Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 103
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del - Bilag 103
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
§1
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
som ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, og [L], foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 21, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »giver tilsynet, såfremt forholdet ikke
gennem forhandling kan bringes til ophør, « til: »træffer Forsyningstilsynet
afgørelse herom og kan desuden meddele«.
2.
I
§ 21, stk. 5,
udgår »efter forhandling som nævnt i stk. 4«.
3.
I
§ 23
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk. 2.
Forsyningstilsynet beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til
at undersøge eller træffe afgørelse i en sag, jf. § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b,
stk. 4 og 5, herunder om Forsyningstilsynets sagsbehandling midlertidigt
eller endeligt skal indstilles.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets undersøgelser og afgørelser, jf. § 21, stk. 4 og
5, og § 21 b, stk. 4 og 5, kan alene vedrøre forhold for en periode på op til
fem år forud for det tidspunkt, hvor sagen er indbragt for eller rejst af
Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet kan dog i særlige tilfælde udvide
perioden, der er nævnt i 1. pkt. Andre kan ikke anmode Forsyningstilsynet
om at udvide perioden, jf. 2. pkt.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Tidsbegrænsning og prioriteringsadgang for tilsynssager
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Ophævelse af forhandlingspligt
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Med Aftale om finansloven for 2025 er det besluttet at reducere den statslige
administration svarende til godt 1.000 årsværk i 2025. Disse reduktioner af
årsværk vil ske på tværs af alle ministerområder med et særligt fokus på
centraladministrationen og opgaver, der har karakter af administration,
tilsyn og kontrol. Det er samtidig en beslutning om, at der er nogle opgaver,
der enten skal løses mere enkelt, eller som ikke længere skal løses.
Som led i dette initiativ er der på Forsyningstilsynets område identificeret
en række gebyrfinansierede opgaver forbundet med Forsyningstilsynets
tilsyn med varmeforsyningsområdet, der foreslås fokuseret og reduceret.
Lovforslaget er en opfølgning på Aftale om finansloven for 2025 og har til
formål at gennemføre dele af politisk prioriteret opgavebortfald på
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Forsyningstilsynets område, hvor Forsyningstilsynet fører tilsyn med
varmeforsyningsvirksomheder efter reglerne i lov om varmeforsyning.
Lovforslaget vil overordnet have til formål at sikre en så effektiv anvendelse
og hensigtsmæssig prioritering af Forsyningstilsynets ressourcer som
muligt.
Lovforslaget indeholder forslag om en prioriteringsadgang for
Forsyningstilsynet i forhold til behandlingen af sager, hvor
Forsyningstilsynet fører tilsyn. Forslaget vil give Forsyningstilsynet adgang
til på et hvilket som helst tidspunkt i sagsbehandlingen at kunne afvise at
behandle alle eller dele af de elementer, som er rejst i en tilsynssag, ligesom
Forsyningstilsynet skal kunne beslutte, at Forsyningstilsynet ikke vil træffe
afgørelse.
Lovforslaget indeholder forslag om en tidsbegrænsning for
Forsyningstilsynets undersøgelse og afgørelse i tilsynssager. Forslaget vil
medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil være forpligtet til at behandle
forhold i en tilsynssag, der vedrører en periode på mere end fem år forud for
det tidspunkt, hvor sagen er indbragt for eller er rejst af Forsyningstilsynet.
Lovforslaget indeholder derudover forslag om at ophæve
Forsyningstilsynets pligt til at skulle indlede og gennemføre en forhandling
med en varmeforsyningsvirksomhed som led i Forsyningstilsynets
afgørelser i tilsynssager, hvor tilsynet har identificeret forhold, der er
urimelige eller i strid med nærmere angivne retsregler efter lov om
varmeforsyning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tidsbegrænsning og prioriteringsadgang for tilsynssager
2.1.1. Gældende ret
Forsyningstilsynet er nedsat i medfør af lov om Forsyningstilsynet, jf. lov
nr. 690 af 8. juni 2018. Forsyningstilsynet varetager opgaver og beføjelser i
medfør af blandt andet lov om varmeforsyning og kan behandle en sag på
eget initiativ eller på grundlag af en anmeldelse eller en klage, jf. § 3, stk. 1
og 2, i lov om Forsyningstilsynet.
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Forsyningstilsynets centrale opgave på varmeforsyningsområdet er at føre
tilsyn med varmeforsyningsvirksomhedernes betingelser og prissætning,
herunder hvilke omkostninger, der kan indregnes i priserne mellem de
forskellige led i værdikæden (produktion, transmission og distribution) til
slutkunder.
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, regulerer, hvornår en
varmeforsyningsvirksomhed er omfattet af lovens prisregulering og dermed
af Forsyningstilsynets tilsyn. En virksomhed er omfattet af prisreguleringen,
når den leverer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til det
indenlandske marked med det formål at levere energi til bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand, såkaldt rumvarmeformål.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med varmeforsyningsvirksomhedernes
overholdelse af bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller 20 c, § 21 b, stk. 5,
eller § 28 b, stk. 4, i lov om varmeforsyning, jf. bekendtgørelse nr. 124 af 2.
februar 2024 med senere ændringer, og en række bekendtgørelser, der er
udstedt i medfør heraf. Forsyningstilsynet fører tilsyn efter bestemmelserne
i § 21 stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5, i lov om varmeforsyning.
Hverken lov om varmeforsyning eller lov om Forsyningstilsynet indeholder
nærmere regler for, hvornår Forsyningstilsynet vil have pligt til at
realitetsbehandle en anmeldelse eller en klage. Det følger af administrativ
praksis ved Energiklagenævnet efter § 3, stk. 2, i lov om Forsyningstilsynet,
at Forsyningstilsynet har pligt til at realitetsbehandle en anmeldelse eller en
klage, og dermed rejse en tilsynssag, hvis der er en konkret begrundet
mistanke om, at der enten foreligger en lovovertrædelse af nogen betydning,
eller at der er udvist en ulovlig adfærd. Der kan bl.a. henvises til
Energiklagenævnets afgørelse af 19. maj 2023 i sag 22/13833.
Forsyningstilsynet vil også have pligt til at rejse en tilsynssag af egen drift,
hvis Forsyningstilsynet på anden vis bliver opmærksom på et ulovligt eller
urimeligt forhold.
Forsyningstilsynets tilsyn udføres som et bagudrettet tilsyn med
fremadrettet virkning. Finder Forsyningstilsynet for eksempel, at en
varmeforsyningsvirksomheds prissætning ikke er i overensstemmelse med
reglerne, eksempelvis ved at en varmeforsyningsvirksomhed har indregnet
og opkrævet omkostninger i varmeprisen, der ikke er nødvendige, skal det
for meget opkrævede afvikles via de fremadrettede varmepriser efter
administrativ praksis.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Lov om varmeforsyning indeholder ikke en tidsmæssig grænse for
Forsyningstilsynets pligt til at undersøge og træffe afgørelse i en tilsynssag.
Lov om varmeforsyning indeholder således heller ikke nærmere regler om
rammerne for tilsynets efterregulering, herunder begrænsninger af hvor lang
en tidsmæssig periode en efterregulering kan vedrøre.
Energiklagenævnet har i en afgørelse af 13. juni 2012 i sag, jf. j.nr 1021-11-
33-124, udtalt sig om Forsyningstilsynets mulighed for efterregulering efter
tilsynets indgrebsbeføjelse i § 21, stk. 4. Energiklagenævnet udtalte, at en
efterregulering, der vedrører en periode på 10 år, ikke som udgangspunkt
kan anses for at være i strid med reglerne i lov om varmeforsyning.
Energiklagenævnet udtalte videre, at der ved bedømmelsen af, om et
offentligretligt krav kan anses for bortfaldet kan lægges vægt på den
almindelige forvaltningsretlige grundsætning om myndighedspassivitet,
hvor der kan lægges vægt på, om den forpligtede har haft grund til at indrette
sig i tillid til, at kravet ikke ville blive gjort gældende, og om det kan
bebrejdes det offentlige, at kravet ikke er blevet rejst på et tidligere
tidspunkt.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Forsyningstilsynet er både tilsyns- og klagemyndighed på
varmeforsyningsområdet. For så vidt angår Forsyningstilsynets
tilsynsvirksomhed
fører
Forsyningstilsynet
tilsyn
med
varmeforsyningsvirksomhedernes overholdelse af bestemmelserne i §§ 20,
20 a, 20 b eller 20 c, 21 b, stk. 4, eller § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i
henhold hertil. Forsyningstilsynet fører tilsyn af egen drift eller på grundlag
af en anmeldelse eller en klage. Forsyningstilsynet kan gribe ind i priser og
betingelser efter bestemmelserne i § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 5.
Forsyningstilsynet har en pligt til at realitetsbehandle tilsynssager, hvori der
rejses en konkret begrundet mistanke om en lovovertrædelse af en vis
betydning.
Bestemmelserne, som Forsyningstilsynet fører tilsyn i medfør af, indeholder
ikke en tidsmæssig grænse for Forsyningstilsynets sagsbehandling,
herunder for at gøre indgreb i priser og betingelser. Lovbemærkningerne til
bestemmelserne giver heller ikke holdepunkter for at fastlægge en
tidsmæssig ramme. Det betyder, at Forsyningstilsynet
i tilfælde, hvor der
i øvrigt findes grundlag for at rejse en tilsynssag
har pligt til at behandle
sager om forhold, der kan række relativt langt tilbage i tid, og hvis aktualitet
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
kan være begrænset. Samtidig kan sådanne sager have en begrænset
tilsynsmæssig effekt.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der i lov om
varmeforsyning skal indføres en adgang for Forsyningstilsynet til at kunne
prioritere sin sagsbehandling af hensyn til at sikre en så effektiv anvendelse
og hensigtsmæssig prioritering af Forsyningstilsynets ressourcer som
muligt. Det er ministeriets vurdering, at Forsyningstilsynet skal have adgang
til på et hvilket som helst tidspunkt i sagsbehandlingen at kunne afvise at
behandle alle eller dele af de elementer, som er rejst i en tilsynssag.
Forsyningstilsynet skal endvidere kunne beslutte, at Forsyningstilsynet ikke
vil træffe afgørelse, eksempelvis hvor Forsyningstilsynet først vil kunne
træffe afgørelse efter at have iværksat yderligere og ressourcekrævende
undersøgelser, der ikke vil stå mål med enten afgørelsens forventede resultat
eller betydning.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der i lov om
varmeforsyning skal indføres en tidsmæssig grænse på fem år for
Forsyningstilsynets undersøgelse og afgørelse i tilsynssager. En periode på
op til fem år vil kunne tage hensyn til såvel producentleddet, som kan have
indrettet sig i tillid til, at priser og betingelser er fastsat i overensstemmelse
med reglerne i lov om varmeforsyning, og transmissions- eller
distributionsleddet
og dermed i sidste ende de endelige varmeaftagere-
som ikke må betale for meget for varmen. Det er ministeriets vurdering, at
indførelsen af en tidsmæssig grænse vil medføre en mere effektiv
ressourceanvendelse i Forsyningstilsynet samtidig med, at der sikres en
større
aktualitet
og
tilsynsmæssig
effekt
af
hensyn
til
varmeforsyningsvirksomhederne og varmeaftagerne. En tidsmæssig
begrænsning i Forsyningstilsynets mulighed for at gøre indgreb i
prisfastsættelsen bagud i tid, forventes derudover at kunne medvirke til at
øge varmeforsyningsvirksomhedernes opmærksomhed på at sikre, at priser
og betingelser til enhver tid er i overensstemmelse med lov om
varmeforsyning og regler udstedt i henhold hertil, så varmeaftagerne sikres
bedst muligt.
Det er dog Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der bør
indføres en adgang for Forsyningstilsynet til i særlige tilfælde at kunne
behandle tilsynssager, der vedrører en længere periode end fem år efter
Forsyningstilsynets beslutning. Det vil for eksempel kunne være sager, hvor
Forsyningstilsynet konkret vurderer, at sagen har en væsentlig
tilsynsmæssig effekt. Det vurderes relevant at give Forsyningstilsynet denne
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
undtagelsesmulighed, fordi varmeforsyningsvirksomheder ikke er en del af
det konkurrenceudsatte erhvervsliv, og der er dermed større risiko for, at der
fx over en længere periode kan være opkrævet et for stort beløb hos
forbrugerne.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at en
tidsmæssig begrænsning for Forsyningstilsynets behandling af sager tilbage
i tid alene skal finde anvendelse på de sager, hvor Forsyningstilsynet fører
tilsyn efter reglerne i lov om varmeforsyning eller regler udstedt i medfør
heraf. En tidsmæssig grænse vil således ikke finde anvendelse generelt,
herunder ikke hvor der efter lovens regler er en særlig lovbestemt frist eller
indbringelsesret for Forsyningstilsynet.
Forsyningstilsynets overvejelser om at rejse en tilsynssag vil som hidtil være
underlagt de bindinger, der følger af almindelige forvaltningsretlige regler.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås at indføre nye stykker i § 23 i lov om varmeforsyning med
henblik på at give Forsyningstilsynet adgang til at prioritere og
bortprioritere tilsynssager.
Det foreslås i § 23, stk. 2, at give Forsyningstilsynet beføjelse til at beslutte,
om der vil være tilstrækkelig anledning til at undersøge eller træffe afgørelse
om forhold, som Forsyningstilsynet kan føre tilsyn med. Det foreslås
endvidere at give Forsyningstilsynet beføjelse til at beslutte, at
Forsyningstilsynets sagsbehandling midlertidigt eller endeligt vil skulle
indstilles.
Det foreslås i § 23, stk. 3, at Forsyningstilsynet alene vil være forpligtet til
at undersøge og eventuelt træffe afgørelse om forhold, der vurderes
urimelige eller ulovlige efter nærmere fastlagte regler i lov om
varmeforsyning eller regler udstedt i henhold hertil, som vedrører en periode
på op til fem år forud for det tidspunkt, hvor sagen er indbragt for eller rejst
af Forsyningstilsynet. Det foreslås, at Forsyningstilsynet i særlige tilfælde
efter Forsyningstilsynets beslutning vil kunne udvide perioden på fem år.
2.2 Ophævelse af forhandlingspligten
2.2.1. Gældende ret
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0008.png
UDKAST
Forsyningstilsynets forhandlingspligt på varmeforsyningsområdet er
reguleret i § 21, stk. 4 og 5, i lov om varmeforsyning.
Det følger af § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning at finder
Forsyningstilsynet, at tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet
produktion eller andre betingelser er urimelige eller i strid med
bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller 20 c, eller § 28 b, stk. 4, eller regler
udstedt i henhold til loven, giver tilsynet, såfremt forholdet ikke gennem
forhandling kan bringes til ophør, pålæg om ændring af tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller betingelser, jf.
dog stk. 6 og 7.
Det følger af § 21, stk. 5, at såfremt tariffer, omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller andre betingelser må antages at ville medføre
en i samfundsmæssig henseende uøkonomisk anvendelse af energi, kan
tilsynet efter forhandling, som nævnt i § 21, stk. 4, give pålæg om ændring
af tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller
betingelser, jf. dog stk. 6 og 7.
Forhandlingspligten er gældende, hvor bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b
eller 20 c, § 21 b, stk. 5, eller § 28 b, stk. 4, i lov om varmeforsyning eller
regler udstedt i henhold hertil, udgør hjemmelsgrundlaget for
Forsyningstilsynets
tilsyn.
Bestemmelserne
vedrører
primært
prisreguleringen. I praksis udgør disse bestemmelser en meget stor del af de
tilsynsindsatser,
som
Forsyningstilsynet
udfører
varmeforsyningsområdet.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om et forhold, der er urimeligt, eller
strider mod regler i lov om varmeforsyning eller regler, der er udstedt i
medfør af loven. Derefter skal forholdet bringes til ophør gennem
forhandling. Såfremt Forsyningstilsynet vurderer, at metoden til at bringe
forholdet til ophør er tilstrækkelig, træffer Forsyningstilsynet en ny
afgørelse herom. Hvis Forsyningstilsynet ikke vurderer, at metoden er
tilstrækkelig, og det ikke er muligt at nå til enighed, træffer
Forsyningstilsynet afgørelse: I den forbindelse kan Forsyningstilsynet give
pålæg om, hvordan det urimelige eller ulovlige forhold skal bringes til
ophør.
Hverken bestemmelserne i lov om varmeforsyning eller bemærkningerne
hertil indeholder nærmere fortolkningsbidrag til forståelsen eller
rækkevidden af Forsyningstilsynets forhandlingspligt, herunder hvilke krav
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
der kan opstilles til Forsyningstilsynet. Energiklagenævnet har i en afgørelse
af 20. november 2002, jf. j.nr.: 97-2311-0107,
udtalt, at ”De
nærmere krav
til Energitilsynet må derfor bero på en bedømmelse af hvilke krav man i
almindelighed kan stille til en offentlig myndighed og en konkret vurdering
af bl.a. sagens karakter, partens vilje til at indgå i en forhandling og om der
er udsigt til at forhandlingen kan give resultat inden for et overskueligt
tidsrum.” Forsyningstilsynet oplever, at der i praksis er stor variation i
forhandlingsforløbene.
Energitilsynet blev afløst af Forsyningstilsynet den 1. juli 2018 i medfør af
lov om Forsyningstilsynet.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Forhandlingspligten i § 21, stk. 4 og 5, i lov om varmeforsyning forpligter
efter sin ordlyd Forsyningstilsynet til at forsøge at bringe et forhold
(urimelige priser, omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion
eller øvrige betingelser) til ophør gennem forhandling, før
Forsyningstilsynet kan pålægge en varmeforsyningsvirksomhed en ændring
af forholdet. Lov om varmeforsyning indeholder ikke nærmere krav til den
forhandling, som Forsyningstilsynet skal iagttage.
Forsyningstilsynet oplever, at forhandlingspligtens omfang ofte er genstand
for forskellige fortolkninger og misforståelser, da ordlyden af § 21, stk. 4,
herunder henvisningen i § 21, stk. 5, til forhandling efter § 21, stk. 4, giver
indtryk af, at der skal ske en egentlig forhandling om sagens indhold,
herunder selve overtrædelsen. Derudover kan afgørelser om sagens substans
være vanskelig at adskille fra spørgsmålet om, hvordan et forhold, som
Forsyningstilsynet har vurderet er urimeligt eller i strid med nærmere
fastlagte bestemmelser, bringes til ophør.
Forhandlingspligten betyder endvidere, at de fulde økonomiske
konsekvenser af Forsyningstilsynets afgørelse i forhold til prisreguleringen
dermed ikke nødvendigvis er kendt af varmeforsyningsvirksomhederne, før
forhandlingen efter § 21, stk. 4 og 5, er tilendebragt.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at en
ophævelse af forhandlingspligten vil medføre en hurtigere og mere effektiv
sagsbehandling
i
Forsyningstilsynet
til
gavn
for
varmeforsyningsvirksomhederne og varmeaftagerne. Samtidig sikres, at de
fulde økonomiske konsekvenser for varmeforsyningsvirksomhederne
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
kendes på det tidspunkt, hvor Forsyningstilsynet træffer afgørelse i en
tilsynssag. Forsyningstilsynets afgørelse vedrørende rammerne for, hvordan
et forhold, som Forsyningstilsynet har vurderet er urimeligt eller i strid med
nærmere fastlagte bestemmelser, bringes til ophør, vil tilsvarende kunne
påklages til Energiklagenævnet på et tidligere tidspunkt.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forhandlingspligten efter § 21, stk. 4 og 5, i lov om
varmeforsyning udgår. Den foreslåede ændring har til hensigt at sikre en
hurtigere og mere effektiv sagsbehandling af tilsynssager i
Forsyningstilsynet af hensyn til navnligt varmeforsyningsvirksomhederne
og varmeaftagerne, idet Forsyningstilsynet vil kunne undlade et
processkridt.
Forsyningstilsynet er som forvaltningsmyndighed omfattet af
forvaltningslovens regler. Forsyningstilsynet vil således også efter en
ophævelse af forhandlingspligten som udgangspunkt skulle sende et udkast
til en afgørelse i partshøring, inden endelig afgørelse træffes.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten,
fordi besparelserne modsvares af en tilsvarende reduktion i
Forsyningstilsynets gebyropkrævning hos varmeforsyningsvirksomhederne
Lovforslaget bidrager til udmøntningen af en samlet nedjustering af
Forsyningstilsynets gebyrramme på 12,6 mio. kr. årligt (2025-priser)
svarende til en reduktion på 12 årsværk.
Lovforslaget vurderes samlet set at bidrage til en besparelse på 2,1 mio. kr.
årligt (2025-priser), svarende til 2 årsværk, som med usikkerhed skønnes
fordelt på 0,5 årsværk for så vidt angår ophævelse af forhandlingspligten, 1
årsværk som følge af indførelse af en tidsmæssig grænse og 0,5 årsværk som
følge af mulighed for at prioritere og bortprioritere tilsynssager.
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner.
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Der vurderes at være begrænsede positive implementeringskonsekvenser
for staten, idet lovforslaget jævnfør ovenfor forventes at medføre mere enkle
sagsgange for Forsyningstilsynet.
Der vurderes ikke at være implementeringskonsekvenser for regioner og
kommuner.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det forventes, at de foreslåede tiltag vil medføre en byrdereduktion for
varmeforsyningsvirksomhederne. Det bemærkes, at denne byrdereduktion
ikke betyder, at lovforslaget bliver erhvervsrettet. Det skyldes, at
varmeforsyningsvirksomheder reguleres efter princippet om nødvendige
omkostninger og derfor ikke anses for at være en del af det
konkurrenceudsatte erhvervsliv i forhold til vurderingen af lovforslagets
erhvervsøkonomiske konsekvenser. De erhvervsøkonomiske konsekvenser
opgøres alene for virksomheder, der berøres og opererer på markedsvilkår.
Varmeforsyningsvirksomheder er derfor ikke omfattet af denne
virksomhedsafgrænsning.
Innovations- og Iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant, da
lovforslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. december 2024 til den 14.
januar 2025 (36 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Akademirådet, Akademisk Arkitektforening, Albertslund Forsyning,
Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdstilsynet, ARC, ARGO, Arkitektskolen i Aarhus, Asfaltindustrien,
Billund Vand A/S, Biofos A/S, Biogas Danmark, BL - Danmarks Almene
Boliger, Blik- og Rørarbejderforbundet, Borris Rådet, Brancheforeningen
Dansk Luftfart, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brintbranchen, Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og
Forsyning (BEOF), Bopa Law, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-
kartellet),
Byggecentrum,
Byggeskadefonden,
Byggesocietet,
Bygherreforeningen, Bygningskultur Ringsted, Bæredygtigt Landbrug,
Carbon Neutral Energy, Cerius, Center for Electric Power and Energy
(DTU), Clean Energy Invest ApS, CO-industri, COOP, Copenhagen
Merchants, COWI, CrossBridge Energy, CTR, Dana Petroleum, DANAK
(Den
Danske
Akkrediterings-
og
Metrologifond),
Danske
halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks
Idrætsforbund,
Danmarks
Jægerforbund,
Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU),Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Blindesamfund, Dansk
Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme,
Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk
Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk
Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL),
Dansk Ungdoms Fællesråd
DUF, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Commodities, Danske
Destinationer, Danske halmleverandører, Danske Handicaporganisationer,
12
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Danske Havne, Danske Juletræer - træer & grønt, Danske Kloakmestre,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske Mediedistributører,
Danske Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand-
og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, Decentral Energi, De
Samvirkende Købmænd, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske
Energiforbrugere, Det finansielle ankenævn, DGI, DHI, DI,
Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft Danmark, DTL Danske
Vognmænd, DTU
Institut for Vindenergi, DTU
Myndighedsbetjening,
EA Energianalyse, E.ON Danmark A/S, Ejendom Danmark, Elretur, Energi
Danmark,
Energi
Fyn,
Energiforum
Danmark,
Energinet,
Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen,
Energycluster,
Energisystemer
ApS,
Energnist,
Energifællesskaber
Danmark,
Energitjenesten, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes
Landsorganisation, European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, EWE
Energie AG, FAB - Foreningen af byplanlæggere, Fagbeveægelsens
Hovedorganisation,
Feriehusudlejernes
Brancheforening,
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Fjernvarme Fyn,
Fonden Kraka, Forbundet Arkitekter og Designere (FAOD), Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen,
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Fors A/S,
Forsyningstilsynet, Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning,
Friluftsrådet, FSR Danske revisorer, Fynsland, Gaia Solar/ Solaropti/
Sunfactor, Gammel Estrup - Danmarks Herregårdsmuseum, Gavnø Slot,
GEUS - De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Grakom
Kommunikationsindustrien, Green Gas Denmark, Green Power
Denmark, Greenpeace, Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme, Grundejernes
Investeringsfond, GTS (Godkendt Teknologisk service), Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Havarikommissionen, Hedeselskabet, Hess
Denmark ApS, Hillerød Forsyning, Historiske Huse, HOFOR A/S, HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme, HORESTA,
Hulgaard Advokater, Hvidovre Fjernvarmeselskab, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi,
Ineos Danmark, IT-Branchen, Kalundborg Forsyning, Kjærgaard A/S,
Klimabevægelsen, KlimaEnergi A/S, Kolonihaveforbundet, Komiteen
Bæredygtig Kystkultur, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Kredsløb, Københavns Universitet, Københavns Universitet - Institut for
Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet - Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet - Professor Helle
13
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Tegner Anker, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landinspektørforeningen, Landsbyggefonden, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen af Solcelleejere, LCA Center, Lederne
Søfart, Lundsby Biogas, Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen,
MOE Rådgivende ingeniører, Moesgaard Museum, Morsø Forsyning,
Middelgrundens Vindmøllelaug, Maabjerg Energy Center
MEC, NEAS
Energy A/S, NetVarme, Nature Energy, Niras, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordværk, Noreco, Norlys,
NRGi Renewables A/S, Olie Gas Danmark, Oxfam IBIS, Planenergi, Plan
og Projekt, Plastindustrien, Rambøll, Realdania, Ren Energi Oplysning
(REO), Ringsted Forsyning, Rådet for Bæredygtigt Byggeri, Rådet for Grøn
Omstilling, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sdr. Herreds
Kraftvarmeværker, SEAS-NVE, SMV danmark, Siemens Gamesa,
Silkeborg Forsyning, Solar Lightning Consultants ApS, Sund & Bælt,
Statens ByggeforskningsInstitut, Syddansk Universitet, Synergi,
Sønderborg Varme, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut,
Termonet Danmark, Total S.A., T-REGS, TREFOR/EWII, Træinformation,
Tænketanken Demokratisk Erhverv, Varmepumpefabrikantforeningen,
Varmepumpeindustrien
VPI, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, Vejle
Spildevand, VELTEK
VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, Verdo Randers, Vestforbrænding,
Vestas Wind Systems A/S, Vikingeskibsmuseet, Wind Denmark, Wind
Estate A/S, WWF Verdensnaturfonden, Ældresagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Energikoncern, Aalborg Forsyning,
Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aalborg Universitet - Institut
for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet - Institut for Planlægning,
Aalborg Universitet - Build Institut for byggeri, By og Miljø, Aarhus
Universitet, Aarhus Universitet
Institut for Miljøvidenskab, Aarhus
Universitet - Professor emerita Ellen Margrethe Basse, Albertslund
Kommune, Allerød Kommune, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune,
Aabenraa Kommune, Assens Kommune, Ballerup Kommune, Billund
Kommune, Bornholms Regionskommune, Brøndby Kommune,
Brønderslev Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg
Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune,
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune,
Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø Kommune,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune,
Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund
Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted
14
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0015.png
UDKAST
Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune,
Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro
Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup
Kommune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj
Kommune, Jammerbugt Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde
Kommune, Kolding Kommune, Københavns Kommune, Køge Kommune,
Langeland Kommune, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland
Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Læsø Kommune, Mariagerfjord
Kommune, Middelfart Kommune, Morsø Kommune, Norddjurs Kommune,
Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Næstved Kommune, Odder
Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Randers Kommune,
Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted Kommune,
Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre Kommune, Samsø
Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive
Kommune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, Stevns
Kommune, Struer Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune, Thisted Kommune, Tønder Kommune, Tårnby
Kommune, Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune,
Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune,
Vordingborg Kommune og Ærø Kommune.
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Begrænsede positive
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
15
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0016.png
UDKAST
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
X
16
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0017.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af bestemmelsen i § 21, stk. 4, at 1. pkt., at Forsyningstilsynet,
hvis tilsynet finder, at tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet
produktion eller andre betingelser er urimelige eller i strid med
bestemmelserne i §§ 20, 20 b eller 20 c, § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i
henhold til loven, giver pålæg om ændring af tariffer, omkostningsfordeling
på anlæg med forenet produktion eller betingelser, hvis forholdet ikke
gennem forhandling kan bringes til ophør.
Bestemmelsen indeholder ikke nærmere krav til Forsyningstilsynets
forhandling. Forsyningstilsynet oplever, at forhandlingspligtens omfang
ofte er genstand for forskellige fortolkninger og misforståelser og giver
indtryk af, at der skal ske en egentlig forhandling om sagens indhold,
herunder selve overtrædelsen. Derudover kan afgørelser om sagens substans
være vanskelig at adskille fra spørgsmålet om, hvordan et forhold bringes
til ophør. Forhandlingspligten indebærer videre, at de fulde økonomiske
konsekvenser af Forsyningstilsynets afgørelse i en tilsynssag ikke
nødvendigvis er kendt af varmeforsyningsvirksomhederne, før
forhandlingen er tilendebragt.
Det foreslås i
§ 21, stk. 4, 1. pkt.,
at
”giver
tilsynet, såfremt forholdet ikke
gennem forhandling kan bringes til ophør,”
ændres til ”træffer
Forsyningstilsynet afgørelse herom og kan desuden meddele”
.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil have en
pligt til at indlede og gennemføre en forhandling med en
varmeforsyningsvirksomhed i en konkret tilsynssag.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Forsyningstilsynets afgørelser vil
skulle følges uden videre, medmindre afgørelsen påklages til
Energiklagenævnet, og klagen af Energiklagenævnet gives opsættende
virkning. Det vil for eksempel betyde, at en afgørelse fra Forsyningstilsynet
om, at uretmæssigt opkrævede omkostninger skal tilbageføres til
Side 17/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
varmeaftagerne, vil skulle følges uden forudgående forhandling om
vilkårene, herunder tidshorisonten, for tilbageførslen.
Den foreslåede ændring vil ikke ud over ophævelsen af forhandlingspligten
have til hensigt at ændre den måde, som Forsyningstilsynet i dag fører tilsyn
i medfør af § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning. Forsyningstilsynet vil
således
som
hidtil
skulle
føre
tilsyn
med,
om
varmeforsyningsvirksomhedernes prissætning og betingelser er i
overensstemmelse med lov om varmeforsyning og regler udstedt i medfør
heraf.
Uanset den foreslåede ændring er Forsyningstilsynet, som
forvaltningsmyndighed omfattet af forvaltningslovens regler, herunder om
partshøring efter § 19 i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af
22. april 2014 med senere ændringer. Forsyningstilsynet vil således, som
hidtil skulle foretage høring af den, der er part i en sag, hvis parten ikke kan
antages at være bekendt med, at Forsyningstilsynet er i besiddelse af
bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige
vurderinger, før Forsyningstilsynet træffer afgørelse. Forsyningstilsynet må
således ikke træffe afgørelse, før parten er blevet gjort bekendt med
oplysningerne eller vurderingerne og givet denne lejlighed til at fremkomme
med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne eller
vurderingerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig
betydning for sagens afgørelse.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. lovforslagets § 2, og
bemærkningerne hertil. Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil
medføre, at Forsyningstilsynet efter den 1. juli 2025 hverken i igangværende
eller i nye sager efter § 21, stk. 4, vil skulle gennemføre en forhandling.
Til nr. 2
Det følger af § 21, stk. 5, at såfremt tariffer, omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller andre betingelser må antages at ville medføre
en i samfundsmæssig henseende uøkonomisk anvendelse af energi, kan
tilsynet efter forhandling som nævnt i stk. 4 give pålæg om ændring af
tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller
betingelser, jf. dog stk. 6 og 7.
Det foreslås i
§ 21, stk. 5,
at ”efter forhandling
som nævnt i stk. 4”
udgår.
Side 18/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil have en
pligt til at indlede og gennemføre en forudgående forhandling som nævnt i
§ 21, stk. 4, med en varmeforsyningsvirksomhed i en konkret tilsynssag.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede ændring i § 21,
skt. 4, hvorefter Forsyningstilsynet ikke vil skulle indlede og gennemføre
en forhandling. Det vil derfor være nødvendigt at foretage ændringer i § 21,
stk. 5. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. lovforslagets § 2, og
bemærkningerne hertil. Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil
medføre, at Forsyningstilsynet efter den 1. juli 2025 hverken i igangværende
eller nye sager efter § 21, stk. 5, vil skulle gennemføre en forhandling.
Til nr. 3
Forsyningstilsynet fører tilsyn i medfør af bestemmelserne i § 21, stk. 4 og
5, og § 21 b, stk. 4 og 5. Forsyningstilsynet fører tilsyn med
varmeforsyningsvirksomhedernes overholdelse af bestemmelserne i §§ 20,
20 a, 20 b eller 20 c, § 21 b, stk. 4, § 28 b, stk. 4, i lov om varmeforsyning
eller regler udstedt i henhold hertil.
Lov om varmeforsyning indeholder ikke en beføjelse for Forsyningstilsynet
til at kunne afvise at behandle en sag efter tilsynsbestemmelserne, herunder
ikke en tidsmæssig grænse for, hvor lang tilbage i tid Forsyningstilsynet vil
skulle gå i en konkret sag.
Det foreslås at indsætte nye bestemmelser i § 23, stk. 2 og 3, om
prioriteringsadgang og tidsbegrænsning i sager, hvor Forsyningstilsynet
fører tilsyn.
Det foreslås i
§ 23,
at det som
stk. 2
indsættes, at Forsyningstilsynet
beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at undersøge eller træffe
afgørelse i en sag, jf. § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5, herunder om
Forsyningstilsynets sagsbehandling midlertidigt eller endeligt skal
indstilles.
I praksis afgør Forsyningstilsynet allerede i dag, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en konkret tilsynssag. Det
Side 19/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
følger således af administrativ praksis, at Forsyningstilsynet i forbindelse
med modtagelsen af en anmeldelse eller en klage vil skulle vurdere, om der
er en konkret begrundet mistanke om et ulovligt eller urimeligt forhold af
en vis betydning. Med den foreslåede bestemmelse vil det således fremgå
direkte af lov om varmeforsyning, at Forsyningstilsynet er tillagt en
prioriteringsadgang.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne
foretage en prioritering af tilsynets ressourcer i forhold til, hvilke
tilsynssager Forsyningstilsynet vil undersøge og eventuelt træffe afgørelse
i. Det er hensigten, at Forsyningstilsynet vil anvende sine ressourcer der,
hvor der forventes at være en vis tilsynsmæssig effekt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet får beføjelse
til at kunne afvise at behandle en sag, selvom det fremgår af
bestemmelserne, at Forsyningstilsynet skal føre et tilsyn. Det vil for
eksempel kunne være tilfældet, hvor en klage findes uegnet til at danne
grundlag for sagens behandling uden at foretage en realitetsprøvelse af
klagen. Forsyningstilsynet vil på et hvilket som helst tidspunkt i
sagsbehandlingen kunne afvise at behandle alle eller dele af de elementer,
som er rejst i sagen. Den foreslåede bestemmelse vil tilsvarende finde
anvendelse på en tilsynssag, som Forsyningstilsynet har rejst af egen drift.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne
beslutte, at Forsyningstilsynet ikke vil træffe afgørelse i en sag. Det vil for
eksempelvis kunne være tilfældet, hvor Forsyningstilsynet modtager en
klage, og hvor det viser sig, at Forsyningstilsynet først vil kunne træffe
afgørelse efter at have iværksat yderligere og uforholdsmæssigt
ressourcekrævende undersøgelser, der ikke forventes at ville stå mål med
enten afgørelsens forventede resultat eller tilsynsmæssig betydning.
Forsyningstilsynet vil dermed blive berettiget til at prioritere de anmeldelser
eller klager, som tilsynet modtager, og forhold som tilsynet af egen drift i
øvrigt bliver bekendt med, forskelligt, og vil i den forbindelse råde over en
skønsbeføjelse, som ikke afhænger af, om sagens behandling befinder sig
på et mere eller mindre fremskredent stadium.
Den foreslåede bestemmelse vil således stille Forsyningstilsynet friere i
forhold til vurderingen af, hvorvidt der er anledning til at behandle en
Side 20/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
tilsynssag, herunder prioritere at rejse sager, hvor der er størst behov for, at
Forsyningstilsynet sætter ind i forhold til formålet med tilsynet.
Forsyningstilsynets overvejelser om at rejse eller afvise en tilsynssag er
underlagt de bindinger, der følger af de almindelige forvaltningsretlige
regler, herunder krav om saglig forvaltning og lighedsgrundsætning om at,
hvor væsentlige forhold i en sag er ens, skal sagerne behandles lige i retlig
henseende. Der må således ikke foretages usaglig forskelsbehandling. Den
foreslåede bestemmelse vil ikke have til hensigt at ændre herpå.
Det foreslås i
§ 23,
at det som
stk. 3, 1. pkt.,
indsættes, at Forsyningstilsynets
undersøgelser og afgørelser, jf. § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5, alene
kan vedrøre forhold for en periode på op til fem år forud for det tidspunkt,
hvor sagen er indbragt for eller rejst af Forsyningstilsynet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil have
en pligt til at realitetsbehandle forhold, der er omfattet af disse tilsyns
bestemmelser, i en periode på mere end fem år. Perioden på fem år vil skulle
regnes fra det det tidspunkt, hvor sagen er indbragt for Forsyningstilsynet
uanset hvornår Forsyningstilsynet konkret indleder sagsbehandlingen - eller
fra det tidspunkt, hvor sagen af egen drift er rejst af Forsyningstilsynet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en mere effektiv
ressourceanvendelse i Forsyningstilsynet samtidig med, at der sikres en
større
aktualitet
og
tilsynsmæssig
effekt
af
hensyn
til
varmeforsyningsvirksomhederne og varmeaftagerne. En periode på op til
fem år vil kunne tage hensyn til de modsatrettede interesser i de forskellige
led, det vil sige produktions- transmissions- og distributionsleddet.
En tidsbegrænsning i, hvor lang tid Forsyningstilsynets mulighed for at gøre
indgreb i prisfastsættelsen bagud i tid, forventes derudover at kunne
medvirke til at øge varmeforsyningsvirksomhedernes opmærksomhed på at
sikre, at priser og betingelser til enhver tid er i overensstemmelse med lov
om varmeforsyning og regler udstedt i henhold hertil, så varmeaftagerne
sikres bedst muligt.
Det foreslås, jf. lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil, at loven træder
i kraft den 1. juli 2025. Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil bl.a.
medføre, at Forsyningstilsynet fra den 1. juli 2025 vil kunne afskære
undersøgelsen eller sagsbehandlingen både i forhold til nye og
Side 21/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
igangværende sager. Fra den 1. juli 2025 vil både nye og igangværende
sager også som udgangspunkt være begrænset til de forudgående fem år,
medmindre Forsyningstilsynet anvender undtagelsen, der foreslås indsat i §
23, stk. 3, 2. pkt. Den foreslåede bestemmelse indeholder et betydeligt skøn
for Forsyningstilsynet. Med henblik på at opnå en blødere overgang til de
nye regler, forudsættes det, at Forsyningstilsynet vil anvende reglerne
mindre restriktivt i forhold til de sager, der er igangværende på tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Det foreslås i
§ 23,
at det som stk. 3,
2. pkt.,
indsættes, at Forsyningstilsynet
dog i særlige tilfælde kan udvide perioden, der er nævnt i 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet efter en
konkret vurdering vil kunne beslutte at behandle og eventuelt træffe
afgørelse i en sag rejst i medfør af bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b, eller
20 c, § 21 b, stk. 4, eller § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i henhold hertil,
der vedrører en periode på mere end de fem år, der følger af 1. pkt.
Særlige tilfælde vil eksempelvis kunne være sager, hvor Forsyningstilsynet
vurderer, at sagen har en helt særlig og væsentlig tilsynsmæssig effekt. Det
vil også kunne være, at en sag vurderes at kunne angå alvorlige
overtrædelser af lov om varmeforsyning, eller at der i en sag indgår
spørgsmål af principiel betydning for fremtidige tilsynssager. Det vil
endvidere kunne være, at sagen blev indbragt eller var igangværende på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, eller at der er gået lang tid fra sagen er
indbragt for Forsyningstilsynet og til, at tilsynet indleder sagsbehandlingen.
Det vil ikke være hverken muligt eller hensigten at fastlægge en
udtømmende opregning af typer af særlige tilfælde, idet det vil være op til
Forsyningstilsynet i den enkelte sag konkret at vurdere, om der foreligger
sådanne særlige forhold.
Det er forventningen, at Forsyningstilsynet på et tidligt tidspunkt i
sagsprocessen vil foretage en vurdering af, om en tilsynssag giver
Forsyningstilsynet grundlag for at udvide perioden for Forsyningstilsynets
undersøgelse,
og
at
Forsyningstilsynet
vil
orientere
varmeforsyningsvirksomheden og øvrige parter herom.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil. Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil bl.a.
Side 22/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
medføre, at både nye og igangværende sager fra den 1. juli 2025 som
udgangspunkt være begrænset til de forudgående fem år efter § 23, stk. 3, 1.
pkt., med mindre Forsyningstilsynet anvender den foreslåede bestemmelse
i § 23, stk. 3, 2. pkt. Med henblik på at opnå en blødere overgang til de nye
regler, forudsættes det, at Forsyningstilsynet vil anvende reglerne mindre
restriktivt i forhold til de sager, der er igangværende på tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Det foreslås i
§ 23,
at det som stk. 3,
3. pkt.,
indsættes, at andre ikke kan
anmode Forsyningstilsynet om at udvide perioden, jf. 2. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke vil være muligt for
andre, herunder for den, der måtte være part efter de forvaltningsretlige
regler, i en tilsynssag, at anmode Forsyningstilsynet om at udvide
undersøgelses- og afgørelsesperioden. Det vil som hidtil som led i
Forsyningstilsynets beslutningsgrundlag være muligt for andre at kunne
fremsende oplysninger, som er nødvendige for Forsyningstilsynets
varetagelse af tilsynets opgaver efter lov om varmeforsyning efter regler
fastsat i medfør af loven, herunder til brug for Forsyningstilsynets vurdering
af, om der er grundlag for at udvide perioden til mere end de fem år, der
følger af § 23, stk. 3, 1. pkt.
Forsyningstilsynets beslutning om at udvide perioden for undersøgelse og
eventuelt afgørelse vil være en procesbeslutning. Forsyningstilsynets
procesbeslutninger er ikke selvstændige afgørelser i henhold til
forvaltningsloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen vil bl.a. indebære, at Forsyningstilsynet fra
den 1. juli 2025 vil kunne afskære undersøgelsen eller sagsbehandlingen
både i forhold til nye og igangværende sager, jf. den forslåede § 23, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil. Fra den 1. juli 2025
vil både nye og igangværende sager også som udgangspunkt være begrænset
til de forudgående fem år efter forslagets § 23, stk. 3, 1. pkt., med mindre
Forsyningstilsynet anvender undtagelsen, der foreslås indsat i § 23, stk. 3,
2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil. De foreslåede
bestemmelser indeholder et betydeligt skøn for Forsyningstilsynet. Med
Side 23/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
UDKAST
henblik på at opnå en blødere overgang til de nye regler, forudsættes det, at
Forsyningstilsynet vil anvende reglerne mindre restriktivt i forhold til de
sager, der er igangværende på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen vil desuden indebære, at Forsyningstilsynet
efter den 1. juli 2025 ikke vil skulle gennemføre en forhandling i hverken
igangværende eller nye sager efter § 21, stk. 4 og 5, jf. lovforslagets § 1, nr.
1 og 2, og bemærkningerne hertil.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om varmeforsyning
ikke gælder for Færøerne og Grønland, og heller ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. § 36 i lov om varmeforsyning.
Side 24/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0025.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om varmeforsyning jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2.
februar 2024,
som ændret ved […]
foretages følgende ændringer:
§ 21. ---
Stk. 1-3.
---
Stk. 4.
Finder
Forsyningstilsynet, at tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller andre
betingelser er urimelige eller i strid
med bestemmelserne i §§ 20, 20 b
eller 20 c, § 28 b, stk. 4, eller
regler udstedt i henhold til loven,
giver tilsynet, såfremt forholdet
ikke gennem forhandling kan
bringes til ophør, pålæg om
ændring af tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller
betingelser, jf. dog stk. 6 og 7. 1.
pkt. finder ikke anvendelse på
virksomheder for overskudsvarme,
der er omfattet af regler udstedt i
medfør af § 20, stk. 19.
Stk. 5.
Såfremt tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller andre
betingelser må antages at ville
medføre en i samfundsmæssig
henseende uøkonomisk anvendelse
af energi, kan tilsynet efter
forhandling som nævnt i stk. 4
1.
I
§ 21, stk. 4, 1. pkt.,
ændres
»giver tilsynet, såfremt forholdet
ikke gennem forhandling kan
bringes til ophør,« til: »træffer
Forsyningstilsynet afgørelse herom
og kan desuden meddele«.
2.
I
§ 21, stk. 5,
udgår »efter
forhandling som nævnt i stk. 4«.
Side 25/26
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Lovudkast: Høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2952383_0026.png
UDKAST
give pålæg om ændring af tariffer,
omkostningsfordeling på anlæg
med forenet produktion eller
betingelser, jf. dog stk. 6 og 7.
Stk. 6-8.
---
§ 23.
Forsyningstilsynets
afgørelser skal meddeles skriftligt
og indeholde oplysning om de
forhold og synspunkter, som har
været bestemmende for afgørelsen.
3.
§ 23
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk.
2.
Forsyningstilsynet
beslutter, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller
træffe afgørelse i en sag, jf. § 21,
stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5,
herunder om Forsyningstilsynets
sagsbehandling midlertidigt eller
endeligt skal indstilles.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets
undersøgelser og afgørelser, jf. §
21, stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og
5, kan alene vedrøre forhold for en
periode på op til fem år forud for
det tidspunkt, hvor sagen er
indbragt for eller rejst af
Forsyningstilsynet.
Forsyningstilsynet kan dog i
særlige tilfælde udvide perioden,
der er nævnt i 1. pkt. Andre kan
ikke anmode Forsyningstilsynet
om at udvide perioden, jf. 2. pkt.«
Side 26/26