Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2959951_0001.png
19. december 2024
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG, FOLKETINGETS
FORSVARS-, SAMFUNDSSIKKERHEDS- OG BEREDSKABSUDVALG,
FOLKETINGETS RETSUDVALG OG DET UDENRIGSPOLITISKE
NÆVN OM INTERVENTION I RETTENS SAG T-457/24, UNGARN
MOD RÅDET OG DEN EUROPÆISKE FREDSFACILITET-KOMITÉ
Ungarn har den 30. august 2024 anlagt sag ved EU-Domstolen mod Rå-
det og Komiteen for Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF-komiteen) med
påstand om, at EPF-komiteens beslutning af 21. juni 2024 (herefter
”EPF-beslutningen”) om anvendelse af
ekstraordinære renteindtægter
fra indefrosne russiske aktiver gennem EPF'en til støtte for Ukraine an-
nulleres, samt at mødereferatet fra det pågældende EPF-komitemøde
den 21. juni 2024 annulleres delvist fsva. vedtagelsen af EPF-komitebe-
slutningen.
1. Baggrund om sagen
Rådet traf ved rådsafgørelse 2024/1471 (FUSP) af 21. maj 2024 beslut-
ning om anvendelse af ekstraordinære renteindtægter fra indefrosne
russiske aktiver til støtte for Ukraine. Ved rådsafgørelsens vedtagelse
afstod Ungarn fra at stemme, jf. artikel 31, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Union (herefter ”TEU”)
om konstruktiv afståelse, hvorved
lande kan undlade at stemme uden at standse en konkret afgørelse. Det
følger af rådsafgørelsen, at EPF-komiteen løbende skal fastlægge moda-
liteterne for den vedtagne anvendelse af midlerne, hvilket EPF-komiteen
gjorde ved EPF-beslutningen af 21. juni 2024. Idet Ungarn havde kon-
struktivt afstået fra at stemme under vedtagelse af rådsafgørelse
2024/1471, blev det under vedtagelsen af EPF-beslutningen
og med
inddragelse af Rådets Juridiske Tjeneste
fastlagt, at EPF-beslutningen
kunne vedtages uden Ungarns stemme.
Ungarn begrunder sin påstand om annullation med, at EPF-beslutningen
var i strid med TEU artikel 31, stk. 1, og rådsafgørelse 2021/509 (FUSP),
som bl.a. fastlægger EPF-komiteens stemmeregler, og uden retligt
grundlag tilsidesatte Ungarns ret til at stemme. Ungarn gør endvidere
gældende, at søgsmålet kan antages til realitetsbehandling, da Domsto-
len har jurisdiktion i sagen, idet Domstolen i praksis fortolker TEU artikel
24, stk. 1, hvorefter Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)
er undtaget fra Domstolens jurisdiktion, indskrænkende, ligesom Ungarn
gør gældende, at det ungarske søgsmål ikke angår FUSP, men lovlighe-
den af den procedure, der ligger bag den pågældende FUSP-beslutning.
2. Den danske interesse i sagen
EPF-beslutningen fastlægger, at Danmark og fire andre medlemsstater
som gennemførelsesaktører har ansvaret for anvendelsen af første tran-
che af de ekstraordinære renteindtægter fra indefrosne russiske aktiver
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Orientering om dansk intervention i Rettens sag T-457/24 Ungarn mod Rådet og EPF-komitéen, fra forsvarsministeren
2959951_0002.png
til støtte for Ukraine. EPF-beslutningen fastlægger ligeledes modalite-
terne herfor. Danmark har som gennemførelsesaktør en særlig interesse
i, at EPF-beslutningen opretholdes.
Konkret er Danmark ansvarlig for at udmønte ekstraordinære renteind-
tægter på ca. 395 mio. euro (2,9 mia. kr.) inden udgangen af 2024.
Midlerne anvendes på donationer til Ukraine via finansiering af indkøb af
forsvarsmateriel i den ukrainske forsvarsindustri. De 395 mio. euro
stammer fra ekstraordinære renteindtægter oppebåret fra den 15. fe-
bruar til den 31. juni 2024. Der arbejdes på, at Danmark i 2025 vil kunne
fortsætte i rollen som gennemførelsesaktør for udmøntningen af anden
tranche af ekstraordinære renteindtægter oppebåret i andet halvår af
2024 gennem EPF'en. Dette afventer beslutning i EPF-komiteen i februar
2025.
Danmark har allerede som gennemførelsesaktør disponeret, og vil fort-
sat sammen med de øvrige gennemførelsesaktører agere, på baggrund
af den anfægtede EPF-beslutning. Det skal hertil bemærkes, at søgsmå-
let ikke har opsættende virkning, hvorfor arbejdet som følge af Dan-
marks rolle som gennemførselsaktør fortsætter, mens sagen verserer.
Selv hvis Ungarn mod forventning skulle få medhold i sagen, vil EU-
Domstolen i lyset af eksisterende praksis og af hensyn til retssikkerhe-
den kunne beslutte at opretholde retsvirkningerne af EPF-beslutningen,
jf. artikel 264 i Traktaten om Europæiske Unions Funktionsmåde (heref-
ter ”TEUF”).
Danmarks rolle som gennemførelsesaktør følger også Danmarks gene-
relle tilgang til ambitiøs militær støtte til Ukraine, herunder i EU.
3. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringen vil intervenere i sagen til støtte for Rådet, idet det er i Dan-
marks interesse, at EPF-beslutningen og dens virkninger opretholdes.
I et dansk indlæg vil følgende særligt blive fremført:
-
I første række,
at Domstolen ikke har jurisdiktion til at bedømme
sagen. Ifølge TEU artikel 24, stk. 1, er FUSP-området undtaget
fra Domstolens jurisdiktion, og EPF-beslutningen er truffet som
konkret udmøntning af en bagvedliggende politisk beslutning på
FUSP-området. Dette understøttes netop også af Domstolens
praksis i sager, der berører FUSP-området.
I anden række,
at EPF-beslutningen er lovlig, da beslutningen
blev vedtaget i overensstemmelse med reglerne om konstruktiv
afståelse i TEU artikel 31 og EPF-komiteens stemmeregler i råds-
afgørelse 2021/509.
Sagsnr.: 2024/011325
Dok.nr.: 949845
Side 2 af 3
-
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Orientering om dansk intervention i Rettens sag T-457/24 Ungarn mod Rådet og EPF-komitéen, fra forsvarsministeren
2959951_0003.png
Der bør herunder argumenteres for, at det følger af EPF-komite-
ens stemmeregler i rådsafgørelse 2021/509, at
”… en medlems-
stat, der ikke bidrager til operationen eller bistandsforanstaltnin-
gen… har ikke stemmeret”,
og at Ungarn ikke kan siges at være
bidragsydende medlemsstat til den konkrete bistandsforanstalt-
ning.
Der bør herunder argumenteres for, at en medlemsstat, som ef-
ter TEU artikel 31, stk. 1, konstruktivt afstår fra at stemme om
en rådsafgørelse, ikke er forpligtet til at anvende afgørelsen, men
accepterer, at Unionen er bundet af afgørelsen, ligesom den med-
lemsstat, som har konstruktivt afstået, har en pligt til ikke at
modvirke Unionens handling på baggrund af den trufne afgørelse.
I den konkrete sag påhviler det således Ungarn at agere i fælles-
skabets ånd og dermed afstå fra at hindre sådan implementering
eller gennemførelse af rådsafgørelse 2024/1471 (FUSP).
-
For det tredje,
at selv hvis Ungarn mod forventning måtte få med-
hold i, at EPF-beslutningen er ugyldig, skal retsvirkningerne af
EPF-beslutningen opretholdes af hensyn til retssikkerheden og
EU’s troværdighed som ekstern politisk og økonomisk aktør,
jf.
TEUF artikel 264.
Sagsnr.: 2024/011325
Dok.nr.: 949845
Side 3 af 3