Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 121
Offentligt
2961744_0001.png
Høringsnotat for eksterne høringssvar
Kontor/afdeling
Varme og affald
Dato
25-11-2024
J nr.
2024 - 9918
/chlkr/hden/khlbl
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktø-
rer m.v. (Affaldsaktørbekendtgørelsen)
Affaldsaktørbekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring den 4. november 2024 med frist for
afgivelse af høringssvar den 22. november 2024.
Der er i alt modtaget 12 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkast til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
APPLiA Danmark og Elektronikbranchen
Brancheforeningen Cirkulær
Dansk Erhverv og Genvindingsindustrien
DI og Affalds- og Ressourceindustrien (ARI)
Forsyningstilsynet
FSR – danske revisorer
Kommunernes Landsforening
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
Retur
Sønderborg Kommune
Følgende 2 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkast til bekendtgø-
relsen:
-
-
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået efter-
fulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger over hvert emne. Bemærk-
ningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises
der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 – Generelle bemærkninger
Nr. 2 – Forberedelse med henblik på genbrug
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0002.png
Nr. 3 – Anvisningsretten for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves
Nr. 4 – Erhvervsaffaldsregulativer, herunder bilag 2
Nr. 5 – Styrket affaldstilsyn
Nr. 6 – Konsekvensrettelser som følge af producentansvar på emballage
Nr. 7 – Konsekvensrettelser som følge af ændret klassificeringskompetence
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger
Der er en række generelle bemærkninger, der berører elementer i affaldsaktørbekendtgørel-
sen, der ikke har været ændret eller som vedrører allerede gældende ret. Der er ligeledes
bemærkninger, der vedrører lovforslag på Miljø- og Ligestillingsministeriets ressort vedr.
henholdsvis ophævelse af regler om genbrugsområder samt udvidet producentansvar for
emballage.
Ministeriets bemærkninger
Dette høringsnotat omhandler alene spørgsmål og bemærkninger i relation til de ændringer,
der har været i høring. Høringsnotatet forholder sig derfor ikke indholdsmæssigt til spørgs-
mål og bemærkninger til lovforslag, som er udarbejdet af Miljø- og Ligestillingsministeriet,
herunder den retstilstand, der, såfremt lovforslaget vedtages i Folketinget, vil være gæl-
dende fremadrettet.
Ad nr. 2: Forberedelse med henblik på genbrug
APPLiA Danmark og Retur mener, at det er uklart, hvad kommunernes rolle er i forhold til
genstande, som endnu ikke er smidt i affaldscontaineren på genbrugspladsen.
ARI mener, at den foreslåede § 35 ikke er helt klar ift., at kommunen ikke kan deltage i akti-
viteter vedrørende genbrug eller forberedelse med henblik på genbrug af produkter, der som
affald vil være omfattet af de pågældende EU-regler.
Dansk Erhverv/Genvindingsindustrien mener ligeledes, at den foreslåede formulering ikke
forholder sig til, hvad kommunens rolle er i forhold til genstande, der afleveres på genbrugs-
pladsen, som ikke er affald.
APPLiA Danmark, Dansk Erhverv/Genvindingsindustrien og Retur foreslår, at det gøres
klart, hvor meget kommunerne må gøre med de genstande, de udtager til forberedelse med
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0003.png
henblik på genbrug. APPLiA Danmark og Retur fremhæver, at ønsket om klarhed er begrun-
det i, at håndtering af hvidevarer og elektronik af sikkerhedsmæssige årsager skal udføres af
fagkyndige samt hensyn til forbrugere.
Cirkulær bifalder, at hjemlen til at deltage i aktiviteter forbundet med forberedelse til genbrug
af affald indsamling på genbrugspladserne endelig udmøntes. Cirkulær henleder opmærk-
somheden på et svar, som Cirkulær har modtaget fra miljøministeren om forberedelse til
genbrug af storskrald. Cirkulær ønsker, at denne fortolkning medtages i høringsnotatet på
affaldsaktørbekendtgørelsen. Cirkulær henleder endvidere opmærksomheden på, at såfremt
den igangværende lovbehandling på Miljø- og Ligestillingsministeriets område medfører, at
der skabes hjemmel til gebyrfinansiering af genbrugsaktiviteter, bør det fremgå af bekendt-
gørelsens gebyrbestemmelser.
Ministeriets bemærkninger
Indledningsvist kan ministeriet oplyse, at man i høringsperioden har præciseret bestemmel-
sen, således at det nu fremgår, at kommunalbestyrelsen kan deltage i aktiviteter forbundet
med forberedelse med henblik på genbrug af affald, der er indsamlet på genbrugspladser i
kommunen, og som ikke er omfattet af udvidet producentansvar jf. dog bekendtgørelse om
batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer, bekendtgørelse om at
bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af sådant udstyr
samt bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage
samt øvrigt affald, der indsamles sammen med emballageaffald (herefter emballagebekendt-
gørelsen).
Ministeriet bemærker, at det følger af affaldsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, at ”Ved affald for-
stås i denne bekendtgørelse ethvert stof eller enhver genstand, som indehaveren skiller sig
af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med.” Det er Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets vurdering, at det ikke er muligt inden for bemyndigelsen i miljøbeskyttelses-
lovens § 49 b, stk. 3, nr. 2, at fastsætte regler for indehaverens beføjelser i forhold til det stof
eller den genstand, som indehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille
sig af med.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Vedrørende genstande til genbrug kan klima-, energi- og forsyningsministeriet oplyse, at mil-
jøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 2, alene bemyndiger klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse, herunder betingelser og
vilkår for deltagelse, i aktiviteter forbundet med forberedelse med henblik på genbrug af af-
fald, der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Det er Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets vurdering, at bemyndigelsen ikke giver hjemmel til at regulere kommunal-
bestyrelsens aktiviteter med genstande, der ikke er affald, men som er afleveret til genbrug.
Vedrørende regler for genbrug henvises til miljø- og ligestillingsministerens lovforslag L 38,
der pt behandles af Folketinget. Det er endvidere Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
opfattelse, at elektronikaffald, der er indsamlet gennem en kommunal indsamlingsordning – i
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0004.png
dette tilfælde en genbrugsplads – skal overdrages til producenterne til videre affaldshåndte-
ring og dermed ikke må forberedes med henblik på genbrug i overensstemmelse med produ-
centansvaret, hvilket også er tydeliggjort med den lovtekniske justering i høringsperioden.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Både Dansk Erhverv/Genvindingsindustrien samt Retur efterspørger, hvor meget kommu-
nerne kan gøre indenfor ”forberedelse med henblik på genbrug.” Forberedelse med henblik
på genbrug er defineret i affaldsbekendtgørelsens § 3, nr. 18 som ”Enhver nyttiggørelses-
operation i form af kontrol, rengøring eller reparation, hvor produkter eller produktkomponen-
ter, der er blevet til affald, forberedes, således at de kan genbruges uden anden forbehand-
ling.” Kommunerne er endvidere forpligtet til at følge affaldshierarkiet i sin affaldshåndtering
jf. § 13 i affaldsbekendtgørelsen, hvor ”forberedelse med henblik på genbrug” er øverste trin.
Ankestyrelsen har som kommunal tilsynsmyndighed i udtalelse af 28. juni 2017 om kommu-
ners aktiviteter på genbrugsområder vurderet, at kommuner med hjemmel i kommunalfuld-
magtsreglerne og som led i forberedelse af affald til genbrug kan udføre de foranstaltninger,
som er nødvendige for at sikre, at affaldet genbruges.
Høringssvarene giver ikke anled-
ning til ændringer.
Cirkulær har medtaget et svar fra miljøministeren vedr. anvendelse af miljøbeskyttelseslo-
vens § 49 b, stk. 1. Ministeriet kan ikke imødekomme Cirkulærs ønske om at medtage dette i
høringsnotatet.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer.
Ad nr. 3: Anvisningsretten for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves
ARI, Cirkulær, KL og Sønderborg Kommune bemærker, at der ikke er sket en gennemskriv-
ning af bekendtgørelsen, herunder standardregulativerne, i forbindelse med ophævelse af
anvisningsretten for forbrændingsegnet erhvervsaffald, som ikke er farligt affald (undtagen
Bornholm), hvilket gør bekendtgørelsen svær at læse. Der opfordres til en gennemskrivning
efter de senere års ændrede organisering af sektoren.
ARI undrer sig over, at § 12 står urørt, og henviser til, at muligheden for at fastsætte obliga-
toriske kommunale ordninger for virksomhederne er indsnævret markant i forhold til tidligere.
ARI bemærker, at § 12 vil blive læst som om, kommuner skal fastsætte ordninger for er-
hvervsaffald i erhvervsregulativet i bred forstand, som virksomhederne skal følge, og at be-
stemmelsen dermed er vildledende og vil få en række virksomheder til at følge kommunale
ordninger ud fra en oplevelse af at være forpligtet til det. Cirkulær nævner, at § 12, stk. 2, vel
ikke er relevant længere.
ARI bemærker, at § 14 skal slettes, og Cirkulær rejser også spørgsmålet.
ARI bemærker, at høringsudkastets § 28, stk. 2, er skrevet, så anvisningsretten på Bornholm
kan undgås, ligesom der mangler en henvisning til adgangen til fritagelse efter § 13 for be-
nyttelsespligt
for en affaldsordning for så vidt angår farligt affald, som ikke er sorteret affald
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0005.png
egnet til materialenyttiggørelse, og anbefaler, at § 28, stk. 2, og den tilhørende strafbestem-
melse i § 63, stk. 1, nr. 16, deles op for at skabe klarhed. Cirkulær bemærker, at § 28, stk. 2,
er for lang og uforståelig, og KL finder § 28 svær at læse. Sønderborg Kommune bemærker,
at høringsudkastets § 28, stk. 2, giver affaldsproducerende virksomheder frit valg for håndte-
ring af farligt affald, og at der ikke er hjemmel til det.
Sønderborg Kommune bemærker desuden, at § 28, stk. 1, og § 29, stk. 7, giver en ufuld-
stændig implementering af ophævelsen af anvisningsretten ved at benytte udtrykket ”håndte-
ret”, og henviser til, at ”håndtering” er et bredt begreb, som ikke vil gøre det muligt at føre til-
syn om forbrændingsegnet affald. Sønderborg Kommune foreslår i stedet en anden udform-
ning med henblik på, at det ligner reguleringen for affald til materialenyttiggørelse.
ARI, Cirkulær og KL bemærker, at ændringerne i § 29, stk. 3 og 7, heller ikke afspejler op-
hævelse af anvisningsretten, og Cirkulær foreslår, at § 29, stk. 3, omformuleres.
Sønderborg Kommune påpeger, at der mangler en strafhjemmel om § 28, når anvisningsret-
ten ophæves.
Landbrug & Fødevarer er positive overfor, at anvisningsretten ophæves.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker, at selvom anvendelsesområdet for de nævnte bestemmelser er ind-
skrænket, så er der stadig et anvendelsesområde. Bestemmelsernes ordlyd vurderes at
kunne indeholde dette.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Ministeriet noterer sig ønsket om en større gennemskrivning af bekendtgørelsen. Det har
desværre ikke været muligt i forbindelse med denne bekendtgørelsesændring, men ministe-
riet vil vurdere behovet ved næstkommende lejlighed.
Høringssvarene giver ikke anled-
ning til ændringer.
Ministeriet er også enig i, at høringsudkastets § 28, stk. 2, er uklar, ligesom hensigten alene
var ændringer som følge af ophævelse af anvisningsretten. Høringsudkastets § 28, stk. 2, er
derfor ikke medtaget. I stedet er der i § 28, stk. 1, og i § 29, stk. 3 og 7, som henviser til § 28,
indsat en henvisning til § 8, stk. 4, som angår ophævelse af anvisningsretten, og tilsvarende
i strafbestemmelserne om § 29.
Høringssvarene giver anledning til ændringer.
Det er desuden tilføjet, at affaldet kan overdrages til et affaldsforbrændingsanlæg.
Ministeriet er også enig i, at der skal indsættes en strafbestemmelse om § 28, og det er sket
i § 63.
Høringssvarene giver anledning til ændringer.
Ad nr. 4: Erhvervsaffaldsregulativer, herunder bilag 2
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0006.png
ARI har som nævnt bemærket, at de på ny vil opfordre til, at alle markedsordninger udgår af
regulativerne, og at det som et absolut minimum bør fremgå klart af regulativerne, hvad der
er obligatorisk, og hvad der er frivilligt. ARI bemærker desuden, at virksomheder opfatter de
kommunale regulativer og ordninger beskrevet deri som obligatoriske, at det skævvrider kon-
kurrencen mellem private og kommunale løsninger, og at de derfor har sendt deres hørings-
svar i kopi til konkurrencemyndighederne.
Cirkulær, KL og Sønderborg Kommune bemærker, at standardregulativet for erhvervsaffald
mangler gennemskrivning og foreslår forskellige tilretninger. Sønderborg Kommune bemær-
ker videre, at teksten kan give anledning til betydelige misforståelser og bør tage udgangs-
punkt i standardkommunerne i stedet for undtagelsen.
ARI bemærker, at der bør være en frist for udarbejdelse af et nyt regulativ – hvis der skal
være sådanne - i forbindelse med ophævelse af anvisningsretten og henviser til, at erhvervs-
regulativer skal tage afsæt i gældende regler. ARI oplyser i den forbindelse, at mange virk-
somheder vil læse regulativet og ikke nødvendigvis bekendtgørelsen.
Cirkulær bifalder be-
stemmelsen i § 65 om, at de gamle regulativer forbliver gældende, indtil der er udarbejdet et
nyt regulativ, men spørger samtidig, om det ikke også bør fremgå at erhvervsregulativets be-
stemmelser om forbrændingsegnet affald, at de erstattes af den nye bekendtgørelses be-
stemmelser.
KL oplyser, at bekendtgørelsen kommer så sent, at kommunerne ikke kan nå at få lavet nye
erhvervsregulativer, inden ophævelse af anvisningsretten træder i kraft den 1. januar 2025.
Cirkulær og KL opfordrer til justering af standardregulativerne og NSTAR, så de kan anven-
des til at trække oplysninger om affaldsordninger til brug for kommunernes indberetninger til
fx Dansk Producentansvar, Forsyningstilsynet og Miljøstyrelsen.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet har som nævnt noteret sig ønsket om en større gennemskrivning af bekendtgørel-
sen kunne være en fordel. Det omfatter også standardregulativet for erhvervsaffald i be-
kendtgørelsens bilag 2. Det har desværre ikke været muligt i forbindelse med denne be-
kendtgørelsesændring, men ministeriet vil vurdere behovet ved næstkommende lejlighed.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Foranlediget af høringssvarene er der i § 1 i bilag 2 dog nu indsat i § 10.3 og § 15.3 om be-
skrivelse af ordningen, at der kun er tale om en ”eventuel” ordning.
Ministeriet bemærker med hensyn til kommunernes nugældende erhvervsregulativer, at
kommunernes regulativer skal afspejle ophævelse af anvisningsretten, jf. miljøbeskyttelses-
lovens § 45, stk. 8 og 9, og derfor snarest muligt skal erstattes af nye erhvervsregulativer i
fornødent omfang. Det ændrer dog ikke på, at kommunernes anvisningsret med miljøbeskyt-
telsesloven er ophævet pr. 1. januar 2025, og at kommunerne skal iagttage dette fra denne
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0007.png
dato og videreformidle det i fornødent omfang.
Høringssvarene giver ikke anledning til
ændringer.
Ad nr. 5: Styrket affaldstilsyn
ARI og DI anbefaler at lave en blank bestemmelse i § 56 om, at affaldsaktørbekendtgørelsen
viger for affaldstilsynsbekendtgørelsens bestemmelser. Herunder henvises der til, at § 13
burde have været medtaget i udkastets § 56 om affaldstilsyn.
KL henviser generelt til høringssvarene på affaldsbekendtgørelsen og affaldstilsynsbekendt-
gørelsen. Desuden savner KL en gennemarbejdning af affaldsaktørbekendtgørelsen i forhold
til de kommende regler om styrket affaldstilsyn, hvor klassificeringskompetencen overgår til
Miljøstyrelsen.
Sønderborg Kommune bemærker, at kommunerne med de foreslåede ændringer ikke vil
kunne føre affaldstilsyn med virksomheder, uden at Miljøstyrelsen har udpeget dem til fysisk
tilsyn, og at dette ikke flugter med høringsudkastet til affaldstilsynsbekendtgørelsen.
Sønderborg Kommune bemærker desuden, at der ikke er behov for en regel om gebyrfinan-
siering som foreslået i § 56, stk. 4, da der er regler om gebyrfinansiering i affaldstilsynsbe-
kendtgørelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet har tilrettet § 56, så det fremgår, at fysisk tilsyn skal afholdes og udføres efter reg-
lerne i affaldstilsynsbekendtgørelsen. Ministeriet vurderer dog samtidig, at angivelse af de
relevante bestemmelser skal bibeholdes i § 56, da det skaber mere klarhed. § 13 vurderes at
skulle høre under kommunernes tilsynskompetence i § 56, stk. 1, og er derfor fortsat ikke
medtaget i § 56, stk. 2.
Høringssvarene giver anledning til ændringer.
Ministeriet har noteret sig høringssvar fra KL til affaldsbekendtgørelsen og affaldstilsynsbe-
kendtgørelsen og finder ikke anledning til at ændre i bekendtgørelsen på den baggrund.
Hø-
ringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Der er fortsat regler om gebyrfinansiering i § 56, stk. 1, da det drejer sig om gebyrfinansie-
ring af tilsyn med regler under affaldsaktørbekendtgørelsen og dermed
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets ressortområde.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændrin-
ger.
Ad nr. 6: Konsekvensrettelser som følge af producentansvar på emballage
ARI anfører omkring affaldsaktørbekendtgørelsens § 17, stk. 1, at muligheden for gennem-
snitsgebyr gør det umuligt at opgøre de reelle omkostninger, som skal dækkes via producent-
ansvaret.
Cirkulær efterspørger, om der kunne komme en mere konkret henvisning til emballagebe-
kendtgørelsen fsva. genbrugspladsgebyret i § 19.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0008.png
Forsyningstilsynet anfører, at det bør fremgå klart af affaldsaktørbekendtgørelsen, at kommu-
nerne skal opgøre de samlede omkostninger ved en affaldsordning etableret i medfør af be-
kendtgørelse om affald. Disse samlede omkostninger skal for hver ordning/fraktion dækkes af
de til ordningen/fraktionen knyttede husholdningsgebyrer og producentgebyrer. Kommunalbe-
styrelsen skal på anmodning kunne dokumentere de samlede omkostninger for en ord-
ning/fraktion. Forsyningstilsynet vurderer endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at affaldsak-
tørbekendtgørelsen ikke indeholder regler eller principper for, hvordan omkostninger der er
fælles for flere ordninger, fordeles, når ordningerne har forskellige emballageandele.
Sønderborg Kommune mener, at ordlyden i den foreslåede § 11, stk. 5, hvori der refereres til
en egen tiltagetagningsordning, bør være klar for at undgå misforståelse i situationer, hvor
borgere ønsker at etablere deres egen tilbagetagningsordning for værdifulde affaldsfraktioner.
Sønderborg Kommune foreslår dels at indføre en definition i § 2 samt ændre § 11, stk. 5, og
§ 27, stk. 1, nr. 7.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet har i høringsperioden fundet anledning til at justere udkastets § 16 og præcisere
henvisningen til emballagebekendtgørelsen. Med justeringen bliver det tydeliggjort, at kom-
munerne skal opgøre omkostningerne til hver af de ordninger, som er etableret i medfør af
affaldsbekendtgørelsen, under iagttagelse af regler i emballagebekendtgørelsen. Det gælder
fortsat, at omkostningerne skal opgøres efter opdelingen i det kommunale budget- og regn-
skabssystem, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække kom-
munens omkostninger til ordningen i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 3, men un-
der iagttagelse af regler, der er fastsat i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 16.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at affaldsaktørbekendtgørelsens § 17,
stk. 4, relaterer sig til gebyrfastsættelsen. Det får således ikke betydning ift. producentgebyret,
da der allerede er lavet en samlet omkostningsopgørelse, hvor emballageandelen er udskilt,
før beregningen af gebyrer foretages.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det er uhensigtsmæssigt at
henvise til konkrete bestemmelser i andre bekendtgørelser, da det kan medføre, at en be-
kendtgørelse skal ændres uforholdsmæssigt mange gange, såfremt nummeringen i bekendt-
gørelsen, der henvises til, skifter. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet henviser til embal-
lagebekendtgørelsens bestemmelser om, hvordan kommunalbestyrelsen skal fastsætte ge-
byrer for de ordninger, der vedrører emballageaffald.
Høringssvaret giver ikke anledning
til ændring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har fået oplyst af Miljø- og Ligestillingsministeriet, at
det er hensigten, at producentgebyrerne fastsættes på baggrund af de samlede omkostninger
til en affaldsordning. Med den justerede henvisning til emballagebekendtgørelsen ønsker
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 121: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2961744_0009.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet at tydeliggøre sammenhængen mellem de to regel-
sæt, da emballagebekendtgørelsen ligeledes indeholder en bestemmelse om omkostningsop-
gørelse ud fra de samlede omkostninger til en affaldsordning etableret i medfør af bekendtgø-
relse om affald. Emballagebekendtgørelsen indeholder endvidere krav til brug af fordelings-
nøgler for kombineret indsamling og for emballage vs. ikkeemballageaffald, som skal bruges
til at opgøre omkostningerne. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mener ikke, at henvis-
ningen ændrer ved principperne for omkostningsfordeling. Vedrørende Forsyningstilsynets
øvrige bemærkning om manglende regulering af omkostninger, der er fælles for flere ordnin-
ger, henvises til Miljø- og Ligestillingsministeriet, da gebyrer for særskilte administrationsom-
kostninger reguleres i emballagebekendtgørelsen.
Høringssvaret giver ikke anledning til
ændring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet medgiver, at der kan være uklarhed ift. hvad der me-
nes med en egen tilbagetagningsordning. Det præciseres derfor i § 11, stk. 5 og § 27, stk. 1,
nr. 7, at der menes producentens egen tilbagetagningsordning.
Høringssvarene giver anled-
ning til ændringer.
Ad nr. 7: Konsekvensrettelser som følge af ændret klassificeringskompetence
KL og Sønderborg Kommune har begge forslag til en formulering af affaldsaktørbekendtgø-
relsens § 8, stk. 7, som ikke er ændret i forbindelse med høringsudkastet, men som bør æn-
dres som følge af ændret klassificeringskompetence. KL og Sønderborg Kommune anfører
også begge, at ændringerne i høringsudkastets § 14 er uhensigtsmæssigt og kan give usik-
kerheder for både virksomheder og kommuner.
Ministeriets bemærkninger
Ifølge udkast til affaldsbekendtgørelsens § 4 er det Miljøstyrelsen, der træffer afgørelse om
klassificering af affald. I bestemmelsen fremgår det, at kommunens anvisning skal ske på
baggrund af en konkret vurdering af affalds egenskaber. Da klassificeringskompetencen
overgår til Miljøstyrelsen pr. 1. januar 2025, burde denne bestemmelse også have været ret-
tet i forbindelse med høringsudkastet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet imødekom-
mer KL og Sønderborg Kommune delvist, således at det fremgår, at den konkrete anvisning
skal ske på baggrund af Miljøstyrelsens klassificering.
Høringssvarene giver anledning til
ændring.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at udkast til affaldsaktørbekendt-
gørelsens § 14, stk. 2, dels indeholder en forpligtelse for virksomheden til at underrette Miljø-
styrelsen, såfremt der er væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller
egenskaber med henblik på fornyet klassificering og dels en forpligtelse til at underrette kom-
munalbestyrelsen, hvis ændringerne giver anledning til, at kommunalbestyrelsen skal anvise
på ny. På baggrund af høringssvarene ændres § 14, stk. 2, så ovenstående todelte forplig-
telse fremstår tydeligere.
Høringssvarene giver anledning til ændring.
Side 9/9