Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2945480_0001.png
Regler for adgang til Folketingets
parlamentariske dokumenter m.v.
Reglerne er vedtaget af Folketingets Præsidium den 25. februar 2015.
§ 1.
Folketingets parlamentariske dokumenter er tilgængelige efter disse regler.
§ 2.
Ved et parlamentarisk dokument forstås i disse regler et dokument i endelig form, som
indgår i Folketingets udførelse af sit politiske arbejde som parlament. Parlamentariske
dokumenter omfatter bl.a.:
1) Lov- og beslutningsforslag og dertil hørende skriftlige fremsættelser samt
ændringsforslag.
2) Forespørgsler til ministre.
3) Forslag til vedtagelse, som fremsættes under forhandling af en forespørgsel.
4) Redegørelser fra ministre om offentlige anliggender, som fremsættes og behandles
efter reglerne i forretningsordenens § 19.
5) Skriftlige spørgsmål til ministre fra Folketingets medlemmer eller udvalg og ministrenes
skriftlige besvarelser heraf.
6) Referater af forhandlingerne i Folketingssalen.
7) Udvalgsbilag vedrørende lov- og beslutningsforslag, som er under behandling i
udvalget.
8) Udvalgsbilag vedrørende udvalgets sagsområde i almindelighed.
9) Udvalgsbetænkninger og -beretninger.
10) Mødeindkaldelser og dagsordener til møder i udvalg.
11) Udvalgsprotokoller og referater og resumeer af møder i udvalg.
12) Aktstykker fra ministre.
Stk. 2.
Parlamentariske dokumenter omfatter navnlig ikke:
1) Materiale, der udarbejdes af Folketingets Administration til brug for administrationens
daglige drift.
2) Materiale, der udarbejdes af Folketingets Administration til brug for Folketingets
Præsidium.
3) Udvalgenes rejseregnskaber og materiale i tilknytning hertil.
4) Materiale vedrørende medlemmernes og folketingsgruppernes administration,
medlemmernes vederlag, pension m.v. og andre ydelser til medlemmerne og
folketingsgrupperne.
§ 3.
Folketingets Administration foranlediger, at parlamentariske dokumenter gøres
tilgængelige for offentligheden. Det gælder dog ikke udvalgsprotokoller og referater og
resumeer af møder i udvalg. Det gælder endvidere ikke interne eller fortrolige
parlamentariske dokumenter.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Materiale til brug for drøftelse af fortrolighed
§ 4.
Parlamentariske dokumenter anses for interne,
1) hvis de indeholder oplysninger, der efter deres art kan begrunde fortrolighed efter stk. 2,
men alene i et omfang eller af en karakter, som gør det ubetænkeligt at gøre
dokumenterne tilgængelige efter reglerne i § 5, eller
2) hvis de er uden betydning eller af helt underordnet betydning for varetagelsen af
hensynet til offentlighedens indsigt i Folketingets udførelse af sit politiske arbejde som
parlament.
Stk. 2.
Parlamentariske dokumenter er fortrolige, hvis de indeholder oplysninger, som efter
deres art er omfattet af §§ 30-33 i lov om offentlighed i forvaltningen, eller andre særlige
forhold taler for, at dokumentet behandles fortroligt. Er et dokument modtaget fra en
ekstern part, som ved stempling eller på anden måde har oplyst, at parten betragter
dokumentet som fortroligt, anses dokumentet for fortroligt.
§ 5.
Folketingets Administration foranlediger, at interne parlamentariske dokumenter gøres
tilgængelige for Folketingets medlemmer, ministre, folketingsmedlemmernes og
folketingsgruppernes ansatte og ansatte i Folketingets Administration.
§ 6.
Folketingets Administration kan efter anmodning beslutte
1) at give andre personer end de i § 5 nævnte indsigt i interne parlamentariske
dokumenter og
2) at give såvel personer som nævnt i § 5 som andre indsigt i formløse meddelelser til et
udvalg fra udvalgets formand eller sekretær af tilsvarende indhold som interne
parlamentariske dokumenter.
§ 7.
Folketingets Administration kan give adgang til fortrolige parlamentariske dokumenter
til medlemmer af vedkommende udvalg og til ansatte i Folketingets Administration, der er
beskæftiget med sekretariatsbetjening af vedkommende udvalg eller har andre tjenstlige
opgaver i forbindelse med udvalget.
Stk. 2.
En minister kan efter udvalgets bestemmelse som led i udvalgsarbejdet få adgang
til fortrolige parlamentariske dokumenter.
Stk. 3.
Folketingets Administration kan efter anmodning undtagelsesvis beslutte at give
andre personer end de i stk. 1 og 2 nævnte indsigt i fortrolige parlamentariske
dokumenter.
§ 8.
Disse regler er ikke til hinder for, at Folketingets Administration i særlige tilfælde efter
anmodning kan beslutte at give indsigt i skriftligt materiale i administrationens besiddelse
ud over sådant materiale, som efter reglerne offentliggøres.
§ 9.
Disse regler finder tilsvarende anvendelse for:
1) Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 6.
2) Særlige udvalg nedsat i henhold til Folketingets forretningsordens § 7, stk. 7.
3) Grønlandsudvalget og Færøudvalget nedsat i henhold til særlig folketingsbeslutning.
4) Det Udenrigspolitiske Nævn.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Materiale til brug for drøftelse af fortrolighed
5) Udvalget vedrørende Det Etiske Råd.
Stk. 2.
Reglerne finder endvidere tilsvarende anvendelse for følgende delegationer, der
sekretariatsbetjenes af Folketingets Administration:
1) Delegationen til NATO’s Parlamentariske Forsamling.
2) Delegationen til OSCE’s Parlamentariske Forsamling.
3) Delegationen til Europarådets Parlamentariske Forsamling.
4) Delegationen til Nordisk Råd.
5) Dansk Interparlamentarisk Gruppes bestyrelse.
6) Den Parlamentariske Forsamling for EU-Middelhavsområdet.
7) Delegationen til FN’s Generalforsamling.
Stk. 3.
Reglerne om adgang for medlemmer af Det Udenrigspolitiske Nævn, Udvalget
vedrørende Det Etiske Råd og delegationerne nævnt i stk. 2, nr. 1- 6, til henholdsvis
nævnets, udvalgets og delegationernes parlamentariske dokumenter gælder også for
stedfortrædere.
Stk. 4.
Folketingets formand kan beslutte, at reglerne skal finde anvendelse for andre
udvalg og delegationer m.m.
§ 10.
Reglerne træder i kraft den 1. marts 2015 og har virkning fra førstkommende valg til
Folketinget.