Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Kære Forsvarsudvalg,
Jeg har sendt et debatindlæg til tidsskriftet Søfart, som har udmøntet sig i nedenstående artikel.
Med de kommende investeringer i arktisk forsvar i tankerne, mener jeg at min ide er et relevant forslag til
folketingets forsvarsudvalg, således at den arktiske oprustning kan komme i gang hurtigst muligt. Derfor
sender jeg hermed artiklens tekst til jer.
Med venlig hilsen Lars Jordt
Ring til Norge!
Sådan lyder opfordringen fra Lars Jordt, der med den opfordring vil inspirere staten og Forsvaret til at kigge
mod vores nordiske brødre, når der skal indkøbes og bygges nye inspektionsskibe til Arktis.
Ved juletid kom det frem, at Danmark vil investere i to nye arktiske inspektionsskibe til at afløse de
eksisterende fire i Thetis-klassen. Aftalen bliver en delaftale under forsvarsforliget.
Og processen omkring nye inspektionsskibe vil blive både billigere og mere effektiv, hvis man indgår et
samarbejde med Norge omkring anskaffelsen og vedligehold.
Sådan lyder det fra Lars Jordt, der er skibsingeniør, til Søfart.
- Nordmændene har selv lige bygget tre arktiske inspektionsskibe, så hvis vi lægger en bestilling to fartøjer
magen til, så vil man hurtigt kunne få fartøjer til Danmark, der både kan løse opgaven og samtidig har mere
kapacitet end de nuværende fartøjer, siger Lars Jordt.
Samtidig vil man kunne indgå et samarbejde med nordmændene omkring drift og vedligehold og sørge for,
at der vil lande aktiviteter i Danmark, siger Lars Jordt.
Norge og Tyskland arbejder aktuelt sammen om nye ubåde, der bygges i Tyskland, mens vedligeholdelsen
skal foregå i Norge. Altså har begge lande økonomiske gevinster ved anskaffelse og drift. En tilsvarende
aftale må kunne arrangeres omkring nye arktiske inspektionsskibe til Danmark, mener Lars Jordt.
- I Danmark har vi dygtige, effektive reparationsværfter, som kunne stå for dokninger af både de danske
skibe og de norske skibe. Det kunne betyde endnu en stordriftsfordel, siger han.
- Det er drømme, men de kunne blive til virkelighed, hvis der er nogle der kan skære igennem bureaukrati
og stive procedurer. Og resultatet kunne blive at vi fik de nødvendige kapaciteter meget hurtigere og
billigere, siger han
Langsom proces
Lars Jordt stempler ind i debatten omkring indkøb af de nye inspektionsskibe, fordi han mener, der er
overhængende fare for, at processen bliver både kompliceret og langsom, hvis ikke man - som med hans
norske model - skyder den genvej.
Han nævner indkøbene af patruljeskibene, som har taget lang tid, og hvis der skal nye inspektionsfartøjer til
Grønland i en fart, så skal man gøre processen smartere, siger han.
Og det haster afgjort, slår han fast. Det har det faktisk gjort længe.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Henvendelse af 27/1-25 vedrørende indkøb af de nye inspektionsskibe, fra Lars Jordt, København NV
- Geopolitikken gør behovet meget presserende lige nu, fordi Trump sidder lige på den anden side og
udviser stor interesse for Grønland. Men faktisk har det arktiske spørgsmål været varmt længe før, Trump
kom til, siger han.
- Russerne har udbygget deres arktiske kapaciteter igennem 20 år, mens vi har forholdt os stille og ønsket et
samarbejde med russerne. Det har vi ikke fået, så nu ligger vi, som vi har redt.
- Der skal til at ske noget nu, slår han fast.
To skibe mere, tak
De nuværende danske inspektionsskibe er af Thetis-klassen, men det er ikke Lars Jordts indtryk, at den
danske stat ønsker sig søsterskibe til denne klasse. Der er trods alt er sket en teknologisk udvikling i de 30 år,
skibene har eksisteret, og kravene har også ændret sig til skibenes formåen.
Derfor er skibene i Jan Mayen-klassen, som de norske skibe tilhører, et godt bud, siger han.
- Vi ville få et større og meget mere anvendeligt skib, med større udholdenhed. De kan udføre mange flere
opgaver end vores skibe, siger han.
Det er en langsommelig proces at bygge skibe, men nordmændene har så at sige klaret det hårde arbejde,
hvis man blot beder samme værft om at bygge to mere på de samme betingelser - med levering til
Danmark.
- Når vi så, relativ hurtigt har fået de to nye skibe, kan vi begynde at tænke videre på næste generation
inspektionsskibe, som meget vel kunne være yderligere fire Jan Mayen-klasse, siger han.
- Man kan også bygge dem om, hvis det senere viser sig at være nødvendigt det er ofte billigere og
hurtigere. Pointen er, at vi relativt hurtigt og nemt kan få yderst brugbare arktiske inspektionsskibe til brug
ved Grønland, siger han.