Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2998868_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. april 2025
Nordatlantkontoret
Rune Kistrup
2023-03789
3378143
Notat om etablering af en offerrådgivning i Grønland
1. Indledning
Den 21. februar 2024 afgav Folketingets Grønlandsudvalg beretning over
beslutningsforslag nr. B 44 om etablering af en offerrådgivning i Grønland.
Der fremgår følgende af de politiske bemærkninger til beretningsteksten:
”Udvalget bemærker, at ofres møde med retssystemet bør være
så trygt som muligt, så de på bedst mulig vis kan komme videre
i livet efter deres oplevelser.
Udvalget bemærker endvidere, at ofre for kriminalitet bør ydes
hjælp og støtte, og at etableringen af en offerrådgivning i
Grønland vil bidrage hertil.
Der er på den baggrund enighed i udvalget om, at det er vigtigt,
at der etableres en offerrådgivning i Grønland, som er tilpasset
grønlandske forhold.
Udvalget noterer sig, at etableringen af en offerrådgivning
forudsætter relevante rådgivere, og at regeringen ikke alene kan
løfte opgaven med at skaffe relevante rådgivere i Grønland.
Udvalget er navnlig af den årsag enig i, at beslutningsforslaget
ikke pålægger regeringen at sikre, at der er en færdigetableret
offerrådgivning i Grønland inden udgangen af indeværende
folketingssamling, men at det pålægger Justitsministeriet inden
udgangen af indeværende folketingssamling at udarbejde en
konkret plan for, hvordan der hurtigst muligt kan etableres en
offerrådgivning i Grønland.”
Side 1/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
Som opfølgning på beretningen har Justitsministeriet udarbejdet
nærværende notat om det videre arbejde med etableringen af en
offerrådgivning i Grønland.
Nedenfor beskrives indledningsvis under pkt. 2 de nærmere rammer for
offerrådgivningen i Danmark. Herefter beskrives der i pkt. 3 en model for,
hvordan en offerrådgivning i Grønland vil kunne etableres. Endelig
redegøres der i pkt. 4 for Justitsministeriets videre plan for etableringen af
en offerrådgivning i Grønland.
2. De nærmere rammer for offerådgivningen i Danmark
2.1. Baggrunden for etableringen af en offerrådgivning i Grønland
Der er i bemærkningerne til lov nr. 349 af 23. maj 1997 om ændring af
retsplejeloven, straffeloven og erstatningsansvarsloven (Styrkelse af
retsstillingen for ofre for forbrydelser m.v.) beskrevet en række
administrative initiativer. Et af initiativerne var etableringen af et
landsdækkende netværk af lokale offerrådgivninger i landets politikredse,
hvor der tilbydes ofre for forbrydelser støtte og vejledning af frivillige
støttepersoner.
Inspirationen til ordningen kom fra Sverige, hvor der var positive erfaringer
med den frivillige støtte og rådgivning, som blev ydet til ofre i de lokalt
etablerede offerrådgivninger.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lov nr. 349 af 23. maj 1997 om
ændring af retsplejeloven, straffeloven og erstatningsansvarsloven
(Styrkelse af retsstillingen for ofre for forbrydelser m.v.), at
offerrådgivningerne skal baseres på frivillige rådgivere, og at der skal findes
støttepersoner, der er interesseret i på frivillig basis at hjælpe ofre for
forbrydelser. Der skal herved navnlig tages hensyn til menneskelige
egenskaber og ikke stilles specifikke krav til en bestemt form for uddannelse
eller baggrund. Derimod forudsættes det, at der tilrettelægges et særligt
kursus, der tilbydes de personer, der skal fungere som støttepersoner. Kurset
skal give information om lovgivning på området og om offentlige
støttemuligheder for ofre for forbrydelser, således at støttepersonerne får en
solid viden og et godt grundlag for at tilbyde vejledning til ofre for
forbrydelser. Også forståelse for ofrenes situation, kendskab til menneskers
reaktion, når de udsættes for forbrydelser m.m. bør indgå i undervisningen.
Side 2/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
I forlængelse af vedtagelsen af lovforslaget udarbejdede Rigspolitiet i 1998
et oplæg vedrørende etableringen af lokale, frivillige offerrådgivninger i
landets politikredse samt en vejledning til politikredsene i forbindelse med
etablering af ordningen.
Etablering af offerrådgivningerne blev herefter indledt ved
Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 9047 af 25. juni 1998 om
offerrådgivning, hvor opgaven hermed blev henlagt til Rigspolitichefen.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens tilhørende bilag (Vejledning til
politikredsene i forbindelse med etableringen af en ordning med lokale,
frivillige offerrådgivninger fra januar 1998), at det er en grundlæggende
forudsætning for etableringen af offerrådgivningen, at den er lokalt
forankret, hvorfor initiativet til og den praktiske løsning i forbindelse med
etableringen ligger hos den lokale politimester (nu politidirektør).
Det fremgår endvidere af vejledningen, at rådgivere skal findes lokalt på
politikredsens initiativ, ligesom politikredsen i samarbejde med kommunen
skal finde egnede lokaler, der kan stilles til rådighed for offerrådgivningen,
således at der er mulighed for personlig kontakt. Der skal ligeledes stilles en
mobiltelefon til rådighed for rådgiverne, ligesom politikredsene endvidere
skal tilbyde rådgiverne lokal uddannelse.
2.2. Offerrådgivningen i dag
Offerrådgivningens grundlæggende opgave er at yde personlig støtte,
herunder krisesamtaler, til ofre for eller vidner til forbrydelser, at vejlede
om mulighederne for erstatning, psykologhjælp og advokatbistand samt at
henvise til relevante tilbud, hvis der er behov for en anden hjælp end den,
som offerrådgivningen kan tilbyde. Det kan f.eks. være tilbud i regi af
forskellige andre foreninger eller på sundheds- eller socialområdet.
Offerrådgivningen tilbydes alle ofre for forbrydelser, ligesom
offerrådgivningen kan tilbyde støtte og vejledning til personer, som har
været vidner til forbrydelser, og personer, der har været ofre for eller vidner
til trafikulykker eller andre former for ulykker og større hændelser.
Offerrådgivningen yder endvidere støtte og vejledning til pårørende til ofre
for forbrydelser og ulykker.
Offerrådgivningen er et supplement til den rådgivende og støttende
funktion, som politiet, anklagemyndigheden og andre professionelle
Side 3/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
varetager i forhold til ofre, og den erstatter ikke politiets forpligtelse over
for ofre. Politiet har en vejledningspligt til offerrådgivningen over for
borgere, der anmelder kriminalitet.
Som det blev forudsat i bemærkningerne til lov nr. 349 af 23. maj 1997 om
ændring af retsplejeloven, straffeloven og erstatningsansvarsloven
(Styrkelse af retsstillingen for ofre for forbrydelser m.v.), forestås
rådgivningsarbejdet ved de enkelte offerrådgivninger af uafhængige
rådgivere og er baseret på frivilligt arbejde.
Der er i dag én lokal offerrådgivning i hver af de 12 politikredse i Danmark
med hver sin bestyrelse. Offerrådgiverne rekrutteres lokalt i politikredsen,
og det er de lokale bestyrelser, der driver ansættelsesprocessen for nye
frivillige rådgivere. Der er krav om en ren børneattest og relevante faglige
og/eller personlige kompetencer. En afsluttet frivillig undersøgelse i
Offerrådgivningen viser, at over 90 pct. af offerrådgivningens frivillige
rådgivere har en mellemlang- eller lang videregående uddannelse. Der er
ligeledes krav om, at alle nye frivillige rådgivere skal gennemføre
offerrådgivningens grunduddannelse, indgå i et lokalt introduktionsforløb
f.eks. i form af en følgeordning, deltage i efter- og videreuddannelser samt
modtage supervision.
De lokale offerrådgivninger står selv for arbejdets tilrettelæggelse og den
konkrete bistand, der gives til ofre, vidner og pårørende, der henvender sig,
og de enkelte offerrådgivere har en stor grad af frihed i forhold til
tilrettelæggelsen af arbejdet. De enkelte offerrådgivere vil inden for de
aftalte rammer i samarbejde med ofrene tilrettelægge den konkrete indsats.
Rådgivningen ydes hovedsageligt hjemmefra over telefon, og den
telefoniske rådgivning er tilgængelig døgnet rundt alle ugens dage. Visse
lokale offerrådgivninger har desuden faste åbningstider for fysisk
fremmøde, mens der i de øvrige rådgivninger er mulighed for konkret at
aftale et fysisk eller virtuelt møde med en lokal rådgiver. Derudover er der
flere gange om ugen mulighed for at gøre brug af offerrådgivningens chat-
funktion. Desuden tilbyder offerrådgivningen også en bisidderordning
(f.eks. i forbindelse med en retssag) og en mentorordning til de ofre, vidner
og pårørende, som har et længerevarende behov for støtte f.eks. grundet
kompleksitet i deres sagen.
Side 4/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
2.3. Offerrådgivningen i Danmark
Offerrådgivningen i Danmark blev etableret i 2001. Offerrådgivningen i
Danmark er en paraplyorganisation for de lokale offerrådgivninger og
varetager deres fælles interesser med hensyn til bl.a. kvalitet og udvikling i
rådgivningsarbejdet, støtte til de lokale offerrådgivninger, politisk
interessevaretagelse, infrastruktur for bl.a. fælles telefonsystem og
platforme, hvorfra der rådgives, samt udvikling og synliggørelse af
offerrådgivningen. Offerrådgivningen i Danmark har et tæt samarbejde med
de nordiske og europæiske offerrådgivningstjenester og driver bl.a. 116 006,
som er det europæiske nummer til offerrådgivningen.
Offerrådgivningen i Danmark står for grund- og efteruddannelsen af de
frivillige rådgivere. Grunduddannelsen forestås som udgangspunkt to gange
årligt.
Udarbejdelsen af materiale til undervisningen blev ifølge
cirkulæreskrivelsen og den tilhørende vejledning af Politiets
Offerrådgivning
oprindeligt
forankret
i
Politiets
Offerrådgivningssekretariatet. Opgaven er efterfølgende overgået til
Offerrådgivningen i Danmark i henhold til en samarbejdsaftale mellem
Offerrådgivningen i Danmark og Midt- og Vestjyllands Politi, hvor Politiets
Offerrådgivningssekretariat er forankret.
2.4. Opgaverne ved politiet
Rigspolitiet fik som nævnt ovenfor under pkt. 2.1 ved Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse fra 1998 tillagt opgaven med etablering af de lokale
offerrådgivninger, ligesom det fremgår af cirkulæreskrivelsen, at der i
Rigspolitiet oprettes et offerrådgivningssekretariat, der skal have en
koordinerende funktion og overordnet skabe betingelserne for, at opgaven
med at bistå og støtte ofre i den enkelte politikreds kan løses lokalt.
Politiets Offerrådgivningssekretariat, der som nævnt tidligere er forankret i
Midt- og Vestjyllands Politi i dag, har således den koordinerende og
understøttende funktion i forhold til offerrådgivningsordningen og
fastsætter bl.a. overordnede retningslinjer for offerrådgivningsordningen
samt økonomistyring og koordinering af IT-løsninger. Politiets
Offerrådgivningssekretariat bistår i den forbindelse navnlig med
vidensdeling samt udarbejdelse og opdatering af overordnede retningslinjer
Side 5/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
2998868_0006.png
samt koordinering på tværs af politikredsene. Endelig varetager Politiets
Offerrådgivningssekretariat bevillingen for Offerrådgivningen i Danmark.
Politiets Offerrådgivningssekretariat samarbejder med Offerrådgivningen i
Danmark samt de lokale politikoordinatorer ude i kredsene og vejleder
desuden politikredsene vedrørende kredsenes forpligtelser i relation til den
lokale offerrådgivning.
I hver politikreds udpeges der en kontaktperson, som har til opgave at sikre,
at politiet hele tiden har et opdateret kendskab til offerrådgivningen. De
enkelte politikredse har desuden til opgave at informere om
offerrådgivningens eksistens og i givet fald bistå med at skabe kontakt
mellem offer og offerrådgivning. Der er bl.a. udarbejdet en folder om
offerrådgivningen, der i relevante tilfælde skal udleveres af politiet i
forbindelse med anmeldelse af en lovovertrædelse. Folderen kan findes på
politiets hjemmeside
(Hvis du skal vidne i retten | Ofre, vidner og pårørende
| Politi).
3. Justitsministeriets overvejelser om mulige modeller for etablering af
en offerrådgivning i Grønland
3.1. Mulige modeller for etablering af en offerrådgivning i Grønland
Justitsministeriet anmodede i umiddelbar forlængelse af behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 44 Rigspolitiet om en beskrivelse af, hvordan en
offerrådgivning vil kunne etableres i Grønland, herunder en konkret plan for
gennemførelsen heraf.
Rigspolitiet har i den forbindelse peget på tre modeller for, hvordan en
offerrådgivning vil kunne etableres i Grønland.
I den første model foreslås det at etablere en offerrådgivning svarende til
den danske model. Dette indebærer etableringen af en lokal, uafhængig
offerrådgivning i Grønland, hvor rådgivningsarbejdet forestås af
uafhængige og frivillige rådgivere, og hvor den lokale kreds (Grønlands
Politi) og Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariat som udgangspunkt skal
understøtte den lokale offerrådgivning på tilsvarende måde som i Danmark,
dog således at der i forbindelse med etableringsfasen forventes øget
involvering fra politiets side.
I den anden og tredje model foreslås alternative løsningsmodeller, hvor
offerrådgivningen forankres i et allerede eksisterende tiltag under
Side 6/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
Naalakkersuisut eller indgår i et såkaldt ”landsbistandsadvokatembede”.
Dette indebærer, at Grønlands Politi som udgangspunkt alene vil skulle
visitere sager til den institution, som skal forestå rådgivningsarbejdet, mens
rekruttering, uddannelse mv. vil skulle varetages af institutionen selv.
Rigspolitiet har for det første foreslået som alternativ model, at der indgås
et samarbejde med Tusaannga, som hører under Socialstyrelsen i Grønland.
Tusaannga tilbyder døgnåben telefonisk og skriftlig rådgivning på både
dansk og grønlandsk til personer, som har det svært. Rigspolitiet har
bemærket, at rådgiverne i Tusaannga ikke er frivillige.
Rigspolitiet har for det andet foreslået som alternativ model, at en
offerrådgivning i Grønland vil kunne tænkes sammen med et
landsbistandsadvokatembede, idet der i et sådant embede vil være mulighed
for
at
etablere
en
professionel
offerrådgivning
med
sekretariatsunderstøttelse. Landsbistandsadvokatembedet vil således kunne
stå for den administrative understøttelse, hvor rådgivningsfunktionen enten
kan lægges i samme embede eller under et eksisterende tilbud. Det
bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er etableret et
landsbistandsadvokatembede i Grønland.
3.2. Valg af model
Justitsministeriet har i dialog med Naalakkersuisut besluttet, at der i første
omgang arbejdes videre med en model svarende til den danske med de
tilpasninger, som de grønlandske forhold tilsiger.
Rigspolitiet har oplyst følgende i forhold til modellen og politiets rolle:
”Grønlands
Politis opgaver
Rigspolitiet har til brug for beskrivelsen af Grønlands Politis
opgaver i forbindelse med etableringen af en offerrådgivning i
Grønland indhentet en udtalelse fra Grønlands Politi, der
indledningsvis har bemærket, at politikredsen i sit høringssvar
har taget udgangspunkt i, at der alene etableres fysiske lokaler i
Nuuk.
Ved etableringen af en offerrådgivning i Grønland skal
Grønlands Politi stille en lokal politikoordinator til rådighed,
ligesom der skal stilles et fysisk lokale samt telefon og
telefonabonnement til rådighed til brug for fysisk rådgivning
samt telefonrådgivning. Det bemærkes, at der som følge af den
høje pris på telefonabonnementer i Grønland stilles et gratis
nummer til rådighed i forbindelse med lignende
rådgivningsinitiativer.
Side 7/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
Grønlands Politi vurderer, at man i løbet af 2025 vil kunne have
fastlagt rammerne for en lokal offerrådgivning, herunder
eventuel oprettelse af en lokal sekretariatsfunktion, samt have
fundet egnede lokaler. Endvidere vil Grønlands Politi kunne
have påbegyndt generel sparring med både lokale og danske
aktører, mens selve idriftsættelse af uddannelse og rekruttering
af frivillige rådgivere mv. dog må forventes at have længere
udsigter.
Ordningen vil samtidig forudsætte, at der skaffes
kontorfaciliteter til de yderligere medarbejdere ved Grønlands
Politi, idet Grønlands Politi ikke har tilstrækkelig plads i den
eksisterende bygningsmasse.
Politiets Offerrådgivningssekretariats opgaver
Rigspolitiet har til brug for beskrivelse af Politiets
Offerrådgivningssekretariats opgaver indhentet en udtalelse fra
Midt- og Vestjyllands Politi.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at der i forbindelse med
etablering af offerrådgivning i Grønland må påregnes et noget
større arbejde for Politiets Offerrådgivningssekretariat end ved
etablering i andre politikredse. Det må således forventes, at der
vil blive behov for i højere grad at bistå med erfaringer fra andre
politikredse og tilpasning af den danske model til de
grønlandske forhold. Det skal endvidere afklares, om der kan
være udfordringer forbundet med koordinering af IT-løsninger
Danmark og Grønland imellem.
Det må desuden forventes, at kontaktpersonen i Grønlands Politi
har et større behov for sparring med Offerrådgivningen i
Danmark i forbindelse med etableringen og den indledende
drift, end det er tilfældet for de øvrige danske politikredse. Dette
er dels begrundet i, at der er tale om en helt ny ordning, dels de
grønlandske forhold.
Politiets Offerrådgivningssekretariat forventes at kunne
understøtte offerrådgivningen, så snart det er muligt at allokere
ressourcer.”
4. Den videre proces
Som der blev redegjort for under 1. behandling af beslutningsforslag nr. B
44, er der en række forudsætninger, der skal være til stede, før en
offerrådgivning i Grønland kan etableres. En del af forudsætningerne kan
Justitsministeriet ikke sikre af egen drift, ligesom de grønlandske forhold
tilsiger visse tilpasninger i forhold til de lokale offerrådgivninger i Danmark.
Side 8/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
Der vil i de følgende afsnit blive redegjort nærmere for Justitsministeriets
overvejelser i relation til ovenstående og for Justitsministeriets videre plan
herfor med henblik på, at der hurtigst muligt kan etableres en
offerrådgivning i Grønland.
4.1. Geografi samt rekruttering og fastholdelse af frivillige
Rigspolitiet har i forbindelse med beskrivelsen af, hvordan en
offerrådgivning kan etableres i Grønland, anført, at den store geografiske og
befolkningsmæssige spredning i Grønland bevirker, at det ikke på samme
måde som i Danmark vil være muligt at dække en hel politikreds, da en lokal
offerrådgivning i Grønland vil skulle dække et område svarende til 10 gange
Danmarks areal, ligesom der kan være sproglige udfordringer grundet f.eks.
forskellen på vest- og østgrønlandsk. Det har bl.a. betydning i forhold til
muligheden for fysiske møder med en offerrådgiver uden for Nuuk og de
større byer.
Grønlands Politi har i den forbindelse tilkendegivet, at det efter kredsens
vurdering ikke vil være realistisk at etablere offerrådgivning i alle byer og
bygder og peger i stedet på muligheden for, at der oprettes én samlet
rådgivning for hele Grønland. En sådan samlet rådgivning kan med fordel
etableres fysisk i Nuuk med mulighed for telefon- og videorådgivning for
øvrige byer og bygder.
Rigspolitiet har endvidere henvist til, at det er Grønlands Politis vurdering,
at muligheden for at rekruttere tilstrækkeligt med frivillige kræfter, der kan
drive og udføre både bestyrelses- og rådgivningsarbejdet på grønlandsk og
dansk i byer og bygder, vil være en udfordring grundet den store geografiske
og befolkningsmæssige spredning. Hvis rådgivningen kan ske telefonisk, vil
udfordringen primært være at finde frivillige rådgivere med de rette
kompetencer.
Justitsministeriet er aktuelt i dialog med Naalakkersuisut om ovenstående
problemstillinger. Der drøftes i den forbindelse bl.a., i hvilket omfang en
lokal offerrådgivning i Grønland skal være til stede i de enkelte byer og
bygder, hvor ofte en offerrådgivning skal være tilgængelig, samt hvordan
de enkelte offerrådgivere konkret skal yde rådgivning, f.eks. om der skal
gives mulighed for fysiske møder.
Justitsministeriet har endvidere rakt ud til relevante aktører i Grønland, hvis
arbejde enten er baseret på frivillige rådgivere eller personer, som er ansat
Side 9/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
til at yde personlig rådgivning og støtte til sårbare grupper, med henblik på
at indhente relevante erfaringer til brug for den efterfølgende rekruttering.
Desuden har Justitsministeriet rakt ud til Offerrådgivningen i Danmark for
at få et indblik i de danske offerrådgivningers rekrutteringsmetoder,
herunder brugen af sociale medier til at engagere frivillige og sprede
kendskabet til ordningen.
Derudover har Naalakkersuisut afsøgt mulighederne for et samarbejde
gennem Tusaannga og Socialstyrelsens allerede etablerede tilbud, herunder
med det kommende Nationale Terapi- og Rådgivningscenter, der efter
planen skal åbne i 2025. Centret skal samle mange af de eksisterende
rådgivningstilbud, så det bliver lettere for borgere at rette henvendelse til
den rette instans, når de har brug for hjælp. Det formodes, at Tusaannga
allerede i dag modtager henvendelser fra personer, der har været ofre for
forbrydelser. Det anses dog ikke som realistisk blot at opkvalificere
rådgiverne i Tusaannga til at kunne agere som offerrådgivere, da formålet
med Tusaannga er at være en akutlinje, som besvarer de mest presserende
henvendelser. Socialstyrelsen har understreget, at der i forvejen er pres på
linjen, og derfor skal ikke-akutte henvendelser omdirigeres til andre
støtteinstanser. Der er etableret kontakt omkring den fælles berøringsflade,
men der er ikke tegnet en endelig model. Arbejdet pågår.
4.2. Uddannelse af frivillige rådgivere
I Danmark varetages opgaven med at uddanne de frivillige offerrådgivere
af Offerrådgivningen i Danmark, jf. samarbejdsaftalen mellem Midt- og
Vestjyllands Politi og Offerrådgivningen i Grønland.
Det er Justitsministeriets umiddelbare opfattelse, at frivillige rådgivere i
Grønland på samme måde som i Danmark bør gennemføre en særlig grund-
og efteruddannelse, der ruster dem til arbejdet. En sådan grund- og
efteruddannelse bør give offerrådgiverne information om den relevante
lovgivning på området, herunder reglerne om kriminalretssagens gang samt
den forurettedes stilling og rettigheder, og om offentlige støttemuligheder
til ofre for forbrydelser. Derudover bør uddannelsesforløbet ligeledes give
offerrådgiverne en grundlæggende forståelse for ofrenes situation, samt
kendskab til menneskers reaktion, når de udsættes for forbrydelser.
Der blev i september 2024 afholdt et møde mellem Justitsministeriet,
Naalakkersuisut og Offerrådgivningen i Danmark med henblik på at kunne
Side 10/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
drage nytte af de erfaringer, som blev gjort i forbindelse med etableringen
af de danske offerrådgivninger.
Det skal drøftes nærmere med Rigspolitiet og Naalakkersuisut, hvordan
uddannelsen mere konkret skal forestås, ligesom det skal drøftes nærmere
med Offerrådgivningen i Danmark, om de eventuelt vil kunne bistå eller
samarbejde om uddannelsen af lokale grønlandske rådgivere. Det skal i den
forbindelse tages højde for, at der kan være sproglige udfordringer forbundet
med uddannelsen af de frivillige offerrådgivere, hvis den foregår på dansk.
Det bør således sikres, at også grønlandsksprogede rådgivere har mulighed
for at modtage undervisning, ligesom det i øvrigt må forventes, at
størstedelen af målgruppen for offerrådgivning vil være interesseret i
rådgivning på grønlandsk.
Derudover har Naalakkersuisut rettet henvendelse til Ilisimatusarfik for at
afsøge et muligt samarbejde om uddannelsen af offerrådgiverne med deres
nyoprettede diplommodul om sorgrådgivning. Modulet, som er tilknyttet de
sundhedsfaglige professionsuddannelserne, er oprettet i samarbejde med
Det Nationale Sorgcenter og har fokus på bl.a. kulturspecifikke
sorgreaktioner. Dette anses som en kompetence, der efter Naalakkersuisuts
og Justitsministeriets vurdering også vil være relevant i konteksten af
offerrådgiveres uddannelse. Naalakkersuisut har oplyst, at hvis der
udtrykkes interesse fra Ilisimatusarfik for at indgå et samarbejde om
uddannelsen af offerrådgivere, vil der blive henvist til Justitsministeriet med
henblik på at udarbejde en konkret plan.
4.3. Henvisningsmuligheder til relevante aktører i Grønland
Grønlands Politi har oplyst, at der ikke er systematisk adgang til
psykologhjælp og advokatbistand i Grønland. Lokale rådgivere i Grønland
vil derfor ikke kunne henvise borgerne til samme tilbud som i Danmark,
herunder bl.a. på social- og sundhedsområdet.
Justitsministeriet har med bistand fra Naalakkersuisut afdækket, hvilke
tilbud der er tilgængelige i Grønland, og som en lokal offerrådgivning vil
kunne henvise til.
4.4. Opsummering
Som det fremgår ovenfor, pågår der aktuelt drøftelser mellem
Justitsministeriet og Naalakkersuisut om den nærmere udformning af en
offerrådgivning i Grønland, herunder hvordan det sikres, at
Side 11/12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Etablering af en offerrådgivning i Grønland, fra justitsministeren
offerrådgivningen kan udvikles og forankres i det grønlandske samfund. Det
overvejes i den forbindelse, hvordan en kommende offerrådgivning i
Grønland kan spille sammen med øvrige relevante tilbud i Grønland.
Justitsministeriet forventer, at disse drøftelser vil pågå de kommende
måneder.
Når de konkrete rammer for en offerrådgivning i Grønland er endeligt
fastlagt mellem Naalakkersuisut og Justitsministeriet, herunder i forhold til
tilgængelighed og udbredelse, vil Justitsministeriet anmode Rigspolitiet om
at igangsætte arbejdet med at etablere en lokal grønlandsk offerrådgivning.
Der henvises i den forbindelse til Rigspolitiets udtalelse under pkt. 3
ovenfor, hvoraf det bl.a. fremgår, at Grønlands Politi vurderer, at man i løbet
af 2025 vil kunne have fastlagt rammerne for en lokal offerrådgivning,
herunder eventuel oprettelse af en lokal sekretariatsfunktion, samt have
fundet egnede lokaler. Endvidere vil Grønlands Politi kunne have påbegyndt
generel sparring med både lokale og danske aktører.
Justitsministeriet bestræber sig på, at arbejdet vil kunne påbegyndes i løbet
af 2025. Den endelige drift af en lokal offerrådgivning vil dog være
afhængig af, at der kan rekrutteres et passende antal frivillige rådgivere.
Side 12/12