog
også muligt at udlede
med begrebet ”høj opløsning”. Ministeriet fjerner begrebet.
Ift. begrebet ”matrikelniveau”, henvises til svaret ovenfor til Forsyningstilsynet.
Sætningen præciseres.
Ift.
sætningen ”det skal som minimum indgå som et af disse kriterier, hvilken
kapacitet, der efter betaling af tilslutningsbidrag, er sat af til kommende
tilslutninger”,
henvises til svaret nedenfor, til GPD. Ministeriet tilretter formuleringen.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
GPD kvitterer for, at gennemførelsen af reglerne om kapacitetsoplysninger er
administrerbar for netvirksomhederne. GPD har dog enkelte bemærkninger:
-
Sætningen ”det
skal som minimum indgå som et af disse kriterier, hvilken
kapacitet, der efter betaling af tilslutningsbidrag, er sat af til kommende
tilslutninger” forstås sådan, at
netvirksomhederne i deres beregninger af
ledig kapacitet skal medtage de anlæg, der er indgået nettilslutningsaftale
om, men som endnu ikke tilsluttet. Et forslag til præcisering er derfor:
”kommende
tilslutninger, hvor der er indgået nettilslutningsaftale, skal som
minimum medtages som et kriterie”.
Side 14/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0015.png
-
Indledningen i § 27 bør
ændres ved indsættelse af et ”og” imellem
forbrugs- og produktionstilslutninger.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet takker for den positive respons på bestemmelsen og forslagene til
præciseringer.
Ministeriet kan bekræfte, at hensigten har været, at netvirksomhederne i deres
beregninger af ledig kapacitet skal medtage de anlæg, der er indgået
nettilslutningsaftale om, men som endnu ikke tilsluttet. Ministeriet tilretter derfor
bestemmelsen til ”kommende
tilslutninger, hvor der er indgået nettilslutningsaftale,
skal som minimum medtages som et kriterie”.
Bemærkningerne giver derfor anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Netvirksomhedernes oplysninger ifm. nettilslutning
Forsyningstilsynet bemærker, at det med § 29 ikke er klart, hvad forskellen på klare
og gennemsigtige oplysninger er.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet skal bemærke, at begreberne er taget ud af artikel 31, stk. 3 i
elmarkedsdirektivet, hvor det fremgår, at der skal offentliggøres ”på
en
gennemsigtig måde klare
oplysninger om den kapacitet, der er til rådighed…”
Ministeriet forstår ”gennemsigtig” som et begreb, der fordrer, at det skal være til at
forstå for interessenter, myndigheder m.v. på hvilket grundlag oplysningerne er
givet. Begrebet handler derfor især om åbenhed. Ministeriet har ved nærmere
overvejelse vurderet, at begrebet hører bedre til ift. offentliggørelsen af kriterier, der
er lagt til grund for beregning af ledig kapacitet, da dette vedrører
netvirksomhedernes bagvedliggende antagelser. Ministeriet justerer på dette punkt
bestemmelsen.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
GPD noterer sig, at bestemmelsen i § 29 rummer strammere krav, end det fremgår
af elmarkedsdirektivet, for så vidt angår frekvensen af efterfølgende anmodninger.
Dog vurderer GPD, at kravet er rimeligt, som det fremgår af § 29. GPD gentager
bemærkninger, som allerede var bragt i forbindelse med høringen af lovforslaget:
- hvis kunden har hyret en rådgiver, fx en elinstallatør, skal status, som
netselskabet har givet til rådgiveren, betragtes som en opfyldelse af kravet.
Rådgiveren må så være ansvarlig for at give status videre til kunden,
medmindre andet er aftalt.
- der bør ikke stilles krav om, at status sker på en bestemt form. Dvs. at
Side 15/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0016.png
status både kan være telefonisk eller skriftligt, og herunder skal kunne
imødekommes ved, at kunden eller dennes rådgiver kan tilgå en
sagsstatus digitalt, fx i netvirksomhedens installationsblanket.
Det er GPD vurdering, at ovenstående vil kunne rummes i formuleringen i
bestemmelsen i § 29, men Energistyrelsen bedes bekræfte, at det er tilfældet.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet skal bemærke, at der reelt ikke er forskel på artikel 31, stk. 3 i
elmarkedsdirektivet, og det udkast til bestemmelsen, der fremgik af høringen af
bekendtgørelsen, ej heller i forhold til frekvensen for ajourføring af oplysningerne.
Ministeriet er derfor uenig i, at der er tale om overimplementering. Ministeriet
bemærker i øvrigt, at bestemmelsen i § 29 bliver § 31 efter høringen af
bekendtgørelsen.
Til GPDs særlige bemærkninger skal Ministeriet henvise til svaret fra Ministeriet i
høringsnotatet til lovforslaget om gennemførelse af elmarkedsdirektivet
(https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68868). Her oplyste Ministeriet, at det
gældende krav i nettilslutningsbekendtgørelsen § 5, stk. 2, der fordrer, at der gives
skriftlig meddelelse, når der anmodes herom fra anlægsejer, er et fornuftigt krav at
videreføre. Dette vil være aktuelt ift. § 31 i netvirksomhedsbekendtgørelsen, hvor
der skal afgives meddelelse til anlægsejere og forbrugere. Ministeriet vil derfor
tilføje kravet om skriftlighed til bestemmelsen. Skriftlige meddelelser vil også kunne
omfatte digitale skriftlige meddelelser.
Det bemærkes, at meddelelser efter § 31 godt kan ske til en rådgiver for
anlægsejeren/forbrugeren, og netvirksomheden kan på den måde godt opfylde §
31.
Ministeriet skal endeligt bemærke, at det eksisterende krav i
nettilslutningsbekendtgørelsens § 5, stk. 2, om at netvirksomheder skal afgive
tidsplaner, indsættes i udkastet til § 31, jf. også nedenfor i svaret til Better Energy.
Ministeriet har vurderet, at det eksisterende krav til afgivelse af tidsplaner er kendt i
branchen og giver en sikker ramme for modtagelse af oplysninger, som
anlægsejere i dag kan støtte ret på. Ministeriet har vurderet, at tilføjelsen af, at der
skal afgives tidsplaner, vil ligge inden for rammerne af artikel 31, stk. 3, der kræver,
at der gives oplysninger om ”behandlingen af anmodningen om tilslutning”.
Ministeriet vurderer, at kravet må fortolkes sådan, at det både omfatter oplysninger
om sagsbehandling og om den faktiske nettilslutningsproces.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Better Energy bemærker, at nettilslutningsbekendtgørelsens § 5, stk. 2, som
foreslås ophævet, og som skal erstattes af § 29 i netvirksomhedsbekendtgørelsen,
Side 16/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0017.png
indeholder vigtige krav til at stille tidsplaner til rådighed. Minimummet af
oplysninger, der skal gives efter § 5, stk. 2, udgør ”1)
en rimelig og nøjagtig tidsplan
for behandlingen af anmodning om nettilslutning, og 2) en rimelig og vejledende
tidsplan for nettilslutningen.”
Det bemærkes, at nettilslutningsaftaler i høj grad er nettilslutningsvilkår, som
udarbejdes ensidigt af Energinet og netvirksomhederne, og godkendes af
Forsyningstilsynet. Ved at slette § 5, stk. 2, der indeholder ovennævnte forpligtelse,
og erstatte den med
”netvirksomheden skal give den, som anmoder om nettilslut-
ning, klare og gennemsigtige oplysninger om status for og behandlingen af anmod-
ningen om nettilslutning”,
er der tale om en forringelse af anlægsejeres ret, da
netvirksomheden ikke længere er forpligtet til at give tidsplaner. Forpligtelsen bør
derfor tilføjes § 29, og i øvrigt også gælde for Energinets oplysningspligt.
Herudover ønsker Better Energy en eksemplificering af, hvilke oplysninger en
elproducent bør modtage. Ved en eksemplificering gøres det klart, hvad der som
minimum skal gives. Uden eksempler beror opfyldelsen af kravet på et skøn, som
der ikke kan støttes ret på.
Endeligt bemærker Better Energy, at det er en svækkelse af Forsyningstilsynets
adgang til
”at
overvåge den tid, det tager transmissionssystemoperatørerne og
distributionssystemoperatørerne at foretage tilslutninger og reparationer”,
som
fremgår af elmarkedsdirektivet. I dag er der ingen regulering i Danmark, som
fastsætter, hvor lang tid det må tage Energinet eller netvirksomhederne at foretage
en tilslutning til nettet, ligesom en bestemmelse om Forsyningstilsynets tilsyn
hermed også mangler. Det er Better Energys vurdering, at denne beføjelse bør
implementeres i dansk ret, da Danmark er forpligtet til at implementere EU-
direktiver i national ret. For at sikre, at Forsyningstilsynet har beføjelsen til at føre
tilsyn med tilslutningstider, bør der derimod fastsættes klare rammer i national
lovgivning for tilslutningstider, for at sikre, at Forsyningstilsynet har klare hjemler til
at iværksætte et tilsyn hermed i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker, at det ikke har været Ministeriets intention at svække de
krav, der stilles til netvirksomhedernes oplysning af nettilslutningssager, som
allerede fremgår af den gældende nettilslutningsbekendtgørelse. Ministeriet kunne
konstatere, at bestemmelserne om afgivelse af oplysninger i hhv.
elmarkedsdirektivets artikel 31, stk. 3 (for så vidt angår netvirksomheder), og i
elmarkedsforordningens artikel 50, stk. 4 a, andet afsnit (for så vidt angår
Energinet), er enslydende, og begge omfatter klare og gennemsigtige oplysninger
om ”behandlingen af deres anmodninger om tilslutning. Efter Ministeriets opfattelse
er det dermed implicit i EU-reglerne, at netvirksomheder og Energinet, for at
opfylde bestemmelserne, skulle fremsende tidsplaner i tilslutningssagerne.
Side 17/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0018.png
Ministeriet tager dog Better Energys høringssvar til efterretning. Det eksisterende
minimum, i form af tidsplaner for hhv. behandlingen af sagen og for nettilslutningen
som sådan, vil godt vil kunne tilføjes bestemmelsen i § 31 (§ 29 i høringen), da det
ligger inden for, hvad det må forstås, at direktivbestemmelsen omfatter, og da
branchen allerede kender kravet, der praktiseres i dag. Ministeriet tilretter derfor
bestemmelsen på dette punkt. Ministeriet kan dog ikke fastsætte justeringen rent
teknisk for Energinet, da Energinets forpligtelse følger af elmarkedsforordningen.
Ministeriet skal dog henvise til det foregående om, at EU-bestemmelsen lægger op
til afgivelse af tidsplaner.
Ministeriet skal bemærke, at Ministeriet forstår begrebet ”anmodning om
nettilslutning”,
som det fremgår af §
31, sådan, at anlægsejeren eller forbrugeren
skal have indsendt en anmodning, som opfylder netvirksomhedens behov for
dokumentation. Netvirksomhederne bør derfor vejlede om, hvilket
dokumentationsbehov, der er nødvendigt. Det er Ministeriets opfattelse, at dette
sikres af netvirksomhederne i praksis.
Kravet om ajourføring vil betyde, at forbrugere og anlægsejere skal have en
meddelelse fra netvirksomheden, når der sker en ændring i de tidsplaner og øvrige
sagsoplysninger, som forbrugere og anlægsejere allerede har modtaget. Kravet i §
31 indebærer, at netvirksomhederne skal ajourføre regelmæssigt, og at
netvirksomhederne løbende kontrollerer hver tredje måned, om der er en
opdatering til sagen, som forbrugere og anlægsejere skal have besked omkring.
Kravet vil umiddelbart ikke være overholdt, hvis det er fem måneder siden
netvirksomheden sidst havde ajourført sagen, og der skete en ændring til sagen,
som burde være ajourført for fire måneder siden.
Ift. Better Energys bemærkninger om Forsyningstilsynets overvågning, bemærkes,
at Forsyningstilsynet overvåger tilslutningstiderne i medfør af § 3, stk. 1 i lov om
Forsyningstilsynet, og § 1, stk. 1, nr. 7 i bekendtgørelse om Forsyningstilsynets
overvågning af det indre marked for el og naturgas m.v. Ministeriet har derfor
implementeret bestemmelserne fra elmarkedsdirektivet. Ministeriet noterer Better
Energys ønske om at tilføje en tilsynsbestemmelse vedrørende nettilslutningstider.
Ministeriet henviser dog til, at elmarkedsdirektivet ikke kræver, at der oprettes et
decideret tilsyn. Ministeriet bemærker endeligt, at tilslutningstider også indgår i
arbejdet i NEKST (National Energikrisestab), i arbejdsgruppen for fremskyndelse af
udbygningen af elnettet.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Cerius/Radius bemærker, at artikel 31, stk. 3, 4. og 5. pkt. i elmarkedsdirektivet, har
til formål at undgå lange svartider fra netselskabet til kunden. Cerius/Radius ønsker
derfor også, at implementeringen understøtter en transparent tilslutningsproces.
Der er dog uklart for Cerius-Radius, hvorvidt oplysningskravet også omfatter
Side 18/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0019.png
situationer, hvor netselskabet har svaret kunden, men hvor videre fremdrift afventer
handling fra kundens side, f.eks. pga. følgende forhold:
a) fordi der afventes oplysninger fra kunden,
b) fordi kunden ikke er afklaret om, hvorvidt kunden ønsker projektet
gennemført og derfor ikke ønsker at underskrive nettilslutningsaftale,
c) fordi kunden afslutningsvist i processen ikke er klar med den
dokumentation og de test, der er nødvendige for, at netselskabet kan
udstede en Endelig Nettilslutningsaftale (FON).
Cerius/Radius formoder, at kravene alene vil gælde i situationer, der afventer
handling fra netvirksomheden. Herudover formoder Cerius/Radius, at formuleringen
”inden for tre måneder fra indgivelsen af anmodningen” tolkes, som værende det
tidspunkt, hvor kunden formelt har oprettet sin sag og udfyldt de efterspurgte
oplysninger. Energistyrelsen bedes bekræfte dette.
Herudover bemærker Cerius/Radius, at der vil være sager, hvor status ikke ændrer
sig henover tre måneder, hvor oplysningerne således er de samme, som allerede
meddelt. Der kan f.eks. gå flere år fra indgået aftale til tilslutningen. Hvis det
forventede tilslutningstidspunkt er 2028, vil det ikke give øget transparens men
alene administrative byrder, at netvirksomheden skal give samme besked hvert
kvartal. Derfor formoder Cerius-Radius, at forpligtigelsen til at orientere kunden
alene gælder, hvis der er ændringer i forhold til den tidligere kommunikerede
tidsplan/oplysninger, idet den tidligere kommunikerede tidsplan opfylder kravet om,
at give oplysninger til kunden. Det beder Cerius/Radius om, at få bekræftet.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker indledningsvist, at de gældende krav til fremsendelse af
tidsplaner, videreføres og tilføjes i § 31 i netvirksomhedsbekendtgørelsen. Det er
således tidsplanerne og eventuelle andre sagsoplysninger, der skal være
fremsendt inden for tre måneder.
Ministeriet skal dog bemærke, at fristen på tre måneder, som indføres med
bestemmelsen, i første omgang, gælder fra det tidspunkt hvor netvirksomheden har
modtaget en anmodning, der opfylder netvirksomhedens behov for dokumentation,
som netvirksomhederne vejleder omkring. Fristen på tre måneder gælder
endvidere for ajourføring, og skal her forstås på den måde, at netvirksomhederne
løbende kontrollerer hver tredje måned, om der er en opdatering til sagen, som
forbrugere og anlægsejere skal have besked omkring. Ministeriet har præciseret
dette ovenfor til Better Energy. Det indebærer også, at der ikke skal gives
meddelelse fra netvirksomheden, hvis der ikke er sket nogle ændringer til den
seneste ajourføring af sagen. Ministeriet kan derfor bekræfte Cerius/Radius
bemærkninger herom.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 19/20
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967881_0020.png
Dansk Solcelleforening
bemærker, at det i EU’s nødforordning fremgår, at en
tilladelsesproces efter forordningens artikel 2, stk. 1, også omfatter tilladelser til
nettilslutning. Dansk Solcelleforening fremhæver, at VE III direktivet videreførte
nødforordningens bestemmelser om svarfrister, der siger, at svarfristen for anlæg
på 100 kW eller derunder, ikke må overstige én måned. Derfor mener Dansk
Solcelleforening, at det er ret og rimeligt, at den nye oplysningsforpligtelse
strømlines med EU’s intentioner, så netselskabet har en svarfrist på én måned for
anlæg på 100 kW eller derunder.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker hertil, at elforsyningslovens § 20, stk.1 fastsætter en generel
pligt til tilslutning til nettet, som hviler på Energinet og netvirksomhederne. Der er
derfor ikke fastsat nogen myndighedskompetence, hvorefter Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, eller andre, kan beslutte, om der må tilsluttes til nettet eller
ej. En sådan myndighedskompetence ville være en betingelse for, at man kunne
sige, at nettilslutningen er omfattet af en administrativ tilladelsesproces, som det
fremgår af nødforordningen og VE III-direktivet.
Ministeriet er derfor ikke enig med Dansk Solcelleforening i, at EU-reglerne
omfatter f.eks. aftaler med netvirksomhederne, eller netvirksomheders beslutninger
om tilslutningspunkt, m.v. Netvirksomhederne indgår privatretlige aftaler med
anlægsejere og forbrugere, og har, pba. pligten til at tilslutte, ikke mulighed for at
afslå at tilslutte dem, der anmoder om nettilslutning.
Netvirksomhederne skal endvidere sikre efterlevelsen af regler om sikker og stabil
forsyning og nettilslutning, som følger af RFG-forordningen, hvilket kræver, at
netvirksomhederne har tilstrækkelig tid til at undersøge den anmodning, der er
kommet ind. Dette hensyn ses afspejlet i den nye bestemmelse i
elmarkedsdirektivets artikel 31, stk. 3.
Af disse årsager er Ministeriet uenig i, at der gælder en endnu tidligere frist, end det
fremgår af artikel 31, stk. 3.
Side 20/20