Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2980463_0001.png
Åben høring om rammerne for
tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere
individuel behandling af
ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Torsdag den 20.
februar 2025 kl.
11.00 til 13.00 i Landstingssalen
på Christiansborg
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0002.png
Velkomst v. Mikkel Bjørn (DF)
Formand for Indfødsretsudvalget
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en
mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0003.png
Jes Fabricius Møller
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.februar 2025
Lektor i historie, Københavns Universitet
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0004.png
Frederik Waage
Professor, dr.jur, forvaltnings- og forfatningsret,
Syddansk Universitet
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0005.png
Muligheder for samtaler med Indfødsretsudvalget
inden for dansk ret
Professor, dr.jur.
Frederik Waage
Juridisk Institut, Syddansk Universitet
Høring.
Indfødsretsudvalget
20.
Februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0006.png
Grundlove
ns § 44
Ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov…
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0007.png
Grundlovgiv
ende
forsamling
1848/1849
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0008.png
Tildeling af statsborgerskab sker ved lov
Den offentlige forvaltning (ministerier, kommuner, regioner) er bundet af
forvaltningsretten, herunder lovregler og principper om saglighed, lighed, partshøring,
pligt til begrundelse
Men lovgiver er ikke nogen forvaltningsmyndighed
Lovgiver er ikke bundet af saglighedskrav når der skal vedtages lovforslag
Dette har nogle særlige implikationer
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0009.png
DF frifundet i Højesteret for annonce bragt i maj
2013….
Højesteret:
….Dansk Folkepartis annonce blev bragt i forlængelse
af den politiske debat, der fandt sted ved Folketingets 1.
behandling den 25.
april 2013 af et lovforslag om
meddelelse af indfødsret og før 2.
behandlingen af
lovforslaget den 30.
maj 2013….Annoncen satte
spørgsmålstegn ved rimeligheden af, at et flertal i
Folketinget ville meddele indfødsret til en person, der
kunne være til fare for statens sikkerhed…
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0010.png
Ingen over Folketinget
Fordi statsborgerskab sker ved lov, er der ingen, der har retskrav på at få
statsborgerskab i Danmark, medmindre det står i loven
Lovgiver står principielt fuldstændig frit i forhold til at bestemme, om en borger
skal tildeles statsborgerskab
Folketinget bestemmer og Folketingets afgørelse er et politisk spørgsmål
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0011.png
Internationale forpligtelser
Folketinget bestemmer selv proceduren for tildeling af
statsborgerskab.
Danmark har dog forpligtet sig til internationale traktater om bl.a.
menneskerettigheder, som Folketinget også er folkeretligt forpligtet til
at efterleve.
En procedure for tildeling af indfødsret vil f.eks.
skulle leve op til art.
8
om ret til privatliv eller art.
10 om ytringsfrihed i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0012.png
Personlig integritet:
Sciacci 11/1 2005: Offentliggørelse af
personfoto i forbindelse med straffesag
Eksempler på krænkelser af
art. 8 fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomsto
l
S & Marper 4/12 2008: Opbevaring af
persondata (fingeraftryk etc.)
Gardel 17/12 2009: Optegnelse af
persondata i register over dømte
seksualforbrydere indgreb i registreredes
privatliv
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0013.png
U.2013.3328H
Højesteret fandt, at udlændinge, der af Folketingets
Indfødsretsudvalg ikke inkluderes på listen over personer,
der tildeles indfødsret, kan anlægge sag ved de danske
domstole for at prøve, om denne afgørelse er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0014.png
Internationale forpligtelser
Uanset internationale konventioner, kan domstolene (på grund af
grundlovsbestemmelsen) ikke pålægge Folketinget, at tildele
statsborgerskab til en person, der fravælges af Folketinget.
Med andre ord, vinder borgeren en sag ved de danske domstole eller fx Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol kan dette evt. føre til erstatning. Men det fører ikke til tildeling af
statsborgerskab.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0015.png
Irakisk statsborger fik afslag på dispensation for opfyldelse af krav for at
opnå indfødsret.
Loloah Aziz Thamer 
Albrah mod 
Danmark 
Klageren søgte dispensation som følge af diagnosticeret skizofreni,
hvilket vanskeliggør tilegnelse af danskkundskaber og beståelse af
indfødsretsprøven.
Klageren søgte om indfødsret to gange i henholdsvis 2016 og 2017.
Klageren anlagde sag ved de danske domstole over afslaget i 2016 og
fik medhold, men fik alligevel afslag på sin ansøgning om dispensation i
2017 for kravene til at opnå indfødsret.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0016.png
LoloahAzizThamer
Albrahmod
Danmark
Klageren bragte herefter sag for Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg
Gjorde gældende der er krænkelse af reglen om diskrimination jf.
EMRK art.
14 sammenholdt med art.
8
Menneskerettighedsdomstolen:
Krav om udtømmelse af nationale retsmidler var ikke overholdt
Klager havde anlagt sag ved de nationale domstole, idet EMD fandt, at domstolsprøvelse af spørgsmålet ville udgøre et
effektivt retsmiddel.
Klageren fik ved de danske domstole medhold i, at det første afslag på
indfødsret udgjorde en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser,
Men klager fik stadig afslag ved anden ansøgning om indfødsret.
EMD udtaler om dette forhold, at der kan forekomme ændrede omstændigheder, som kan ændre sagens udfald, og at
denne
vurdering bedst foretages af de danske domstole.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0017.png
Konklusion
Danske domstole og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil kunne tilkende
erstatning til en borger, hvis proceduren for tildeling af statsborgerskab er i strid med
internationale menneskerettigheder, fx ret til privatliv jf.
art.
8.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0018.png
Professor, dr.jur.
Frederik Waage
Juridisk Institut
Syddansk Universitet
[email protected]
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0019.png
Eva Ersbøll
Seniorforsker emerita, Institut for
Menneskerettigheder
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20. februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0020.png
Høring om mulighederne
for en mere individuel og
grundigere behandling af
ansøgninger om indfødsret
Indfødsretsudvalget den 20. februar 2025
Retsprincipper, retssikkerhed og menneskeret,
v.
Eva Ersbøll
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0021.png
Dagsorden
Oplægget skal først og fremmest handle om de retlige rammer for tildeling af
indfødsret og særligt om retsprincipper, retssikkerhed og menneskeret.
Derudover vil jeg kort sige lidt om behandlingen af statsborgerskabsansøgninger
i
Schweiz – som jeg har forstået, at der også har været et ønske om at få belyst i
dag.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0022.png
Grundlovens § 44, stk.
1:
indfødsret skal tildeles ved lov
Grundlovens § 44 er en kompetencenorm.
Kompetencen til at tildele indfødsret ligger hos
lovgivningsmagten.
Administrative og judicielle myndigheder kan ikke afgøre, om en person
skal have indfødsret
Ordningen går tilbage til 1849-grundloven, og den havde dengang ‘Rod i de almindelige konstitutionelle
Begreber’
Grundloven indeholder ikke regler om, hvordan tildelingen af indfødsret skal ske.
Proceduren har
varieret gennem tiden
I 1900-tallet var der faste regler for optagelse af ansøgere på lovforslag, aftalt mellem
ressortministerium og indfødsretsudvalg.
I de tilfælde, hvor ansøgerne opfylder de stillede betingelser,
var lovbehandlingen ‘en ren formalitet’ (Alf Ross og Poul Andersen, 29.
september 1952)
1900-tallets praksis er nu ændret.
Lovforslagene vedtages ikke længere enstemmigt (efter 1989), der
stilles ændringsforslag og mange udvalgsspørgsmål
Institut for menneskerettigheder
22
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0023.png
Danmarks konventionsforpligtelser
forudsættes overholdt
Naturalisation er et lovgivningsanliggende, så Folketinget og Indfødsretsudvalget er ikke
bundet af de sædvanlige forvaltningsretlige principper, der gælder for
forvaltningsmyndigheder
Dermed er der som udgangspunktet ingen begrænsninger i Folketingets og
Indfødsretsudvalgets udøvelse af skønnet over, om en ansøger skal have indfødsret
Men udgangspunktet er fraveget, fordi Danmark har påtaget sig en række internationale
konventionsforpligtelser af betydning indfødsretten, og det forudsættes, at
indfødsretsmyndighederne udøver deres skøn inden for konventionernes rammer, jf.
bemærkningerne til
L 69, 1998-99,
om ændring af bl.a.
indfødsretsloven (Ratifikation
af
Europarådskonventionen af 6.
november 1997 om statsborgerret m.v.)
Højesteret
har med henvisning hertil fastslået, at en ansøger, som har fået afslag på
indfødsret, kan få prøvet ved domstolene, om der derved er sket konventionsbrud, og om
vedkommende i den anledning har krav på erstatning eller godtgørelse
Institut for menneskerettigheder
23
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0024.png
Den europæiske menneskerettighedskonvention
(1953)
Ifølge præamblen til menneskerettighedskonventionen (EMRK) har Europarådets medlemsstater
med deres fælles arv af politiske traditioner, idealer, friheder og respekt for retsstatsprincippet
med EMRK’s vedtagelse taget det første skridt til at sikre håndhævelsen af nogle af rettighederne
i Verdenserklæringen om Menneskerettigheder
I modsætning til Verdenserklæringen indeholder EMRK ikke en ret til statsborgerskab, men ifølge
den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kan vilkårlig nægtelse af statsborgerskab efter
omstændighederne rejse spørgsmål efter konventionens art.
8 om retten til respekt for privatlivet
på grund af den virkning en nægtelse af statsborgerskab kan have på den berørte persons
privatliv (se bl.a.
Karassev v.
Finland
afgørelse af 12.
januar 1999 og
Genovese v.
Malta
, dom af
11.
oktober 2011) og
S.-H.
v.
Polen
, afgørelse af 16.
november 2021
Hvis der opstår spørgsmål efter EMRK art.
8, kan konventionens accessoriske bestemmelser
også finde anvendelse, dvs.
art.
13 om adgang til effektive retsmidler og art.
14 om nydelse af
rettighederne i EMRK uden diskrimination
Institut for menneskerettigheder
24
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0025.png
Den europæiske konvention om statsborgerret
(1997)
Ifølge præamblen til
statsborgerretskonventionen
ønsker Europarådets medlemsstater og
de andre stater, som har undertegnet konventionen, med konventionen at fremme
udviklingen af retlige principper vedrørende statsborgerret og at gennemføre dem i
staternes nationale lovgivning, herunder principperne om at undgå statsløshed og
diskrimination
Følgende tre bestemmelser er særligt relevante for drøftelserne i dag:
Der skal i statens lovgivning gives mulighed for naturalisation af personer med
lovligt og fast ophold i landet.
Opholdskravet kan højst være 10 år (art.
6(3))
Sager om tildeling af statsborgerskab skal behandles inden for en rimelig frist (art.
10)
Afslag på statsborgerskab skal indeholde en skriftlig begrundelse (bl.a.
vilkårlighed) (art.
11)
for at undgå
Institut for menneskerettigheder
25
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0026.png
De retlige rammer for tildeling af indfødsret smh.
m.
de aktuelle forhold på naturalisationsområdet
De retlige rammer:
Indfødsret skal tildeles ved lov.
Administrative myndigheder kan ikke træffe skønsmæssige afgørelser.
Dansk
lovgivning skal give adgang til naturalisation for personer med lovligt og fast ophold i landet.
Der må ikke
være vilkårlighed ved tildeling af indfødsret, jf.
herved retsstatsprincippet.
Der må ikke ske ubegrundet
forskelsbehandling.
Der skal træffes afgørelse inden for en rimelig frist, og afslag skal begrundes.
Aktuelle forhold på naturalisationsområdet:
Indfødsretskontoret havde ved udgangen af 4.
kvartal 2024 ca.
9.700 verserende ansøgninger.
Indfødsretskontorets
sagsbehandlingstid
er i gennemsnit på 24 måneder
I 2025 er efterårets lovforslag om naturalisation udskudt til januar 2026, fordi ministeriet skal prioritere
ressourcer til efterårets danske EU-formandskab, og fordi behandlingen af lovforslag om indfødsret
typisk medfører ‘et meget stort ressourceforbrug i ministeriet’ (Kristeligt Dagblad 5.2.2025)
Socialdemokratiets ordfører har for nyligt udtrykt bekymring over vilkårlighed i Indfødsretsudvalgets
arbejde og efterlyst systematik (Politiken 3.
januar 2025) [udvalgets afgørelser begrundes ikke]
Institut for menneskerettigheder
26
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0027.png
opholdstid/alder/ventetid v. før opnåelse af
indfødsret stigende. gennemsnit for
indvandrere:17,1 år
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0028.png
Schweiz’ procedurer med tildeling af statsborgerskab
og vurdering af den enkelte ansøger ved samtaler mv.
Schweizisk statsborgerskab (føderalt) afledes fra lokalt statsborgerskab, og de forskellige schweiziske
kommuner og kantoner har forskellige tildelingskriterier (sml.
unionsborgerskabet)
Lokale myndigheder træffer skønsmæssige afgørelser og afslår naturalisation
‘af mærkelige grunde’
, f.eks.
ukendskab til raclettens oprindelse,
forkert tøjvalg
og at ansøger er
for ‘irriterende’
Den schweiziske naturalisationsordning er blevet kaldt
klart vilkårlig
, og de lokale instanser er blevet
kritiseret for hyppigt misbrug af deres skønsbeføjelser.
Mange lokale afslag omgøres af domstole (bl.a.
afslaget til
den ‘irriterende ansøger’)
Den Føderale Højesteret har fastslået, at de lokale myndigheder skal respektere de retlige og
forfatningsretlige rammer, og at en afgørelse ikke må være vilkårlig eller diskriminerende, jf.
BGE 146/49
Højesteret har fundet det klart disproportionalt, at der blev givet afslag på at naturalisere en ansøger, som
opfyldte alle krav, men som havde visse mangler i sin kulturelle og geografiske viden’.
Samlet set fandt den
føderale højesteret, at afslaget var uholdbart og dermed vilkårligt.
Ved dommen fik ansøger derfor schweizisk
statsborgerskab
Et demokrati-initiativ har indsamlet underskrifter for at få
lempet naturalisationsordningen
Der er indsamlet
.
mere en
100.000 underskrifter
så der vil blive afholdt folkeafstemning i Schweiz om ændring af den
,
eksisterende naturalisationsordning
Institut for menneskerettigheder
28
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0029.png
Sammenfattende bemærkninger
Et af hovedpunkterne i de internationale konventioner er, at der ikke må forekomme
vilkårlighed ved tildeling af indfødsret
At undgå vilkårlighed må derfor være et hovedsigte ved tildeling af indfødsret
At undgå vilkårlighed må ligeledes være et hovedsigte i arbejdet med at forbedre
processen for tildeling af indfødsret
Institut for menneskerettigheder
29
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0030.png
Tak
Danish Institute for Human Rights
30
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0031.png
Spørgsmål til
oplægsholdere
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0032.png
Naser Khader
Tidligere MF, herunder medlem af
Indfødsretsudvalget
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0033.png
Henrik Thomassen
Vicedirektør, Udlændingestyrelsen
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0034.png
Asylsamtaler i Udlændingestyrelsen
v/Henrik Thomassen, vicedirektør i Center for Asyl, Udlændingestyrelsen
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0035.png
POLITIET
1.
INSTANS: UDLÆNDINGESTYRELSEN
SÆRLOVEN
SÆRLOVEN
2.
INSTANS:
FLYGTNINGENÆVNET
INDLEDENDE
ASYLREGISTRE
RING
EFTERFØLGENDE
ASYLREGISTRERING
INDLEDENDE ASYLSAMTALE
UDVIDET ASYLSAMTALE
KLAGEINSTANS
Mundtligt nævnsmøde
DANSK FLYGTNINGEHJÆLP
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0036.png
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0037.png
OPLYSNINGSPLIGT
Udlændingelovens § 40, stk.
1
GRUNDIG UDDANNELSE AF
MEDARBEJDERE
Oplæring i form af bl.a.
sidemandsoplæring,
overværelse
Interviewteknik-kurser
UNDERSTØTTELSE AF SAMTALE
Mulighed for indhentelse af oplysninger før og under
samtalen via US-eksperter
Løbende sparring/forelæggelser for
overordnede før/under samtaler
FORBEREDELSE AF SAMTALE
SAMTALE SETUP OG –AFVIKLING
Kontaktetablering
Åbne spørgsmål
Partshøring
Flere samtaler for tilstrækkelig sagsoplysning
Omfangsrigt materiale til udvidet samtale
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0038.png
Tak
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0039.png
Afsluttende spørgsmål til
oplægsholdere og debat
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025
IFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Præsentation fra eksperthøring om rammerne for tildeling af indfødsret og mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger torsdag 20/2-25
2980463_0040.png
Afrunding ved Mikkel Bjørn (DF)
Formand for Indfødsretsudvalget
Åben høring om rammerne for tildeling af indfødsret og
mulighederne for en mere individuel behandling af ansøgninger
Folketingets Udvalg for Indfødsretsudvalget
Folketinget
20.
februar 2025