Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2967880_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om indtægtsrammer for
netvirksomheder.
Udkast til bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder blev sendt i
ekstern høring den 27. september 2024 med frist for afgivelse af høringssvar den
25. oktober 2024. Der er modtaget i alt 15 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
Green Power Denmark (GPD)
Cerius A/S og Radius Elnet A/S (fælles høringssvar, herefter
Cerius/Radius)
TREFOR El-net A/S og TREFOR El-net Øst A/S (fælles høringssvar,
herefter TREFOR)
N1 A/S
Energinet
Forsyningstilsynet
Dansk Industri (DI)
Dansk Erhverv
Drivkraft Danmark
Danske Vognmænd
Kontor/afdeling
El
Dato
21. januar 2025
J nr.
2024-7590
/mdsdr/tskkr/odbrk/dsvlz
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsen:
Arbejdstilsynet
Dataetisk Råd
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Københavns Kommune
Dansk Arbejdsgiverforening
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0002.png
Høringsnotat .............................................................................................................. 1
Generelle bemærkninger .................................................................................... 3
Automatisk indikator ......................................................................................... 10
Ansøgningsbaseret tillæg ................................................................................. 14
Omkostningsækvivalent ................................................................................... 18
Fremadrettet forrentningsgrundlag ................................................................... 20
Anmodninger om data til netmodellen .............................................................. 21
Forsyningstilsynets analyse af forrentning og overskudsdisponsering ............ 22
Tillæg til beredskab .......................................................................................... 23
Fusioner og aktivoverdragelse mellem netvirksomheder ................................. 26
Side 2/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0003.png
Generelle bemærkninger
Opdeling af forbrug og produktion
GPD, Cerius/Radius og N1 bemærker, at der i bekendtgørelsen indgår en række
regler for hhv. den automatiske indikator, omkostningsækvivalenten og det
ansøgningsbaserede tillæg, der har til formål at holde netvirksomhedernes
produktionsrelaterede komponenter ude af de mulige tillæg. GPD, Cerius/Radius og
N1 bemærker, at særligt reglerne for den automatiske indikator og
omkostningsækvivalenten, hvorved produktionsrelaterede komponenter holdes ude,
vil være meget administrativt tunge og er ude af proportioner.
GPD, Cerius/Radius og N1 bemærker, at § 25, stk. 6 bør sløjfes helt eller delvist.
GPD bemærker, at bestemmelsen ikke fremgår af stemmeaftalen, og at den vil stride
imod hensynet til at sikre en enkel og administrerbar model. Ifølge GPD og
Cerius/Radius er det misforstået at fastsætte så detaljerede krav til, hvilke målere og
stationer, der kan tælle med i indikatoren. Indikatoren er i forvejen en approksimation
ift. en forhøjelse af indtægtsrammen. Når netvirksomhederne bygger elnet, er det
ofte ikke muligt at adskille hvilke dele af en investering, som skyldes forbrug hhv.
produktion.
GPD, Cerius/Radius og N1 bemærker, at de detaljerede krav vil medføre en
uforholdsmæssig stor administrativ byrde for netvirksomhederne, der skal redegøre
for den nævnte opdeling i sagsbehandlingen for Forsyningstilsynet. Dette står i øvrigt
ikke mål med effekterne for tillægget, der ifølge GPD vil være små. Det bemærkes
endvidere, at der vil ske en ændring i, hvordan indikatorerne opgøres i dag, hvorfor
der i overgangen mellem de hidtidige og fremadrettede opgørelser skal skabes en
ensartethed,
da udviklingen ellers vil tage et nedadgående “spring”,
når de
produktionsrelaterede komponenter tages ud.
Cerius/Radius bemærker endeligt, at energilageranlæg, som også holdes ude af
indikatoren, både kan anses som forbrugsanlæg og som produktionsanlæg, og at
den administrative kompleksitet i at holde disse ude, bliver for stor. Derfor bør
denne justering endvidere slettes, både fra den automatiske indikator, og fra reglen
i § 33, nr. 3, nr. 3, der vedrører omkostningsækvivalenten.
N1 bemærker, at de samme hensyn om at undgå overadministration, gør sig
gældende for reglerne, der er fastsat for omkostningsækvivalenten. Efter disse regler
anføres det, at beløbet for omkostningsækvivalenten skal reduceres med den andel,
der ”er nytilsluttet eller udvidet med begrænset netadgang” og
der justeres ikke, hvis
elkunden ”hovedsageligt afregnes som elproducent” eller elmåleren ”har til
hovedformål” at måle eller afregne energilageranlæg.
N1 bemærker, at justeringerne
har minimal betydning for tillægget, men vil være til stor administrativ byrde, da
netvirksomhederne skal lokalisere og vurdere den enkelte sag i henhold til
Side 3/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0004.png
betegnelserne ’hovedsagelig’ og ’hovedformål’.
N1 foreslår derfor også, at
justeringerne mht. modregning af produktion i omkostningsækvivalenten, udelades.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet skal først og fremmest bemærke, at det har været nødvendigt at
fastsætte regler, hvorved risikoen for dobbeltkompensation mellem de forskellige
tillægsbestemmelser i bekendtgørelsen, minimeres. Ministeriet er efter drøftelser
med Forsyningstilsynet kommet frem til, at de valgte afgrænsninger er
administrerbare og nødvendige. Dette skyldes, at der med indførelsen af de nye
tillæg vedrørende meromkostninger relateret til elforbrug ikke ændres på de
produktionsrelaterede ansøgningsbestemmelser, hvorefter tillæg fortsat gives til
100 pct. af meromkostningerne.
Ift. stationer er der valgt en afgrænsning, så de stationer, der i reguleringsåret eller
tidligere finansieres gennem de produktionsrelaterede ansøgningsbestemmelser,
ikke skal udløse en ekstra kompensation under den automatiske indikator. Ift.
elmålere har hensigten været, at produktionsmålere let kan identificeres, og ikke
bør indgå i indikatorerne, da de ikke servicerer det øgede elforbrug. Elmålere og
stationer der i øvrigt er betalt af tredjemand, dvs. hvor omkostningerne ikke er
dækket af netvirksomhederne, skal af denne grund heller ikke kunne give et tillæg.
Ministeriet har på baggrund af de afgivne høringssvar set nærmere på de
modregningsregler, der fremgår af § 25, stk. 6 og af § 33 i udkastet. Ministeriet er
enig i, at der ikke bør indføres regler, hvor værdien ift. størrelsen på tillægget ikke
står mål med administrationen forbundet hermed. Reglerne kan dog ikke justeres i
et sådan omfang, at hensynet til at undgå dobbeltkompensation helt fjernes.
Ministeriet vil tilrette bestemmelsen for den automatiske indikator (§ 25, stk. 6), så
elmålere bliver tilføjet kriteriet i stk. 6, nr. 1, hvorefter både stationer og elmålere,
der omfattes af de produktionsrelaterede ansøgningsbestemmelser, skal
modregnes. Dette vil også mindske risikoen for dobbeltkompensation fsva.
elmålere tilknyttet energilageranlæg, der har karakter af produktionsanlæg. Det
betyder, at kriteriet i stk. 6, nr. 3 har mindre betydning og kan slettes fra
bestemmelsen. Det samme vil gøre sig gældende i forhold til stk. 6, nr. 4, der
omhandler afregningsmålere til elproducenter. Fremover vil disse elmålere tælle
med i indikatorindekset, medmindre de nu eller tidligere har været omfattet af de
produktionsrelaterede ansøgningsbestemmelser, i henhold til stk. 6, nr. 1.
Ift. bemærkningerne om behovet for ensartethed på tværs af reguleringsårene, og
at modregningen af elmålere og stationer tilknyttet produktion vil medføre et
nedadgående ”spring” i indikatoren, skal Ministeriet bemærke
følgende. 2024 bliver
et overgangsår, hvor man i 2024 fortsat får tillæg fra det nuværende
aktivitetsindeks baseret på antal målere og stationer. I 2025 vil man få tillæg
baseret på et nyt aktivitetsindeks baseret på antal målere, antal stationer og antal
Side 4/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0005.png
leveret kWh i lavspændingsnettet. Der
bør derfor ikke være risiko for evt. ”spring” i
netvirksomhedernes indtægtsrammer i 2025, såfremt at målere og stationer ikke
tælles med i de fremadrettede aktivitetsindeks pga. at disse har været omfattet af
de produktionsrelaterede bestemmelser.
Bemærkningerne har givet anledning til at justere §33, så det fremgår, at
omkostningsækvivalenten alene gælder for tilslutning og udvidelse af
leveringsomfang til elforbrugere i mellemspændingsnettet.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Definition af spændingsniveau
Green Power Denmark og Cerius/Radius bemærker, at definitionerne for hhv.
højspændingsnet, mellemspændingsnet og lavspændingsnet under § 2 med fordel
kan udvides. Green Power Denmark foreslår desuden konkrete justeringer af
definitionerne, så alle netkomponenter i distributionsnettet kan omfattes og så der
samtidig sikres konsistens med Green Power Denmarks fejl- og afbrudsstatistik
(ELFAS).
Forsyningstilsynet bemærker derudover, at afgrænsningerne af spændingsniveauer
bør omfatte alle aktiver til brug for den bevillingspligtige aktivitet
og ikke kun
netaktiver.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet takker for forslagene til præciseringer og vil indarbejde de foreslåede
ændringer til definitionsafgrænsninger af Green Power Denmark og
Forsyningstilsynet uden yderligere bemærkninger.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Definition af elkunde
Green Power Denmark bemærker, at definitionen af elkunde i bekendtgørelsen er
overflødig, da den allerede fremgår af elforsyningsloven.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig i høringskommentaren. Der er ikke behov for en definition, der
allerede fremgår af elforsyningsloven. Begrebet vil dog fortsat blive anvendt i de
relevante bestemmelser i bekendtgørelsen.
Bemærkningen giver således anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Cerius/Radius bemærker, at definitionen af elkunde i bekendtgørelsen er
problematisk, da den ikke omfatter personer, der føder el ind i nettet, og at det
Side 5/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0006.png
derfor ikke giver mening, når der i § 33, stk. 3, nr. 2, står: “Elkunden hovedsageligt
afregnes som en elproducent”.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal hertil bemærke, at definitionen på elkunder efter elforsyningsloven,
alene opregner de personer, der aftager elektricitet (i positiv forstand). Det er i
praksis langt de fleste, der er tilsluttet nettet. Bestemmelsen fraregner ikke
elleverandører. I den forstand kan man ikke sige, at definitionen er problematisk for
bestemmelsen i § 33, stk. 3, nr. 2, da selv egenproducenter vil trække fra elnettet
på visse tidspunkter. De passer derfor ind i kategorien for ”elkunder”, men
netvirksomheden vil potentielt ikke kunne opnå tillæg efter § 33, hvis
egenproducenten hovedsageligt afregnes som elproducent.
Et andet begreb, der kunne anvendes, er netbrugere, da dette omfatter både
elforbrugere og elleverandører. Imidlertid bliver § 33 justeret, så den problematiske
sætning, Cerius/Radius nævner, tages ud af bekendtgørelsen. Ministeriet skal hertil
henvise til svaret ovenfor, vedrørende opdeling af forbrug og produktion.
Som Ministeriet har bemærket over for Green Power Denmark, skal definitionen
udgå af bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynets udmelding af oplysninger om ansøgningsproces m.v.
Green Power Denmark, Cerius/Radius og N1 kvitterer for, at der i den nye § 55 er
forsøgt at give en lettelse for ansøgningsprocessen til det nye ansøgningsbaserede
tillæg, idet den fastsætter, at Forsyningstilsynet skal offentliggøre
informationsmateriale og endelige vejledninger til det nye ansøgningsbaserede
tillæg senest tre måneder før ansøgningsfristen. Det bemærkes dog, at fristen tre
måneder før ansøgningsfristen langt fra er tilfredsstillende for at imødekomme det
behov, netvirksomhederne har. Det bemærkes, at fristen ligger i året efter det
reguleringsår, som ansøgningerne vedrører, og derfor efter, at
reguleringsregnskabet er lukket. Derfor binder det ikke Forsyningstilsynet til at give
en udmelding om betingelserne for ansøgningerne på det tidspunkt, hvor
netvirksomhederne har behov for dem. Det bemærkes, at netselskaberne skal vide,
hvilke dokumentations og ansøgningskrav der gælder, før de går i gang med deres
investeringsprojekter, så de kan forberede og opbevare den relevante
dokumentation.
Green Power Denmark foreslår konkret, at den nye § 55 som minimum erstattes af
et krav om, at dokumentationskrav og ansøgningsvejledning for resten af
reguleringsperioden foreligger senest 30. juni 2025. Endvidere foreslår Green
Power Denmark, at dokumentationskrav og ansøgningsvejledning for næste
reguleringsperiode bør være kendt 6 måneder inden indgangen til perioden i 2028.
Green Power Denmark kan dog godt se nødvendigheden af, at der gives rum for et
proportionalitetshensyn i Forsyningstilsynets sagsbehandling. Med den mængde
Side 6/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0007.png
nødvendige investeringsprojekter i elnettet, vi ser ind i, er der behov for smidighed
og fleksibilitet i sagsbehandlingen.
N1 bemærker herudover, at der søges kvalitative eller kvantitative krav om
indholdet af dokumentation af ansøgningerne, og altså hvad principperne for
dokumentation og deraf også rettesnorene i vejledningen skal være. N1 ønsker
endvidere, at der skal være relativt få krav til dokumentationen, og at det
proportionalitetshensyn, der er indskrevet i § 55, stk. 2, udvides, så
Forsyningstilsynet skal indlægge proportionalitetshensyn i udformningen af de
ordinære dokumentationskrav, der lægges ind i vejledningsmaterialet. Dette bør
f.eks. medføre, at relativt små projekter ikke bebyrdes med tunge krav. Endelig
bemærker N1, at det bør fastsættes som et gennemgående princip, at
Forsyningstilsynet ikke skal vurdere de tekniske løsninger af en given udbygning,
men alene sikre en korrekt allokeret, entydig dokumentation af omkostninger til de
omfattede projekter.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer bemærkningerne fra branchen. Ministeriet vil gerne bemærke, at
bestemmelsen helt overordnet har til formål at sikre forskellige hensyn.
På den ene side er der hensynet til, at der ved overgangen til et nyt
ansøgningsbaseret tillæg skal være sikkerhed for, at branchen i rette tid kan få de
fornødne informationer og vejledninger, herunder oplysninger om
dokumentationsbehov for ansøgningerne, som branchen vil skulle henholde sig til.
Ministeriet tilnærmede sig dette hensyn i den foreslåede bestemmelse. På den
anden side er der et hensyn til, at Forsyningstilsynet ikke pålægges en unødig
administrativ byrde, f.eks. ved at skulle tilvejebringe en fuldt tilrettelagt vejledning
på et tidspunkt, hvor Forsyningstilsynet ikke har kunnet nå at tilvejebringe de
nødvendige erfaringer fra tidligere års sagsbehandling.
Da Forsyningstilsynets vejledningsmateriale således ikke kan fastfryses på et
bestemt tidspunkt, men skal kunne opdateres, når der er nye indsigter i
sagsbehandlingen, kan Green Power Denmarks forslag om offentliggørelse af
vejledningsmateriale og dokumentationskrav for resten af reguleringsperioden, ikke
imødekommes.
Ministeriet har dog set nærmere på § 55 på baggrund af de indkomne høringssvar.
Ministeriet har vurderet, at det bør være muligt for Forsyningstilsynet at
offentliggøre et foreløbigt informationsmateriale for reguleringsåret, i selve
reguleringsåret
og ikke efter reguleringsåret. Det vil, som branchen påpeger, give
bedre mulighed for, at netvirksomhederne kan kende dokumentationsbehovet og
tilpasse deres projekter hertil, når projekterne gennemføres. Ministeriet ændrer
derfor bestemmelsen, så Forsyningstilsynet fremover vil skulle offentliggøre
Side 7/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0008.png
foreløbigt informationsmateriale med forventede dokumentationsbehov, ift. de
ansøgninger, der for reguleringsåret kan indgives efter § 31, litra a.
I en overgangsperiode for reguleringsåret 2025 og 2026, hvor det nye
ansøgningsbaserede tillæg indføres, vil fristen for offentliggørelse være den 1. juli
2025 og den 1. juli 2026. Disse frister tilføjes i en ny stk. 2 i bestemmelsen.
Fristerne er valgt, for at undgå spidsbelastningen af Forsyningstilsynets
sagsbehandling af indtægtsrammeafgørelserne i slutningen af året. Der vil dog i
løbet af 2. halvår 2026 være indhentet erfaringer fra sagsbehandlingen, der
vedrører tillæg i reguleringsåret 2025, og Ministeriet vurderer derfor, at erfaringerne
vil give et bedre grundlag for eventuel tilpasning af informationsmateriale og
forventede dokumentationsbehov fra reguleringsåret 2027 og frem. Da
Forsyningstilsynet må forventes at have afsluttet det meste af sagsbehandlingen
for reguleringsåret 2025 ved udgangen af 2026, vil fristen derfor blive fremrykket,
fra den 1. juli, til den 1. februar i reguleringsåret, fra og med reguleringsåret 2027.
Med hensyn til bestemmelsens stk. 2 (nu stk. 3), bemærker Ministeriet, at
Forsyningstilsynet som forvaltningsmyndighed skal kunne hente enhver
dokumentation, når det er rimeligt og fagligt forbundet med oplysningen af sagerne
(officialprincippet). Der vil dog ske en korrektion, så det fremgår, at
Forsyningstilsynet vil skulle begrunde et evt. behov for at anmode om yderligere
dokumentation, der ikke fremgår af ansøgningsmaterialet.
Ministeriet kan ikke imødekomme ønsket til en mere detaljeret regulering af de
dokumentationsbehov, Forsyningstilsynet formulerer. Ministeriet henviser til, at
Forsyningstilsynet er en uafhængig forvaltningsmyndighed, der selv skal kunne
fastlægge indholdet til ansøgningerne, herunder hvornår og hvordan de skal
indgives. Det nye ansøgningsbaserede tillæg er dog forbundet med en del
usikkerhed i branchen om indholdet i ansøgningerne, hvorfor Ministeriet har fundet
det nødvendigt, at der fastsættes en ramme for Forsyningstilsynets vejledning.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynet anerkender, at § 55 tilskriver, at Forsyningstilsynet senest tre
måneder før ansøgningsfristen skal vedligeholde informationsmateriale om
ansøgninger, indberetninger og regnskaber. Forsyningstilsynet bemærker i den
sammenhæng, at fristen for opdateringen af informationsmaterialet ikke
af
administrative og praktiske årsager
kan være tidligere, da det ellers vil falde
sammen med Forsyningstilsynets spidsbelastningsperiode med hensyn til
fastsættelse af netvirksomhedernes indtægtsrammer. Derudover bemærker
Forsyningstilsynet, at det stadig følger af elforsyningslovens § 84 samt
officialprincippet, at Forsyningstilsynet kan indhente yderligere oplysninger hos
netvirksomheden, der er nødvendige for varetagelsen af udøvelsen af tilsynet, der
Side 8/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0009.png
blandt andet finder sted i forbindelse med Forsyningstilsynets stillingtagen til
ansøgte justeringer.
Ministeriet bemærkninger:
Ministeriet skal bekræfte Forsyningstilsynets bemærkninger angående
elforsyningslovens § 84 og officialprincippet. Ministeriet skal generelt henvise til
Ministeriets bemærkninger over for Green Power Denmark, Cerius/Radius og N1,
som fremgår ovenfor.
Ministeriet finder det generelt hensigtsmæssigt, men særligt begrundet i
overgangen til det nye ansøgningsbaserede tillæg, at Forsyningstilsynet i højere
grad vejleder om sine ansøgningsprocesser og behov til dokumentation, som
netvirksomhederne skal tage hensyn til. Netvirksomhederne får på denne måde
bedre forudsigelighed og sikkerhed for, at der ikke er omkostninger, der går tabt,
fordi betingelserne for ansøgningerne ikke er kommet frem, når de relevante
projekter gennemføres.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Overgangsbestemmelser
Forsyningstilsynet har i sit høringssvar bemærket, at en række af de
overgangsbestemmelser, som Ministeriet havde lagt op til at ophæve, fortsat kan
finde anvendelse i tilfælde af hjemviste, genoptagne eller ændrede afgørelser, som
skal træffes på nuværende grundlag. Forsyningstilsynet anmoder derfor om, at
Ministeriet i henhold til den gældende bekendtgørelse (714/2024) kun ophæver §
56, stk. 10, § 57, § 58, § 60, stk. 7, § 61 og § 62.
Ministeriet bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for Forsyningstilsynets bemærkninger og vil beholde de
bestemmelser, som Forsyningstilsynet fortsat mener finder anvendelse i tilfælde af,
hvis afgørelser i fremtiden skulle blive hjemvist, genoptaget eller lign. Det er
afgørende for Ministeriet, at Forsyningstilsynet har de fornødne lovhjemmeler til at
træffe den korrekte afgørelse i sin sagsbehandling.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Langsomme tilslutningstider
Drivkraft Danmark og Danske Vognmænd har ikke givet tekstnære bemærkninger
til bekendtgørelsen, men har ytret en bekymring om langvarige
tilslutningsprocesser og en oplevelse af mangelfuld kundeservice hos
netvirksomhederne fra deres medlemmer. Der påpeges også, at reguleringen
mangler konkrete initiativer, der skaber øget gennemsigtighed i
tilslutningsprocesserne.
Side 9/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0010.png
Ministeriet bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for modtagelsen af bemærkningerne. Som Drivkraft Danmark
og Danske Vognmænd selv pointerer, indeholder denne bekendtgørelsesændring
ingen tiltag målrettet hurtigere tilslutningsprocesser.
Regeringen har nedsat en NEKST-arbejdsgruppe om hurtigere udbygning af
elnettet, som netop har fokus på disse områder. Ministeriet vil afvente
anbefalingerne, før reguleringsspecifikke tiltag overvejes.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Automatisk indikator
Basisår
Cerius/Radius, Dansk Erhverv, DI, GPD, N1 og TREFOR udtaler kritik af, at
baseline i høringsudkastet er baseret på den maksimale leverede mængde i 2018-
2022 og vurderer, at det reelt betyder, at 2021, som var præget af særlige forhold
grundet coronapandemien, bliver basisår for de fleste. Energinet stiller spørgsmål
ved, om det bør være den gennemsnitlige leverede mængde frem for den
maksimale leverede mængde i perioden. Cerius/Radius kalder det besynderligt at
kigge så langt tilbage i tid og helt uforståeligt, hvorfor årene derefter 2023 og 2024
udelades. Cerius/Radius og GPD mener ikke den leverede mængde i 2021
afspejler det strukturelle niveau.
Cerius/Radius, GPD og N1 fremhæver, at 2021 var kendetegnet ved en
usædvanlig høj leveret mængde samt unormale forbrugsmønstre, hvor den
leverede mængde var meget høj samtidig med, at spidsbelastningen ikke var
tilsvarende høj. TREFOR oplyser, at deres transformerkapacitet i 2024 er
væsentligt højere end i 2021 til trods for, at den leverede mængde i
lavspændingsnettet er lavere. Cerius/Radius og N1 har vedlagt beregninger af den
gennemsnitlige maksimale effekttræk (”peak”) hos et stort antal enkeltkunder
tilsluttet som C- eller B-lav kunder, der viser, at kundernes peak relativt til antal
leveret kWh til lavspændingskunder i 2021 var lavere end i de efterfølgende år.
GPD kalder det en fejlslutning at tro, at fordi elnettet kunne håndtere den store
mængde i 2021, er der ikke behov for investeringer før dette niveau nås igen.
Cerius/Radius, GPD og N1 fremhæver, at tilslutninger, forstærkninger,
spidsbelastninger mv. ifm. elektrificeringen er væsentligt højere i dag end 2021, og
at en baseline, der reelt indebærer 2021 som basisår derfor ikke er
hensigtsmæssigt.
Side 10/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0011.png
Cerius/Radius og GPD skriver at indikatoren bygger på en antagelse om en positiv
korrelation imellem elforbruget og omkostninger til forstærkning fra 2024 og frem,
og at en skæv baseline bryder med denne sammenhæng.
Cerius/Radius, Dansk Erhverv, DI, GPD, N1 og TREFOR kritiserer, at en baseline
hvor 2021 bliver basisår for mange vil betyde, at der ikke forventes et tillæg til
indtægtsrammerne fra den nye kWh-indikator, og at de let nedjusterede satser for
indikatorerne målere og stationer indebærer et reelt fradrag i indtægtsrammen.
Dansk Erhverv mener, at effekten kan bære over i 2026 og 2027, og N1 vurderer,
at det bliver de facto et elektrificeringsfradrag ”i de første mange år efter 2025”.
Cerius/Radius, DI og GPD vurderer, at dette ikke er i overensstemmelse med
formålet med stemmeaftalen.
Cerius/Radius og GPD mener, at bekendtgørelsesudkastets baseline bygger på en
forudsætning om, at der først skal gives tillæg, når eksisterende elnetkapacitet er
fuldt udnyttet, men at dette ikke har været en forudsætning ifm. Forsyningstilsynets
analyser af meromkostninger til elektrificeringen, som indikatoren bygger på. GPD
og DI bemærker, at Forsyningstilsynets analyser ikke tog udgangspunkt i den
maksimale leverede mængde i lavspændingsnettet i perioden 2018-2022.
GPD og DI hæfter sig ved at stemmeaftalen af 10. juni 2024 om Robuste rammer
for elnetvirksomhedernes økonomi betegner tilføjelsen af den nye indikator for kWh
som en opdatering af eksisterende indikatorer, som bestemmes af det foregående
års værdier, og at basisåret dermed må være 2024, da det ved implementeringen
fra 1. januar 2025 er det foregående år.
Cerius/Radius, Dansk Erhverv, DI, GPD, N1 foreslår at baseline baseres på året
2024. N1 foreslår alternativt, at indikatoren generelt baseres på et glidende
gennemsnit. Dansk Erhverv foreslår, at baseline baseres på et gennemsnit af
årene 2020-2024. DI foreslår alternativt en baseline baseret på et gennemsnit over
to år. TREFOR opfordrer til at genoverveje baseline. GPD mener subsidiært, at der
kan findes mange andre metoder (end den i bekendtgørelsen foreslåede samt det
primære forslag om at bruge 2024) til at sikre en robust baseline.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet har i forbindelse med de økonomiske konsekvensberegninger og i
fastsættelsen af størrelsen på indikatorvægtene som fremgår af stemmeaftalen om
Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi af 10. juni 2024 taget
udgangspunkt i foreløbige tal fra branchen for år 2023.
Efter at have fået et opdateret talgrundlag for hele branchen efter stemmeaftalens
indgåelse har det været nødvendigt at fastsætte et basisår, der dels afspejler, hvad
der er den eksisterende kapacitet i elnettet i dag, men som også sikres imod
tilfældigheder og særlige omstændigheder, der kan gøre, at enkelte
Side 11/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0012.png
netvirksomheder i et givet basisår har en usædvanlig lav eller høj leveret mængde i
lavspændingsnettet ift. en historisk trend.
På baggrund af de modtagne høringssvar og den nærmere gennemgang efter
høringsfristens afslutning, er kriteriet for fastsættelse af basisåret under § 25, stk. 4
ændret. Basisåret vil blive fastsat efter det højest antal leverede kWh til elkunder i
lavspændingsnettet i et kalenderår inden for perioden 2018-2024 ekskl. 2021.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Justering af aktivitetsindeks
Forsyningstilsynet anbefaler, at § 25, stk. 6 skal omformuleres, så
Forsyningstilsynet har en mulighed for at justere netvirksomhedernes antal målere,
antal stationer og leveret kWh i lavspændingsnettet i tilfælde, hvor der konkret vil
ske en dobbeltkompensation af netvirksomhederne.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet vurderer, at der i de gældende bestemmelser er bemyndiget
tilstrækkeligt med muligheder for Forsyningstilsynet til at kunne korrigere for evt.
dobbeltkompensation hos netvirksomhederne.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
N1 bemærker, at der kan opstå et uhensigtsmæssigt økonomisk incitament for
netvirksomhederne i grænsetilfældene mellem elforbrugere, der pga. ønske om
øget leveringsomfang bør opjusteres fra B-lav til B-høj. B-lav elforbrugere er
omfattet af den automatiske indikator og B-høj elforbrugere er omfattet af
omkostningsækvivalenten. Da opjusteringen fra B-lav til B-høj elforbrugere i nogle
tilfælde resulterer i, at N1 får reduceret sin indtægtsramme, ønsker de at få indført
en mulighed for, at netvirksomheden kan få revideret sin baseline til den
automatiske indikator i året, hvor opjusteringen sker.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender problemstillingen og ønsker ikke at reguleringen skal give
uhensigtsmæssige incitamenter til at fastholde elforbrugere på B-lav, når deres
ønske om leveringsomfang tilsiger, at de bør tilsluttes B-høj.
Ministeriet bemærker, at der bør fastsættes en passende bagatelgrænse for,
hvornår en netvirksomhed som følge af opjusteringen kan anmode om at få justeret
sin baseline til det automatiske indikatorindeks. Bagatelgrænsen fastsættes til
500.000 kr. eller 0,2 % af netvirksomhedens indtægtsramme. Den nye
bestemmelse vil blive indsat under § 25, stk. 8.
Side 12/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0013.png
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Overgangsordning for rekalibrering
GPD foreslår, at der ifm. korrektion for ændret aktivitetsniveau som led i
kalibreringen af indtægtsrammerne tages udgangspunkt i det eksisterende
indikatorindeks for årene 2023 og 2024 ifm. kalibreringen af indtægtsrammerne fra
den nuværende reguleringsperiode (2023-2027) til den kommende
reguleringsperiode (2028-2032).
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er ikke enig i dette forslag, da den justerede automatiske indikator skal
træde i kraft fra 1. januar 2025. GPD’s forslag indebærer, at det eksisterende
indikatorindeks videreføres og anvendes for årene 2023 og 2024 til korrektioner af
omkostningsrammen og forrentningsrammen for aktivitetsniveau efter §6, stk. 1 nr.
4 og § 7, stk. 4 nr. 2 helt frem til og med 2032.
Den justerede automatiske indikator anvendes som aktivitetsindeks fra og med
2025, og den tidligere gældende automatiske indikator anvendes frem til og med
2024. Dette fremgår af §60 i høringsudkastet til bekendtgørelsen. Det indebærer, at
der fx ifm. fastlæggelsen omkostningsrammen i årene 2028-2032 beregnes
korrektioner for aktivitetsniveau for året 2023 ved at korrigere frem til og med 2024
med den tidligere automatiske indikator og vægte, og fra 2025 til 2027 (sidste år i
foregående reguleringsperiode) med den justerede automatiske indikator og de nye
vægte.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark, Cerius/Radius og N1 bemærker, at bestemmelsen
vedrørende §25, stk. 7 er overflødig, idet ingen netvirksomheder pt. har færre end
10 målere.
Forsyningstilsynet bakker op om ændringen, da den løser en uhensigtsmæssighed
i den gældende regulering.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at der pr. ultimo 2021 ikke eksisterer nogen netvirksomhed
med færre end 10 målere. Der findes dog 3 netvirksomheder med 0 stationer.
Bestemmelsen er indført som en fremtidssikring, idet der opstår en
uhensigtsmæssighed, hvis den beregnede ændring i indikatoren for et ændret
aktivitetsniveau tager udgangspunkt i et initialt niveau på 10 eller mindre. Hvis der
for eksempel sker en stigning fra 0 til 1 station hos en netvirksomhed, bliver
stigningen i aktivitetsindekset tilnærmelsesvis uendelig stor. En sådan stigning kan
ikke lade sig gøre matematisk i forhold til fastsættelse af indtægtsrammen, og en
uendelig stor stigning vil ikke være retvisende for netvirksomhedens tilladte
Side 13/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0014.png
opkrævning af indtægter. Udgangspunktet for reguleringen er, at
netvirksomhederne skal have dækket sine nødvendige omkostninger ved en
effektiv drift, jf. § 69 i elforsyningsloven. Derfor skal Forsyningstilsynet have
mulighed for at foretage en skønsmæssig justering i disse særlige tilfælde.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Ansøgningsbaseret tillæg
Generelt
GPD bemærker, at definitionsafgrænsningen under det nye ansøgningsbaserede
tillæg, § 31, litra a, indeholder en formulering om muligheder for fremadskuende
helhedsløsninger for større områder. De arealmæssige forhold i en ansøgning
under det nye ansøgningsbaserede tillæg bør ikke være et selvstændigt kriterie for
godkendelse af en ansøgning om indtægtsrammeforhøjelse.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig i, at stemmeaftalen om Robuste rammer for
elnetvirksomhedernes økonomi af 10. juni 2024 indeholder en ordlyd for det nye
ansøgningsbaserede tillæg, at det styrker muligheden for at ansøge om tillæg
baseret på nutidigt og forventet fremtidigt elforbrug for et større område. En
mulighed i ansøgningen bør ikke sidestilles med et kriterie for selve ansøgningen.
Formuleringen om et ”større område” vil derfor udgå af bestemmelsen.
Bemærkningen giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afgrænsning af fremadskuende helhedsløsninger i det nye
elektrificeringstillæg
Cerius/Radius, Dansk Erhverv, Dansk Industri, GPD og N1, bemærker, at
formuleringen i § 31a om forhøjelse for fremadskuende helhedsløsninger, der
vedrører elforbrug, risikerer at medføre, at der modsat vil blive sluttet, at der ikke er
mulighed for at gennemføre helhedsløsninger efter de øvrige tillægsbestemmelser
som fx tilslutning af VE-produktion (§32), tilslutning af øvrige elproduktionsanlæg (§
31b), kabellægning af luftledninger (§35) og omlægninger grundet
transmissionsniveau (§34). På den baggrund opfordres samstemmende til, at det
præciseres i bekendtgørelsen, at der også kan ansøges om fremadskuende
helhedsløsninger efter de øvrige bestemmelser.
Cerius/Radius bemærker, athvis der kun kan forstærkes og udbygges på forkant til
elforbrug, men ikke produktion, giver det uheldige incitamenter, som strider mod
intentionen i den politiske aftale om, at der skal ske en hurtig udbygning til
elektrificeringen.
Side 14/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0015.png
GPD fremhæver, at det hverken tjener netvirksomhederne eller samfundet, hvis der
skal kabellægges ad flere omgange grundet manglende adgang til at lave
fremadskuende løsninger ifm. kabellægning. GPD beder Energistyrelsen bekræfte,
at netselskaberne generelt bør kunne få indtægtsrammeforhøjelse for
fremadskuende investeringer, når der ansøges om tillæg ifm. kabellægning og VE-
produktion. Cerius/Radius opfordrer desuden til at præcisere, at tillæggene til
fremadskuende løsninger bør fastlægges ud fra sandsynlige forventninger til
fremtidigt behov på tidspunktet for netvirksomhedens investeringsbeslutning, så der
undgås tilbageholdenhed med investeringer grundet usikkerhed herom.
Cerius/Radius bemærker, at det er vanskeligt og i nogle tilfælde umuligt at opdele
omkostninger, investeringer og infrastruktur til hhv. produktions- og
elforbrugsformål. Der bør derfor udvises tilbageholdenhed med, hvilke krav der
stilles i forhold til adskillelse. Ansøgninger dækker 40% for anlæg til at håndtere
elforbrug og 100% for produktion. Det nødvendiggør en opdeling imellem
investeringer grundet hhv. elforbrug og produktion, hvilket i sig selv er en udfordring
og derfor må ske ud fra hvad der er en mulig og pragmatisk tilgang.
Ministeriets bemærkninger
Elektrificeringstillægget er en opfølgning på stemmeaftale af 4. juni 2021 om ”En
effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling
og elektrificeringen”.
Stemmeaftalen angiver klart,
at det nye ansøgningsbaserede
elektrificeringstillæg skal håndtere meromkostninger grundet elforbrug fra
”større
og mere uens forbruger, fx store varmepumper, industrivirksomheder og PtX-anlæg
mv.”.
Analysearbejdet som følger op på stemmeaftalen har på den baggrund alene
haft til formål at finde en løsning vedrørende elforbrug. Denne afgrænsning
bekræftes i stemmeaftalen af 10. juni
2024 om ”Robust rammer for
netvirksomhedernes økonomi”, som udmøntes med denne
bekendtgørelsesændring. Af stemmeaftalen fremgår det, at det nye
ansøgningsbaserede elektrificeringstillæg vedrører nutidigt og forventet fremtidigt
elforbrug:
”Det
giver styrkede muligheder for, at netvirksomhederne kan tænke i
fremadskuende helhedsløsninger, der håndterer både nutidigt og forventet
fremtidigt elforbrug for et større område.”.
Der er således ikke et mandat til at ændre i formuleringer vedrørende de øvrige
eksisterende ansøgningsbaserede tillægsmuligheder, og problemstillingen har
heller ikke indgået i det flerårige faglige arbejde, der ligger til grund for
elektrificeringstillægget for elforbrug. Nærværende ændringer til
indtægtsrammebekendtgørelsen har omvendt heller ikke til formål at ændre ved
gældende retstilling for de øvrige ansøgningsbaserede tillæg.
Det bemærkes videre, at det nye elektrificeringstillæg for meromkostninger i
højspændingsnettet til at håndtere elforbrug er indrettet med henblik på igennem
økonomiske incitamenter at tilskynde netvirksomhederne til at gennemføre
Side 15/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0016.png
nødvendige og effektive løsninger. Dette incitament opstår ved, at tillægget kun
dækker 40% af meromkostninger, og de resterende 60% i gennemsnit forventes
dækket af den automatiske indikator
i takt med at det stigende elforbrug
materialiserer sig. Det tilskynder netvirksomhederne til kun at gennemføre projekter
af en størrelse, der svarer til deres forventninger til det sandsynlige, forventede
fremtidige elforbrug under hensyn til usikkerheden om fremtidens behov for
levering af elektricitet.
Ministeriet bemærker, at der med indførelsen af det nye ansøgningsbaserede tillæg
på § 31, litra a, ikke ændres på gældende retspraksis for behandlingen af de øvrige
ansøgningsparagraffer til håndtering af meromkostninger til tilslutning af
elproduktion på § 28, § 31, litra b, og § 32, § 34 og §35, og der kan dermed heller
ikke sluttes modsat. Behandlingen af ansøgninger omfattet af § 28, § 31, litra b, §
32, § 34 og § 35 skal tage hensyn til gældende ret og praksis.
Derudover bemærkes det, at princippet om foregribende investeringer er afspejlet i
elmarkedsforordningens artikel 18. Ministeriet noterer sig, at Europa-Kommissionen
har ytret ønske om, at foregribende investeringer anvendes i relevante netprojekter
og forventer at offentliggøre vejledende principper i 2025 for, hvilke betingelser der
skal være opfyldt for at kunne godkende foregribende investeringer (anticipatory
investments).
Det bemærkes afslutningsvist, at Energistyrelsen jf. stemmeaftalen overtager
ansvaret for vurderingen af, om der er behov for at justere elektrificeringstillægget
frem mod næste reguleringsperiode, der begynder 1. januar 2028. Dette sker med
afsæt i Energistyrelsens netmodel, der vil styrke datagrundlaget med tæt
brancheinddragelse. I datagrundlaget vil betydningen af produktion også indgå.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Mulighed for at pulje ansøgninger
N1 mener, at det er naturligt at kunne ansøge efter §§ 31a, 31b og 32 samlet for
helhedsprojekter, herunder så Forsyningstilsynet ser det fulde billede af
investeringerne. De foreslår, at muligheden skrives ind i §§31 og 32.
Cerius-Radius bemærker, at det bør være muligt at fremsende samlede
ansøgninger vedrørende investeringer, som omfatter flere af de specifikke
bestemmelser om tillæg i bekendtgørelsen. Administrationen bør tage hensyn til, at
projekter omfatter flere forskellige formål, og projekter ikke tilrettelægges ud fra
opbygningen af bestemmelserne.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at det nye elektrificeringstillæg tilføjer en kompleksitet til
håndteringen af de forskellige ansøgningsbaserede tillæg omfattet af § 31 og § 32.
Side 16/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0017.png
Ministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at diktere ved bekendtgørelse, hvordan
netvirksomhederne og Forsyningstilsynet konkret tilrettelægger ansøgninger og
sagsbehandling, idet de involverede parter i ansøgningsprocessen har de bedste
forudsætninger for at vurdere, om ansøgningsbestemmelserne kan puljes sammen.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Tilslutning af enkelte, store kunder
Green Power Denmark og N1 påpeger, at der kan være tilfælde, hvor
netvirksomhederne har atypisk store investeringer til tilslutning af store
elforbrugere, hvorfor at en dækningsgrad på 40 % i det ansøgningsbaserede tillæg
vil være for lav. Green Power Denmark foreslår derfor, at der indføres en
bestemmelse, hvor netvirksomhederne kan ansøge om fuld dækning af
omkostninger til tilslutning af enkelte, store elforbrugere, hvis omkostningerne er
atypisk store.
Ministeriets bemærkninger:
Dækningen på 40% af meromkostningerne i det ansøgningsbaserede tillæg til
håndtering af meromkostninger i højspændingsnettet er fastsat som led i en samlet
løsning, hvor de resterende 60% af meromkostningerne i højspændingsnettet til
nødvendige og effektive investeringer forventes dækket via den automatiske
indikator. 40/60 snittet er baseret på, hvor stor en andel af de forventede
meromkostninger i højspændingsnettet, der skyldes hhv. de store elforbrugere
(40%) og de små elforbrugere samt befolkningstilvækst (60%). Ved fastlæggelsen
af dette snit indgik tal fra brancheorganisationen Green Power Denmark.
Den samlede løsning for netvirksomhedernes fremtidige økonomiske rammer
sikrer, at netvirksomhederne på den ene side har mulighed for at tænke i
fremadskuende helhedsløsninger og agere langsigtet i deres investeringer, men på
den anden side også har en tilskyndelse til at dimensionere eldistributionsnettet
hensigtsmæssigt. Det er en nødvendighed, hvis Danmark skal have et effektivt
elnet, hvor elektrificering og grøn omstilling er attraktivt og konkurrencedygtigt for
netkunderne.
Hvis man skulle kunne få dispensation for dækningen på 40%, og få dækket en
større andel ansøgningsbaseret i enkelte tilfælde, hvor omkostningerne er atypisk
høje, vil det afvige fra den fastsatte deling af meromkostningerne i
højspændingsnettet til hhv. ansøgningsbaseret tillæg og automatisk indikator. Det
vil medføre, at dækningsgraden i det ansøgningsbaserede tillæg skal nedjusteres
fra de 40 %, fordi fordelingen af ansøgninger, der ikke opfylder betingelserne for
dispensation, ændres.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 17/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0018.png
Forsyningstilsynets praksis ved en nytilsluttet installation
GPD bemærker, at der i Forsyningstilsynets hidtidige praksis har været krav om, at
tilslutning sker på et andet matrikel- eller vedrører andet CVR-nr end en
eksisterende forbruger/producent for at blive karakteriseret som en ny
kunde/enhed/anlæg, hvor meromkostninger giver anledning til
indtægtsrammeforhøjelse. Med den nye formulering af § 31 a), som ikke baserer
sig på tilslutninger, lægger Green Power Denmark til grund, at denne praksis ikke
længere vil være gældende fsva. udbygning og forstærkning til forbrug.
Derudover bemærker GPD, at produktionsanlæg, der opfylder kravet om at være
nytilsluttet installation, kan give indtægtsrammeforhøjelse til dækning af
omkostninger som nyt anlæg.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig med GPD i, at den nye bestemmelse for det
ansøgningsbaserede tillæg for elforbrug ikke giver tillæg som følge af tilslutninger,
men som følge af væsentlige meromkostninger af højspændingsnettet. Det ændrer
dog ikke ved, at bestemmelsen også kan anvendes ved konkrete, enkelte store
elforbrugere, der skal tilsluttes i højspændingsnettet. Derudover ønsker Ministeriet
ikke at blande sig i Forsyningstilsynets konkrete sagsbehandling af tilslutningssager
for hverken forbrug eller produktion af respekt for deres uafhængige status.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Omkostningsækvivalent
Generelt
Green Power Denmark har efterspurgt en bekræftelse fra Energistyrelsen på, om
netvirksomhederne kan pulje samtlige tilslutninger og udvidelser af B-høj kunder,
og om netvirksomhederne får udløst en omkostningsækvivalent, hvis en kunde
ændrer tilslutningsniveau til B-høj.
Ministeriets bemærkninger:
Det er et af hovedformålene med indførelsen af omkostningsækvivalenten, at
kriterierne får tildeling af tillæg til netvirksomhederne sker på enkle, administrative
vilkår og som ikke er omfattet af et væsentlighedskriterie. Dog vil den konkrete
administration
herunder omfanget af ansøgninger, som netvirksomhederne skal
indberette til Forsyningstilsynet
være op til Forsyningstilsynet selv at
tilrettelægge.
Ift. det andet ønske om bekræftelse på, om netvirksomhederne får udløst en
omkostningsækvivalent, hvis en kunde ændrer tilslutningsniveau til B-høj:
Ministeriet er enig i forståelsen.
Side 18/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0019.png
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynet ønsker opklaring på, om størrelsen på omkostningsækvivalenten
på 1.184 kr. pr. kW er opgjort i 2018-priser. Dernæst ønsker Forsyningstilsynet en
hjemmel til at justere de anførte satser, da disse kan ændre sig over tid.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at den angivne sats for omkostningsækvivalenten er opgjort i
2019-priser. Det er fra dette år, at satsen prisfremskrives med
reguleringsprisindekset.
Dernæst fremgår det tydeligt i stemmeaftalen om ”Robuste
rammer for elnetvirksomhedernes økonomi” af 10. juni 2024, at størrelsen på
omkostningsækvivalenten fastsættes og udstedes af Energistyrelsen.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Begrænset netadgang
Green Power Denmark, Cerius/Radius og N1 har efterspurgt muligheden for, at der
kan gives tillæg til indtægtsramme ved tilslutninger for mellemstore elforbrugere
med begrænset netadgang. Begrundelsen er, at der er udækkede omkostninger
forbundet med tilslutninger med begrænset netadgang som f.eks. etablering af
tilslutningsfelt og driftsomkostninger. Disse omkostninger foreslås matchet med den
faktura, der er sendt til kunden.
Derudover ønsker Green Power Denmark en bekræftelse på, om der gives fuld
omkostningsækvivalent, hvis en B-høj kunde med begrænset netadgang
opgraderes til fuld netadgang.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at der er omkostninger forbundet med tilslutninger med
begrænset netadgang. Imidlertid udgør disse omkostninger et meget lille beløb ift.
omkostninger til almindelig, fuld tilslutning. Om end netvirksomhederne ikke får
dækket omkostninger ved tilslutning af begrænset netadgang via
omkostningsækvivalenten, vil netvirksomheden kunne få
omkostningsækvivalenten, såfremt kunden overgår fra en tilslutning med
begrænset netadgang til fuld tilslutning. Derudover vil netvirksomheden også få et
tillæg til den automatiske indikator ved tilslutning med begrænset netadgang i form
af en ekstra måler til aktivitetsindekset, jf. § 25.
I bestemmelsen på § 33 er der indført en omkostningsækvivalent svarende til 1.184
kr. pr. kW, opgjort i 2019-priser baseret på de eksisterende metodegodkendte
satser for tilslutningsbidrag til B-høj kunder. Dette svarer til 1.848 kr. pr. kW opgjort
i forventede 2025-priser. Green Power Denmarks nye metode for tilslutningsbidrag,
som fortsat afventer godkendelse hos Forsyningstilsynet, angiver en sats for
tilslutningsbidrag på hhv. 1.120 kr. pr. kW, 860 kr. pr. kW og 560 kr. pr. kW
Side 19/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0020.png
afhængig af geozonekategori (også i 2025-priser). Bestemmelsen i § 33 indeholder
derfor en favorabel sats for omkostningsækvivalenten til netvirksomhederne, og
merbeløbet fra de gamle tilslutningsbidragssatser må forventes at dække evt.
udækkede omkostninger til tilslutninger af mellemstore elforbrugere med
begrænset netadgang.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Beregnede investeringsbeløb
GPD savner en præcisering af, at de beregnede investeringsbeløb skal svare til
summen af de tildelte omkostningsækvivalenter.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet ser ikke et behov for en præcisering. De tildelte
omkostningsækvivalenter skal svare til et standardiseret investeringsbeløb baseret
på de omkostninger til mellemspændingsnettet, som netvirksomhedernes metode
for tilslutningsbidragene er fastlagt efter.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Fremadrettet forrentningsgrundlag
Generelt
Cerius/Radius bemærker, at definitionen under bestemmelsen i § 2 nr. 17 med
fordel blot kan være ”indestående tilslutningsbidrag” end ”indestående,
periodiserede tilslutningsbidrag”, idet det fremstår skarpere ift. forklaringen på
definitionen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig i præciseringen.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynet foretrækker, at bestemmelsen om det fremadrettede
forrentningsgrundlag alene skal foreskrive, at Forsyningstilsynet skal foretage en
korrektion for periodiserede tilslutningsbidrag, og at Forsyningstilsynet skal udvikle
metoden herfor, så de kan tage hensyn til specielle forhold mv.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kan ikke imødekomme ønsket. Den præcise model for håndtering af de
periodiserede tilslutningsbidrag ift. det fremadrettede forrentningsgrundlag fremgår
tydeligt af stemmeaftalen Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi af
10. juni 2024. Dette kan ikke blive erstattet af en generel hjemmel til
Forsyningstilsynet.
Side 20/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0021.png
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Godskrivning for eventuelle beløb fra bindende midlertidige prisnedsættelser
og bortfald af differencer i perioden 2018-22.
Green Power Denmark og Cerius/Radius bemærker en uhensigtsmæssig
formulering til bestemmelsen i §7, stk. 7, hvori det kan tolkes, at netvirksomheden
kun kan få godskrivning for enten beløb fra bindende midlertidige prisnedsættelser
eller bortfald af differencer i perioden 2018-22. Dette bør præciseres, så det er
summen af begge elementer, der angiver det samlede godskrivningsbeløb.
Dernæst ønsker Green Power Denmark, at der fremgår en præciserende definition
af begrebet bortfald af differencer. Hvis en netvirksomhed har bortfald af differencer
bør det forstås som implicitte differenceafståelser, som opgøres i
Forsyningstilsynets udmeldte indtægtsrammeafgørelser. Dermed vil differencer,
som bortfalder, fordi de ikke blev opkrævet i 2022, indgå i godskrivningen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig i bemærkningerne. Det kan formuleres skarpere, at
godskrivningsbeløbet udgør summen netvirksomhedens bindende midlertidige
prisnedsættelser og bortfald af differencer i perioden 2018-22, som opgjort pr. 31.
december 2022. Derudover ser Ministeriet ikke noget problem i, at der tilføjes en
specificering af begrebet bortfald af differencer i bestemmelsen.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Anmodninger om data til netmodellen
Omkostninger til fremskaffelse af data til Energistyrelsens netmodel
GPD og Cerius/Radius har nogle bemærkninger vedrørende netvirksomhedernes
mulighed for at få dækket egne omkostninger til udlevering af netdata til
Energistyrelsen ifm. netmodelarbejdet. GPD bemærker, at netvirksomhederne
potentielt kan have store omkostninger til behandling af anmodninger om netdata,
herunder fremskaffelse af data og udlevering til styrelsen. Omkostningerne kan ikke
dækkes ved § 29, stk. 3, nr. 3, som Ministeriet har henvist til i høringen af forslaget
til ændring af elforsyningsloven. Bestemmelsen omfatter ikke netvirksomhedernes
egne omkostninger ved dataudlevering.
GPD og Cerius/Radius foreslår derfor at præcisere § 29, stk. 3, nr. 3. F.eks. som
ordene
”betaling af” fjernes fra § 29, stk. 3, nr. 3, eller at der indføres et nyt punkt
med ordlyden:
”Omkostninger
til fremskaffelse af data til Energistyrelsens udvikling,
drift og vedligehold af en netmodel til beregning af elnetkapaciteten og
netvirksomhedernes investeringsbehov, jf. § 28 i bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter”.
Side 21/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0022.png
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet takker for bemærkningerne. Ministeriet skal bemærke, at det desværre
er en fejlagtig henvisning, når det fremgår af lovforslaget, at § 29, stk. 3, nr. 3, kan
anvendes til dækning af netvirksomhedernes omkostninger ifm. dataudleveringer til
Energistyrelsen. Ministeriet er bekendt med, at det fremgik sådan af høringen, og at
det desværre ikke er blevet tilrettet i lovforslaget, inden behandlingen i Folketinget.
Det fremgår således fejlagtigt på side 31 og 46 i lovforslaget, når der henvises til §
29, stk. 3, nr. 3.
Ministeriet vil på den baggrund gerne præcisere, at netvirksomhedernes mulighed
for at få dækket egne omkostninger til dataudleveringer til Energistyrelsen, er
gennem anvendelse af § 27 (om myndighedspålæg). Anmodninger om data i
henhold til den foreslåede § 28, skal forstås som myndighedspålæg, der ligger ud
over forpligtelsen til at drive elforsyningsnet, jf. lovens § 20. Det betyder derfor, at
det alene er netvirksomhedernes væsentlige meromkostninger, som reguleret i §
40, der kan udløse en justering af indtægtsrammen. Ministeriet skal beklage, at
denne præcisering ikke er blevet foretaget efter høringen af lovforslaget eller ved
høringen af bekendtgørelsen.
Ministeriet skal dog bemærke, at GPDs bekymring for, at dataarbejdet potentielt
bliver meget omkostningstungt for netvirksomhederne, ikke deles af Ministeriet.
Ministeriet henviser i den sammenhæng til de relevante dele af høringsnotatet til
lovforslaget på høringsportalen, vedrørende data til brug for en netmodel (fra side 7
til 12), hvor Ministeriet bl.a. redegør for, at opgaven for netvirksomhederne
afgrænses til alene at omfatte den data, som netvirksomhederne til enhver tid ligger
inde med. Netvirksomhederne skal dermed ikke fremskaffe yderligere data, når
Energistyrelsen anvender den nye bestemmelse. Ministeriet har herudover
præciseret bemyndigelsen, så der i høj grad lægges vægt på proportionalitet, og at
det vil blive administrativt enkelt for netvirksomhederne at udlevere datasættene.
I høringsnotatet lægger Ministeriet også vægt på, at der i starten af
udviklingsarbejdet kan være behov for dataudlevering flere gange om året, men
hensigten er, at udleveringen kun sker én gang årligt.
Samlet set forventer Ministeriet derfor ikke, at omkostningerne for
netvirksomhederne bliver nævneværdigt store, og at det derfor bør være
omkostninger, som i udgangspunktet kan holdes inden for egne rammer, og kun i
særlige tilfælde give et tillæg.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynets analyse af forrentning og overskudsdisponering
Side 22/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0023.png
Der indføres jf. stemmeaftalen om ”Robuste rammer for elnetvirksomhedernes øko
nomi”
af 10. juni 2024 en ny § 52 i indtægtsrammebekendtgørelsen, hvoraf det
fremgår, at ”Forsyningstilsynet gennemfører en analyse af netvirksomhedernes
forrentning og overskudsdisponering i henhold til reguleringsregnskaberne.
Analysen gennemføres første gang for perioden 2018-2025 og skal afleveres til
ministeren senest den 1. februar 2027. Herefter skal Forsyningstilsynet
gennemføre analysen med 5 års intervaller.”
Green Power Denmark og Cerius/Radius bemærker i den forbindelse, at
overskudsdisponeringen ikke fremgår af reguleringsregnskaberne. Formuleringen i
§ 52 bør derfor justeres, så analysen gennemføres i henhold til årsregnskaberne
frem for reguleringsregnskaberne, som dermed afspejler intentionen og ikke den
nøjagtige ordlyd i den politiske aftale.
Forsyningstilsynet bakker op om bestemmelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er delvist enig i bemærkningerne fra Green Power Denmark og
Cerius/Radius. Årsregnskaberne giver rigtigt nok informationer om
netvirksomhedernes overskud via primært resultatopgørelsen. Imidlertid
specificerer stemmeaftalen, at Forsyningstilsynet også får til opgave at analysere
netvirksomhedernes forrentning, hvilket kræver indsigt i netvirksomhedernes
reguleringsregnskaber.
Ministeriet vil præcisere bestemmelsen, så Forsyningstilsynet både tager
udgangspunkt i årsregnskaberne og reguleringsregnskaberne.
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Tillæg til beredskab
Green Power Denmark og N1 bemærker begge, at det er positivt med
bestemmelsen i § 29, stk. 3, nr. 2, hvorefter omkostninger til beredskab efter lov om
styrket beredskab i energisektoren vil medgå til justeringer af omkostningsrammen
og det samlede forrentningsgrundlag. De havde dog samtidig også ønsket, at det
var muligt, at omkostninger, som er afholdt inden lovens og bekendtgørelsens
ikrafttrædelse, kan godtgøres i indtægtsrammerne på lige fod med dem, der
afholdes efter ikrafttrædelsen. N1 bemærker i den forbindelse, at
netvirksomhederne, som har været proaktive for at imødegå trusler mod den
danske infrastruktur, burde belønnes for dette i indtægtsrammerne. Det risikerer at
forsinke implementeringen af kritisk nødvendige sikkerhedstiltag, at proaktive
investeringer før lovens ikrafttrædelse, ikke medtages.
Green Power Denmark bemærker endvidere, at det er positivt, at der kan indhentes
en faglig udtalelse fra Energistyrelsen til brug for afklaring af sager, hvor
Side 23/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0024.png
netvirksomheden er uenig med Forsyningstilsynets afgørelse. Green Power
Denmark savner dog at få oplyst, om Energistyrelsens faglige udtalelse vil kunne
føre til, at Forsyningstilsynet er forpligtet til at ændre deres afgørelse.
Green Power Denmark og N1 bemærker endvidere, at § 10, stk. 3, nr. 3 fremstår
ufuldstændig, og bør ændres til
”3) Omkostninger til myndighedsbehandling og
beredskab som nævnt i § 29,
stk. 3, nr. 2 og nr. 3”.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal indledningsvist kvittere for, at der gøres opmærksom på den
nødvendige korrektion i § 10, stk. 3, nr. 3. På dette punkt vil Ministeriet ændre
bekendtgørelsen, så omkostninger til beredskab fremgår af bestemmelsen.
Ministeriet skal herudover kvittere for, at branchen finder bestemmelserne positive.
Ministeriet skal bemærke, at det findes positivt, at der er en række netvirksomheder
som proaktivt har finansieret en række nye beredskabstiltag, også før den nye
lovgivning om styrket beredskab i energisektoren træder i kraft. Ministeriet har dog
vurderet, at forslaget ville indebære, at der i indtægtsrammereguleringen indføres
regler, hvorefter Forsyningstilsynet enten skal genåbne og omgøre de relevante
afgørelser om indtægtsrammer for netvirksomhederne tilbage i tid, eller medtage
de resterende beløb fra investeringerne i de fremadrettede indtægtsrammer.
Uanset valg af model ville dette udgøre lovgivning med tilbagevirkende kraft, som
ville skulle afklares i et eventuelt politisk mandat.
Lovgivning med tilbagevirkende kraft vil være et nybrud i
indtægtsrammereguleringen, og anbefales ikke. Ministeriet lægger herved vægt på,
at forbrugerne, som skal betale tariffer til netvirksomhederne, skal kunne stole på
det grundlag for opkrævning af tariffer, der gælder i reguleringsåret.
Ministeriet vil gøre opmærksom på, at Ministeriet kun har viden om én
netvirksomhed, som vil kunne få dækket de tidligere afholdte
beredskabsomkostninger. Samlet set er det Ministeriets vurdering, at forslaget ikke
kan imødekommes, særligt henset til de juridiske forhold og de potentielle
administrative byrder. Dette forslag giver derfor ikke anledning til ændringer i
bekendtgørelsen.
Endeligt skal det bemærkes, at Ministeriet ikke kan bekræfte Green Power
Denmarks spørgsmål om, hvorvidt den faglige udtalelse om beredskab vil kunne
føre til, at Forsyningstilsynet er forpligtet til at ændre deres afgørelse.
Forsyningstilsynet er som enhver anden forvaltningsmyndighed kompetent til at
træffe afgørelser på sit faglige område. Det er dog rigtigt, at den faglige udtalelse vil
kunne benyttes i overvejelserne om at omgøre en afgørelse, ligesom
netvirksomhederne vil kunne bruge udtalelsen til at understøtte en eventuel klage
over afgørelsen.
Side 24/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0025.png
Bemærkningerne giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynet bemærker, at det fremstår uklart, hvad baggrunden er for § 29,
stk. 4, hvorefter der kan indhentes en faglig udtalelse fra Energistyrelsen i tilfælde
af at netvirksomheder er uenige i Forsyningstilsynets afgørelse. Det er uklart for
Forsyningstilsynet, hvilken status udtalelsen har, da Forsyningstilsynet på det
tidspunkt, udtalelsen hentes, allerede har truffet afgørelse. Forsyningstilsynet
foreslår, at en udtalelse indhentes eventuelt inden, afgørelsen træffes, hvorefter
Forsyningstilsynet kan inddrage udtalelsen i fastsættelsen af omkostninger til
beredskab. Generelt foretrækker Forsyningstilsynet dog, at Forsyningstilsynet
tilføres ressourcer således, at Forsyningstilsynet selv kan stå for vurderingen af,
hvad der er et tilstrækkeligt beredskabsmæssigt niveau.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at baggrunden for § 29, stk. 4 er, at netvirksomhederne har
ønsket, at Energistyrelsen i visse tilfælde vil kunne yde faglig bistand til en
vurdering om, hvorvidt de investeringer der foretages i henhold til den nye
regulering om styrket beredskab, er egnede til at sikre det rette
beredskabsmæssige niveau. Ønsket var derfor begrundet i, at lovgivningen er ny
og uprøvet, og at der kan opstå tvivlstilfælde, hvor der er brug for faglig sparring om
nødvendigheden eller hensigtsmæssigheden af de kommende investeringer.
Som Ministeriet bemærkede i svaret ovenfor til Green Power Denmark og N1, har
udtalelsen ikke anden status forvaltningsretligt, end at Forsyningstilsynet vil kunne
lægge udtalelsen til grund i en vurdering om eventuel omgørelse af afgørelsen,
eller at den for netvirksomhederne vil kunne vedlægges i en eventuel klagesag.
Ministeriet ønsker ikke, at den faglige udtalelse skal kunne indhentes af
netvirksomhederne i enhver sag forud for afgørelsen, da der er en risiko for, at
dette leder til unødig eller dobbelt administration, f.eks. i tilfælde hvor
Forsyningstilsynet ville have anlagt den samme vurdering som Energistyrelsen. I
dette tilfælde vil Energistyrelsen skulle vurdere de enkelte sager, på et tidspunkt
hvor Forsyningstilsynet endnu ikke har besluttet, i hvilken retning sagen skal falde
ud. Dette kan endvidere lede til unødige forsinkelser af afgørelser om
indtægtsrammer.
Ministeriet kan dog samtidig se, at også Forsyningstilsynet kan få behov for at
indhente faglige bidrag. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor Forsyningstilsynet har
en velbegrundet og klar tvivl om, hvorvidt investeringerne kan dækkes af § 29, stk.
3, nr. 2, og hvordan en sag derfor kan falde ud. I disse tilfælde vil det umiddelbart
give mening, at Forsyningstilsynet før afgørelsen træffes kan indhente en faglig
udtalelse fra Energistyrelsen. I disse sager vil Ministeriet have større sikkerhed for,
at den faglige udtalelse er nødvendig for en afslutning af sagen. Ministeriet vil
derfor udvide bestemmelsen i § 29, stk. 3, nr. 2, så Forsyningstilsynet i
Side 25/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0026.png
ovennævnte tilfælde får mulighed for at indhente en faglig udtalelse til brug for at
træffe en afgørelse. Ministeriet vil dog gøre opmærksom på, at netvirksomhederne,
vil være afskåret fra at indhente en fornyet udtalelse fra Energistyrelsen, såfremt
Energistyrelsen allerede har udtalt sig i sagen.
Bemærkningen giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Fusioner og aktivoverdragelse mellem netvirksomheder
Green Power Denmark, Forsyningstilsynet, netvirksomhed N1 og
netvirksomhederne Cerius/Radius havde bemærkninger i forbindelse med høring af
påtænkte forslag til ændringer af indtægtsrammebekendtgørelsen angående fusion
og aktivoverdragelse.
N1 kvitterer for de foreslåede ændringer, som muliggør overdragelser af aktiver
mellem netselskaber og sammenlægninger gennem andet end selskabsretlig
fusion, hvilket er oplagt ved mindre netvirksomheder, bl.a. fordi der er andre regler
for funktionel adskillelse.
Green Power Denmark kvitterer for, at det fremgår klart af formuleringerne i
indtægtsrammebekendgørelsen, at fuld overdragelse af bevillingsmæssige
aktiviteter skal behandles efter § 53 uanset selskabsretlig form, og medfører
forhøjelse af indtægtsrammen for det fortsættende netselskab. Green Power
Denmark kvitterer også for, at det er præciseret, at delvis aktivoverdragelse fra et
andet netselskab skal behandles efter § 36, og ligeledes giver anledning til
forhøjelse af indtægtsrammen for det overtagende selskab.
Forsyningstilsynet anerkender ændringen af § 36 i
indtægtsrammebekendtgørelsen, da det efter Forsyningstilsynets vurdering sikrer
overensstemmelse mellem indtægtsrammens størrelse og anlæg, der er
nødvendige for den bevillingspligtige aktivitet, og som er i drift og afskrives på
under den givne indtægtsramme, uagtet hvem et anlæg overtages fra eller
overdrages til. Forsyningstilsynet bemærker endvidere, at de ikke har
bemærkninger til ændringen i § 53 (tidligere § 52), da ændringen efter
Forsyningstilsynets forståelse ikke materielt indebærer en ændring. Såfremt en
netvirksomhed opkøbes af en anden netvirksomhed, hvor alle rettigheder og
forpligtelser overdrages, er der efter Forsyningstilsynets forståelse tale om en
fusion.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet kvitterer for, at de påtænkte forslag til ændringer modtages positivt.
Ministeriet bemærker endvidere, at ændringen i § 52 (ny § 53) vil gøre det muligt
for Forsyningstilsynet at opgøre en netvirksomheds indtægtsramme i
reguleringsperioden, såfremt to eller flere netvirksomheders rettigheder og
Side 26/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0027.png
forpligtelser i forbindelse med bevillingspligtig aktivitet helt overtages af en
fortsættende netvirksomhed. Baggrunden herfor er, at indtægtsrammen bør følge
med netbevillingen, således at den fortsættende netvirksomhed får mulighed for at
opkræve indtægter for de anlæg, som netvirksomheden har ejerskab over. § 52 (ny
§ 53) bør derfor omfatte både fusioner og sammenlægninger, hvor Energistyrelsen
har behandlet og godkendt en bevillingsoverdragelse mellem to eller flere
netvirksomheder, uagtet om der er tale om en selskabsretlig fusion eller en
sammenlægning af netvirksomheder.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Cerius/Radius og Green Power Denmark bemærker begge, at det bør fremgå, at
overtagelse af net fra tredjemand såvel som delvis aktivovertagelse fra et andet
netselskab omfattes af § 36. Cerius/Radius bemærker i den forbindelse, at der i
høringsbrevet til ændringen i § 36 kun er nævnt overtagelser/overdragelser af
anlæg fra/til andre netvirksomheder. Samtidig er den tilsvarende formulering
vedrørende erhvervelse og overdragelse af anlæg fra tredjemand bibeholdt i § 37.
Dette efterlader tvivl om, hvorvidt ændringen indebærer, at § 36 ikke længere skal
omfatte overtagelser/overdragelser af anlæg fra/til tredjemand, som ikke er
underlagt indtægtsrammereguleringen. Cerius/Radius antager, at bestemmelsen
fortsat skal kunne omfatte overtagelser/overdragelser af anlæg fra/til tredjemand,
som ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen, såsom haveforeninger.
Cerius/Radius opfordrer Energistyrelsen til at præcisere, at det oprindelige
anvendelsesområde ift. tredjemand ikke indsnævres/udgår som følge af ændringen
af bestemmelsen. Cerius/Radius bemærker endvidere, at muligheden for at opnå
tillæg til indtægtsrammen som følge af overtagelse af anlæg fra tredjemand er
forankret i elforsyningsloven, jf. bemærkningerne til § 69 i LF180 fremsat 29. marts
2017.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at hensigten med ændringen af § 36 er, at bestemmelsen
fremadrettet vil omfatte erhvervelse og overdragelse af anlæg fra tredjemand såvel
som netvirksomheder, der er underlagt indtægtsrammeregulering. Såfremt der er
tale om erhvervelse og overdragelse anlæg, der har karakter af kollektivt
elforsyningsnet, vil bestemmelsen fortsat omfatte det oprindelige
anvendelsesområde.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark og N1 bemærker begge, at det i § 53 bør præciseres, at
bestemmelsen gælder ved opkøb, hvor alle bevillingsmæssige rettigheder og
forpligtelser overtages. N1 bemærker i den forbindelse desuden, at mindre
Side 27/28
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Bekendtgørelse nr. 1737 om indtægtsrammer for netvirksomheder, nr. 1736 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter og nr. 1735 om betaling af myndighedsopgaver i Energistyrelsen udstedt den 1. januar 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2967880_0028.png
netselskaber i nogle tilfælde har en selskabsmæssig konstruktion, som omfatter
mere end netaktiviteter.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet kvitterer for bemærkningen og finder den foreslåede præcisering
relevant, idet der de facto er forskel på, hvilke rettigheder og forpligtelser der må
være i hhv. små og store netvirksomheder, og hermed kan overtages af den
fortsættende eller nye netvirksomhed.
Bemærkningen giver således anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningstilsynet bemærker,
at begrebet ”netanlæg” anvendes i høringsbrevet til
reference af § 36 i bekendtgørelsen. Dette begreb anvendes ellers ikke i
bestemmelsen eller i bekendtgørelsen.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet kvitterer for, at der gøres opmærksom på dette. Der menes anlæg, der
har karakter af kollektivt elforsyningsnet.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark bemærker, at idet der er tale om en præcisering i
bestemmelserne og ikke en egentlig ændring, bør den også indføjes i §45 stk. 8.
Green Power Denmark bemærker også, at præciseringen også bør indføjes i Bilag
5 ved at definere ”n”
som antallet af sammenlagte netvirksomheder.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at de foreslåede ændringer vedrørende fusioner og
aktivoverdragelser vil gælde fremadrettet. Ændringerne indføres dog ikke med
tilbagevirkende kraft. Ministeriet finder det på den baggrund ikke relevant at
imødekomme Green Power Denmarks forslag til justering af § 45 stk. 8, idet
bestemmelsen udelukkende omfatter historiske fusioner. Metoden i Bilag 5
vedrører også historiske fusioner, hvorfor Ministeriet ikke kan imødekomme Green
Power Denmarks foreslåede ændring. Det bemærkes dog, at metoden i Bilag 5,
som henviser til fusionerede virksomheder efter den 31. december 2021, også bør
omfatte netvirksomheder, der er fusioneret eller sammenlagt efter den 31.
december 2024. Dette bør også ses i lyset af, at det fremgår af § 53, stk. 2
(tidligere § 52, stk. 2), at forrentningssatsen for det historiske forrentningsgrundlag
beregnes efter henholdsvis § 45 stk. 1, sammenholdt med stk. 8, eller § 45, stk. 9,
hvor sidstnævnte henviser til Bilag 5.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 28/28