Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2980410_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Dato: 18-02-2025
Enhed: Patientsikkerhed og
Lovkvalitet
Sagsbeh.: HBT
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 8369
Dok. nr.: 272630
Høring over udkast til forslag til lov om overgangen til en ny
sundhedsstruktur (Overgangsloven).
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til lov om overgangen til en ny
sundhedsstruktur (Overgangsloven) i offentlig høring.
Nedenfor beskrives 1) Baggrunden for lovforslaget, 2) Lovforslagets indhold og 3)
Frist og kontaktoplysninger.
1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er en del af den første lovpakke, der har til formål at udmønte dele af
Aftale om en sundhedsreform 2024 (herefter sundhedsreformaftalen), som blev
indgået den 15. november 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre.
Lovforslaget skal indgå i den første lovpakke sammen med et forslag til lov om en ny
regional forvaltningsmodel m.v. og et forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(National fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud,
begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og flere og nye klinikformer i det
almenmedicinske tilbud).
Dette lovforslag indeholder de lovgivningsmæssige ændringer, der følger af
sundhedsreformaftalen, og som handler om overgangen til en ny sundhedsstruktur.
Lovforslaget har til formål at sikre en smidig og rimelig overgang vedrørende de
opgaver, der flyttes fra kommunerne til de nye regioner og fra Region Sjælland og
Region Hovedstaden til Region Østdanmark, for dermed at sikre, at de myndigheder,
der overtager opgaverne, kan løse disse bedst muligt. Lovforslaget fastsætter således
de midlertidige regler, der regulerer forholdene i forbindelse med overgangen fra den
nuværende til den fremtidige forvaltningsstruktur.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag om en ny regional
forvaltningsmodel, som fastsætter den nye regionale inddeling med fire regioner og
med sundhedsråd.
Lovforslaget indeholder bl.a. følgende elementer:
2. Lovforslagets indhold
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: udkast til forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (Overgangsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Lovforslaget vil give hjemmel til, at Region Sjælland og Region Hovedstaden
sammenlægges den 1. januar 2027, og at indenrigs- og sundhedsministeren på
baggrund af Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, og
på baggrund af den opmandsproces, ministeriet vil iværksætte i overensstemmelse
med aftalen, kan fastlægge de nye regioners inddeling i sundhedsråd.
Lovforslaget vil indeholde en regulering af forskellige retlige forhold for regionernes
virksomhed i 2026. 2026 er overgangsåret før den 1. januar 2027, hvor den nye
region etableres, og hvor en række sundhedsopgaver foreslås overført til de nye
regioner med virkning fra den 1. januar 2027. Regeringen vil i næste
folketingssamling fremsætte lovforslag om overførslen af disse sundhedsopgaver.
Lovforslaget vil i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen indeholde
bestemmelser, der sikrer etablering af den nye forvaltningsstruktur den 1. januar
2027.
Regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil blive videreført frem til
den 1. januar 2027 for at varetage myndighedsansvaret og driften af de regionale
opgaver. Samtidig vil der ved kommunal- og regionalvalget i 2025 øst for Storebælt
blive afholdt valg til et regionsråd for Region Østdanmark, der i 2026 alene vil være et
forberedende regionsråd, og som fra den 1. januar 2027 vil indtræde som et
regionsråd for den nye Region Østdanmark. Det forberedende regionsråd vil i 2026
varetage forberedelsen af den nye Region Østdanmark og af de nye opgaver, hvis
myndighedsansvar overgår til Region Østdanmark den 1. januar 2027.
Vest for Storebælt vil der ved kommunal- og regionalvalget i 2025 blive afholdt
regionalvalg til de fortsættende tre regioner vest for Storebælt, Region Nordjylland,
Region Midtjylland og Region Syddanmark. De nyvalgte regionsråd tiltræder som
regionsråd den 1. januar 2026. De nyvalgte regionsråd vil i 2026 både varetage
myndighedsansvaret og driften af de regionale opgaver og samtidig varetage
forberedelsen af de nye opgaver, hvis myndighedsansvar overgår til regionerne den
1. januar 2027.
Lovforslaget vil i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen forpligte
regionsrådene til allerede i 2026 at etablere forberedende sundhedsråd, der vil få til
opgave at forberede sundhedsrådenes opgaver fra den 1. januar 2027. De
forberedende sundhedsråd vil i forhold til geografisk inddeling og medlemmer være
de samme som de sundhedsråd, der etableres fra den 1. januar 2027.
Lovforslaget vil endvidere sikre, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region
Midtjylland og Region Syddanmark nedsætter forretningsudvalg og stående udvalg
for 2026, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark nedsætter et
forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark, og at der i alle de nye
regioner kan nedsættes særlige udvalg. Lovforslaget vil desuden indeholde regler om
disse udvalgs sammensætning og funktioner.
Lovforslaget vil i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen indeholde de
fornødne bemyndigelser for indenrigs- og sundhedsministeren til at sikre den
vederlagsstruktur, der er beskrevet i aftalen.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: udkast til forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (Overgangsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Lovforslaget vil endvidere i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen give
hjemmel til sikre, at der i kommunerne udøves økonomisk tilbageholdenhed med
økonomiske dispositioner, der har væsentlig betydning for opgaveløsningen og den
efterfølgende flytning af opgaven, og i Region Sjælland og Region Hovedstaden
udøves økonomisk tilbageholdenhed med økonomiske dispositioner, der har
væsentlig betydning for den efterfølgende sammenlægning. Lovforslaget vil derfor
give indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at fastsætte, at Region
Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark henholdsvis det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark kan ændre og godkende væsentlige økonomiske
dispositioner, der træffes i kommunerne, og at det forberedende regionsråd for
Region Østdanmark kan ændre og godkende væsentlige økonomiske dispositioner for
Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Lovforslaget vil desuden i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen give
hjemmel til, at kommuner og regioner i løbet af 2026 kan indgå en aftale om fortsat
drift af kommunale sundhedsopgaver, der overføres til regionerne, og at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte en frist herfor. Lovforslaget giver også hjemmel
til, at regionerne i tilfælde, hvor en aftale ikke indgås, kan anmode kommunerne om
fortsat drift af kommunale sundhedsopgaver, der overføres til regionerne, og at
indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte en frist herfor. I overensstemmelse
med aftalen om en sundhedsreform forventes det, at fristen for kommunal og
regional aftaleindgåelse vil blive fastsat til den 1. april 2026.
Lovforslaget vil endvidere i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen give
hjemmel til, at aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der udelukkende eller
overvejende er knyttet til en sundhedsopgave, der overføres, som udgangspunkt
overføres til den myndighed, der modtager opgaven. Lovforslaget vil indeholde
bestemmelser om, at kommunen skal kompenseres, hvis regionen modtager flere
aktiver end passiver.
Overførslen af aktiver og passiver fra kommuner til regioner vil ske uafhængigt af den
økonomiske ramme for kommuner og regioner, der fastlægges i forbindelse med
DUT-forhandlingerne som følge af opgaveflytningerne.
Lovforslaget vil i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen give hjemmel til, at
virksomhedsoverdragelsesloven finder anvendelse i alle tilfælde, hvor en ansat
overføres fra en myndighed til en anden som følge af opgaveoverførslerne, og at
tjenestemandsloven overgår til ansættelse under den nye myndighed på de vilkår,
der svarer til de hidtidige vilkår.
Lovforslaget vil også i overensstemmelse med sundhedsreformaftalen give hjemmel
til, at kommuner og regioner i løbet af 2026 inden for frister, der fastsættes af
indenrigs- og sundhedsministeren, forhandler om overførslen af aktiver, passiver,
rettigheder, pligter og ansatte. Kan myndighederne ikke blive enige, vil et delingsråd,
der nedsættes af indenrigs- og sundhedsministeren, skulle træffe beslutning om
overførslen. Delingsrådet vil bestå af en dommer som formand og en repræsentant
for staten, regionerne og kommunerne.
Lovforslaget vil indeholde bestemmelser, der sikrer, at regionsrådene i løbet af 2026,
det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og de forberedende
sundhedsråd underkastes samme tilsyn og samme straffebestemmelser som
kommunalbestyrelser og regionsråd i dag
Side 3
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: udkast til forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (Overgangsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2980410_0004.png
3. Frist og kontaktoplysninger
./.
Der vedlægges en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle
bemærkninger til udkastet
senest den 19. marts 2025.
Bemærkningerne bedes
fremsendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Evt. spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Hans B. Thomsen ([email protected]).
Med venlig hilsen
Hans B. Thomsen
Side 4