Nogle tanker om at lave et samfundsmæssigt godt beredskab i Danmark
1. Baggrund.
Her 1 januar 20025 står det danske beredskab ved en skillevej. Vi har for første gang en
mulighed for at sikre det fremtidige redningsberedskab en central placering i den politiske
og administrative proces. Vi har fået en beslutning om et nyt ministerium, der har fået en
lang række opgaver, som egentligt tilsiger en central og vigtig placering j det danske
samfund. Det er også en unik chance for at sikre den rigtige ressourceanvendelse.
2.
Den politiske situation.
På beredskabsområdet har vi netop nu haft en eneste stående mulighed for at se ind i en ny tid – vi
har fået et nyt ministerium med en ny minister, der skal have ansvaret for samfundets sikkerhed og
beredskab. Der er lagt op til at samle en lang række samfundsmæssigt vigtige funktioner i
ministeriet, men der er stor usikkerhed om kompetencer og opgaver. Der er også usikkerhed om
økonomi og rammer og området har ikke fået et eget udvalg, men hører under Forsvars m.v.-
udvalget. Det har naturligvis ikke gjort arbejdet lettere for den nye minister.
Vi har dog en lang række udtalelser fra såvel Forsvarsministeren som den nye ”Beredskabsminister”
– altså en styrkelse af det danske beredskab, så man er klar til både trusler om klimhændelser, ny
teknologi, men også de sikkerhedspolitiske trusler i form af krigen i Ukraine, men også situationen i
Mellemøsten m.v. – Altså må der være en politisk enighed om at dette område – i lighed med det
militære forsvar skal styrkes. Men her hører så enigheden op – ministeren har netop udsat
forhandlingerne om en beredskabsaftale til efter nytår. Nu er der politisk uenighed om indhold og
rammer.
3.
Den lovmæssige baggrund.
I afspændingens og fredens tegn har beredskabet i Danmark – det statslige og det kommunale levet
et stille liv -lige undtaget når der politisk har været ønsker om besparelser med diverse analyser,
som så har medført besparelser på Europas billigste redningsberedskab.
Beredskabsloven (uddrag)
Det statslige redningsberedskab
Forsvarsministeren er øverste administrative myndighed for det statslige redningsberedskab.
Forsvarsministeren fører tilsyn med det kommunale redningsberedskab. Forsvarsministeren kan
bemyndige Beredskabsstyrelsen til at udøve tilsynet, herunder til at foretage prøvealarmering af
redningsberedskabet. Forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Beredskabsstyrelsen leder det statslige redningsberedskab og rådgiver myndighederne i spørgsmål
om redningsberedskabet. Beredskabsstyrelses operative beredskab er placeret på 5 kaserner, der
støtter kommunerne ca. 290 gange årligt.
Det kommunale redningsberedskab
Ole Borch, december 2024
s.
1