Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2979769_0001.png
Regeringen
KL
Aftale mellem regeringen og KL om ændringer af
selvbudgetteringsordningen
18. februar 2025
Muligheden for at selvbudgettere har særligt til formål at give kommuner med
vækst mulighed for at tilpasse deres budgetter til de lokale forventninger. Selvbud-
getteringsordningen har dog også givet anledning til usikkerhed for kommunerne,
herunder de kommuner, der vælger statsgarantien.
Det fremgår af
Aftale mellem regeringen og KL af d. 18. november 2024,
at der skal op-
nås enighed om holdbare ændringer af selvbudgetteringsordningen, der understøt-
ter, at ordningen primært skal være relevante for en mindre gruppe af vækstkom-
muner, og der samtidig sikrer større stabilitet for kommuner, der vælger det stats-
garanterede udskrivningsgrundlag.
Regeringen og KL er på den baggrund enige om at ændre reglerne for selvbudget-
teringsordningen, så selvbudgettering fremover har fokus på kommunens egen
udvikling,
jf. boks 1.
Kommunerne vil fortsat have mulighed for at selvbudgettere
med eget udskrivningsgrundlag og folketal, mens effekterne i efterreguleringen ge-
nerelt reduceres.
Parterne er ligeledes enige om at etablere et sikkerhedsnet, så budgetsikkerheden
for kommuner, der vælger statsgaranti, også understøttes under særlige omstæn-
digheder. Konkret indebærer sikkerhedsnettet, at der fastsættes en øvre ramme på
1,5 mia. kr. for de samlede gevinster i selvbudgetteringsordningen, og dermed den
samlede maksimale modregning i bloktilskuddet for alle kommuner.
Ændringerne sigter på, at ordningen primært skal være relevant for en mindre
gruppe vækstkommuner, så budgetterne kan tilpasses til lokale forhold, samtidig
med at ordningen fremadrettet giver øget stabilitet og budgetsikkerhed for kom-
muner, der vælger det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Parterne vil løbende
følge erfaringerne med de ændrede regler.
Regeringen vil fremsætte lovgivning med henblik på, at ændringerne kan træde i
kraft med virkning fra og med kommunernes budgetlægning for 2026.
Det er også regeringens intention, at de kommuner, der i 2024 og 2025 har valgt
statsgaranti, ikke skal stilles værre i forbindelse med efterreguleringen vedrørende
disse år, end hvis de havde valgt selvbudgettering efter den nuværende ordning.
Boks 1
Fakta om ændringen af selvbudgetteringsordningen
Ændringen indebærer, at den endelige udligningsberegning kun opdateres i forhold til den
enkelte selvbudgetterende kommunes endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag og indbyg-
gere. Beregningen af udligningsbeløbet i forbindelse med efterreguleringen for kommuner,
der vælger selvbudgettering, vil ske i forhold til landsgennemsnittet i den statsgaranterede
udligningsberegning.
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 34: Orientering om aftale mellem regeringen og KL om selvbudgettering (2025-1148) fra indenrigs- og sundhedsministeren
2979769_0002.png
Side 2 af 2
Ændringen vil overordnet set reducere de forventede effekter af selvbudgetteringsordnin-
gen, eftersom der ikke længere vil være en effekt, som kan tilskrives den endelige udvik-
ling i andre kommuner. Dermed øges budgetsikkerheden og stabiliteten for kommuner,
der vælger statsgarantien, også i år med ændringer som følge af konjunkturudviklingen.
For at skabe yderligere budgetsikkerhed for kommuner med statsgaranti, etableres der
samtidig et sikkerhedsnet. Det indebærer, at der fastsættes en øvre ramme på 1,5 mia. kr.
for de samlede gevinster i selvbudgetteringsordningen og dermed den samlede modreg-
ning i bloktilskuddet for alle kommuner. Rammen reguleres årligt med udviklingen i det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag, dog maksimalt en vækst på 5 pct. fra et år til det
næste.
Såfremt den samlede selvbudgetteringsgevinst overstiger rammen, foretages der en ned-
skrivning af den overskydende gevinst for de selvbudgetterende kommuner, hvor der kan
opgøres en positiv gevinst. Nedskrivningen fordeles efter en nøgle, der er baseret på
disse kommuners andel af gevinsten. Efterreguleringen af kommunernes skatteindtægter
reguleres med nedskrivningen.
Gevinster og tab indgår efter almindelige kommunaløkonomiske principper i fastsættelsen
af bloktilskuddet. Det vil bl.a. sige, at gevinster og tab modregnes for kommunerne under
ét ifm. balanceopstillingen, også i ekstraordinære tilfælde.