Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2960368_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2024
Nordatlantkontoret
Ditte Refsgaard
2023-490-0411
3326824
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for Grønland
(Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse)
§1
I kriminallov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 1187 af 18. september
2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 147, stk. 1,
ændres »10 år« til: »16 år«.
2.
I
§ 147
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
En gerningsmand under 18 år må ikke dømmes til anbringelse i
anstalt i mere end 10 år.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
3.
I
§ 147, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »Stk. 2« til: »Stk. 3«.
§2
Loven træder i kraft den […].
Side 1/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker et tæt og løsningsorienteret samarbejde med Grønland.
Derfor arbejder regeringen for, at standarden på bl.a. danske ansvarsområ-
der i Grønland følger standarden i Danmark – med respekt for de særlige
forhold og forskelle, der er mellem landene.
Som led i dette arbejde har Justitsministeriet efter ønske fra Naalakkersuisut
udarbejdet dette lovforslag om at forhøje kriminallovens maksimum for
tidsbestemt anstaltsanbringelse fra 10 år til 16 år, når der er tale om de al-
vorligste tilfælde af navnlig personfarlige forbrydelser.
Forslaget giver mulighed for, at domstolene i de helt alvorligste tilfælde,
hvor en person findes skyldig i de groveste forbrydelsestyper, navnlig drab,
røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse, trusler af den i § 98
nævnte art, voldtægt eller anden alvorlig seksualforbrydelse eller brandstif-
telse eller i forsøg på en af de nævnte forbrydelser, kan differentiere yderli-
gere i udmålingen af en tidsbestemt anstaltsanbringelse, end domstolene fin-
der grundlag for i dag, hvor maksimum for en tidsbestemt anstaltsanbrin-
gelse er 10 år.
Side 2/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
Der er imidlertid ikke i øvrigt tilsigtet nogen forhøjelse af foranstaltnings-
niveauet, og det er således med forslaget forudsat, at det foranstaltnings-
niveau, der i øvrigt anvendes ved domstolene i dag, videreføres uændret.
2. Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse
2.1. Gældende ret
Den gældende kriminallov bygger på Den Grønlandske Retsvæsenskom-
missions betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske retsvæsen. En mar-
kant forskel mellem kriminalloven og den danske straffelovgivning er kri-
minallovens anvendelse af begrebet »foranstaltninger« i stedet for begrebet
»straffe«. Den principielle baggrund for denne forskel i ordvalg er efter
Retsvæsenskommissionens opfattelse, at man i Grønland i højere grad har
lagt vægt på at se fremad og forebygge fremtidig kriminalitet, herunder ved
resocialisering af den kriminelle, end at anlægge en bagudskuende (repres-
siv) holdning til den kriminelle handling. Der henvises til Retsvæsenskom-
missionens betænkning, bind I, side 121 f.
Den gældende kriminallov blev vedtaget i 2008 og trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2010. Et centralt element i kriminalloven i forhold til den tidligere kri-
minallov fra 1954 var en nyordning af foranstaltningssystemet.
Kriminelle kan efter kriminalloven pålægges en række foranstaltninger, der
kan indplaceres efter strenghed på en såkaldt sanktionsstige, jf. kriminal-
lovens § 119: Advarsel, bøde, betinget dom med fastsat foranstaltningstid,
dom til tilsyn, dom til samfundstjeneste, dom til anstalt og tilsyn, dom til
anbringelse i anstalt og forvaring. Foranstaltningerne advarsel, betinget dom
med fastsat foranstaltningstid, dom til samfundstjeneste og dom til anstalt
og tilsyn var nye foranstaltninger i forhold til kriminalloven fra 1954.
Over for unge lovovertrædere kan der som alternativ til de almindelige for-
anstaltninger på sanktionsstigen anvendes dom til særlige hjælpeforanstalt-
ninger, og over for psykisk syge eller mentalt retarderede kan der anvendes
dom til anbringelse på hospital eller anden institution eller dom til behand-
ling.
Det er med kriminalloven forudsat, at der ved domstolenes valg af foran-
staltning på sanktionsstigen tages udgangspunkt i kriminalitetens grovhed
Side 3/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
m.v., og at der på alle trin kan tilbydes behandling til den dømte, jf. Folke-
tingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 1620. Retten skal i den
enkelte kriminalsag vurdere, hvilken foranstaltningstype der som udgangs-
punkt svarer til den begåede kriminalitet, og herunder vurdere, hvor langt
op eller ned ad sanktionsstigen det foreliggende tilfælde skal placeres, jf.
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 1631. Ved denne
grovhedsvurdering skal der ikke fokuseres isoleret på det aktuelle kriminelle
forhold, men foretages en samlet vurdering, hvori også kan indgå hensyn
som alder, motiv, og om der foreligger førstegangs- eller gentagelseskrimi-
nalitet. Skærpende omstændigheder, f.eks. tidligere lignende kriminalitet,
kan medføre, at der anvendes en trinhøjere foranstaltning end ellers. Om-
vendt med formildende omstændigheder, f.eks. ung alder. Et konkret reso-
cialiseringsbehov kan desuden medføre, at der anvendes en trinlavere for-
anstaltning.
Det følger af kriminallovens § 121, stk. 1, at der ved valget og udmålingen
af foranstaltning skal tages hensyn til 1) lovovertrædelsens grovhed, herun-
der samfundets interesse i at modvirke handlinger af den pågældende art, og
2) gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der skønnes nødven-
digt for at afholde den pågældende fra yderligere lovovertrædelser. Det før-
ste led betegnes gerningsprincippet og det andet princip gerningsmandsprin-
cippet.
Bestemmelsen indebærer ifølge forarbejderne, at rettens afgørelse om valg
og udmåling af foranstaltning skal bero på en ligelig hensyntagen dels til
grovheden af den begåede kriminalitet, dels til gerningsmandens personlige
forhold, jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 1668. I
forhold til den tidligere kriminallov fra 1954 er hensynet til gerningsman-
dens personlige forhold nedtonet og nu ligestillet med hensynet til lovover-
trædelsens grovhed.
Det følger af kriminallovens § 147, stk. 1, at tiden for anbringelse i anstalt
ikke kan overstige 10 år, hvilket også var tilfældet efter den tidligere gæl-
dende kriminallov.
Det fremgår af forarbejderne, at Den Grønlandske Retsvæsenskommission
overvejede, om der var grundlag for at forhøje maksimum for tidsbestemt
anstaltsanbringelse, jf. betænkning nr. 1442/2004, bind III, side 920. Efter
den dagældende praksis idømtes der sjældent tidsbestemt anstaltsanbrin-
gelse i mere end 5 år. Hertil kom, at muligheden for at idømme tidsubestemt
Side 4/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
anstaltsanbringelse af lovovertrædere, der kan karakteriseres som særligt
farlige, blev foreslået opretholdt. Kommissionen fandt på den baggrund ikke
grundlag for at foreslå ændringer af 10-årsgrænsen for tidsbestemt an-
staltsanbringelse.
Det følger af kriminallovens § 161, at forvaring på ubestemt tid kan anven-
des, hvis 1) gerningsmanden findes skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse,
alvorlig voldsforbrydelse, trusler af den i § 98 nævnte art, voldtægt eller
anden alvorlig seksualforbrydelse eller brandstiftelse eller i forsøg på en af
de nævnte forbrydelser, 2) det efter karakteren af det begåede forhold og
oplysningerne om den pågældende, herunder navnlig om tidligere krimina-
litet, må antages, at den pågældende frembyder nærliggende fare for andres
liv, legeme, helbred eller frihed, og 3) anvendelse af forvaring er nødvendig
for at forebygge denne fare.
Det fremgår af forarbejderne, at Den Grønlandske Retsvæsenskommission
overvejede, om der var grundlag for at ændre de dagældende betingelser for
tidsubestemt anbringelse, men at kommissionen efter grundige overvejelser
af en række mulige ændringer fandt, at de gældende betingelser burde op-
retholdes, jf. betænkning nr. 1442/2004, bind III, side 841 ff.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Da Den Grønlandske Retsvæsenskommission udarbejdede sin betænkning,
var anstaltsanbringelse i 5 år en almindelig sanktion for manddrab, jf. be-
tænkning nr. 1442/2004, bind III, side 919.
Med kriminalloven var der ikke tilsigtet nogen skærpelse af sanktionsni-
veauet, jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 1633.
Efterfølgende har der ikke desto mindre været en udvikling i retspraksis i
skærpende retning. Den almindelige sanktion for manddrab er således først
blev forhøjet til anstaltsanbringelse i 6 år og senest ved en dom afsagt af
Grønlands Landsrets den 12. april 2022 (sag. nr. K 021/22) forhøjet til an-
staltsanbringelse i 7 år. Det fremgår således af landsrettens udtalelse, at drab
må karakteriseres som en af de groveste overtrædelser af kriminalloven, der
kan begås, og at landsretten derfor – og under hensyn til de generelle skær-
pelser af foranstaltningsniveauerne, der de senere år er gennemført efter et
udtrykkeligt politisk ønske, sammenholdt med, at tiden for anbringelse i an-
Side 5/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
stalt ikke kan overstige 10 år – finder, at drab som udgangspunkt bør foran-
staltes med anstaltsanbringelse i 7 år.
At den almindelige sanktion for manddrab er 7 år, skal forstås på den måde,
at sanktionsfastsættelsen ved manddrab sker med et udgangspunkt i en an-
staltsanbringelse i 7 år, men at sanktionen kan fastsættes både lavere og hø-
jere på sanktionsstigen afhængig af sagens konkrete skærpende og formil-
dende omstændigheder.
Som eksempel kan nævnes, at i den nævnte dom fra Grønlands Landsret
blev sanktionen konkret fastsat til anstaltsanbringelse i 9 år, idet landsretten
i skærpende retning lagde vægt på, at der var tale om et umotiveret drab på
et barn, begået ved særdeles farlig og grov vold og ved drukning, at der var
tale om drab på en person, som for tiltalte var tilfældig, og at drabet skete
på et offentligt område ved et boligkvarter, hvor man burde kunne færdes
trygt om aftenen.
Ved lov nr. 572 af 10. maj 2022, der trådte i kraft den 1. juli 2022, blev der
indsat et nyt stk. 3 i kriminallovens § 77 om voldtægt, hvorefter der ved
fastsættelse af foranstaltning skal lægges vægt på den særlige krænkelse, der
er forbundet med lovovertrædelsen, når den er begået mod en person under
18 år.
Det fremgår af forarbejderne, at det med ændringen forudsattes, at der ge-
nerelt skete en forhøjelse af foranstaltningsniveauet med 50 pct. for voldtægt
af personer under 18 år efter det dagældende § 77, stk. 1 (voldtægt ved vold
eller trussel om vold, ved udnyttelse af hjælpeløs tilstand eller situation eller
ved seksuelt forhold til barn under 12 år). Derimod havde ændringen ikke
til formål at forhøje foranstaltningsniveauet for overtrædelse af kriminal-
lovens § 77, stk. 2 (voldtægt ved anden ulovlig tvang). Der henvises til Fol-
ketingstidende 2021-22, tillæg A, L 126 som fremsat, side 125.
Ved lov nr. 414 af 25. april 2023, der trådte i kraft den 1. juli 2023, blev
kriminallovens § 77, stk. 1, ændret til en samtykkebaseret voldtægtsbestem-
melse, mens kriminaliseringen af voldtægt ved seksuelt forhold til barn un-
der 12 år blev videreført som § 77, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne, at den nye samtykkebaserede voldtægtsbe-
stemmelse og den videreførte bestemmelse om voldtægt ved seksuelt for-
hold til barn under 12 år videreførte det på det tidspunkt eksisterende foran-
Side 6/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
staltningsniveau for voldtægt uændret. Det videreførte foranstaltningsni-
veau inkluderede den forhøjelse af foranstaltningsniveauet for visse typer af
voldtægt af personer under 18 år, der som nævnt var blevet gennemført året
før. Der henvises til Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 49
som fremsat, side 33.
Naalakkersuisut har udtrykt ønske om forhøjelse af kriminallovens maksi-
mum for tidsbestemt anstaltsanbringelse fra 10 år til 16 år for de alvorligste
forbrydelser. Naalakkersuisut har tilkendegivet, at der ikke ønskes et gene-
relt løft i foranstaltningsniveauet eller indført foranstaltningsrammer i de en-
kelte forbrydelser. Der er imidlertid et ønske om at give mulighed for ved
de helt alvorligste forbrydelser at idømme en foranstaltning på mere end 10
år, herunder også med mulighed for, at der herved kan være tilfælde, hvor
man vil vælge en tidsbestemt foranstaltning som alternativ til den tidsube-
stemte forvaringsdom.
Justitsministeriet vil gerne imødekomme Naalakkersuisuts ønske. Ministe-
riet noterer sig endvidere, at der, efter at Den Grønlandske Retsvæsenskom-
mission afsluttede sit arbejde for mere end 20 år siden, har været en gradvis
udvikling i retspraksis, som har ført til et højere foranstaltningsniveau for
visse alvorlige forbrydelser, end da Retsvæsenskommissionen anbefalede at
videreføre det dagældende maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse
på 10 år. Dertil kommer, at foranstaltningsniveauet for visse typer af
voldtægt af personer under 18 år blev forhøjet med 50 pct. ved en lovæn-
dring i 2022.
På den baggrund foreslås det at forhøje kriminallovens maksimum for tids-
bestemt anstaltsanbringelse fra 10 år til 16 år.
Justitsministeriet har overvejet, om forhøjelsen i loven burde begrænses til
bestemte forbrydelser, sådan at der kun for disse forbrydelsers vedkom-
mende blev mulighed for at idømme en anstaltsanbringelse i mere end 10
år.
Justitsministeriet finder imidlertid, at det vil komplicere kriminallovens for-
anstaltningssystem unødigt at fastsætte to forskellige maksima for an-
staltsanbringelse afhængig af forbrydelsens art. Det ville også kunne opfat-
tes som en delvis indførelse af foranstaltningsrammer, hvilket Justitsmini-
steriet ikke finder behov for. Justitsministeriet har også lagt vægt på, at det
med undtagelse af det strengeste trin på foranstaltningsstigen, forvaring, der
Side 7/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
er begrænset til bestemte forbrydelser, kan enhver foranstaltning principielt
anvendes ved enhver overtrædelse af kriminalloven. Efter Justitsministeriets
opfattelse har dette ikke givet anledning til problemer i praksis, selv om det
er åbenbart, at det ved mange mindre alvorlige overtrædelser af kriminal-
loven ville stride såvel mod kriminallovens § 121 om udmåling af foran-
staltning som mod grundlæggende principper om proportionalitet, hvis der
idømtes en lang anstaltsanbringelse, uanset at der formelt er hjemmel til det,
når blot de generelle betingelser for anstaltsanbringelse i kriminallovens §
146 er opfyldt.
Justitsministeriet finder videre, at det bør fremgå af bestemmelsen, at en ger-
ningsmand, der ikke på gerningstidspunktet var fyldt 18 år, maksimalt kan
idømmes anstaltsanbringelse i 10 år. En gerningsmand under 18 år kan i det
hele taget kun dømmes til anbringelse i anstalt, hvis særlige omstændighe-
der gør en sådan anbringelse påkrævet, jf. kriminallovens § 146, stk. 2. Når
der foreligger sådanne særlige omstændigheder, bør en gerningsmand under
18 år imidlertid også efter en forhøjelse af det generelle maksimum for an-
staltsanbringelse aldrig kunne idømmes en længere tidsbestemt anstaltsan-
bringelse end 10 år.
Med forslaget om at forhøje maksimum for en tidsbestemt anbringelse i an-
stalt forudsættes som udgangspunkt, at det foranstaltningsniveau, der an-
vendes ved domstolene i dag, i øvrigt videreføres uændret.
Det forudsættes således for det første, at overtrædelser af kriminalloven
fremover vil blive sanktioneret på samme trin på sanktionsstigen som i dag,
jf. dog nedenfor om tilfælde, hvor der i dag idømmes forvaring.
Det forudsættes for det andet, at forbrydelser, der i dag sanktioneres med
tidsbestemt anstaltsanbringelse, som altovervejende hovedregel fremover
vil blive sanktioneret med en anstaltsanbringelse af samme længde som i
dag. Forslaget åbner imidlertid for, at domstolene i de helt alvorligste til-
fælde af navnlig personfarlige forbrydelser, men efter omstændighederne
også f.eks. grov narkokriminalitet, fly- og skibskapringer og forbrydelser
med radioaktive stoffer, nukleart materiale m.v. kan differentiere yderligere
i udmålingen af en tidsbestemt anstaltsanbringelse, end domstolene finder
grundlag for i dag, hvor maksimum for en tidsbestemt anstaltsanbringelse
er 10 år.
Side 8/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
Det vil give mulighed for, at der ved nogle af de forbrydelser, hvor foran-
staltningen i dag fastsættes til anstaltsanbringelse i f.eks. 8 eller 9 år, frem-
over i stedet vil kunne fastsættes en anstaltsanbringelse i 9 eller 10 år eller
– helt undtagelsesvis og gradvist på sigt som led i den almindelige udvikling
af retspraksis – til anstaltsanbringelse i mere end 10 år.
Det kan heller ikke udelukkes, at der i enkelte tilfælde, hvor der i dag idøm-
mes forvaring, fremover i stedet vil kunne idømmes en lang tidsbestemt an-
staltsanbringelse. Det vil dog afhænge af en samlet vurdering af den begåede
kriminalitet og gerningsmandens person, om en tidsbestemt anstaltsanbrin-
gelse vil være tilstrækkelig til at forebygge, at gerningsmanden begår yder-
ligere lovovertrædelser. Det er således en betingelse for at idømme forva-
ring, at gerningsmanden frembyder nærliggende fare for andres liv, legeme,
helbred eller frihed, og det må forventes, at i mange af de tilfælde, hvor
anvendelse af forvaring i dag er nødvendig for at forebygge denne fare, vil
forvaring fortsat være nødvendig.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes med betydeligt usikkerhed at medføre et øget kapa-
citetsbehov i Kriminalforsorgen i Grønland på ca. 8 pladser fuldt indfaset.
Lovforslaget vil først medføre et øget kapacitetsbehov i kriminalforsorgen,
når de dømte har afsonet i henhold til det nuværende maksimum for tidsbe-
stemt anstaltsanbringelse, og den del af afsoningen, der kan henføres til for-
anstaltningsforhøjelsen, således skal afsones.
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter på drift for kriminalforsor-
gen på skønnet 6,0-6,6 mio. kr. årligt (2025-pl) fuldt indfaset, som kan hen-
føres til øget kapacitetsbehov i kriminalforsorgen i Grønland. Hertil kom-
mer andre udgifter til eksempelvis bygningstilpasninger eller ændringer,
som det ikke har været muligt at skønne over.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
Side 9/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
2960368_0010.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [*] 2024 til den [*] 2024 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[*]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
[*]
Ingen
Ingen
Ingen
Side 10/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
2960368_0011.png
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljø- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 11/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af kriminallovens § 146, at anbringelse i anstalt kan anvendes,
når det er nødvendigt for at forebygge, at gerningsmanden begår yderligere
overtrædelser, eller af hensyn til lovovertrædelsens grovhed. En gernings-
mand under 18 år må ikke dømmes til anbringelse i anstalt, medmindre sær-
lige omstændigheder gør anbringelse påkrævet.
Det følger af kriminallovens § 147, stk. 1, at tiden for anbringelse i anstalt
fastsættes i dommen og ikke kan overstige 10 år.
Det foreslås i
§ 147, stk. 1,
at ændre 10 år til 16 år.
Forslaget indebærer, at maksimum for tidsbegrænset anstaltsanbringelse
forhøjes fra 10 år til 16 år.
Det foreslås samtidig, at en gerningsmand under 18 år ikke må idømmes
anstaltsanbringelse i mere end 10 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og det nye
maksimum for anstaltsanbringelse på 16 år vil på den baggrund angå dømte,
der på gerningstidspunktet var fyldt 18 år.
Der foreslås ingen ændringer i betingelserne for anvendelse af anstaltsan-
bringelse, og det forudsættes, at anstaltsanbringelse fremover vil blive an-
vendt i samme tilfælde som i dag, jf. dog nedenfor om tilfælde, hvor der i
dag idømmes forvaring.
Det forudsættes endvidere, at forbrydelser, der i dag sanktioneres med an-
staltsanbringelse, som altovervejende hovedregel fremover vil blive sank-
tioneret med en anstaltsanbringelse af samme længde som i dag.
Forslaget åbner imidlertid for, at domstolene i de helt alvorligste tilfælde,
hvor en person findes skyldig i de groveste forbrydelsestyper, navnlig per-
sonfarlig kriminalitet, men efter omstændighederne også f.eks. grov
narkokriminalitet, fly- og skibskapringer og forbrydelser med radioaktive
stoffer, nukleart materiale m.v. eller i forsøg herpå, kan differentiere yderli-
gere i udmålingen af en tidsbestemt anstaltsanbringelse, end domstolene
Side 12/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
finder grundlag for i dag, hvor maksimum for en tidsbestemt anstaltsanbrin-
gelse er 10 år.
Det vil give mulighed for, at der ved nogle af de forbrydelser, hvor foran-
staltningen i dag fastsættes til anstaltsanbringelse i f.eks. 8 eller 9 år, frem-
over i stedet vil kunne fastsættes en anstaltsanbringelse i 9 eller 10 år eller
– helt undtagelsesvis og gradvist på sigt som led i den almindelige udvikling
af retspraksis – til anstaltsanbringelse i mere end 10 år.
Det kan heller ikke udelukkes, at der i enkelte tilfælde, hvor der i dag idøm-
mes forvaring, fremover i stedet vil kunne idømmes en lang tidsbestemt an-
staltsanbringelse. Det vil dog afhænge af en samlet vurdering af den begåede
kriminalitet og gerningsmandens person, om en tidsbestemt anstaltsanbrin-
gelse vil være tilstrækkelig til at forebygge, at gerningsmanden begår yder-
ligere lovovertrædelser. Det er således en betingelse for at idømme forva-
ring, at gerningsmanden frembyder nærliggende fare for andres liv, legeme,
helbred eller frihed, og det må forventes, at i mange af de tilfælde, hvor
anvendelse af forvaring i dag er nødvendig for at forebygge denne fare, vil
forvaring fortsat være nødvendig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af kriminallovens § 146, at anbringelse i anstalt kan anvendes,
når det er nødvendigt for at forebygge, at gerningsmanden begår yderligere
overtrædelser, eller af hensyn til lovovertrædelsens grovhed. En gernings-
mand under 18 år må ikke dømmes til anbringelse i anstalt, medmindre sær-
lige omstændigheder gør anbringelse påkrævet.
Det følger af kriminallovens § 147, stk. 1, at tiden for anbringelse i anstalt
fastsættes i dommen og i dag ikke kan overstige 10 år. Dette maksimum
foreslås imidlertid forhøjet til 16 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 147, stk. 2,
hvorefter en gerningsmand under
18 år ikke må dømmes til anbringelse i anstalt i mere end 10 år.
Forslaget indebærer, at den maksimale tidsbestemte anbringelse i anstalt for
en gerningsmand under 18 år fortsat vil være 10 år, selv om det almindelige
maksimum for anstaltsanbringelse forhøjes til 16 år.
Side 13/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Kriminallovens § 147, stk. 2, angår tilfælde, hvor en person, der er dømt til
anbringelse i anstalt, under opholdet i anstalten begår en ny lovovertrædelse.
Ifølge kriminallovens § 147, stk. 3, finder stk. 2 tilsvarende anvendelse, hvis
den dømte begår en ny lovovertrædelse efter at være dømt til anbringelse i
anstalt, men inden anbringelse i anstalt er iværksat.
Det forslås i
§ 147, stk. 3,
at ændre henvisningen til stk. 2 til en henvisning
til stk. 3.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt § 147, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2, hvilket medfører, at det gældende § 147, stk. 2,
bliver stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den […].
Side 14/15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland (Forhøjelse af maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse), fra justitsministeren
2960368_0015.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kriminallov for Grønland, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1187 af 18. sep-
tember 2023, foretages følgende
ændringer:
§ 147.
Tiden for anbringelsen i
1.
I
§ 147, stk. 1,
ændres »10
anstalt, som ikke kan overstige 10 år« til »16 år«.
år, fastsættes i dommen.
2.
I
§ 147
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
En gerningsmand under
18 år må ikke dømmes til anbrin-
gelse i anstalt i mere end 10 år.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3
og 4.
Stk. 2.
Begår den dømte ny lo-
vovertrædelse under ophold i an-
stalt, fastsætter retten en samlet for-
anstaltning for dette forhold og for
den tidligere pådømte lovovertræ-
delse, medmindre den anser den
tidligere foranstaltning for tilstræk-
kelig. Retten kan i stedet fastsætte
en foranstaltning alene for det nye
forhold.
Stk. 3.
Stk. 2 finder tilsvarende
2.
I
§ 147, stk. 3,
der bliver stk. 4,
anvendelse, hvis den dømte begår ændres »Stk. 2« til: »Stk. 3«.
ny lovovertrædelse efter at være
dømt til anbringelse i anstalt, men
inden anbringelse i anstalt er iværk-
sat.
Side 15/15