Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 12
Offentligt
UDKAST
Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del - Bilag 12
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og statens afregning
af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne og lov om kommunal ud-
ligning og generelle tilskud til kommuner
(Afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg
af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune)
§1
I lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og
dækningsafgift til kommunerne, jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august
2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, § 1 i lov nr. 2052
af 19. december 2020 og ved § 2 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 7, stk. 1 affattes således:
»Kommunalbestyrelsen
skal budgettere med et statsgaranteret udskriv-
ningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat, jf. dog 2. pkt.
Kommunalbestyrelsen kan frem til og med for kalenderåret 2025 vælge at
budgettere enten med dens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kom-
munal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskrivnings-
grundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.«
2.
§ 7, stk. 2,
ophæves, og i
stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres »§ 16, stk. 4« til
»§ 16, stk. 3«.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
3.
Efter § 7 indsættes i
afsnit I:
»§ 7 a. Kommuner, der for kalenderåret 2024 har valgt at budgettere med
et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kir-
keskat efter § 7, stk. 1, kan for kalenderåret 2024 ekstraordinært vælge at
ændre valget til at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget
for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Stk. 2.
Kommuner, der efter stk. 1 ekstraordinært vælger at ændre valget
til at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal
indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2024, skal give endelig medde-
lelse herom til Indenrigs- og Sundhedsministeriet [den 20. december 2024].
Stk. 3.
Kommuner, der efter stk. 1 ekstraordinært vælger at ændre valget
til at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2024, skal som eget skøn an-
vende det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomst-
skat og kirkeskat for kalenderåret 2024.«
4.
§ 16, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 63 af 19. januar 2021, som ændret senest ved § 8 lov nr.
923 af 18. maj 2021 og § 30 lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
2.
I
§ 21
efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
4.
Til Fanø Kommune ydes et tilskud på 20,0 mio. kr. Tilskuddet
reguleres fra og med tilskudsåret 2026 én gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3.
I
§ 21, stk. 4,
der bliver til stk. 5, indsættes efter
»Kommuner,
der modta-
ger tilskud i henhold til stk. 2«: »eller stk. 4«
4.
§ 24
affattes således:
Ȥ 24.
Afregning af tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter
denne lov, bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf. § 16, sker efter en
af indenrigs- og sundhedsministerens
udmeldt samlet beregning for til-
skudsåret. Indenrigsministeren- og sundhedsministeren giver senest den 1.
juli i året forud for tilskudsåret kommunalbestyrelserne meddelelse om disse
beløb, jf. dog 3. pkt. Afregning af tilskud og bidrag til den enkelte kommune
efter denne lov, bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf. § 16, sker frem
til og med 2025 enten efter en af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldt
samlet beregning for tilskudsåret eller efter en særskilt beregning for de
kommuner, som har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget.
5.
§ 24, stk. 2-7,
ophæves.
6.
§ 27, stk. 2,
ophæves.
2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
7.
§ 28, stk. 2,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 31. december 2024, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2 og 4, § 2, nr. 5-7, træder i kraft 1. januar 2029.
Stk. 3.
§ 2, nr. 1-3, har virkning fra og med tilskudsåret 2026.
§4
[overgangsbestemmelse vedr. dato for omvalg]
3
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
Indledning
Baggrund
Lovforslagets hovedpunkter
Afskaffelse af selvbudgetteringsordningen
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af statsgarante-
rede udskrivningsgrundlag for 2024
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
3.3
Ø-tilskud til Fanø Kommune
3.2.
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
5.
6.
7.
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0005.png
UDKAST
8.
9.
10.
11.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Kommuner har mulighed for at budgettere med et statsgaranteret indtægts-
grundlag for at opnå budgetsikkerhed for kommunen.
Kommuner har også mulighed for at selvbudgettere. Denne mulighed sigter
primært på at give vækstkommuner mulighed for at budgettere med et eget
skøn mod en efterregulering, når de faktiske grundlag kendes.
Selvbudgetteringsordningen i kommunerne har over de senere år givet an-
ledning til stigende udfordringer. Dette på grund af den risiko et større antal
kommuner påtager sig ved valg af selvbudgettering og på grund af afledte
konsekvenser for de kommuner, der vælger statsgaranti, og ikke længere
kan lægge til grund, at denne ordning tilbyder budgetsikkerhed. Statsgaran-
tien er dermed stik imod hensigten ikke længere et sikkert valg.
Formålet med dette lovforslag er at genetablere stabilitet i og forudsigelig-
heden om kommunernes økonomiske forudsætninger ved at afskaffe mulig-
heden for selvbudgettering med eget skøn for udskrivningsgrundlaget og
dermed også for grundlaget for kommunal udligning og generelle tilskud. I
forlængelse heraf foreslås det, at der ekstraordinært gives mulighed for, at
de kommuner, der har valgt statsgaranti for 2024, kan ændre deres valg til
selvbudgettering.
Herudover lægges der op til, at Fanø Kommune omfattes af ordningen med
tilskud til ø-kommuner uden bro-fast fast forbindelse.
2. Baggrund
Kommuner har siden 1995 haft mulighed for at vælge at budgettere med et
statsgaranteret grundlag for udskrivningsgrundlaget, hvor udviklingen føl-
ger et landsgennemsnit, og dermed for kommunal udligning og generelle
tilskud. Kommunerne skal træffe dette valg i oktober forud for budgetåret.
5
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Kommuner kan også vælge at budgettere med eget skøn for udskrivnings-
grundlaget og dermed for grundlaget for kommunen i tilskuds og udlig-
ningssystemet. For kommuner, som vælger selvbudgettering, foretages tre
år efter det pågældende budgetår en efterregulering for den faktiske udvik-
ling.
Selvbudgetteringsordningen har primært haft til formål at tage højde for, at
nogle kommuner kan have en vækst over landsgennemsnittet, som de ønsker
at kunne budgettere med ud fra en forventning om en gevinst. For nogle
kommuner har efterreguleringen på baggrund af den faktiske udvikling dog
i stedet givet anledning til tab som følge af bl.a. den samfundsøkonomiske
udvikling.
Når bloktilskuddet til kommunerne fastsættes, følger det det generelle prin-
cip om, at kommunernes samlede indtægter og udgifter skal være i balance.
I den forbindelse tages der højde for kommunernes samlede gevinster eller
tab fra selvbudgettering. Det har fungeret, fordi det hidtil har været et fåtal
af kommuner, som har benyttet selvbudgetteringsordningen.
Der har over de senere år være statslige indgreb i ordningen for at afbøde
større negative konsekvenser af kommunernes valg af budgetmetode. Senest
i 2020 som følge af situationen med COVID-19, hvor kommuner fik mulig-
hed for at vælge om fra selvbudgettering til statsgaranti. Det kan have givet
anledning til en forventning i kommunerne om, at staten vil gribe ind, så-
fremt valget af budgetmetode giver anledning til tab, og det kan påvirke
kommunernes vurdering af risikoen ved at selvbudgettere.
I budgetterne for 2024 og 2025 er det henholdsvis 82 og 96 kommuner, som
har valgt at selvbudgettere. Flere kommuner har givet udtryk for, at de har
valgt at påtage sig en økonomisk risiko med denne ordning for at imødegå
et potentielt tab i bloktilskud som følge af en forventning om andre kommu-
ners gevinst ved efterreguleringen, som finder sted i 2027 henholdsvis 2028.
De 16 kommuner, som valgte statsgarantien ved budgetlægningen for 2024,
har ansøgt om at få mulighed for at vælge om til selvbudgettering ud fra den
begrundelse, at det i situationen forventes at medføre en større budgetsik-
kerhed end statsgarantien.
Mulighed for et sådant omvalg til selvbudgettering i 2024, kræver en lov-
ændring.
Der er således opstået en situation, hvor selvbudgetteringsordningen er ud-
fordret, og hvor valget af selvbudgettering uanset udvikling får væsentlig
6
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
større betydning for den kommunale økonomi end tidligere, og dermed gi-
ver væsentlig større usikkerhed omkring kommunernes økonomiske forud-
sætninger for at levere service til borgerne. Derfor foreslås det, at selvbud-
getteringsordningen afskaffes fra og med budgetlægningen for 2026.
Regeringen har tilkendegivet, at det er intentionen i finansloven for 2025 at
tildele Fanø Kommune et tilskud på 20,0 mio. kr. som følge af de merudgif-
ter, som kommunen har som ikke brofast ø-kommune. Ligeledes har rege-
ringen tilkendegivet at ville søge Folketingets opbakning til en ændring af
udligningslovens § 21 med henblik på et tilsvarende årligt ø-tilskud til Fanø
Kommune fra 2026 og frem.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Afskaffelse af selvbudgetteringsordningen
3.1.1. Gældende ret
Kommuner kan ved budgetlægningen efter gældende lov beslutte, hvordan
der for det kommende budgetår skal budgetteres med indtægter for den kom-
munale indkomstskat og folketallet. Konkret har kommunerne ved budget-
lægningen valgfrihed mellem at basere budgettet på:
1. Et statsgaranteret udskrivningsgrundlag og hertil knyttede statsgarante-
rede tilskuds- og udligningsbeløb, som anført i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets tilskudsudmelding (”statsgarantien”). Det giver
vished om indtægterne for det kommende år.
2. Kommunens eget skøn over udskrivningsgrundlaget, folketal mv. og
foreløbige tilskuds- og udligningsbeløb beregnet på disse forudsætnin-
ger mod en efterregulering for den faktiske udvikling (”selvbudgette-
ring”).
Det fremgår således af § 7 i lov om kommunal indkomstskat, at kommunal-
bestyrelsen kan vælge at budgettere enten med deres eget skøn over udskriv-
ningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med et stats-
garanteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
I henhold til § 16 i lov om kommunal indkomstskat opgøres der for de kom-
muner, som har valgt selvbudgettering, et efterreguleringsbeløb med ud-
gangspunkt i opgørelse af henholdsvis de kommunale indkomstskatter og
kirkeskatten pr. 1. maj i året to år efter kalenderåret samt de beløb, der fore-
løbigt er udbetalt til kommunerne, jf. § 15 i lov om kommunal indkomstskat.
Det fremgår videre af § 24 i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner (udligningsloven), at afregning af tilskud og bidrag til
den enkel kommune efter udligningsloven, bortset fra tilskud fordelt efter
7
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
ansøgning, jf. udligningsloven § 16, sker enten efter indenrigs- og sundheds-
ministerens udmeldt samlet beregning for tilskudsåret eller efter en særskilt
beregning for de kommuner, som har valgt selvbudgettering, jf. § 7 i lov om
kommunal indkomstskat. For de selvbudgetterende kommuner foretages der
i tilskudsåret en foreløbig afregning af tilskud og bidrag efter udligningslo-
ven, jf. § 24, stk. 3. De foreløbige tilskud og bidrag efter § 24, stk. 3 beregnes
på grundlag af det udskrivningsgrundlag og grundværdier, som kommunen
har lagt til grund for budgettet, samt kommunens skøn over indbyggertal, jf.
udligningslovens § 24, stk. 4-5. I henhold til udligningslovens § 24, stk. 6
er indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiget til at fastsætte de nærmere
regler for budgettering og indberetning af tilskud og bidrag for de selvbud-
getterende kommuner efter udligningsloven § 24, stk. 3-5.
I året to år efter tilskudsåret opgøres der for de selvbudgetterende kommuner
en efterregulering af de tilskud og bidrag, der blev afregnet i tilskudsåret, jf.
udligningslovens § 24, stk. 7.
3.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Kommunernes mulighed for at budgettere med et statsgaranteret grundlag
for udskrivningsprocenten og for tilskud og udligning har til formål at til-
byde et sikkert grundlag baseret på en landsgennemsnitlig vækst i udskriv-
ningsgrundlaget.
Selvbudgetteringsordningen giver kommunerne større indflydelse på egen
budgetlægning mod den risiko, der ligger i efterreguleringen på baggrund af
den faktiske udvikling. Denne ordning er primært attraktiv for kommuner,
der forventer at have en indkomst- og/eller befolkningsudvikling over lands-
gennemsnittet, og den giver mulighed for at løfte udgiftsniveauet tilsvarende
i budgetåret.
For mange kommuner er det vanskeligt at skønne over den samfundsøkono-
miske udvikling og dermed over hvor stor en risiko, der ligger i selvbudget-
teringen. Denne ordning har derfor også tidligere været anvendt af et fåtal
af kommunerne. For 2009 til 2023 har gennemsnitligt knap 7 kommuner
selvbudgetteret hvert år.
Ved at staten tidligere har taget tiltag med henblik på at afbøde konsekven-
ser af selvbudgettering, hvis kommuner står til større tab, kan der være op-
stået en situation, hvor kommunerne forventer ikke at skulle bære den fulde
risiko for deres valg af selvbudgettering. Det, at risikoen ved at vælge selv-
budgettering ikke nødvendigvis er troværdig, vurderes i sig selv gør ordnin-
gen uholdbar.
8
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Et stort antal kommuner har valgt at selvbudgettere for 2024 og 2025.
Mange af kommunerne har valgt at selvbudgettere med eller tæt på det stats-
garanterede grundlag, og effekten af valget vil først vise sig ved efterregu-
leringen i 2027 og 2028. Det forventes at ville kunne få afledte konsekven-
ser i bloktilskuddet for alle kommuner. Forventningen om de afledte konse-
kvenser for bloktilskuddet i 2027 og 2028 vurderes i sig selv at have tilskyn-
det flere kommuner til at vælge at påtage sig den økonomiske risiko, der i
sig selv ligger i at selvbudgettere. Det vurderes at være en uholdbar udvik-
ling.
Det er ligeledes uholdbart, at statsgarantien af kommunerne ikke længere
betragtes som et sikkert valg, der kan skabe budgetsikkerhed og tryghed om
kommunens økonomiske forudsætninger for opgaveløsningen.
Ud fra et samlet hensyn til forudsigelige og stabile rammer omkring kom-
munernes økonomi vurderes det således nødvendigt, at selvbudgetterings-
ordningen afskaffes med virkning fra kommunernes budgetlægning for
2026.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at selvbudgetteringsordningen afskaffes fra og med budgetåret
2026.
Den foreslåede ordning vil medføre, at kommunalbestyrelserne ved budget-
lægningen for det kommende budgetår ikke længere vil skulle vælge mellem
det statsgarantere udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kir-
keskat eller eget skøn over udskrivningsgrundlag for kommunal indkomst-
skat og kirkeskat. Kommunalbestyrelserne vil således fra og med budgetåret
2026 skulle budgettere med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag og her-
til knyttede statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb.
Med ordningen skabes der større budgetsikkerhed hos alle kommuner, og
risikoen for afledte konsekvenser af efterreguleringer vedrørende selvbud-
gettering vil bortfalde fra tilskudsåret 2029.
Samtidig er der tale om en forenkling af reglerne, da alle kommuner vil bud-
gettere efter samme ordning, og tilskuds- og udligningsbeløbene vil være
givet for budgetåret ved tilskudsudmeldingen pr. 1. juli forud for budgetåret.
For nærmere om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 1 og 2 og § 2, nr. 4-7, og bemærkningerne hertil.
9
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
3.2. Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af statsgaranterede ud-
skrivningsgrundlag for 2024
3.2.1. Gældende ret
Reglerne om valget mellem et statsgaranteret og et selvbudgetteret udskriv-
ningsgrundlag er fastsat i § 7 i lov om kommunal indkomstskat og statens
afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne (herefter kom-
muneskatteloven).
Det følger af kommuneskatteloven § 7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ved
budgetlægning i oktober året før budgetåret kan vælge at budgettere enten
med eget skøn over udskrivningsgrundlaget (selvbudgettering) for kommu-
nal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskrivnings-
grundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det er frit for den en-
kelte kommune, hvilken metode kommunen vil vælge det enkelte år. Be-
slutningen om selvbudgettering eller statsgaranti har bindende virkning for
kommunerne.
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved begyndelsen af hver
måned et beløb til foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og kirke-
skat. Udbetalingen sker til den enkelte kommune på baggrund af det af kom-
munen vedtagne årsbudget for indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for
personer.
Har kommunen valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrund-
laget, skal der pr. 1. maj i året to år efter det kalenderår, hvor kommunen har
valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages en
opgørelse af de kommunale indkomstskatter og kirkeskatter, jf. kommune-
skattelovens § 16, stk. 1. Afregning af efterreguleringsbeløbet skal ske tre
år efter det pågældende kalenderår, og fordeles med en tredjedel i hver af
månederne januar, februar og marts, jf. kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
3.2.2. Indenrigs- og sundhedsministeriets overvejelser
16 kommuner har i en henvendelse til indenrigs- og sundhedsministeren an-
søgt om dispensation til at overgå til selvbudgettering for 2024.
Af henvendelsen fremgår det, at kommunernes valg af statsgaranti var ba-
seret på ønsket om budgetsikkerhed på indtægtssiden. Udviklingen har be-
tydet, at valget af statsgaranti nu af disse kommuner vurderes at indebære
for stor en usikkerhed på grund af forventningerne til de afledte konsekven-
ser af efterreguleringen.
10
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Kommunerne tog stilling til valget mellem selvbudgettering eller statsga-
ranti i efteråret 2023, da kommunerne skulle vedtage deres budgetter for
2024. Ved budgetlægningen for 2024 valgte 82 kommuner selvbudgettering
med en samlet umiddelbar merindtægt på 1,4 mia. kr.
Antallet af kommuner, der selvbudgetterer efterlader i sig selv en potentiel
større efterregulering i 2027. Når bloktilskuddet til kommunerne fastsættes,
følger det generelle princip om, at kommunernes samlede indtægter og ud-
gifter skal være i balance, og en efterregulering har således en potentiel øko-
nomiske konsekvens for alle kommuner.
Størrelsen af efterreguleringen af selvbudgetteringen i 2024 vil først blive
opgjort i 2026 på baggrund af det faktiske opgjorte udskrivningsgrundlag
og befolkningstal. Udskrivningsgrundlaget er opjusteret efter tidspunktet for
den udmeldte statsgaranti, og det vil potentielt kunne udløse en større positiv
efterregulering. Grundlaget foreligger dog endnu ikke for at foretage en op-
gørelse af efterreguleringens faktiske størrelse.
Regeringen noterer sig de 16 kommuners ønske om et omvalg fra statsga-
ranti til selvbudgettering for 2024, og at disse kommuner således forventer,
at det vil betyde en større sikkerhed.
En sådan mulighed må betragtes som ekstraordinær og givet tidspunktet på
året vurderes det, at grundlaget for selvbudgetteringen i givet fald vil skulle
svare til det statsgaranterede grundlag.
At der endnu en gang er behov for at hjælpe kommuner, der bliver ramt af
større økonomiske konsekvenser af valget af budgetteringsmetode, viser, at
der også er et behov for mere forudsigelige og stabile rammer omkring kom-
munernes økonomi, hvilket kan sikres ved, at kommunerne fremover alene
kan budgettere med et statsgaranteret indtægtsgrundlag.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommuner, der efter kommuneskatteloven § 7, stk. 1 har
valgt det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomst-
skat og kirkeskat for budgetåret 2024, skal kunne vælge at ændre valget til
eget skøn over udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirke-
skat for kalenderåret 2024. I den sammenhæng foreslås det, at eget skøn
over udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat skal
svare til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
11
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Ønsker en kommune, der for kalenderåret 2024 har valgt at budgettere med
det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, at gøre brug af den ekstraordi-
nære mulighed for at ændre valget til eget skøn over udskrivningsgrundlaget
for kalenderåret 2024, vil kommunen skulle give endelig meddelelse herom
til Indenrigs- og Sundhedsministeriet den 20. december 2024.
For de kommuner, der vælger at gøre brug af den ekstraordinære mulighed
for at ændre valget til eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kalender-
året 2024, vil der gælde de indtægter fra indkomstskat og kirkeskat, der føl-
ger af det vedtagne budget for 2024. Dermed vil det budget, der er sket af-
regning efter for kalenderåret 2024, ikke blive ændret, og der vil således
ikke ske en ændring i den foreløbige afregning, der er fordelt over kalender-
året 2024.
For de kommuner, der vælger at gøre brug af den ekstraordinære mulighed
for at ændre valget til eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kalender-
året 2024, vil den foreløbige afregning af tilskud og bidrag efter lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommunerne svare til den af-
regning, der er udmeldt af indenrigs- og sundhedsministeren for tilskudsåret
2024 og som er lagt til grund for disse kommuners budget for 2024.
Det følger af den foreslåede ordning, at der to år efter budgetåret skal opgø-
res en efterregulering for de kommuner, der vælger at gøre brug af den eks-
traordinære mulighed for at ændre valget til eget skøn over udskrivnings-
grundlaget for kalenderåret 2024. Efterreguleringen svarer til forskellen
mellem den foreløbige afregning og de skatteindtægter, tilskud og bidrag,
som det kan beregnes ud fra det faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag og
indbyggertal for tilskudsåret.
3.3. Ø-tilskud til Fanø Kommune
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 21 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, at der ydes tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse,
der består af én kommune.
Til Læsø, Samsø og Ærø Kommune ydes et samlet tidskud på 148,1 mio.,
som fra og med tilskudsåret 2021 reguleres årligt med den forventede pris-
og lønudvikling for den kommunale sektor. De nærmere regler for fordelin-
gen mellem de tre kommuner fastsættes af indenrigs- og sundhedsministe-
ren.
12
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Til Bornholm Kommune ydes et tilskud på 39,5 mio. kr., som fra og med
tilskudsåret 2010 reguleres årligt med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor.
Tilskuddet gives som et generelt tilskud, men er begrundet i lovbemærknin-
gerne med de merudgifter, der følger af at være en ø-kommune, samt ved de
seneste forhøjelser af tilskuddet, at det er en omlægning af tilskud til særligt
vanskelig stillede kommuner til de fire ø-kommuner.
Det fremgår specifikt af § 21 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, at der ikke gives tilskud til Fanø Kommune. Det er
primært blevet begrundet med, at kommunen, i modsætning til de øvrige ø-
kommuner, har et forholdsvist højt skattegrundlag, ligger tæt på fastlandet
og ikke i samme grad som de øvrige ø-kommuner er præget af isolation.
3.3.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Der foreslås en ændring i § 21 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, således, at alle kommuner på øer uden bro-fast for-
bindelse, der består af én kommune, kan modtage et ø-tilskud.
Der foreslås med et nyt stykke i § 21 i lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner, at der ydes et tilskud på 20,0 mio. kr. (2025-
pl) til Fanø Kommune, som fra og med tilskudsåret 2026 reguleres en gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Som en konsekvens af forslag om ø-tilskud til Fanø Kommune, foreslås at
udvide bestemmelsen om, at Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan yde støtte
til unge, der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte de
pågældende kommuner, til også at gælde for Fanø Kommune.
Tilskuddet vil blive givet som et generelt tilskud og begrundes med merud-
gifter, der følger af at være en mindre ø-kommune.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Kommuner vælger typisk at budgettere med eget skøn over udskrivnings-
grundlaget, fordi de forventer en øget vækst i grundlaget i forhold til det
forudsatte ved det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Valget om selv-
budgettering giver således mulighed for en gevinst, men indebærer samtidig
en risiko for en negativ efterregulering, såfremt det faktiske grundlag viser
sig lavere end kommunens eget skøn.
13
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Selvbudgetteringsordningen har imidlertid i de seneste år skabt en betydelig
usikkerhed omkring rammerne for kommunernes økonomi. Med lovforsla-
get genetableres der forudsigelige og stabile rammer omkring kommunernes
økonomi.
Forslaget om at give ekstraordinær mulighed for omvalg fra statsgaranti til
selvbudgettering i 2024 har ingen provenumæssige konsekvenser for staten,
da de eventuelle merindtægter, det medfører for kommunerne, indgår i fast-
sættelsen af kommunernes samlede bloktilskud.
For de kommuner, der vælger at benytte sig af muligheden for omvalg, vil
det i første omgang betyde en efterregulering i 2027 af kommunernes ind-
tægter. Denne forventes at blive positiv, hvilket alt andet lige vil indebære
et mindre bloktilskud. Virkningen for de enkelte kommuner kan ikke opgø-
res nærmere på nuværende tidspunkt.
Forslaget om at afskaffe selvbudgetteringsordningen fra og med 2026 vil
ikke påvirke statens finanser. De enkelte kommuner vil ikke længere kunne
budgettere med højere indtægter, men vil omvendt ikke påtage sig en risiko
herved. Desuden fjernes de afledte konsekvenser for andre kommuner.
Implementeringen af lovforslaget indebærer, at de 16 kommuner, der har
valgt statsgaranti, skal foretage en ekstra indberetning til indenrigs- og
sundhedsministeren om deres beslutning vedrørende omvalg. De kommu-
ner, der vælger at overgå til eget skøn over udskrivningsgrundlag, skal ikke
udarbejde et nyt budget på baggrund heraf.
Ø-tilskuddet til Fanø Kommune har ingen økonomiske konsekvenser for
staten. For Fanø Kommune indebærer forslaget et ekstra tilskud. Tilskuddet
ligger inden for en samlet uændret kommunal finansiering.
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at medføre nævneværdige implemen-
teringsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
14
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0015.png
UDKAST
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden
fra den … til den … (… dage)
været
sendt i høring hos KL.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Har ingen positive konsekvenser
Har ingen negative konsekvenser
konsekvenser for for kommunerne samlet set.
for kommunerne samlet set.
stat, kommuner
og regioner
Med lovforslaget genetableres der
Med lovforslaget genetableres der
forudsigelige og stabile rammer om- forudsigelige og stabile rammer om-
kring kommunernes økonomi.
kring kommunernes økonomi.
For de kommuner som ekstraordi-
For de kommuner som ekstraordi-
nært får mulighed for at omgøre deres nært får mulighed for at omgøre de-
valg af budgetteringsmetode for
res valg af budgetteringsmetode for
2024, vil der kunne være en virkning 2024, vil der kunne være en virk-
som følge af en eventuel efterregule- ning som følge af en eventuel efter-
ring i 2027.
regulering i 2027.
En eventuel efterregulering i 2027
En eventuel efterregulering i 2027
vurderes som udgangspunkt at have vurderes som udgangspunkt at have
en neutral virkning for staten.
en neutral virkning for staten.
Afskaffelse af selvbudgetterings-
ordningen fra og med 2026 vil ikke
påvirke statens finanser som i dag.
Afskaffelse af selvbudgetterings-
ordningen fra og med 2026 vil ikke
påvirke statens finanser som i dag.
Lovforslaget har ikke konsekven-
Lovforslaget har ikke konsekven-
ser for regionerne.
ser for regionerne.
15
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0016.png
UDKAST
For Fanø Kommune indebærer lov-
forslaget et ekstra tilskud inden for en
samlet uændret kommunal finansie-
ring.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
Ingen
Lovforslaget har ikke væsentlige
implementeringsmæssige konse-
kvenser.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-
retlige aspekter.«)
Ja
Nej
X
16
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0017.png
UDKAST
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
17
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af kommuneskattelovens § 7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ved
budgetlægning i oktober året før budgetåret kan vælge at budgettere enten
med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og
kirkeskat eller med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal
indkomstskat og kirkeskat. Det er frit for den enkelte kommune, hvilken
metode kommunen vælger det enkelte år. Beslutningen om selvbudgettering
eller statsgaranti har bindende virkning for budgetåret.
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved begyndelsen af hver
måned et beløb til foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og kirke-
skat. Udbetalingen sker til den enkelte kommune på baggrund af det af kom-
munen vedtagne årsbudget for indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for
personer.
Har kommunen valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrund-
laget, skal der pr. 1. maj i året 2 år efter det kalenderår, hvor kommunen har
valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages en
opgørelse af de kommunale indkomstskatter og kirkeskatter, jf. kommune-
skattelovens § 16, stk. 2. Afregning af efterreguleringsbeløbet skal ske 3 år
efter det pågældende kalenderår, og fordeles med en tredjedel i hver af må-
nederne januar, februar og marts, jf. kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
Det foreslås, at kommuneskattelovens
§ 7, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 7.
Kommunalbestyrelsen skal budgettere med et statsgaranteret ud-
skrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat jf. dog 2. pkt.
Kommunalbestyrelsen kan frem til og med for kalenderåret 2025 vælge at
budgettere enten med dens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kom-
munal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskrivnings-
grundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.«
Den foreslåede ændring ændrer ikke ved kommunernes valg mellem stats-
garanti og selvbudgettering i 2025, der allerede er truffet.
Derudover vil den foreslåede ændring medføre, at kommunalbestyrelsen for
kalenderåret 2026 og efterfølgende kalenderår vil skulle budgettere med et
statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomst og kirkeskat.
Side 18/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Det vil fra og med 2026 således ikke længere være muligt for kommunalbe-
styrelsen at vælge enten at budgettere med dens eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med et stats-
garanteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Til nr. 2
Det foreslås, at
§ 7, stk. 2,
i kommuneskatteloven ophæves, og i
stk. 3,
der
bliver stk. 2, ændres »§ 16, stk. 4« til »§ 16, stk. 3«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås, at fra og med for kalen-
deråret 2026 afskaffes muligheden for, at kommunalbestyrelsen kan vælge
at budgettere enten med dens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskriv-
ningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Når kommunerne vælger at budgettere med eget skøn over udskrivnings-
grundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat, sker der en efterregu-
lering. Eventuel afregning af efterreguleringsbeløb sker med en tredjedel i
hver af månederne januar, februar og marts i året 3 år efter kalenderåret.
Det foreslås, at fra og med for kalenderåret 2026 og efterfølgende kalenderår
skal kommunerne budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrund-
lag for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det vil således ikke længere
være muligt for kommunerne at vælge at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat, hvorfor
der fra og med kalenderåret 2029 ikke længere vil ske efterregulering af
kommunernes udskrivningsgrundlag.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en ny
§ 7 a
i kommuneskatteloven.
Det foreslås i
stk. 1,
at kommuner, der for kalenderåret 2024 har valgt at
budgettere med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal ind-
komstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1, for kalenderåret 2024 ekstraordinært
kan vælge at ændre valget til at budgettere med eget skøn over udskrivnings-
grundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at kommuner der ved budgetlægningen i
oktober 2023, valgte at budgettere med et statsgaranteret udskrivnings-
grundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2024,
Side 19/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
ekstraordinært vil kunne vælge at ændre valget til eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det vil være fri-
villigt for kommunen, om denne ekstraordinært vil ændre valget af det stats-
garanterede udskrivningsgrundlag til eget skøn over udskrivningsgrundla-
get for kalenderåret. Muligheden for at ændre valget til eget skøn over ud-
skrivningsgrundlaget vil være begrænset til alene at omfatte kalenderåret
2024, og et eventuelt omvalg vil ikke senere kunne omgøres.
Vælger kommunen at ændre valget til eget skøn over udskrivningsgrunde-
laget vil det betyde, at der i 2027 vil ske en efterregulering af udskrivnings-
grundlaget for kalenderåret 2024. Vælger kommunen at fastholde valget om
statsgaranteret udskrivningsgrundlag, vil der ikke ske efterregulering af ud-
skrivningsgrundlaget for kalenderåret 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at kommuner, der efter det foreslåede stk. 1 ekstraordi-
nært vælger at ændre valget til at budgettere med eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret
2024, vil skulle give endelig meddelelse herom til Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet senest [den 20. december 2024].
Det foreslåede stk. 2 vil medføre, at de kommuner, der vælger at gøre brug
af den foreslåede mulighed for ekstraordinært at ændre valget til eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat for
kalenderåret 2024, skal give meddelelse herom til Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet senest [den 20. december 2024]. Beslutningen om ekstraordinært
at ændre valget til eget skøn over udskrivningsgrundlaget for 2024 skal god-
kendes af kommunalbestyrelsen og derpå skriftligt meddeles endeligt til In-
denrigs- og Sundhedsministeriet senest [den 20. december 2024].
[Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil inden lovens ikrafttræden orientere
de seksten kommuner om adgangen til ekstraordinært at ændre valget til
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for 2024 og oplyse om form og pro-
ces for den skriftlige meddelelse til ministeriet.]
Fristen for afgivelse af meddelelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om
evt. omvalg er fastsat til [20. december 2024] under hensyn til, at det skal
meddeles i det år, budgetteringen vedrører.
Side 20/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Det foreslås i
stk. 3,
at kommuner, der efter det foreslåede stk. 1 ekstraordi-
nært vælger at ændre valget til at budgettere med eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret
2024, som eget skøn skal anvende det statsgaranterede udskrivningsgrund-
lag for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2024.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at kommuner, der ekstraordinært vælger at
ændre valget til at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2024, som eget
skøn vil skulle anvende det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kom-
munal indkomstskat for kalenderåret 2024. Dermed vil det budget, der er
sket afregning efter for kalenderåret 2024, ikke blive ændret, og der vil så-
ledes ikke ske en ændring i den foreløbige afregning af indkomstskat og
kirkeskat der er udbetalt i tilskudsåret 2024.
Til nr. 4
Det foreslås, at
§ 16, stk. 3,
i kommuneskatteloven ophæves, og stk. 4 bliver
herefter stk. 3.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås, at fra og med for kalen-
deråret 2026 afskaffes muligheden for at kommunalbestyrelsen kan vælge
at budgettere enten med dens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskriv-
ningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Det foreslås, at fra og med for kalenderåret 2026 og efterfølgende kalenderår
skal kommunerne budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrund-
lag for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det vil således ikke længere
være muligt for kommunerne at vælge at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat, hvorfor
der fra og med kalenderåret 2029 ikke længere vil ske efterregulering af
kommunernes udskrivningsgrundlag.
Til § 2
Til nr. 1
Side 21/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Det fremgår af
§ 21, stk. 1,
i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner, at indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt til-
skud til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune.
Der ydes dog ikke tilskud til Fanø Kommune.
Det foreslås, at
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren
vil yde et tilskud til alle kommuner på øer uden fast forbindelse, der består
af én kommune.
Baggrunden for ændringen er, at der for alle ø-kommuner er merudgifter
forbundet med at være en ø-kommune, hvilket begrunder tilskuddet.
Til nr. 2
Efter gældende lovgivning er Fanø Kommune den eneste ø-kommune uden
bro-fast fast forbindelse, som ikke modtager et ø-tilskud efter
§ 21.
Det foreslås, at der i
§ 21
efter stk. 3 indsættes som et nyt stykke, at Fanø
Kommune ydes et tilskud på 20,0 mio. kr., og tilskuddet reguleres en gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor
fra og med tilskudsåret 2026.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der ydes et årligt tilskud på 20,0 mio.
kr. (2025-pl) til Fanø Kommune.
Baggrunden for ændringen er, at der er merudgifter forbundet med at være
en mindre ø-kommune.
Til nr. 3
Efter gældende lovgivning kan Læsø, Samsø og Ærø Kommuner yde støtte
til unge, der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte de
pågældende kommuner.
Det foreslås, at bestemmelsen også vil omfatte Fanø Kommune.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Fanø Kommune kan yde støtte til
unge, der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte de på-
gældende kommuner.
Baggrund for ændringen er en konsekvens af, at det i nr. 2 og 3 foreslås at
tildele Fanø Kommune ø-tilskud.
Side 22/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Til nr. 4
Det fremgår af § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud, at
afregning af tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter denne lov, bort-
set fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf. lovens § 16, sker enten efter en af
indenrigs- og sundhedsministerens udmeldt samlet beregning for tilskuds-
året, eller efter en særskilt beregning for selvbudgetterende kommuner, hvor
kommunens egne skøn for udskrivningsgrundlag og indbyggertal lægges til
grund for beregningen af tilskud og bidrag.
Det foreslås, at § 24 affattes således, at afregning af tilskud og bidrag til den
enkelte kommune efter denne lov, bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning,
jf. § 16, sker efter en af indenrigs- og sundhedsministerens udmeldt samlet
beregning for tilskudsåret. Indenrigsministeren- og sundhedsministeren gi-
ver senest den 1. juli i året forud for tilskudsåret kommunalbestyrelserne
meddelelse om disse beløb,
jf. dog 3. pkt.
Afregning af tilskud og bidrag til
den enkelte kommune efter denne lov, bortset fra tilskud fordelt efter ansøg-
ning, jf. § 16, sker frem til og med 2025 enten efter en af indenrigs- og
sundhedsministeren udmeldt samlet beregning for tilskudsåret eller efter en
særskilt beregning for de kommuner, som har valgt at budgettere med deres
eget skøn over udskrivningsgrundlaget.
Forslaget er en konsekvens af den samtidige fremsatte lovforslag til ændring
af lov om kommunal indkomstskat, hvorefter selvbudgetteringsordningen
afskaffes fra og med budgetåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at afregningen af tilskud og bidrag
for alle kommuner fra og med 2026 vil ske på et statsgaranterede grundlag,
og ikke som efter gældende regler, hvor afregningen afhænger af kommu-
nens valg af budgetteringsmetode i selvbudgetteringsordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud, at
for de kommuner, som har valgt at selvbudgettere, sker der i budgetåret en
foreløbig afregning efter en særskilt beregning, hvor kommunens egne skøn
for udskrivningsgrundlag og indbyggertal lægges til grund for beregningen
af tilskud og bidrag, jf. § 24, stk. 3-6.
Side 23/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Det fremgår videre af § 24, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud, at der i året to år efter tilskudsåret foretages en opgørelse af efterre-
guleringsbeløb for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlag, jf. § 7 i lov om kommunal indkomstskat.
Det foreslås, at § 24, stk. 2-7, ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den samtidige fremsatte lovforslag til ændring
af lov om kommunal indkomstskat, hvorefter selvbudgetteringsordningen
afskaffes fra og med budgetåret 2026. De bestemmelser, som foreslås op-
hævet, vil derfor blive overflødige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 27, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud, at der ved efterreguleringen af tilskud og bidrag for selvbudgetterende
kommuner anvendes et endeligt opgjort beskatningsgrundlag.
Det foreslås, at § 27, stk. 2, ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den samtidige fremsatte lovforslag til ændring
af lov om kommunal indkomstskat, hvorefter selvbudgetteringsordningen
afskaffes fra og med kommunerne budgetlægning for 2026. Den bestem-
melse, som foreslås ophævet, vil derfor blive overflødig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af § 28, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud, at der ved efterreguleringen af tilskud og bidrag for selvbudgetterende
kommuner opgøres på grundlag af de faktiske kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter for tilskudsåret.
Det foreslås, at § 28, stk. 2, ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den samtidige fremsatte lovforslag til ændring
af lov om kommunal indkomstskat, hvorefter selvbudgetteringsordningen
afskaffes fra og med kommunerne budgetlægning for 2026. Den bestem-
melse, som foreslås ophævet, vil derfor blive overflødig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 24/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
UDKAST
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1.
at loven skal træde i kraft den 31. december 2024.
Det foreslås i
stk. 2.
at § 1, nr. 2 og 4, og § 2, nr. 5-7, som vedrører afreg-
ningen af kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn for udskriv-
ningsgrundlag, træder i kraft den 1. januar 2029.
Den foreslåede ikrafttrædelse er en konsekvens af, at fra og med budgetåret
2026 skal kommunerne budgettere med det statsgaranterede udskrivnings-
grundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det vil således ikke læn-
gere være muligt for kommunerne at vælge at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat, hvorfor
det fra og med kalenderåret 2029 ikke længere vil ske en efterregulering af
kommunernes udskrivningsgrundlag.
Det foreslås i
stk. 3.
at § 2, nr. 1-3, har virkning fra og med tilskudsåret 2026.
[overgangsbestemmelse vedr. dato for omvalg]
Side 25/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0026.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal indkomst-
skat, jf. lovbekendtgørelse nr. 935
af 30. august 2019, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni
2020, § 1 i lov nr. 2052 af 19. de-
cember 2020 og ved § 2 i lov nr.
679 af 3. juni 2023, foretages føl-
gende ændringer:
1.
§ 7, stk. 1 affattes således:
»Kommunalbestyrelsen
skal
budgettere med et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag for kommu-
nal indkomstskat og kirkeskat, jf.
dog 2. pkt. Kommunalbestyrelsen
kan frem til og med for kalenderåret
2025 vælge at budgettere enten
med dens eget skøn over udskriv-
ningsgrundlaget for kommunal ind-
komstskat og kirkeskat eller med et
statsgaranteret udskrivningsgrund-
lag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat.«
2.
§ 7, stk. 2,
ophæves, og i
stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres »§ 16, stk.
4« til »§ 16, stk. 3«.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 7.
Kommunalbestyrelsen kan
vælge at budgettere enten med de-
res eget skøn over udskrivnings-
grundlaget for kommunal ind-
komstskat og kirkeskat eller med et
statsgaranteret udskrivningsgrund-
lag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat.
Stk. 2.
For kommuner, der har
valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget,
foretages afregning efter § 15 og §
16, stk. 1-4.
Stk. 3.
For kommuner, der har
valgt at budgettere med det statsga-
ranterede udskrivningsgrundlag,
foretages afregning efter § 15 og §
16, stk. 4.
Side 26/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0027.png
UDKAST
Stk. 4.
Det statsgaranterede ud-
skrivningsgrundlag fastsættes ud
fra en opgørelse af kommunens ud-
skrivningsgrundlag for året 2 år
forud for beregningsåret reguleret
med en fremskrivningsprocent for
udviklingen i det kommunale ud-
skrivningsgrundlag. Social- og in-
denrigsministeren fastsætter be-
stemmelser om fremskrivnings-
grundlaget for kommunernes ud-
skrivningsgrundlag. Social- og in-
denrigsministeren giver meddelelse
om det statsgaranterede udskriv-
ningsgrundlag senest den 1. juli i
året forud for det indkomstår, det
vedrører. Fremskrivningsprocenten
for kommunernes statsgaranterede
udskrivningsgrundlag fastsættes af
finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg.
3.
Efter § 7 indsættes i
afsnit I:
Ȥ 7 a. Kommuner, der for kalen-
deråret 2024 har valgt at budgettere
med et statsgaranteret udskriv-
ningsgrundlag for kommunal ind-
komstskat og kirkeskat efter § 7,
stk. 1, kan for kalenderåret 2024
ekstraordinært vælge at ændre val-
get til at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirke-
skat.
Stk. 2.
Kommuner, der efter stk. 1
ekstraordinært vælger at ændre val-
get til at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirke-
skat for kalenderåret 2024, skal
Side 27/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0028.png
UDKAST
give endelig meddelelse herom til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
[den 20. december 2024].
Stk. 3. Kommuner, der efter stk. 1
ekstraordinært vælger at ændre val-
get til at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirke-
skat for kalenderåret 2024, skal
som eget skøn anvende det statsga-
ranterede udskrivningsgrundlag for
kommunal indkomstskat og kirke-
skat for kalenderåret 2024.«
Stk. 3.
Positive og negative efter-
4.
§ 16, stk. 3,
ophæves.
reguleringsbeløb med tillæg af ef- Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
terreguleringsbeløb i henhold til lov
om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner, der
overstiger 3 pct. af summen af de
månedlige beløb, der efter § 15 er
udbetalt til kommunen for det på-
gældende kalenderår, forhøjes med
et tillæg, der beregnes af den over-
skydende del af efterreguleringsbe-
løbet inklusive efterreguleringsbe-
løb i henhold til lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til
kommuner med en procent, der sva-
rer til 3 gange Nationalbankens dis-
konto den 1. juli året forud for ka-
lenderåret.
Stk. 4.
Staten afregner som led i
afregningen efter § 15 og nærvæ-
rende bestemmelse over for kom-
munen en andel af virksomheds-
skatten efter virksomhedsskattelo-
vens § 10, stk. 2, der beregnes med
udskrivningsprocenten for kommu-
nal indkomstskat og kirkeskat af
Side 28/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0029.png
UDKAST
den del af virksomhedernes over-
skud, hvoraf der skal betales virk-
somhedsskat. Dette gælder, uanset
om virksomhedsskatteprocenten er
lavere end udskrivningsprocenten
for kommunal indkomstskat og kir-
keskat. Ved afregningen af slut-
skatten skal kommunen betale sta-
ten et beløb, der beregnes med ud-
skrivningsprocenten
for kommunal
indkomstskat og kirkeskat af bereg-
ningsgrundlaget for den virksom-
hedsskat, der efter virksomhedsskat-
telovens § 10, stk. 3, og § 13, stk. 1,
fradrages i de skattepligtiges slut-
skatter. 1. og 3. pkt. finder tilsva-
rende anvendelse på konjunkturud-
ligningsskat efter virksomhedsskat-
telovens § 22 b og indkomstudlig-
ning efter virksomhedsskattelovens §
22 d. Reglerne i 3. pkt. finder tilsva-
rende anvendelse på beløb, der anses
for indbetalt acontoskat efter afskriv-
ningslovens § 40 C, stk. 8-10.
§2
I lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 63 af 19. ja-
nuar 2021, som ændret senest ved §
30 lov nr. 679 af 3. juni 2023 og §
8 lov nr. 923 af 18. maj 2021, fore-
tages følgende ændringer:
§ 21, stk. 1.
Social- og indenrigs-
ministeren yder et årligt tilskud til
kommuner på øer uden fast forbin-
delse, der består af én kommune.
1.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.
ophæves
Side 29/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0030.png
UDKAST
Der ydes dog ikke tilskud til Fanø
Kommune.
Stk.2-3
---
2.
I
§ 21
indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk.
4.
Til Fanø Kommune ydes
et tilskud på 20,0 mio. kr. Tilskud-
det reguleres fra og med tilskuds-
året 2026 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor.«
Stk. 4.
Kommuner, der modtager
3.
I
§ 21, stk. 4,
der bliver til stk. 5,
tilskud i henhold til stk. 2, kan yde indsættes efter
»Kommuner,
der
støtte til unge, der under uddan-
modtager tilskud i henhold til stk.
nelse efter folkeskolen nødsages til 2«: »eller stk. 4«
at fraflytte de pågældende kommu-
ner.
§ 24.
Afregning af tilskud og bi-
4.
§ 24
affattes således:
drag til den enkelte kommune efter
Ȥ 24.
Afregning af tilskud og bi-
denne lov, bortset fra tilskud for-
drag til den enkelte kommune efter
delt efter ansøgning, jf. § 16, sker
denne lov, bortset fra tilskud fordelt
enten efter en af social- og inden-
efter ansøgning, jf. § 16, sker efter
rigsministerens udmeldt samlet be- en af indenrigs- og sundhedsmini-
regning for tilskudsåret, jf. stk. 2,
sterens
udmeldt samlet beregning
eller efter en beregning foretaget
for tilskudsåret. Indenrigsministe-
på grundlag af bestemmelserne i
ren- og sundhedsministeren giver
stk. 3-7.
senest den 1. juli i året forud for til-
skudsåret kommunalbestyrelserne
meddelelse om disse beløb, jf. dog
3. pkt. Afregning af tilskud og bi-
drag til den enkelte kommune efter
denne lov, bortset fra tilskud fordelt
efter ansøgning, jf. § 16, sker frem
til og med 2025 enten efter en af in-
denrigs- og sundhedsministeren ud-
meldt samlet beregning for til-
skudsåret eller efter en særskilt be-
regning for de kommuner, som har
valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget.
Side 30/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0031.png
UDKAST
Stk. 2.
For de kommuner, der har
5.
§ 24, stk. 2-7,
ophæves.
valgt at budgettere med det stats-
garanterede udskrivningsgrundlag,
jf. § 7 i lov om kommunal ind-
komstskat, afregnes tilskud og bi-
drag efter denne lov på grundlag af
en af social- og indenrigsministe-
ren udmeldt samlet beregning for
tilskudsåret. Social- og indenrigs-
ministeren giver senest den 1. juli i
året forud for tilskudsåret kommu-
nalbestyrelserne meddelelse om
disse beløb.
Stk. 3.
For de kommuner, der har
valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget
(selvbudgettering), jf. § 7 i lov om
kommunal indkomstskat, foretages
der i tilskudsåret en foreløbig af-
regning af tilskud og bidrag efter
denne lov, jf. stk. 4-6. I året to år
efter tilskudsåret opgøres der en
efterregulering af de tilskud og bi-
drag, der blev afregnet i tilskuds-
året, jf. stk. 7. Efterreguleringen
afregnes med kommunerne i året
tre år efter tilskudsåret.
Stk. 4.
De foreløbige tilskud og
bidrag efter stk. 3 beregnes efter
bestemmelserne i denne lov på
grundlag af det udskrivningsgrund-
lag og de afgiftspligtige grundvær-
dier, som kommunen har lagt til
grund for budgettet, samt kommu-
nens skøn over indbyggertallet. I
beregningen indgår følgende:
1) Kommunens beskatnings-
grundlag beregnet på grundlag
af det udskrivningsgrundlag og
Side 31/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0032.png
UDKAST
de afgiftspligtige grundværdier,
som kommunen har lagt til
grund for budgettet.
2) Kommunens udgiftsbehov
beregnet på grundlag af et af so-
cial- og indenrigsministeren ud-
meldt foreløbigt udgiftsbehov
pr. indbygger for kommunen
ganget med kommunens eget
skøn over indbyggertallet.
3) Kommunens andel af de til-
skud og bidrag, der fordeles ef-
ter indbyggertal, beregnet ud fra
kommunens skøn over indbyg-
gertallet i kommunen i forhold
til social- og indenrigsministe-
rens skøn over indbyggertallet i
hele landet.
4) Kommunens andel af til-
skudsreguleringer, som fordeles
efter beskatningsgrundlag, be-
regnet ud fra kommunens skøn
over sit beskatningsgrundlag i
forhold til det af social- og in-
denrigsministeren udmeldte fo-
reløbige beskatningsgrundlag
for hele landet.
Stk. 5.
Til brug for kommunens
egen beregning af de foreløbige til-
skud og bidrag, jf. stk. 3, giver so-
cial- og indenrigsministeren senest
den 1. juli i året forud for tilskuds-
året kommunalbestyrelserne med-
delelse om følgende:
1) Det foreløbige udgiftsbehov
pr. indbygger i den enkelte
kommune.
2) Det skønnede indbyggertal
for hele landet.
Side 32/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0033.png
UDKAST
3) Størrelsen af de samlede til-
skud og bidrag, der fordeles ef-
ter indbyggertal.
4) Det foreløbige skøn over be-
skatningsgrundlaget for hele
landet.
5) Det gennemsnitlige kommu-
nale beskatningsniveau for hele
landet.
Stk. 6.
Social- og indenrigsmini-
steren fastsætter regler om kom-
munernes budgettering og indbe-
retning af tilskud og bidrag efter
stk. 3-5.
Stk. 7.
I året to år efter tilskuds-
året foretages en opgørelse af ef-
terreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at
budgettere med deres eget skøn
over udskrivningsgrundlaget, jf.
stk. 3. Efterreguleringsbeløbene
beregnes som forskellen mellem
de tilskud eller bidrag efter §§ 2, 3,
13, 14 og 22, der er afregnet i til-
skudsåret, og de tilsvarende tilskud
og bidrag beregnet på grundlag af
de endeligt opgjorte beskatnings-
grundlag, udgiftsbehov og indbyg-
gertal for tilskudsåret. Ved opgø-
relsen af efterreguleringen af til-
skuds- og udligningsbeløb for til-
skudsårene 2022 og 2023 fastsæt-
tes det endeligt opgjorte beskat-
ningsgrundlag på baggrund af de
afgiftspligtige grundværdier for
henholdsvis produktionsjord og
øvrige ejendomme, som indgik i
den foreløbige afregning, jf. stk. 3.
Ved opgørelsen af efterregulerin-
gen af tilskuds- og udligningsbeløb
Side 33/34
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Lovudkast: Udkast til lovforslag om afskaffelse af selvbudgetteringsordningen, mulighed for at omgøre valg af statsgaranti for 2024 samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune
2932232_0034.png
UDKAST
for tilskudsårene 2024-2028 fast-
sættes det endeligt opgjorte beskat-
ningsgrundlag på baggrund af de
beregningstekniske grundværdier
for henholdsvis produktionsjord og
øvrige ejendomme, som lå til
grund for de udmeldte udlignings-
beløb til afregning i tilskudsåret ef-
ter stk. 2.
§27, stk. 2.
Det endeligt opgjorte
6.
§ 27, stk. 2,
ophæves.
beskatningsgrundlag for en kom-
mune, jf. § 24, stk. 7, opgøres på
grundlag af det provenu af ind-
komstskat for tilskudsåret, som
indgår ved beregning af efterregu-
lering af kommunal indkomstskat,
jf. § 16, stk. 2, i lov om kommunal
indkomstskat, divideret med kom-
munens udskrivningsprocent for
tilskudsåret tillagt en af social- og
indenrigsministeren fastsat andel
af de afgiftspligtige grundværdier,
jf. § 26.
§ 28, stk. 2.
De nettodrifts- og an-
7.
§ 28, stk. 2,
ophæves.
lægsudgifter, der indgår i bereg-
ningen af efterreguleringen af til-
skud og bidrag, jf. § 24, opgøres
på grundlag af de faktiske kommu-
nale nettodrifts- og anlægsudgifter
for tilskudsåret.
Side 34/34