Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2979505_0001.png
I Social- og Indenrigsministeriets Vejledning om kommunale fællesskaber fra 2016 står der i
afsnit 3.2 på side 21 flg.:
Vejledning om kommunale fællesskaber
“En deltagerkommune kan ikke delegere varetagelse af en opgave til et kommunalt
fællesskab. Ved delegation forstås i denne forbindelse, at udførelsen af opgaven lægges over i
en enhed uden for kommunen, men at ansvaret herfor forbliver hos kommunalbestyrelsen.
Det er delegation, når kommuner lader deres opgaver varetage af private, herunder når de
overlader opgaver til aktie- eller anpartsselskaber, som de selv er medejere af.
Det anførte betyder, at hvis et kommunalt fællesskab skal løse opgaver på
deltagerkommunernes vegne, så kan det kun ske ved en overførelse af kompetencen hertil i
vedtægterne efter reglerne i den kommunale styrelseslovs § 60. Heller ikke en
vedtægtsbestemmelse om, at et kommunalt fællesskab kan løse opgaver på en
deltagerkommunes vegne efter aftale (delegation), kan give hjemmel hertil. Se dog afsnit
3.5.2.3.1 om et kommunalt fællesskabs begrænsede muligheder for at udføre opgaver efter
kommunalfuldmagtsreglerne, herunder for deltagerkommunerne.
Om en samarbejdsaftale indebærer overførelse af kompetence og dermed er omfattet af den
kommunale styrelseslovs § 60, må vurderes konkret på baggrund af aftalens indhold. Ofte vil
der dog være tale om afgivelse af kompetence, når der er tale om et samarbejde, der skal
varetage kommunale opgaver, forpligter kommunerne økonomisk i en ikke helt kort periode og
indebærer oprettelse af et styrende organ. Som nævnt i afsnit 1.2 forudsætter betegnelsen
”kommunalt fællesskab”, at der er tale om et samarbejde efter § 60, hvorved der er oprettet et
styrende organ. Denne vejledning omhandler som nævnt kun kommunale fællesskaber”.
Horten advokatpartnerselskab skriver og tolker afsnittet i vejledningen således:
”Kan et § 60-fællesskab løse ikke-kompetenceoverdragede opgaver for
ejerkommunerne?
Det daværende Social- og Indenrigsministerium udgav i april 2016 en vejledning om § 60-
fællesskaber. Heri kommer ministeriet bl.a. ind på rammerne for et § 60-fællesskabs
udførelse af opgaver for andre, og det anføres, at:
1. et § 60-fællesskab kan udføre opgaver med hjemmel i kommunalfuldmagten, f.eks.
producere varer og tjenesteydelser til eget brug
2. kommunalfuldmagtens hovedregel om, at kommuner ikke må udøve erhvervsaktivitet
også gælder for § 60-fællesskaberne; det samme gælder undtagelserne fra denne
hovedregel
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 33: Baggrund for INU alm. del - spm. 37 om varetagelse af ikke-kompetenceoverdragede opgaver i § 60-fællesskaber
3. et § 60-fællesskab derfor kan afsætte biprodukter og tilfældigt opstået overkapacitet,
bl.a. pga. hensynet til at undgå værdispild.
Det anføres også (side 21 i vejledningen), at:
“En
deltagerkommune kan ikke delegere varetagelse af en opgave til et kommunalt
fællesskab. […] Det anførte betyder, at hvis et kommunalt fællesskab skal løse opgaver på
deltagerkommunernes vegne, så kan det kun ske ved en overførelse af kompetencen hertil i
vedtægterne efter reglerne i den kommunale styrelseslovs § 60.”
Samlet set må vejledningen forstås sådan, at det ikke muligt at indgå en kontrakt mellem en
ejerkommune og et § 60-fællesskab om, at § 60-fællesskabet skal løse opgaver for ejer-
kommunen. Dette kan kun ske, hvis opgaven har karakter af biproduktion eller tilfældigt
overstået overkapacitet, der ikke kan afskaffes. Ønsker en ejerkommune, at § 60-fællesskabet
skal udføre en given opgave – f.eks. drive en genbrugsplads – skal opgaven derfor
kompetenceoverdrages til § 60-fællesskabet.”