Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 117
Offentligt
2960848_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20-12-2024
J nr.
2024 - 892
Akt-id
560065
Orientering om erhvervsøkonomiske konsekvenser ved bekendtgørelse om
modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren
Udvalget orienteres hermed om de erhvervsøkonomiske konsekvenser, der føl-
ger af bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren.
Bekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring den 16. december 2024.
Bekendtgørelsen ventes udstedt med hjemmel i L111 Forslag til lov om styrket
beredskab i energisektoren, som er fremsat den 4. december 2024 og skal før-
stebehandles i Folketinget den 7. januar 2025. Udstedelse af bekendtgørelsen er
betinget af, at Folketinget vedtager lovforslaget. Der lægges op til, at både lov-
forslag og bekendtgørelse træder i kraft fra 1. marts 2025.
Formålet med lovforslaget er at styrke sikkerheden og modstandsdygtigheden i
energisektoren, herunder at implementere EU-direktiverne NIS 2- og CER i ener-
gisektoren. Som oplyst i lovforslaget vurderes lovforslaget i sig selv at have er-
hvervsøkonomiske konsekvenser svarende til i alt ca. 4 mio. kr.
Bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren fastsæt-
ter nærmere regler for lovforslagets mest centrale krav, herunder vedrørende fy-
sisk sikkerhed, organisatorisk beredskab og cybersikkerhed. Størstedelen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder omstillingsomkostninger og lø-
bende omkostninger samt administrative konsekvenser for erhvervslivet, kan så-
ledes henføres til krav, som udmøntes på bekendtgørelsesniveau, hvilket fremgår
af det fremsatte lovforslag.
Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen har foretaget en vurdering af de erhvervs-
økonomiske konsekvenser, der følger af bekendtgørelsens krav. Omstillingsom-
kostningerne forventes i alt at være ca. 1,2 mia. kr., mens de løbende omkostnin-
ger forventes i alt at være ca. 280 mio. kr. årligt. Dette omfatter ikke eventuelle
omkostninger for leverandører. Det er i høj grad krav som følger af direktiverne,
som trækker omkostningsniveauet op.
Konkret kan de erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomhederne især hen-
føres til CER-direktivets krav om klimatilpasning. Det følger af krav fra CER-di-
rektivet, at omfattede virksomheder skal etablere passende og forholdsmæssige
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Orientering om erhvervsøkonomiske konsekvenser ved bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2960848_0002.png
foranstaltninger til klimatilpasning. Kravet om klimatilpasning implementeres di-
rektivnært, og der er således ikke tale om en overimplementering. Omstillingsom-
kostningerne til klimastilpasning for hele energisektoren vurderes med den nye
vurdering alene at være ca. 570 mio. kr., mens de løbende omkostninger til kli-
matilpasning vurderes at udgør ca. 30 mio. kr. Det bemærkes, at manglende in-
vesteringer i klimatilpasning af energianlæg omvendt også kan medføre omkost-
ninger både for virksomheden selv og samfundet. Investeringerne i klimatilpas-
ning kan således i vist omfang betragtes som noget, virksomheder selv har inte-
resse i at foretage.
Virksomhedernes omkostninger kan også henføres til efterlevelse af krav i NIS2
og CER om fx styring af aktiver, politikker for risikostyring samt til logning og drifts-
kontinuitet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2