Beredskabsaftale skævt fra start.
I foråret faldt en
stor aftale om fremtidens forsvar
på plads.
Af aftalen fremgår, at der årligt skal indkaldes op til 450 nye værnepligtige til Beredskabsstyrelsen.
Det
fremgår ikke af aftalen, hvad det vil koste.
Det er en skæv start på en ny politisk aftale om det samlede redningsberedskab for de kommende år.
Især når det forlyder, at Ministeren for Samfundssikkerhed og Beredskab ikke vil afsætte en eneste krone til
styrkelse af det kommunale beredskab.
Det er trods alt kommunernes opgave at bekæmpe alle skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker,
voldsomme naturhændelser og katastrofer, herunder terror- og krigshandlinger.
Det er en helt forkert tilgang at styrke det statslige assistanceberedskab, inden der er lavet en opgørelse
over kommunernes behov for yderligere mandskab og materiel til sikring af en forsvarlig indsats mod
virkningen af ekstremt vejr og andre ekstraordinære hændelser.
Situationen er desværre ikke ny. Der er aldrig lavet og gennemført en dimensionering af det samlede danske
katastrofeberedskab. Det virker paradoksalt, men problemet er, at Folketinget ikke har en uvildig statslig
rådgiver, når de skal træffe beslutninger om redningsberedskabet.
Som statslig myndighed på beredskabsområdet har Beredskabsstyrelsen siden 1993 rådgivet regering og
Folketing i alle spørgsmål om beredskabet. Som operatør på beredskabsområdet udfører
Beredskabsstyrelsens fem beredskabscentre i høj grad de samme redningsberedskabsopgaver som de
kommunale beredskaber. Derfor er Beredskabsstyrelsen part i sagen, når ressourcerne skal fordeles mellem
det statslige og det kommunale beredskab.
Det borgernære primære beredskab i kommunerne er dagligt under pres, mens det regionale statslige
assistanceberedskab i mange og lange perioder ikke er i aktivitet, ud over øvelser på beredskabscentrene.
De kommunale redningsberedskaber rykker i gennemsnit ud 110 gange i døgnet til alle store og små
ulykker. Til sammenligning rykker de fem statslige beredskabscentre ud mindre end en gang i døgnet til
assistance for de kommunale beredskaber.
Det vil sige, at hver af de fem statslige beredskabscentre på en
uge i gennemsnit har en assistanceopgave for en kommune. Det betyder, at den enkelte
assistanceudrykning er enorm dyr.
Beredskabscentrene bliver sjældent tilkaldt til akutte assistanceopgaver. Her tilkaldes assistance fra et
naboberedskab, der er meget hurtigere fremme på skadestedet. I situationer, hvor tiden ikke er afgørende,
tilkaldes beredskabscentrene til f.eks. efterslukning og oprydning, så kommunernes beredskab kan klargøres
til nye akutte udrykninger. Beredskabscentrene tilkaldes også fordi de er gratis for kommunerne.
Beredskabscentrene udfører også opgaver for f.eks. Politiet, Fødevarestyrelsen og sundhedsmyndighederne.
Det sker ca. en gang i døgnet,
når der ses bort fra de ekstraordinært mange Covid-19 ydelser. Disse ydelser
er også gratis for rekvirenterne, og det er et stort spørgsmål om disse ydelser ikke kan udføres langt billigere
for staten, hvis Politiet, Fødevarestyrelsen og sundhedsmyndighederne selv udfører opgaverne, eller laver
aftaler med de kommunale beredskaber, Hjemmeværnet eller private firmaer.
I stort set alle politiske aftaler efter 1993 er det statslige beredskabs beredskabscentre blevet tilgodeset
frem for de kommunale beredskaber.