Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2920013_0001.png
Til Forsvarsudvalget
Ministerredegørelse til beretning 18/2023 om revisionen af
statsregnskabet for 2023
Jeg fremsender hermed min redegørelse til beretning 18/2023 om revi-
sionen af statsregnskabet for 2023.
Først og fremmest bemærker jeg, at Rigsrevisionen samlet set vurderer,
at Forsvarsministeriets regnskab i alle væsentlige henseender er rigtigt,
og at bevillingerne er brugt i overensstemmelse med disponeringsreg-
lerne. Det finder jeg tilfredsstillende.
Jeg ser dog med stor alvor på, at ministeriets regnskabsforvaltning har
svagheder, og at ministeriets kontrolmiljø og funktionsadskillelse fortsat
kan give anledning til kritik fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen. Jeg
noterer, at der konstateres forbedringer i kontrolmiljøet på en væsentlig
del af indkøbsområdet, mens kritikken bl.a. beror på manglende system-
understøttet funktionsadskillelse i økonomisystemet på fx dele af lønom-
rådet. Kontrolmiljøet for indkøb er fortsat fundet svagt, da der fx kan
mangle dokumentation for, at de rette godkender, og at der er konsta-
teret udfordringer med betaling af fakturaer til tiden, registrering af ma-
teriel samt lagerstyring. Desuden er der fejlagtigt sket indberetning af
udenlandsk moms, hvilket dog er blevet rettet.
Disse svagheder finder jeg ikke tilfredsstillende, og det skal der selvføl-
gelig rettes op på, for selvfølgelig skal fx Forsvarets leverandører kunne
stole på at få betaling for deres varer og ydelser. Der er derfor igangsat
en række tiltag i Forsvarsministeriet for at styrke regnskabsforvaltningen
mv. Her kan jeg bl.a. nævne følgende:
Tiltag angående kontrolmiljø på løn, herunder funktionsadskillelse
For at styrke funktionsadskillelse, og at de rette godkender på lønområ-
det, gennemføres en række tiltag i Forsvarsministeriets myndigheder.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har indført krav om kvartalsvis
kontrol af, at disponenter i tidsstyringssystemet er bemyndigede af den
pågældende myndighed. Dette er fx implementeret i Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse i maj 2024 ved gennemførsel af en ændring i myn-
dighedens oversigt over disponentberettigede, så der er overensstem-
melse mellem de personer, der er bemyndiget til at forestå lønforhand-
ling, godkende tillæg mv. og dem, som reelt gør det. Ligeledes har For-
svarskommandoen vedtaget en ny bestemmelse for tidsstyring, som
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
10. oktober 2023
TKMR
2024/007550
889070
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 7: Ministerredegørelse til beretning 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023, fra forsvarsministeren
bl.a. afspejler kravet om kvartårlig kontrol og rapportering på roller og
prokura.
Derudover er der gennemført en analyse af kontrolmiljøet på lønområdet
med ekstern konsulentbistand. På denne baggrund vil supplerende tiltag
på området blive overvejet bl.a. med fokus på styrket kontrol og system-
understøttet funktionsadskillelse.
Det bemærkes desuden, at der for at rette op på den konkrete bruger-
administrator, der kunne omgå funktionsadskillelsen på lønområdet, nu
er indført organisatorisk adskillelse og kontrol.
Tiltag angående kontrolmiljø på indkøb
Der har i en årrække været igangsat tiltag for at styrke indkøbsområdet,
hvor funktionsadskillelse i de indkøb, som indgår i ministeriets kontrol-
miljø for indkøb med indkøbsordre og indkøb uden indkøbsordre, grund-
læggende er blevet systemunderstøttet. Der arbejdes desuden med øv-
rige tiltag, så kontrolmiljøet fremadrettet vil kunne omfatte alle typer
indkøb.
Der er igangsat en plan for at styrke kontrollen af indkøbsområdet i For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Bl.a. arbejdes mod etab-
lering af en enhed for compliance. Ligeledes har Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse iværksat en række initiativer og kontroller for at re-
ducere risikoen for, at funktionsadskillelse ved betalingsspærre omgås.
Tiltag angående rettidig betaling af regninger
Udfordringerne med betaling af fakturaer til tiden og den nuværende
forvaltning er langtfra tilfredsstillende. Jeg ser et entydigt behov for for-
bedring af indkøbsprocesser og betalingsforretninger og vil benytte revi-
sionens resultater som afsæt til at forbedre forvaltningen betydeligt.
For at øge Forsvarsministeriets evne til at betale rettidigt er der nedsat
en "Task Force Faktura" med deltagelse af flere myndigheder. Med for-
målet om at forbedre rettidigheden i betalinger arbejdes der i Task For-
cen bl.a. på, at oplyse leverandører om, hvordan de kan sende korrekte
fakturaoplysninger. For at reducere mængden af spærrede fakturaer har
Task Forcen endvidere indført en standardiseret ordrebekræftelse, hvor
leverandøren bl.a. skal bekræfte mængde og pris, og der udvikles rap-
porter til budgetansvarlige chefer for at styrke overblikket over status
på fakturaer.
Der vil desuden blive igangsat et nyt tiltag med departemental opfølg-
ning med hver myndighed på fakturaers liggetid. Dette vil blive suppleret
af møder på direktør- og styrelseschefniveau på baggrund af rapporte-
Sagsnr.: 2024/007550
Dok.nr.: 889070
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 7: Ministerredegørelse til beretning 18/2023 om revisionen af statsregnskabet for 2023, fra forsvarsministeren
ring om myndighedens tiltag, mål for behandlingen og status på liggeti-
den. Derudover vil ministeriet igangsætte en analyse af indkøbs- og be-
talingsprocesserne med henblik på at forbedre forvaltningen generelt.
Tiltag angående materiel og lagerstyring
Der er gennemført tiltag, hvor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse i samarbejde med Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse i al
væsentlighed har korrigeret for det materiel, der stod forkert registreret
i økonomisystemet. Endvidere gennemføres der i Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse justeringer i forskellige processer for regn-
skabsmæssig registrering af materiel mv.
I forhold til lagerstyringen har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse bl.a. foretaget ændringer i processen for videreforsendelse af
varer fra Forsvarsministeriets centrale lager og har gennemgået ældre
materiel angivet i regnearket for nyindkøbt materiel. Sidstnævnte har
medført, at mængden af ældre materielenheder på listen er nedbragt.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vil ved en bestem-
melse desuden opdatere rammerne for varemodtagelse.
Styrket departementalt tilsyn
De konkrete tiltag, der gennemføres for at styrke regnskabsforvaltnin-
gen i Forsvarsministeriet, vil blive suppleret af et øget centralt tilsyn på
området. Der er derfor etableret et nyt kontor for tilsyn, regnskab og
revision i Forsvarsministeriets departement. Kontoret vil bl.a. få til op-
gave at føre det øgede tilsyn med, at myndighederne i Forsvarsministe-
riet får implementeret løsninger, så betalinger kan ske rettidigt og som
led i en generelt skærpet revisionsopfølgning at følge op på, at myndig-
hedernes tiltag gennemføres.
Det er forventningen, at disse tiltag samlet set vil styrke regnskabsfor-
valtningen og kontrolmiljøet i Forsvarsministeriet. Nogle af tiltagene er
allerede gennemført, mens andre har en længere horisont. De ansvarlige
myndigheder vil derfor også i relevant omfang blive anmodet om at tage
stilling til, om de konkrete tiltag fx skal suppleres af midlertidige, kom-
penserende kontroller.
Kopi af denne redegørelse sendes til Rigsrevisionen til orientering.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/007550
Dok.nr.: 889070
Side 3 af 3