Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2988564_0001.png
Esbjerg Kommune
Haderslev Kommune
Tønder Kommune
Dato:
7. marts 2025
Indskrænkning af flyvekorridorer i Sønderjylland
For ca. et år siden henvendte DI og vindbranchen sig til Forsvarsmini-
steriet med et ønske om at få indskrænket de flyvekorridorer, som For-
svarets kampfly benytter i Sønderjylland, således at der kunne skabes
mere plads til vindenergi.
Flyvekorridorerne benyttes, når piloterne skal gennemføre den nødven-
dige uddannelse i brug af kampflyenes våbensystemer. Kampflyene ope-
rerer under forskellige sikkerhedshensyn. Blandt andet skal flyvningerne
foregå i lav højde, hvilket ikke er foreneligt med bygninger og andre
konstruktioner med en højde over 80 meter. Denne højderestriktion gæl-
der også vindmøller. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har på den
baggrund oplyst over for Tønder, Haderslev og Esbjerg Kommuner, at
en række foreslåede vindprojekter ikke ville kunne realiseres, såfremt
de har en højde over 80 meter.
Da moderne vindmøller vil være væsentlig højere, vil der med de nuvæ-
rende flyvemønstre og de dertilhørende flyvekorridorer, alene kunne re-
aliseres ét ud 12 foreslåede projekter i de tre kommuner (Vollum Enge i
Tønder Kommune).
Efter vindbranchens henvendelse har Forsvarskommandoen undersøgt,
om en indskrænkning af flyvemønstrene er mulig. Dette er tilfældet, og
i givet fald vil ni af de allerede fremsatte projektforslag kunne fortsætte.
Der er tale om følgende projekter:
Tønder Kommune:
Energipark Drengsted
Vindpark Visby-Borg
Energipark Vollum Enge
Vindpark Arild
Energipark Haved
Toftlund Energipark (denne ligger indenfor 500’-fods zonen omkring
Flyvestation Skrydstrup, hvorfor den højderestriktion fortsat vil
skulle respekteres).
Esbjerg Kommune:
Spandet Mark
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Henvendelse af 10/3-25 og præsentation fra soretræde 27/3-25 vedrørende vindmølleprojekter ved Flyvestation Skrydstrup. fra Momentum Energy Group A/S
2988564_0002.png
Energipark Lundsmark
Energipark Kærbøl Mark
Følgende projektforslag vil fortsat ikke kunne realiseres:
Haderslev Kommune:
Kastrup-Tiset Enge
Tønder Kommune:
Gasse Enge
Energipark sydvest for Åbøl
Hvis de ni vindmølleparker realiseres, vil det resultere i en potentiel årlig
produktion af knap 1,5 TWh. Til sammenligning var den samlede pro-
duktion fra landvind i Danmark i 2023 knap 11 TWh, hvorfor der vil være
tale om en mærkbar forøgelse af den samlede produktion fra landvind.
Derudover åbner indskrænkningen af flyvekorridorerne op for et større
areal, som bl.a. vil kunne bruges til fremtidige vindprojekter fremover.
Det er en betingelse for Forsvaret, at flyvekorridorerne bevares i en
stand, hvor de fortsat kan beflyves. Eftersom korridorerne bruges til be-
væbnede fly, skal flyvningerne fortsat finde sted over områder med lav
befolkningstæthed. De nuværende flyvekorridorer har et omfang og en
udstrækning, der gør, at der i en overskuelig fremtid, vil kunne findes
arealer, der lever op til dette krav. Dette er imidlertid ikke tilfældet med
de indskrænkede korridorer. Derfor vil det i udgangspunktet være nød-
vendigt med følgende nye restriktioner (ud over højderestriktionen på
80 meter) i de kommende indskrænkede korridorer:
Ingen byudvikling.
Ingen nye skoler, hoteller eller børnehaver uden for eksisterende by-
områder. Udvidelser af eksisterende skoler, hoteller og børnehaver
uden for byzoner er heller ikke mulig.
Ingen nye sommerhusområder, campingpladser eller ferie- og fritids-
anlæg.
I udgangspunktet intet nyt erhvervsbyggeri eller produktionsanlæg.
På grund af de nye flyvekorridorers udstrækning vil ovenstående være
forholdsvis indgribende for den fremtidige kommunale planlægning.
Kommunerne har derfor foreslået en række områder, hvor ovenstående
fortsat skal kunne finde sted inden for de rammer, der i øvrigt følger af
gældende regler. De indmeldte arealer er vurderet i forhold til flyvesik-
kerhed, og de er fundet acceptable. Vedlagt er kort, der viser henholds-
vis de nye og de gamle flyvekorridorer.
Det er hensigten, at de nye indskrænkede flyvekorridorer - herunder
restriktionerne - skal formaliseres gennem et landsplandirektiv. Det vil i
den forbindelse være muligt at fremkomme med bemærkninger i hen-
hold til den almindelige proces for forslag til landsplansdirektiver, herun-
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Henvendelse af 10/3-25 og præsentation fra soretræde 27/3-25 vedrørende vindmølleprojekter ved Flyvestation Skrydstrup. fra Momentum Energy Group A/S
2988564_0003.png
der til de udpegede fremtidige byudviklingsområder samt de nærmere
vilkår for planlægning, som direktivet vil fastlægge.
Indtil et landsplandirektiv er på plads, vil de nye restriktioner blive hånd-
hævet igennem de nationale interesser i kommuneplanlægningen, hvor-
til der vil blive tilføjet et nyt punkt. Dette forventes at kunne være på
plads inden udgangen af april måned i år, hvorefter kommunerne kan
igangsætte processerne i forhold til plangrundlagene, og projekterne vil
derefter kunne genstartes.
Med venlig hilsen
Trine Kristiansen
Kontorchef
Bilag:
1) Kort over nuværende flyvekorridorer
2) Kort over indskrænkede flyvekorridorer med angivelse af mu-
lige fremtidige byudviklingsområder.
Efterretning:
By-, Land- og Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.:
[Dokumentnr.]
Side 3 af 3