Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2929800_0001.png
Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 30
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 24. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(Alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
I ministerens orientering om behandlingen af ansøgninger om dansk statsborger-
skab ved naturalisation i 4. kvartal 2022 og initiativer til nedbringelse af sagsbe-
handlingstiden i Indfødsretskontoret (IFU alm. del – bilag 57) nævnes en såkaldt
fasttrack-ordning for behandling af ansøgninger om dansk statsborgerskab. Vil mi-
nisteren i den forbindelse oplyse følgende:
1. Hvornår er ordningen taget i brug, eller hvornår forventes den taget i brug?
2. Hvad er kriterierne for, hvornår en sag kan indgå i fasttrack-ordningen?
3. Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke foregår konventionsstridig forskelsbe-
handling, når nogle ansøgninger behandles forud for andre ansøgninger, der er ind-
givet tidligere?
4. Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at ansøgninger behandles i den
rækkefølge, de indgives?
5. Finder ministeren det hensigtsmæssigt at gøre fasttrack-ordningen permanent
også efter, at ministeriets sagsbehandlingstid er nået ned på 12 måneder i gennem-
snit, som er varslet i IFU alm. del – bilag 57?
6. Hvor lang tid går der i gennemsnit eller forventes der at gå i gennemsnit fra en
fasttrack-behandlet ansøgning er modtaget i ministeriet, til ansøgeren modtager
besked om forventet optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse?
7. Indgår der i fasttrack-ordningen både sager, hvor ansøgeren med en høj grad af
sikkerhed vurderes at opfylde de almindelige betingelser for opnåelse af dansk
statsborgerskab, og sager, hvor ansøgeren med en høj grad af sikkerhed vurderes
at skulle have afslag på optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse?
8. Hvordan vil den procentvise fordeling være mellem sager, der behandles eller
forventes behandlet efter fasttrack-ordningen, og øvrige sager?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ser med stor bekymring på den stigende
sagsbehandlingstid og det stigende antal verserende sager. Ministeriet har derfor
Side
1/3
20. marts 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 3814
2239800
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Orientering om behandlingen af naturalisationssager i 3. kvartal 2024, fra udlændinge- og integrationsministeren
iværksat en række initiativer med henblik på at nedbringe den gennemsnitlige sags-
behandlingstid i naturalisationssager. Udover at forøge antallet af medarbejdere i
Indfødsretskontoret, har ministeriet identificeret en gruppe af sager, der kan be-
handles i en såkaldt fasttrack-ordning, jf. også min orientering til udvalget af 13.
februar 2023 (IFU Alm. del – bilag 57).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har påbegyndt arbejdet med den nye fast-
track-ordning den 1. februar 2023.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har identificeret ca. 3.500 sager til fast-
track-ordningen. Sagerne er modtaget i ministeriet i perioden fra den 1. marts 2021
til ultimo januar 2023, og sagsbehandlingstiden for de pågældende sager vil derfor
variere væsentligt.
Sagerne er opdelt i 5 kategorier. Fælles for kategorierne er, at sagerne inden for
den enkelte kategori - ud fra de oplysninger, som er afgivet ved ansøgningens ind-
givelse - forventes at være ensartede og sagsbehandlingsmæssigt let tilgængelige.
Kriterierne for at være defineret som en let sag i kategori 1 er, at:
Ansøgeren har ikke tidligere søgt om dansk statsborgerskab
Ansøgeren har en almindelig ansøgerprofil, hvilket betyder, at der ikke søges
om dansk statsborgerskab efter lempede regler eller særregler
Ansøgeren har ikke børn
Ansøgeren har efter det oplyste ikke haft længerevarende opholdsafbrydelser
Ansøgeren har efter det oplyste ikke tidligere strafbare forhold, og der er ikke
oplysninger om strafbare forhold i Kriminalregisteret
Ansøgeren har ikke søgt dispensation fra opfyldelse af betingelser i cirkulære-
skrivelsen.
Kriterierne for at være omfattet af kategori 2 er, at:
Ansøgeren har oplyst om udlandsophold, men opfylder de øvrige kriterier un-
der kategori 1.
Kriterierne for at være omfattet af kategori 3 er, at:
Ansøgeren har oplyst om børn, som ønskes medtaget på ansøgningen, (biper-
soner) men opfylder de øvrige kriterier under kategori 1.
Kriterierne for at være omfattet af kategori 4 er, at:
Ansøgeren har oplyst om strafbare forhold, som ikke fremgår af Kriminalregi-
steret, men opfylder de øvrige kriterier under kategori 1.
Kriterierne for at være omfattet af kategori 5 er, at:
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Orientering om behandlingen af naturalisationssager i 3. kvartal 2024, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ansøgeren har søgt om dispensation fra beskæftigelseskravet i cirkulæreskri-
velsens § 23 A, og er umiddelbart omfattet af den særlige forelæggelsesadgang
for Folketingets Indfødsretsudvalg i cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 4, om unge
ansøgere, der er indrejst i Danmark inden det fyldte 8. år, og som er under 22
år på tidspunktet for ansøgningens indgivelse. Ansøgeren opfylder de øvrige
kriterier under kategori 1.
Forventningen er, at ansøgerne i fasttrack-ordningen – bortset fra ansøgerne i ka-
tegori 5 – som udgangspunkt opfylder betingelserne i cirkulæreskrivelsen for optag
på lovforslag om indfødsrets meddelelse.
3.
Det følger af statsborgerretskonventionens artikel 10, at enhver kontraherende
stat skal sikre, at ansøgninger om erhvervelse af statsborgerret i landet behandles
inden for en rimelig tidsfrist. Det følger af den forklarende rapport til konventionen,
at hvorvidt kravet om ”rimelig tidsfrist” er overholdt, afhænger af en konkret vur-
dering af alle relevante omstændigheder.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at en ordning, hvor den
sagsbehandlende myndighed opprioriterer nogle sagstyper frem for andre med
henblik på at nedbringe den samlede sagsbehandlingstid, ikke vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. De øvrige ansøgninger om dansk statsbor-
gerskab, som ikke indgår i fasttrack-ordningen, vil blive behandlet på sædvanlig vis.
4.
Jeg mener som udgangspunkt, at ansøgningerne om dansk statsborgerskab ud
fra en lighedsbetragtning skal behandles i den rækkefølge, som de modtages i. Men
jeg er også åben for at se på, om der kan være en gevinst for sagsbehandlingen og
sagsbehandlingstiden, hvis nogle sager får en hurtigere vej gennem systemet.
Når Udlændinge- og Integrationsministeriet har taget en ny fasttrack-ordning i brug
for at nedbringe sagsbehandlingstiden, skal det derfor også ses som et forsøg på at
undersøge, om der kan etableres en generelt hurtigere og mere smidig ansøgnings-
proces, hvor de letteste og mest enkle sager vil kunne behandles forlods.
Det er på nuværende tidspunkt, hvor ordningen kun har været i gang i meget kort
tid, ikke muligt at vurdere, om fasttrack-ordningen skal være permanent.
5.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets forventning, at fasttrack-ordnin-
gen vil medvirke til at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid væsentligt.
Ministeriet forventer således på baggrund af de iværksatte tiltag, at den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid med udgangen af 2023 vil være nedbragt til ca. 15 må-
neder og i 2024 ca. 12 måneder.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3