Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2976635_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.
(Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
§1
I lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v., jf. lovbekendt-
gørelse nr. 582 af 24. maj 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 708 af 8. juni
2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ
15 a.
Forsvaret kan neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone ved henholdsvis militære områder, midlertidige militære
områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og afmærkede militærkolonner
samt ved civillisteslotte, som er under forsvarets bevogtning.
Stk. 2.
I øvelsesøjemed kan forsvaret efter samtykke fra droneejeren eller
fjernpiloten neutralisere en drone, der befinder sig i de zoner, der er nævnt
i stk. 1.
Stk. 3.
Lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold og lov om ra-
diofrekvenser finder ikke anvendelse på forsvarets aktiviteter efter stk. 1
og 2.
«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side 1/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets nærmere indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Flyvning med droner ved militære områder m.v.
2.1.2. Neutralisering af droner
2.1.2.1. Retsplejeloven
2.1.2.2. Forsvarsloven
2.1.2.3. Straffeloven
2.1.2.4. Radioudstyrsloven og frekvensloven
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Forsvaret har gennem de seneste år oplevet en øget ulovlig droneaktivitet
over bl.a. militære områder. Samtidig bliver droner i stigende grad anvendt
til bl.a. spionage, sabotage og terrorisme. Derudover kan droner ved deres
blotte tilstedeværelse forstyrre Forsvarets aktiviteter, herunder påvirke fly-
vesikkerheden ved militære flyvestationer.
Dronerne er i dag let tilgængelige, og de kan købes på det private marked.
Endvidere er dronerne typisk udstyret med kameraer, der kan levere billeder
og videoer i høj opløsning. Visse af de større droner kan også bære og fragte
sprængladninger og lignende. Droner, der befinder sig i en flyveforbuds-
zone ved militære områder m.v., kan dermed udgøre en væsentlig risiko for
den nationale sikkerhed.
Side 2/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Der er både EU-retligt og nationalt fastsat regler for, hvor og under hvilke
omstændigheder der må flyves med droner, der også kaldes ubemandede
luftfartøjer. Reglerne for flyvning med droner findes i dag bl.a. i bekendt-
gørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende bestemmelser til
gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og procedurer for ope-
ration af ubemandede luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter bl.a. flyveforbudszoner (zoner, hvor der
ikke må flyves med droner) ved militære områder m.v. Flyvning i strid med
de fastsatte flyveforbudszoner kan efter dronebekendtgørelsen straffes med
bøde, men bekendtgørelsen indeholder ikke særskilt hjemmel til håndhæ-
velse af flyveforbudszonerne i form af eksempelvis neutralisering af dro-
nerne. Politiet har under visse omstændigheder hjemmel i politiloven og
retsplejeloven til at neutralisere en drone, der udgør en trussel.
Forsvarsministeriet anser det for at være afgørende for varetagelsen af den
nationale sikkerhed
herunder beskyttelsen af Forsvaret og allierede styrker
her i landet
samt for den ydre bevogtning af de kongelige slotte og palæer,
at Forsvaret har mulighed for efter en konkret vurdering at reagere hurtigt
og effektivt på droner, der ulovligt befinder sig ved militære områder m.v.,
hvor der efter dronebekendtgørelsen som udgangspunkt er flyveforbud.
Det foreslås med dette lovforslag, at Forsvaret får hjemmel til at neutralisere
droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone ved henholdsvis mi-
litære områder, midlertidige militære områder, flådefartøjer, militære luft-
fartøjer og afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte, som er un-
der Forsvarets bevogtning. Det svarer til de militære områder m.v., hvor der
efter dronebekendtgørelsen er fastsat flyveforbudszoner.
Lovforslaget vil endvidere indebære, at Forsvaret i øvelsesøjemed efter
samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten vil kunne neutralisere en drone,
der befinder sig i en zone ved militære områder m.v., hvor der efter drone-
bekendtgørelsen er flyveforbud.
Lovforslaget er en del af et bredere arbejde i regeringen, som skal sikre en
tidssvarende regulering af droneområdet.
Henset til den hastige teknologiske udvikling på droneområdet lægges der
med lovforslaget op til, at Forsvaret får metodefrihed i forhold til, hvilke
midler Forsvaret vil anvende til at neutralisere en drone. Det forudsættes
dog, at Forsvarets neutralisering af droner vil blive tilrettelagt på en måde,
Side 3/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at udenforstående bliver påvir-
ket af Forsvarets aktiviteter. I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske
ved kinetiske modforanstaltninger (fysisk nedtagning) eller elektroniske
modforanstaltninger (såsom jamming). For at give Forsvaret mulighed for
at anvende elektroniske modforanstaltninger lægges der med lovforslaget
op til at fravige lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold og lov om
radiofrekvenser.
2. Lovforslagets nærmere indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Flyvning med droner ved militære områder m.v.
Efter § 126 a i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar
2024 (luftfartsloven), forstås ved en drone ethvert ubemandet luftfartøj, der
opereres eller er beregnet til at operere autonomt eller blive fjernstyret uden
en pilot ombord.
I Danmark er der både EU-retligt og nationalt fastsat regler for, hvor og
under hvilke omstændigheder der må flyves med droner.
Den EU-retlige regulering af flyvning med droner findes bl.a. i Kommissi-
onens gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 af 24. maj 2019 om regler
og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer (droneforordnin-
gen). Droneforordningen fastsætter de nærmere bestemmelser for operation
af ubemandede luftfartøjssystemer (det vil sige flyvning med droner) samt
for personale, herunder fjernpiloter og organisationer, der er involveret i
disse operationer.
Droneforordningen er suppleret af reglerne i Trafikstyrelsens bekendtgø-
relse nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende bestemmelser til gen-
nemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og procedurer for opera-
tion af ubemandede luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter bl.a. i § 9 regler om afstandskrav til så-
kaldte flyvesikringskritiske områder. Flyvesikringskritiske områder er om-
råder, hvor der er særlig stor risiko for sammenstød med andre luftfartøjer
eller lavthængende genstande, som vil kunne resultere i et havari.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 9, stk. 1, bl.a., at droneoperationer
ikke må finde sted nærmere end 8 km horisontal afstand fra en bane på en
militær flyvestation. Er fjernpiloten indehaver af et kompetencecertifikat,
må droneoperationer finde sted fra 5 km indtil 3 km horisontal afstand fra
Side 4/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
en bane på en militær flyvestation, og flyvehøjden må ikke overstige 40 me-
ter over banehøjden, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 2. Er fjernpiloten indeha-
ver af et kompetencecertifikat, må droneoperationer finde sted fra 3 km ind-
til 2 km horisontal afstand fra en bane på en militær flyvestation, og flyve-
højden må ikke overstige 30 meter over banehøjden, jf. bekendtgørelsens §
9, stk. 3.
Trafikstyrelsen har i medfør af dronebekendtgørelsens § 30 udstedt en ge-
nerel dispensation til, at en fjernpilot, der er indehaver af et kompetencecer-
tifikat, må flyve i afstanden fra 8 km indtil 5 km fra den militære flyvesta-
tion, jf. § 9 i dronebekendtgørelsen, når flyvehøjden ikke overstiger 40 me-
ter over banehøjden.
Trafikstyrelsen kan i medfør af dronebekendtgørelsens § 9, stk. 4, give til-
ladelse til, at bekendtgørelsens § 9, stk. 1-3, fraviges. Tilladelsen kan gives,
bl.a. hvis droneoperationen har et samfundsnyttigt, forskningsmæssigt eller
kommercielt formål, droneoperationen er nødvendig, og formålet med op-
gaven i væsentlighed forspildes, fordyres eller på anden måde forringes,
hvis den skal gennemføres på en anden måde end med en drone. Derudover
er det en betingelse, at fjernpiloten har et kompetencecertifikat, jf. bekendt-
gørelsens § 9, stk. 4, nr. 3.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i § 12 regler om droneoperationer ved ci-
villisteslotte og kulturejendomme og -slotte.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 1, at droneoperationer som
udgangspunkt ikke må finde sted nærmere end 150 meter horisontal afstand
fra følgende civillisteslotte: 1) De fire palæer på Amalienborg, 2) Fredens-
borg Slot, 3) Sorgenfri Slot, 4) Gråsten Slot, 5) Jagtslottet Eremitagen og 6)
Amaliegade 18 (Det Gule Palæ), jf. dog bekendtgørelsens § 12, stk. 4-6.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 4, at Trafikstyrelsen eller den,
som Trafikstyrelsen efter forudgående aftale overlader beføjelsen efter §
152 i luftfartsloven, i særlige tilfælde kan give tilladelse til droneoperatio-
nen, hvis ansøgeren kan godtgøre, dels at droneoperationen har et samfunds-
nyttigt, kommercielt eller forskningsmæssigt formål, dels at droneoperatio-
nen er nødvendig, og formålet med opgaven i væsentlighed forspildes, for-
dyres eller på anden måde forringes, hvis den skal gennemføres på en anden
måde end med en drone. Derudover følger det af bestemmelsen, at fjernpi-
loten skal have et kompetencecertifikat.
Side 5/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 5, at hvis et civillisteslot er
under Forsvarets bevogtning, skal Forsvarets samtykke indhentes. Drone-
operationer må i sådanne tilfælde ikke finde sted nærmere end 300 meter
horisontal afstand fra slottet uden tilladelse.
I dronebekendtgørelsens § 13 er der fastsat regler om afstandskrav til mili-
tære områder og fartøjer.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 13, stk. 1, at droneoperationer ikke
må finde sted nærmere end 1000 meter horisontal afstand fra militære om-
råder, herunder skydeterræner og andre øvelsesområder, og midlertidige mi-
litære områder, medmindre der forinden er indhentet tilladelse fra Forsvars-
kommandoen.
Efter dronebekendtgørelsens § 13, stk. 2, må droneoperationer ikke finde
sted nærmere end 300 meter horisontal afstand fra militært område, der lig-
ger i en byzone, medmindre der forinden er indhentet tilladelse fra Forsvars-
kommandoen.
Droneoperationer må ikke finde sted nærmere end 1000 meter horisontal
afstand fra militære luftfartøjer og afmærkede militærkolonner, medmindre
der forinden er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen, jf. dronebe-
kendtgørelsens § 13, stk. 3.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 13, stk. 4, at droneoperationer ikke
må finde sted nærmere end 300 meter horisontal afstand fra militære flåde-
fartøjer, der ligger til kaj i en havn, der ikke er en flådehavn, medmindre der
forinden er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen. Når et flådefartøj
er lagt fra land, må en droneoperation ikke finde sted nærmere end 1000
meter horisontal afstand fra flådefartøjer, medmindre der forinden er ind-
hentet tilladelse fra Forsvarskommandoen. Flyveforbudszonen for droner
omkring flådefartøjer strækker sig dog i intet tilfælde mere end 300 meter
ind over land målt fra højeste daglige vandstandslinje.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i bekendtgørelsens §§ 28 og 29 regler om
droneoperationer tæt på eller over flyvesikringskritiske områder og andre
geografiske dronezoner.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 28, stk. 1, at en offentlig myndighed
kan foretage operative operationer over områder samt over flyvehøjder eller
tættere på end de afstandskrav, der bl.a. er fastsat for indehavere af kompe-
tencecertifikat i bekendtgørelsens § 9, efter procedurer aftalt mellem den
offentlige myndighed og Trafikstyrelsen.
Side 6/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Efter dronebekendtgørelsens § 29, stk. 1, 1. pkt. kan en offentlig myndighed
foretage operative operationer over eller horisontalt tættere på end de af-
standskrav, der er fastsat for områder og bygninger, som bl.a. er omfattet af
bekendtgørelsens §§ 9-19.
Det følger desuden af dronebekendtgørelsens § 30 vedrørende dispensation,
at Trafikstyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra bestemmelserne, her-
under afstandskrav og kompetencekrav, i bekendtgørelsen, når det skønnes
foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestem-
melser, herunder internationale bestemmelser på området. Rigspolitiet og
Forsvarskommandoen skal give samtykke, hvis Trafikstyrelsen dispenserer
fra bestemmelserne i § 9 og §§ 11-13.
Overtrædelse af bestemmelserne i dronebekendtgørelsens § 9, stk. 1-3, § 12,
stk. 1-3 og stk. 5, samt § 13 straffes med bøde, jf. bekendtgørelsens § 33,
stk. 1.
Politiet er ikke omfattet af dronebekendtgørelsen, herunder flyveforbudsbe-
stemmelserne. Det følger af § 2 i bekendtgørelse nr. 2274 af 29. december
2020 om politiets anvendelse af droner, at politiets anvendelse af droner til
brug for løsningen af politimæssige opgaver samt for politiets uddannelses-
og øvelsesvirksomhed er undtaget fra § 126 b i luftfartsloven og forskrifter
udstedt med hjemmel i bestemmelsen.
2.1.2. Neutralisering af droner
Dronebekendtgørelsen indeholder ikke særskilt hjemmel til håndhævelse af
flyveforbudszonerne i form af eksempelvis neutralisering af dronerne.
Politiet har imidlertid under visse omstændigheder hjemmel i politiloven og
retsplejeloven til at neutralisere en drone, der udgør en trussel.
2.1.2.1. Retsplejeloven
Politiet har i retsplejeloven under visse betingelser hjemmel til at forstyrre
eller afbryde radio- og telekommunikation i et område.
Det følger således af retsplejelovens § 791 c, stk. 1, at politiet kan forstyrre
eller afbryde radio- eller telekommunikation i et område, hvis der er afgø-
rende grunde til det med henblik på at forebygge, at der i det pågældende
område vil blive begået en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, eller en forsætlig overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13, og som kan medføre fare for menneskers liv eller velfærd
eller for betydelige samfundsværdier.
Side 7/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Efter retsplejelovens § 791 c, stk. 3, sker indgreb efter stk. 1 efter rettens
kendelse. Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, dersom retskendelse
skulle afventes, kan politiet træffe beslutning om at foretage indgrebet, jf.
retsplejelovens § 791 c, stk. 4, 1. pkt.
Hjemlen i retsplejelovens § 791 c, stk. 1, tager navnlig sigte på forhindring
af terrorhandlinger. Anvendelse af elektroniske modforanstaltninger til at
forstyrre signalet til droner vil være omfattet af bestemmelsen, f.eks. hvis
dronerne måtte blive anvendt som led i terrorangreb eller anden alvorlig kri-
minalitet. Eftersom overtrædelse af reglerne i dronebekendtgørelsen og
eventuelle andre relevante regler alene straffes med bøde, vil dette dog ikke
i sig selv opfylde kriterierne for anvendelse af retsplejelovens § 791 c, stk.
1. Hjemlen vil således alene kunne bringes i anvendelse i tilfælde, hvor en
drone anvendes på en sådan måde, at de i bestemmelsen fastsatte krav til
strafferammer og farevurdering er opfyldt.
2.1.2.2. Forsvarsloven
Lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (forsvarsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj 2017, regulerer forsvarets formål, op-
gaver og organisation m.v.
Efter forsvarslovens § 4 skal forsvaret kunne konstatere og afvise krænkel-
ser af dansk suverænitet og varetage myndighedsopgaver. Med hjemmel i
denne bestemmelse kan Forsvaret som led i afvisningsberedskabet og hånd-
hævelsen af dansk suverænitet bl.a. neutralisere droner, der måtte blive be-
nyttet til at krænke dansk suverænitet, herunder ved at krænke dansk terri-
torialhøjhed.
Derudover følger det af forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 3, at forsvarsministe-
ren under krig eller andre ekstraordinære forhold kan regulere og kontrollere
lufttrafik inden for dansk luftrum og uden for dette udøve kontrol med dan-
ske flys lufttrafik. Lufttrafik omfatter også flyvning med droner, som derfor
vil være omfattet af bestemmelsen, der dog som nævnt kun finder anven-
delse under krig eller andre ekstraordinære forhold.
Forsvarsloven indeholder ikke i øvrigt hjemmel til at neutralisere droner.
2.1.2.3. Straffeloven
Neutralisering af droner over militære områder m.v. vil efter omstændighe-
derne kunne omfattes af straffelovens § 13 om nødværge.
Side 8/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Det følger af straffelovens § 13, stk. 1, at handlinger foretagne i nødværge
er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et
påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud
over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og
det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Det vil være domstolene, som i sidste ende vil skulle foretage vurderingen
af, om en handling, såsom neutraliseringen af en drone, var en straffri nød-
værgehandling i den pågældende situation.
2.1.2.4. Radioudstyrsloven og frekvensloven
Det udstyr, som Forsvaret vil skulle anvende til brug for elektroniske mod-
foranstaltninger mod droner, vil som udgangspunkt være omfattet af lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold (radioudstyrsloven), jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, som ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af
12. december 2023.
Radioudstyrsloven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/53/EU af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet og om ophævelse af
direktiv 1999/5/EF (radioudstyrsdirektivet), og direktiv 2014/30/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elektromag-
netisk kompatibilitet (EMC direktivet).
Efter radioudstyrsdirektivets artikel 1, stk. 3, finder direktivet imidlertid
ikke anvendelse på radioudstyr, der udelukkende anvendes i forbindelse
med aktiviteter vedrørende den offentlige sikkerhed, forsvar, statens sikker-
hed, herunder statens økonomiske stabilitet, hvis der er tale om aktiviteter,
der vedrører statslige sikkerhedsanliggender, eller med statens aktiviteter på
det strafferetlige område.
Radioudstyrsloven indeholder bestemmelser om apparater og radioudstyr,
som bringes i omsætning og gøres tilgængelige på markedet, og på appara-
ter, radioudstyr og faste anlæg, som tilsluttes og anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens § 1, stk. 5, at Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur (nu Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter nærmere regler om,
at loven eller dele heraf ikke finder anvendelse på apparater, faste anlæg og
radioudstyr, der udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrø-
rende forsvaret.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til radioudstyrslovens § 1, stk. 5, jf.
Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 92, forslag til lov om radioudstyr og
Side 9/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
elektromagnetiske forhold, som fremsat den 16. december 2015, side 26, at
det alene er produkter, som er udviklet, konstrueret og fremstillet til militære
formål og udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrørende
forsvaret, der er omfattet af undtagelsen.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til radioudstyrslovens § 1, stk. 5,
at erhvervsdrivende kan sælge apparater, faste anlæg eller radioudstyr til
forsvaret, selvom de pågældende produkter ikke er i overensstemmelse med
lovforslaget eller regler udstedt i medfør heraf, under forudsætning af, at
produkterne er udviklet, konstrueret og fremstillet til militære formål og
alene anvendes af forsvaret i forbindelse med dets aktiviteter.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1710 af 12.
december 2023 om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, hvoraf frem-
går, at radioudstyrsloven og bekendtgørelsen ikke finder anvendelse på ap-
parater, faste anlæg og radioudstyr, som udelukkende anvendes i forbindelse
med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elektroniske modforan-
staltninger mod droner, vil som udgangspunkt være omfattet af undtagelses-
bestemmelsen. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå si-
tuationer, hvor Forsvaret har brug for at anskaffe udstyr, der ikke er omfattet
af undtagelsesbestemmelsen i bekendtgørelsens § 1, stk. 3, hvorefter udsty-
ret vil være omfattet af loven og bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2, at et apparat eller
radioudstyr skal være konstrueret således, at apparatet eller radioudstyret
ikke frembringer kraftigere elektromagnetiske forstyrrelser, end at andre ap-
parater, faste anlæg eller radioudstyr kan fungere efter hensigten.
I det omfang de apparater eller radioudstyr (f.eks. jamming-udstyr), som
Forsvaret vil anvende til brug for elektroniske modforanstaltninger mod
droner, er omfattet af radioudstyrsloven, vil det ikke være lovligt for For-
svaret at anvende dem.
Derudover kan der ved anvendelse af elektroniske modforanstaltninger som
f.eks. jamming anvendes udstyr, der tilsigtet udsender radiofrekvenser med
henblik på at forstyrre andre produkters signal, herunder en drone. En sådan
anvendelse af radiofrekvenser er reguleret i lov om radiofrekvenser (fre-
kvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 7. januar 2021.
Side 10/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Frekvensloven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks
for elektronisk kommunikation (omarbejdning).
Ifølge direktivets artikel 1, stk. 3, litra c, berører direktivet imidlertid ikke
tiltag, der gennemføres af medlemsstaterne ud fra hensynet til den offentlige
orden og den offentlige sikkerhed og til forsvaret.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 1, at anvendelse af radiofrekvenser
alene kan ske på grundlag af tilladelse udstedt af Energistyrelsen (nu Digi-
taliseringsstyrelsen), jf. dog frekvenslovens § 6, stk. 2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 2, at Energistyrelsen (nu Digitalise-
ringsstyrelsen) fastsætter regler om, at visse radiofrekvenser kan anvendes
uden tilladelse, og fastsætter regler for denne anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1234 af 25. november 2024
om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprø-
ver og kaldesignaler m.v. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere ram-
mer for tilladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren (nu digitaliseringsministeren) efter forhandling med forsvarsmini-
steren kan fastsætte regler om forsvarets anvendelse af radiofrekvenser, her-
under at forsvarets anvendelse af radiofrekvenser kan ske uden tilladelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 689 af 10. juni 2024 om
forsvarets anvendelse af radiofrekvenser. Bekendtgørelsen fastsætter regler
for forsvarets anvendelse af radiofrekvenser, der er afsat til eksklusiv mili-
tær anvendelse. Bekendtgørelsen fastsætter derimod ikke regler om, at For-
svaret kan anvende øvrige radiofrekvenser uden tilladelse.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Efter Forsvarsministeriets opfattelse er der i gældende ret ikke den fornødne
hjemmel for Forsvaret til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i
en flyveforbudszone ved militære områder m.v.
Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke kunne anvendes, idet den forudsætter, at
droneaktiviteten kan tilskrives en fremmed stats suverænitetskrænkende
handling. Forsvarslovens § 17 forudsætter, at der er tale om krig eller andre
ekstraordinære forhold.
Side 11/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Forsvarets neutralisering af droner vil således i dag skulle ske inden for ram-
merne af straffelovens § 13 om nødværge. For at straffelovens § 13 kan an-
vendes, vil neutraliseringen af dronen bl.a. skulle være nødvendig for at
modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb.
Imidlertid vil der for Forsvaret dels være behov for at kunne neutralisere
droner, som udgør en spionagerisiko, dels være behov for at kunne neutra-
lisere eventuelle angrebsdroner på et tidspunkt, hvor et egentligt angreb
endnu ikke vil kunne anses for overhængende eller påbegyndt.
Set i lyset af den stigende trussel, som droner generelt udgør, er der således
efter Forsvarsministeriets opfattelse behov for, at Forsvaret fremadrettet har
en klar hjemmel til at kunne neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i
en flyveforbudszone ved henholdsvis militære områder, midlertidige mili-
tære områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og afmærkede militærko-
lonner samt ved civillisteslotte, som er under Forsvarets bevogtning.
Det er således afgørende for beskyttelsen af Forsvaret og allierede styrker
her i landet, samt for den ydre bevogtning af de kongelige slotte og palæer,
at Forsvaret har mulighed for at reagere hurtigt og effektivt på droner, der
ulovligt befinder sig ved militære områder m.v., hvor der efter dronebe-
kendtgørelsen er flyveforbud.
Forsvarsministeriet har overvejet, om der som led i den foreslåede hjemmel
bør etableres en ordning, hvor Forsvaret skal indhente en retskendelse, for-
inden en drone neutraliseres.
Det vil imidlertid sjældent være praktisk muligt at indhente en retskendelse
forud for neutralisering af en drone, idet der så godt som altid vil være tale
om en akut opstået situation, hvor øjemedet ville forspildes, hvis Forsvaret
skulle afvente rettens kendelse.
I det omfang de apparater eller radioudstyr (f.eks. jamming-udstyr), som
Forsvaret vil anvende til brug for elektroniske modforanstaltninger mod
droner, er omfattet af radioudstyrsloven, vil det i dag ikke være lovligt for
Forsvaret at anvende dem.
Det er derfor Forsvarsministeriets opfattelse, at radioudstyrsloven bør fravi-
ges for at muliggøre Forsvarets neutralisering af droner, der ulovligt befin-
der sig i en flyveforbudszone ved militære områder m.v.
Frekvensloven er som udgangspunkt til hinder for Forsvarets brug af elek-
troniske modforanstaltninger mod droner. Det er derfor Forsvarsministeriets
Side 12/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
opfattelse, at frekvensloven bør fraviges for at muliggøre Forsvarets neutra-
lisering af droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone ved mili-
tære områder m.v.
Det er i øvrigt Forsvarsministeriets opfattelse, at Forsvaret tillige i øvelses-
øjemed efter samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten bør kunne neutrali-
sere en drone, der befinder sig i en zone ved militære områder m.v., hvor
der efter dronebekendtgørelsen er flyveforbud.
Da der i øvelsessituationer typisk vil være tale om neutralisering af egne
eller samarbejdspartneres droner, kræver dette som udgangspunkt ikke
hjemmel. Ved brug af elektroniske modforanstaltninger som led i øvelses-
aktivitet kan der imidlertid være behov for en undtagelse fra reglerne i ra-
dioudstyrsloven og frekvensloven.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Forsvaret får hjemmel til at neutralisere droner, der ulovligt
befinder sig i en flyveforbudszone ved henholdsvis militære områder, mid-
lertidige militære områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og afmærkede
militærkolonner samt ved civillisteslotte, som er under Forsvarets bevogt-
ning. Det svarer til de militære områder m.v., hvor der efter dronebekendt-
gørelsen er fastsat flyveforbudszoner.
Ved ulovlig flyvning forstås flyvning i strid med dronebekendtgørelsens fly-
veforbudszoner samt flyvning i strid med en eventuel tilladelse meddelt ef-
ter dronebekendtgørelsen. Eksempelvis vil droneaktivitet til formål, der ikke
er omfattet af tilladelsen
såsom spionage mod Forsvaret
være ulovlig.
Det bemærkes, at der er tale om eksisterende flyveforbudszoner, og der er
således ikke tale om en ændring af gældende ret i forhold til, hvor flyvning
med droner må ske.
Forsvaret vil med den foreslåede ordning få metodefrihed i forhold til,
hvilke midler Forsvaret anvender til at neutralisere en drone. Forsvaret vil i
den forbindelse kunne neutralisere droner gennem bl.a. påvirkning, forstyr-
relse, uskadeliggørelse og tilintetgørelse af dronen. Neutralisering vil såle-
des skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske ved kinetiske modforanstalt-
ninger, såsom fysisk nedskydning eller indfangning, eller elektroniske mod-
foranstaltninger, såsom jamming (udsendelse af elektromagnetiske bølger,
som forstyrrer styringssignalet mellem dronen og fjernpiloten), spoofing
Side 13/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
(udsendelse af f.eks. GPS-styringssignaler, hvorved dronen omdirigeres) el-
ler cyber-takeover (hvor dronen kan tvinges til at flyve til en forudbestemt
landingszone eller flyve
retur til dronens ”hjem-position”).
Forsvaret vil desuden som led i neutraliseringen af droner kunne detektere
og identificere droner. Det forudsættes dog, at der ikke i forbindelse hermed
vil ske indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens § 72.
Det forudsættes endvidere, at Forsvaret koordinerer med øvrige relevante
myndigheder, herunder navnlig politiet, for at sikre, at øvrige myndigheders
droner identificeres, således at disse ikke forveksles med droner, der ulovligt
befinder sig i en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret i overensstemmelse med det for-
valtningsretlige proportionalitetsprincip anvender den mindst indgribende
foranstaltning m.v. blandt dem, der er egnede, og at foranstaltningen m.v.
står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Det betyder også, at eksem-
pelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen bliver ødelagt, alene vil
kunne anvendes i situationer, hvor andre mindre indgribende foranstaltnin-
ger ikke vurderes formålstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader mindre ind-
gribende foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil herudover skulle tilrettelægges på en
måde, hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at udenforstående bliver
påvirket af Forsvarets aktiviteter.
Det foreslås desuden, at Forsvaret i øvelsesøjemed får hjemmel til efter sam-
tykke fra droneejeren eller fjernpiloten at neutralisere en drone, der befinder
sig i en zone ved militære områder m.v., hvor der efter dronebekendtgørel-
sen er flyveforbud.
Det forudsættes, at Forsvaret i øvelsesøjemed tilrettelægger neutralisering
af droner, således at der vil være en meget lav risiko for, at udenforstående
påvirkes.
Desuden foreslås det, at radioudstyrsloven og frekvensloven ikke skal finde
anvendelse på Forsvarets aktiviteter efter den foreslåede ordning.
Den foreslåede fravigelse af radioudstyrsloven vil medføre, at Forsvaret til
brug for neutralisering af droner efter den foreslåede ordning vil kunne an-
vende apparater eller radioudstyr, der udsender elektromagnetiske bølger,
som vil kunne forstyrre øvrige apparater eller radioudstyr, der anvender
samme frekvens.
Side 14/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Den foreslåede fravigelse af frekvensloven vil medføre, at Forsvaret til brug
for neutralisering af droner efter den foreslåede ordning kan anvende radio-
frekvenser, som andre har tilladelse til at benytte, eller anvende radiofre-
kvenser, som må anvendes uden tilladelse efter bekendtgørelse om anven-
delse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kal-
designaler m.v., i strid med de rammer, som i medfør af bekendtgørelsen
gælder for den tilladelsesfri anvendelse af de pågældende radiofrekvenser.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lov-
forslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. februar til den 7. marts 2025
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Dansk Erhverv (Dro-
neDanmark), Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Beredskaber,
Danske Regioner, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Færøer-
nes Landsstyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Institut for Menneske-
Side 15/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
2976635_0016.png
UDKAST
rettigheder, Justitia, Modelflyvning Danmark, Naalakkersuisut via Rigsom-
budsmanden på Grønland, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rådet for Større Flyvesikkerhed,
Samtlige byretspræsidenter, SMVdanmark, Statsadvokaten i København,
Statsadvokaten i Viborg, Teknologisk Institut, UAS Denmark.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre-
Negative konsekven-
udgifter (hvis ja, angiv om-
ser/merudgifter (hvis ja, angiv
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
omfang/hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 16/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
2976635_0017.png
UDKAST
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forsvaret har ikke i dag den fornødne hjemmel til at neutralisere droner, der
ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone ved militære områder m.v.
Det følger af § 4 i lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj 2017 (forsvarsloven), at forsvaret
skal kunne konstatere og afvise krænkelser af dansk suverænitet og varetage
myndighedsopgaver. Forsvaret kan således som led i afvisningsberedskabet
og håndhævelsen af dansk suverænitet neutralisere droner, der måtte blive
benyttet til at krænke dansk suverænitet, herunder ved at krænke dansk ter-
ritorialhøjhed. Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke kunne anvendes til neutra-
lisering af droner, der ulovligt befinder sig over militære områder m.v., idet
den forudsætter, at droneaktiviteten kan tilskrives en fremmed stats suveræ-
nitetskrænkende handling.
Derudover følger det af forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 3, at forsvarsministe-
ren under krig eller andre ekstraordinære forhold kan regulere og kontrollere
lufttrafik inden for dansk luftrum og uden for dette udøve kontrol med dan-
ske flys lufttrafik. Forsvarslovens § 17 vil typisk ikke kunne anvendes til at
neutralisere af droner, der ulovligt befinder sig over militære områder m.v.,
idet bestemmelsen forudsætter, at der er tale om krig eller andre ekstraordi-
nære forhold.
Efter omstændighederne vil Forsvaret kunne anvende straffelovens § 13 om
nødværge til at neutralisere droner over militære områder m.v. Det følger
således af straffelovens § 13, stk. 1, at handlinger foretagne i nødværge er
Side 17/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et
påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud
over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og
det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elektroniske modforan-
staltninger mod droner, er omfattet af lov om radioudstyr og elektromagne-
tiske forhold (radioudstyrsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni
2022, som ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023. Loven inde-
holder bestemmelser om apparater og radioudstyr, som bringes i omsætning
og gøres tilgængelige på markedet, og på apparater, radioudstyr og faste an-
læg, som tilsluttes og anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens § 1, stk. 5, at Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur (nu Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter nærmere regler om,
at loven eller dele heraf ikke finder anvendelse på apparater, faste anlæg og
radioudstyr, der udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrø-
rende forsvaret.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1710 af 12.
december 2023 om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, hvoraf frem-
går, at radioudstyrsloven og bekendtgørelsen ikke finder anvendelse på ap-
parater, faste anlæg og radioudstyr, som udelukkende anvendes i forbindelse
med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elektroniske modforan-
staltninger mod droner, vil som udgangspunkt være omfattet af undtagelses-
bestemmelsen. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå si-
tuationer, hvor Forsvaret har behov for at anskaffe udstyr, der ikke er om-
fattet af undtagelsesbestemmelsen i bekendtgørelsens § 1, stk. 3, og at ud-
styret derfor vil være omfattet af loven og bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2, at et apparat eller
radioudstyr skal være konstrueret således, at apparatet eller radioudstyret
ikke frembringer kraftigere elektromagnetiske forstyrrelser, end at andre ap-
parater, faste anlæg eller radioudstyr kan fungere efter hensigten.
Ved anvendelse af elektroniske modforanstaltninger som f.eks. jamming,
kan der anvendes udstyr, som tilsigtet udsender radiofrekvenser med hen-
blik på at forstyrre andre produkters signal, herunder en drone. Anvendelsen
af radiofrekvenser er reguleret i lov om radiofrekvenser (frekvensloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 151 af 7. januar 2021.
Side 18/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 1, at anvendelse af radiofrekvenser,
alene kan ske på grundlag af tilladelse udstedt af Energistyrelsen (nu Digi-
taliseringsstyrelsen), jf. dog frekvenslovens § 6, stk. 2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 2, at Energistyrelsen (nu Digitalise-
ringsstyrelsen) fastsætter regler om, at visse radiofrekvenser kan anvendes
uden tilladelse, og fastsætter regler for denne anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1234 af 25. november 2024
om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprø-
ver og kaldesignaler m.v. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere ram-
mer for tilladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som § 15 a i forsvarslovens
kapitel 5, som vil give Forsvaret en klar hjemmel til at neutralisere droner,
der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved militære områder m.v.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 1,
at forsvaret kan neutralisere
droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis mi-
litære områder, midlertidige militære områder, flådefartøjer, militære luft-
fartøjer og afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte, som er un-
der forsvarets bevogtning.
Det bemærkes, at militære flyvestationer vil være omfattet af begrebet mili-
tære områder i den foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Forsvaret, for så vidt angår
militære områder m.v., vil kunne håndhæve de flyveforbudszoner, der er
oplistet i bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende be-
stemmelser til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og pro-
cedurer for operation af ubemandede luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Forsvaret vil med den foreslåede bestemmelse få metodefrihed i forhold til,
hvilke midler Forsvaret anvender til at neutralisere en drone. Forsvaret vil i
den forbindelse kunne neutralisere droner gennem bl.a. påvirkning, forstyr-
relse, uskadeliggørelse og tilintetgørelse af dronen. Neutralisering vil såle-
des skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske ved kinetiske modforanstalt-
ninger, såsom fysisk nedskydning eller indfangning, eller elektroniske mod-
foranstaltninger, såsom jamming (udsendelse af elektromagnetiske bølger,
som forstyrrer styringssignalet mellem dronen og fjernpiloten), spoofing
Side 19/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
(udsendelse af f.eks. GPS-styringssignaler, hvorved dronen omdirigeres) el-
ler cyber-takeover (hvor dronen kan tvinges til at flyve til en forudbestemt
landingszone eller flyve retur til dronens ”hjem-position”).
Forsvaret vil desuden som led i neutraliseringen af droner kunne detektere
og identificere droner. Det forudsættes, at der ikke i forbindelse hermed vil
ske indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens § 72.
Det forudsættes endvidere, at Forsvaret koordinerer med øvrige relevante
myndigheder, herunder navnlig politiet, for at sikre, at øvrige myndigheders
droner identificeres, således at disse ikke forveksles med droner, som ulov-
ligt befinder sig i en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret i overensstemmelse med det for-
valtningsretlige proportionalitetsprincip anvender den mindst indgribende
foranstaltning m.v. blandt dem, der er egnede, og at foranstaltningen m.v.
skal stå i rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Det betyder også, at
eksempelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen bliver ødelagt,
alene vil kunne anvendes i situationer, hvor andre mindre indgribende for-
anstaltninger ikke vurderes formålstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader
mindre indgribende foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil skulle tilrettelægges på en måde,
hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at udenforstående bliver påvir-
ket af Forsvarets aktiviteter.
Forsvarets neutralisering af droner vil dog indebære en risiko for, at bl.a.
dronerne beskadiges. Et eventuelt erstatningsansvar for Forsvaret i den for-
bindelse vil skulle vurderes efter de almindelige regler for offentlige myn-
digheders erstatningsansvar.
Droner, der er kommet i Forsvarets varetægt gennem neutralisering, vil i
relevant omfang blive overdraget til politiet med henblik på efterforskning
og retsforfølgelse af eventuelle strafbare forhold.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 2,
at forsvaret i øvelsesøjemed
efter samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten kan neutralisere en drone,
der befinder sig i de i stk. 1 nævnte zoner.
Den forslåede bestemmelse vil indebære, at Forsvaret i øvelsesøjemed vil
kunne træne neutralisering af droner på militære områder, midlertidige mi-
Side 20/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
litære områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og afmærkede militærko-
lonner samt ved civillisteslotte, som er under Forsvarets bevogtning, således
at Forsvarets personel vil kunne oparbejde viden om og erfaring heri.
Øvelsesøjemed vil både omfatte test af udstyr i forbindelse med bl.a. an-
skaffelse og udvikling heraf, øvelser med civile og militære samarbejdspart-
nere, herunder allierede, samt daglig træning og uddannelsesaktiviteter. Det
vil være et krav, at neutralisering af droner sker efter samtykke fra drone-
ejeren eller fjernpiloten. I praksis vil Forsvaret i øvelsessituationer typisk
benytte egne eller allieredes droner, og der vil derfor ikke være behov for at
indhente et formelt samtykke.
Det forudsættes, at Forsvaret i øvelsesøjemed tilrettelægger neutralisering
af droner, således at der vil være en meget lav risiko for, at udenforstående
påvirkes.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 3,
at lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold og lov om radiofrekvenser ikke finder anven-
delse på forsvarets aktiviteter efter stk. 1 og 2.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at Forsvaret vil kunne bruge de nød-
vendige midler til at neutralisere droner, der ulovligt flyver over eller i nær-
heden af militære områder m.v.
Den foreslåede fravigelse af radioudstyrsloven vil indebære, at Forsvaret til
brug for neutralisering af droner efter det foreslåede stk. 1, vil kunne an-
vende apparater eller radioudstyr, der udsender elektromagnetiske bølger,
som vil kunne forstyrre øvrige apparater og radioudstyr, der anvender
samme frekvens. Det samme vil gøre sig gældende i øvelsesøjemed efter det
foreslåede stk. 2.
Dette vil være en fravigelse af radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2,
hvorefter et apparat eller radioudstyr skal være konstrueret, så apparatet el-
ler radioudstyret ikke frembringer kraftigere elektromagnetiske forstyrrel-
ser, end at andre apparater, faste anlæg eller radioudstyr kan fungere efter
hensigten.
Den foreslåede fravigelse af frekvensloven vil medføre, at Forsvaret til brug
for neutralisering af ulovlige droner efter det foreslåede stk. 1 kan anvende
radiofrekvenser, som andre har tilladelse til at benytte, eller anvende radio-
frekvenser, som må anvendes uden tilladelse efter bekendtgørelse om an-
vendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og
kaldesignaler m.v., i strid med de rammer, som i medfør af bekendtgørelsen
Side 21/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
UDKAST
gælder for den tilladelsesfri anvendelse af de pågældende radiofrekvenser.
Det samme vil gøre sig gældende i øvelsesøjemed efter det foreslåede stk.
2.
Dette vil være en fravigelse af frekvenslovens § 6, stk. 1, hvorefter anven-
delse af radiofrekvenser som udgangspunkt alene kan ske på grundlag af
tilladelse udstedt Digitaliseringsstyrelsen (tidligere Energistyrelsen) og på
grundlag af de bestemmelser, som er fastsat i medfør af frekvenslovens § 6,
stk. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
lovens § 1 ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske
og de grønlandske forhold tilsiger.
Side 22/23
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet over militære områder m.v.)
2976635_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forsvarets formål, opga-
ver og organisation m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 582 af 24. maj
2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
708 af 8. juni 2018, foretages føl-
gende ændring:
1.
§ 15 a
affattes således:
Ȥ 15 a.
Forsvaret kan neutra-
lisere droner, der ulovligt befinder
sig i en flyveforbudszone, ved hen-
holdsvis militære områder, midler-
tidige militære områder, flådefar-
tøjer, militære luftfartøjer og af-
mærkede militærkolonner samt ci-
villisteslotte, som er under forsva-
rets bevogtning.
Stk. 2.
I øvelsesøjemed kan for-
svaret efter samtykke fra droneeje-
ren eller fjernpiloten neutralisere
en drone, der befinder sig i de zo-
ner, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold og lov
om radiofrekvenser finder ikke an-
vendelse på forsvarets aktiviteter
efter stk. 1 og 2.
«
Side 23/23