Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2964528_0001.png
Januar 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
lodsning i danske
farvande
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
2964528_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om lodsning i danske farvande
(beretning nr. 7/2022)
7. januar 2025
RN 304/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om lodsning i danske farvande, som
blev indledt med en beretning i 2022. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere,
om Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab og DanPilots initiativer adresse-
rer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 10. maj 2023.
2. Ministeransvaret for sager vedrørende lodsområdet og sejladssikkerhed blev i au-
gust 2024 overdraget fra Erhvervsministeriet til Ministeriet for Samfundssikkerhed
og Beredskab. I denne opfølgning angiver vi Erhvervsministeriet ved initiativer, der er
gennemført før ressortoverdragelsen i august 2024 og dermed før oprettelsen af Mi-
nisteriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.
3. Beretningen handlede om Erhvervsministeriets understøttelse af indfrielsen af Fol-
ketingets overordnede intentioner på lodsområdet. I beretningen undersøgte Rigsre-
visionen, om Erhvervsministeriet havde indfriet formålene med konkurrenceudsættel-
sen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som selvstændig offentlig virksomhed.
Vi undersøgte også, om DanPilot havde sikret en produktivitetsforbedring siden eta-
bleringen som selvstændig offentlig virksomhed.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Er-
hvervsministeriet ikke i tilfredsstillende grad havde understøttet Folketingets intentio-
ner med konkurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som
selvstændig offentlig virksomhed. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at in-
gen af hovedformålene var opnået. Konkurrencen på lodsmarkedet var begrænset,
gennemsnitsprisen var ikke faldet for alle typer lodsninger, og der var sket et fald i
lodsanvendelsen. Det medførte en risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske
farvande blev forværret.
Statsrevisorerne bemærkede desuden, at DanPilot ikke havde indfriet Erhvervsmini-
steriets produktivitetsmål. DanPilots produktivitet var faldet med 9 % i perioden 2013-
2021. Det forringede mulighederne for lavere priser på lodsning.
Endelig fremgik det af beretningen, at Erhvervsministeriet ikke havde udviklet en mo-
del for det forsyningsbidrag til DanPilot, som Folketinget vedtog i 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Forsyningsbidrag
DanPilot er forpligtet til at stil-
le lods til rådighed for skibe,
som ønsker det, og som er
omfattet af lodspligt. DanPilot
har derfor forsyningspligt.
Pligten stiller krav til DanPilots
beredskab og medfører derfor
omkostninger.
For at kompensere DanPilot
for denne pligt vedtog Folke-
tinget i 2014 at indføre et for-
syningsbidrag, som skulle sik-
re, at alle lodserier, der fore-
tager lodsning på dansk sø-
territorium, bidrager til at op-
retholde forsyningspligten.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
2964528_0003.png
2
Konklusion
IMO-anbefaling
Den Internationale Maritime
Organisation (IMO) er en or-
ganisation under FN. IMO har
ansvaret for at forbedre sik-
kerheden og trygheden i inter-
national shipping og undgå
hav- og miljøforurening fra
skibe.
IMO anbefaler, at dybtgående
skibe og skibe med farlig last
benytter lods ved gennemsej-
ling af Øresund og på Rute T,
som går mellem Gedser og
Skagen via Storebælt.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet og DanPilot har gen-
nemført flere af de initiativer, som ministeriet har stillet Statsrevisorerne i udsigt. Er-
hvervsministeriet har opstillet rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurreren-
de lodserier og færdigudviklet et koncept for forsyningsbidraget til DanPilot. Erhvervs-
ministeriet har desuden på baggrund af dialog med Forsvaret arbejdet med en løsning,
så Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab kan følge med i, om skibe i Øresund
overholder IMO-anbefalingen. Erhvervsministeriet har også færdiggjort servicetjekket
af lodsområdet. Begge dele skal bidrage til øget anvendelse af lodser i danske farvande.
Rigsrevisionen tager til efterretning, at Erhvervsministeriet og DanPilot har besluttet al-
ligevel ikke at ændre produktivitetsmålet for DanPilot. Rigsrevisionen konstaterer sam-
tidig, at DanPilot har nået målet i 2022 og 2023.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Erhvervsministeriets understøttelse af lavere
priser på lodsning.
2. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skabs arbejde med at opstille retningsgivende ram-
mer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurre-
rende lodserier.
3. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skabs initiativer for at højne lodsanvendelsen, her-
under ministeriets dialog med Forsvaret om mulig-
hederne for at etablere et anråbsregime, og mini-
steriets færdiggørelse af arbejdet med servicetjek-
ket af lodsområdet.
4. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skabs arbejde med at færdigudvikle konceptet for
forsyningsbidraget med fastlæggelse af kriterier
for, hvornår forsyningsbidraget aktiveres.
5. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skabs og DanPilots arbejde med at opstille målsæt-
ninger, herunder finansielle målsætninger, som er
baseret på et mere analytisk grundlag end de nu-
værende målsætninger.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 10. maj 2023.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
3
III. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs og
DanPilots initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs og
DanPilots initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter.
7. Opfølgningen er baseret på brevveksling med og gennemgang af dokumenter fra
Erhvervsministeriet og Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.
Rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier
Erhvervsministeriet har opstillet rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurre-
rende lodserier. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet ikke havde udnyttet sine mu-
ligheder fuldt ud til at understøtte konkurrencen på lodsområdet ved fx at opsætte
rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier.
9. Det fremgik af beretningen, at DanPilot enten havde opkøbt alle ejerandele i 3 kon-
kurrerende lodserier eller gjort dem til datterselskaber, og at DanPilot i 2021 gennem-
førte knap 9 ud af 10 lodsninger i danske farvande. Rigsrevisionens undersøgelse viste
desuden, at DanPilot var i en situation, hvor de kunne gennemføre yderligere opkøb.
10. Vores opfølgning viser, at Erhvervsministeriet har revideret det strategiske styrings-
dokument for DanPilot. Det fremgår af det nye dokument, at DanPilots eventuelle op-
køb af ejerandele i andre lodserier skal være velbegrundede og tage hensyn til de over-
ordnede politiske formål på området, herunder både konkurrencesituationen på mar-
kedet, opretholdelsen af forsyningssikkerheden og økonomiske betragtninger. Ende-
lig fremgår det, at de enkelte opkøb altid vil skulle foretages på baggrund af en kon-
kret vurdering.
Rigsrevisionen kan desuden konstatere, at DanPilot siden juni 2024 ikke længere ejer
25 % af det konkurrerende lodseri Danish Pilot Service.
Initiativer for at højne lodsanvendelsen
Erhvervsministeriet har på baggrund af dialog med Forsvaret arbejdet med en løsning,
så Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab kan følge med i, om skibe i Øresund
overholder IMO-anbefalingen. Erhvervsministeriet har også færdiggjort servicetjekket
af lodsområdet. Begge dele skal bidrage til øget anvendelse af lodser i danske farvande.
Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
4
Flagstatsskrivelser
Ministeriet for Samfundssik-
kerhed og Beredskab kan sen-
de en underretning til søfarts-
myndighederne i det land,
som et skib er registreret i,
hvis skibet ikke efterlever
IMO-anbefalingen om at tage
lods om bord. Dette er i prak-
sis den eneste sanktion, der
kan anvendes over for uden-
landske skibe, som ikke lever
op til IMO’s lodsanbefaling.
11. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriet kun havde udnyttet sine mulig-
heder for at understøtte øget lodsanvendelse på én af de 2 primære transitruter i
danske farvande. Ministeriet havde fulgt udviklingen i lodsanvendelsen på Rute T via
Storebælt, hvor lodsanvendelsen var faldet siden 2013. Ministeriet havde derimod ik-
ke anvendt tilgængelige data til at følge lodsanvendelsen i Øresund. Ministeriet vidste
derfor ikke, hvordan lodsanvendelsen havde udviklet sig på ruten gennem Øresund,
og havde ikke sendt flagstatsskrivelser, når skibe ikke fulgte IMO-anbefalingen om at
tage lods om bord og dermed potentielt udgjorde en fare for sejlads- og miljøsikker-
heden.
Det fremgik desuden af beretningen, at Erhvervsministeriet i 2018 igangsatte et servi-
cetjek af hele lodsområdet, som bl.a. skulle analysere mulighederne for at højne over-
holdelsen af IMO-anbefalingerne. Servicetjekket skulle have været afsluttet i 2018,
men var endnu ikke afsluttet i december 2022.
Anråbsregime i Øresund
12. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Søfartsstyrelsen har
adgang til data om skibstrafikken i Øresund, men ikke til alle de data, der er relevante i
forhold til at konstatere, om IMO-anbefalingen om anvendelse af lods ved gennemsej-
ling via Øresund overholdes. Anråb af skibe er ifølge ministeren en forudsætning for,
at Søfartsstyrelsen kan vurdere, om skibe efterlever IMO-anbefalingen, og sende flag-
statsskrivelser. På den baggrund bad Erhvervsministeriet Søfartsstyrelsen om at gå i
dialog med Forsvaret for at se på mulighederne for at etablere et anråbsregime.
13. Vores opfølgning viser, at Erhvervsministeriet gennem Søfartsstyrelsen har været i
dialog med Forsvaret om mulighederne for at etablere et anråbsregime i Øresund. Re-
sultatet af dialogen er, at der ikke etableres et egentligt anråbsregime, da Erhvervsmi-
nisteriet og Forsvarsministeriet ikke længere vurderer, at det er den bedste løsning. I
stedet vil Forsvarsministeriet sikre, at Ministeriet for Samfundssikkerhed og Bered-
skab har adgang til de relevante oplysninger til at vurdere, om gennemsejlende skibe
er omfattet af IMO-anbefalingen. Det omfatter bl.a. oplysninger om, hvor dybt skibene
stikker i vandet. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab skal også vide, om
der har været lods på skibet. Ministeriet har data om lodser fra danske lodserier og vil
tage initiativ til at samarbejde med de svenske myndigheder for at få et overblik over
anvendelsen af svenske lodser. På den måde kan ministeriet ifølge det oplyste sikre en
håndhævelse af IMO-anbefalingen.
Servicetjekket
14. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at servicetjekket af
lodsområdet fortsat var i gang, og at det var forventningen, at arbejdet ville være af-
sluttet i 2023. Servicetjekket skulle bl.a. analysere mulighederne for at højne overhol-
delsen af IMO-anbefalingerne.
15. Vores opfølgning viser, at Erhvervsministeriet har gennemført de resterende ana-
lyser i servicetjekket. Analyserne har ikke givet anledning til ændringer i reglerne.
Anråbsregime
Anråbsregimet i Storebælt
fungerer ved, at Forsvaret
kalder skibe op, som ikke ef-
terlever anbefalingen om at
benytte lods. Anråb er en op-
gave, der døgnet rundt vare-
tages af Forsvaret.
Anråbet kan afklare, om ski-
bene har lods ombord, og om
skibene er omfattet af IMO-
anbefalingen. Anråbet kan
endvidere foranledige skibe,
der er omfattet af anbefalin-
gen, til at benytte lods.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
5
Forsyningsbidrag på lodsområdet
Erhvervsministeriet har udarbejdet et koncept for forsyningsbidraget til DanPilot. Rigs-
revisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan
afsluttes.
16. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriet ikke havde udviklet en model for
det forsyningsbidrag til DanPilot, som Folketinget vedtog i 2014. Rigsrevisionen konsta-
terede, at det kan have medført usikkerhed for alle lodserier om, hvilke vilkår der frem-
adrettet ville gælde for lodsmarkedet.
DanPilot har forsyningspligt. Pligten stiller krav til DanPilots beredskab og medfører
derfor omkostninger. For at kompensere DanPilot for denne pligt vedtog Folketinget
i 2014 at indføre et forsyningsbidrag, som skulle sikre, at alle lodserier, der foretager
lodsning på dansk søterritorium, bidrager til at opretholde forsyningspligten.
17. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Erhvervsministeriet
var i gang med at udarbejde et koncept for forsyningsbidraget med fastlæggelse af
kriterier for, hvornår forsyningsbidraget aktiveres. Ministeren forventede, at en kon-
kret model ville være færdigudviklet i 2023.
18. Vores opfølgning viser, at Erhvervsministeriet har udarbejdet et koncept for forsy-
ningsbidraget. Konceptet indeholder kriterier for, hvornår forsyningsbidraget aktiveres,
og en opkrævningsmodel, som fastlægger fordelingen af bidragsbetalingen. Søfarts-
styrelsen har offentliggjort informationer om forsyningsbidraget på Søfartsstyrelsens
hjemmeside.
Målsætninger for DanPilots produktivitet
Rigsrevisionen tager til efterretning, at Erhvervsministeriet og DanPilot har besluttet al-
ligevel ikke at ændre produktivitetsmålet for DanPilot. Rigsrevisionen konstaterer sam-
tidig, at DanPilot har nået sit produktivitetsmål i 2022 og 2023. Rigsrevisionen vurderer
derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
19. Statsrevisorerne fandt det mindre hensigtsmæssigt, at Erhvervsministeriet og Dan-
Pilots bestyrelse havde opstillet et produktivitetsmål, som var baseret på en standard
frem for en egentlig analyse af potentialet for øget produktivitet. Statsrevisorerne be-
mærkede desuden, at DanPilot ikke havde indfriet Erhvervsministeriets produktivitets-
mål. DanPilots produktivitet var faldet med 9 % i perioden 2013-2021.
20. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Erhvervsministeriet
og DanPilot havde igangsat en proces med revision af det strategiske styringsdoku-
ment. Det var ifølge ministeren hensigten at fastsætte nye målsætninger, herunder et
nyt produktivitetsmål, baseret på et mere analytisk grundlag end de daværende mål-
sætninger. Arbejdet skulle være afsluttet inden udgangen af 2023.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
2964528_0007.png
6
21. Vores opfølgning viser, at Erhvervsministeriet og DanPilot ikke har fastsat et nyt
produktivitetsmål. Erhvervsministeriet har oplyst, at de ønsker at fastholde den nu-
værende målsætning for DanPilot. Erhvervsministeriet har vurderet, at DanPilots pro-
duktivitet er svær at måle, men at omkostninger pr. lodset sømil er den bedste indika-
tor. Erhvervsministeriet har desuden oplyst, at de vil fastholde målet om årlige effek-
tiviseringer på 2 %, idet det baserer sig på en standard, som har været anvendt bredt
i det offentlige gennem mange år.
22. Rigsrevisionen tager til efterretning, at Erhvervsministeriet og DanPilot har beslut-
tet alligevel ikke at ændre produktivitetsmålet for DanPilot, herunder at fastholde ef-
fektivitetsmålet på 2 %. Rigsrevisionen konstaterer samtidig, at DanPilot har nået sit
produktivitetsmål i 2022 og 2023.
23. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
24. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Rigsrevisionens notat om beretning om lodsning i danske farvande, januar 2025
2964528_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Lodsning i danske
farvande
(nr.
7/2022)
12-12-2022
Minister-
redegørelse:
Erhvervsministeren:
12-04-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Erhvervsudvalget:
12-01-2023
Finansudvalget:
12-01-2023
Erhvervsministeren:
12-01-2023
(18)
06-02-2023
(51)