Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Et kommunalretligt hul
Ankestyrelsen behandler ikke klager over
manglende berigtigelse
Af Mikael Hertig
* Gæsteforsker, cand.scient.pol.
Henvendelse til Folketingets Indenrigsudvalg 25. november 2024
1
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-24 fra Mikael Hertig om anmodning om foretræde for udvalget om Ankestyrelsen
Et hul i loven?
Erfaringer fra kommunal administrativ praksis viser, at kommunerne under
ét yderst sjældent og en del kommuner aldrig efterlever
Databeskyttelsesforordningens artikler 16, 18 og 19.
De relevante bestemmelser kommer her:
GDPR Artikel 16
Ret til berigtigelse
Den registrerede har ret til at få urigtige personoplysninger om sig
selv berigtiget af den dataansvarlige uden unødig forsinkelse. Den
registrerede har under hensyntagen til formålene med behandlingen
ret til få fuldstændiggjort ufuldstændige personoplysninger, bl.a. ved
at fremlægge en supplerende erklæring.
§ 48. Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne og kommunale
fællesskaber, jf. § 60, overholder
den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder,
herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i
medfør af denne lovgivning, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Ankestyrelsen fører ikke tilsyn med, at kommunerne og kommunale
fællesskaber, jf. § 60, overholder ansættelsesretlige regler.
Stk. 3.
Ankestyrelsen fører ikke tilsyn, i det omfang særlige klage- eller
tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.
Henvendelse til Folketingets Indenrigsudvalg 25. november 2024
2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-24 fra Mikael Hertig om anmodning om foretræde for udvalget om Ankestyrelsen
Det har i sager, jeg har kendskab til medført, at tilsyneladende opdigtede
påstande om borgere indgår i begrundelser for fx tvangsfjernelser uden trods
den pågældendes begæringer herom er nægtet berigtigelse. Kommunen
fastholder en – set med mine øjne klart opdigtet påstand.
Datatilsynet må ikke tage stilling til en påstands betydning i en sag i den
offentlige forvaltning, men kun om, hvorvidt bestemmelsen – her typisk
artikel 16, er overholdt eller ej. Derfor er Datatilsynet ikke noget ”andet
klageorgan” med relevans for forholdet mellem myndighed og borger.
I sagsbehandlingsforløbet er det ret ligegyldigt, tre-fire måneder efter at en
uigenkaldelig afgørelse er truffet, at pålægge kommunens forvaltning at
granske den nu forældede begæring. Med de nuværende meget lange
sagsbehandlingstider i diverse ankeorganer har fuldbyrdelsen som regel
fundet sted, lang tid før en muligvis ulovlig afgørelse er behandlet i et
ankeorgan. Da ugyldighedslæren ikke er slået igennem i de fleste af disse
sager, især tvangsfjernelser eller hårde økonomiske sanktioner, så bliver det
jo umuligt at gøre store krænkelser og skader gode igen.
Men her er der tilsyneladende opstået et helle. Kort sagt som en ikke
undtagelsesfri generalisation: Kommunerne berigtiger ikke påstande, der
påstås usande. Pligten består i, at forvaltningen skal granske den
pågældende påstand. Da afgørelser altid skal hvile på rigtige påstande, og da
bevisbyrden i disse tunge sager helt ligger hos kommunen, er det uheldigt,
at der ikke er nogen praksis for at følge bestemmelsen i artikel 16.
Det er op til Datatilsynet, om det ønsker at behandle berigtigelsessager.
Henvendelse til Folketingets Indenrigsudvalg 25. november 2024
3
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 25/11-24 fra Mikael Hertig om anmodning om foretræde for udvalget om Ankestyrelsen
Et par forslag
1: Ministeren pålægges at opgøre en statistik over, hvor mange formelle
berigtigelser hver kommune har foretaget i 2023 i tvangsfjernelsessager.
2: KMSTL § 48 foreslås omformuleret, så Ankestyrelsen kan behandle
berigtigelsessager. (Kommunen skal altid berigtige, også gamle påstande)
Samtidig pålægges landes kommuner i alle sager, der lægger op til
bebyrdende forvaltningsakter, at vejlede borgeren jf. forvaltningslovens § 7,
stk. 1 om muligheden for at få falske påstande om sig selv korrigeret eller
berigtiget.
Henvendelse til Folketingets Indenrigsudvalg 25. november 2024
4