Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2947554_0001.png
Ministeren
Socialudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Socialudvalget har den 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til L 65
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til L 65:
Vil ministeren i relation til det foreslåede i afsnit 2.2.3.3., om, at det efter omstæn-
dighederne vil kunne betyde, at et barn skal anses for ikke på noget tidspunkt at
have erhvervet dansk indfødsret, hvis det konstateres, at det forhold (det retlige
forældreskab), der lå til grund for barnets erhvervelse af dansk indfødsret efter stk.
1, ikke længere foreligger, medmindre barnet derved bliver statsløst, eller konsta-
teringen sker efter vedkommende er fyldt 18 år, redegøre for, om "konstateringen
sker efter vedkommende er fyldt 18 år” i overensstemmelse med Danmarks inter-
nationale forpligtelser kan ændres til at, det blot skal konstateres, at det retlige
forældreskab ikke forelå inden barnet fyldte 18 år, uanset at konstateringen sker
dagen efter barnets 18 års fødselsdag?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til de almindelige bemærk-
ninger til lovforslag nr. L 65 fremsat den 24. oktober 2024, hvoraf blandt andet føl-
gende fremgår af afsnit 2.2.3.3.:
”Det foreslås, at anvendelsesområdet for § 1, stk. 1, i indfødsretslo-
ven udvides til også at omfatte medfaderskab.
Forslaget vil betyde, at et barn fra fødslen vil erhverve dansk indføds-
ret, når det ved registrering, anerkendelse eller afgørelse på grund-
lag af en surrogataftale efter de foreslåede bestemmelser i kapitel 1
b, 5 b og 5 c i børneloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 10, fastslås, at
en mand, der er dansk statsborger, er medfar til barnet. Barnet vil
dog kun erhverve dansk indfødsret, hvis medfaren er dansk statsbor-
ger på tidspunktet for barnets fødsel.
Det bemærkes, den foreslåede ændring af børnelovens § 30, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 9, hvorefter en surrogatmor efter dansk ret ikke
Side
1/3
26. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 17586
2879332
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
længere vil blive anset for mor til barnet, når moderskab, faderskab,
medmoderskab eller medfaderskab er fastslået efter de foreslåede
bestemmelser om forældreskab ved surrogataftaler i kapitel 1 b, 5 b
og 5 c i børneloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 10, også generelt vil
have betydning i forhold til et barns erhvervelse af dansk indfødsret
efter indfødsretslovens § 1, stk. 1. Et barn vil således erhverve dansk
indfødsret efter indfødsretslovens § 1, stk. 1, ved fødslen, når det
ved registrering, anerkendelse eller afgørelse på grundlag af en sur-
rogataftale efter de foreslåede bestemmelser i kapitel 1 b, 5 b og 5 c
i børneloven fastslås, at en kvinde eller mand, der er dansk statsbor-
ger ved barnets fødsel, er mor, far, medmor eller medfar til barnet.
Den foreslåede ændring af børnelovens § 30 vil ligeledes kunne have
betydning i forhold til indfødsretslovens § 1, stk. 4, hvis det retlige
forældreskab efter den foreslående ændring af børnelovens § 30, jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, efterfølgende bortfalder. Det vil efter om-
stændighederne kunne betyde, at et barn skal anses for på ikke no-
get tidspunkt at have erhvervet dansk indfødsret, hvis det konstate-
res, at det forhold (det retlige forældreskab), der lå til grund for bar-
nets erhvervelse af dansk indfødsret efter stk. 1, ikke længere fore-
ligger, medmindre barnet derved bliver statsløst, eller konstaterin-
gen sker efter
vedkommende er fyldt 18 år.”
2.
Udlændinge- og integrationsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at ind-
fødsretslovens § 1, stk. 4, blev indsat ved lov nr. 487 af 13. maj 2023 om ændring
af lov om dansk indfødsret, som havde til formål blandt andet at implementere
statsborgerretskonventionens artikel 7 fuldt ud i dansk ret. Det fremgår af de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget blandt andet:
”Det er udtømmende fastsat i statsborgerretskonventionens artikel
7, i hvilke situationer den nationale lovgivning må indeholde regler
om automatisk fortabelse af statsborgerskab eller fortabelse heraf
på foranledning af en kontraherende stat. Det følger af statsborger-
retskonventionens artikel 7, stk. 1, litra f, at et barn kan fortabe sit
statsborgerskab, når det fastslås i løbet af et barns mindreårighed,
at betingelserne for barnets automatiske erhvervelse af det pågæl-
dende statsborgerskab ikke længere er opfyldt. Det følger endvidere
af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 3, at statsborgerska-
bet ikke kan fortabes, hvis den pågældende person derved ville blive
statsløs.
Europarådets forklarende rapport til statsborgerretskonventionen
indeholder bidrag til den nærmere forståelse af statsborgerretskon-
ventionens artikel 7. Det følger bl.a. af pkt. 58 i den forklarende rap-
port til statsborgerretskonventionen, at statsborgerretskonventio-
nens artikel 7 ikke omfatter situationer med administrative fejl, hvor
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0003.png
situationen efter den nationale lovgivning ikke anses som fortabelse
af statsborgerskab.
Det følger af pkt. 73 i den forklarende rapport, at statsborgerrets-
konventionens artikel 7, stk. 1, litra f, omfatter situationer, hvor en
ændring af et barns civile status medfører, at forholdet, som lå til
grund for den pågældendes besiddelse af statsborgerskab, ikke fore-
ligger, herunder i den situation, hvor det konstateres, at barnets far
eller mor ikke er barnets retlige far eller mor. Det følger videre af pkt.
73, at den pågældende person ikke må fortabe statsborgerskabet,
hvis den pågældende person derved ville blive statsløs. Det følger
desuden, at det er overladt til den nationale lovgivning at fastslå, om
fortabelsen sker med virkning fra det tidspunkt, hvor det pågæl-
dende forhold konstateres, eller om barnet skal stilles som, at er-
hvervelsen ikke på noget
tidspunkt har fundet sted.”
1
Udlændinge- og integrationsministeriet kan på denne baggrund oplyse, at det ikke
vil være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser at ændre
indfødsretslovens § 1, stk. 4, på den måde, som der spørges til.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
1
Lovforslag nr. L 72 fremsat den 23. marts 2023 om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven,
straffeloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om videreførelse af visse rettigheder i for-
bindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union uden en aftale (Ændring
af visse regler om hjælp til hjemrejse, adgang til hjemrejsestøtte og administrativ frihedsberøvelse,
implementering af bestemmelse i statsborgerretskonventionen, gennemførelse af rådsafgørelse om
Kroatiens fulde optag i Schengensamarbejdet, ophævelse af revisionsbestemmelser, ophævelse af
Brexit-borgerloven m.v.)
Side
3/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0004.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren redegøre for de nærmere overvejelser i Social- og
Boligministeriet, der omtales i IFU alm. del - svar på spm. 52 (2. samling i
2022-23), herunder for hvordan disse overvejelser afspejler sig i lovforslaget?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det ikke har været formålet med nærværende lovforslag at
imødegå, at der i Danmark kan etableres faderskab og medmoderskab til
udenlandske børn, når der ikke er en reel relation mellem barnet og den
pågældende mand henholdsvis kvinde.
Den problemstilling, der er omtalt i besvarelsen af IFU alm. del - svar på spm.
52, er således fortsat under overvejelse.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0005.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 17. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 52 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 52:
Vil ministeren redegøre for, hvordan reglerne for ikke-biologiske forældreskabs-
strukturer, herunder medmoderskab og det kommende medfaderskab, samt fader-
skabserklæring efter børnelovens § 2, kan udnyttes juridisk til at udenlandske børn
får dansk indfødsret, selvom de ikke er blodsbeslægtet til en person med dansk
indfødsret? Vil ministeren oplyse, om en person med dansk indfødsret lovligt kan
sælge eller forære medmoderskab, medfaderskab eller faderskabserklæringer for
børn i eksempelvis Mellemøsten og Afrika, som derved kan opnå ret til dansk ind-
fødsret, selvom de ikke biologisk set har nogen tilknytning?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”Børnelovens regler om faderskab er rettet mod situationer, hvor barnet er
født i Danmark. Reglerne tager udgangspunkt i, at den pågældende mand er
eller kan være genetisk far til barnet, eller at den pågældende mand og mo-
ren har intention om sammen at varetage forældreskabet til barnet, dvs. at
der en reel tilknytning til barnet.
Er barnet født i udlandet, og er faderskab til barnet ikke fastslået der, vil en
sag om faderskab til barnet kunne behandles i Danmark, hvis f.eks. en mand,
der efter morens oplysninger kan være barnets far, bor her. I en sådan situ-
ation vil børnelovens regler og principper for fastslåelse af faderskab finde
anvendelse.
Dette indebærer bl.a., at den pågældende mand vil kunne anerkende fader-
skabet ved, at han og moren indgiver erklæring om, at de sammen vil vare-
tage omsorgen og ansvaret for barnet. Det er ikke en betingelse for at indgive
Side
1/2
23. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 5047
2341031
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
en sådan erklæring, at mandens genetiske faderskab til barnet er blevet un-
dersøgt. Endvidere er anerkendelsen af faderskabet gyldig, selvom manden
har modtaget betaling for det. Børnelovens regler tager således ikke højde
for situationer, hvor parterne har til hensigt at omgå lovens grundlæggende
princip om, at faderskab forudsætter en reel relation mellem barnet og man-
den.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vil overveje dette nærmere.
I relation til medmoderskab bemærkes, at fastslåelse af medmoderskab efter
børneloven forudsætter, at graviditeten er etableret i Danmark gennem as-
sisteret reproduktion, og at parterne inden behandlingen med assisteret re-
produktion var enige om, at kvinden skal være medmor til barnet.
I relation til medfaderskab bemærkes, at det fremgår af betænkningen til be-
slutningsforslag B 72 (2022), at regeringen skal gøre det muligt at registrere
forældreskab i forbindelse med barnets fødsel ved en altruistisk surrogataf-
tale. Den tiltænkte forælder, dvs. den retlige fars partner, får herved mulig-
hed for at blive registreret som barnets forælder i forbindelse med barnets
fødsel, herunder som medfar, hvis der er tale om et mandligt par. Der er
endnu ikke vedtaget lovgivning herom, hvorfor medfaderskab som begreb
ikke findes i dansk ret på nuværende tidspunkt.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0007.png
Ministeren
Socialudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Socialudvalget har den 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 3 til L 65
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3 til L 65:
Vil ministeren redegøre for, om man i overensstemmelse med Danmarks internati-
onale forpligtelser kan stille krav om, at et barn, der erhverver dansk indfødsret
efter en medmoder eller medfader, skal være født i Danmark og endvidere have
fast bopæl og gyldigt opholdsgrundlag i Danmark, hvis medmoderskabet eller med-
faderskabet først registreres efter barnets fødsel, samt at den medmoder eller
medfader, der afleder indfødsretten til barnet, skal have fast bopæl i Danmark, og
vil ministeren i bekræftende fald fremsætte et ændringsforslag herom eller yde tek-
nisk bistand til et?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til svar på spørgsmål nr. 1 til L
65, hvoraf det fremgår blandt andet, at det følger af indfødsretslovens § 1, stk. 1,
at et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis én af barnets forældre, her-
under medmoderen, er dansk. Det fremgår også, at det med lovforslaget foreslås,
at anvendelsesområdet for § 1, stk. 1, i indfødsretsloven udvides til også at omfatte
medfaderskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan også henvise til svar på spørgsmål nr.
4 til L 65, hvoraf det fremgår blandt andet, at Familieretshuset træffer afgørelse om
blandt andet medfaderskab på grund af en udenlandsk surrogataftale, som skal
være indgået inden graviditeten.
Tidspunktet for, hvornår Familieretshuset træffer afgørelse om medfaderskab eller
medmoderskab, har således ingen betydning for, om barnet erhverver dansk ind-
fødsret ved fødslen. Det samme gælder for så vidt angår registrering af et medmo-
derskab. Det afgørende er derimod, om medfaderen eller medmoderen er dansk,
når barnet fødes.
28.
november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 17587
2879342
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på denne baggrund ikke fundet anled-
ning til at vurdere den i spørgsmålet foreslåede ordning nærmere, herunder om
ordningen ville være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtel-
ser.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0009.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 4 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil ministeren redegøre for, om et barn efter fødslen kan erhverve dansk
indfødsret fra en dansk medmoder eller medfader, der opholder sig i et område
omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 3, og om indfødsretslovens § 1, stk. 2, i
tilstrækkelig grad tager højde for, at medmoderskab og medfaderskab kan
etableres efter barnets fødsel?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg modtaget følgende udtalelse fra
udlændinge- og integrationsministeren:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger
af indfødsretslovens nugældende § 1, stk. 1, at et barn erhverver
dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen, moderen eller
medmoderen er dansk.
Det følger dog af § 1, stk. 2, at § 1, stk. 1, ikke finder anvendelse,
hvis barnet er født i et område omfattet af straffelovens § 114 j,
stk. 3, og faderen, moderen, eller medmoderen er dansk og er
indrejst eller opholder sig i området uden de fornødne tilladelser
eller formål.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 65
(afsnit 2.2.3.3), at det med lovforslaget foreslås, at
”anvendelsesområdet for indfødsretslovens § 1, stk. 1, udvides til
også at omfatte medfaderskab.” Følgende fremgår endvidere af
de specielle bemærkninger til bestemmelsen (til § 13, til nr. 1):
”Forslaget vil betyde, at når medfaderskab er
fastslået efter børneloven på grundlag af en
surrogataftale ved registrering, anerkendelse eller
afgørelse efter de foreslåede bestemmelser i
kapitel 1 b, 5 b og 5 c i børneloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 10, og medfaderen er dansk
statsborger på tidspunktet for barnets fødsel, vil
barnet erhverve dansk indfødsret ved fødslen.”
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0010.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse heraf
henvise til social- og boligministerens besvarelse af spørgsmål nr.
5 til L 65, hvoraf det fremgår blandt andet, at Familieretshuset
træffer afgørelse om blandt andet medfaderskab på grund af en
udenlandsk surrogataftale, som skal være indgået inden
graviditeten etableres.
Tidspunktet for hvornår Familieretshuset træffer afgørelse om
medmoderskab eller medfaderskab har ingen betydning for, om
indfødsretslovens § 1, stk. 2, finder anvendelse.
Med den foreslåede ordning er der således ikke nogen forskel på,
om der er tale om en biologisk forælder eller en medfar eller
medmor. Det gælder også i forhold til, hvornår et barn, der er født
i et område omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 3, kan erhverve
dansk statsborgerskab i medfør af indfødsretslovens § 1, stk. 1.
Det afgørende for barnets erhvervelse af dansk indfødsret vil
således være, om barnet fødes i et område omfattet af indrejse-
og opholdsforbuddet efter straffelovens § 114 j, stk. 1, og om
den danske forælder er indrejst eller opholder sig i området
uden de fornødne tilladelser eller formål. Hvis det er tilfældet, vil
barnet ikke kunne erhverve dansk indfødsret.”
Jeg kan oplyse, at det fremgår af § 1 a i børneloven, at når en kvinde, der er
gift med en kvinde, føder et barn, registreres hendes kvindelige ægtefælle som
medmor til barnet. Fødes et barn af en ugift kvinde, anses en kvinde som
medmor til barnet, hvis hun og moderen skriftligt erklærer, at de sammen vil
varetage omsorgen og ansvaret for barnet. I begge situationer foretages
registreringen af personregisterføreren. Disse regler gælder kun, når barnet er
født i Danmark. Registreres medmoderskabet ikke i forbindelse med fødslen,
kan det senere anerkendes, eller der kan træffes afgørelse herom.
Om etablering af medfaderskab ved en udenlandsk surrogataftale kan jeg
henvise til min samtidige besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5. Jeg kan
tilføje, at der på samme måde vil kunne etableres medmoderskab, når den
udenlandske surrogataftale er indgået mellem en surrogatmor og et par
bestående af 2 kvinder. I så fald anses den kvinde, der er genetisk mor til
barnet, som barnets mor, og den anden kvinde som barnets medmor.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0011.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for, om en pakistaner, der får dansk indfødsret ved
naturalisation, dagen efter kan registrere sig som medfader til 10 børn i en
pakistansk landsby, som derved får dansk indfødsret?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af de foreslåede bestemmelser i kapitel 5 c i
børneloven, at Familieretshuset træffer afgørelse om bl.a. medfaderskab på
grundlag af en udenlandsk surrogataftale.
En udenlandsk surrogataftale defineres som en aftale, hvorved en surrogatmor,
der ved indgåelsen af surrogataftalen har og de seneste 6 måneder har haft
bopæl i udlandet, føder et barn med henblik på, at et tiltænkt forældrepar
sammen skal være forældre til barnet i stedet for surrogatmoren, eller at en
tiltænkt eneforælder skal være forælder til barnet i stedet for surrogatmoren.
Det er i lovbemærkningerne præciseret, at surrogataftalen skal være indgået,
inden graviditeten etableres.
Når en udenlandsk surrogataftale er indgået mellem en surrogatmor og et par
bestående af 2 mænd, anses den mand, der er genetisk far til barnet, som
barnets far og den anden mand som barnets medfar.
Lovforslaget indeholder således forslag om at indføre medfaderskab som retligt
forældreskab i relation til børn, der fødes på grundlag af surrogataftaler.
Medfaderskab skal have samme retsvirkninger som faderskab og
medmoderskab. På den baggrund foreslås det ved lovforslagets § 13, at § 1,
stk. 1, i indfødsretsloven ændres således, at et barn også erhverver dansk
indfødsret ved fødslen, hvis medfaren er dansk.
Familieretshusets træffer afgørelse om forældreskab ved en udenlandsk
surrogataftale, når følgende fremlægges:
1) Dokumentation for, at der er en genetisk forbindelse mellem barnet og
mindst én tiltænkt forælder.
2) Notarerklæring eller lignende udstedt i barnets fødeland, hvorved
surrogatmoren efter barnets fødsel har bekræftet, at hun ønsker at
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0012.png
overdrage forældreskabet og barnet til det tiltænkte forældrepar eller
den tiltænkte eneforælder.
3) Surrogataftalen.
4) Fødselsattest eller lignende for barnet.
Ved afgørelsen skal Familieretshuset foretage en vurdering af barnets bedste
baseret på en formodning om, at fastlæggelse af forældreskab i
overensstemmelse med surrogataftalen vil være bedst for barnet.
De foreslåede regler om forældreskab ved udenlandske surrogataftaler giver
således ikke en mand mulighed for at registrere sig som medfader til et barn.
Derimod kan Familieretshuset træffe afgørelse om en mands medfaderskab til
et barn, der er født på grundlag af en udenlandsk surrogataftale, men kun når
ovennævnte betingelser er opfyldt.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0013.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren redegøre for, om en person med dansk indfødsret i
overensstemmelse med lovforslaget kan åbne en butik på en somalisk
fødeafdeling eller en syrisk markedsplads, hvor der sælges medmoderskab
eller medfaderskab og dermed dansk indfødsret?”
Svar:
Jeg henviser til min samtidige besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0014.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren redegøre for, om der er begrænsninger i antallet af børn, man
kan være medfader eller medmoder til, herunder for om en person med syrisk
baggrund i Danmark, der har fået dansk indfødsret ved naturalisation,
efterfølgende kan registrere sig som retlig medfader eller medmoder til 10, 100
og 1.000 børn i Syrien, som derved får dansk indfødsret?”
Svar:
Jeg henviser til min samtidige besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0015.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 8 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil ministeren redegøre for, om et barn kan erhverve og bevare dansk
indfødsret efter blot en dags registrering af en anerkendt dansk medmoder eller
medfader, hvorefter det retlige forældreskab kan ophøre igen uden at barnet
derved taber indfødsretten?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at efter de foreslåede bestemmelser i kapitel 1 b og 5 b i
børneloven kan Familieretshuset registrere medfaderskab på grundlag af en
dansk altruistisk surrogataftale, der er godkendt af Familieretshuset.
Registreringen kan kun fortages i forbindelse med fødslen.
Ved en dansk altruistisk surrogataftale forstås en aftale, hvorved en
surrogatmor bosat i Danmark uden at modtage vederlag, herunder erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, føder et barn med henblik på, at et tiltænkt
forældrepar sammen skal være forældre til barnet i stedet for surrogatmoren,
eller at en tiltænkt eneforælder skal være forælder til barnet i stedet for
surrogatmoren.
Familieretshuset godkender en dansk altruistisk surrogataftale, når en række
betingelser er opfyldt, navnlig at surrogatmoren ved indgåelsen af aftalen var
fyldt 25 år og bosat i Danmark, at hun havde født mindst ét barn, at hun ikke
modtager vederlag, og at de tiltænkte forældre erklærer, at der vil være en
genetisk forbindelse mellem barnet og mindst en tiltænkt forælder.
Surrogataftalen skal være indgået, inden graviditeten etableres.
Om etablering af medmoderskab henvises til min samtidige besvarelse af SOU
L 65, spørgsmål nr. 4, og om etablering af medfaderskab ved en udenlandsk
surrogataftale henvises til min samtidige besvarelse af SOU L 65, spørgsmål
nr. 5.
Medmoderskab og medfaderskab kan som udgangspunkt kun ophøre, hvis der
er begået fejl i forbindelse med etableringen af medmoderskabet eller
medfaderskabet. En medmor og en medfar kan således ikke selv bringe
medmoderskabet eller medfaderskabet til ophør.
1
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Kopi til orientering af L 65 - svar på spm. 1-8
2947554_0016.png
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg endvidere modtaget følgende
udtalelse fra udlændinge- og integrationsministeren:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til besvarelsen af
spørgsmål nr. 1 til L 65 stillet efter ønske af samme spørger, som
vedlægges, hvori der er redegjort for blandt andet under hvilke
omstændigheder, at et barn anses for ikke på noget tidspunkt at have
erhvervet dansk statsborgerskab, hvis det konstateres, at det
medmoderskab eller medfaderskab, der lå til grund for barnets
erhvervelse af dansk statsborgerskab efter blandt andet indfødsretslovens
§ 1, stk. 1, ikke foreligger.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 1.
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 4.
Besvarelse af SOU L 65, spørgsmål nr. 5.
2